17 Şubat 1940 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

17 Şubat 1940 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

Fransada Türkiye Yanyana Hakkında Nihayetsiz Takdir Hissi Vardır Bavraklar Bay Hüseyin Cahit Yal Radyosunda Türkçe Bir Hitabede Bulundu Henüz Pariste bulunan Türk mat. 'buâtı heyeti namına Fransız radyo. sunda bir nutük söylenmesi hakkın. da, Fransız radyo ideresi tarafından vâki rica üzerine, mebus ve mühar- rir Hüseyin Cahit Yalem, dün ak- şam radyoda fürkçe olarak bir hu- tul söylemistir. Bay Hüseyin Cadit Yalçm, Türk matbuat heyetinin Fransaya davet edilmesi münasebetile, Fransiz hü. kümetine teşekkürde bulunduktan sonra, kendilerine karşı Fransaya 4. dim attıkları dakikadan itibaren ge- rek resmi makamlar, gerek halk ta. rafından gösterilen fevkalâde hüsnü kabulden dolayı Türk gazetecileri. nin duyduğu minnet ve şükranı ia. de eylemiş ve ezcümle demiştir ki: “.— Fransada, Türkiye hakkında nihayetsiz bir takdir hissi gördük. Bu, bizi çok sevindirdi, Majino hattı dihiyâne bir eserdir, bir harikadır. Yeraltı dekovillerile bütün hattı gezdik. Bu suretle bütün millet bi. Işın, Dün Akşam Paris İze naml candan bir kabul gösterdiy. se, askeri yerlerini de öylece açtılar. İ Bu hatti dolaştıktan sonra, şu ne. ticeye vardık; Majino, asılması kânsız bir seddir. Fransızlar bu se İdin arkasında gayet emin ve müste. İrih olarak yaşıyabilirler. | Esasen bütün gördüklerimiz. ce- sur Fransız halkının netireden emin İolarak yasadığını ve her fedakârlığa katlandığını göstermiştir. Fransızlar örasmdaki kuvvetli azim ve esaslı vahdet, müdafan ettikleri davanın doğruluğundan ileri geliyor. Fransızlar kendileri kadar, bütün dünyanın da hürriyeti için harp et tiklerine inanıyorlar. Fransada hâkim olan kanast, ga. lebenin behemebal müttefiklerin le. hine neticeleneceği o merkezindedir Gördüklerimiz de bu vaziyeti ispat | ediyor... 4 Bay Hüsevin Cahit Yalçın nutku. nu tamamladıktan sonra, radyoda| kendisine resmen teşekkür ee Htir, - Bulgarista Siyaseti Değişmiyor (Başı 1 incide) “Majeste Kral eski başvekil Kose- ivanotun sıhhi sebeplerden dolayı vazilesinden affı hakkındaki talebini ; kabul ettikten sonra yeni xabineyi teşkile beni memur buyurmuşlardır. “Bir kaç küçük istisna ile evvelki kabinenin şeklini muhalaza etmekte olan bu kabinenin isvikbalde de Kü- selvanol kabineleri tarafından takip edilen dahili ve harici siyasetten ay. rılmıyacağını kaydederim, Majeste Kral terasından hd İsiymestli ilham edilmiş olan bu siyasetin rat. bikinde, kendisine uzun zaman €n samimi dostluk bağlarile merbut bu. Janduğum Köseivanoflu daha evvel| bir müddet teşriki mesai etmiş bu-| dikkatini celbelmektedir lunmakla şerefyap olduğum gıbi Xö- #eiyanof'un memleketm idaresinde- ki telâkkilerine daima iştirak etmiş bulunuyorum. İ “Yeni Hariciye Nazırı İvan Popo. fun da evvelki Başvekil ve Hariciye Nazırı Köscivanofun şahsi dostu bu. |912 - Bulgar müzakereleri izilâtla ne. Junması ve Köselvanol taralından takip edilen harici siyasette kendi. sinin kıymetli bir mesaı arkadaşı ol- ması, bu siyasetin istikbal için de değişmez kalacağına işarettir. “Yeni kabinenin siyasetini sadece) bir kaç kelime ile hulasa etmek icap! ederse şunu söyliyebilitim ki, bu gis! yuset istikbalde de bir barış Ve bita- raflık siyaseti, bir dahili huzur ve milli birlik siyaseti, bir iktisadi kal. kinma ve kültürel terakki siyaseti olacaktır. Bu siyaset. Bulgar milleti nin hissiyalına ve arzusuna tamamen uygundur ve devlet reisinin ıtimadı. na ve İülfüne mazhar olarak riyase- tiyle şeref duyduğum hükümetin *ii- tün gayretlerini bu istikamette sar- Jedeceğini bilhassa keydeylemek is. terim. “Hükümetin bütün #htlmamları, şimdiye kadar olduğu gibi, yüksek Şefi Majeste Kralın şahsı etrafında sıkı bir surette birleşmiş olan Sul güristanın âsude refahı için çalış. makta devam edecek olan milletin selâmeti uğruna masru! olacaktır.,, * Yeni Başvekil Profesör Bogdan Fi- Hof, 1885 Nissnının onunda Stazago- ra'da doğmuştur. Yüksek tahsilini Wuraburg ve Freiburg'da yapmıştır. Geçen kabinede Maarif Vekili olan Filof tanınmış bir âsarı at'ka müte. hassisı ve eski Güzel Sanatlar tarih- çisidir. z Matckek'in beyanatı Sofya, 18 (A.A) — Utro gezetesi- Ain Belgrattaki muhabirine beyanat. ta bulunan Yugoslavya Başvekil mu- avini ve Hırvatların lideri Matchek, Yugoslavya ile Bulgariston arasında tam bir itilâf mevcut olduğu ve Hır. yatların Bulgaristana karşı tem bır dostluk hissi beslemekte bulunduk. larını söylemiştir. Matchek, şimdiki beynelmilel va- ziyetin Adriyatikten Karadenize ka. dar bütün Slavların birliğini ve teş- riki mesaisi; zaruri kilmakta oldu. ğunu Hâve etmiştir. İngiltere ile ticaret Londra, 16 (A.A.) — Avam kama- | karları süpürmekle meşgul olmuş-| tibarla gizli celse akdine lüzum ol.| göre, vaziyeti ancak-fevkelbeşer bir (daha tenhhür edeceği nın Harici aşı ticaret nazırı Hudson, demiştir ki: “8 İlkkânun 1939 da Bulgeristen ile İngiltere arasında teati edilen no. talarda Bulgar ihracat tacirlerinin emrine âmade buluhsdurulan sterling» ler ile bunların İngilterede satışları. nın ancak İngiltereden alınâcak mal. lar için kullanabileceği tasrih edi miştir. İngiliz pamuk iplikleri içip de hir nisbet tayin edilmiştir. İki memleket arasındak ticaret har Tak mühim miktarda azalmış ise de | Bulgar ziral mahsulâtınm İngiliz er- tiasile mübadelesinin arttırılmesı fı Kânları her iki hükümetin de naz: İ Londra, 164A.A.) — İyl habera. İlan mahfillerde söylendi; göre, Bulgaristanın harici borçlarının faiz» leri hakkında son haftalar içinde Londrada cereyan eden İngiliz . Fran tivelenmistir. Bulgar Elçisi gelmedi Bulgaristanın yeni Ankara Elçisi Sava Kirof'un bugünlerde şehrimize gelerek Ankaraya gitmesi beklen'. yordu. Dün sabah gelen bir telgraf. ta, elçinin hareketinin bir müddet bildirilmiştir. Bu gecikmenin, Bulgaristandaki ye. ni kabine tebeddülütimdan ileri gel diği anlaşılmaktadır. Polonyalı Gençler Mecburi Hizmete Tâbi Tutuluyor Paris, 16 (A.A.) — Po'onya hükü. meti istihbörat merkezi, Almanların hukuku düvel ahkimına muhalif © | larak 18 ilâ 25 yaşındakı Polonya delikanlılarının Almanyaya ilhak e. dilmiş olan Polonya eyaletlerinde mecburi hizmete tâbi tutulmasma karar vermiş olduğunu habor ver - mektedir. Geçenlerde Almanlar, kendileri t9. rafından Işgal edilmiş olan arazinin her noktasında Polonya devletine ait bütün servetin müsaderesini karar alma almışlardı. — —— Sovyetlerle Japonya Arasındaki Müzakere "Tokyo, 16 (A.A.) — Hariciye Ne. zareti sözcüsü, gazetecilere yaptığı beyanatta, Hariciye Nazırı muavini Tani ile Sovyetler Birliği Büyük El- çisi Smetani arasında bir mülâkat yapıldığını ve hudut meselelerile meşgul olmak Üzere bir komisyon ihdasının görüşüldüğünü ve bu mü. zakerelere devam olunacağını söyle. miştir. Soğuktan 50 Kişi Öldü Nevyork, 16 (A.A) — 15 Şubatta Nevyork ve Atlantik sahilinde hü. küm süren kar fırtınası neticesinde 50 kişi kadar ölmüş, bir kaç yüz kişi yaralanmıştır. Hasarat bir kaç mil. von dolar olarak tahmin edilmekte- dir. Nevyork'ta 30.000 kişi sokaklardan l rasında bir guale çevap veren ÖCNİZ | gur, leri genişledikçe genişledi. Mütes mi Konan (Ran 1 incide) şeri münasebetlerin tâbi olduğu bü. Yük kanunlar ancak oks) ve salim bir idrâk çerçevesi içinde vuzuh peyda €der, Beşer? hâdiseleri kinle, hırsla ve hut muhabbetle, nefretle mü etmek, İptidal kavimlerin en zayıf taraflarıdır. saca söyliyelim: 23 esne ev. velki dünya İçinde siyasi şart lar, geopolitik zaruretler, nizi İngil tere İle karşı karşıya koymustu ve biz bu vaziyetin zarureti önünde si. aç kaldık, harap olduk, Fakat biz, © günkü dünya şartlart içinde istiks Vâl davasını kurtarmak için kan dök- miye mecburduk. Şuurlu bir surette daveya hizmet ettik. Büyük Harp, imparatorluğu tasfiye etti. Türkiye için yeni tali, veni bir muksdderet ortaya çıktı. Dünyanın yepyeni şort. ları, yepyeni geopolitik saruretleri Jetrafımızı sardı. Artik dünya hari, tası İçinde Büyük Harp düşmanları ile düşmanlığa devam etmek için bir sebep yoktu. Uyanık, bâdiseleri gö. o ren, büyük dünya msselelerii jektif bir şekilde görebilen Cümhu- riyet dip'omasisi vazifesini yaptı. Biz. “Yurtta sulh, cihanda sulh., diyorduk. Memleketimiz insa ve İ- mar memleketi idi. Biz tabiati yen. mlye, modern bir vatan yaratmıya çalışıyorduk. Bu çalışmaların hedefi, ileri teknikli, müstakil bir vatan kur. maktı. Bunun İçin sulhü korumak, sulhü desteklemek vazifesini üstü. müze aldık. Milletler Cemiyeti için- deki faaliyet ve sulhü korumak için imzaladığımız muahedeler, bizim bir harp gayesinde olmadığımızı göster. diği gibi sulhü istiyenleri de bize dost etti. H ür sonrası ia Hakarını Ke lamadı. Etrafımızda iâarruz hamle. dünyası “içinde, in illeti zı durdurmak İstiyen'e korumak © arzusun a münasebetlerimiz daha yakın, daha samimi bir hal aldı, Türk bayrağı, Londrada Çanakkalede ölen İngiliz. ler âbidesine bir dost ve müttefik bayrak olarak böylece asıldı. Türkiye Cümhüriyetinin realist politikası prensip noktası olrak bir esası kıskanç bir itina İle muhafaza etmektedir. Bu nokta; İstiklâldir. 'Türk milleti dost veya düşman ol- sup, herhangi bir devletle. münase. bet'nde istiklâl prensipini ikinei hat. ta almış değildir. Buyrakların yan. yana gelişi düsmanların âdi şekide her akşam radyo fle ve gazeteler vaz sıtasile yaptıkları tefsir'erden tama men uzaktır, Türkiye Cümhuriyeti, üçüzlü bir ittifak hazırlamış İse bu. nu kendi istiklâli bakımından müta- len ederek yapmıştır. Türkiye Cüme huriyeti akıntıya kapılmış değildir. Suuruna sahip bir millet, harp etme. sini bildiği diişmanile beraber hare- ket etmesini de bilir. Dünkü harp gi. bi bugünkü dostluk ta istiklâl şuuru. ifadesinden başka bir şey değil. dir. Prevantoryoma Gönderilecek Talebe Ankara, 18 (Tan Muhabirinden).— Prevantoryoma sevkedilen para: yatılı talebe hakkında Maarif Vekâ- leti mekteplere yeni bir tamim gön. dermiştir. Bu tamimdz talebenin has | talıklarının pek ileri bir devreye gir- dikten sonra prevantoryoma gönde. ri'dikleri ve bu yüzden tedavinin u. zun sürdüğü bildirilmekte, badema, buna meydan verilmemesi tavsiye o- lunmaktadır. İngilterede Gizli Celse Talebi Reddedildi Londra, 16 (A.A) — Lortlar Ka. marasında Lord Ponsomby, harbin devamı hakkında hükümet erkânı tarafından söylenen nutukların ve yapılan beyanatın müzakeresi icin gizli bir celse sktedilmesini hükü. metten istemiştir. Lord Halifax, cevaben Avam Ka. marası ekseriyetinin hükümetin ka. rarlarına itimadı olduğunu ve bu i- madığını sövlemistir. TAN İsveç Askeri Yardım Talebini Reddetti Sovyet layyarelerinin bombardımanından sonra bir Fin şehri yanıyor (Başı 1 incide) “Finlönda hfikümeti artik yalnız şına mukavemet edemiyeceğini ve iki İsveç fırkası yahut ta garp di ederek yardim istemek meeburiy: de kalacağını bildirmiştir. Aksi dirde, Finlânda kendi onfaatlerini olduğu kadar İsveç'in menfnatlerini de müteessir edebilecek şertlarla La- rışı istemek o mecburiyetinde kala- caktır Cephelerdeki vaziyete gelince; sop Sovyet tebliği sudu: “Kareli berza Sovyet kıtala. ri İlerlemeğe devem etmişlerdir Düşman silâh ve cephane terkede. rek, eğır >ayiatla rient etmektedir. Sovyet kıtaleri Kamara istasyonunu yaklasmaktadırlar, “15 Şubatta Sovyet kıtaları 211 toplarla mürehhez betonlu kale ol. mak üzere, 53 mukavemet noktası. nı isgal etmislerdir. İ “Ceşhenin “diğer mıntakalarında keşif faaliyetleri olmuş, bazı mırta. İkalarda da piyade steşi teati edil mistir. “Sovyet hava kuvvetleri düşmen kıtalarını ve askeri hedefleri mu fakıyetle bombandıman etmişlerdi! Hava müsademeleri esnasında al düsman teyvaresi öeürülmüş Fin Resmi Tebliği Finlanda tebliği şudur; “Kareli berzahında düşmanın hü. cumları devam etmiştir. Muolö gülü ile Vvoksi nehri arasında iki nokta. da, düsma; Fin. ileri mevzilerine girmeğe muvaffak olmustur. Baska yerlerdeki hücumlar püskürtülmi tür, “Ladoga gölünün Doğu . Şimalin. de adalar ve sahil üzerinde Sovyet hücumları kaydedilmiştir. Finlanda- İlılar bir mevzi zabtetmislerdir. Kuh. mo bölgesinde, Sovyet müfrezeleri etratındaki çember gittikçe kapan. maktadır. “Fin avcı tayyareleri o muhtelif! muharebeler yapmış. diğer tayyare. ler de düşman kıtastile cephe geri sindeki garları bombardıman ederek yanın çıkarmışlardır. Sovyet tay- releri büyük bir faaliyet sarfet. miştir. Sovyetler, hücumlara müza- heret ve Fin iktiyatlarını borabar. dıman etmek İçin Kareli berzabı ü. zerine 500 tayyare göndermişlerdir. Sekiz Sovyet tayyaresi - muhakkak ölarak ve İki tayyare de mühtemel olarak dösürülmüstür.n Fevkalbeşer Gayret Lâzım Finlandada vaziyetin son derece | met devam etmektedir. Finler, müt. hiş tazyik karşısında! çekilmeğe mecbur kaldıklarını itiraf etmekle beraber, Mannerhelm hattının ya. rilmadığını bildiriyorlar. Summa ve Taipola'da Finler gerilemiş olmakla bütün Mannerhelm hattı. bayunca muharebe devam ediyor. Stokholmde hüküm süren kanaste mma taarruzu esnasında hazir j bulunan müşahit, Sovyetlerin İ geniş bir madeni kütle halinde Fin. tanda hatları istikametine stıldıkla. rını bildiriyor... Tanklar beheri 10 tanktan müteşekkil 7 sira üzerine teşekkül etmiş, sağlam bir blok ha. linde ilerliyordu. İnsanın kehdileri. ne doğru İlerliyen bu dalgaya mu. kavemet şöyle dursun, görmeğe dahi tahammül etmesi için celikten sinir. leri olmak icap eder, Finler bu dal. Matin gazetesi, Finlandadaki hu. susi muhabirinin Reisicümhur Kal Vo ile yaptığı mülâkatı neşretmekte. dir Finlanda Reisicümhuru bu mü- lâkatında demiştir ki: “Finlanda katiyen hacaletaver bir sulhe razı olmıyacaktır. Yasalara ve iharplere rağmen Fin milletinin ma. neviyatı sarsılmaz ülr vaziyettedir. Finlanda. bolşevizmin genişlemesine mâni olmak için elinden geleni yapa. caktır. Fransa gibi, Finlanda da kon- di istiklâli ve hareketi ve demokra. sinin idamesi ve zaferi için çerpış- maktadır.,, *# Paris gazeteleri 25 ik'neikânndan bugüne Kadar Finlandaya 40 bin ec nebi gönüllü gelmiş olduğunu ve her gün takriben 600 gösüllü gelmekte bulunduğunu yazmaktadır. Harp mâlzemesi meselesine gelince gazeteler, bu ana sarar Finlandaya 70 avcı töyyaresi, 40 bombardıman tayyaresi ve 30 keyif tayyaresi gel. tayyare bulunduğunu ilâve ötmekte- dirler. Bir Alman Gazetesine Göre Berlin, 16 (A.A.) — Völkicher Bel obachter, Finlanda ile Sovyetler a- rasında adelçe ve uskeri kuvvetçe 0- Jan farkı tebarüz ettirmekte ve bu. na binaen Fin askerlerinin kabiliyet ve kahramanlığına rağmen muhartb» neticesinin şüphe kabul etmiyeceğini bildirmektedir. Zira şimdiye kaJır Finlandâyı kurtaran şey, ne Nlanner. heim battı, ne de Sovyet ordusunun söylendiği gibi fena teşkilâri, idare noksanı veya teçhizat fenalığıdir. Finlendayı kurtaran her şeyden ev- vel Sovyet haşkumandanlığına Kizil ordunun faik kshiriyetini gösterme. sine mâni olen Finlanda kışıdır. Cezaları İndirildi Bristol oteli sahibi Ömer Latfiyi ciddi sayılmasina rağmen, mukave, | tehdit ederek 500 lira istemekten suçlu İlyas ve Abbas birinci ağır ce- za mahkemesi tarafından beşer sene hapse mahküm edilmişlerdi. Temyiz bu kararı bozmuş, İlyas İle Abbas, yeniden görülen mihakemeleri #0 nunda birer ay hapis cezasına çarptı. rılmışlardır. İri surtumün T, Felmen adında bir kadını yaralamaktan maz. nun olarak ayrica asliye 6 ıncı ceza gavret kurtarabilir, | mahkemesindeki muhakemeleri de vam etmektedir. miş olduğunu ve yola çıkarılmış 300. 17.2 - 1940 HARP Okulundaki Merasim (Bası 1 incide) davet üzerine grup grup tahlif mera. simi yapılmıştır. Bundan sonra merasime nihayet verilmiş ve hazırlanan bülede davet liler izaz olunmuslardır. Öğleden sonraki merasim Genç #ubaylarımız. öğleden evvel önlerinde müzika olduğu Baldı mevdanma gelerek o Zafsr âvidesine bir çelenk - koymuşlardır. Hevanm müsaadeşizliğine ve yağmurlu olma. sına rağmen kalabalık bir halk küt- lesi Ulus meydanının etrafını çevre. İsmiş ve genç subayları hararetle af. kıslamıştır Müzikanın söy” lenen İstiklâl marşın Müfsakıp genç bir subay mezun olan tlebeler na. mma heyecanli bir hitabede bulun” | | mus ve Harp Okulu marşı söylenerek merasime nihayet verilmiştir. Okula avdeti müteskip, genç su. baylarımızdan bir'grup Etnografya müzesindeki müvakkât ) kabrini ziyaret ederek bir çelenk koy muşlar ve Ebedi Şefin mânevi buzu. ründa eğilmişlerdir. TAN: Kahraman ordumuza iltihak eden genç subaylarımıza, vatan hiz- Metinde büyük muvaifak:yetler te. menni eder. Alman Elçisinin Söyledikleri Alman büyük elçisi Von Pâpen; dün subahki trenle Ankaradan şehri. mize gelmiştir. Von Papan, öğleye Almanyadan gelmekte olan kızı ile refikasını karşılamıştır. Büyük elçi, bu arada kendisile görüşen gazeteci- Ankaraya o döneceğini söyledikten $onra Avrupadaki harbin umumileş- (nesi tehlikesi mevcut ölüp olmadığı sualine de şu cevabı vermiştir. “— Bunu bana değil, İngiliz dost. larımıza sorunuz.,, Semplon ekspresi, Balkanlardaki İlazlu kurdan dolayı yine gecikmiye İ başlamıştır. Ekspres dün ancak öğle- ye doğru gelebilmiştir. “Hiçe Kölüyetii arln, Susam Alıyor İtalya Için büyük miktarda susam toplanmaktadır. Dün yirmi bin Jira. lık susam gönderilmişti arttığı gibi fiyatlar da yükselmiştir. Susamların da arpalar gibi fiyatla. rının düşmesine mâni olmak için za- hire ihracat heyeti susam'arı da ihra. İcat zahiresi olarak kıymetlendirmiye karar vermistir, Arpalar, 6.10 kuruş. tan, susamlar, 17,30 kuruştan ihraç edilmektedir. Dünkü muhtelif ihra- cat yüz bin liradır. Bunun mühim kısmı İtalyaya gönderilmistr. Kiralanan yeni vapurlar Sadık zade secntesine Şa. dan vapuru ile Sosyete Şilebin Demir şilebi de müttefikler tarafından kira, lanmıştır, Bu vapurlar da Marsilya: ya gideceklerdir. Bu suretle kirala. nan Türk vapurlarının adedi 81 bul. muştur. Fındıkçıların kararı Giresun fındık ihracat - birliğinin şehrimizde teşkil olunaa bürösunda dün fındık ihracatçıları toplanmışlar dır. Büro, thracatçıların birlik kurulu şundan evvel yaptıkları satışların büroya kaydettirmek suretile ihracw na muvafakat etmiştir. Bu İhracat, ya'mz birliğin kuruluş tarihins kader yapılmış olan mukavelelere müstenit olan satışlara sit kalacaktır. Bir Ev Sahibi, İki Hırsız Yakaladı Şişli Bomonti, Tramvay İstasyonu Kir sokağı 59 numaralı eve evvelki akşam Nedim isminde bir hırsızla ar. kadaşı girmiş. fakat adam akıllı 1s. Iatıldıktan sonra polise teslim edil miş'erdir. Evin müsteciri Ethem, evde bir gürültü işitip aşağıya indiği zaman, hırsızların bodruma saklandıklarını görmüş ve hemen bodrum kapisini üstlerine kilitlemiştir. Ethem bundan sonra terkos borusuna taktığı bir hor tumu bodrum penceresinden içer, $0- karak hırsızları iyice ıslattıktan son. ta bekellere haber vermiş ve hırsız” ları yakalamıştır. Hırsızlardan We- dimin bir gün evvel hapishaneden çıktığı anlaşılmıştır. Sekteden Öldü Rızapasada Türk Gürbüz sokeğn- da 20 numarada oturan 70 vaşmda Manol Kadıköyünde Osmamın fırının. dan ekmek alırken düsün ölmüştür. | Atmtürkün / doğru Sirkeci İstasyonuna giderek, lere bir kaç gün kadar büruda kalip |