18 Şubat 1940 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

18 Şubat 1940 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

TİYATRO Bir Fantezi Münasebetile: ün akşam bir saz mahfilinde Revü namı altında bir fân. teri seyrettim. Rövü kelimesinin bü. yük bir ibzar ve israf ile kullanıl masına taraftar değilim. Zira eserin müellifinin Rövü'nün ne demek ol. duğunu pek güzel bildiğine kantim. Rövü demek dekor, ziya ve elbise de. mektir. Halbuki dün akşam memnu. niyetle seyrettiğim değil, memnuni- yetle dinlediğim fantezide ne ziya, ne dekor var. Küçücük bir sahnede bir sanatkâr ruhu demir kafesler ar. kasında .hapsedilmiş bir arslan si. kımtısı e kükreyor. Eserin güfte ve bestesi, Muhlis Sabahattinindir. Mü. elif Asli ile Kerem efssnes'nin ufak bir parçasını ele almış, ona göre, da- ha doğrusu; müessesenin intifama Balel getirmemesi lâzım geldiğinden, zaman meselesini de ehemmiyetle düşünerek, o ufacık, o zavallı sahne. ye kocaman bir eser sığdırmıya ça. Bu ufak fanteziyi iyi anlamak, Iyi hissedebilmek için, seyircilerin göz- lerini kapamalari birinet şarttır. O zaman Muhlisin besteleri sizo Ana. dolunun yanık ovalarım, yeşil or manlarını, altında ırmakların he- murdandıkları yalçın kayalıkları gös. teriyor;'âdeta ruhunuz, Çamlıbelden tırmanan bir kervanın çan seslerini bekliyor... (Kerem) in, (Köroğlu) nun terennüm ettiği Arndoluyu, kı. “sa bir an için yaşıyorsunuz. Fakat yazık! Semisnizdean ruhunuza giden bu gıdayı gözlerinizle de içmek is terseniz; © zaman görüyorsunuz kl * piyanist, musikiyi sağ yumruğunu pek tehditkâr bir surette rak,| idare ediyar. Orkestra heyeti, salon. da yer bulamayıp, sahnede oturan ve o akşam için bir cemile olmak ü. zere a7 çalan, pek eski devirlerin kalem efendilerini andırıyor. As yi eldden güzel terennüm eden Mu. allâyı beğendim. Bu güzel sesli muganniyenin, sa. natin yüksekliklerine doğru yürü mesi İçin sahanın daha geniş olması elzem. Musllâ sanatini* seviyor; (Ax W) yi bütün hevesile yaşatmıya çakş İı ve yaşattı. Operetler, piyes a te etmeğe benzemez. Tercüme edilip. uynatması muhal denecek kadar güç. tür... O halde öpiretlerin âmlene bilmesi, söylenebilmesi için, tama. men milli olmas: lâzım gelir. Türk musikisi, sahne musikisi olabilmeli, Bunun İçin (ayandır) a, (hayrandır), (hayrandır) a, (inandır) ; kafiye ye. prp, bir başlagıç, bir nakarat, bir de meyandan ibaret dört mısralık eser- leri tamamen ayırmak icap eder. BL.| liyoruz ki, o şerkılar dalma yaşıva. eaklardı, Çünkü milli sesimiz Fakat esaslı bir musiki, bir vaka; dayanarak, ancak sahne ile yaşıyabi. Tir. Musiki tahsili için Avrupaya gi- denlerden birkaçı ile, hatti Pariste temasta bulundum. Ne zaman bi toplantı yapıldıysa; orada bile Dede efendinin bestelerini okudular. Belli idi ki; ettikleri tahsil gramofon plâ. ğına nakşedilen çizgilere benziyor plâk kalkınca, bütün bu artistlerin ruhlarından kârlar, nakışlar, semai. ler tasıyordu. Şi Bizim sahne musikimiz olursa bu milli cereyanı, bü mill hissi berta. raf edemeyiz. Çünkü o zaman bizim musikimiz olmaz. Arap musikisi sah. neye konmamıştır, fskat bestelerin. de bir vaka vardır. (Romans) terzm. da bir sey vasar. Bir delik kım görür âşık olar kızın ni anlatır. Kız da delikanlıyı sever, kavuşamazlar, kız ölür. Biçare âşık mezarına gelir orada da feryat eder. Bu bir vakadır. İçinde ümit arzu, hleran, aşk velhasıl her şey mevcut. tar. Pek güzel tahattur ederim bir Rıza Bey vardı. Kendisine bermutad bir kıta vermişler. Aman “kurtar bu seydadan benl Diye başlıyan güfteyi Rıza Bey bestesine sığdıramamış (dan beni) yi iki defn tekrar eylemiş Aman kurtar bu sevdadan beni, aman , Sarımdan beni “olmuş. Rıza Beyin adı (Dan beni Ri. pa Bey) kaldı. Pek iyi de oldu. Şe.| nelerce Türk musikisi şiirden nasibi | olmayarak hüznü, elemi ancak yanık | kelimeleri yanyana getirmek sureti. | te ifade etmek isteyen yavan güfte. lerin sanafsız bestelerine münhastr zaldı. Bunlar rağbet gördükçe (seri halinde beste yapanlar bu rağbeti| sanattaki kudretlerine malettiler, Hal | buki milli sesimize yeni bir çeşni, yeni bir istikamet verecek bir tarz aranmadığı için halk: © Kollarında san vereyim başka bir şey di “Ah,, 1 bastırıyordu. Anadoluda uzun müddet ikame. tlmde bunun aksini gördüm. Kahra. © O manlığa daima hürmetkör olan Türk, saydut da olsa babayiğit sever. Böyle dağda hükmedenlerin birço. ğu için fârkılar yapılmıştır. O sade ifadelerle insanın gözünün önüne bir table çizerler: Arslanım vurulmuş anam yerde ğ yatıyor Siyah da perçemleri ansm kana batıyor, | Yine bir Anadolu şehrinde bir şar.! İı dinledim. "Aşıkın yaylâsr engin.| dir, diye başlıyarak bir düğün ala. yırı tasvir eden bir türkünün nakara. Al, yesil pervaneler girmiş "ağa, Şeklinde idi. Güfteyi yapan görü. lüyor ki hislerini doğrudan doğruya | muhitinden ve tabiattan alıyor. İstanbul bu tarzı koşma, semat söy. lenen muhite hasretmişti.. Çalgılı kahve denen ve eski âşıkların birbir. lerini imtihan için O toplandıkları mahfefleri andıran bu mahallerde destanlar da okunur, kahadayılıkta nam Verenlerin hayatı anlatılırdı. Yorgancı Sadığın destanı meşhurdur. #kk Bizde bir de operet kumpanyası var. İlâvlara bakılırsa Audrsn'n Maskot'unu oyn'ıyorlar. Oynamasalar olacak. Fakat oynuyorlar. Ben ikinci perdeden kaçtım. Bestekâr A. udran eserini görfeydi mutlaka za.| vallıya nüzül isabet ederdi, ULUNAY Komanyada v (Başı 1 incide) le muhalif olması dolayısile profesör Çankofün böyle bir vazife kabul et. mesi şüpheli görülüyor. Vi e Londra, 17 (A.A.) — Times gaze. tesi Bulgar kabinesindeki değişiklik hakkında şu satırla: “Köseivanot, memlek iş Başvekâlete gı Zaman bulduğun dan daha iyi bırakmıştır. Popof'un Hariciyeye getirilmesi, Bulgarista- nin komşularına karşı olan hattı ha. Teketinde bir değişiklik olmıyacağını aşikâr bir surette göstermektedir.,, Bulgarlar Sovyetlerden petrol alıyorlar Sofya, T7 (A.A.) — Reuter Ajansı bildiriyor: Bulgaristana Sovyet petrolü nak- leden üç İtalyan petrol gemisinden| birincisi dün Varnaya varmıştır. Di. ğerleri yoldadır. Sovyet petrol gemileri de Karade. nizden Bulgaristana gelecekleri kat bunlar limanlara girecek ka. dar küçük olmadığı için, Bulgar sa- hili açıklarında demirliyeceklerdir. i İlk gelen petrol miktarı 7000 ton. ar. Bulgaristana gönderilecek Sovyet petrollerinin o Bulgaristandan tekrar ihraç edilip, edilmiyeceği malüm de. ğildir. Bulgaristanın yıllık istihlâki 120 bin tondur. Balkan Birliği (Başı 1 incide) tadır, Alman - Rüs iktisadi anlaşma. sı, Hele Finlandada Ruslara, Alman yardımı, bu mahafili tahrik ediyor. Mannerhelim hattına yapılmakta olan #on şiddetli Rus taarruzu üzerine f- tâlya diplomasisinin Fransa ve İn. giltere ik yeni temaslar yaptığı, Fin- landaya yardım işinde Italyanın bü. yük arzusunu öne sürdüğü muhak. kaktır. Bundan maksadı, İtalyanın e- hemmiyetini müttefiklere duyurmak tır; bunu Balkan bloku yolu ile ya- pamamıştır. Şimdi Finlanda yolu ile yapmak istiyor, Muvaffak olursa bu hizmet ona kolonilerinde. yaşama. EN AMME Bulgaristan Harici Siyaseti Değişmiyecektir (Ban 1 incide) vekili Bolgradı ziyaret edecekti ve Bulgaristanın harici borçları mesele- sini bal için bir Bulgar mali heyeti de Londrada bulunuyordu. Kk söyliyelim: Bay Köselvanof hükümeti bir çok:siyasi, Iktısadi ve mali meseleler. le bağlanmış bir vaziyette idi. Kabi. nenin işte böyle bir zamanda istifa etmesi elbette hayret ve biraz endişe uyandıracaktır, Fakst hakikat şudur ki, Semajeste Kral Borisin dirayetinden aldığı di. rektifle hareket eden Bulgaristan, harici siyaset bakımından hiçbir de. Bişiklik göstermiyecektir. ay Köseivanofun kabine refsli. Binden muvakkat çekilişi tamamen dahili bir iştir; hattâ mesele bile s3. lamaz. Dostumuz ve komşumuzun işlerine karışmayı aklımızdan ge- irmemekle beraber artık dünyaca bilinen bir vaziyet olduğu için söyle mekte mahzur görmeyiz ki bu istifa. ya sebep bazı şahsi geçimsizliklerdir. Ne yank kk bü geçimsizliklere sebep olanlar şahsi düşüncelerin! milletle. rinin ve devletlerinin #li menfaatle. rine feda etmek kabiliyetini göstere. mediler. Bizim İçin bundan fazla bir şey söylemek doğru olmaz. Yanı? bizim dikkatle takip edeceğimiz e- saslar şunlardır: 1 — Bulçaristanın harici siya. | setinde bir değişiklik olmıyacak. Profesör Buzdan Filof kahinesi “köprü kabine” dir denilebilir. Sinirler yatıştıktan sonra yine Bay Köseivanafan haşa gelerek başla. | dığı işleri bitirmeğe calsncağı hir. çok mahfillerde muhakkak görül. mektedir, 3 — Bu istifada hiçbir haric? tesir yoktur. B»” kanantleri hasıl eden sebep “ ler ve emareler şöyle hulâsa edilebilir; Ray Köselvanofun kabi. nesinde bulunanların çoğu yeni kaz bineye dahildirler. Yeni Başvekil Bay Filof, eski kabinenin Maarif Nazırı idi. İstifa gününe kadar Bay Köseivanafla ve takip ettiği siyasi yolda beraber yürümüştür. Bay Filof, beynelmilel ölçüde bir ilim adamı olup, kendi sahası an. cek müstesna zamanlarda açmış ol duğundan, böyle im — siyasi zamanlarda uzun müddet mes lek dışı meşguliyetler kabul etmiye. ceği âşikârdir. Umum! intihabat henüz bitmiştir. Yeni baştan bir intihaba da grişme. nir imkân ve ihtimali yoktur. Bâhu. sus Mecliste Bay Köseivanof muaz- zam bir ekseriyet temin etmiştir. Bü. tün Bulgaristan,'dağdaki çobanından en büyüğüne kadar bitaraflık ve sulh ister. Ve milli davalarının dostane yollarla halledileceğine kanaat ge. tirmiştir, Ve bizee Kösetvanof, yine iktidarı eline alacaktır. Eğer fevka. lâde hâdiseler ortaya çıkar da, gele- mezse; yeni Bulgar hükümetinin tu. tacağı yol, hiçbir Balkanlıyı tered. düt ve endişeye düşürmiyecek olan bugünkü dürüst yol olacaktir, Baş. kalarıma karışmayız. fakat biz Türk- ler, bilmeliyiz ki Bulgaristanda ye. »İ bir zihniyet doğmuştur. Ve bu yeni zihniyet, bilhassa bizimle sıkı bir dostluğu ve sıkı bir komşuluğu istihdaf ediyor. Eski kafaların perakendeleşen tel kinlerinden kurtulalım Mi ve mantıki vazifemiz şu olsun: $ı için lâzım olan tavizleri belki te.! min edecektir. * tayanm, Alman hududunu tah. kim etmekte olduğü yeniden şayl ol- du. Fakat bu yeni bir şey değildir. Talya Brennero'yu çoktanberi tah. kim etmektedir. 1915 ten önceki ü- İçüzlü ittifakı hâtırlarsınız. © zaman Avustürya kendisi tahkimat yaptığı halde, Italya ne zaman 'e bir çe. ye teşebbüs etse, bir müttefike karşı alınan böyle bir tedbirden gücenir, Italya da işinde vazgeçerdi. Fakat Mussolini, o zamanın dev'et adam. larından çok daha realist bir devlet adamıdır. “Eden Maltada Valetta, 17 (A.A.) — Müstemle- kât Nazırı Eden, dün akşam tayyare ile Kahireden buraya gelmiş ve Mel. ta halkma hıtaben neşrettiği bir be. miş ve Britanya imparatorluğunun vahdetini tebarüz ettirmiştir. “Bizi Bulgaristandan şüphelendir. mek istiyenlerden şüpbelenelim.,, Fransada Komünist Mücadelesi Devamda Paris, 17 (A.A.) — Seine -et « Oise departmanı Prefesi tarafından dün Dekan bir emirnamede komünist partisinin siyasetini âlenen reddet- mek istemiyen 11 belediye meclisi azasının haklarından ıskaç edildiği ildirilmektedir. : —e-— Barem Hakkında Bir Tamim Ankara, 17 (TAN Muhabirinden)— Yeni baremin neşrinden tvwel ilga edilen derecelerden en yakm üst de. receye in olan memurların lâğ. vedilen derecelerde geçirdikleri"hiz. met müddetleri terfi etmiş bulun. yannamede kendisine gösterilen ha- İdukları maaş derecesinde geçmiş sa. raretli kabulden dölayı teşekkür et. | yılacaktır. Maliye bu hususta hazırladığı ta. 'mimi alâkadarlara bildirmiştir. TAN İrem Köniğe onun mü Tayyare Kaçakçılığı Ruhi Bozcalı, Dünkü Muhakemede 2 Sene Hapse Mahküm Edildi Ankara 17 (TAN Muhabirin-| den) — Resmi evrak sahtekâr- liğından dolayı maznun ve mev. kufebulunan Hariciye Vekâleti eski memurlarından Ruhi Boz- çalı hakkındaki davaya bugün Ağirceza Mahkemesinde devam edildi. Söz alan iddla makamı, hüdiseyi baştan aşağı İzah ettikten sonra, Ru, hi Bozcalırın ilk iadeleri seyi külliyen inkâr va sonraki İfa-| delerinde de derece derece #krarda bulunduğunu ve ikrarı tazammun 6- den İfadelerinde mübayenet ve tena- kuzlar mevcut olduğunu, bu vadide sorulan suallere makbul ve mantıki cevaplar vermediğini anlatarak de. di ki; “— İnkâr ve ikrarları, ifadesinde- ki mübayenet ve tenakuzlar itibarile tahsil ve terbiyesi bakımından Ruhi Bozcalının bu mücrimane gayeyi fer. kedememesine, ona vâkıf olmaması. na aklen ve mantıkan imkân yoktur Telgraf Ruhi Bozcalı tarafından Ek- | imane gayesi bilinerek ve bu gayeye İştirake niye ve zihniyetle verilmiştir. Hulüsa barile Ruhi Bozcalının Exrsm Kör tarafından yapılan resmi evrak sah- tekârlığına, suçun işlenmesine» yara. Yacak vasıta tedarik etmek suretile iştirak eylediği akli ve mantıki delil. lerle sabit bulunmuş old hasıl olmuştur, Türk ceza kanunu nun hareketine uymıyan 65 İnci mad. desinin 3 üncü ve sonuncu delâletile 342 inci maddesi kan tecziyesine karar verilmesini dilerim!,, Bundan sonra maznunun syukatı Rauf söz almış, müekkilinin bu ha. usta muhakemesi yapılamıyacağını, azırlık tahkikatının hiçbir za. san suçun sübutuna medar olami- yacağını, esasen bu İşte Ruhi Bozes. İnan kati surette cürmü kastisi bu- lunmadığını, bu maksadın isbat» da. hi edilememiş olduğunu söylemiş ve Ruhi tarafından işlenen suçun me. muriyet vazifesini suiistimal vaziye- tinde bulunduğunu, sahtekârlığa iş- trak mahiyeti arzetmediğini söyle- miş, müekkilinin beraatini istemiştir. Bunun üzerine hâkim, Kuhi Bozca. lıya bir diyeceği olup olmadığını sor. muştur, Suçin, 49 dakika süren müdafaası yetinde masum olduğunu ıddia| tmiş ve beraatini istemiştir. Hâkimler heyeti bir saat kadar sü- ren müzakereden sonra şü kararı miştir; “ — Ruhi Bozcalınn tayyare tarafından işlenen sa ne'son safhasında Vi graf teati etmek suretle iştirak et- tiği sabit bulunduğu! vekilinin taleplerinin red dine ve iddia makamının mütaleası. nın kabulü suretile hazeketins uyan Türk ceza kanununun 342/1 ve 65 ve sonuncu fıkralarına tevfikan ka- bili temyiz olmak üzere iki sene müd detle ağır hapse, kümiyeti ve mevkuf kaldığı müddetin tayin edi. en cezasından mahsubunun icrasına iltifak'a karar verildi. Ruhi Bozcalı, bu hükmün yar:si kadar müddeti mevkuf olarak geçir- diği için, daha bir sene hapiste kala. caktır. naz Fin ler Geriliyorlar Sovyetler, Fin Mukabil Taarruzunu Püskürttü Başı 1 incide) tetmişlerdir. Bunların arasında top- Ja mücehhez iki çelik kale vardır. Yedi gündenberi devam eden ta- arruz esnasmda düşman, Sovyetler kıtaları tarafından işgal edilen istih. kâmlarda 420 mitralyöz terketmiş. tir, “Diğer mintakalarda keşif müfre- zeleri faaliyeti olmuş ve piyade kı. taları arasında ateş teati edilmiştir. Sovyet hava kuvvetleri düşman kı. talarım ve askeri hedefleri muvaffa, kıyetle bombardıman © etmişlerdir. Hava muharebeleri esnasında b düşman tayyaresi düşürülmüştür... | . Son Fin tebliği şudur: “Kareli berzahında Sovyet taarru- xa devam ediyor. Bazı yerlerde Fin. landalılar ikinci hattın yeni mevzi. lerine çekilmişlerdir. “Ladoganm Şimali Şarkis'nde Sov. yet taarruzu büyük zayiatla akim kalmış ve müteaddit iaşe kolları im- ha edilmiştir. Kuhmo mıntakasında düşmanın üç taburu ve bir kayak müfrezesile, üç gündenheri devam e- den muharebe bitmiştir. Düşman İm. ha olunmuştur. Sovyetler bu muha. rebelerde biri Albay olmak üzere, 1800 ölü vermişlerdir. Kayak müf. rezesinin ancak barı döküntüleri hu. dudun ötesine kaçmıya muvaffak olmuştur. “16 şubat gecesi Pinlanda hava kuvvetleri Sovyet karargâhını mü. teaddit defalar bombardıman etmiş ve bu hareketlerine din de devam eylemiştir. Sovyet hava kuvvetleri geçen günlerden daha 8x” faal'yet göstermiştir. Bir düşman tayyaresi düşürülmüştü. Mannerheim'in beyanatı Mareşal Mannerbelm bugün nes. | rettiği bir beyannamede diyor ki: “Yülletimiz yalnız basına harp e. diyor. Yabancı yardım, hatırı sa. yılır miktarda gelmiş bulunuyor, | her gün de bayrağımız altına yeni yeni kuvvetler gelmektedir. Yeni mevzilerde, yeni kuvvetler ve yeni mühimmat bulunmakta. | dır ve Sovyet taarruzu daha fazla | İlerliyecektir. £ Askerlerimize «».| bat tavsiye ederim.,, İsveç'in vaziyeti Isveç hükümeti vaziyetini muba- faza etmekte ve Finlandaya askeri yardımda bulunmak istememektedir. İsveç Ajansı diyor ki; Isveç kükümeti, şimdiye kader Finlandaya yardımının vasfı olan tiçten gelme) prensipinden ayrılını. yacaktır. Zira İsveç hatu hareketinde bir değişiklik kendisi için olduğu gi- bi Finlanda içini de vahim ibtilâtlera sebep olabilir. Isveçin Finlandayı barışa davet ettiği hakkında bazi gszeteler tarafmdan yapılan neşriyat tamamen asılsızdır. Isveçin bu kararı hakkında radyo. da verilen haberler Londrada din. lendiği zaman dinleyiciler arasında derin bir endişe ve ayni zamanda büyük bir yeis hnsule gelmiştir. İsveçin Finlandaya askeri yardım. da bulunmaktan İmtinsinı mevzuu. bahs eden İngiliz matbuatı da derin bir hoşnutsuzluk göstermektedir. o Finlanda Hariciye Nazırı Tanner bugün Aftonbladet gazetesine yaptı- ğı beyanatta, Finlandanın garp dev. letlerile bir askeri yardim mushedesi imzalamak üzere olduğuna dair dün Stokholmde çıkan haberleri &ati ola- rak tekzip etmiştir. Finlere yardım İngiliz gönüllülerine Finlandada harbet- mek inikânmi Veren kraliyet kararname- si, dün gece İmza edilmiştir. Bu kararna- ie 8 şubat tarihini taşımaktadır. Fransanın Finlundaya © yaptığı madâi yardım Bililetler Cemiyetine mensup her» hangi bir memleketin yaptığı yardımdan üstündür. Pransız ve İngiliz hükümetle- ri, bu yardımı kendi kabiliyetlerine naza- Fan aralarında taksim etmişlerdir. Fransız yârdımı tayyare levazımına &n son sislem tank dâti toplarını ve ağır ba- taryalara şemildir. Bunlar Vi kânunusa- aidenberi Finlanda cephesinde kullanıl. maktadır. Finlanda ordusuna, müttefik ordular 4- çin yetiştirilmesi derpiş edilenler haricin- de İstediği kadar harp levanmı tedarik edilmesi için Fransız ve İngiliz fabrikula- rında hudutsuz kredi açılmıştır. Levsm- mun nakli hiç müşkülâtaz vuku bulmak- tadır, Diğer cihetten Lordlar Kamatam Ara- sından Lord Davies İla Avam Kamarası #zasından Maurice Memellan vaziyeti tet- kik etmek üzere Finlardaya gitmişlerdir. * Helsinkiden bildirildiğine göre, Al. . İyanın müşteri | | İhracatımızın Nisbeti Yükseliyor (Başı 1 incide) 45.489.783 kilo tütün, 4.180.725 lira değerinde 9.216.639 kilo pamuk, 4310602 lira değerinde 5.164.243 kilo deri, 21.910.709 lira değerinde 108.571.484 kilo yaş ve kuru meyva, 12.473.088 lira değerinde 15.350.794 kilo yün, tiftik, yapak ve iplikleri, 10.728.394 lira değerinde 224.101.005 kilo zahire ve hububat, 5.884 340 Jira değerinde 46.664.590 kilo müstahsa- lâtı nebatiye. 1939 de memleketimize ithal ölü. nan başlıca maddelerin kıymet ve miktarları da şudur: 19.957.885 lira değerinde makine, 12.571.551 lira değerinde 8.722.201 kilo:pamuklu kumaş. 20.145.965 lira değerinde 170.445.507 kilo her nevi demir ve çelik, 6.192.020 lira değe. rinde kara nakliye vessiti, 4.095.604 lira değerinde 8.068.877 kilo bakır ve halitası, 3.580.090 lira değerinde 4.240.943 kilo pamuk ipliği, 3.404.544 lira değerinde 2.825 599 kilo yün, kıl ve bunların iplikleri, Almanyanın Amerika İle Ticareti Kesildi Berlin, 17 (A.A) — D. N. B. ajan. sı bildiriyor! Londrada çıkan Southamericari Jotarnal'ın yazdığı gibi, Orta Ameri, ka ile Cenüp Amerikasında Alman- olarak kaybedilmesi, gittikçe tesirini göstermektedir. Meselâ gazetenin verdiği tafsilâta göre, Almanya evvelce sencde 500 bin dolarlık kahve satın almaktaydı. Meksika petrol sanayii, Alman piya. sasın; kaybedince; yüzde 50 gerile. miştir. 1239.00 balya Brezilya pa- muğundan 414.000 i Almanya, Po- lonya ve Çekoslovakyaya ihraç edi. liyordu — Litvanya Harpten Endişe Ediyor Ksunas, 17 (A.A) — Litvanya Re. isilcümhuru Smetona dün Litvanya istiklâlinin 22 inci yıldönümü müna. sebetile bir nutuk söyliyerek, mem leketin istiklâl ve hürriyetini mükâ- #azaya olan teyit eylemiş ve Litvanyahın muhasamat sahnesinin genişletilmesi * tehlikesi karşısında halen zaruri olarak endişe hisset. mekte olduğunu bildirmiştir. Reisicümhur, memleketin istiklâl yıldönümünü ilk defa olarak Vilnada tesit edebilmekle bahtiyar olduğunu ilâve eylemiştir. Bükreş, 17 (Hususi Muhabirimiz. den) — Romanyanmn şimal mintaka. sında şiddetli kar fırtınaları başladı, Bukovina taraflarında trenler işli. yememektedir. » Budapeşte, 17 (A.A) — Son gün. lerde çok miktarda yağan karlar yü. zünden münakalâtın büyük müşkü. lâtla temin edilebilmesi dolayısile mebüslar parlâmento içtimalarırda hazır bulunamamaktadırlar. Bu va. ziyet nazarı itibara slınarak içtima. lar gayri muayyen bir zamana tehir edilmiştir. Tuna Komisyonu Toplandı Bükreş, 17 (Â.A.) — Beynelmilei Tuna komisyonu Galatz'da gizli bir toplantı ilç mesaisine başlamıştır. e Otomatik Telefon Ankara, 17 (TAN Muhabirinden)— Adana, Zonguldak, Bursa, Mersin, Kozlar, Çekirge, Afyon, Adapazarı, Kayseri, İzmit ve Balıkesir şehirle. rinde otomatik telefon yaptırılması için hazırlıklara başlanmıştır. ——— Demiryollarının Bir Tamimi Ankara, 17 (TAN Muhabirinden)— Tayyare bileti ahp da hava müssit olmadığı için tayyare ile gelemiyen. lerin tayyare biletlerinin trenlerde de muteber olması için Devlet De. miryolları idaresi alâkadarlara bir tamim göndermiştir. — — İzmirde Zelzele Oldu Izmir, 17 (A.A) — Dün gece saat 23.40 da şehrimizde cenuptan garbe doğru iki saniye süren hafif bir zel- zele olmuştur. Zara, 17 (A A.) — Kazamızda dön gece biri 10.20 de diğeri bu sabah 4 te şiddetli zelzele olmuştur. Hasar yoktur. man sefiri, Von Blucber, dün, vazi. fesine devam etmek üzere Berlinden mezkür şehre avdet etmiştir.