22 Şubat 1940 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

22 Şubat 1940 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

Memleketi Meşgul Eden Mesele (Baş 1 inelde) Bü zavyeden baktığımız zaman, "Afrodit meselesi etrafında cereyan © eden münakaşeoların ehemmiyet ve kiymetini takdir etmemek mümkün değildir. Yalnız teessüfe şayan olân roka, © hâlâ memlekette Inkılâbın müdafaa. © sına ihtiyaç duyulması, geri fikirle- — işin hâlâ kendilerine saha bu'abilme. |, © İleridir. Dünya buhrani karşısında © Birliğe en ziyade muhtaç olduğumuz bir sırada, velev ki, inkılâbın müda- faası etrafında dahi olsa, birbirimiz. Je münakaşaya mecbur oluşumuz "ber halde hazin bir manzaradır. Bu hazin manzarayı arzdan kocunalım. » Kayseride , Zelzeleden Üç o KöyHarap Oldu S (Başı 1 incide) Dün sabah Bayburtta da oldukça giödetli bir zelzele olmuştur. Bu sabah 3,20 de Ankarada orta ette bir zelzele kaydedilmiştir. Saat 2,50 de Kırşehirde, 3 de Kon. Yada, Ulukışlada, Adanada dipten gelme birer zelzele olmuştur. Rasathanenin tebliği İstanbal, 21 (A.A) — Bu sabah sa. st Iyi 5i dakika 24 saniye geçe © şiddetlice bir zelzele kaydedilmiştir. Merkez üstünün İstanbuldan 740 ki. Jometre mesafede olduğu tahmin e- 'dilmektedir. Bu sarsıntı, Erzincan © mintakasma alt tali zelzelelerden değildir. . . Felâketzede çocuklar | 4 Ankara, 21 (A.A) — Çocuk Esir.) © İgeme Kurumu Genel Merkezi Baş © Kanlığından: “Felâketzode mıntakalarından İş Bankası 100 Şişli Terakki Lisesi 10, Boğaziçi Lisesi 12, Hayriye Lisesi 15, Işık Lisesi 5, İstiklâl Lisesi. 2, Türk Maarif Cemiyei 20, Ülkü Lisesi 5, Darüşşafaka 10, Edirne Sansyii Zi. Taiye ve Kimyeviye Müessesesi 20, — Bay sarver Lat 3; — çocuğum tey © saekteplerde tahsillerini taahhüt et. © mişlerdir. Bu faziletkâr harekete iş- © törak buyuracak zevat ve mücssesa- Otm Çocuk Esirgeme Kurumu Genel © Merkezine müracaatlarını rica ede- Hariçten yardımlar * Bükreş, 21 (A.A) — Kavarna va. © puru, Rumen hükümeti tarafından Anadolu zelzelesj > felâketzedelerine yardım için verilmiş olan 6.000 met. re mikâp keresteyi hâmilen, Kösten- ceden Türkiyeye hareket etmiştir. * © TBudüpaşte, 21 (A.A) — Buda. : belediyesi | maliye encümeni, N kiye Kız'layına yardım için 59 bin pengülük bir kredi kabul etmiş- Bir. ; Milli Korunma Kanunu . Başı 1 inelde) — Ee tanmmış olanların bu büroda bu. lundurulmasını muvafık görmekte © ve'uksi takdirde çok hassas olan pi- © yasaların kanunun faydalarından is- © fade edemiyecek bir vaziyete düşe. bileceğine işaret etmektedirler. © İhracı serbest Bırakılan maddeler © — Ankara, 21 (Tan Muhabirinden) — Vekiller Heyeti tarafından kabul €- © dilen aşağıdaki kararname bugün Resmi Gazetede neşrolunarak tatbik mevkiine konulmuştur: “1 — Memleket dahilinde re; > edilmesine imkân olmıyan imali! ve. vülkenizasyon esnasında hasıl 0. kauçuk, kırpıntı ve döküntülerin, otomobil iç ve dış lâstikleri, kablo, o- *yuncak eşyası, ayakkabı, elbise ve emsali kauçuk hurdalarının ihracı serbesttir. — “2 — Birine! maddede yazılı kau. hurdalarınin ihraç edilebilmesi çin ihraç edilecek hurda mukabilin. de kauçuk ithal edilmiş olması şart- hır. “3 — İthal edilmiş olan kauçuğa tekabül edecek hurda kauçuk mikta. rı Tenret Vekâletince tanzim edile. eek liste mucibince tayin ve tesbit €- dilir,” 5 ——— "Adliye Vekili Balıkesire * Gidiyor © Manlse, 21 (A.A) — Adliye Veki. 6 Fethi Okyar bugün 9.15 de Ban. Balkan Mektupları ANLAŞMANIN Obür Yüzü > #nelde) ne büyüğü, ne küçüğü arzu edildiği gibi taki olaki Kül. tür anlaşması tanışmağı, tanışmak sempatiyi meydana geti- rir ki, ancak o zaman nazırların anlaşmalarından devamlı ve müsbet bir şey doğar. Balkan ricslinden kiminle görüştümse hep bunu söylediler: Halklarımız her bakımdan birbirini ta- nımalıdır ve bunun için esaslı tedbirler, inisyatifler almak gerektir. Ben hâlâ Sofyalıyı karşıma dikilmiş eski muharip tanır- sam, Atinalı beni hâlâ Tesalya veya Sakaryadaki ben sayarsa, Belgratlı hâlâ bana baktıkça Yıldırım Beyazıdı görmüş gibi olursa, Bükreşliyi hâlâ 1915 deki gibi görürsek siyasi anlaş- maların ve şatafatlı dostlukların sağlam bir temel üzerinde kurulacağını ummuyalım, ize bu iddiayı teyit eden vakaların en turfandasından bir buçuk tanesini söyliyeyim. Biri: Belgratta Hariciye Na- zırı tarafından verilen dine dö gala'da benim başıma geldi. Sofrada karşıma meşhur (Politika) gazetesinin başmuhârriri, sağıma meşhür (Pravda) gazetesinin başmuharriri ve soluma Yugoslavyanın Cemiyeti Akvamdaki murahhası düştü. Solumdaki zat yıllardanberi Cemiyeti Akvamda bulunması dolayısile kim ve ne olduğumu tanıdığı tatlı tatlı konuş- tuk, Karşımdaki (Politika) başmuharriri galiba politika ile hiç meşgul görünmediğini isbat için olacak ki, bir tek döbar- dan “merhaba,, bile demedi. Hoş, kimseye demediler yâ. Sağımdaki Pravda başmuharriri konuşkan, sempatik bir zat olduğu için bu ziyafet sofrasındaki çatal kaşık komşusu ile bir iki satır konuşmaktan çekinmedi: — Sizin memlekette hangi gazeteler çıkar? — Ulus, Tan, Cumhuriyet, Akşam filân... © — Siz hangisinde çalışırsınız?, — Tan gazetesinde, — Tan gazetesi on beş günde bir mi çıkar. yoksa hafta: lık mı?it! Dişlerimin arasından cevap verdim; — Şimdilik her sabah çıkar. Fakat geçende toplanıp karar verdik, muharebe olursa günde dört defa çıkaracağız. Sabah öğle, ikindi, akşam! © — Muhmeele gilenme ven edimin? - — Öyle yâ. Biz nekadar sulh âşıkı otursak olalım, olmı- yanlar tarafından bir muharebe çıkarılırsa ne yapacağız? Tabii ve derhal kabul edeceğiz? Onun için şimdiden gazetele- rimizi de hazırladık Bu muhterem meslektaşım bana karşı ne yüksekten görün- mek istediği için o garip sualleri sordu, ne de kendisinden başkalarının da var olduğuna inanmadığı için. Hayır, asla! Bu terbiyeli arkadaş sırf bu dakikaya kadar Türkiyeyi hiç mi hiç tanımadığı için ve hattâ en acemi bir Amerikalı seyyah ka- dar olsun bilmediği için - ki oda bugün bir şeyler öğrenmiştir - böyle konuştu. Dost, aşağı yukarı yarı müttefik ve kapı aşırı komşu olduğumuz halde bizde çıkan birinci sınıf gazeteler hakkında olsün en küçük bir bilgisi yoktu. Artık bü kabil ga- zetelerin resmilikler dışında Türk dostu olup olmuyacaklarına başkaları inansın, itekim bu tanışmazlık yüzünden ben de bir kocaman pot kırdım. Sonra farkında olup utandım ama, neyleyim ki, çam bir defa devrilmiş bulundu. Ben de karşılık olarak sunu sordum: — Sizin pek meşhur, pek mühim bir gazeteniz vardir. Biz onu çok takip ederiz ve ehemmiyet veririz. — Hangi gazeteden bahsediyorsunuz? — Zagrep'de çıkan Obzor gazetesinden. — Fakat o basit, ehemmiyetsiz bir vilâyet gazetesidir. — Size öyle geliyor ise de bize öyle gelmiyor. Biz gazete- leriniz arasında onu yıllardanberi tanıyoruz. Muhterem meslektaşım ses çıkarmadı ve yemeğini soğut- mamak için harekete geçti. Meğer hep bu tanışmazlık yüzün- den ben epeyce etiketsiz davranmışım, Yâni Zagrep'de çıkan Obzor, onların gazetesi değilmiş. Meğer Zagrep şehri Hırva- tistanın merkezi imiş ve Obzor gazetesi de Hırvat siyasi efkâ- rının tercümanı imiş. Ben ne bileyim? Eğer vaktile iki mem- leket münevverleri birbirlerini yakından tanımış olsalardı böyle karşılıklı ve pata olacak çamlar devirmezlerdi. Buçuk hâdise de şudur: Bizi Balkanlarda en çok bilenler Bulgarlardır. Ve en çok, yakın bildikleri için en önde dost olmak isterler. Neye yarar ki, onlarla da bir halklar anlaşma- sı organize edemedik. Bunların arasından bir dostum bana bizde hâlâ cuma gününün tatil olduğundan ve alafranga saati ve tarihi kabul edip etmiyeceğimizden bahsetti! Kendisini çok sevdiğim için bozmadım. Aklıma sadece Balkanlıların birbir- lerinden hâlâ ve inadına uzak yaşamaları geldi. Romanyada ne göreceğimi henüz bilmiyorum. Zannedersem seyahat ve gezinti bollukları yüzünden Romanyalılar bizi hep- sinden iyi tanımışlardır. Acaba biz de ayni derecede Roman- yalıları tanıdık mı? Hiç sanmam. Diyeceğim şu ki, Balkanları idare edenler bu işe her işten çok ehemmiyet vermelidirler, Buz üstüne yazı yazmak bu dev- rin kârı değildir. Üç Bitaraf Gemi Daha Torpillendi (Başı 1 incide) “İleri yakininde ve Norveç sahilleri ei varında bazı gemileri Sovyetler, Bir İsveç KöyünüBombaladılar (Başı 1 incide) Carelie berzahında Sovyetlerin taar. bombardıman |ruzu inkişaf etmekte devam eylemiş fir. Sovyet kıtaatı, Koivisto şehir ve suretle Rusyayı Alman müzahere. ne muhtaç bir vaziyete sokmak is- temektedir. - Halbuki Şimal memle. ketlerinin açıkça müdahalede bulun. İngiliz tayyarelerinin faaliyeti |kslesini işgal etmişler, Koivisto ya:| maları, Almanyadan bu rolü eze, Londra, 21 (A.A) — İngiliz Hava Nezareti dün gece Heligoland koyu. na karşı bir kaç İngiliz tayyaresinin muvaffakıyetli keşif uçuşları yaptığı nı bildirmektedir. » Londra, 21 (A.A) —Bir İngiliz balıkçı gemisi dün İngilterenin Şi sahilinde düşman tayyareleri dan yapılan bir taarrvzd muş ve limanına dönmüştür. Alman. lar bu balıkçı gemisine yangın bom baları atarak kaptan kulübesini ve telsiz makinesini tahrip etmislerdir. Kaptan ile mürettebattan iki kişi öl müştür, Atlas denizinde bir Cep kruvazörü dolaşıyor Montevideo 21 (A.A) — El Pueblo Ehzetesine göre Almanların ya Deut. sehland veyahut Admiral * ol. duğu zannolunan bir cep kruvazörü. nün ticaret gemilerine taarruz ot. mek ve Graf Spee'nin intikamım ol. mak üzere Atlas Okyanusunda bu. iie olduğu rivayet edilmekte. ir. Bu gazete, fkinciteşrinde Mo; | deoya gelmiş ve sonra Bucnos Aires: gitmiş olan Lahn adındaki A! kargösünün cep kruvazörünün ihti kurtul duğunu söylemektedir. Batan vapurlar Londra, 21 (A.A.) — Holanda ban- dıralı 4760 tonlük Tara vapuru bir infilâk -netiçesinde.Finistere burnu. nün 60 mil cenubunda bâtmişti pur Roterdama alt hububat Buenos Airesten gelmekte idi, 7850 tonluk” Norveç bandıralı Sangstadt vapuru şimal denizinde batmıştır. Mürettebat kurtarılmış. tir. İspanyadan Holandaya © gitmekte olan Ala adındaki Holanda bayrağı. m hâmil vapur, bir gemi enkazma çarparak batmıştır. Müretlebatı tah. İis edilmiştir. 5m Malt m Bk BAR mlm a Villen burnu oçıklarında batan 2140 tonluk İspanyol bandıralı Bi vapurunun bir Alman denizaltısı * ! “Teehst,, Nofveç vapurunun mürette! İrlanda sahili açığında hâli bi ya çıkmıştır. “Teenst,, vapuru 15 şu. batta fecir vakti bir tahtelbahir ta. rafından torpillenmiştir. / Geçenlerde zaptedilmiş olan Herr. #ehk adındaki Alman balıkçı vapı. ru, bu sabah bir İskoçya Timanma gelmiştir. Mürettebatı tevkif edi. miştir. o Meksiko, 2i (A.A) — “Tamplco,, dan bildiriliyor: ““İdarwald,, ismindeki Alman yük vapuru, birkaç gündenberi hareket hazırlıkları yapmaktadır. Her ihtiya- cını bilhassa kömür ihtiyacını tas mamlamış olan bu vapur, siyaha bo- yanmıştır. Vapurun İsmi tahlisiye sandalla. rından bile silinmiştir. Bununla bers- adesini almak için hiçbir resmi te. şebbüste bulunmamıştır. “Phrygla,, ismindeki Alman yük vapurunda da mutat haricinde bir faaliyet görül mektedir. 22 İsveç gemisi batmış Stokholm, 21 (A.A) — İsveç Huri- İsveç yük gemisinin torpillendiğini veya hasara uğradığını, 280 İsveçii gemicinin öldüğünü, vapurlardan ye- disinin Alman tahtelbahirleri tara. fından batırıldığını söylemiş, mjtte- fiklere ait kafilelere refakat eden İsveç gemilerinden hiçbirinin batma. dığını ilâve etmiştir. Garp cephesinde vaziyet Paris, 21 (A.A.) — 21 Şubat 885 bah tebliği: Cephenin muhtelif noktalarında ve bilhassa Vosgeslerle Rbin arasında bazı topçu ve en ateşi olmuştur. Ber'in, 21 (A.A.) — Alman umumi karargâhı bildiriyor; reyan etmemiştir. Hava kuvvetleri. miz tarafından hudutta yapılan ke. şif ve mezaret uçuşları esnasında di temas edilmemiştir. tere ve İskoçyanın şark rahil lerinde Shetlandadalarına kadar ya. pılan keşif uçuşları esnasında tayya. relerimiz bombalarile düşmanın iki mayrin dökücü gemisini batırmışlar ee gilâhlı bir vapuru mahvolmuş ad. İni Kızlordu tarafından zeptedi yaçlarını temine memur edilmiş ol. | İ bilnmakta oi İdir. Yakında ber vapur, limandan ayrılmak müsa. | ciye Nazırı, harbin başındanberi 32; Garpta kayda değer bir hâdise ce. | "İYİ rım adasını düşmandan tathir ede- rek mühim miktarda ganaim elde eylemişlerdir. Cephenin diğer mmtakalarında mühim hiç bir hâdise olmamıştır. Sovyet tayyareleri, düşman kıtaatı nı ve askeri hedeflerini şiddetle ve muvaffakiyetle bombardıman etmiş. erdir. Hava muharebelerinde kırk yedi Fin tayyaresi düşürülmüştür. xw Helsinki 21 (A.A.).— Askeri ma. kamlar, Mannerhcir hattı müdafaa. larınm sağ censh” ucunu muh etmekte olan Koivisto istihkâm 2) hakkındaki Sovvet haberini resmen tekzin etmektedirler, Salla cephesinde vaziyet Stokholm, 11 (A.A) — Finlandada kar, nihayet tekrar baslamıştır. Bu. nun muharrbenin inkisafında kati bir tesir göstermesi muhtemeldir. Salla cephesinde kar bulutları yı. #lmaktadır. 20,000 Sovyet askerinin birkaç haftadır taarruzda bulunduğu burada harekâtın durması beklenili nın bu suretle değişmesi vyet hava kuvvetlerinin anın muhtelif yerlerinde ge. cg yapmakta oldukları akin. larr da manieya uğratacsktır. Ma. amafih kar, henüz Finlandanın cenu. buna düşmemektedir. * Helsinki, 21 (A.A) — Bu sabah ikide İk? tehlike İşareti veril. Dün Sovvet tayyareleri, sem leketin her tarafında büyük bi? faa. et göstermişlerdir. Bu tavyareler, ilhassa Kouvola, Lahti, Riihinaki, Tannor ve Sato'yu bombardıman et. rdir, 20 den fazla Sovyet tay. si düşürülmüstür. Petsamo'da İngiliz gemileri Londra, 21 (A.A) — Petsamo açık- larında İngiliz harp gemilerinin mev. iyeti hakkında #alâhiyetler ma, afillerden bir malimat almak imkönr basil olma: ir, Yeni gönüllü kelilelari Paris 21 (A.A —le Journal, Fra mukim binlerce İtalyanın una girmekte ve p etmek arzusunda larını “yazmakta, ransadan ilk mühim kufile hareket edecektir. Bu kafile, Finlandada hi ir müddet sonra beş ilâ altı yanım Fransadan hareket e deceği: tahmin olunmaktadır. Ancak ku miktar, artacaktır. Zira Amerika. daki İtalyanlar arasında gönüllü kaydedilmeleri için büyük bir pro- pağanda yapılmaktadır. Finlandada müstakil bir İtalyan fırkası teşkil e. | dilecek ve bu firka, kendi bayrağı ve Garibaldi lejyonu kumandanı Ca. millo Maralininin emri altında harp edecektir. Bu zat, takriben Üç hafta sonra gerç oğlu ile birlikte gönüllülerine ak edecektir. Finlandaya yardım meselesi Londra, 21 (A.A) — Eondradaki | salâhiyettar İskandinavyalılar ma fili, Şimal hükümetlerinin efkârı miyeleri tamamile hemfikir ola. rak Finlandaya yapılan yardıma sa. dece devam etmek değil, ayni za- manda bu yardımı arttırmak tasav- vurunda olduklarım beysn etmek. tedirler, Finlandanın İstediği veçhile açıkça bir müdahalede bulunmaktan imtina edilmesi, şu süretle izah edil. inmektedir: Böyle bir açık müdahale yapıldığı tiükdirde, Almanyanin der. hal harekete geçmesi korkusu var dır. Almanya, Fin - Sovyet ibtilâfin. da “bakem,, rolünü oynamak ve bü ama dedebilecek şekilde hasara uğratmış. lardır. Gecn yarısından sonra Holendanın decektir. Ayni mahafil, İsveçin açık bir mü- dahalede bulunması takdirinde AL manyanm yapacağı mukabil hareke. ön Finlanda İçin çok vahim akisler tevlit edeceğini ilâve ler. Almanya, İsveç ile Finlanda ara- sında ve Bothnle körfezinde. derhal bahri münakalâta vaziyet edecektir. Halbuki bu münakalât Finlandanın isşesini, gönüllülerin ve harp mal zemesinin naklini temin eden cn iyi vasıtadır. Finlanda demiryollarının -İ açıklığı, İsveç demiryollatınınkinin ni değildir. Fazla olerak Almanya, İsveçe karşı doğrudan doğruya hare. kâta girişerek, bu memleketi Finlan. daya kıtaat ye mühimmat sevketme- meğe icbar edecektir. Halihazırda muhtelif sebeplerden dolayı Almanya, daha az itilâfgiriz bir hattı hareket tekibini tercih et. mekte ve İsveç'iler de bundan isti. İade ederek, Finlandaya yardım ey. lemektedirler. Stokholm, 21 (AA) — Mebusan Meclisi köylüler partisi grupu, hü: kümetin harici siyasetini tasvip eden karar suretini kabul etmiştir. Bü su. retle hükümetin harici siyaseti hu- susunda Parlâmentoda hükümet le. hine ekseriyet temin edilmis olmak. tadır. Polonya, Sovyetleri Protesto Ediyor Paris, 21 (A-A.) — Polonya masla. hatgüzarı, hariciye nezaretine biz nota tevdi ederek işgal altında bulu. nan Polonya arazisinde Sovyet ma. kamlarının yaşları 18 ile 50 arasın. da olan erkekleri ve hastebakıcılık kurslarına devam etmiş olan kadın. ları kaydetmek suretile kanun ve âdetler haricine çıktıkları. nı bildirmiş ve hâdiseyi protesto et. miştir. İzmir Dericileri Bir Birlik Kurdular Bemie, 21 TALAŞ — Şehrimizdeki deri ithalât tâcirleri de bir ithalât birliği kurmak için dün toplanmış. lardır. Ve “deri sanayii iptidai mad. deleri ithalât birliği,, namı İle bir birlik kurmıya karar vermişlerdir. ——— TASFİYE HALİNDE Bursa Cer, Tenvir ve Kuvvei Muharrike Türk Anonim Şirketinden Hissedarlar, 18 mart 1940 cumar. tesi günü saat 10 da Bursada Koza - han 201 numarada şirket idare mer. Icezinde sureti adiyede toplanacak O» lan heyeti umumiye içtimaına da. vet olunurlar. MÜZAKERAT RUZNAMESİ 1 — Tasfiye memurları raporunun okunması, 2 — Murakıp raporunun okunma- su 3 — 30/6/39 tarihinde kapatılan şirket bilânçosunun ve 1/1/39 ilâ 30/6/39 devresine ait kâr ve zarar besabının tasdiki ile eski idare mec. isinin ibrası, 4 — Tasfiyeye giriş bilânâçosunun tasdiki, 5 — 31712/39 tarihinde kapatılan şirket bilânçosunun ve 1/7/39 dan /12/39 a kadar tesfiye idare hesa, batının tasdiki ve tasfiye memurları. nın ibrası 6 — Tasfiyeye giriş tarihinden 16/ 3/1940 tarihine kadar tasfiye me. murları ücretlerinin tesbiti, 7 — Bir veya müteaddit tasfiye memtirunun intihabı ile salâhiyet ve ücretlerinin tesbiti, 8 — 1940 senesi keş bituraflığımı ihlâl ederek garplan ve şimali garbiden gelen düşman tay. yareleri Alman körfezinin üzerinde uçmuşlardır. Denizde yaptığı bir cevelândan av. det eden bir Alman tahtelbahiri ba. tırdığı düşman vapurlarmın mecmu tonilâtosu 27.795 olduğunu bildir. ir. Holanda topraklarında La Haye, 21 (A.A) —Bir Alman tayyaresi, dün öğleden sonra Hollan- da arazisinde kâin Lecuwarden üze. rinde üçmüstur. Bu tayyare, bir Ho. landa hava filosu tarafından takip e dilmiş ve filo, : Alman tayyaresine karşı ateş açmıştır. Bunun üzerine Alman tayyaresi bitaraf araziyi ter- 'ketmiştir. Kuvvei Muharrike Türk Anonim Şirketinden : Hissedarlar, 16 mart cuniartesi gü. nü saat 10,30 da Burtada Koza . han 201 numarada şirket idare merkezin. de sureti fevkalâdede toplanacak olan heyeti umumiye içtimaina davet olu. Burlar, Ticaret kanunımun 385 cl madde- sine tevfikan bir hisseye dahi sahip olsa her hissedarın bu içtimaa işti. rak ve bilâtahdit sahip olduğu hisse senedi kadar rey ita etmeğe bakla vardır. MÜZAKERAT RUZNAMESİ Şirket idare merkezinin Bursadan Istanbula nakli, TASFİYE MEMURLAR