19 Mart 1940 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

19 Mart 1940 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

—— 19.3.0940 .. UN ... Hitler - Mussolini Mülâkatı Yazan: Ömer Rıza DOĞRUL A imana Hariciye Nazırı Von Ribbentrop'un Romayı ziya. | #tnden sonra bizzat Her Hitlerin Me Sinyor Mussolini ile görüşmeğe görmesi ve mülâkatm dün vu. bulması, her şeyden evvel, AL nın o İtalyadan çok mühim beklediğini gösterir, Bunlar pe olabilir? Şüphe edilmiyecek bir şey varsa, ların harp ve sulhe alt mesele. İerilen ibaret olduğudur. Bunun için, İülülcatı bu iki bakımdan tetkik et. “ek ve sulh ihtimallerile beraber harp va iyetini gözönünde bulun. mak icon eder. Vaziyeti bu ba. imdan tetkik için de evvelâ sulh ilerile meşgul olmak geriktir. Sulh. İhtimalleri : Imanyanın hedefi, kendi şart. ları dairesinde bir sulh yap- Mak ve bu sulhü yapmak için İtalya. mlrzaheretinden istifade etmek. . Sulh meselesinin konuşulmasına #ebep olan bir âmil, Mister Welles'in Vrüpayı ziyaretiydi. Onun için, Bitler . Stussolini mülükatı sırasın. memleketine avdet tarihini ge. mesi, mülâkatın kendisinin se. Yahatile de alâkadar olduğu hissini Veriyor. M. Welles, Roma, Berlin, is ve Londrayı Ziyaretten sonra, Romaya dönmüş ve Mussolini İle gö. Yüşmş stdağu için, bu mülâkat sı. Ma onun iki muhasım tarafın Kendisinde bıraktıkları intibas bil. inmiş olması çok muhtemeldir. Bel. de, Roma ile Berlin arasında bu iba bahis mevzuu olmus ve neti. #de Brener geçidi üzerindeki mülâ. kat kararlaştırılmış, Mister Welles memleketine avdet seyahatini ge, *İ bırakmıştır. Çünkü, Sinyor Mus. : * *olininin Romaya avdeti üzerine, ter Welles'i tekrar kabul etmesi Vaziyet bu merkezde ise, Hitler « Nemelini mülükatım sulhe doğru bu imkânın da son derece zayıf “Olduğunu gizlemeğe sebep yoktur. ünlü, Hüllerin ille, uk, son derece güçtür. Hattâ Ame. sinde sulh tavassutta bulunamı, Yacağı muhakkaktır. o Roosevelt'in Miştir. O halde Hitler şartlarını tâ, İl etmiş midir? Büyoruz. Belki de yarın, öbür gün eniriz. Fekat bu ihtimalin son de. bekleniyor, ğin saymıya imkân vardır. Fa. rtları ile mü Tile Yikanın dahi, Hitlerin şartları daire. oh nutku da bunu apaçık göster. Bunu, heniiz öğrenememiş bulu. “ay zayıf olduğunu da unutmamalı. Harp Vaziyeti : ârp vaziyetine gelince; Atman. H yanın İtalyayı harbe sürükle- Mek istemesi meselesi başta gelir. kat İtalya, gayri muhariplik vazi. nden ayrılmak istemediğini mü- İtmadiyen temin ediyor ve bunun in Almanyanın İtalyadan askeri Müzaheret o bekliyemiyeceği anlaşı- vor. Yalnız Almanyanın Balkanlar. tipki siyasetini İtalyan siyaseti ile te. *derek, hem mihver siyasetini ya landırmak;, hem Sovyet Birliği ö dostluğunu feda etmemek iste. anlaşılıyor. alya, o Sovyetlerin larına munrız olduğu için, Al Bahya ile İtalyanın bilhassa Roman. a wüşterek teminat vererek, böy. kepi ihtimali kaldırmaları ve böy. ia İtalya ile Sovyet Birliği arasın. pk prlaşma imkânlarını hazırlamala. bupekleniyor. Bu takdirde Almanya, | tün Avrupadaki komşularile dost mamak İmkünmi elde eder ve yal. ve Garp cephesile meşgul olabilecek © gelir. | ey anemi n başka bülün komeula. ' «eğ dost olan bir Almanya ise, Garp hesinde kolay kolay yıkılamaz. | ATP Ve Sul bakımlarından vazi- | bie ya merkezdedir. Bu vaziyetin / Balkanlara eceği inkisaflar şüphe yok ki, Memmiyetle takibe değer Fransız Kabinesinde Yapılacak Değişiklik Eri 18 (Hususi) — M. Daladier, huş ede yapacağı tâdilât hakkında gi Çümhurreisi M. Lebrun ile i, vrelerde bulunmuştur. Mülükat ederek, kabinesini iden teşkil etmesi de Münakalât Vekâleti Müfettişliği ili 18 (TAN) — Ziraat Ban- Külyaançlarından Cahit Akyar, Vekâleti üçüncü sınıf mü- edilmiştir. lüt ttişliğine tayin i Sie Ni TA MİLLİ ŞEF ses; Millet Meclisinde 4 Meşgul Oldular Ankara, 18 (TAN Muhabi. rinden) — Cümhurreisi İsmet İnönü, bagiin öğleden sonra Büyük Millet Meclisine şeref vermişler, Meclis Reisi Abdül. halik Renda tarafından karşı. lanmışlardır. Milli Şef bir müd- det Meclisteki dairelerinde mes- gul olmuşlardır. Vekiller Heyetinin içtima Ankara, 18 (A.A.) — İcra Ve- kileri Heyeti bugün saat 15.30 da Basvekâlette Başvekil dok. tor Refik Saydamın riyasetinde toplanmış ve 18.15 e kadar mü- zakerede bulunmuştur. | HABERL Romanya Hükümeti, Milli Müdafaa İçin Yeniden 30 Milyarlık Tahsisat Ayırdı Başvekil Tataresko, Milli Tesanüt Muzaffer Olmuştur, Romanya Bugün Dünden Daha Az Endişeli Bükreş, 18 (Hususi) — Ro manya hükümeti, milli müda faa ihtiyaçları için yeniden 3( Veznecilerdeki Tatlıcı Parasına Tamah Edilerek Öldürülmüş Cumartesi günü Veznecilerde 72— 74 mumaralı dükkânda (tatlıcılık eden Şamlı Abdülkadir, dükkânın 4. zerindeki odada ölü olarak bulun. muştu. İlk defa dimaği bir nezif neti- cesinde öldüğü zannedilen Abdülka- dirin cesedi üzerinde dün morg lara. fından yapılan otopsi neticesinde Şamlının ağzına bir şey kapatılarak boğulduğu tesbit edilmiştir. Bunun üzerine hüdiseye vez'ıyet eden müddelumumi muavinlerinden Vedi Sezai dün maktulün dükkânı ile odasında bir arama yaptıktan sonra kapıları mühürleyip Beyazıt merke. zine gitmiş, tahkikata başlamıştır. Gece geç vakte kadar devam eden tahkikat neticesinde maktulün en ya. kın ahbaplarından dükkân komşusu terzi Suphi ile bir kaç sene evvel Ab- dülkadirin yanında çalışırken son 2a- manlarda Denizyollarında iş olan E, min ismindeki gençten şüphe edilmiş tür. Bunlardan Suphinin üzerinde 390 lira rr ) zuhur etmesi ve maktulün ve üzerinde on para bulun.) maması gibi sebepler Suphi hakkın. daki şüpheleri kuvvetlendirmiştir. Eminin de hâdise günü nerede bu Yunduğunu İspat edememesi hâdisede alâkası bulunduğu zehabını vermek- tedir. Vaka gecesi Abdülkadir, gece saat 11 de komşusu Saidin kahvesine gi. dip bir müddet oturduktan sonra yat mak üzere dükkânma gitmiş, ertesi sabah yatağında ölü olarak yattığı görülmüstür. ülkadirin komşularının söyle. ie göre, onun dükkân içinde bir de kasası bulunmak lâzım iken bu ka. sadan bir eser görülememesi cinaye- tin para yüzünden işlendiği kanaati- ni kuvvetlendirmektedir. Suphi ile Emin nezaret altına alınmışlardır. Bunlardan Suphi Üzerinde bulunan paraları nereden aldığım isbat ede. ceğini söylemektedir. çk anl Irak Kabinesinde Bir istila Bağdat, 18 (Hususi) — Şimdiki kabinede içtimat işler Nazırı olan Salih Cebir bugün istifa etmiştir. © zonira gazetelerine göre, milyar leylik fevkalâde tahsisat ayırmıştır. Bundan başka eski Demir Muhafız. lar, Milli Birlik cephesine alınmışlar ve bu karar dahilde de büyük mem. nuniyet uyandırmıştı. Rumen Baş. vekili Tataresko, dün akşam radyo ile söylediği bir nutukta, bu iki mev. zua temas etmiş ve Romariyanın bu. gün dünden daha az endişeli olduğu. nu anlatarak, demiştir ki: “Milletimiz, sulh istiyor, sulh mes selesi bütün düşüncelerin fevkinde. dir. Hukukumüza riayet esası dahi- inde sulh istiyoruz. Zamanla kaybol. miyan haklara müstenit irademizle bütün esaret zincirini kopararak mil, M ittihadı vücude getirdik. Bugün Rumen toprağımıza sahip bulunuyo. ruz ve onun müdafaası için en yük sek vazifemizi ifaya her an hazısız. Basiretimiz semeresini U vermiştir. Çünkü bugün dünden daha sz endi. şeliyiz ve karşımıza çıkan güçlükle rin büyük bir kısmını yenmiş bulu. / nuyoruz. Bunu yalnız xralın münev- ver sevk ve idaresi altında dostluk bağlarımızı kuvvetlendirmiye ve Ra. manyanın beynelmilel sahadaki bü- tün vaziyetlerini tarsine çalişan hü. manda maketi gürler orani de ve yurtseverliğe ve bilhassa istik- lâlimizi ve tâmamiyetimizi tekeffül eden ordumuzun kuvvetine borclu. yuz., “Milli tesanüt muzaffer oldu., Tataresko, orduya verilen 30 mil yar leylik fevkalâde tahsisatin ifade ettiği emsa'siz gayret manasını teba- rüz ettirdikten sonra, dahili sükün hakkında şu sözleri söylemiştir: “Şükün ve müsalemet İhtiyacı, hükümetin bütün icraatinda rehber olmuştur. Yakın mazide vukua gelen bazı hâdiseler, sükünu seven iyi yü. rekli ve kin tutmaz milletimizin kal- binde teessürler uyandırdı. Kin cere. yanları ve cebir doktrinleri Rumen gençliğini avucu içine almış, onun muhakemesini karartmış ve bu ganç- liği affedilmez günahlara sürükle. miştir. Hükümet, faaliyetinin ilk gü- nünden itibaren bütün kinlerin unu. tulması, bütün ruhların kardaşlık duyguları içinde birleşmesi lüzumu- nu ilân etmiş ve dahili sulhü tesisle meşgul olurken, bütün Rumenlerin RININ İngilterenin diploma- tik mahfilleri, Mister Roosevelf'in Avrupaya gönderdiği Misler Welles'in raporunu aldıktan sonra muhariplere bir sulh projesi takdim ede- cek ve iktisadi meselelerin ha'lini istiyerek bü- tün dünya devletlerinin iştirakile bir konferan- sin toplanmasını ileri sürecektir. # gilterenin senura Kadar harp duğudur. leri öğretmislerdir. * İngiliz ef kârı umumiyesi be de karışacağına ve mütlefiklerle birlikte Hit. lercilik aleyhinde harbedeceğine inanıyor. Bun öğrenmek Amerikalı gazetecileri bir hayli dü şündürmüştür. ş İngiliz mahafilinin kanaatine göre, Mister Wenesın sn» gilterede öğrendiği kati bir hakikat vardır. O da, İn. Fakst Londra gazetelerine göre Mister Welles'i takibe memur edilen Amerikalı gazeteciler de İngiliz halkı ile temas ederek bir takım hakikat, leri öğrenmişler ve İngilizlere de bir takım hakikat- Amerikalı gazetecilerin öğrendikleri şudur: etmiye karar vermiş el. Amerikaran bu har G Diğer taraftan İngilizler de Amerikalı gazetecilerden Rumen Başvekili Tataresko mesuliyet duygularına hitap etmiş 3. arzusu kinin ve intikam emelinin ye- İrini aldı ve milli tesanüt muzaffor ol. du. Bugün bütün gözler, bunu görü- yor. Bu yeni hava içinde hükümet, İttihaz ettiği istisnai tedbirlerin bü. yük bir kısmını ilga etmiştir. Yüz İerce genç, ailelerinin yanına, mem. leketlerine, İşlerinin başına iade & dildi ve ümit ediyorum kİ, az zaman. da bütün ruhlar, kati bir sükün ve huzura erecektir. Harici siyasette tahavvill yok Londra, 18 (Hususi) — Burada hüküm süren telâkkiye göre, Demir ları, Romsnyanın harici siyasetinde İtahavvül ifade edicek mahiyette de, | Bildir. Times, bugünkü makalesinde bu me. seleyi bahis mevzuu ederek, Demir Muhafızların eskiden bir grup olmak sılatile nazilerle temas halinde olduk ların: ve onların tesiri altında kaldık- larını, fakat bugün o gruptan eser kalmadığını anlatıyor ve diyor ki “Bugün hükümete Ütira eden De. mir Muhafızlar feri fert affedilmiş- ler ve Rumen hükümeti, tam mâna. sile bir dahili tatmin siyaseti takip a aa e a Emekli, Dul ve Yet! Maaşlarına Yapılacak Zamlar Ankara, 18 (Tan Muhabirinden) — Eski dul, yetim, ve emekli maaşleri- na hazirandan itibaren yapılacak zarlara ait olan kanun lâyihası Ma. liye Vekâleti tarafından hazırlarmı. ya başlanmıştır. di. Bu bitap işitildi. Barış ve birlik | ir, Dedi etmiştir. Hükümetin bu hareket tarzı milli birliği sağlamlamıştır.. . Bükreş, 18 (A. A.) — Demir Muhs- fızların milli Rönesans cephesine it. hali devlet otoritesi prensipinin bir zaferi gibi görünmektedir.Siyasi mah fillerde milli Rönesans cephesine ka- bul edilen Demir Muhafızların cene. bi nüfuzundan uzak bulundurulması için hükümetçe nezaret altında tutu- lacağı ve Demir Muhafızlar partisine mensup bir veya bir çok azalarm bü. kümet içinde yakında yer almaları nın şimdilik mevzuubahis olmıyaca. ğı beyan edilmektedir. Clodius heyeti Bükreşte Bükreş, 18 (A.A.) — Alman ikti- sat eksperi Clodius, sekiz kişiden mü rekkep bir heyetin başında bugün Bükreşe gelecektir, Salâhiyettar mahfillerde bu ziya. ret, yeni bir siyasi ve ekonomik ta- arruz şeklinde telâkki edilmektedir. Geçen kânunuevvelde Almanya - Ro- manya protokolü imza edildiği za. man doktor Clodlus, Romanyanın, Almanya ile İmzaladığı mukavsiele- ri sadıkane tatbik ettiği takdirde Al- manya ve Rusyadan korkacak bir şeyi kalmıyacağını Romanya hükü. met adamlarına temin etmişti Bu lifleri ne olursa olsun Romanya'ılar Salâhiyettir mehililerde HKatırlatıldığına göre, Romanya diş ticaret Nazırı, dövizle tediye olunan memleketlere pet- rol ihracatını teşvik edici tedbirler almak niyetinde olduğunu beyan etmiş. Filhakika Romanyanın pamuk ital et- #3 Ylısıra petrol ihracatı teksif edileceği gibi, Yunannistar, Filistin, Suriye, İngil- tere, İtalya ve Fransaya da yapılmakta olan ihracat çoğaltılacaktır. Son zaman- Ira deniz yolu İle yapılan Romanya ih- racatının ön büyük kemu İtalya ve İngü- tereye mütevecelhtir. 15 temmuz tarihine kadar Fransaya 200 bin ton petrol gide- cektir. Ekonomik mebfifler, o Almanların mark fiyatı için yeni bir zam elde ede- ceklerini tahmin etmekte, fakat dış Gcs- vet hakkında neşredilen son emlrnsmeler mücibinee birçok ecnebi kambiyoları İ mühim nakdi petmler kabul edileceği ci- hetle bu vaziyetten yalnız Almanların müstefit olmıyacağını kaydetmektedirler. Ekonomik mahfiller, İtalyanların da ayni Imtiyazdan müstefit olacağı. Tu ve bugün cereyan etmekte bulu. san müzakerelerin hitsmından sonra, İtalyaya İhraç olan petrol kontenja- n'nın arttırilacağını tahmin etmekte- Girler. şunları öğrenmişlerdir. Amerikanın harici her teca vüzden korunması için İngiltere İmparatorluğunun Amerikaya bir tekim rrlanmış olur şiklik üzerindedir. Bazı Tintlilere göre, rine sığdıracak, daha Yakat Fsas Konunun distan Prensleri tarafından da İçin bu kanunun bütün bu zıt menfaatleri telif ve tat. min etmesi gerekleşiyor. yardımlarda bulunması lâzımdır. Bu arada Amerikanın Trinidad ve Bermuda adaların. da deniz üsleri vücude getirmesine, Bahamas'ta da bu. nn benzer bir deniz üssü tesis etmesine yardım edilme- Jidir. Bu sayede Amerika, herhangi tecavüze karsı ha- # İngiltere ile Hindistan arasındaki ihtilâf devam ediyor ve bir çıkmaza sapmış bulunuyor. İhti- lâf, Hindistan esas kanununda yapılacak deği- Ihtilâfı halletmek için muh- Yelif fikirler ileri sürülmektedir. * Hindistan halkını temsil eden Milli Parti yeni bir Esas Kanun hazırlıyacak ve Hin- distanın bötün mili? dileklerini bu kanunun maddele- sonra bu kanubun İngiltere ta. rafından da kabulünü istiyecektir. Hindistan ekalliyetleri ve Hin. tasdiki lâzım geleceği Böyle bir kanun yapılır ve bütün alâkadarlar tarafın. dan tasvip edilirse, İngillerenin de bir güçlük çıkar- mıyacağı sanılıyor. yeni teminata bağlı yeni Alman tek. | gılekiilleri metaneile beklemektedir; | 3 sr “#ELE Süküt! Yazan: B. FELEK ki muharip tarafa bakınız. Birinde, İngiltere ve Fran sada Parlâmento açıktan açığa bö kümeti mürakabe eimekle, beğen. mediği şeylere ilişip, beğendiklerini övmektedir. Bu arada hükümette bir değişik- lik yapılmasını istiyen Fransız mat- buatının neşriyatı da ayrı bir ba. his, Hükümetin Finlanda harbindeki siyasetini beğenmiyen (İngiliz gaze- telerinin tenkitleri de bir başka nağ- me Bütün bunlar o memleketlerin kuvvetlerini zaafa uğratmaktan çok uzaktır. Oralarda yapılan tenkitler, muha. lefet değil, takviyedir. Fransız matbuatı ve Fransız aske- ri miltehassısları “durmakla harp ol. maz, Marp edeceğiz ve harbi kazana. İcağız. Bunu yapacak hükümet İste. riz,, diye bağırtıyor. İngilterede mu. halefet reisleri “biz hükümete mua. rımz ve kabineye iştirak etmeyiz amma hükümetin harp siyasetine ta mamen müzahiriz,, demektedirler. Bunlar muharebenin bir tarafında işitilen gürültülerdir. Amerika güzetecilerinden biri, (5. mi hatırımda değil, bir tanınmış muharrir, hem Almanyayı, hemde İngiltere ve Fransayı gezmiş. İngilere ve Fransada halkın harp işini, harp teşebbüsatını, harp ihti. mall erini, sulh esaslarını açıktan 2- görüşüp münakaşa ettiklerini, en normal İşerait altında rahat ve sıkıntısız geç- tiğini, buna mukabil Almanyada kimsenin “çıt!,, çıkarmadığını ve müthiş bir süküt ve sükünet hüküm sürdüğünü görmüş, Hakikatin de böyle olduğu, bu memleketlerin o matbuatından, rad. yolarından, hattâ halka verdikleri gıda ve hürriyet hisselerini görünce anlıyoruz. Almanyada ne halka söyletiyorlar, ne de söyleneni dinletiyorlar. Bunun mukabil tabii memlekette gayrita bii bir süküt var. Bu sükülu tasvip telâkki etmek gaflettir. Bütün bu susanlar, düşünürler. Ni ad geren Hocanın şu fıkrasında Hi parasiz kalmış. Bir baba hindisi varmış, onu satmak İçin pa. zara gitmiş. Lâkin bir hindi ne eder, İbilmediği için evvelâ piyasayı anla. mak ü yle hir kolaçan etmiş ve birinin bir papağan satmakta ol. duğunu görüp fiyatını sormuşt — On altın! Cevabını almış, Ken- dince şöyle bir muhakeme yürüt müş? “— Bir panağan on altın ederse, benim hindi de en az beş altın eder.,, Ve bu muhakeme üzerine fiyat biçip ahır beklemiş, Hindiyi görön bir müşteri yaklaş- İma: — Hindi satılık mı? diye sormuş; hoca; — Beş altın!... Diyince: — Amma yaptın yahu! biç bir hin- di beş altın eder mi? Diye karşılamış. Hocanın şu cevabi üzerine araja. rında şöyle bir muhavere geçmiş. — Bak, karşıda yumruk kadar kuşa on altın istiyor! — İyi ama o papağan! — Papağan da ne olmuş? — O görüşür. Senin hindi görüşür mü? — Benimki de düşünür. Cevabını vermis, mem mame Vergi Projeleri Meclise Veriliyor İ Ankara, 18 (Tan Muhabirinden— | Vergi kanunlarında yapılması karar. Jaştırılan değişikliklere dair olan pra İ jeler hazırlanmıştır. Bugünkü Vekil ler Heyeti toplantısında Birer birer tetkik edilen bu projeler yarın (bu- gün) Meclise sevkedilecektir. Meclis, dün içtimalarına başladı Ankara, 18 (A.A.) — Büyük Milet Meclisi bugün İçtimslarına (o başlatnıştır. Celsenin açlmasımı müteakip, MUH Karunma Kenununun (tatbikine başlan- mış bulunduğunu bildiren Başvekâlet tez- keresile Aydın Mebusu Mümtaz Kaynak ve Zonguldak Mebusu Hüsamettin o Oka- n'ın vefet ettiklerini bildiren (tezkereler kurmuş ve hatıralarını *özizen iki dük ka ayakta süküt edil Erzincan ve hav nasebetile Fransa Ayar Meclisinde cere- yan eden müzekereye ait zabıt gönderil- diğine dürir Hariciye Vekâleti terkeresi ile mezkür zabıt sürekli alkışlır arasnda e- Kundultan sonra ruzhamedeki diğer made delere geçilmiztir. Muğla mebusluğıma İntihap edi- len emekli general İzzettin Çalışlar and İçmiştir