24 Mart 1940 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

24 Mart 1940 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

Tarihi Tefrika: No. Salâhadd 14, ın, X5 Yazan: ULUNAY Beraber Mısıra Gidiyor Eğer hizmetimde muvaffak olmak btiyorsam ber şeyi etraflıca bilmek, pna göre düşünmek ve hareket et. mek lâzımdır. Yoksa buyurduğunuz. gibi sade beni mehtaplı gecelerde arkadaşlarımın sohbetinden ayırmak için gönderiyorsanız, gitmem. yyup hayrette kaldı. O, yalnız askerdi. Siyasetin incelikleri. ine o kadar akıl erdiremezdi. Fakat Salâhaddin daha ilk harekette adı. anı atacağı yeri bilmek istiyordu. — Peki, dedi. Efendimiz seni kabul edecektir. — Sizden de bir şey rica ederim. Aramızda konuştuğumuz messleler- den kendisine bir şey söylemeyiniz. — Niçin? ? — Sultan Nureddin, hükümdarla. rın en İnce düşünenlerinden biridir. Benim vaziyeti tamamen kavramak istemekliğim belki boşuna gitmez. Baştan savma çevaplar verir. Kendi. sine huzura kabul olunmaklığımın yalnız teşekkürlerimi arz için oldu. unu söyleyiniz. Eyyup, Salâhaddini amcasile bir- Tkte gitmiye razı edebildiğinden do- Yayı pek memnundu, Derhal saraya giderek oğlunun heyeti seferiyeye İş- tirak edeceğini, ve bunun için şükre. mını arzetmek üzere huzura kabul 0- unmak arzu ettiğini söyledi. Sultan: — Eyyubun oğlu ne zaman İsterse gelebilir. Cevabını verdi. Salâhaddin, ertesi günü saraya git- ti. Nureddin, yine bahçesindeki ks. Mmeriyede oyma mermerli selsebiller- den süzülen suların fıkırtısını dinli. yordu. Büyük meselelerle uğraştığı zaman maiyetine mülâyani şeylerle meşgul oluyormuş gibi görünüyordu. Salâhaddin, kameriyeye girdiği za- man sultan beşuş bir çehre İle: — Hoş geldin İbni Eyyup! dedi. Salâbaddin tekrar .sultanın otur. duğu sedirin saçaklarına doğru eğil- diği zaman Nureddin yüzüklerle süs- Mü ellerini uzattı ve oturmasını işaret giti: — Eyyup amcana refakat edeceği. ni söyledi. Memnun oldum. Mısır 8- halisi asayişsizlikten perişan oluyor- lar. Kimse malindan, canından emin değil, Bu hel böyle devam ederse Mı. sirin düşmanlar eline düşeceği mu. hakkaktır. Buna mâni olmak ve Mi. gırda tabiiliği iade etmek istiyorum Salâhaddin eğilerek: * — irade efendimizindir! dedi. Ge- rek babara, gerek ben efendimizin A. zat kabul etmez köleleriyiz. Hakika- ten Mısır iki vezirin rekabeti yüzün. den felâket içindedir. Fatımi halife And iki cereyan arasında kalmış, Şaver ile Adilden hangisinin daha ziyade İslâm maksadına, yani efendi- mize bizmet edeceğini tayin etmek bu memlekete huzur ve sükün ver. mek demektir. Nureddin muhatabına (dikkatle baktı. | — Bumu nereden anladın? dedi, — Efendimizin iradelerinden anla. dım. Sultan, Hint ipeklilerile örtülü yas tıkların birinin üzerinden ine bir #esbihe uzanarak: — Salâhaddin, sen oraya yalnız İamcana refakat için gideceksin. Lâ- zım gelen talimat amcana verilecek- #ir, alâhaddin; sultanın ayakları. na doğru eğilerek: yetli gördüğü bir meseleyi düşünür. ken yaptığı gibi . tesbihin tanelerini çabuk çabuk çekerek; Bugün bana yalnız teşekkür için gelmediğini anladım, dedi. Her veç- hile sana itimadım vardır. Fakat bü- tün düşüncelerini bana açıkça söyle... Salâhaddi: — Efendimiz, dedi, Mısırda Azıd'. ın İktidarsızlığı yüzünden hilâfet mevkii bomboş kalmıştır. Memleket. te bir çok hırslar biribirlerile çarpışı. yorlar. Bunların en kuvvetlisi Şaver e Adilin mücadelesidir. er ikisinin de maksadı hükümeti tamamen elle- rine almaktır. İki vezirde de evvelce böyle bir niyet yoktu. Bir müddetten beri onlara cesaret veren bir üçüncü cereyan var, Bu çereyan 0 kadar gü. 7el idare edilmis, meyva 9 kadar ma. haretle olgun bir hale getirilmiştir ki, artık sepete düşmesi icin ağnet sarsmak kifayet edecek. Meyvanın olgunlaştırılmasındaki nazarı nüfu. zuna baktıkça bahçıvamın.. — Ben olduğumu anlıyorsun de- ğil mi? am derhal kalkarak sul. tanın ayaklarına kapandı. — Cesaretimi affedinir. Bütün dü. şüncelerimi açıkça söylemekliğimi i- rade buyurmuştunuz. — Evet doğrudur. Emirlerimi da- ha açık surette vereceğim... — O halde efendimiz. Bu ağacı. amcam gibi kılınçtan başka bir şey kullanmasını bilmiyen bir adamın #ert ellerine nasıl bırakıyorsunuz? Meyvanm olgunlaştırılması kadar, se. pete düşürülmesi de nazik bir iştir. Ağaç gayet mahirane sarsılmalı., Ne a2, ne çok.. Az sarsılırsa meyva ko. pup düşmez. Çok sarsılırsa sepeti dışarıya düser ve Başkaları olur. — Amcan yine benim talimatım dairesinde hareket edecekti. — Eğer efendimiz de birlikte ol. #aydı kulunuz böyle maruzatta bu- unmıya cesaret edemezdim. Bu gibi fevkalâde zamanlarda hâdisat bir. çok değişiklikler gösterir. derhal o değişikliğe göre karar vermek icap eder. O zaman efendimizi nerede bu. lup iradelerini telâkki edelim, cam, çok gedit adamdır. Yerinde kul- lanılmıyan şiddet maksada zarar ve. rir. Salâhaddin! Seni zannettiğim. den daha kuvvetli buldum. Haklısın. Fakat askerin kumandanı Şirkohtur. Onu senin emrine veremem. — Kulunuz bu derece haddini bil. mez bir adam değilim. Efendimizin 'kulunuza olan itimadından amcamın malümatı bile olmaz. Ben onun ya. anda müşavir gibi bulunurum. “Devamı var) İtalyanın Yeni Kara Ordusu Teşkilâtı Roma, 25 (A'A.) — Stefani bildiri. yor: Kara ordusunun yeni teşkilâtı” na müteallik olan kanun lâyihası Faşyo ve Korporasyonlar meclisine verilmiştir. Ana vatan ordusu, 6 ordu kuman. danlığı, 18 kolordu, bir motörlü ko. lordu, bir zırhlı kolordü, bir seri ko. lordu, bir Alplı kıtalar başkuman- danlığı, 54 piyade fırkası, 2 motör. — O halde efendimizin kölelerini |lü fırka, 3 zırhlı fırka, 3 seri fırka, bu hizmetten af buyurmalarını istir. ham ediyorum. Bendenizin Mısıre boy göstermek için gitmekliğimde biçbir fayda tasavvur etmiyorum. E- ğer sultan hazretleri kölenizden hiz- met bekliyorlarsa, ona başarabilece- ği bir vazife versinler. Bahusus kul larına itimat buyursunlar. — Ben Eyyubun oğluna itimat et. mez miyim? — Şimgiye kadar babamın ve am- camın efendimize ettikleri hizmet kölenizi muhtaç olduğu itimattan mahrum etmez: Fakat bendeniz Mi. sır seferi için arzediyorum. Amcam askerdir; Mısır seferinde askerlik kadar siyasetin de ehemmiyeti var- dır. Hattâ muvaffak olabilmek için siyaset” cihetine" askerlikten fazla ©- hemmiyet vermek İcap eder. Bundan dolayı itimadınızı istirham eyledim. Arslan kadar cesur ve tilki kadar kurnaz olan Türk sultanı - ehemmi. 15 Alp fırka, bir Zara . İsterya kıtaları kumandanlığı, bir Elbe ada. sı kıtaları kumandanlığı, 16 kara muıntakaları kumandanlığı ve 10 ka- ra fırkaları kumandanIğından müte. gekkil "olacaktır. Ordu cüzü timlarmın bu suretle beli subayların da arttırılması icap etmektedir. Muhtelif alaylar şu şekilde arttır. Tacaktır: Piyade ordusu üç bombacı alayım- 'dan, fırkaları teşkile mahsus yüz (bu- rada bir kaç kelime okunamamıştır) piyade alayı, 4 motörlü piyade alayı, 12 Bersaliyeri alayı, 10 Alpli alayı, 6 hücum Arnavut muhafız alayından müteşek. kil olacaktır. Topçu alaylarının sayısı 123 e cr. karılacak, yani, 1914 - 18 harbi ba- şındakine nazaran Amcasile arttırılması neticesinde, yüksek rüt- arabası piyade alayı ve bir Biraz İnsaflı Olalım (Başı 1 inerme) de bir milyondan fazla açık husule geldiği işaa edildi. Bu tenkitleri yapanlar dzvularında haklı mıdırlar? Hayır. Çünkü Lütfi Kırdar gazinoyu yaparken hastaha. ne yapmıyacağım, dömiyordu. Bilâ. kis ilk teşebbüs ettiği işlerden biri de Mecidiyeköyünde 800 yataklı muaz- zam bir hastahane inşa etmekti. Yal- nız gazino ile hastahane yapmak ara. sindaki farkı unutmamak İfzımdı. 800 yataklı muazzam bir hastahane inşası daba uzun ve ince bir tetkike, daha etraflı bir tetebbüe ihtiyaç gös- teriyordu. Ve Taksim gazinosuna başlandığı zaman hastahanenin plân. ları da tamamlanıyordu. Şimdi hps- tahanenin plânları ve hazırlıkları bit. miş, harbin ihdas ettiği güçlüklere rağmen malzemesi temin edilmiş ve inşaatın münukasaya konması zama- ni gelmiştir. İstanbulda pasif korunma tertiba. b almak hususunda alınan ve alım- makta olan tedbirleri bilmiyenler, Taksim meydanının açılması için sar- fedilen paraya acıyor göründüler ve bu parayı umumi sığınaklar inşası. ha VE sair korunma tertibatına has. retmek lâzım geldiğini iddia ettiler. > albuki İstanbul pasif korunma tedbirleri almakta bütün di- İğer vilâyetlerden evvel harekete geç- miştir. İlk alınan tedbir hastahane- İlerde sığınaklar vücüde getirmek, astahanelerin ihtiyat erzakımı bir kenara koymak, itiaiye levazımını o- na göre tamamlamak olmuş ve bu işler için şimdiye kadar 200 bin lira para sarfedilmiştir. Şüphesiz bu ka- darı kâfi değildir. Fakat bir tayyare hücumu karşısında İstanbulun mö- ruz bulunduğu en büyük tehlike yan. gın felâketidir. Çünkü İstanbulun dörtte üçü ahşap evlerte düludur. Bu evlerden bir kısmının yıkılması ve bu suretle biç olmazsa yangının tah. didi için en aşağı yirmi rşilyon Jira- ya ihtiyaç görülmektedir. İstanbul Belediyesinin bu masrafı yapmasına imkân var mıdır? Zaten şehirde mey- dan açmak ile pasif korunma tedbir. lerini biribirine karıştırmakta hata vardır. Taksim meydanı, Belediyeye 50 bin liraya mal olmuştur. Beledi. ye bu parayı da oradaki binaların erkanından erkarmaltadır. fedilmederi yapılan bir imar harske. tini durdurmak, pasif korurma için sarfedilen faaliyeti arttırmıya yardım eder mi? Bazıları da İstanbul belediye büt. çesinde görünen bir milyon liralık a. çığın İmer faaliyetinden mütevellit olduğunu zannediyor'ar. Böyle düşü- nenler aldanıyorlar. Bütçede görünen açığın sebebi basittir. Vaktile hükü. met İstanbulda et fiyatlarını düşür. mek için mezbahadaki resimlerde ba. zı tenzilât yapmıştı. Bu tenzilât mez- baha varidatında 500 bin lira bir a. çık yapmıştı. O vakit bu açığı devlet kapatmıştı. Bu sene fevkalâde ahval dolayısile devlet bu yardımı kesmiş bulunuyor. Bu sebepie de mezbaha. nın açığını belediye çekmiye mecbur bulunuyor. Bir milyon liralık açığın yarısı bu- radan geliyor. Ayni zamanda yeni barem kanununun belediyede tatdiki bütçeye 20 bin liradan fazla bir mas. raf yüklüyor. Açığın bir kısmı da buradan geliyor. Üçüncü mühim 88- bep te gümrük resimlerinden bele- diyeye verilen oktruva payının bu sene fevkalâde ahval dolayısile itha. lât ve ihracatın azalması yüzünden 500 bin lira noksan olmasıdır. Bu su- retle belediye bütçesinde bu sene 1 milyon 200 bin ra kadar bir açık görünmektedir. Fakat görülüyor ki, bu açığın şeh- rin imarı ile hiçbir alâkası yoktur. Belediye Relsimiz, hesapsız iş ya- pan, imar yapacağım, diye bütçe ha- rici masraflara girişen bir müsrif de- Bildir. Plânlı hareket ettiği için bu kabil israflar yapmasına zaten imkân, da yoktur. Onun için tenkitlerimizde insaflı olalım, ve şehrimizin güzellesmesini, imarını, yökselmesini kendisine bir iman yapmış olan Lütfi Kırdarin ce. #aretini, azmini ve hamlesini kırmı. yalım. Defterhanede (Başı, 3 üncüde) vâki ve Sdatile meluf kimesneler: — Biz demedik mi? İşte geldi, Te. Tâşınız da beyhude oldu, dediler, Bir onlara baktım, bir de kendime: “Hazreti Allâh, efendi fAthAMebvâpdir., “Bir kapüyi bendederşe bin kapü eyler Küşmd,, Bertini bilseler de, bilmeseler de onlardaki tevekkül, soğukkanlılık ve zaman mefhumile alış verişleri ol. mamak nimeti bizler gibi yüzde dok. sanı sinirden mamul kimselerde bü. lunur Ne mutlu efendim, onla. bir misli olacaktır, TAN Nota (Başı 1 inelde) yaptığı mütemadi değişiklikleri ve yabancı dövizler esası - üzerinden İş yapması sistemini artık müs maha ile karşılamıyacağını bildi mekte ve Romanyanın bir kaç haf ta evvel tatbikine başladığı yeni ticaret sistemini şiddetli surette tenkit eylemektedir, Almanların beş talebi Havasın bildirdiğine göre, Clodi. us'un Rumen hükümetinden vuku bu lan talepleri hakkında iyi haber alan mahfillerde bu talepler aşağıdaki maddede hulâsa edilmektedir: 1 — Relchsmark'ın leye nazaran kıymetlendirilmesi suretile istira kıymetinin arttırılması, ? — Ramen İhracat mallarına konan resimlerin indirilmesi, 3 — Almanyaya — gönderilecek Rümen malları fiyatlarının indiri. mesi, 4 — Alman — Rumen kliring sistemine Bohemya ile Moravya'. nin da ithali, 5 — Tunadaki Alman romorkör- leriyle gaz vapurlarına Almanyaya her ay ayrılan petrol miktarı hari. cinde malırukat temini, Clodius, Rumen İktisat Nezara. Gnin murahhaslarile görüşmeleri. ne yarın da devam edecek ve bu 5 di mii Fransız Har Verdi görüşmeler büyük bir Paskalya yortularından kadar sürecektir. Ülimalom verilmedi Havasın tahkikatına göre, Almanya- ihtimalle sonraya İnin Romanyaya bir iltimstom gön. derdiğine dair dolaşan haber, Clodius Rumen İktisat Nezaretinia murah. haslarile temasa başladığı zaman Göbbels'in ajanları tarafından işae edilmiştir, Rumen ajansı da, bu ültimatom ha berini kati olarak tekzip etmektedir. Verilen malâmata göre, Almanya. nın Rumen petrol kontenjam ayda 180 bin ton idi. Fakat altı ay İçinde Tunanın donmasi yüzünden Almanya bu miktarın ancak yarısını alabilmiş- tir, Bu müddet zarfında müttefikler yalnız kendi hisselerini değil Al manyanın da hissesini almişlardır. Bundan başka Türkiye, Yunanistan veya Yugoslavya son itllâflar mucl. bince daha çok miktarda petrol al. ışlardır, Romatya şimdi İtalya çin de bir kontenjan ayırmaktadır. Almanların Aşağı Tunada mühim hububat stokları var ise de bunları nakletmelç için ellerinde vesalt yak. tur. Almanlar sonbahar rekoltesine kadar ellerindeki yağı tohum kon. tenianını da hemen kâmilen bitirmiş. lerdir. p Kabinesi İlk İçtimaını Yaptı (Bas 1 ingide) zetenin kendi dahili siyasete tema. yülü sızmaktadır. Bu kabine buhranı harp tenberi ilk buhrandır ve bari gaze. teler bazı mebusları bu işe kâfi dere. cede ehemmiyet vermemiş olmakla itham etmektedirler. İşte bunun içindir ki, Petit Jour. nal'de Corlolan: “Dün bir kabine buhranı günü, fakat ayni zamanda bir harp günü idi, dedikten. sonra Baylar unutmayınız ki, harp içeri Sindeyiz, derekiedir. Matin gazetesi başmakalesinde di. yor ki: “Siyasi mesele şimdi halleflilmi: Yüksek meclis, gizli komitenin 9 ni, sanda içtimamı temin etmiştir. Si- yasi mesele hiç şüphesiz bu komite- de dış vaziyet ve hükümetin ilk ic. raatı bakımından nihai surette halle. dilecektir.,, Ördre gazetesinde Bura, Paul Rey- naud kabinesinin parlâmentoda İyi bir rey almadığını müşuhade ederek diyor ki: “Fransada bir adam aranır, fskat bulununca da cesaretini kırmak Için çalışılır. Milli birlik henüz ayaktadır ve Paul Reynaud'nun vazifesi ağır olacaktır, Ancak Clemencsau da 917 de iktidarı eline aldığı zaman vazi- fesi bundan daha hafif değildi ve o zaman Almanya kendisini harbi ka: zanmış zannedebilirdi, fakat kaybet. ti, Figaro gazetesinde Ormesson di. yok hi “Hükümet iktidar mevkiinde ka'- mıştır, Mevzuubahis olan şey kâfi bir ekseriyet mevcut olup olmadığı. değil, harbe girilmiş olduğu ve Ya hut sadece Fransanın hayatı mevzuu bahis olduğu zaman o parlâmento 0- yunlarına âlet olunup olunmıyacağı- nı bilmek meselesidir. Yegâne ekse. riyet, memleketin kurtulmasını isti, yen bütün Fransızlarn ekseriyeti. dir.,, — — : Siyasi Temaslar (Başı 1 ineide) gelmiş, halk tarafından alkışlarla kar. şılanmıştır, Kendisini garda Kont Ci- ano istikbal etmiştir. Macar Başvekilinin ziyareti bususi mahiyette olmakla beraber, Kont Te. Teki, Duçe ve Kont Ciano İla görüşe- cek ve Papa le kral taratından hu. zura kabul edilecektir. Kont Ciano, bu akşam, Kont Tele- ki şerefine bir ziyafet vermiştir. Macar gazeteleri, Macaristan Baş- vekili Telekinin Roma seyahatinin ehemmiyetini tebarüz ettirmektedir. Gazeteler, iki vnemleket arasındaki münasbetlerde fevkalâde bir hâdise beklememek lâzım gidiğini, çünkü Mussolini — Teleki . Ciano görüşme- lerinin iki dost memleket tarafından takip edilen işbirliği siyasetnin İn. kişafında ancak yeni bir safha teşkil edeceğini kaydeylemektedirler, Belgradın naktal nazarı Havasın Belgrattan öğrendiğine göre, Von Ribbentrop'un yakında Belgrada geleceği hakkında ısrarla dönen şayislar salâhiyettar mahfil lerde teyit edilmemekte ve mezkür mahfiller bu hususta hiçbir mulümat ları olmadığın bildirmektedir. Bu. nunla beraber Almanyanın diploma. tik ve ticari siyasetinin yakın doğu. da faaliyetini bir kat daha arttırmış olması ve Almanyanın Brenner mü- lâkatında mühim bir rol oynamış 0- lan Balkanlara ait düşünceleri se. bebile bu mahfiller böyle bir ziya. reti ihtiaalden bariç addeylememek- tedirler. Belgrad gâzetelerinin Berlin mu. 'hakirleri Roma . Berlin - Moskova anlaşmasını tahakkuk stmiş gibi gös. termelerine mukabil, ayni gazetele- rin Roma muhabirleri, İtalyan zömam darlar mahafilinin henüz bir karar vermek hususunda mütereddit olduk- Tarım, zira, Moskova İle bir anlaşma yapmakla ne kazanacaklarını düşün. İdüklerini yazmaktadırlar, Arttırılacak Vergiler Ankara, 23 (Tan Muhabirinden)— Baz: vergilerin arttırılması hakkın. daki kanun lâyihaları, Büyük Millet Meclisi encümenlerince tetkik olun. maktadır. Evvelâ kazanç vergisi kanununda. tadilât yapılması istenmektedir. Bu tadilâtla şimdiye kadar mijkellefiyet haricinde kalmiş olan baz müesse- seleri de kazanç vergisi nükellefiye- tine tâbi tutarak 9,691,000 lira fazla varidat temin etmek mümkün ols. caktır. Ayrıca ticar! ve sına! mües- seselerin de kazanç vergilerine bir miktar zam yapılması İstenmektedir. 939 senesinin sekiz aylık tahakkuka tı 10969,285 lira, tahsilâı ise 9,974,294 Bra tutmaktadır. Yapıla. cak zamlardan sonra bu vergi tah. silâtının 16 milyon liraya baliğ ola. cağı tahmin edilmektedir. Hizmet er- babından alman vergilerde bir deği. şiklik yapılması mevzuubahiş değil. dir. Bi Defterdarlar Arasında > Yeni Tayinler Ankara, 23 (Tan Muhabirinden)— Hakkârı defterdarlığına Burdurdan Mürşit, Burdura Erzincandan o Veh- bi, Erzineana Sinoptan Hikmet, Si- | Berlin, Bükreşe Bir | İSTİMLAK “Edilecek Vakıf Yerleri Ankara, 23 (Tan Muhabirinden)— Başvekâlet istimlâk işleri hakkında valiliklere şu mühim tamimi gönder. miştir: “Milletimizin insaniyet ve medeni. yet âleminde erişti yüksek mevkiin birer' canlı şahidi olarak varlıklar'le iftihar ettiğimiz âbidelerin yaşatık ması Cümhuriyet hükümetinin en ön- de gelen vazifelerinden biridir. Bu itibarla bu eserlerin onarma işlerile vazifedar olan vakıflar umum müdür lüğüne her hususta muavenet edil. mesi, evvelce de makamımızdan bil. dirlimişti. Vakıflar umum müdürlü- günün âbidelerin gerek korunmasına ve gerek daimi hizmetlerine karşılık gelirini teşkil eden vakıf gayri men. kullerin hem memleketin imarı .ba- kımından, hem de iradın yükseltil. mesi cihetinden çoğaltılmasına çalı” şıldığı halde belediyelerce imar kâ- nunile yapı yollar kanununun 8 ve 9 uncu maddelerinde imar plânlarıns göre istimlâk edilecek vakıf arsala. rın parasız alınmasını takdir husu. sunda icra vekilleri heyatine verilen salâhiyetin mutlak olarak tatbik et“ tirilmek yoluna gidildiği ve üzerinde bina olan vakıf mahallerin hali ha. zar kıymetlerile alınması bu madde- lerin sarahati icabından iken yalnız binaların enkaz kıymeti üzerinden istimlâk edilmek istenildiği gelen ev- rattan ve konulan kıymetlerden an- laşılmaktadır. Vakıflar umum müdürlüğü bütçe sinin muvazenesini temin noktası dan vakıf gayri menkullerin istimlâ- kinde busust mülkiyet hakkındaki 6 sasların tatbiki muvafık olacağına Devlet şürasınca karar verilmiş ol. duğu gibi kanunda istimlâk lüzumu icra vekilleri heyeti ki tahaks kuk eden mahal ve arsal, parasız veya hali hazir kiymetlerile slinabis leceğini âmirdir. Binaenaleyh yukar da yazılı bali hazır kıymetlerile sl. nacağı gösterilen binalı vakıf mâ hallerin enkaz kıymeti üzerinden 6- linmasına ibarenin saralati mâni ol duğu gibi, İstanbulda Eminönü mey danının istimlâkine sit kanun da bi. nu açık olarak göstermekte bulun» muş olduğundan bu gayri menkufie rin de bina ve arsasina usulen konm* cak kıymet üzerinden istumlâk »dil- mesi icap eder. işçisini Fuhşe Teşvik Eden (Başı, 1 incide) kızdan aldığı mektuptan bahsetmiş, fakat şikâyetçi kızın, dava masrafla, rini verecek vaziyette olmaması do- layisile adliyeye müracaat edemedi gini, halbuki içtimai bir dava balim. de karşımıza çıkan'bu mese'enin hal. li zamanı geldiğini yazarak alâkadar” ların harekete geçmesini istemiştir. Müddeiumuminin sözleri Bu yarı üzerine müddelumumi Hik imet Onat mesele ile alâkadar olmu$ diğer taraftan İstanbul muntakası ik- sat müdürlüğü de şikhyet mevzuü- Du İş kanunu hükümlerine göre, t8* kibe başlamıştır. Dün, müddelumumi Hikmet Onat la görüştük. Kendisinin bizim susl lerimize verdiği cevaplar şunlardır: «.- Meseleyi ben de alâka ile oku” dum. İşçi kızın gönderdiği mektubu görmek isterdim. Eğer deliller bir hukuku âmme davası açmaya tah“ rik edecek mahiyetteyse, bu işin mahkemeye intikali için, o kızcağız hiç bir masrafa girmesine lüzum yoke tur. Maamafih, hukuku âmme dava” sı açılamazsa dahi, o genç kız, bize bir istidayla da müracaat ederek dir va açabilir. Eğer 16 kuruş pul parö$i dahi veremiyecek vaziyetteyse, bunu şahsen ben bile temin ederim, On kanunun verdiği salâhiyetle, baro” dan bir avukat tutmak te pek SİĞ mümkündür. Bu mesele üzerinde, ci diyetle düşünmekteyiz!,, Hikmet Onatın bu cevapları ve 8 lâkası üzerine, arkadaşımız Sabih Zekeriya Sertel, kendisinde bulun? mektubu müddelumumiliğe gönde” nopa Çorumdan Salih, Çoruma Ça, | miştir. nakkaleden Cemil, Çanakkaleye Zon. guldaktan Hüsnü, Zonguldağa Anka- radan Remzi, Ankaraya İstanbuldan muavin Behçet, İstanbul muavinliği. ne muhasebe müdürü Vahit, Tokata Ordudan Abbas, Diyarbakıra Tokat. İtan Cevdet, Orduya Diyarbakırdan Baha, Çoruha Kütahyadan Tahsin, Kütahyaya Ankaradan muavin Ha. san Fehmi, Ankara muavinliğine Ço- ruhtan Turan naklen tayin olundu. Jar. Bu mektup yüzünden, bugünlerde ortaya mühim ve içtimsi bir dav& nın çıkması çok muhtemeldir. * * Alp Mıntakasında Çıkarılan Altın Roma, 23 (A.A) — İtalyan made ofisinin reisi, bugün Italya ba müdürüne Alp mıntakasında Mont Rose madenlerinden 107 kilo altını tevdi etmiştir.