27 Mart 1940 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

27 Mart 1940 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

2 Tefrika No, 1 Almanyanın Harp Plânı ALMAK CASUSLARI Maslçoleşyaler Yazan: Theodore Felstead İngilizlere Satılacak Weisner, yerinden kalkarak kapıyı açtı ve koridorda hir kim. senin bulunup bulunmadığını tet. kik Sonra kapıyı kapadı. Ya- Saşçacık kilitledi ve İtalyanın ken- disine uzattığı evrakı okudü. Bu kâğıtlar OFransızca yazılı idi ve Welsner,*fransizcayi gayet iyi bildiği için bunları okumıya baş. Tadı. Wetsner, gerçi asker değildi. A, vükatti ve ceza mütehassısi İdi, Fakat casusluk işlerile meşgul ola ola, meleke sahibi olmuş ve elin- deki kâğıtların, sahte değilsa, ci- hanşümul bir kıymeti haiz olduğu. na hükmetmişti. Bu takdirde, bu kâğıtlar, onun üzerinde bulunacak i hissettir. meden kâğıtları okumağa devâm sit. Plânda Çekoslovakya hudu- duna gönderilerek fırkalardan, tayyare kuvvetlerinden vesaireden bahsolunuyordu. Ayni sırada, İs. viçre hududunda ve Belçika hu. dudunda da büyük kuvvetler tah. şit olunacaktı ve Welsner bunları okurken kaşlarını çatmaktan ken. dini alamadı. Weisner, plânı okuduktan sonra sordu: — Bunun bir haritası mu? — Derhal çizebilirim. Harita ta- şmak tehlikeli bir iş olduğu içip taşımadım. — Ya bu kâğıtlar tehlikeli de. ği mi, ne ise, bunları kime teklif ettiniz? İtalyan anlattı: — Pariste istihharat-dairesiniri bir memurile temas ettim, — Netice? ç — Harp çıkar da plân tahakkuk ederse bana bir milyon frank va. receklerini söylediler: Wefsner, güldü ve: j — Fransızlar böyledir, dedi, yal Diz vaadederler. O halde bu plâmı, ya Rusyaya, yahut İngiltereye sat. mak gerektir. Bence İngiltere mü- reccahtır, — Ben de bu fikirdeyim. Acaba İngilizler 20.000 İngiliz lirası ve. rirler mi? — İngilizler gerçi çekişe çekiş pazarlık ederler. Fakat verdikleri sözü tutarlar, Asıl mesele, bu ev. rakın bir ârızaya uğramadan İn. giltereye götürülmesidir. Bu me. seleyi düşündünüz mü, sonra ala- Sr parayı nasil paylaşaca, iz ; — Siz bana bu kâğıtlar muka. bilinde 100.000 mark verir misi, niz? Welsner güldi — Bir netice slmadıkça hiçbir şey veremem. Her ne alırsak yarı yarıya paylaşmayı kabul ediyor musunuz? Kabul ederseniz kâğıt. Mirm yarısını ben, yarısını da siz da yok İngiltereye götürürsünüz. Londra- | da adresini vereceğim yerde birle. mü? Ve bir hafta sonra Kabul — Kabul ? Ve anlaşmayı birer kâdehle tesit etmek istediler, Weis sordu vişkisi mi, #ransız , yoksa Alman bi. İçtiler ve ayrıldılar. dan önce, Londrada nerede bulü- şacuklarını kararlaştırdılar. Marinelli, plânının yarısile Pa- rise gidecek ve oradan Londraya hareket edecekti. Weisner ise Roterdam ve Har. Ayrılma. wieh yolunu tutacaktı, Çünkü O: tena ve Dover yolunu tutmak işi, ne gelmiyordü. Burada kendisini taniyan birçok kimseler vardı. Ws. temmüzun sonlarına doğru Londraya muvasalat etti. Avrupa ufuklarını tehdit eden harp bülunları henüz çok 4 mamıştı, Fakat muhakkak raracaktı. Weisner, mahut evrakı, iş haya. tana ait bir sürü evrak srasma koyarak çantasına yerleştirdi. Ve Londrada mütevazı hir otele ine. Tek kendisini arayan bir kimse bu. Tunup bulunmadığını sordu, Aldığı cevap müsbett Kendisini bir zat aramış ve te. Jefon numarasını bırakmıştı. De mek ki Marinellide hiçbir ârızaya uğramadan Londrsya yarabilmiş. #i, Verilen numaraya belefonede- rek yemeği birlikte yemeğe karar verdiler. ka- — Hiçbir tehlike Şök! mu — Asla. Bu akşam buluşuruz. Siz de bâna plânın elinizdeki par. çasımı verirsiniz. Ben yarın faali- yete geçerim, Welsner Londraya önceden gel. diği için nasıl çalısacağımı ve ne yapacağını çok iyi biliyordu Onun Için temas edec telefon etti ve İngiltere hükümeti. ni alâkadar eden çok mühim bir mesele için geldiğini anlatarak er- tesi gün saat on İkide Westminis- terde Mister Green ile görüşmek üzere randevu aldı. İki casus karşı karşıya geldik. leri zaman Marinelli, Almana re. fakat için ısrar etti ve plânın ya. rısınisona tevdi etmiyeceğini söy- ledi. Münakaşa, bir hayli şiddetli oldu ve nihayet Weisner bu işle alâkasını kesmeğe hazır ol. duğunu söyliyerek bütün müzake. yeleri tek başına idare etmesi lâ. zım geldiğini anlattı. İtalyan da yep olmaktan başka care bulama- (Devamı var) Vilâyet Bütçesi Yeni vilâyet varidat bütçesi geçen peneki bütçeden 110.993 lira fazlasi. le 5.554.408 Jiradır. Bütçedeki bu Zazlalığın bina ve buhran vergilerin. (deki inkişaftan ileri geldiği anlaşıl- İmıştır. Masraf bütçesi, adi ve fevka- İlâde masraf ve muhassasat yekün- Jarı da dahil olmak üzere geçen s€- mekinden 153130 lira (fazlasile 4.690.079 lira olarak tesbit edilmiş. tir. Bunun 87579 Iirası Nafıaya, (2.122.857 lirası Manarife, 105.831 Wi- rası ziraat müdürlüğüne, 55.040 lira sı veteriner müdürlüğüne, 180.428 Iirası (o vilâyet sıhhat | işlerine, 4.012.737 lirası muhtelif içtimai ve hayır müesselerine tahsis edilmiştir. Bundan başka fevkalâde bütçe ile birlikte 507.700 lira vilâyet yolları- na, 195 bin şehir ve köy mektepleri Inşaat ve istimlâklerine, 300 bin vi. lâyet nama, Şişlide'yapılacak has. tane işine, 64.314 lira beden terbiye- pi genel direktörlüğüne, 61.506 lira müteferrik işlere ayrılmıştır. Daimi encümen dünden İtibaren belediye bütçesinin tetkik ve tesbiti. pe başlamığlır, Yol inşaatına 500 bin, müt #amirata 300 bin, tenvirat İşle, 300 bin Jirası ayrılması muvafık gö- rülmüstür., Dün Gelenler Marsilya Başkonsolosumuz Basri Danişman merkeze tayin edildiği i- çin, dün sabahki konvansiyonel tre. Bile şehrimize gelmiştir. Açık kalan Marsilya Başkonsolosluğuna Roma sefareti müsteşarı Nebil tayin olun- muştur, Basri Danişman yeni vazifesine başlamak üzere bu akşam Ankaraya gidecektir. . İngiliz lâstik ve kâğut fabrikaları mümessilleri ingiliz kâğıt fabrikaları mümessil. lerinden Basil Batbay ile İngütere lâstik fabrikaları mümessillerinden Fonders, şehrimize gelmişlerdir. İki mümesşilin Ankaraya giderek te- maslarda bulunacağı ve kâğıt mü. messilinin İzmit kâğıt fabrikasını da ziyaret edeceği anlaşılmıştır. li ağ Beraet Ettiler Gümrük satış ambarlarına giren Kaol etiketlerini imha etmiş gibi göstererek sattığı, bu suretle devle- te intikal eden malları zimmetine geçirmek suretile ihtilâs yaptığı id. diasile mahkemeye sevkedilen güm. rük memurlarından Abdüşşekür ve bu malları alan müessesenin muha- kemesi bitmiş, suçluların beractleri- De karar verilmistir. Tramvay ve ELEKTRİK Depolarında Bugün Pasif Müdafaa Tecrübeleri Başlıyacak Tramvay ve Elektrik İdaresi pasif korunma ekiplerinin tatbikattaki'ka- lerinin tesbiti için bir tecrübe aktır. İlk tecrübe bagin saat dokuzda Kadıköyünde, Mühür. dardaki elektrik deposunda, ikinci tecrübe sast 11 de Kadıköy tskelesin deki depoda yapılacaktır. Teerübele. re yarın da devam edilecektir. Ya- rınki tecrübeler, saat dokuz buçukta Aksaray tramvay deposunda, saat 11 de Beyszıtta Elektrik Fabrikasın da, sant 14 te'Şişlideki tramvay de. posunda, saat 16 da Beşiktaş tram- vay deposunda yapılacaktır. Büyük tecrübe Cumartesi günü saat 10'da silâhtarağa Elekirik Fabrikasında yapılacaktır. Sulardaki Şilepler Boynu Ustura İle Kesilmiş Bir” Adam" Bülündü Dün Bakirköy Emrazı Akliye ve Asabiye Hastanesinin o cüzzamlılar koğuşunda boynu ustura ile kesilip rülmüş olan bir adam bulun muştur. Bu zavallının ayni koğuşta müstahdem 40 yaşında Emin oğlu Ahmet ulduğu anlaşılmıştır. Ceset morga kaldırılmıştır. Müddelumumi muavini İhsan Yarsuvatla zabıta tahkikata başlamışlardır. Tren altında kalarak parçalandı Makinist Arifin idaresindeki ban. liyö treni Zeytinburnu ile Yedikule arasından geçerken 55 — 60 yaşında bir ihtiyara çarparak vücudünü ikiye ayırmıştır. İhtiyarın teşhis edilmesi için cese. din morga kaldırılmasını karar ve. rilmiştir, Ekspres bir makasçıya çarptı Evvelki gece saat 19 da Haydar. paşadan kalkan 2 nümarâh Ankara ekspresi, Maltepe istasyonundan ge- çerken, makasçı Yusufa çarpmıştır. Yusuf başından ve belinden ağır su. rette yaralanmış, Haydarpaşa hasta- pesine kaldırılmıştır. Azılı bir hursız dün yakalandı Beyoğlunda Küçük Hendek soka- ğında 46 numaralı apartımanın Ma. dam Maryaya ait dört numaralı dal. resine tırmanıp pencereden içeri gir. dikten sonra 330 lira para ile binler- (ce lira kiymtinde altın ve mücevhe. rat aşıran azılı bir hırsız dün yaka. lanmıştır. İsmi Şükrü olan bu adam çaldığı eşyaları Kapalıçarşıda satı. ya çalışırken suç üstünde tutulmuş- tur. Eşyalardan bir kısntı sahibine lade edilmiştir. Şükrü bugün adliye. ye teslim edilecektir. Menedileceği Yerler Görülen sıhhi lüzum üzerine, bu sene Bursa, Kemalpaşa ve Orhanğa. zi muntakalarında çeltik ziraatine müsaade edilmiyeceği alâkadarlara tebilğ — » Bu muntakalarda u sene etli sıtma mücadı yapılacaktır. Çeltik ziraatinin e larda yasak edilmesi, pirinç istihsa”| lâtımızın azalmasına sebep olacak tır. Bu muntaka çeltiklerini iştiyen| çeltik fabrikaları, şimdiden 36 kuru. | şa kadar yükselen pirinçlerin, daha fazla yükselmemesi ve memleketin pirinç ihtiyacının karşılanması için, Mısırdan çeltik ithali için hükümet, Müttefikler Tarafından Kiralanan Yabancı Türk bandıralı vapurların ecnebi sulara sefer yapmaları | hususi müsaadeye tâbi tutulduktan sonra alâkadarların müra- caatini tetkik etmek üzere şehrimizde kurulan komisyon, dün öğleden sonra Liman Reisinin başkanlığında toplanarak mühim Dün ihbar Edilen Feci Cinayet Zavallı Bir Amelenin Karısını Öldürerek Evlerinin Bahçesinde Bir Çukura Gömmüşleri Feshane mensucat fabrikasının dokuma kısmında çalıştığım söy. liyen Bolu'nun Tire kazasından Hüseyin Açık İsminde birisi, dün “— Memlekette bırak ğım karım Ayâ şeden $on günlerde mektup alamamağa başlamıştım. Dün akrabalarımdan birle 8, Aysenin baldızım Emine ile kocssu rilip evin çurura göm- maktadır. Abdullah bundan iki sy evvel 20 gün müddetle izin almış, memlekete gitmişti” Yemek orada karım Bldür- dükten ronra buraya dönmüş olacakt” Emniyet müdürlüğüne getiriler. Ab» dullah, ilk defa suçunu inkür etmek is- temiş, biraz sosya iliraf mecbüriyetinm i i ; | müddeiumumiliğe müracaat ederek ; | Geri Çağırılmıyor kararlar vermiştir. Mıntaka Ticaret müdürl0g9, Tica. ret Odası ve Dönizyölldri İşlölmesin. den birer murahhasin İştirak ettiği bü toplantı, fasılasız olarak 2,5 saat devam etmiştir. Müttefiklere kira- lanmış olduğundan, yabancı sulardo bulunan beş vapurları için ne gibi muamele yapılacağı hakkında komis. yona evvelce müracaat etmiş olan ar matörler, dün içtimadan önce, Iman relsliğine çağırılmış ve müracaatları etrafında görüşülmüştür. Bundan sonra komisyon * toj mış, #rmatörler bu içtimaa alı mışlardır. 'Toplent sonunda srma-| törlere, yabancı sulardaki vapurla. rın vaziyeti hakkındakl yeni kararın bugün tebliğ edileceği bildirilmiştir. Sıkı bir ketumiyet muhafaza © dilmekle beraber, müttefikler tara. fından kiralanan ve halen yabancı sularda bulunan vapurlar geri) çağırılmasına lüzum olmadığı petice. | sine varılmıştır. Kömür İşleri Tanzim Ediliyor Etibank kömür işleri bürosu şefi Macit, dün şehrimize gelerek İstan- buldaki kömür işlerinin tanzimi için belediye iktısat müdürlüğile tomasa başlamıştır. Macit, belediye iktisat müdürü Saffet Bezenle beraber Ku- ruçeşmeye gitmiş, oradaki kömür depolarını görmüştür. Kenar semtlerde açılacak tali de. poların yerleri sonradan belediye ta- ratından tesbit edilecektir. Şehrin ihtiyacı olan 76 bin ton kömürün depo edilmesine haziranda bâşlana. caktır, ———— Almanyaya Susam Gönderiliyor Ticaret Vekâleti yüz bin Mralik bir susam partisinin Almanyaya gönde- rilmesine müsaade etmiştir. Bu parti İzmir ve Mersin Ilmanlarından 35 şer bin liralık ve İstanbul piyasasın- dan 40 bin liralık olacaktır. SUAL rum. Elimdeki küçük | ilmelerden bir kisminin karşı! lamıyorum. Daha mükemmel bir lügat kitabı yek mudur? Şemsettin Suminin iüyeti çok fa rar, Fakat mevcudu kalmamış» tar. Mebus İbrahim Allettinin hazırla” dığı yeni lügstlarla da müşküllerinizi halletmeniz mümkündür, . 5 — Halk şalrlerimiz hakkındaki kle tapları metrede bulabiliriz? lerde bir tarla taksimi meselesinden fx kardeşin aram açılmış, sık sik kavga çi dı. meğa başlamış gece onu bizim girer girmez evv Nihayet karım bir sağırdı. Ayşe İçeri büzirlediği bıçağı orun kalbine sapladı, Baldız: aldığı yaranın tesirile öldü, Hemen karımın yanana koştum “Alçak karı ne yaptın?” diye çıkışım. Fukat Eminenin gözü dönmüştü: “Sesini çıkarırsan seni de öl- dürürüm” dedi Korktum. Kimseye bir #ey söylemedim. Bundan sonra arım bahçeye bir çukur kazarak Ayş ya gömdü. Benim kabahatim yoktu Abdullah sorgu hâkimliğince tevkit edilmiştir. Tire nedddelumumiliğine tej- graf çekilerek bahçenin kazılması ve ce» £edin meydana çıkarılması fatenmiştir, şöğle bir iddinda bulunmuştür: İ : İşçi Kız Tahkikatı İlerliyor Dün de Adli ve İdari Tetkikler Devam Etti Patronunun çirkin o arzuları karşı. sında çalıştığı müesseseden ay: ya mecbur olduğun yliy indeki Işel kız, dün müddeiumu. nin teh. kikatını yapan müddelumum! mua“ vini Cevattan sonra Başmüddelumu. mi tarafından dinlenilmiştir. Mintaka iktısat müdürlüğü tahki. kata ehemmiyetle devam etmetkedir. Dün işçi kızın çalıştığı müessetedeki amelelerin malümatlarına müracaat edilmiştir. Tahkikaın safahatı, görü. len lüzum üzerine gizli tutulmakta. İdir.İktısat müfettişleri bugün de bazı işçilerin ifadelerini alacaklardır, Tet- kikat ve tahkikatın süratle intacına çalışılmaktadır. ——— Ecnebi Sularda Seferde! Bazı Eşya Satışında Bir | Bulunan Gemilerimiz Durgunluk Başladı Ellerindeki Mal Stoklarını Saklıyacak Olanlar Ağır Şekilde Tecziye Edilecek Bazı maddelerin Muamele ve İstihlâk Vergilerinin artlırılas cağı hakkında gelen haberler üzerine toptancı piyasalarda pa- muklu, yünlü, züccaciye ve saraciye gibi eşyanın satışlarında umumi bir durgunluk başlamıştı” Yeni kanunun hazırlandığı bir sı- rada Ticaret Vekâleti büzi malların fiyatlarının arttıylacağını düşüne- rek, memlekette muhtelif maddele. Hin'mevcut Stoklirn tesbit etti miştir. Hükümet spekülâsyon yapa- cakların, veya ellerindeki stoku'sak- kyacak olanların milli korunma ka nununa göre en ağir sekilde cezalar. dırılmasına karar vermiştir. Sınai müesseseler için yeni mükellefiyetler Teşviki sanayi kanunundan İstifa. de eden sınai müesseselerin kazanç vergisine muadil nisbette milli mü- dafaa vergisine tâbi tutulmaları hak- kındaki kanun sanayiciler ötasmda müsalt karşılanmıştır. Bütün fabrikalar ve imalithane- İler bu kanun hükümlerine tâbi tutu. lacağı için, sanayi müesseselerinden imalât kudret ve kabiliyeti bulunan. lar ve on beş senedenberi az, çok İn- kişaf ederek, randıman veren mües. seselerin sahipleri faaliyetlerine de- vam edeceklerini ve memlekete fsy- dalı olmaktan çekinmiyereklerini söy lüyorlar, Küçük sermayeli ve iptidai vaziyetten kurtulamıyanlar İse, faa- Hyetlerine devam edemiyeceklerini iddiâ ediyorlar. Teşviki sanayi kanu- nunda makineler için verilmiş olan gümrük muafiyeti de kaldırılmıştır İthal edilecek makineler, kıymetleri- nin yüzde beşi nisbetinde gümrük resmine tâbi tutulmuştur. Manifatura fiyatlari İstanbul manlfaturacilar birliğin. den dün şu mektubu aldık: “Son günlerde manfatura ithalâ.. tının azalmış olmasi dolayısile piyaz sada menifstura Üzerine yeniden bazı hareketler göze çarpmıya baş. ladığı yazılmaktadır. Manifatura pi- yasa ve fiyatlarında anormasl bir hal yoktur. Piyasa satışları birliğimizce daimi bir kontrol ve murakabe altındadır... CEVAP C — Lise edebiyat tarihi kitaplarında bu emirler hakkında malâmat vardır. Ancak, neşredilen ayrı ayrı risüleleri de kitapçılarda bulabilirsiniz. * $ — Halen Jandarma olarak esker- Iml yapıyorum. Hizmetim yakında bitecektir. Sandı ktan terhis edi- len Bir kimse, sivil hayatta hangi tahetli bitirdiğinize göre, köy eğitmen kurslarma girer, altı aylık bir tahsil devresinden sonra eğitmen olabi- Tirsiniz, | Kaçakçılığa Karşı Ciddi Tedbir Alınıyor hâği- seleri dikkati celbedecek kadar azalmıştır. Cenup. hududumuüzdaki (teşkilât 18 ipekli kumaş kaçakçılığının hemen hemen tamamen önüne geçmiştir. Ayrıca Suriye ve civarında kumaşla rin eskisine nazaran hissedilir dere- cede pahahlaştığı ve İpekli kaçakçı: lığının kârlı bir iş olmaktan çıktığı anlaşılıyor. Döviz kaçakçılığının da tamamen önüne geçilmesi için sıkı tedbirler â* Uunmıştır, Bundan sonra yolcular das esaslı şekilde aranacak ve suçlü ülenler derhal tevkif edilerek mahkemeye sevkolunacaklardır. Son zamanlarda geldikleri yerlere avde* eden yabancılar çoğalmıştır, Evvelce? İstanbula gelmiş ve yerleşmiş bif İ vaziyette olan bu yabancılar şehri mizde neleri varsa satmakta ve mem İleketlerine gitmektedirler. Bunlar” İdan bazılarının vaziyetleri şüpheli görülmüş ve takibata başlanmıştır. ———— Belediye Kooperatifi Islah Edilecek 4 Belediye kooperatifi müdürlüğünü tayin edilen Ahmet Şükrü, koopör#* tif hakkındaki tetkiklerini ikmal © derek, idare heyetine verilmek üz€“ re bir rapor hazırlamıştır. Yeni mü“ dür kooperatifin ıslahı hakkında bi zı tedbirler tavsiye etmektedir. Ye rın akşam sant 17de toplanacak © lan kooperatif heyeti umumiyesin3t bu tedbirler de mevzuu buhsedile cektir, * Yeni Zamanlar Tarihi Doçentliği Açık bulunan edebiyat fakültesi yeni zamanlar tarihi doçentliğine 19“ rih dil fakültesi doçentlerinden C€ mal tayin edilmiştir. 27 Mart 1940 ÇARŞAMBA Kasım; 141 Rumk: 1350 Mart: 14 1219 1329 210 3 üncü ay Arabi: 1358 Safer: 17 Günes 5.52 — Öğle İkindi: 15.80 — Aksami Yatsı ; 20.01 — İmsökz Güx3l