2 Nisan 1940 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

2 Nisan 1940 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

Tarihi Tefrika: No. 21 Yazan: ULUNAY Müttefikler Balkanları Nasıl Elde Edebilirler ? s (Bası 1 ineida) 1 — Tuna ve Balkan memleket. Mısıra Gitmek, Vezirel.:i1x:5118. Yardım Etmek Lâzım Salâhaddin! — Hayır, dedi. Geç kaldık. Şeyh Hamdan zannettiğimden daha kur. naz çıktı. Gönderdiği alamı tutama- yız. Hem sapa yollardan gidecek, kem de kendisini saklıyacaktır. Za. ten bu yolda hareket edecek olursak büsbütün vaziyet karışır, Şirkoh: — Vaziyet karışırsa'ne olur? Za. ten bu kurnaz tilkiyi birazdan ok Yiğmuruna tutacağım. —— Hayır amca. Bunu vaktile dü. şünmek gerekti. Ber, Mısırdan gelen hakerin bizde yaptığı tesiri anlatma. mak için ne mümkünse yaptım, Fa- kat muhatabımız cıdden değerli bir #dam olacak ki anladı ve Şavers lâ. z.m gelen haberi gönderdi. Bundan scnra hiçbir şey olranmış gibi hare. ket edelim. Şimdi her zamandan zi. yade #cenni lâzımdır. — Bu herifi ne yanılım! , — Bundan sonra alıkoysak tx fay. das yoktur. Fakat ben bunun için başka bir tedbir düşünüyorum, «Şeyh Hamdan sexrar yanlarına gol dığı zaman daha satin, Jaha miime. rih görünüyordu. Salihaddin ktirnaz kevfin çehresindeki hafif istihzayı şenel Yü artık mükâlemenin re 'eğenine aki yı bırakmıştı, Salâ- — Vezir Şaverin mektubu bize vaziyeti pek güzel anlattı. Hakika. ten artık Misira kada: yorülmuk Yü. Zuresuz. Yalnız sultan Nureddinir emri son süratle vezirin İmdadına yetişmekti. Bu amre nasıl muhalefet edeceğini amcam bilmiyor. Buna bir türlü kârar veremediler. 'amdan, sayi göndermek hu. susunda muhataplarını ilk kamlede atlatmış olmasından cesa. Tetlenerek: — Benim vazifem size vezirin ns. mesini getirmekti! Bü yazileyı yerine getirdim. Şimdi söyliyeceklerim şahsi İkirlerimdir. — Söyleyiniz. Reyinizden istifade edelim. Zira Mısırdan, geliyorsunuz. Ora ahvalini pek güzel biidiğiniz için bizi irşat edeceksiniz. >> Sultan Nureddin, sizin Mısıra gitmenizi vezire muavenet için em. reLmişti. i — Eveti « — Mademki vazlrin artık muave. nete ihtiyacı yoktur. O halde bu se. yınız, dedi mi? Hayır. O halde..; O ana kadar söze karışmıyan Şir. kon: — Şeyh Hamdan! dedi. Sultan Nu. redâine gideceksiniz. Ben öyle ist. yörum. Maslahat bunu icap öttiriyor, urnaz elçi, daha fazla mw lefet eylese ceren gönderile. nladı, 568 çıkarmadı. Sad ceğini haddin; — Sizi daha ziyade mis isterdik. Pakat boşuna çimi ip, mıyelim. Adamlarımızla beraber ha. zızlanmız, Mâiyetinize bir kuvvet ve. peceğiz. Zira vazifeniz mühimdir. Yolda himayeye muhtaş olursunuz. Ben de mektuplarınızı hazırlatayım. Şeyh Hamdan çadırdan çıkarken Salâhaddin kapının yanında duran ve bütün mükâlemeyi dinliyen Bi. Isle işaret etti, Köle bu işaretin mef. kumunu anladığını gösteren nazar. larla şeyhi takip etti. Şeyh kaçamı. yacağını anlamıştı, Hamdan: — Bu sefer de o beni atlattı. Allah vere de gönderdiğim adam sağ sa. lim Mısıra varsa.. diye düşünüyordu. Şirköh, yeğeni ile kalınca: — Salâhaddin! dedi. Bu hiç aklı. ma gelmemişti. — Başka ne yapabilirdik? Ham. danı berabörimizde Mısra götürmek doğru değildi. Bütün teşkilâtımızı kuvvetimizi öğrenecek, belki yoda kaçabilecekti. Sultana haber gönde. rerek burada beklemek bizim kıymat li fırsatlar kaçırmamıza sebep ola. caktı. Bu suretle hem Hamdandan kurtulmuş, hem de Mısıra bir an ev. vel varmak çaresini temin etmiş ola. Salâhaddin “ordunun * başkâtibini çağırttı. Sultana hitaben iki mektup yazdırdı. Hamdana - verilecek. eler mektubun biri âdi bir tavsiyeden i. baretti. Diğeri'yina sültâna takdim edilmek üzere Hamdana refakat ede. cek olan zabıte verilecek mufassal bir rapordu. Şirkoh, Hamdanı götürecek olan zabite raporu verdikten sonra: —Şücsaddin, dedi, Şeyn Hamdana riayette kusur etme. Senin mahpusun ! olduğunu hissettirmz. Fakat gözünü | aç. Çok kurnazdır. Gerek bu adamı, | gerek yanındakilerden birini kaçırır. | san seni şiddetle cezalandırırım. Hamdan hazırlanmıştı. Salâhaddin, şeyhi oturttu. İkram etti, Kendisine dere de lüzum kalmamıştır. ek VE; emi almıştır. Bu €- mir de Mısıra gitmek, vezir Şavcre yazdım etmektir. Şayet buradan dö. necek olursa sultanın iki emrine bir. den muhalefet etmiş olur. Bu mese. leyi yine olsa olsa sultaa halledebi. Dir. Şeyh Hamdan, orduyu geri çevire, mezse de hiç olmarsu Mısıra muva, selalını geciktirmek ümlcile yeni bor fırıldak çevirebileceğin! zannederek: — Ben sizin yerinizde olsam, der. ,hal sultana bir habe: gönderir ve ta. limat beklerim, dedi. Salâhaddin: — Amcam da tamamen sizin gibi düşündü! dedi. Şirkoh, yeğeninin ne demek istedi. Bini yine anlamamıştı. Salâhaddin de vam etti; — Evet. Sultan Nureddine vezlye. ti etraflı surette izah edip, seferin Jüzumsuzluğunu anlatacak bir adama ihüyacımız var. Bu da olsa olsa siz olabilirsiniz. “ Şeyh Hamdan çatık kaşlarının #7. tırda siyah kömür gibi parlıyan göz. derini muhatabına dikti, ve sükünet. Je tebessüm ederek: — Benim vazifem burada. hıtam bulmüştur, Daha ileriye gitmiys me. zan değilim, dedi, Salühaddin; — Vezir Şâver ile aramızdaki mü. masebet resmi bir mahiyette değil dir. Sizi dostane bir vazile le bize gönderdi. Biz de sizden dostumuzur adamı olmanız dolayisile bir hizmet benliyoruz. Sizin kadar hiç kimse bu seferin lüzumsuzluğunu sultana anlatamaz. Bu hususta tereddüt gös. isrmek boşuna vakit kaybetmek de. “© Fakat.. Vezir Şaveri öfkelen. 'dirmiş olurum. Onun emrine karşı mektubu uzatarak: — Efendimiz sultan o Nureddinin huzuruna çıkar çıkmız bu mektubu elinizle takdim ediniz ve lâzım ge len tafsilâtı verip kendisini ikna e dihiz. Ümit ederim ki, efendimiz av- 'detimizi irade buyurdular. Biz de se. fer zahmetinden kurtuluruz. Biraz daha havai görüştüler. Ham. dan muhafızları ile becaber yola çık. N. G Şirkoh derhel hareket emrini ver. di. Köleler, çadırı bozmak için ha- ları kaldırdıkları zaman Hamdanın oturduğu yerde yastıklardan birinin altında bir mektup bularak Salâhad. dine getirdiler. Salâhaddin mektubu Şirkoha gösterdi. — Sultana takdim edilmek üzere Hamdana verdiğim mektup! dedi. 5 Unutmuş mu? Yoksa düşürmüş mü — Ne unutmuş, ne de düşürmüş! Lüzumsuzlüğunu anlatmak için mah. sus bırakmış! Sultan Nureddinin yü. zünü bile göremiyeceğini biliyor. E. tan memnun değildirler. İktisaden Almanyanın bir tâbi olmak, onların iktisadi ve * siyasi istiklâllerine bir darbe teşkil eder. Bu sebeple Alman. yanın günden güne Tuna ve Balkan. lara hâkim olması, bu memleketlerde bir isyan yaratmıştır. Müttefikler, Balkanlılârın bu isyan o hislerinden İstifade ederek Cenubu Şarki Avru: payı Almanyaya karşı mukavemete sevkedebilirler. 2 — Almanlar aldıkları mala mu. kabil serbest döviz veremiyorlar, Tu- na ve Balkan memleketlerinden al dıkları petrol, gıda maddesi, maden gibi kıymetli maddelere mukabil, aspirin, gramofon, radyo gibi eşya veriyorlar, Müttefikler, serbest dö. viz vermeğe muktedir oldukları icin, bugün zaruretle Almanyaya verilen birçok maddeleri Balkanlıların elle. rinden alabilirler, 3 — Balkan ve Tuna memleketle. rinin deniz tarikile olan münakalele- Tin! Kontrol altına alıp bu memleket. leri sıkıştırabilirler. Bu suretle Al man tazyik ve tehdidine ayni silâhla mukabele edebilirler. Burlara benzer birçok tedbirlerle müttefikler Almanyayı kendi hayat sahası telâkki ettiği sahada bile mağ. | Tüp edebilirler. Fakat bugüne kadar gösterdikleri lâkaydi ile müttefikler Cenubu Şar. ki Avrupada çok yer kaybetmiş buz lunuyorlar, Kaybettikleri yerleri ka. zanmak için vakit kaybetmemeğe, ve tamakârlık — göstermemeğe mec. burdurlar; TAN Müttefiklerin Kararı Berlini Yeniden Endişeye (Başı 1 incide) Zetesi, aldığı haberlere göre, mütte- fiklerin yeni siyasetini şu şekilde ta. rif ediyor: “İskandinavyanın Almanyayı ma. den cevheri sevkiyatını durdurmsk, Baltık denizi methalinin koptrolü & çin Alman filosunu harbe tahrik et- mek, hava muharebelerini şiddetleri. İdirmek, Almanyanın Avrupa cenubu şarkisindeki diplomasi faaliyetle mü. cadele etmek.,, Evening Standard gazetesinde, Al. Panyanın, ablekayı çıddetlendirmele hususunda müttefikler | tarafından verilen kararın tatbikini | gücleştir. mek için tedbir almakta istical göz. terdiğini yazmaktadır. Zira nazır Valter Dârred, Avru. pPanın cenubu £ şarkisindeki memle. ketlerin Almanyaya gıda maddeleri, petrol ve iptidai maddeler göndermi- ye drvam etmelerini temin için İtal. ya, Macaristan ve Yugoslavya Ziraat Nazırları ile görüşmek üzere yarın Bükreşe hareket edecektir, Almanya endişeye düştü Londra, 1 (A.A) — Yor! Post gazetesinin asker! muhabiri min bir membadan alınan malümata göre Baltık cephesinin Almanyayı büyük bir endişeye düşürdüğünü yaz | maktadır, Muhabire göre mevruübahis olan cephede zannedildiği kadar iyi mü. dafaa tertibate alınmamıştır. Mütte. fiklerin yeni siyaseti aşağıdaki nok. taların nazarı itibara alınmasını is. tilzam eylemektedir: ki 1 — İsveçten Almanyaya maden ihracatının inkıtaa uğraması, Yiyecek Maddelerinde Yeni Fiyat Tereffüleri İbtikâr komisyonunun toplantısı başka bir'güne bırakılmıştır. Bak. kallarda kilosuna 1 - 2 kuruş fazla fiyat konularak satılan bazi yiyecek maddelerile şeker, sabun, zeytin ve yağlarda ihtikâr yapıldığı haber ve. rilyor. Mirtek immun im de bu gibi müteferrik işler için ayrı-| ça tetkikat'yapılması mümkün görü. lemediğinden pahalı mal salan bak. kalların ve yiyecek maddeleri satan. larin Belediye teşkilâtı tarafından kontrol edilmesi icap etmektedir. İh. tikâr mevzuu daha ziyade toptan sa- tışlarla yarı toptan satışlarda araml. dığı için komisyon bu işlerle mejgül olmaktadır. Belediye, Taksim Gazinosu Şirketine Girmiyor Belediyenin Taksim Gazinosunun işletilmesi için teşekkül etmiş bulu. nan şirkete iştiraki muvafık görül- memiştir. Dahiliye Vekâleti, şimdi. ye kadar süt ve et şirketlerine işti- rak eden belediyenin büyük zarar. Marla karşılaştığını, buna binaen ye. niden böyle bir şirkete iştirak etme- nin doğru olmadığın: bildirmiştir. ——— Gazi Köprüsündeki Noksanlar Gazi Köprüsündeki noksanların ikmali için verilen mühlet bitmiştir. İnşaatı yapan şirket, tamirata henüz başlamıştır. Şirket mümessili dün belediyeye müracaat ederek, firma. nın dört gruptan müteşekkil olduğu. nu, keyfiyetin Berlindeki merkeze bildirildiğini, cevap gelineiye kadar müddetin uzatılmasını istemiştir. Ta. lebi kabul edilmiştir. ——— Bir Fransız Nazırı Londrada Londra, 1 (A.A.) — Frossard, bu. gün öğleden sonra Londrâya geldiği 2 — Alman filosunun askeri hedef. İlerin stratejik merkozi olan Shage- rok'un kontrolü için muharebe etmi. ye mecbur olması, 3 — Hava harekâtınm artması, 4 — Balkanlarda Alman siyaseti. | ne karşı mukabil tedbirler alınması, 5 -— Propagandanın siratejik bir şekilde idare edilmesi, 6, — Alman, limanlarına gitmesi muhtemel olan bazı şileplerin here. beştan mannelilmesi 1 Almanyalı bıtapakları #tmesine karşı mukabi-tedbirler a- anması, 8 — Almanyanm tedarik ettiği petrol miktarının tahdit edilmesi, Fransız Nazırlar Meclisi toplandı Pars, 1 (Hususi) — Başvekil) Paul Reynaud bugün, Fransanın Roma ve Brüksel sefirlerini kabul ederek ken. dilerile bir müddet görüşmüştür. Nazrlar, bu sabah Elysee'de Leb. Tunun riyasetinde içtima etmişlerdir. Başvekil Reynaud, yüksek şüranın 23 martta yaptığı müzakerat hakkın. da nazırlar heyetine malümsr verdik ten sonra, Fransada yapılan komü- nizm ve Hitlerizm provagandasile mü cadele etmek üzere alınmış tedbirle. ri itmam eden mütemmim tedabiri izeh etmiştir. Ayanın gelecek hafta, hafi celse halinde içtima edeceği ve mebusun meclisinin bu hafta toplanıcah ya. lüm. ise de müzakereler yapılacağı zannedilmiyor. Nazırlar bu izahuttan sonra, hazırlanmakta olan bazı pro- jeler üzerinde, ezcümle Mhbarat ve propaganda teşkilât projesi üzerinde tetkikat yapmışlardır. *. Paris, 1 (A.A.) — Fransada ihdas edilmiş olan 4 yeni yüksek harp or. ganizmi münasebetile Resmi Ceride, aşağıdaki İzahatı vermektedir: “Bu organizmlerden birincisi, Re. isicümhurun riyaseti altında bulunan harp koraitesi olup milli müdafaama üç nazırı ile hava ve deniz müsellâh kuvvetlerinin sefleri bu komiteye iş- tirak etmektedir. Zer Şaverin bütün adamları” bunun | zaman Sir John Reith terafından ka. gibi ise bizi çok uğraştıracaklar! bul edilecektir. Akşam üzeri iki na- Mısır, Nurettin Ordusuna Karşı | zır Fransa setarethanesinde yemek yiyeceklerdir. Yarın Frossard, Lord amdanın yola çıkardığı sâi Halifaks ile ve ağlebi ihtimal Chur. vazifesinin eri. bir “adamdı. | Cbill le görüşecek ve Broadcasting Salâhaddinin tahmini veçtile geceyi gündüze katarak, kimseye görünme. mek ve takip edilirse yakayı ele ver. memek için sapa yollardan Kahireye yarabildi. Derhal Şaverin huzuruna çıktı, Şeyh Hamdanın kendisine kı. saca verdiği malâmatı söyledi. Şir- 'kokum ordusu hakkında tafsilât ver. di. Vaziyet şu merkezde İdi: (Devamı var) Dr. SUPHİ ŞENSES İdrar yollari hastalıkları mütehas- sın Beyoğlu Yıldız sinemasi kargı tramvay durağı Lekler #pertıman Houso'u ziyaret edecektir, Zilmg ie Bergamada Yeni Elektrik Bergama (TAN) — Yeni elekirik santralinin inşası ve tesisatı bitiril. miştir. 1 Nisandan itibaren hatlara yeni santralden cereyan verilecektir. Bu maksatla sarfedilen para 62 bin Yirayı bulmuştur. g EN j Adanada Karışık Bir Mesele Adana (TAN) — Amele İbrahimi öldürerek cesedini yok ettikleri iddi. asıyle tevkif edilen Mihh çiftliği sahibi Vanlı Nihat Ekmen ile adamı Timur, serbest bırakılmıştı. Bir iki gün sonra her ikisi tekrar tevkif o. Tamer. İN hid ikin. İkincisi harp kabinesi olup Başve. kil ile Başvekil muavininden, milli müdafaanın üç nazırından ve müs- temlekât, teslihat. abloka ve maliye nazırlarından mürekkeptir. Kara, de. Düşürdü p< Harp Gemileri Boğazdan Ne Zaman Geçebilirler ? Londra, 1 (A. A.) — Reuter Ajansı bildiriyor; Türkiyenin abl/kanın Kara. denizde takviyesine hâdim ol. mak üzere müttefik filolarının Çanakkaleden geçmesini kabul ettiğini iddia eden haberlerin tamamen asılsız olduğu salâhi, vi kaynaktan bildirilmekte. Montreux mukavelesinin, bü- tün âkitleri, Türkiyenin bilaraf kaldığı herhangi bir harpte, hiç bir milletin harp gemilerini Ça- nakkaleden geçirmek hakkımı haiz olmadığını kabule mecbur ettiği ayni kaynaktan | bilhassa kaydedilmektedir. Mezköz mu. kavele münderecatına göre, Tür. kiye muharip olduğu takdirde, harp gemilerinin boğarlardan > | Ka in RE EEE TEEN geçmesine o müsaade kararın vermek hakkı Imız kendisine aittir. Böyle müsaadeyi ise ancak İstisnai hallerde yani ken- disini. doğrudan — doğruya bir tehdide maruz addettiği takdir. de verebilir, Fakat öğrenilmiştir ki mit. tefikler Türkiyede halen doğru- dan doğruya tehlikeye maruz bulunduğunu beyan etmesini tel kin etmemişlerdir. Hasarereseseeaeasasessseses? bulunulup müzakerelerin böyle bir anlaşma akdine müncer olacağı zan. nedilmektedir. Yuğoslavlar, müttefikler tarafin. dan yapılan kaçak kontrolün Yugos- lavyanın hariçten yapmıya mecbur olduğu ham madde tedarikine ağır darbe teşkil ettiği kanaatindedirler, Pek yakında Londraya bir Rumen ticaret heyetinin de geleceği ve Bal kanlardaki, İngiliz. mümesslllerinin “meaaeaeaaaaaaaaeeaeaeaeeeee eee Berlin- Roma Moskova Paktı Suya Düştü (Başı 1 ineide) “Stampa,, nın makalesi Molotofun nutku, İtalyada ilk de. fa olarak “La Stampa, gazetesi tara fından tefsir edilmektedir. Bu ga- zete diyor kiz “Molotofun nutku, şiddetli cümle. lerle doludur, Fakat esasında ihtiyat. kâr ve müphem olan bu cümleler, geçen eylüldenberi Rusyanın tarzı ha reketinin neden ibaret olduğunu açık ça göstermektedir. Rusya harbi aza. mi derecede istismar ederek neticele, rinden müstefit olmak istemiştir. “Finlanda meselesi istirdat kabilin. den bir şey olmuştur. Stalin ilk İm. kğndan istifade ederek durmuş ve eski plânını tatbike devem etmiştir. Bu plân, muhariplerin gittikçe artan gayretlerinin eski Rusyanın emper- yalist emellerinin ve programının tatbikini ve fırsat düşerse bolşeviz. mi Avrupaya ve Asyaya yaymak te. şebbüslerini kolaylaştırmasını bekle, mekten ibarettir.,, Berlin, nasıl karşıladı? Berlinde bulunan İsviçre gezetele, rinin muhabirlerine göre, Molotofun nutku, Almanyada hiç iyi karşılan, mamıştır. Bilhassa Besarabyaya yas pılan telmih siyasi Almsn mahfille. rine mensup bazı kimseler tarafından; şöyle söylenmektedir. “Alman harp iktısadiyatı bakımın. dan Almanya ile Romanya arasında mevcut iyi münasebetlerin Moskova. ca da malüm olan büyük ehemmiyeti dolayısile Besarabya meselesinin hel. , Rusya ile Almanya arasındaki dos- tune münasebetlerle bir tezat teşkil edecek mahiyette tehlikeli bir vazi, yet ihdas edebilir... Neue Zuricher Zeitung gazetesi, nutkun İtalyan - Sovyet münasebet. ler! üzerinde fenâ akisler bıraktığını, Berlin - Roma . Moskova müsellesi teşkili için, Berlin tarafından sarfe. dilen gayretlere suya düşmüş nazs, rile bakılacağını yazıyor. Londra, 1 (A.A) — Daliy Herald gozetesinin yazdığına göre, Stalin, bü sefer siyasi olmak üzere büyük bir taarruz hazırlamaktadır. Bunun Londrada toplanacakları da gözönü. Sart müzakerelerine mütteliriörll. rafından doğu - cenup Avrupasında yapılmak üzere olan şiddetli diplo- matik fasliyetin bir tezahürü olarak bakmak icap edecektir. | Alman tayyarelerinin faaliyeti Londra, 1 (A.A) — Bir Alman tay. yaresinin Şimali A*lentikte bir Fran. «ız harp gemisine hücum ettiği teyit olunmaktadır. Fakat Alman tayyare. si, Fransız sahil muhafaza hava dey. riyeleri tarafından püskürtülmüştür. . Brüksel, 1 (A.A) — Bu sabah Bel. çika arazlal Üzerinden müteaddit ya. bancı tayvareler uçmuştur. Bilhassa Brüksel havalisi üzerinde ucan bu tayyareler, hava dâfi bataryalarının afeşine tutulmuş ve içlerinden biri. nin Alman tayyaresi olduğu görül müştür, Holandada infial artıyor Amsterdam, 1 (A.A.) — Şimal de. nizinde Holanda balıkçı gemilerinin tekrar mitralyöz ateşi altına alınma. sı, Holandada büyük bir aksülümel tevlit etmiştir. “Protinis” wn mürettehatından sağ kalanlar İskocyada hastanede Holanda sefiri tarafından isticvap e- dilmişlerdir. . Londra, 1 (A.A) — Londrada top. lanmış olan ilk Çek gönüllü kafile. si, pek yakında Fransız cephesine gi. decektir. Gönüllüler, müttefik kıta- atının tâbi oldukları muamelenin ay. ni muameleye tâbi tutulacaklardır. Garp cephesinde vaziyet Paris, 1 (A.A) — Askeri vaziyet: Her iki taraf tayyarelefi cephe hat. ları üzetinde, avcı tayyareleri hima. yesinde, keşif ve fotograf uçuşları niz ve hava kuvvetlerinin şefleri. bu kabinenin müzakeratına iştirak ede. bilirler, Üçüncü organizm, Başvekil muavi. ninin riyaseti altında bulunacak olan iktisadi komitedir. dl Dördüncü organizm ise harp ka. binesinin ve iktisadi komitenin muh. tariyeti haiz bir organı olacaktır.” Balkanlarda diplomatik v faaliyet Londra, 1 (A.A.) — Bugün Yugvs- Isvya delegelerile İngiliz hükümeti arasında ticaret müzakereleri başla- mıştar, Belgrattan harhin devamı müdde. tine ait olmak Üzere bir ticaret an. Jaşması imkânı hakkında istimzaçta 4 İğliyenniz yapmışlardır. Fransız hava ordusu, Alman ara. keşif yapmak üzere tayyareler sev- ketmiş, diğer taraftan Almanlar da, Fransanın şimali şarki mıntakaları- na ayn! vazife İle tayyareler gönder. mislerdir. İngiliz teyyareleri şimal denizinde bir devriye kolunu takip etmişlerdir. Almanlar, İngiliz sahili açığında, bilhassa Scapaflov üssü üzerinde üç uçuş yapmışlarsa da, bombardıman teşebbüsünde bulunmamışlardır. Martın 30 uncu günü, ufak bir Fransız grupunun Alman ateşi altıma alındığı ve 4 . 5 yaralının Alman müf rezeleri eline geçip esir edildikleri YAN A EV Ra) da hedefi Besarabyayı Romanyadan almaktır. ” ji mıyan bir emperyalisi $ Beden Terbiyesi İstişare Heyeti Toplantısı Ankara, 1 (A.A) — Beden v2 yesi genel direktörlüğü merkez isi şare heyeti bugün saat 15 de genel direktör General Cemil Taner'in re- isliğinde toplanmıştır. Bu içtimam ruznamesinde, yapı. lan işler ve yapılacak olanlarla bütçe ve hazırlanan talimatname ve proje- ler üzerinde müzakereler yapılmak. tadır. yer Sakarya Civarında Yeni Demir Madeni Bulunmadı Ankara, 1 (TAN) — Sakarya civa. rmda yeni bir demir madeni bulun- duğu Hakkında alâkadar şu malümatı vermektedir: Bir müddettenberi Hendek civas rında jeolojik etütler yapılmaktadır. Bu etüt neticesinde bu mıntakalarda rüsubi tinsten demirli bir takım sahi ralar bulunmuştur. Bunlarm demir madeni olarak kullanılacak miktarı ve izabe İşleri üzerinde çalışılmakta dir. Sakarya üzerinde yeni bir demir madeni bulunmuş değildir. Bu hava- dis bundan galattır. —— İnhisarlar U, Müdürlüğünün Yeni Yıl Bütçesi Ankara, 1 (TAN) — İnhisarlar we mum müdürlüğünün 1940 mali yılı bütçe projesi meclise verilmiştir. U- mum müdürlük varidatı geçen sen&- ye nazaran 4.970.500 lira fazlasile 56,533,760 lira, masraf ise 8.332.960 'iradır. İdare 1940 senesi içinde, fab- rika, imalâthane ve mr bazi inşaat yaptıracak İmalâthaneler aça- cak VU DEME lâzım olan makinele- ri alacaktır. Bu yıl fabrikasının inşasına başlanacak ve Paşabahçe rakı fabrikası ikmal olüs nacaktır, Bu sene 950,000 litre şarap ihraç edileceği tahmin olunuyor, 939 senesinde, bir yıl evvelisine nazarâA iki milyon kilo fazlasile 45,000,000 kilo tütün stoku yapılmıştır. İnhisarlar umum müdürlüğü, ba sene içinde İstanbuldan Ankaraya taşınacaktır. —— eğ Şarap Primleri Ankara, 1 (TAN) — Şarap ihraet için verilmekte olan primin arttırıK © İması kararlaştırıldı.