2 Nisan 1940 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

2 Nisan 1940 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

7.414.940 Halkevlerinde Spor Ve Beden Terbiyesi Faaliyeti İnkiş af Ediyor! por ve beden terbiyesi işleri Beden Terbiyesi Genel Direk. Grlüğü uhdesine verildikten sonra buna ait kanunun 14 üncü maddesi. he göre Halkevlerine birak ve beden terbiyesi i derhal harekete geçmişti Parti bu faaliyeti için avi #alonu müsait bulunan Halkevlerin. den, spor ve beden terbiyesinden ve bilhassa milli sporlardan bangi ma- İ ballerde, hangi nevilerinin tutunma. sı ve inkişafı mümkün ise onlardan işe başlamayı ve halkı icabında yurt müdafaasına yarıyacak sporlara doğ. Tu teşviki esas olarak gözönüne al. tuştur. İşte bu esaslara göre salâhi. yetli ve mütehassıs zevatın ve Beden Terbiyesi Genel Direktörlüğü ele. anlarının yardımından istifade ey- İemek suretile # İ ve Garbi Anadoluda bizzat mahalle. rinde incelemeler yaptırılarak aşa- (ıda gösterilen merkezlerde faaliye- te başlanmıştır. Bu faaliyet içinde müsait görülen yerlerdeki Halkevle. Fine bağlı köylerde de spor yuvaları açılmıştır. Trakya mıntakası: Uzunköprü, Keşan, İpsala, Baba. teki, Lüleburgaz, Çorlu, Tekirdağ, Malkara, Havsa, Kırklareli Vize, E- dirnede olmak Üzere 12 Halkevinde İnaliyet başlamıştır. Bu Halkevleri #erek bina, gerek spor alanları ve &trekse mauhitlerinin heves ve srzu. $u bakımından ileride lan yer. den bu 12 Helke. ( Se irer spor begeni 12 Halle Tetanbul ve Garbi Anadoluda: Beyoğlu, Kadiköy, Beşiktaş, Üskü. dar, Bakırköy, Kütahya, İzmit, Here. e, Gölcük, Karamürsel, Adapazarı, Eskişehir, Balıkesir ve Bandırma ol. Mak üzere 16 Halkevinde faali, | #ecilmiş ve bu Halkevlerine bağlı köylerden 21 köyde de yuvalar açıl. Miştır, Bu mmtakeda ayrıca Dumlu. Pınarda bir kayak merkezi ve Kütah. Ya ile Bâlıkesir mıntakasında da at. | cirit çalişma merkezleri açılmıştır. Bu faaliyetlerin inkişafı için şehir Ve kasabalardaki Halkevlerine: Gü- Yeş minderleri, voleybol, basketbol Kechizatı, salonlar için 'ufki parmak. Mik, şakuli çerçeve, atlama kasa ve #ehpaları gibi jimnastik âletleri, tâ lobut ve bastonları, süngü mü. baroze tüfekleri ve techizatı; srklet âtma gülleleri. Avlular için: Barfiks, | irmanma halatları, portik gibi jim. hâstik vasıtaları ve bazı Halkevleri. he de atış tüfekleri, eskrim malzeme. ve deniz kenarlarındaki Halke için kürek tâlim salları temin e. iş ve yollanmıştır. Köy yuvalarında: Bu yuvalarda milli sporun yanm. İ “A beden terbiyesi de sürülmek d | Şünülmüştür. Bu maksatla güreş tâ- | Önleri malzemesi yollanmış ve bar- İ , portik gibi jimnastik âletleri kur İ durulmuştur. Köy yuvalarına ayrıca tol miktarda sıklet atma gülleleri ve. Tilmiş ve buralarda kır koşuları ve | Balat çekme işleri tanzim edilmiş bu. Unmaktadır. ), Bü suretle lik olarak ba sene tesis edi- İm bu spor merkerlerine ve yuvalarına Si ince temin edilen Örihüriyet Halk Purtisi 'EsRit ve malzemenin mikdarı aşağıdadır. 87 Güreş minderi ve brandası, 216 Güreş pırpıtı ve donu, 8 Alış tüfek ve tabancası, 4900 Atış hedefi, 000 Atış mermisi, 5 Masa tenisi, 8 Takım voleybol, Baskef5el techiratı, 15 Şakılt çerçeve ve atlama vessiti, 229 Tülim iöbut ve bastonu, 84 Barfiks ve portik, 80 Tırmanma ve çekme halatı, | “0 Siklet atma güllesi, 00 Süngü mübareze tüleği maskesi ve Böğüslüğü, 8 Takım cirit, 22 Eskrim için kılıç ve &pe ve yedek namluları, MH Çini kayak ve techizat 12 Takım kılıç kalkanı. elen başka Garbi Anadoluda: Mi Bergama, Sındırgı, Gönen, Ayvalık, al Akhisar, Bursa, Karacabey, M. Zergama Halkev i atlı cirit grupu.. Kemsipaşa, İneşöl ve Denizlide olmek ü- zere 12 Halkevi ve bunlara bağlı 60 küyde velemeler bitirilmiş ve yakında bure- faaliyete geçilmek © âlzeme Ve vesuik teminine bap- larda di hasat ve har- derecede Köylülerimiz ekim, mevsimlerinde kâfi bunlar için tatbik edilen program daha ziyade bu mevsimler haricinde sonbaharda ve kışın kahvelerde ve evlerde kapalı kalmayıp spör hare. ketleri ile meşgul olmalarını temin esasına göredir. Müsabaka programı: Bu yıl için bir başlangıç ve bir teş- vik mahiyetinde olmak üzere bir de müsabaka programı tertip edilmiş ve tatbika geçilmiştir. Bu müsabaka. lar kır koşuları, siklet atma, halata tırmanma ve halat çekme, atış, sin. gü mübarezesi müsabakalarıdır. Parti Genel Sekreterliğince bu kevi sporcularına kendileri için fay- dalı olarak münasip Parti hediyeleri verileceği gibi ayrıa müsabakalara iyi ve çok sporcu ile iştirdi etmiş o. lan Halkevi şahsiyeti maneviyeleri- ne de keza mükâfat ve hediyeler ve- rilecektiz. Beden Terbiyesi Genel Direktö Vöğünün kanunun tahmil ettiği esas. lar içinde inkişaf etmekte bulunan çalışmaları > yanmda o Cümbhuriyet Halk Partisi de Halkevleri yolu ile kendi çalışma programı içine aldığı steam apo tat BEYİ ME OR EŞ mili suretiyle inkişafını ve vatandaşları bu yoldan da yetiştir. meğe büyük bir önem vermekte ve inkişafını maddi, manevi yardım ve teşviklerle temine çalışmaktadır. EN KİBAR SEBZE... (Başı 5 incide) le tamamlanır... Şekerinin inulin cinsinden, yani şekerli hastalara hiç dokunmtyan şekerden olması, enginara eskidenberi çokça rağbet edilmesine sebep olurdu. Fakat, enginarın deva olmak ndan dolayı, ona gösteri. bet bu yakın zamanlarda gittikçe artmaktadır. Zaten deve- dikeni henüz enginar şekline gir- diği zamanlarda bile bazı hekim. ler ona İştahı arttırmak, sıtma a. teşini düşürmek, ter kokusunu geçirmek hassalarını atfetmişlerdi. Bazılarınm rivayetine göre engi- nar, aşk ateşini alevlendirir, hem de çok defa, geçici aşk yadigârlari 0- lan hastalığın alâmetlerini dindi- rirdi. Enginar yedikten sonra İçtiği suyu pek lezzetli bularak o suyu kocası gittiği yerden gelinciye kadar altı ay saklamış olan baya. nm meşhur hikâyesinde de 0 riya. yetin tesiri olsa gerektir. Herhalde enginar, hararet verdiğinden arka. sından içilen su, insana daha tatlı Li Enginarın yeni şöhreti, daha zi- yade karariğer ve böbrekler üze- rine tesir etmesinden dolayıdır. En. ginar yapraklarından çıkarttıkları madde İle tecrübeler yapan hekim. lerin elde ettikleri neticelere göre, bu madde karaciğerin işlerini ko. laylaştırır, beniz sarılığını kaybet- tirir, safra yolunda biriken kum- ları çıkartır... Ondan başka höh. reklerin işlerini kolaylaştırarak idrarı arttırır ve kandaki Jüzum. suz ve zararlı maddeleri çıkartır. Bu kadar faydalı hassaları bu. lunan enginar yemeğinin kimse- ye dokunduğu bilinmez, Yalnız, bazı kimseler enginarı hiç yemez. ler. Peynir yemiyenler, yumurta yemiyenler gibi... Bunun da sebe. bi henüz iyice bilinmez. ©— Sayın bir okuyucumdan, 1/78 metre boyunda ve 15 santimetre eninde bir kâğide kurşun kalemle yarl'eiş bir mektup aldım. Kendi aklımın, bu mek- tubu okumıya müsait olacak kadar sağ- lamlığından emin olamadığım için müm- künse mürekkeple yazılmış bir hulâsa- sım rica edeceğim, bedeni faaliyette hulunduklarından | müsabakalarda iyi derece slam Hal| İ seğil Serginin yeri kadar, sergi eshasında.. ki dünya vaziyeti ve hattâ havvülü bile ziyaretçi zerine müessir olur.. Ne si, Nevyorkun nüfus kesi zine hayli uzak bir yerde kurulmuş olduğu gibi Avrupadaki siyası vezi. yetin gerginliği de eski dünya ziya. vetçilerini asgari bir hadde indir- iştir. Bundan başka San Fransis. bedi diğer büyük bir serginin açıl. sı Amerikan ziyaretçilerini ikiye Symi ve dühuliye ücretinin İazla. lığı da ziyaretçileri, mümkün terle. be antre'tasarrufu yapacak şekilde harekete sevketmişir.. İşte bütün bu hemen yarıya düşmesine sebep ol muştur, Beynelmilel bir dünya sergisi kur. mak revzuubahs Olunca, karşılanan ilk zorluk onun yerinin intihabi ve hazırlanması meselesidir. Nevyork şehrinin cagrafi vaziyeti İtibarile bu zorluk orada daha ziyade hissolun. muştur.. Meselâ Pariste olduğu gibi, şehir ortasında bir sergi açmak zaten saha kıtlığı dolayısile, ancak yüksel. mek suretile inkişaf mecburiyetinde batnan “adasında mümkün değildi... Onun için, şehir. dışında Flushing Meadow denilen bataklık ve süprün. tülük boş bir yer sergi sahası olarık iş ve on iki milyon dolardan fazla hir para sarfolunarak zemin tanzim: ve tesviye edilmiştir.. Sergi« geçecek olan bu yer, büyük bir 99. hit parki haline getirilecektir. Yeri eski vaziyetile şimdiki vaziyetini tak- dir mevkilnde bulunanlar, vuku bu- lan değişikliği hayretle kaydediyor- bir teknik harikası değil, milyonlar. ca çiçekleri, binlerce i leri dinlendiren yeşillikleri ile de ta. biatin insan eli ile yaratılmıs güzel bir köşesi olmuştur. evyork sergisi teşhir mevzula. rına göre mıntakalara ayrıl. desi demokrasi, ve “yarının dün sı” olduğu için, serginin merkez no! tası onların temsil ve tebarüzüne tah- sis edilmiştir. Amerikalıların Them Center dedikleri bu sembolik mer- kezi, Nevyork sergisinin âdeta fârik alâmeti baline giren 214 metre irti. faıdnkai mahruti bir kule ile musz. zam bir küre teşkil etmektedir. The Trylon denilen ve bir dikili taşı an. dıran bu kule, sanki devler tarafın- dan yapılmış bir âbide gibi semaya kol uzatmış, tâ uzaklardan sergiye kılavuzluk yapmaktadır. Altmış bir metre kutrundaki küre: ye gelince, insanlar şimdiye kadar, lardır.. Dünya eğer yuvarlak ise, on- dan sonra temas edebildiğimiz, içine girebildiğimiz en büyük yuvarlak iş. te Nevyork sergisinin bu küresidir.. “Yarının şehrini” göstermek için, on. dan daha müsait, daha mânalı bir sa. ha ve bir dekor düşünülemezdi. Kü. reye, “dünyanın en uzun müteharrik merdiveni” rökorunu taşıyan bir merdiven ile çıkılıyor. Ve küre için. de de gene müteharrik bir balkon üs tünda dolaşıyor. Bu bir hayal mi, rüya mıdır? Yoksa başka bir âlemde seyahat midir? Artık tayin edemiyo. ruz. Artık ne hareketimize, ne fikri. mize, ne de bakışımıza hâkimiz.. Bu sihirli kürenin dışına atılıncaya ka. dar, onun esiriyiz. Onun müphem bir loşluk içinde gözlerimizi efsunlayan renkleri, onun bize bir ninni kadar tatlı ve bir mâbet orgu kadar haş- yetli gelen musiki nağmeleri benli. ğimizi kaplamış, ve önümüzde her an değişen manzaraları ile bizi bugün kü vaziyet ve sikletimizden ayırıp istikbalin serbest ufuklarına ulaştı. tan “yarının şehri” na bağlamıştır. Artık onun hemşehrisiyiz.. Artık biz de “yarının insanı” yız. Fakat hey. hat!,. Bu bir rüya... Daha durup gör. mek, düşünmek istiyorum. Ama, yaklarmın bastığı yer müteharrik. Bir sele kapılmış gibi akıp gidiyo- ZAN AMERİKA NOTLARI Serginin Umumi Mâna Ve İfadesi: Demokrasi Ve “ Yarının Dünyası ,, âmiller ümi edilen antre hesabının nin hitamında, Nevyork Belediye$i, ; i mıştır. Serginin umumi mâna ve ifa. | bu kadar büyük bir küre yapmamış. | Zeki Mesut Alsan dünyanın endişe ve mizerlerine dö: düm.. Ymm şehrini tasvir etmiye kalkışmıyscağım.. Onu bir on , tepeden, ve cansız olarak seyret. mek hoş bir manzara... Fakat yarı. nın şehrinde de insanlar olacak.. Ve insan iktirasları, o güzel binaları, o çiçekli meydanları, gene doldurmak- ta devam edecek... Şimdi, sessiz, ko. kusuz, kazasız, yürüyen otomobil. ler, yarının “insanları ideresinde de çarpışacak ve havayı bozacaktır. Bu bir tablodur. Yarının insanları da artistin hayali güzelliklerine kendi! hakiki çirkinlililerini ilâve etmekte! İ gecikmiyeceklerdir.. o Yalnız teknik istikbale ne hâkim olur, nede ona İstediği şekli verir.. İstikbal Allah. larındır, sözünü söyliyenler; Ame. İrikalılar kada! bile, onlar kadar, ve belki de onler dan fazla hayat felsefesine vâkıf o. lan insanlardır. “Yarının dünyas “yarının . şehri, müuammalarından evvel, “yarının insanı,, muammasını halletmek lâzimdir.. Nevyork Sergisi bü merkez mın. rum.. İste birçok insanlar ile beraber dışarı atıldım. Vo yeniden bugünkü teknisyen olmasalar | , İnümde tutmuş, Nevyork sergisinde Türk pavyonundan bir görünüş Haa pintakavı ihtiva ediyor. ki. sumn.j. t, mme ati, biye, münakalât., Teşbir mevzi karalara -tevzli, teşkilât bakı Nevyork sergisini en müke vaziyete çıkarmış on, ve ifadesiyle tebarüz ettirilmiştir. tabiat kuvvetlerini istismar ettiğini eğlenceli ve istifa- edecek mahiyette idi. S ergiler, maksat ve gayelerini, eğlendirerek tiyle elde ederler. Nevyork Sergi sinde her pavyon hu metodu göz ve ziyaretçilerini en eğlenceli bir teşhir tarzı ile teshir etmek yolunu gütmüştür.. Bu nokta "yalnız pavyonların ve eğlence mınta kasının < takdirine (birakılmıyarak takasından başka, toplu olarak do-iserginin umumi çehre ve manzara. istihsal ve tevzi, ilim ve ının bu suretle taksimi ve ranta- undan »mel bir Rasyonalizas. standarizasyon #ibariyle çok ileri giden ve hattâ bunların mucit. leri olan oAmerikalılardan da zaten böyle bir teşkilât beklenirdi.. Bütün bu muhtelif mıntakalarda; modern bir hayatın her cephesi, son belâgat Zaten bir çok pavyonlarda tekniğin nasıl istimal ve İdeli bir şekilde halka gösterecek. te-| peiler yanıyor. maşalar tertip olunmuştur. Bunların her birl'fen've teknik hürikasi bejkil öğretmek sure. ş, emr | gm CIR SA Sayın halkımıza, Muhaceret dolayısile Japon- yadan beraberimde getirdiğim her çeşit ev ve kadın eşyası, ma» ha. cazip hediyelikler, im eşyası, salon tezy oyuncaklar ve saireyi çok ucuz fiatlarla satmıya başladığımı ar. zederim. Abdünnafi Atlas Uzakşark Pazarı, Osmanbeyde No. 186, (Nargileciyan cezanesi yanında). İSTANBUL İKİNCİ İFLÂS ME, | MURLUĞUNDAN: Beyoğlunda Cihangirde Oba sokak Hosepyan apartımanında oturmakta den olan ve evvelce ticaretle İştigal Hacı Şakir oğlu Mehmet Kümilin iflâs 26—$--940 tarihinde açıbp tasfiyenin adi şekilde yapılmasına karar verilmiş olduğundan: 1 — Müfliste alacağı olanların ve istihkak iddlasmda bulunanların 8- iscaklarını ve istihkaklarını i bir ay içinde İstanbul ikinci ifli iresine gelerek ka; delillerini (senet veya defter) hulğ- saları ve saire) asil veya musağdak, suretlerini tevdi eylemeleri. 3 — Hılâfına hareket cczai mes. İliyeti müstelzim olmak üzere mütli- İsin borçluların ayni müddet Için. de kendilerini ve borçlarını bildirme. leri. 3 — Müflisin mallarını her ne sı. fatla olursa olsun ellerinde bulun- duranların o mallar üzerindeki hak. ları mahfuz kalmak şartiyle bunları ayni müddet içinde daire emrine tev- di etmeleri ve etmezlerse makbul ma zeretleri bulunmadıkça cezai mesu. liyete uğrıyacakları; ve rüçhan hak. ından mahrum kalacakları, 4 — 10/4/940 Çarşamba günü saat 10 alacaklıların ilk içtimaa gelmeleri ve müflis ile müşterek borçlu olanlar İve kefillerinin ve borcunu tekeffül e. den sair kimselerin toplanmada bu. lunmağa hakları olduğu ilân olu: nur. — (25720) k | KAYIP — 14/4/31 tarihinde ehli hibre komisyonunca tetkik edilme üzere 4841—65 sayılı bordro ile İ: Ziraat Bankasına tevdi ettiğim “100,, lira fersude evrakı makdiye muka. hilinde meskür bankadan aldığım makbuzu zayi ettim. Hükmü yok Petro Nikola Banov sında da nazarı İtibare alınmış Gündüz, yorucu ziyaretlerini bitir. halkı, gece dinlendirmek ve avutmak maksadiyle sergide ziya, ateş, renk, su ve sesin yardımına müracaat edi- lerek muazzam temaşalar yaratılmış. tır. Bunlardan başlıcası Logoon of Nations denilen Milletler havuzu Üs. tündeki temaşadır ki teknik ile şilrin elele vermesinden doğmuş yüksek bir vizyondur.. Gül gibi bir havuz... İçinde 1400 su musluğu, ve 400 de havagazi musluğu, yüzlerce projek. tör, binlerce ampul. Sular fışkırıyor, onlar arasında havagazinin kırmızı İalevleri yükseliyor, projektörler, sm Işıklardaki renkler biribirini takip ediyor... ve muhiti kaplıyan musiki her vaziyete göre Sanki bir Jeni, bir ilâhi kuvvet, bütün bu su, alev, ışık, renk, ve nağme unsurlar- na hükmedip muazzam bir & yaratıyor. Bu şaşırtıcı, di -İşenlendirici ve düşündürücü senfoni, tüten Vezüv ve tarrakalar saçan Nİ. yagara şelâlesi kadar heyecan ve. tiyor.. İnsan eseri ancak bu kadar heyecanlı ve bu kadar heybetli ola- bilir... wevamı var) MİLLİ PİYANGO İDARESİ Her nevi ticaret ve iş sahiplerine, bilet satmak istiyen vatandaşlara YAY TT ŞT ri Yİ Te Tee GÜ Tre YT AD CLTMİİ TTAF. bayilik ruhsatnamesi verecektir A TA TC LİL Milli Piyango Bayiliği zahmetsiz ve kolay bir kazanç kaynağıdır