5 Nisan 1940 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

5 Nisan 1940 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

2 ET EEE Aldanmak ve Yanılmak sl duydukları fikirlere, şaylalara, bir yığın maksatla icat olunan çeşit çeşit de- dikoduları, ve bu arada bilhassa siyasi radyo havedislerinm, körü körüne denile cek derecede süralte ve hiç göşünmeden hiç şüphelenmedem, hiç tahlili elm başların; diğini ata rer çöp : Mer ge- ce, derin bir uykunun horultuları arasın- da boşalan bu başlar, ertesi sabah, rast gel , her yazan, y den taze süprün doldurur, Hemen ber gün, 24 sans et inandıkları bir yı” ğın pembe kansati, bir yığın tat hul- yayı, hayatın #inl tekzip ettiğin! görürler, Fakat, uğradıkları skutu hayat, onla- ri, yeni gafletlere ki lanlara inanmaktan O yalanlara oldan db, uvunup giderler, , bazan, sasdet aldanmaktır, Insan, en tath hülyalara, n huzura, iyete, hulâsa, en ül ve kata ösâylk bir gü Bu bakikatin en komik misallerinden bi- Tisine, dün gece şehit oldum. Galatasaray. dan Taksime doğru yürüyordum, Mekte- bin kocaman demir kaptı önünde, sırlı- mı caddeye dönmüş bir vatanda duru- yordu. Bu garip vaziyeti bende m, E yandırdığı için, yaklaştım. ve yüzüne katle baktım: Çok eski bir arkadaşımdı. Mektepteyken çok çalığizan bir çocuk ol- duğu halde, hayatta muvaffak olamamış ve kırkına yaklaşmasına rağmen, 80 -— 60 Ura Üeretii şirket, ticarethane kâtipiikle- rinde kalmaktan kurtulamamıştı.. Adımı ndan silkinerek bana döndü. k sayesinde kavuşur. Ban,| Yazan: Naci Sadullah ”— Hayır. Dedi. Mehtabı seyrodiyo- rumi, Sonra da'bagını havaya kaldırdı. Şaha- det parmağile, dershanelerinin bütün sıkları sönmüş bulunan Galatasaray Hes sarı aşık yop gözleri- Dedi, şu mehtabın. aza- metine, Te e, cetimeline, heybetine bak: Bir saattir seyrediyorum!,, Kendimi tutamıyarak güldüm ve «— Haydi yürü... Dedim, birsz &a ya- rm akşam seyredersin!,, O, yerinden ayrılmak istemedi Ben, on her akşuı bilinde bulamam!,, “. Canım bulursun! Yeter ki, bu gece- ki yerini iyi belle: O, her akşam, bu bale de, ve ayni yerdedir! Ne dersiniz? Or $ beyreti bu mühteşem mehisp niyetine mek- De İnancbrabilmek, hayli güç oldu: Hani, neredeyse, eadde- den geçenlerden birinden, banu guhit ol- masını rica etmek mecburiyetinde ydum: Çünkü biraz m sıfatına mensup 9- her hahgi hakikate inandırmanın yeğine neti- cesi, onu, muhayyel suadetlerinden sah“ rum etmekti Her önün, nu vardı kt; bill. saray Msesinin de merit olmuş ve 9- kalbi de bir höyli zaman muhteşen mehtabu benzetilmenin bezin gururu, Ml tesellisile çarpmıştır. Vâkıl biçare dostumu orada birsksiy- dim, ©, hakikati anlamak İçin, güneşin doğmasını, Ve işikların, bem meh hem santin, hem de kendisinin su tükürmesini bekliyecek Sordum: “— Burada birini mi bekliyorsun? O, kemali öiddiyet ve hayecanla amaaa aman Yefrika No. 19 Kral Aleksandr Pariste ALMAK CASUSLARI Maslçalşyolar Fakat beklemesinin bize ne zsrarı var-| dı? Namlan, tabiat yürüyor ve nihayet sâ-| bah oluyor, züneş doğuyor ya? Yazan : Theodore Felstead ,İlsrek fazla fiyatla şeker sattığı anla. Bono sahtekârlığı suçlularının dün Adliyede sorguları yapılırken (Yazısını dördüncü sayfamızda bulacaksınız.) #—» İki Tüccar Sürüldü Samsun, (TAN) — Şehrimiz tuc- darlarından Mustafa Aldikaçtının dili korunma kanununa muhalif 0. şılmış, tevkif edilip mahkemeye ve. rilmişti. 15 gün mevkuf olarak du. ruşması yapılan Mustafanm suçu sa bit görülmüştür. Mahkeme kendisi. nin 500 Lira ağır para cezası ödeme. sine ve 2 sene Amasyaya sürgün €- dilmesine karar vermişti rife mahküm olam iie Bir Pakt Imzalıyacaktı Bundan başka Deutsche Grossabri. tâhnin adlı bir gazete de neşrolun- du. Bizzat Doktor Risel, bu gaze- tenin tahriri (Je meşgüldü. İş cephesi mensuplarının casus. Tak işile meşgul edilip edilmedik. leri malüm değildi. Fakat bunları bu işle meşgul etmiye ihtiyac yok. tu. Nazistlerin o zamanki siyaseti, İngiltere ile barış içinde yaşamak, İngiltere ile tedafül ve tecavüzi mahiyette ittifak yapmak, bu ft. fak suyesinde Avrupada hâkim ol. mak, elhasıl İngiltereye “denizleri bırakarak küralarda saltanat sür. mekti. akat arada mülâzim Ste. “in vakası gibi vaka. lar da eksik olmuyordu. Sonra Yu. goslavya kralı Aleksandrın Paris. te katli ve katil olan Hırvatın Üze- rinde de Münihte verilen sahte bir pasaport bulunması, vaziyeti bir hayli değiştirmiş ve zihinleri te. şevvüşe uğratmıştı. Kral Aleksandır, Fransa ile bir pakt imzalamak üzere Fransaya gel mişti. Bu pakt neticesinde bir ta. raftan İtalya, diğer taraftan AL manya, Balkanlarda bir mevki sö- * hibi olmaktan ümidi keseceklerdi. Tam bu sırada kral Aleksandrın katli, vaziyeti son derece teşevvü. şe uğrattı ve herkesi rahatsız etti, Fakat buna rağmen Almanlar, İn. gilereyi kazanmak için uğraşıyor ve Berlindeki harici teşkilât dai- resi şefi Bohle, Almanyadan İn- gütereye gönderilecek adamları dikkatle seçiyordu. 1937 de Alman gazetelerini Lon- drada temsil edenlerin sayısı sek- seni bulmuştu. Bunlâr( yazılarını, temsil ettikleri gazetelere gönde. riyor ve gazeteler bu yazıları der. hal Bohle'e takdim ediyorlardı. Bütün bu muhabirler, para yi. yor ve bir gecede 30 sterlinlik kâ. ğıtların sefahat ocaklarında eritiL, diği göze çarpıyordu. Muhabirlerin bu gibi sefahat yer» lerine düsen zabitleri avlamıya ca. lıştıkları anlaşılıyordu. Bütün bu muhabirler yazılarını yazıyor ve mektupları açılmadan sevkolunu. | yordu. Doktor Rosel, Parlâmento cad. desinde bir yezihane açmıştı, Onun vazifelerinden biri, Ingil. terede ticaretle uğraşan Almanla- rın adreslerini tanımak, bunlarm bütün faaliyetlerinden (o haberdar olmak, hangi müesseselerden alış veriş yaptıklarını anlamak ve AL roan müesseselerini Yahudi kul'an. maktan menetmekti. Onun bir vazifesi d» İngiliz — Alman istihbarat bürosunu idare etmekti. Bu büronun, vözifesi gazetelere, y kında öğrenmek istedikleri malâ- matı vermekti. Londra gazetelerin. den hethangisi Almanyaya bir mv- hübir göndermek 'stediği takdirde, bu büro her kolaylığı gösterecekti. Hattâ bu büro, bu gibi muhabir. lerin masraflarını dahi vermekten çekinmiyeceğini söylüyordu. Rosel'in çalıştığı daireden biraz ötede “Skotland Yard,, müessesesi, bir tarafında da, Parlâmento bina. & bulunmakta idi. Dahiliye Neza. reti ile Hariciye Nezâreti çok ya. kınında idi, Rosel, burada çalışmak. la, gizli kapaklı hiçbir işle meşgul olmadığını gösterecekti, Bir taraftan İş cephesinin şube. leri de faaliyette idi. Buralarda toplantılar yapılıyor, konferanslar veriliyor, arada bir eğlentiler ter. tip olunuyordu. Münih buhranma kadar vaziyet bu şekilde devam etti. Münih buhranı, - herkesin AL manlarla ilişiğini kesmesine sebep oldu, Hiçbir kimse Rossl'e yüz ver- miyor, hiçbir kimse onu dinlemek istemiyordu. Rosel de, harbin yak. laşmakta olduğuna kanidi. Fekat bir şeyler yapmıya imkân bulun. duğunu zannediyor v2 İngilterede Alman taraftarı bir kütle vücude getirileceğine inanıyordu. var) Sirt, (TAN). — Şeker üzerine 10 kuruş zari yapıldıktan sanıra, şehirde bazı tüccarların 24 saat zarfında be. yanname vermediği görülmüş, sıkı bir takibat neticesinde Batı mahallı sinde manifatura ve şeker ticaretile meşgul olan Halilin on sekiz Wi satılması lâzım gelen şeker sand: larını 20 liraya sattığı anlaşılmış, der hal yakalanarak cürmü meşhut'mah- kemesine verilmiştir. Geç vakte kadar devam eden du. ruşma sonunda mahkeme Heli suçunu (sabit ogörmüş, | suçluya 500 lira ağır para cezüsına ve 2 â€ne sürgüne mahküm etmiştir, Antalyada Antalya, (TAN) — Bakkal meşşa- rin yeğeni Ahmet, Milli korunma ka nununa muhalif hareketinden dolayı » Yakında muha. ine başlanacaktır. i —— Navlun Tarifesi için Tetkikler Milli Korunma Kanununa istine- 'den hükümet tarafından, kara suları. mız - dahilindeki kömür nekliyatı navlunlarını tayin ve tesbit eden ta. rifenin müddeti bu syın 15 inde bi. tecektir. Bu tarihten itibaren tatbik olunacak tarifeyi tesbit etmek Üzere Münakale Vekâleti İstanbula gön- derdiği bir memuru İle tetkikata baş. lamıştır. Tahmin olunduğuna göre helen tatbik olunmakta olan tarife bir müddet daha temdit edilecektir. Adliyeye verilen armatör Milli Korunma Kanunu hükümle. rine aykırı hareket eden bir armatör Liman Reisliği tarafından müddeiu- mumiliğe verilmiştir. Hakkındak adli takibata başlanan İhtiyacına Kâfi Değil! Şehrin temizlik işleri hakkında dün Belediye Reis Muavini Lütfi Aksoyun riyasetinde bir toplantı yapılmıştır. Kaymakam- larla Belediye Sıhhat ve Temizlik İşleri Müdürlerinin iştirak et- tiği bu toplantıda şehrin daha iyi temizlenmesi ve yaz günlerin- de muayyen zamanlarda sulanması etrafında görüşülmüştür, Bunun için bir vazife talimatna- mesi hazırlanması kararlaştırılmış. tar, İçtimada temizlik işlerinin kadro. ro İle yevmiye 1200 metre mikâbi çöp toplamaktadır. Halbuki toplan. ması lâzım olan çöp miktarı 2000 metre mikâbınden fazladır. Temizlik teşkilâtı bu çöpleri toplamak için 193,759 kapıya müracaat etmiye ve bundan başka da 7012 sokağı temiz. lemiye mecburdur, Bu işler için 1000 den fazla ameleye ihtiyaç olduğu halde halen kadroda 700 amele bu- lunmaktadır. Bu da mevsim dolayı. siyle bazan daha fazla azalmaktadır. Yenil vüşitalarınar gelince; kad bulunmaktadır. Ayrıca z ğ kamyon da yeniden sipariş edilmiş. tir. Bunlardan 5 kamyon bu ayın.so nuna kadar teslim edilecektir. Taksim Gazinosunun Vaziyeti Taksim Gazinosunu işletmek üzere teşekkül eden şirket, belediyeye mü. Tşcaat ederek gazinonun halen tesliyi edilmemesinden dolayı ve aradaki mukavelenamenin mün. fesih olması lâzım geldiğini bildir miştir. Esasen şirket yalnız başıma gazinoyu idareye kâfi bir sermav tedarik edecek vaziyete değildir. Bu takdirde de gazinonun İdaresi yeni. den münakasaya konulacaktır. Fransız Amiralinin Tetkikleri Dün öğleden evvel Vali ve Beled diye Relsinin riyasetinde, pasif ko runma işleri için bir toplantı yapıl mıştır. Fransiz pasif korunma müte. hassisr Amiral Mouren'nin de iştirak ettiği bu toplantıda Belediye Reisi şimdiye kadar yapılan tetkiklerin neticeleri hakkında izahat almıştır Öğleden sonra Amiral Mouren, ya. nak ittihazına elverişli yerleri gez miştir. Üsküdar ve Kadıköyün Nazım Plânları Belediye imar müdürlüğü Üskü dar ve Kadıköy cihetlerine ait nâ; plânları hazırlıyarak dün Vali ve Be Meclisin bu içtimaında tetkik edile. eden Anadolu cihetiyle Boğazın Ru- meli cihetinin ve Bin plânlarını hazırlıyacaktır. armatör Nüâzem Sadık oğludur. Sü- merbankın İstanbuldan (o Gemliğe, sun'i ipek fabrikası için taşımak İs. tediği kömürlerden, Münakele Vekâ. letinin tesbit ettiği tarife haddinden yüksek fiyat istiyen Nâzım Sadık oğ. İunun bu hareketi Liman Reisliği ta | rafından öğrenilmiş ve armatör adli. yeye verilmiştir. . Mahküm Oldu Hasan Karaduman, balıkçı Hasa. nın cebinden para cüzdanını yankesi- cilik suretiyle çalarken yakalanmı: ve adliyeye verilmiştir. Yankesici bir ay on gün hapse mahküm olmuş ve tevkif edilmiştir. 8 — Yeni harflerle ingilizceden türk” geye büyük lügat var mıdır? Varsa, me” reden, nasıl ve kaş kuruşa tedarik edi- lebilir? C — Babi kitapçılarında muhtelif kimseler tarafından yazılmış mütenddit Wgatler vardır. Kütüphanelerden kata» ğlar istiyerek bir lügat beğenir ve 0- nu sipariş edersiniz. . 8 — Onuncu sınıftayım. Askeri liseye gitmek ietiyorum. Bunun İçin ne zaman ve nereye müracast edeyim? C — Girme şartlarını ve müracat za- maninı bulunduğunuz yerin eskerlik subesinden öğrenebilirsiniz. su gözden geçirilmiştir. Anlaşıldığı.! na göre temizlik teşkilâtı eldeki kad-| ! İmünakaşa'ara alt 2 nındaki zevatla beraber şehirde sığı-| lediye Retâlne vermiştir. Bu plânlar cektir. İmar bürosu bundan sonra da Üsküdardan Beykoza kadar devam Bakırköy kazası. Çocuk Tıbbı tir, Soğuktan Donmuş! Çatalcalı Hudbi ile 20 yaşındaki oğ lu Nalm Bakırköy civarındaki or. manlarda odun kesmiye gitmişler. dir, Fakat akşam (Üzeri oğlu Nalmi bulamıyan Hudbi polise haber ver. miştir. Üç gün geçtikten sonra dün! manda bir & | et bulunmuş ve Hud: | biye haber verilmiş, ceset Tıbbı Adli. | ye getirilmiştir. ma slâmetleri gö; ga gönderilmiştir. ! Lion - Melba Sahipleri Beraet EHiler fet öttikleri zannedilen Lion Melba fabrikası müdürlerinden o Kostantin ve Yorgi aleyhine açılan ve mevku. fen: devam eden dava, Altıncı As- Wiye Ceza hükimliğinde braetle neti celenmiştir. Hükitn, mufassal esbahr nucibeli kararı sonradan bildirece- kaydederek beraet kararını teb- *İliğ etmiştir. Bu kararda suçlu sanılar lerm ruhsatnamelerine göre senede bir milyon kilo şeker istililâk edebi. lecekleri yazılı iken, bunların bin iki Kilo şeker almalarının ihtikâr olma. dığı ve bu şekerlerin kanunun meri- yete girişinden çok evvel akndığı ve sucun mevcut olmadığı bildirilmiştir. Milli korunma kanununun hi ni ve Büyük Millet Meclisindeki bet tahlil eden hâkim, Kostantin v ginin beraetlerine ve sebe) mahküm ve mevkuf olmadıkları £ dirde tahliyelerine karar vermiştir. Maznunlar tahliye adıbmiştir. Müdürlerin anlattıkları Dün fabrika müdürlerile görüştük. Bize şunları söylediler: 4 Bi bu memleketin çocuğuyuz Memlekete ve onun kanunlarına her ve- kit sadakst ve hürmetle b: Cüm- İürlyet kanununun himayesi altında dai- ma Bamuskâr ve doğru iş yapmayı slar e- dlumiş insanlarız. Bu işte bir güna mak sadımız ve günahimiz olmadığını bildiği- miz için, bu işin başındanberi hiç bir gün gdaletin netlcesinden şüphe etmefik ve suretlerini Y yiz. bir an endişeye düşmele sebep görmedik. Çünkü, Cümhuriyet adiiyeşinin ağsletine candan inanırız. Tefhim edilen karar, bi- 2 bu Kansatte takviye etmiş, memleketi- mize ve hükümetimize daha çok minnet ve muhabbetle bel bağladığımızı borç Xıl- TAŞRA. 8 — Yabancı dil bilen memurlar için senede kaş defa imtihan aşılıyor? C — Bunlar için her sene İinciteğ” rin ve Mayis aylarında olmak üzere ik defa "İmtihan açılacaktır. Bu sene İkin- citeşrinde yapılamadığı için Martta ya- pılıyor . 8 — Yeni talimatnameye tâbl tutulan 030 - 940 senesi ilse son sınıf talebe- lerinin ders senesi İçinde aldıkları mot- C — Diplomalara sene içinde alınan Kule DibindeBir Çocuk Cesedi Bulundu Galatada Kuledibinde yeni doğmuş ve gi bir erkek çocuğu cesedi bulunmüştur. Ceset, iyi ambalâj yapıl mış ve bir sepete konulmuştur, Bu sepet evvelâ çelikçomak oy- nıyan iki çocuk tarafından görülmüş ve polise haber verilmistir. Polis ve Adliye bu hâdise ile alâkadar olmaktadır. Adliye gönderilmiş. —— İİ ir .İ di kesilmemiş Tren Altında Kalanlar Dün Anadolu ben! bir kaza olmuş, Devl memurlarından Nureddin Ö: li genç, parçalanarak ölmüştür. Haydarpaşadan saat B de hareket eden yirmi numaralı baaliyd. treni, Pendikten dönmek üzere msnevrü yaparken İokomotife bağlı vagonun arkasında bacaklarından tekerleklere takıl olduğu halde vücudu sallanmış vere “dermal "sa adliyeye haber veril başlanmış, fakat ilk anlarda cesedin hüviyetini tesbif etmek mümkün o- lamamıştır, Kazanın nerede vuku bulduğunu anlamak için kan izleri takip edile edile geriye doğru yürünmüş ve İx- lerin Yunus istasyonu ile Zeytinlik. ler arasında kaybolduğu görü tür, Bundan kazanın bü noktada vü ku bulduğu anlaşılmıştır. Bu vaziyet karşısında bedeva seyahat etmek is- tiyen bir adamın vagonun alıma sak- landığı, Yunus istasyonu ile Zeytin- likler arasında mecali b arak bulunduğu noktadan azıcık aşağıya sarktığı ve o zaman da kazaya uğrs- dığı tahmin edilmiştir. Fakat öğleden sonra kazazedenin hüviyeti anlaşılın. mde kanlı “İca bu tahminin yanlış olduğu görül. müştür. Kazazede, Devlet D ları do. kuzuncu İşletme mü memur larından yol kısım şefi Nureddin Ön- aldır. Nureddinin nasıl olup ta bu vaziyete geldiği henüz tesbit cdiles memiştir. Parçalanan amele İzmir, 4 (Tan Muhabirinden) > Alsancak istasyonunda bir tren kas zsı olmuş, Seydiköy katarınm altın. da üç kişi kalmıştır. Bunlardan Ka sım İsmindeki amele parçaladarık ölmüş, Hüsnü ve Şükrü ismindeki İl İ arkadaşları da ağır surette yaralan: rpışlardır. Bir tren yoldan çıktı Samsun 4 (Hususi) — Pazartesi günü saat 20.5 de Lâdik istasyonun dan Kavağa gelmekte olan marşan- diz treni 37'inci kilometreden geçer. ken heyelân dolayısile makine ve ? yük vayonu yoldan cıkmış ve kesme parçalanmıştır. Kaza (neticesi gar döfren Osman vazife başında ölmüş notlarla lise bitirme imtihanda alınan notların vasatisi kaydelunacaktır. CUMA 4 üncü ay oOGün:70 (o Kasım: 190 Arabi: 1884 Bum: 1934 Safer: 26 Mert: 33 Güneş: 8.87 — Öğle 211 İkindi: 15.54 — Akı 1834 | Yatsı : 2011 — İresi 1 | gamma