April 5, 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

April 5, 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Şimal denizi üzerinde şiddetli hava muharebesi oldu Sene 22 — No, 7106 — Flati her yerde 5 kuruş insiliz Ba şvekili CUMA 5 Nisan 1040 fırsatı kaçırdı ,, diyor Ingiltere şiddetli abloka için hazırlıklara başladı Gelecek hafta içinde Londrada yapılacak olan görüşmelerde m Londra i — Başvekil bugün“Lan- örada muhafazakâr parti merkez kön- seyinin yıllık içtimaımda bir nutuk irad etmiştir. Başvekil herkesin harbi kazanmâk gâyesi ile çalışması lâzım geldiğini söylemiş ve demiştir ki: «Harbe zaferi elde edeceğiz kana» tile girdik. Bu hüsüstaki kanaatim ilk günkü kadar kuvvetidir. Düşma- nın bizi aç bırakmak için korsan ge- gizli silâhlarla neticesiz kalmış- ık muharebe, vaziyetimi- zin düşmana nisbetle çok kuvvetli ol- duğunu göstermiştir. İngiltere en kü- çük sulh ümidi sönünceye kadar har- bin önüne geçmeğe çalışmıştır. Aİ- manlar İse senelerdönberi harbe ha- zırlanmışlardı. Düşmanın bidâyette falkiyetinden istifade ederek Fransaya ve hattâ bi- ze hâkim ol teşbbüsünde bulun- masını bekleinek tabii idi B. Hitler fırsa mıştır. “Yedi ay zarında çok iyi çalıştık, zayıf noktalarımızı kuvvetlendirdik, harp Kabiliyetimizi K. İstikbale huzur ile bakabi- iriz.» © Müteakiben bitaraflardan bahse- den Başvekil, şöyle demiştir: «Birçok memleketlere Almanyanın askeri sat- bulunmaktadır. Bize ge- yet ediyoruz, fakât Almanyanın bi- zim vicdani vesveselerimizden İstifa. de ederek kendisinin <«serbestisinden mahrum ajanlarıs olan bitarafların yardımını temin etmesine mütemâ- diyen müsaade edecek değiliz. 1 Gi İngiliz Bitaraflar, Be lisan - kulianmlarsa kullansınlar, pekâlâ bilirler ve içlerin- den tasdik ederler ki bizim zaferimiz, kendilerinin hürriyeti ve hezimetimiz de esaretlerinin mukaddimesi olacak- tır. Mazide İngilterenin kulanmış ol- duğu en kuvvetli silâh, ablokadır. Bugün de bu silâh müessiriyetini mu- hafaza etmektedir. (Devamı 4 üncü sahifede) Almanya geniş mikyasta asker toplamağa başladı Maden temini için birçok heykeller eritilecek, demir parmaklıklar kaldırılacak Bern 4 (A.A.) — Neue Zurcher Zef- tung. Berlinden istihbar ediyor: AK manya, alelacele geniş mikyasta asker ağ başlamıştır. 1903 tevellüd- Güliz e orduya ithal edilmek- “©. Bunlar, 1935 martında mec- ri askerlik hizmeti tatbik edildiği za- 30 Yaşını geçmiş olduklarından t Ma hizmetini yapmamış nıflara dahil bulunmaktadırlar. Halihazırda 1905 İÂ 1919 sruflarına dahil olar Kirişler, sıhhi muayene heyetlerine sevkedilmektedirler. 40 ya- şını geçmiş birçok kimseler, silâh ar tında bulunmaktadır Eski sınıfların silâh allına alınma. s1 1914 8 muhariplerinin tecrübele. rinden istifade etmek ve genç kadro. lara muallim efradı ithal eylemek ar- Zusu İle İzahı edilmektedir. Gazete mu- habiri, halihazırda Almanyada silâh altında bulunan efrad miktarını 6 mil- yona yakın tahmin etmektedir, Almanyada maden toplanıyor Alman öephesi 4 (AA,)) — Havas ajasından: Führerin yıldönümü müna- #ebetile B. Goering, bir mlili maadin | kendimizin İanesi tertip etmiştir. Bu iş için kuv- nalmıştar. İşin ehemmiyeti iane derci- nin muvaffakıyetini ihlâl edecek her türlü ihtilâsların idam cezası ile kar- şılanmasına karar verilmiş olmasından anlaşılmaktadır. Her aile en azı üç kilo kalay, bakır, bronz veya kurşun vermek mecburiye- tindedir. Almanyanın meşhur abideler sınıfına dahil olmıyan bütün abideleri, Alman harp sanayiine teslim edilecek- tir (Devamı # üncü sahifede) Dikkatle: Çocuk tiyatrosu Ankarada Çocuk tiyatrosu açılmış. Sant yirmi bir buçukta nutuklar, $onra temsil başlayıp gece yarısma sürmüş, Halbuki çocukların göte dokuz buçukta dokuzuncu uykuda olmâları gerektir, Evlâdlarımıza bahçe yaparız, salın- cakta büyükler sallanır, Sünnet dü- günlerinde Karagöz oynalarız, ancak anlıyabileceği tuhaflıklar. la doludur. Bari tiyatro bu itiyadları vetli bir propaganda yapılmağa başla. | kırsaydı. Bin, ühim kararlar verilecek Başvekili B. Çhamberlain sabah gezintisi esnasında izinli iki askerin selâmına mukabele ediyor e 1 — B. Safvet Arıkan Milli Müdafaa Vekili oldu General Naci Tınaz sıhhi vaziyeti dolayısile Vekâlet vazifesinden istifa etti Yeni Mili Müdafaa Vekili B. Safvet Arıkan Ankara 4 (A.A) — Mili Müdafaa Vekili ve Bursa mebusu General Naci Tınaz sıhhi vaziyeti dolayısile Vekâ- let vazifesinden istifa eylemiş ve isti- fası kabul olunarak yerine Erzincan mebusu Safvet Arıkan'ın tayini yük- sek tasdika iktiran etmiştir, Paris sefirimiz Fransız Başvekiliyle görüştü Paris 4 (A.A) — B. Reynaud,bu sabah Türkiye büyük elçisi B. Behiç Erkin ile İngiltere büyük elçisi Sir Ronald Campbell'i kabul etmiştir. Bahibi: Necmeddin Sadak — Neşriyat müdürü: Şevket Rado — Akşam matbaası Ne İtalyan makarnasına hasret çekenler: Ankaranın YAYLA MAKARNALARINI Mutlaka tecrübe etmelidirler. Bütün bakkaliye mağazala —— Amasya 4 (A,A.) — Bütün şiddetile yükselmekte devam eden Yeşilırmak korkunç bir şekil almış, Amasya istasyo- nunu ve istasyon ile şehir arasındaki üç kilometrekk parke bulvarı ve ırmak üze- rindeki bütün evlerin alt katlarını kâmi- İen su basmıştır. Birçok buğday anbar- ları ve un fabrikaları su altında kalmış- tır. Sular istasyon meydanındaki yüz- lerce büyük ceviz kütüğünü bulvar üze- rinden sürükliyerek götürmüştür. - İstas- yön su altında kaldığından tren istasyo- na girmemiştir. Yeşilırmak üzerindeki - büyük “köprü- dün bütün gözleri olduğu gibi, hüküklet Londra 4 (A.A.) — Reuüler'in Paris muhabiri, bazı Fransız siyasi mahfil lerinde -ezcümle radikaller ile bazı sol cenah gruplarında bazı hoşnud- suzluk hareketleri müşahede edildi. ğini bildirmektedir. Dün radikal mebusların yaptığı bir toplantıda, ezcümle sabık Nazırlar- dan B. Bönnet ve Guy la Chambre hükümeti şiddetle tenkld etmişlerdir. Öğrerüldiğine “göre, bu radikallere B. Reynaud'nun Londrada ne gibi şeyler imza etmiş “olduğunu öğren- mek istemişlerdir. Nihayet B, Bonnet riyasetinde bir heyetin, B. Daladier'yi partinin noktai nazarından haber- dar etmek üzere ziyaret eylemesi ka- Öğretmen — Bakın çocuklar, insanlar yedi ay evveline kadar işte böyle, kavanozun içindeki gibi canlı olarak denizin dibine inerlerdil,., | "“SEiitler Amasyada su altında u .. .. kalan evler çöküyor Yeşilırmak korkunç bir şekil aldı. Suların istilâsına uğrıyan insanlar güçlükle kurtarılıyor Memürların mahsur kaldığı Amasya büyüktür. dairesi önünde inşaatı henüz ikmal edil- (Devamı 4 üncü sahifede) Frangız. kahin esinin - mevkii Bir kısım radikal mebuslar kabine aleyhinde vaziyet alıyorlar istasyon binası memiş bulunan o betonarme iki gözü de dolmuştur. Amasya - Tokat, Amasya « Erba ş0- seleri ve bu şoselerin güzergâhindaki bü- tün bağ ve bahçeleri ve mezruatı su bas- tığından seyrüsefer durmuş ve kazaları mızla ve civar vilâyetlerle irtibat kesil- miştir. Tokat meteoroloji memurluğün- dan gelen telgrafta ırmağın şiddetle ak- makta devam ettiği bildirilmiş olduğuna göre bilhassa Amasya kasabası ber an daha büyük bir tehlikeye maruz bulun- maktadır. Yeşilırmağın uzun senelerden beri görülmemiş bir şiddetle vukubulan bu tuğyanın yapmış olduğu hasar çok köprünün Heyet âzası B. Daladler'ye ne gibi şeyler söyliyecekleri bahsinde ketum davranmaktadır. MMaamafih, Popu- Jaire gazelesinin bildirdiğine göre, delegeler B, Daladier'yi parti icra ko- mitesini toplantıya çağırmağa davet etmişlerdir. Partinin angres kongre nasıl Poinsare kabinesini düşürdü ise icra komitesi de Reynaud kabinesini düşürebilecektir. Maamafih, diğer taraftan, kabine, kendisine yapılacak talepler karşısın. da baş eğmiyecek gibi gözükmekte. dir, Kabine âzası, Reynaud'ya müza- heret etmekte ve her türlü parti me- gelelerini bir tarafa birakarak bütün faaliyetini milli müdafaaya hasreyle- (Profesör Piccarrd ilmi tetkikler için denizin dibine inecek) — Gazeteler —