5 Nisan 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

5 Nisan 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

ma a Son dakika Londrada kuvvetli bir şirket kuruldu Türkiye, Yunanistan, Bulgaristan, Yugos- lavya Romanya ve Macaristanla ticari mübadeleler yapa cak Londra 5 — Sermayesi bazinece temin edilen gayet kuvvetli bir şirket kr - rulmuştur, Bu şirket Türkiye, Romanya, Yunanistan, Bulgaristan, Yügoslarya ve Macaristandan mal satın alacak ve bu memlekelğare mal satacaktır. Şir- ket bu ticari mübadelelerde müstakll hareket odecektir, Yalnız mühim nokta- lar üzerinde hükümetle istişarelerde bulunacaktır. Şirketin faaliyeti z harp zamanına münhasır olmıyacaktır, Harp sonunda da faaliyetine edecektir. Alman - Rumen ticaret müzakereleri ne safhada? Romanya, Mark kıymetinin yükseltilmesini, ihracat malları fiatinin indirilmesini reddediyor Paris 5 — Bükreşten gelen haberlere göre Alman iktisad delegesi doktor Clodius'un Bükreşte Rumen hükümetile icra etmekte bulunduğu müzakereler henüz bir netice vermemiştir. Rumen hükümti Leye nazaran mark kıymetinin yükseltilmesine ve Rumen ihracat malları fiatlerinin indirilmesine dair Ak manlar tarafından ileri sürülen talepleri kabul etmemektedir. Almanya da ar- tık Mark fiatinin yükseltilmesinde wrar etmemektedir, Doktor Clodiusun Bük- Teşte daha üç hafta kalacağı bildirilmektedir. irak Hariciye Nazırı kral İbnissuud ile görüşmeğe gitti Seyahat üç gün devam edecek Paris 5 — Bağdaddan bildirildiğine göre Irak Hariciye Nazırı Nuri paşa Baid, Hicaz krah İbnissuud ve Buudiye hükümeti erkânile görüşmek Üzere tay» yare ile Rıyaza hareket etmiştir. Bu seyahat üç gün sürecektir. Bu mülâkai- ta, iki hükümeti alâkadar eden m ve a Hicaz hududunun tesbiti meselesi görüşillecektir. * Kudüs T14A.) — Balâhiyettar Arap mabhafili, Emir Amdullahın geçenlerde Iraka yapmış olduğu seyahate ve Ma- verayişşeria Emirinin ve Irak naibi saltanatının Süriye - Irak gölünde kâin Butba kampındaki telâkilerine karşı büyük bir alâka göstermektedir. Bu mahafll, muhtemel bir harici tehlikeye karşı bir cephe vücüde ge- tirmek maksadile Arapların elbirliği makara 38 görüyemze TAZE da derpiş edilmiş oldi mütaldasın- da bulunmaktadırlar. devlet reisi. nin Beyazkitapta derpiş edilmiş olan ahkâm çerçevesi dahilinde milli bir hükümet teşkili için Maverayişşeria ile dukları rivayet edilmektedir. Fransada komünistlere karşı tedbirle Paris 5 — Dahiliye Nazırı, Adliye Nazırı ile birlikte Relsicümhurun tasdiki- ne arzedilecek bir kararname hazırlıyorlar. Bu karamame mucibince üçüncü | bir alacaktır. enternasyonal tarafından verilmiş olan emirmameleri hiyaneti va- taşıyanlar, taniye ile itham edilecekledir. Paris civannda bulunan komünist tecemmü kam- pı, gimali Afrikaya nakledilecektir. sabahki Haberler Çifçiler! Saban faşına... Ziraat Vekili dün çifçilere hitab Ziraat Vekili B. Muhlis Erkmen dün radyoda çifçilere hitaben bir söylemiştir. Ziraat Vekili çok hem çifçi ve hem de mem- kin faydalı olduğunu Turhalın mahalle ve pazarları su altında Yalnız iki köyde hayvanca zayiat olda 'Tokat 5 (Hususi muhabirimizden) — Birdenbire ve bütün şiddeti ile taşan anlatarık | Yeşilirmak, etrafindaki araziyi, bu meyanda Turhal nahiyesinin mahalle ve pa” Al yam yıldan do- |sar yerlerini de göl haline getirmiştir. Her taraf su ile mahsur olmasınâ rağmen in» man ve bayvan zaytatı kaydedilmemiştir. 'Turhal - Tokat arasında münakale durmuştur. Bu sahada 180 ev sular altında kalmış, bir ev, bir çamaşırhane yı- kılmıştır. Arapören ve Kızıkayası köylerinde hayvan zaylatı vardır, imal denizi üzerinde bir hava muharebesi oldu Alman tebliği Almanların üç tayyare kaybettiklerini bildiriyor stilin olduğunu Ziraat Vekili, geçen lale bu seneki fiatler arasındaki ökçeli rakamlarla aplatmış, dış piyasalarda bazı majlar fi- #tlerinin de arttığını ve çilçinin çok eke- Bilmesi için İizım gelen yardımın hükü- am söyledikten sonra: — netin çilçiyi en başta - düğünü, koruduğunu yabancı es - lerle yaptığı ticaret anlaşmalarında da görürüz. Demiştir. B. Muhlis Erkmen hayvan bakımına da ehemmiyet verilmesini kay- detmiş ve sözlerine şöyle devam miştir: — Seninle böyle bir konuşma ya- «Bundan altı ay önce dediğim gibi ekebildikleri kadar eksinler; barı kö- tü niyetli ve düşünceliler bir takım dedikodular yapabilirler. Kötü, yan- Japonyanın bir teşebbüsü İngilterenin - Japon sahilleri civarında bahri harekette bulunmamasını temenni etti Londra 4 (A. a — 'Dipi lomatik mâ hafilin aldığı haberlere göre Japonya hükümeti, İngiltere hükümeti nez diner yapı reami bir taştötüsü DE | lunarak İngilterenin Japon sahilleri cddvarında her türlü bahri harekât icrasından çekineceği ümidini izhar etmiştir. Londra 4 — Japonyanın teşebbüsü münasebetile bura mahafilinde söy- lendiğine göre İngikere Uzak Şarkta gayri meşru bir hareketie bulunmak niyteinde değildir. Fakat muharipii- ğin haklardan da vazgeçemez. Lüzumu halinde bu hakkı kullana- cak ve Vlâdivostek yoluyla Alman. yaya sevkiyata mani olmak için ted- Tuna ve Sava taşıyor Bir Alman vapuru Triyesteden hareketini tehir etti | sargrad bir çok mahalleleri Londra 5 — Bildirildiğine göre, oksit hamuleli, Ankâra isminde 4000 ton- huk bir Alman vapuru Triyesteden hareketini tehir etmiştir. Bu vapurun hare- ketini tehir etmesine, Adriyatik denizinde İngiliz harp gemileri bulunduğuna dair çıkan rivayetler sebep olarak gösterilmektedir. Sovyet - Alman münasebatı Fransız harp şürası pa al Weygand Mosk adaki Al firi İT9 gener. eyi yet Meclisi mesaisini bitirir bitirmez Paris 3 de e na) Harp şürasi bu akşam saat on sekizde Hariciye Nezaretinde Başvekil M. Paul Reynaud'nun Alman hükümetine raporunu vermek Çinde çete harbi devam ediyor Üzere Berline dönecektir. Sovyetler Birliğinin Brenner mü- Jâkatı karşısındaki hattı hareketi De B. Molotof'un nutkunun sefirin Ber- Ende nazi şeflerile yapacağı görüş melere mevzu teşkil edeceği bildiril. mektedir, İtalyada 2 avcı tayyaresi düştü Roma 4 (A.A.) — İki avcı tayyaresi, 'Trieste civarında çarpışmışlardır. İki pilot, telef olmuştur. Londra 4 (A.A) — Times gazeteri- nin Pekindeki muhabiri, Wang - Ching- Wei hükümetinin Japonların işgali al- tında bulunan Çin arazisindeki otori- tesinin hayali olduğunu yazmaktadır. Bazı büyük şehirler müstesna ok mak Üzere memleketin bütün diğer ak- samında Japonların teşkil etmiş ol. dukları organizasyonların otoritesi hiç mesabesindedir. Her tarafta çete müu- harebeleri vuku gelmektedir. Ve halk Japonlara açikça düşmandır. su altındadır Belgred 4 (A.A) — Sava ve Tuna gekileri İ öl imdi kadar görülmemiş bir nisbet dairesinde artmıştır. Belgradın varoşlarından olan Zee 'da Tuna nehri, normal seviye- sinin 725 santimetre fevkine çıkmıştır. Nehrin suları, rıhtımları istilâ etmiş ve sokakları kaplamağa başlamıştır. Nefsi Belgradda birçok mahalleler, su altında kalmıştır. Binlerce hektar mea su basmıştır, Hasarat, çok mühimdir. Niemen nehri yükseldi Kaunas 4 (AA.) — Niemen nehri suları normal seviyenin 7 metre fev- kine çıkmıştır. Ahali, Kaunasın şark mahallesini tahliye etmiştir. Fransız donanması Fransa 200 b Bü Gö tonluk harp gemisi yaptırıyor Paris 4 (A.A.) — Bahriye Nazın B. Campinchi, mebusan meclisi bahriye en- cümeninde muhtelif tipte ve hacimleri yekönu 200,000 tana baliğ harb gemi- lerinin inşaak; tezgâklarna könulmuş ol- duğunu beyan etmiştir. Nazır, Fransanın bahri teslihatını art- trmak ve üssübabrilerindeki âlât ve ci- hazları ıslah etmek için âzami gayret sarfetmesi İâzim geldiğini söylemiştir. Londra 4 (A.A.) — Hava işleri ne- aareti tebliğ ediyor: Dün öğleden sonra Şimal denizinde yapmış oldukları keşif uçuşları esnasında (İngiliz i, Yunkers tipinde altı düşman tayyaresine tesadüf etmişlerdir. Bu tayyarelerden bi- düştüğü görülmüştür. Diğer tayyareler, İngiliz tayyareleri ile muharebeden vaz- geçmişlerdir. Bu tebliğde zikri geçen Yunkers tipin- deki tayyare, harbin başlangıcındanberi İngiliz sahillerinde veya bu sahiller açık» larında düşürülmüş olan 53 üncü Alman tayyaresidir. Mevzuubahs olan 6 Yun kers tayyarasi, 88 numaralı bir pe men- suptur. Resmi bir Norveç tebliğinde dün Nor- veçte karaya inmiş olduğu haber verilen Yunkersin yukarda zikri geçen muhare- beye iştirak etmiş olmasının muhtemel bulunduğu beyan edilmektedir. $u halde Almanların bu çarpışma esnasında iki tayyare kaybetmiş oldukları zannolunu- yor. Almah tebliği Berlin 4 (AA) — Büyük Alman umum! karargâhı tebliğ ediyor: Gerpte kayde şayan hiçbir hâdise olmamıştır. Şimal denizinin şimal mıntakasında İn- gilterenin şark sabili karşısında Alman tayyareleri, dün öğleden sonra İngiliz harp gemileri ile ticaret gemileri kafile. lerine ve teslih t gemileri ne hücum etmişler. Sovyet Rusya - Japonya İki hükümet arasında müza- kereler de devam ediyor Londra 4 (AA) A)— — Japonya ile Say- yet Rusya arasında bir ademi tecavüz misakı akdi için yapılmakta olan mü- zâkereler devam ediyor, İki hükümet, memleketleri dahilinde prestijlerini arttırmak için bir anlaşma busulünü istiyorlar. Maamafih Japonya böyle bir misakın akdi için mühim isteklerde bu- Tunuyor. Japonlar, iki memleketin As- yadaki hududlarının Kati surette tah- didini istiyorlar, Bu ise Çindeki stâtüko- nun zımnen tanınmasını istilzam eder. Sovyet Rusya bunu kabule taraftar görünmüyor. Almanyanın Macaristana yardımı Budapeşte 4 (A A) — Naip Horty, Bugün Alman İaşe Nazırı Darre'yi kabul etmiştir. Dârre bu münasebeti İeyezana uğrıyan balk için Alman hükümeti namına mühim bir mebliğ tevdi etmiştir. Darre müteakiben Başvekil kont Telecki- Yi ziyaret ekmiş ve sonra da Yuroslavya Zi. raat Namrie görüşmüştür. İngiliz sefiri Eadiği hareket etti İngilterenin Ankara büyük elçisi Sir Knatchbulle - Hugessen dün sabahki ekspres ile Ankaradan şehrimize gelmiş, saat 22 de Londraya müteveccihen seh- rimizden ayrılmıştır. Sefir, İngiliz Hari- riciye Nazırı tarafından vaki davet üze- rine Londraya gitmekte olduğunu söy“ Temiştir. Mısırda eski izi mezar bulundu! Kahire 4 (A.A.) — Sakkarah'da sülâleye mensub Firaun Unas'ın ka- risı ile oğlunun ve eşraftan $ kişinin cesedlerini ihtiva eden bir mesann meydana çıkarılmış olduğu hâber v6- rilmektedir. relerinin müteaddit hava muharebeleri- ne ve düşmanın harp gemilerinin ve tes- lih edilmiş ticaret vapurlarının tayyare- lere karşı açmış oldukları ateşe rağmen Alınan tayyareleri, yeni bir muvaffaki- yet elde etmiştir. Bir İngiliz torpido muhribi ciddi surette hasara uğramıştır. Bir karakol gemisi ile hacimleri yekünu 7000 tona baliğ bulunan iki vapur, bombaların çıkardıkları yangınlar neti- cesinde mahvolmuştur. Diğer bir karakol gemisi ile ceman 17,000 ton hacminde olan üç vapur, ha sara uğratılmıştır. i Alman tayyaresi, mecburi surette yere inmiştir. Mürettebat kurtarılmıştır. Bir Alman tayyaresi kaybolmuştur. Bir hava muharebesi esnasında İngilizlerin bir avcı tayyaresi düşürülmüştür. Tahtelbahirlere bir çok hücumlar yapıldı Paris 4 (A.A.) — Hava kuvvetleri 808 48 saat esnasında Alman tahtelbahirle- rine karşı müteaddit hücumlarda bulun- muşlardır. Bahri mahafil, bu hücumlar hakkında henüz izahat verecek vaziyet” te bulunmamakla beraber bu hücumlar dan birçoğunun muvaffakiyetle netice- lenmiş olduğu tahmin edilmektedir. Kopenhax #4 (A.A.) — 4 Alman as- keri tayyarecini kauçuk bir kayık, icinde Kattega da Samase adası sahiline çık» mışlardır. Tayyareciler adanın şimalinde tayyarelerinin denize inmeğe mecbur ol- duğunu #öylemişlerdir. Sovyet - Fin müzakeresi Bir çok woktnlerda güçlük çıktığı bildiriliyor Stokholm 4 (AA.) — Stockholm 'Tidningen yazıyor: Ruslarla Finlândiya- hlar arasındaki müzakereler, büyük müşkülüta tesadüf etmektedir. Sovyet matbuatı, Finlândiya heyetinin Sovyet Rusyada bulunmakta olduğundan bile bahsetmemektedir. Sovyetlerin ileri sür- mekte oldukları metalibin aşağıdaki şey- lerden ibaret olduzu zannedilmektedir: 1 Finlândiyanın herhangi bir te- dalül itifak akdinden istinkâf etmeğe mecbur olması, 2 — Yeni hududun askerlikten tecri- di ve yeni bir Mannerheim hattı inşa- sna müteallik bütün projelerin terki, 3 — Kandalaksch ile Kemajaervi ara- sında derhal bir demiryolu inşa edil- mesi, 4 — Finlândiya gazetelerinin Sovyet Rusya aleyhindeki her türlü neşriyata hitam vermeleri, Sovyet mebuslarının ü arı Stokholm #4 (A.A.) — Stockholm Tidninzen yaziyor: Parlâmetodaki Sov- yet mebusları, birçok halk komiserlerini enerjisizliklerinden, betaetlerinden, kır- tasiyeciliklerinden ve müsrifliklerinden dolayı şiddetle tenkid etmişlerdir. Mebuslar, müesseselerde mütehassıs bulunmadığı ve birçok malların ziyan uğramakta olduğu noktaları üzerinde 1s yar etmişlerdir. Bu” münakaşalar esnasında Molotof salonu terketmişlerdir. Büyük bir Fin bankası tediyatını tatil etti Helsinki 4 (A-A.) — Finlândiyanın en büyük bankası olan ve 160 milyon mark sermayeye ve hemen hemen küf- fesi Rusyaya bırakılan ara; şubeye malik bulunan Se kası tediyatını tatil etmiştir. Stalin ile