5 Nisan 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

5 Nisan 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

| | . da gelecekler ve Pazartesi İngiliz Başvekili: “Hitler fırsatı kaçırdı,, diyor (Baş tarafı 1 mi sahifede) Gizli celse Londra 4 (AA) — Chamberlain gelecek Perşembe günü Avam Kama- rasının ekonomik harbin seyri mese- lesini müzakere için gizli bir celse akdedeceğini haber vermiştir. İsveç ve Norveçten bir taleb Londra 4 (A.A) — Öğrenildiğine göre, İngiltere hükümeti, İsveç ve Norveç bükümetlerinden Almanyaya yapmakta oldukları demir ihracatım eksiltmelerini taleb etmiştir, İktisadi harp nezaretinin bir murahhası İsveç ve Norveçle yeni bir ticaret itilâfı ak- delmek maksadile Stokholmde bulun- maktadır, Almanya mukabil tedbir | alıyormuş Stokholm 4 (A.A.) — Dagens Nyhe- ter gazetesinin Berlin muhabirinin yazdığına göre, Almanya, Chamber- Isin'in Avam Kamarasında bildirdiği tedbirlere karşı mukabil tedbirler ha- zırlamaktadır. Diğer taraftan ayni gazete, baş makalesinde Chamberlain'e hak ver- mektedir. Londradaki görüşmeler Londra 4 — Başvekil tarafından, ablokanın şiddellendirileceğine dair söylenilen sözler münasebetile Reuter ajansının siyasi muharriri diyor ki: «Harekete geçmezden evvel bitaraf- laria olan münasebetlerimizi iyice tedkik etmek lâzımdır. Yakın Şark- taki sefirlerimiz bunun için Londreya davet edilmiştir. Bunlar hafta sonun- gününden itibaren görüşmelere başlanacaktır. Bundan sonra kati harekete başlana- caktır. Almanya Balkanlarda ticari tazyik usulleri tatbik etmektedir. Hiç şüp- he yok, Balkanlar müttefiklere karşı sempali duymaktadır. Balkanları şu- na ikna etmek lâzımdır ki, müttefik- ler, Almanların yaralacakları her türlü vaziyetten kendilerini kurtara- cak vaziyetledirler. Müttefiklerin Ya- kın Şarkta ordularının kuvveti müte- madiyen artmaktadır.» Hâlde toptan satış 4/4/9409 Perşembe günü İstanbul Belediyesi Merkez Hâlinde top- tan sallan yaş meyva ve sebze flatleri: Bin aşağı fiati en yüksek fiatt Cinsi Emsali Kr. r. Domates kilo 70 “0 Bakla » 10 Li Araka »> - 3 Bezeiye >» 5 “0 Patates m. 10 Soğan » 50 7 Ispanak » # 1? Pırasa » 5 $ lahana » 0 n BHavış Li 8 3 Kereviz kök », 4 » yaprak o Deme 6 8 Karnabahar Adet 4 » Enginar », 2 15 Marul » 5 6 Yeşil salata 0 & «0 " 'Taze soğan Demet 1 125! » sarmisak » ı 135 Maydanoz » : 159 | Dereotu , 3 Kane ». —5 ı Pancar » 350 4 Pan , 3 4 “Turp kırmız » , 2 » bayir , 15 2 Taze yaprak Demet 30 “0 Elma Amasya Ko “ » Petik » 150 2 » düz » 7 . » Kavak ig is Armut. Ankara » > 30 » İnebolu Bia 3 Keylane » 4 1 Limon yerli 100 Adet 150 250 Portakal Dörtyol 64 Paket 320 350 » w» 25 250 » ©» 6 25 , 50 » 29 225 » Aydin 4 > 325 , » s9» 30 » Tu» 18 215 » Rize uu» 120 150 » » 5» 105 125 ” » 100 » 5 9 » Mersin yafası 160 Sandık 850 1000 » Mersin yafam 300 Sandık 900 1000 Çağla Badem Kib 3 “ “Tarunç Adet 125 2 * Bursacan şehrimize gelerek Lâlelide saka İbrahim isminde birinin evinde otu- zan Esma, kucağında iki yaşındaki ço- cuğu ile köprünün bir tarafmdan diğer tarafına geçmekte iken şoför Rahminin idaresindeki otobüsün sadmesine uğras miş ve çocuğile beraber yaral, Polis şolörü yakalayarak hakkında tah Kikara Baslamıştır. İngilterenin Budapeşte elçisi Londraya hareket etti Budapeşte 4 (A.A) — İngilterenin Budapeşte elçisi Omaliye dün Lon- draya hareket etmiştir. Cenubu Şerki Avrupasındaki İngiliz elçilerinin y&- pacağı toplantıya iştirak edecektir, Kabinedeki değişiklik Londra 4 — Kabinede yapılan de- ğişiklik halk tarafından İyi karşılan- mıştır. Bu değişiklik arasında en dik- kate şayan görülen nokta, Bahriye Nazirı B. Churchill'in barbi idare komitesinin başına (getirilmesidir. Enerjisi herkesçe malüm olan Cbur- chili'in harbin idaresine yeni bir ş8- kil vereceği muhakkak addeğiliyor. Diğer taraftan Dahiliye Nazırı Sir Samuel Hoare'n Hava Nezaretine getirilmesi de meminuniyet uyandır. mıştır. Sir Höare da azimkârlığı, ça- lişkanlığı İle meşhurdur, Evvelce iki defa Hava Nezârelinde bulunmuştu. Zafer Nazırı Stokholm 4 (A.A) — Stockholms Tidingen gazetesi İngiliz kabinesin. deki değişiklik hakkında neşrettiği makaleye «Churchill Zafer Nazır ol- mak niyetindedir» başlığını vermiş- tir. Bütün İsveç gazeteleri bu değişik- liği harbin daha şiddetli bir tarzda idaresi hakkındaki umumi talebe at- fetmekte müttefiktirler. Fransız matbuatının alâkası Paris 4 (A.A.) — Almanyaya karşı ilân edilen ekonomik harp devâm edi- yor. Matbuat, Almanyayı ekonomik sahada boğmak için bütün koşları ellerinde tutan müttefiklerin bu ta- arruzuna pek tabil olarak alâka gös- termektedir. Almanyanın bitaraf memleketler tarafından iaşesi Fransa ve İngiltere için çok mühim bir mesele ortaya koymaktadır. Zira bu iki millet Chamberlain ve Reynaud'nun söyle- dikleri gibi beynelmilel hukuka Tia. yet arzusundadırlar. Almanya mütte- fiklerin ayni zamanda hem diplomasi bem de deniz sahalarında aldıkları tedbirlere Kızıyor. Müttefikler deniz hürriyetini hasımlarına birakmak arzusunda değildirler. BULMACANIZ 1 — Pehlivanlar. 3 — Merkep - Emir veren kadın. 3 — Riyaziyeden bir ders. 4 — Fabrika. 5 — Mezhep - Üstü örtülü mezar. 6 — Tersi cariyeyi demektir. 7 —'Tersi kâtibi adildir - Bir renk, 3 — Bir azamız - Kıymetli bir taş, - Yapma. Ilkad - Tersi saviyedir. Yukarıdan aşağı: 1 — Sefine direği, 3 — Soğuktan müteessir olmıyalım, 3 — Sağlamlık - Tersi güzel sanattir, 4 — Tefsi kir izidir - Büyük hikâye, $ — Beki birırk. 6 — Tersi sütlü pirinç tatlısıdır. 7 Tersi yüzdeki çillere yarıyan bir mer- i 8 — Tersi bir nevi mikroptur - Baba kaf- desi. rna «Te gelirse nağme olur » Mev- iŞ Tersi insani hel bem > Ge DE m bayılır ayık Geçen bulmacamızan halli Soldan sağa: 1 — Oda, Kinaye, 2 — Korkusuyok, 3 — Uğuldamak. 4 — Yukardan, 5 — Un, Le, Raşe, 6 — Cedilkazan. 7 — Uyak, İlâhe,8 — Lis, Abasak, 9 — Ane, Narına, 10 — Reftar, Maaşı artan muallimler Maaşları 25 liradan 30 liraya yükseltilen 17 muallimin isimleri Ankara 4 (A.A) — Orta tedrisat mual- Hmlerinden, yüksek okul mezunu olup da 25 lira maaş almakta olanların maaşları- nın 30 liraya çıkarılamsı kararlaştırılmıştı. İl. partide 51 muallimin maaşının 30 Hraya çıkarıldığı geçen ay tebliğ ve neşredilmiştir. Bu defa, kadro dahilinde yapılan değişik- Biklerle ikinci parti olarak aşağıda adları yaslı 17 muallimin maaşları 25 ten 30 li- raya çıkarılmıştır: Adana erkek lisesi tarih öğretmeni Şevki Berker, Ankara kız lisesi tabliye öğretmeni Nihal Tokay, İzmir ikinci erkek İsesi tarih, coğrafya öğretmeni H. Garra Sarmat, Sam- sün Hsesi riyaziye öğretmeni Kemal Aydinç, Ankara kız lisesi türkçe öğretmeni Muallâ Seden, İnönü kız lisesi edebiyat öğretmeni A. Süreyya Aran, Ankara üçüncü ortaokul riyaziye öğretmeni Muzaffer Berdi, Ban- dırma ortaokul tarih, coğrafya öğretmeni Belkıs Sakaroğlu, Kütahya lisesi beden terbiyesi öğretmeni Nevzat Turgay, Denizli Msesi riyaziye öğretmeni M. Raşit Mocan, Balikesir erkek öğretmen okulu edebiyat öğretmeni Necdet Sancer, Denizli Nsesi tam rih stajiyeri A. Akif Tütenk, Muğla orta- okulu tarih, coğrafya öğretmeni Dürnev Eğmioğlu, Haydarpaşa Yisesi tabiiye öğret- meni Nüsret Bayender, Emirgân ortaokulu tabliye öğretmeni H. Behice Boral, Zongul- dak lisesi tarih, coğrafya öğretmeni Mür- vet Güktürk, Galatasaray Hsesi tarih, coğ- rafya öğretmeni A. G, Ferruhzat Turaç. 4 Nisan 940 Kapanış 1 Sterlin 5 100 Dolar 14115 100 Frank 25 100 Liret 15125 100 İsviçre Vr. 2027135 Firin TI.8028 100 Raygmark — 100 Belga 218 100 Drahmi o 100 Leva Aris 100 Çokoslorak Ka pi 100 Pezeta 1381 280 Ziol ii 100 Pengo 261018 160 Ley 0825 100 Dinar 341 10 Yen 34305 100 isveç Pr. 31005 160 Ruble — ESHAM ve TAHVİLÂT Türk borcu I peşin 1970 Ergani m0 Sıvas - Erzurum $ 1953 Merkez Bankasi peşin u2— Abone ücretleri Ecnebi 2700 kuruş Türkiye SENELİK 1490 Kuruş $ AYLIK 750 » 450 » 3 AYLIK b » M0 » 1AYLIK 150 » -» | Posta itihadına dahli" olmıyan öereki | memleketler: Geneli 00 al aydı ğı 1000 kuruştur. Başmuharrir: 20565 — Yam işleri: 20765 — İdare: 20691 — Müdür: 20497 Safer 26 — Kasım 150 8. İmsak Güneş Öğle İkindi Akşam Yata E 9,16 1100 540 © 1200 134 Va. 353 537 1217 1554 1538 2011 İdarehare: Babıdli civarı Acımusluk sokak Neo 13 940/216 Ankarada Cebeci Doğru sokak 21 No. da mütcahhit Maksut Aleraka: Akdeniz Güven | Türk Limited şirketi vekili avukat M. A. | Barıkan tarafından aleyhinize açılan borç- | Yu olduğunuz 5000 liranın temini istifası | zımnında ipotek edilen iki gayri menkulün tesefli davasının muhakemesinde: 27/3/9040 Çarşamba günü saat 9 da mahkemeye gel- menlize dair namınıza yazılan giyap kara- rı İstanbula gittiğiniz ve adresinizin malüm olmadığından bahisle P. T. memurluğunun 16/3/940 tarihli meşruhatile iade edilmesi üzerine giyap kararı yerine kalm olmak üzere İstanbulda intişar eden Akşam ga- zetesile tebliğal icrasına karar verilmiş ve duruşması 17/4/9040 Çarşamba sanat dokuza talik edilmiştir. Mezkür gün ve snatte An- kara asliye 3 üçneü hukuk mahkemesine bizzat veya kanunen muteber bir vekil gön- dermeniz lüzumu H. U, M. kanununun 401 ve müteakip maddelerine tevfikan ân olunur. (M. 32636) Ankara asliye üçüncü hukuk hâkimliğin- | den: Amasyada su altında kalan evler çöküyor (Baş tarafı 1 nci sahifede) Sevkedilen yardımcılar iş göremiyorlar Amasya 4 (A.A.) — Yeşilmak bu gün de yükselmekte devam ediyor. A- masya ile civar vilâyet ve kazalar ara- sındaki yol ve telefon irtibatı inkıtaa uğramıştır. Samsun #reni bugün de gel- memiştir. Amasya istasyon binası ve makaslar su altındadır. Mk ee al mah- sur kalan memurlara müşkülâtla ekmek verilebilmektedir. Orta mektep binası ile bir ilkmektep binası sular altında kal- dığından tedrisat tatil edilmiştir. Posta ve telefon binası da tahliye edilmiştir. Hükümet ve belediye binalarının alt ka- tını basan sular gittikçe çoğalmakta ol- duğundan evrak mahzenleri tahliye edil miştir. Binanın tamamen tahliyesi çare- leri d ülmektedir. Sular bütün şiddetile üç kilometrelik parke bulvar üzerinden skmakta ve her türlü seyrüsefer durmuş bulunmaktadır. Bulvarın istinat o duvarları müteaddit | noktalardan yıkılmağa başlamıştır. Bu sebeple istasyon ile şehir arasında irti- bat kesilmiştir. Kasabadâ sular altında kalan evler tedricen çökmeğe başlamış- tar. Şimdiye kadar beş altı ev yıkılmış- | tır. Suların istilâsına uğrayan ve kaçma- ğa muvaffak olamıyan insanlardan şim- diye kadar 12 kişi kurtarılmıştır. Diğer- İerini kurtarmak için çalışılıyor. Kayabaşı ve Ovasaray köylerinde su İ çe bir yere sığınmağa altında kalan insanları kurtarmak için dünkü gün Zara nahiyesindeni sevkedi- len yardımcılar deniz manzarasını alani suları geçmek oimkânsızlığı karşısında bir iş görememişlerdir. Bu iki köy hal kından bir kısmı dağlara çekilebilmişe de çekilmiyen insanların vaziyeti hak“ kında hiçbir malümat alınamamıştır. Jandarma bölük kumandanı ve Zara nahiyesi müdürü bu köylere gitmişlerdir. Ayni zamanda Samsun vilâyetinden sandallarile birlikte altı sandalcı gönde- rilmesi istenilmiştir. Erban 4 — Arazi su altındadır. Mü- nakalâtin temini için kayıklardan istifade çarelerine baş vurulmaktadır. Sular her an kaharmakta devam ediyor. Birçok köprüler yıkılmıştır. Ayvacık nahiyesinde heyelân başladı Samsun 4 (A.A.) — Kınlırmak üç metre yükselmiş Çarşambada Yeşilirmak beş metre yetmiş sekiz santimetreye çik- mıştır, Çarşambanın Ayvacık nahiyesin- de bazı arazi heyelâna başlamıştır. Yine Çarşambanım : Karamustafalı köyünü su baamış ve yirmi beş evin nüfusu yüksek- mecbur olmuş- tur. Kurtarılması için icap eden vesait ve malzeme ile bizzat kaymakam ve jan- darma komutanı mahalline gitmişlerdir. Seylâp mıntakasında nüfusca zayiat yoktur. Bina ve mezruat üzerindeki ha- sarat tesbit edilmektedir. Almanya geniş mikyasta asker toplamağa başladı (Bas tarafı 1 nci sahifede) Berlinde Hohenzollerm hanedanının şerefine dikilmiş olan birinci Frede- rikin birkaç ton bronz sikletinde olan heykeli yakında eritilecektir. Bielfeld belediye reisi, yeni tasarruf sandığı binasındaki demir parmaklık- lar, bronz çerçeveler, gişeler ve kalori- fer boruları kaldırmış olduğundan do layı tebrik edilmiştir. Nuremberg belediye reisi de opera binasının cephesini tezyin eden 10 kental Valkyrie heykelini kaldırmış ol- duğu için tebrik edilmiştir. Spor klüp- leri ile her nevi cemiyetler, madeni ro- zetlerini madalya ve kupalarını tes- lim etmeğe davet edilmişlerdir. Almanların baskın teşebbüsü akim kaldı Paris 4 (A.A) — Büyük umumi karargâhın $ Nisan tarihli tebliği: Gün, sükün içinde geçmiştir. Evvelki gece düşman ın mevzilerimizden biri- ne baskını tamamile akamete uğ muş ve düşman birçok esir vermiştir. Bir güna zaylatımız yoktur. 2 Nisan tarihli tebliğde mahyolmuş olması muhtemel bulunduğundan bahsedilen üçüncü Alman tayyaresi- nin hakikaten düşürülmüş olduğu te- eyyüd etmiştir. i Samsun yolunda birtren yoldan çıktı bir gardöfren öldü Somsun 4 (A.A.) — Pazartesi günü saat 205 de Lâdik istasyonundan Kavağa gelmekte olan marşandiz treni 57 nci kilometreden geçerken heyelân dolayısile makine ve 7 yük vagonu yoldan çıkmış ve kısmen par- çalanmış, kaza neticesi gardöfren | Osman vâzife başında ölmüştür. Baş- kaca nüfus zayiatı yoktur, ABDÜLVEHAB ' ın Bugün SAKA RYA sinamasında İSTANBULDA İLK DEFA ei Paris Soir'ın tefrika ettiği en güzel kn ed . Sıcak memleketlerin Mat gökleri altında ALOHA, SEVDALILAR CENNETİ Baş Rollerde: JEAN MURAD - DANIELLE PAROLA - ALERME - ARIETTY ve Honolulu'nun bütün güzel kızları Sinema tarihinde Daima ebedi birer Yıldız gibi parlayan ve yüksek eserleri yaratan Dünyanın en büyük Rejisörü CECIL B. DÖMİLLE'in son ZAFERİ ATLAS EKSPRESİ BUGÜN MATİNELERDEN İTİBAREN TAKSIM sinemasında İstanbulda dk defa olarak JACKIE COOPER ve FRED BARTHOLOMEN tarafından fevkalâde bir surette yaratılan ALAYIN ÇOCUKLARI Ye arzuyu umumi üzerine Aşhın Göz Yaşları Türkçe sözlü, Arapça şarlalı, Yeni kopya Askere çağırılanlar Kadıköy Askerlik Şubesinden: 1 — Nisan celp emri gelmiştir. Bu celpte 25 sene hizmete tabi hiç askerlik etmemiş Jandarma ve gümrük &nuflarından 316 - 335 dahil doğumlular askere sevkedilecek- derdir. 2 — Bu celple de bedel alınmıyacaktır. 3 — Şubede kayıtlarını yaptırmak Üzere birkaç gün evvel şubeye müracaat edecek- lerdir. 4 — Şubede toplanma günü 19/4/9049 cu- ya günü sast 9 dur. Bu tarlhien sonrü ge- denin tatbik lenler hakkında 89 uncu mad edileceği ilân olunur. en büyük ZAFERİ