13 Nisan 1940 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

13 Nisan 1940 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

SPOR : KİŞPE Macar Takımı Bugün Geliyor Macar Kişpeşt futbol takım Bel gradda trene yetişememiş, bu yüzden dün gelememiştir. Bu sabah İs. tanbulda bulunacaklardır. Macar ta- kımı bugün Galatasarayla karşılaşa. taktır. Sarı kırmızılılar Macarlar kar Şısına en kuvvetli &adrolarile çıka. taklardır. : İkinei müsabaka yarın Fenerbahçe le Fener stadında yapılacaktır. Sarı Micivertliler bu karşılaşmada Mısıra gidecek takımı tecrübe edeceklerdir. TAN Kupası Maçları Tan kupası Mektepliler futbol şam. piyonasına buğün yalnız Şeref sta. dında devam edilecektir. Günün en mihim karşılaşması kırmızı grup bi. rincisini meydana çıkaracak olan Hay darpaşa - Boğaziçi müsabakasıdır. Bu maç 1620de yapılacaktır. Saat 15.10 da Vefa - San'at, 14 de Galata. Saray - İstiklâl oynıyacaklardır. Mısıra Giden Atletler Mısırda Kızılay menfaatin, cak olan atletizm DÜNE al ei İştirak edecek atletizm kafilesi dün İskenderiyeye hareket etmiştir, Takım Muzaffer, Rıza Mak. sut, Hüseyin, Mustafa, Ateş İbrahim, Jerfi, Adnan Gören, Arat, Süreyya, Cezmi, Kemal ve Faikten mürekkep. tir, Spor Eğitmenleri Kuleli “beden terbiyesi. eğitmen kursunun açılmaması üzerine br kur. sa memur edilmiş olan 4 eğitmenin Anadolu bölgelerine tevziinin tekar. rür etmiş olduğunu evvelce yazmış. tık. Bundan bir hafta evvel beden terbiyesi genel direktörlüğünde çe. kilen kura neticesinde bu dört eğit. menden Ziya Atlet Elâz'ğn, Reşat Malatyaya, Yusuf Urfaya ve Naci 'Teblise düşmüşler, keyfiyet te kendi lerine tebliğ edil İngilizler Vaziyeti Nasıl Görüyorlar? (Başı 1 incide) yaklaştırmak için Holandaya karşı hareket etmesi ihtimali hesap dahi. linde tutulmak icap eder. 4 — Fakat cenubu şarki sahasmın d da emniyet içinde olmadığı göze garpmaktadır. Mister Çhurehill'in son nufkunda şimaldeki deniz hareketlerinden hah. Sederken "Akdenizdeki emniyeti te. min için lâzım gelen tedbirlerin a- andığını da söylemiş olması iki şa. Yinnın ortaya çıkmasına sebep ol. muştur: Birinelsi: Almanyanın Tuna neh. rinde bikimiyeti ele almak isteme. sine muhalefet edecek Balkan dey. İetlerine karşı muhascmula giriş. mesi, İkincisi: Sovyetlerin Besarabyayı #stirdat için harekete geçmeleri, Bu ihtimaller tahakkuk ettiği tak- dirde vaziyet kümilen değişir ve har. bin Cenubu Şarki Avrupaya yayı ması. dolayısiyle müttefikler burada da faaliyete geçerler, Velhasıl vaziyet mühimdir ve aza- mi dikkatle takip olunmüuktadır. Müttefikler, bu yüzden, İtalyanın vaziyetini gözden uzak tutmamakla. dırlar. RADYO ANKARA RADYOSU Türkiye (ORadyodifüzyon (Postaları Türkiye TAP, Radyosu Ankara Radyosv Dalga Uzunluğu 37 m M0 Ken 20 Kw 2048 m. 182 Kon 10 Ku Cumartesi, 13. 4. 1940 12.30 Proğram, ve memleket sazi ayarı 1235 Ajans ve meteoroloji haberleri 13,50 Müzik Çalanlar: Fuhire Feran, Refik Persan, Basri Üfler, Fâhri Kopuz, Oku- şr |Müttefikler Skajerak'a Mayin Döktüler (Başı 1 incide) Pam arhlısına bombalar atmışlar. Stavenger, Norveçteki alti hava karargühının biridir. Buraya yapılan taarruz neticesinde yerde bulunan üç Junkers tayyaresi tahrip olunmuş ve yirmi kadar Alman âskeri mak. tul ve mecruh düşmüştür. Tayyare dafii toplar, müttefik tayyarelerinin geri döndükleri sırada faaliyete geç. mişlerdir. Bu tasrruzu müteakıp, İngilterenin Vellington bombardıman tayyaresi gelerek tayyare karargâhını borabar. dıman tayyareleri gelerek tayyare kârargâhın; bombardıman etmişler, ve Alman avcılarile dövüştükten son ra bir kayba uğramadan geri dön- müşlerdir. Müttefik tayyareleri, Şimale doğ. ru, Norveçe gitmek istediği anlaşılan bir Alman mühimmat gemisine ta. arruz etmişler ve şetni müthiş bir infilâkı müteakıp alevler içinde kal. mıştır, Müttefik tayyareler, Baltık deni. zindeki bir Alman deniz hava üssüne taarruz etmişler ve 5000 tonluk bir levazım gemisini bomberdıman et. milş ve bu gemiyi tahrip etmişlerdir. Bir Alman gemisi daha boribardı. man edilmişse de karanlık yüzünden netice anlaşılmamıştır. Müttefikler tarafından vücude ge- tirilen mayin mıntakalarının 'bir kaç Alman gemisini imha ettiği haber a. Bırmıştır. İsveç sahilinden müşaha- de edildiğine göre, bir Alman gemi. si bir infilâkı müteakıp batmıştır. İsveçten daha başka infilâklar işi. tildiği haber veriliyorsa da bunların dip bombası atmak yüzünden ileri geldiği anlaşılıyor. Bir kafileye taarruz edildi Strantstad, 12 (A.A.) — Norveç hududu civarı — Burada zannedildi- ğine göre, İngiliz filosuna mensup gemiler, bugün sahile yakın bir nok. tada, bir Alman gemi kafilesine taar. ruz etmişlerdir. Dün gece yarısından &z sonra, Oslo halici methalinde, İs- veç sahil kasabalarında, denizden ge. len şiddetli top sesleri işitilmiştir. Şafak sökerken, - Kostar adası gece bekçileri arka arkaya infilâk sesleri uymuşlar, az sonra bir Alman gemi) sinin berhava olduğunu görmüşler. dir. Bu geminin asker nakletmekte olduğu zannediliyor. Taarruz esnasın da, mühimmat yüklü bir Alman ge. misinin daha battığı söylenilmekte. dir, Norveçteki Harp Londra, 12 (Hususi) — Norveçten gelen harp haberleri Norveç kuvvet. lerinin Christiandsand, “rondhelm Bergen, Narvik cıvarmda ve Oslo şi. malinde mukavemetlerini arttırdık. larını anlatıyor. Almanların, Frede. rik Statı bugün de bombardiman et. meleri Oslo Fiyorduna hâkim olara. dıklarım gösteriyor. Norveç bayrağı hâlâ bu şehrin w. lanmaktadır. w Oslo nun Şimalinde, bir Norveç müdafaa hattının teşekkül ettiği anlaşılıyor. Norveç kuvvetleri Başkumandanlığı leden sonra hafif İngiliz deniz kuv- yetleri Trontheim koyuna girmeğe beyhude yere çi Ayni za manda İngiliz tayyareleri de tesirsiz kalan bir hücumda bulunmuşlardır. Trondheim yakınlarında yeni Norveç sahil bataryaları tarafımızdan işgal edilmiş ve müdafaa haline konulmuş tur. Bergen, Sevanger ve Chrietiand sand civarında işgal etmiş olduğumuz mıntakalarda gün sükünetle geçmiş. tir, Stavanger'e karşı bir İngiliz hava hücumu istisna edilirse düşmen bu. ralarda o tâarruzds bul ii Stavanger'de hava dafi bataryaları bir İngiliz tayyaresini düşürmüşler- dir. Oslo civarında Alman işgal kıta- atı ellerindeki araziyi genişletmişler. dir, “Harp filomuz 11 nisan tarihinde İde harekâtına devam etmiş ve Nar. vik önünde iki İngilz destroyer daha batırmıştır. Hava kuvvetlerimiz, Nor veçteki kıtaatımıza keşif ve himaye uçuşlarile müzaharet etmektedir. “Çarşamba günü öğledenberi yeni deniz ve hava üslerinde bir çok hava dafi bataryaları hazır bulunmaktadır. Keşif tayyarelerimiz bütün Norveç, sahilleri boyunca tarassut eylemek Üzere Şimal denizinin yükarı kısım. larına, uzaklara kadar gitmişlerdir. Bu keşif uçuşları neticesinde dün ak- şam bir harp hava filomuz Durnthe- im'in 200 kilometre şimali garbisinde düşman harp gemilerine taarruz ey— lemiştir.Bir tayyare gemisine ağır bir bomba isabet etmiş ve bu kruvazör, hareketsiz birakılmıştır. Garpte yeni hiçbir şey yoktur. Fransanın şimal ve merkezinde yaptığımız keşif uçuşla. m Parise kadar götürülmüştür, İki teyyaremiz dönmemiştir.” Norveç kaynaklarından gelen ha- berlere göre, Almanların Narvikten çıkmak için yaptıkları hareketler bo. şa gitmiştir. Narvik'in demir yolu Norveçliler tarafından tahrip olun. muştur. Karaya oturan İngiliz destroyeri Hardie'nin mürettebatı silâhlarile karaya çıkmışlar ve Nörveçlilere iL tihak etmişlerdir. Alman tayyare filoları, muhtelif şehirleri bombardıman etmektedir. Bir habere göre, Norveçi» bulunan n ask ayıs mi bin. den fazla değildir. Almanların Trond heim sahillerine mayin döktükleri bildiriliyor. Stokholmden bildirildiğine göre, Alman tayyareleri Nyvergsund'da bulunan Norveç ordusu umumi ka rargâhinın merkezini bombardıman ve kâmilen tahrip etmişlerdir. Norveç kralı ile Prens Olaf ve Baş. vekil Nyvergsund'da yemek yemek. teler iken, Alman tayyareleri hücum TAN NORVEÇ Harbinin Ehemmiyeti : (Başı 1 incide) manda işgal edilmedikçe, sahile çı. karılan Alman kıtaları tecrit edilmiş bir halde kalacak ve tehlikeli bir va. #iyete düşecektir. 2 — Norveç sahillerine asker sev- kedebilmek için donanma cüzütam. larının nakliye gemilerine refakat et. meleri lâzımdır. Bu yüzden Alman donanmasının mühim bir kısmı At. lantiğe çıkmıya ve İngiliz donanma. sile tutuşmıya mecbur olmuştur. Bu da Almanların dört kruvazör, iki destroyer ve bir tahtelbâhır kaybet. melerine sebep olmuştur. 3 — Skajerak Boğazına mayin dökmekte geç kaldıkları için İngiliz donanmasına, buradan geçerek içer. ideki Alman donanmasile harbe tu. / taşmak imkânını vermişlerdir. 4 — Sovyetlerin, Finlandada um. dukları gibi, Almanlar da İsveçale. rin mukavemet etmeksizin teslim o. lscaklarını zannetmişler ve âldan. mışlardır. 5 — Müttefiklerin, Finlandaya ol. duğu gibi Norveçe de yardım edemi. yeceklerini tahmin etmişler ve bun. da da aldanmışlardır. Bütün bu yanlış hesaplar ve tah. minler neticesi, Alman donanması fena vaziyete düştüğü gibi, Norveç İşgali de Almanlar için tehlikeli bir safhaya girmiştir. * m şimdilik müttefikler Kor. veçte henüz bir cephe kur. mamışlardır. Müttefik donanmaları hâlâ Alman donanmasını imha ile meşguldür. Alman donanması imha edilir, İngiliz dottanması Skajerak Boğazına ve Kategat yollarına bü. kim olursa Almanların Norveçle olan muvasalasını kesmiye muvaffak ola. cak ve bu suretle Norveçte karıdan bir cephe açmıya lüzum görmeden bu harbi bitirmiye muvaffak olacak. lardır. Üç gün içinde, Alman donan. masının onda bir kuvvelinin ımha edilmiş olması da Du ihtimalin kuv. vetli olduğunu göstermektedir, Norveç teşebbüsünün ademi mu. büyük akisler yapabilir. Şimdiyo kadar Hit. Yeri dalma mu görmiye alışmış olan Alman milletinin bu hâdise göz- Jerini açabilir, ve zaten dahilde mev- cut olan hoşnutsuzluk yarım bir is. yana müncer olabilir. Yahut Şimalde muvaffak olamıyan Hitler, bu mağlübiyetin acısını çıkor. mak için diğer bir cephede taarruza geç wlir. Nitekim, Fransa hükümeti Garp cephesinde mühim hazırlıklar olduğunu haber vermekte ve burada Mozel e Ren arasındı büyük bir ta. arruz beklenebileceğini bildirmekte. ederek 30 bomba atmışlar ve mevkii | gir. mitralyöz steşi altına almışlardır. Her üçü de kaçmıya teşebbüs etmiş ler ise de bindikleri otomobil biraz sonra Alman bombardıman tayyare. lerinin hücumuna uğramış olduğun. dan ormana iltica mecburiyetinde kal mıştır. Kral ile Prens ve Başvekil, neticede salimen Nyvergsund's dön. müşlerdir. Derhal idamlar başladı Oslodaki o Alman kumandanlığı, Din bugünkü tebliğine göre, “Alman taarruz hattının önüne kon muştur. Alman işgel sahâsma m bütün telgraf ve telefon Tülek silmiştir, Oslo'yu aydınlatmakta olan kudret merkezlerinden birinin tahri. bi yüzünden Öslo bir saat kadar ka- ranlıkta kalmıştır.,, Norveç kumandanlığının tebliği Norveç Başkumandanlığınız Stok- holm radyosu tarafındsa neşredilen tebliği şudur: “Almanlar Oslo ve civarını İşgal etmişlerdir. Norveç kıtaları Oslo mun Şimal ve Şimali Şarkisindeki mevzilerini muhnfaza etmektedirler, Nazi kuvvetleri Christlansund, Sta. vanger, Bergen, Trondheim'den baş. ka Norveç cenubunun diğer sahil yan: Mustafa Çağlar, 1420 Müzik: Hate Türküleri Aziz Şenses ve Sarı Recep. 14,30 Müzik Riyasetiüm- Mur Bandosu (Şef İhsan Küncer) 185 10,30 Müzik: Cezband (P1) 18,00 Proğrum ve memleket saat ayarı 18,05 Müzik: Radyo Caz Orkestrası 18,40 Konuşma (Yurt bilgisi ve sevgisi) 18,55 Serbest saat 19,19 Memleket saat ayari, Ajans ve meteoroloji haberleri 19,30 Mü- zik fasıl heyeti 20,10 Konuşma (Günün meseleleri) 30,25 Müzik Çölanlar: Fahire Fersan, Refik” Fersan, Basri Üfler, Fabri Kopuz. 1 - Okuyaslar: Necmi Ruza Ahız- Kan, 2115 Müzik: Küçük orkestra (Set Necip Aşkım) 22,15 Memleket saat syarı, Ajans huberleri; Zirnat Kaham - Tahvi- lüt, « Kambiyo - Nukut barsam (riyat), 22,40 Konuşma (Ecnebi dillerde - Yalnız kısı dalga postasile) 2220 Nüsik: Cag- Bant (PL) (Sant 3300 e kadar yalnız u- zan dala postasile 2825 2330 Yürinki proğrum, ve kapanıp. bölgelerini kontrolleri attında bulun. durmaktadırlar. Norveç cenubunun diğer kısımları Norveçlilerin elinde. dır. Almanlar tarafından işgal edil. miş olan Narvik hariç olmak üzere Norveç kıtaları şimaldeki bütün mevzilerini muhafaza ediyorlar. Al man motörlü kuvvetlerinin Narvik- ten İlerlemek üzere yaptıkları son teyebbüsler akim bıraktırılmıştır.” Alman tebliğine göre Alman tebliğine göre, Danimarka. da hiç bir hâdise vuku bulmamıştır. Norveçteki vaziyet şu kekilde anla. “Alman kıtsatı Narvik civarında işgal ettikelri mıntakayı genişletmiş. ler ve muharebesiz almışlardır. Trondhelm mıntakasında İngiliz. lerin yapmış oldukları bir hâva ta. 'arruzunu kolaylıkla defttik. Dün, öğ. neşrettiği bir beyannamede bazı Nur. veçlilerin (Sabotaj) suçundan idam dildiklerini bildirmekte ve bundan böyle, Almanyanın himayesindeki Narveç hükümetine karşı hareket e. decek olanlarm ayni akıbete duçar olacaklarını ihtar etmektedir. . Londra, 12 (AA) — Stokholm. den haber verildiğine göre torpido muhripleri refakatinde beş Alman nakliye gemisi dün sabah Osloya de. mir atmışlar ve karaya 10 bin asker çıkarmışlardır. batırılmış! Greisenan Londra, I2 (A.A) — Stokholm radyosu tarafından neşredilen Nor. veç resmi tebliğine göre, Almanların Gneimaı zırhlısı, Oslo halirinde bat. miştir. Gnelsenau 26000 tonluk olup Seharnhorst sınifından bir gemi idi. 1936 da denize indirilmişti ve 1461 den fazla tayfası vard. * Stokholm, 12 (A. A.) — Norveç ves mi tebliğinde deniliyor ki: “Osloda kurulan kukla hükümetin Hariciye Nazırlığına tayin edilen bin. başı Hvosleff mevkiini | terkederek bugün buraya gelmiş ve Norveç kuv. etleri başkumandanmın emrine ta mamen Âmade bulunduğunu söyle. miştir. Hvosleff buradan tayyare ile İsveçe gitmiştir.,, Almanların kontrolü altında bulu, nan Oslo radyosu, halkın son fki gün zarfında muhtaç oldukları miktarda fazla para çekmiş olduklarına bina. en bütün Oslo bankalarınm bir ihti. yat tedbiri olmak üzere bü hafta 80. nuna kadar kapalı kalacağını bildir. Her halde Almanlar Şimalde ister muvaffak olsunlar, ister olmasınlar, ikı taraf ta ilkbahar ile beraber har- be başlamış bulunuyorlar. Norveç harbi artık mahalli kalamaz. Bu harp diğer cephelere de sirayet edecek we Fransızların dedikleri gibi kati bir yıldırım harbine müncer olacaktır, Onun içindir ki, Norveç harbi, Avru. peanın ve harbin mukadderatı üzerin. de mühim rol oynıyacaktır. — — Yeni Erzincanın Yeri Tesbit Ediliyor Erzincan, 12 (A.A.) — Rasathane Müdürü Fatin Hoca, Üniversite jeo- loji Profesörü Hâmid Nafiz, Nafia Vekâleti şehircilik mütchassısı Ce- 1â1, Sıhhat Vekâleti müfettişlerinden Hikmet Fırat, maden mühendisi Si. verski ve Üç muavininden mürekkep heyet Erzincana gelmiştir. Heyet dün Vali Vekili Hilmi Balcı ile tamamen harap olan Yalnızbağ, Haşhaş, Ço. kurkuyu, Sarıgöl köylerile yüzde 25 zaylat gösteren Geçitköyü ve müs. takbel Erzincan şehri hakkında tet- kikatta bulunmuşlardır. Heyet bu- gün müstakbel şehirle, mezkür köy. lerin yeni yerlerini tesbit edecektir. miştir. Bankalar, gelecek hafta açılacak ve müşterilerin çekebilecekleri para. nın azami ryiktarı tesbit edilecek. tir > * Londra, 12 (A. A.) — Norveç sahil muhafsza gemilerinin denizden 3000 den fazla Alman cesedi çıkardıkları Stokholmden bildiriliyor. * Moskova, 12 (A. A.) — “ras ajansı Narwik'i işgal eden Alman kuvvet. lerinin ekseriyetinin oraya Lenin. graddan Murmansk demiryolu vasıta sile gittiği hakkında Amerikan kay- naklarından verilen haberleri yalan. lamakta ve bu haberlerin tahripkâr mahivette olduğuhu bildirmektedir. Tİ.4.047 Almanyanın Takviy Kıtalarını Isveçten Geçirmesi Ihtimali Val İsveç Başvekili Hâlâ Bitaraflıktan Bahsediyor *Başi 1 incide) Askeri nakliyat yapılması ihtima- line karşı bütün nakil vasıtaları mü. sadere edilmiştir. Bugün Gotenbergte ve daha başka yerlerde hava tehlikesi işareti veril. sveçin bitaraflığı meselesi Almanların Norveçle irtibatını te. sis için İsveçten yol istemeleri ihti. #maline karşı bugün İsveç Başvekili Hanson beyanatta bulunmuş ve şu sözleri söylemiştir: “İsveç bitaraflığını muhafaza et. tiği için bu yolda bir talep beklenmi, yor ve böyle bir talep vuku bulma. mıştır. Vukuu takdirinde ancak red ile karşılanır... Norveç hükümeti, İngiliz radyosu. nu. Norveç neşriyatı yapmıya o me. mur etmiştir. İngiliz radyosu bu neş. riyatı hem Norveç dili ile, bem de İngilizce ile yapmıya başlamıştır. 9708 tonluk Sveaborg İsveç petrol gemisi, bugün İskoçya sahilleri açık. larında batmıştır. Bu geminin müret. tebatından 34 kişi bir İskoçya lima. nina çıkmıştır. Sveaborg İsveçin en büyük petrol gemilerinden birisi idi. Bu gemi pet. rol yüklü olarak Amerikadan İsveçe dönmekte idi. Macaristan vaziyelin inkişafunı dikkatle takip ediyor Budapeşte, 12 (A. A.) — Macaris- tan, Şimali Avrupadaki vaziyetin in- kişafını büyük bir alâka ile takibet- mektedir. Başvekil, dün sabık Hari. ciye Nazırı Kanyayı va halen Hari. ciye Nazırı bulunan Kont Csaky'yi kabul etmiştir. Macar Başvekili ayni zamanda ayan azasından birdok kişi ile-ve Dahiliye Narirı ile de görüş. melerde bulunmuştur. Alman Sefiri, Molotofla yeni bir görüşme yaptı Kaunas, 12 (A. A) Berlinden Li. EK Pi ak hinlş> ğine göre, Almanyanın Moskova el. çisi sali günü Molotofla görüşmüştür, Mülâkatın mevzuu, Şimalde bulunan Alman harp gemilerinin Murmansk deniz üssünden istifade edebilmele. rinin teminidir. Amerika, Izlandanın vaziyeti ile alâkadar oluyor Vaşington, 12 (A.A.) — Bir çok si. yasi müşahitler, İskandinavya hâdi. selerinin Roosevelt'in üçüncü defa olarak intihabı lehindeki hareketi kuvvetlendirdiğini beyan etmekte. dirler, Bunlar, şöyle demektedirler: “— Muhasematın başlangıcından beri ilk defa olarak bütün partiler A- merikan harici siyasetinin intihebat mücadelesinin esaslı unsurunu teşki! etmesi zaruri olduğu kanaatini izhar stmektedirler.,, Amerika Mebusan Meclisi harici- ye encümeni âzaları, Danimarka ve Norveç'in işgali meselesile uğraşmak tadırlar, Amerikan hariciye encüme ni âzalarına göre, Groenland ve İzlan danın, vaziyeti ve akıbeti Armeriks Birleşik devletleri için hayati bir €- hemmiyeti haizdir. Groenland ve İz landanin muharipler tarafından İş gali takdirinde Monroe kaidesinin tatbik edilmesi icap edecektir. İzvestia'nın makalesi Moskova, 12 (A.A) — İzvestiya AL manların Norveçteki harekâtın mev. zuubahseden bir yazısında diyor ki: Harbin, Kendine mahsus bir man- tığı vardır ki, diğer her hangi man. tıktan daha kuvvetlidir, Muharip ta. raflardan biri, diğer tarafı bozmağa matuf tedbirler ittihaz ederse, bu ted birlere maruz olan taraf eğer intihar etmek niyetinde değilse, kollar bağ- a oturamaz. Bu hüküm muharip bü. yük devletlerin yakmında veya hare. kât yolları üstünde bulunan küçük memleketlerin mutlak biaraflıkları hakkında varittir. Tecrübe göstermiş tir ki, mutlak bitaraflık, onu idame e. decek hakikati, kuvvet mevcut olma. dikça bir hayalden ibarettir, Bu kuvvette küçük milletlerde yoktur. Büyük devletler, kendi ara. larında, kıyasıya bir muharebe ye. par ve küçük devletler, * bitaraflık bayrağının gölgesinde, bu harp yü. zünden zengin olurlarken, bitara” bir vaziyetin ilânihaye devam edebi- leceğine inanmak akı) kâri değildir Şurasını kabul etmek lâzımdır ki, bu harp, bitaraf ve müstakil kalmak is Cyen küçük milletlerin bu husustak muvaffakiyeti ihtimallerini asgari hadde indirmektedir. Bu itibarla, ba. Holanda ve Belçikadi Endişe Arttı (Başı 2 inekğl dırmış olması pek tabiidir. “Holandanm merkezi çifte mahiyetli şayialıra yol açi tir. Bu şaylaların bir kısmının SÜ şei, hâdiseleri evvelden kestediği mek arzusundan di 4 arzu, pek tabiidir. Pakat eyni G manda da manasızdır. Şaylalarni ğer bir kısmı ise Holanda ji leyhtarı unsurlar tarafından fena yetlerle ve hattâ bazan herhangi #sosa istinat etmeden çıkarilan alardır. “Holanda halka için en hemmiyeti haiz olan cihet, bugü kümetin âzamt müteyakkız buluğ Hunu ve memleketin emniyetini ranti için lüzumlu tedbirleri kuybetmeden aldığını nazarı (ba tutmaktır. “Holanda, ayni zamanda A min karışmış bir noktasında maktadır. Bundan dolayı, Hi durmadan, lüzumu görülen en jik emniyet tedbirlerini almak buriyetindedir. Holanda, vaziyeti layısile herhangi bir Risk teh ni üzerine alamaz. Hükümet, bU ziyeti tamamile müdriktir ve , göre hareket etmektedir. “Şu cihetten emin olunmak gelir ki, bahis mevzu olan Yü haricl emniyet değil, fakat ayn), manda da dahili emhiyettir. yak met bittâbi, bu hususta alacsği birlâri bildiremez. Fakat omin of) mahdr ki, hükümet, gerek hari) gerek dahilden Holanduyı eh debilecek tehlikeleri tamamile riktir. yg “Bu kararsız günlerde yalmı£ kümet için değil, fakat ayni za balk için de kuvvetli bulunmak ( zımdır. Halk, bilhassa gerek dah çin, gerek hariç için alınan mü mim tedbirlerde, birer endişe, si birler, ancak memleketi mümkünü. duğu kadar kuvvetli bir hale mak için her şeyin yapıldığının ilidir.” Daily Express gazetesi Ama nın Belçika ve Holanda nezdiiiş diplomatik mümessillerin Berliü* reket ettiklerini öğrenmişse haberin aslı olmadığı söylenişi Amsterdamdan verilen hir Hol” göre, Fransa ve İngilterenin he da topraklarından geçmek tal abi bulunduklarına dair verilen salâhiyetter bir membadan # dilmektedir, Holanda makamlarının N; ve Arnhem şehirlerinin tahliy emrettiklerine dair verilen haböf Katiyetle tekzip edilmektedir * Ostande, 12 (A.A.) — Escant halini gösteren Wendelsar geni puru İstiksmetinden geldiği top sesleri dün gece işitilmesi ire bir Belçika devriye gemisi haty etmiş ve o civarda bir vapuru miş olduğunu bildirmiştir. minin milliyeti tesbit gibi mürettebattan da kimse rılamamıştır. Doktor Rıza Nur Hakkında Kararnam? z Ankara, 12 (Tan muhabirinden, Eski Sihhat Vekili Doktor Rz& ge hakkında bugünkü resmi Maliye Vekâletinin şu kari intişar etmiştir! “Doktor Rıza Nur tarafında v# kaüt kanununun 6İ inci gi tevfikan mütevali yoklamalard çet Tacaat etmemesi sebebinin gn meşruaya müsterit bulunduğu le mazeretinin tesbiti ve mül w aylıklarınm tahsili talebile lunan dava neticesinde mumla hin ademi müracaatındak! mi kabulüne ve müterakim ma: katin tahsili talebinin Vazife reddine dair sadir olan yizinden sarfıpazar olunmustu”. 4 yasetine, intihar siyasetinden vas” isim verilemez.,.. İtalyada çağırılan ihtiyati, Roma, İZ (A.A) — Saltibiyeti gi talyan mahfilleri beş sınıfın sil tma çağrıldığı haberini tek?iP yorlar. Bununla beraber halk, ten 1909 a kadar olan sımfın zı küçük memleketlerin bitaraflık si. İ dığına emindir. ği