14 Mayıs 1940 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

14 Mayıs 1940 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

İK hi iniz * Tarihi Tefrika: No. | Wi İSALAHADDINIEYYUB SOĞ NE ji Yazan: ULUNAY Emeklerimizin Yok Olduğunu Göreceğiz! Haçlılar İskenderiyeye kağar Zi.! faadrlinin yanına muhafızlar tayin iler Bir sefire yapılması lâzım ge. n hürmetle teşyi ettiler, iyaaddin şehre girdi. 5 addinin geceli gündüzlü uğ. rağmen, şehrin hali fena. işıyor, bilhassa yiyeceksizlik her. e endişeler uyandırıyordu. Tüc- r bir şehri muharip bir kale şek. sokan Sulâhaddine karşı herkes- i bir itimat vardı. Şehrin müdafaası in emir tarafından alınan tedbirle. kimse İtiraz etmiyor, gayesiz bir iedele doğru giden vaziyeti bütün alk münakaşasız kabul etmekle be- ber Salâhaddin kendi kendine 1s. erderiyelilerin bu kahramanca mü. ının daha nereye kader gi. ğini soruyordu. genç kumandanla yalnız kal- ğı zaman haçlıların karargAhındaki ulkuatı tafsilâtile anlattı. Salâhaddin Haçlıların İsktnderiyeyi teslim için ber teklifi kabul edecek. rini biliyordum. Sana bu bapta bir r söylediler mi? — Eğer sizden talimat olmak kay. ileri sürmeseydim, her halde > şehrin teslim şerâitini de söy. alhaddin müteessirdi, Memlöketi aylarca müdafsa et. ik için ne güçlükler çektiğimizi bi. rsun. Bu kadar emeklerimizin ında yok olduğunu göreceğiz. ile cesur İskenderiyelilerin mu. ddes maksat için ettikleri fedakâr. ktan dolayı ezilmeleri ihtimalini işündükçe pek müteessir oluyorum. İsa cevap vermiyordu. Emir: — Ziyaaddin, dedi. Eğer amcamın n vaziyetimizi değiştirecek bir alabileceğine emin olsaydım s0- kadar hattâ yalnız bir başıma ya kadar dayanırdim, Fakat tan Nureddin bu ikinci tecrübesi. de böyle hitam bulmasını müna- görmüş olacak. Biz kendisine mükellefiz. — Hakkım olması da sultanın iksadını tahlil etmek İstiyorum. i kadar zahmet ihtiyar ederek, or. ular gönderdikten sonra onlari âtıl balde bırakmasının elbette bir »ebi var. Ziyaaddin, dedi. Etabek sultan reddin, şarkın en ince düşünceli r hükümdarıdır. Şimdiye kadar iplerinin ancak kendi medyundur. - Ya emir! Allenizin hizmetini niçin ünütuyorsunuz? — Unutmuyorum. Bir hükümdar dam tanımak en büyük mezi. . Hükümdar etrafındakilerinden değil midir? Sultanm pederi. in Selçukundan ayırarak kendi çelbetmek için ne kadar uğ. tığım 3 bilmiyor musun? Ailemize r in'am ve İhssru ne nn ibzar etmiyor. Çün- “kendine bizim son derece faydalı edecek kabiliyette olduğu- görmüştü. Bunu görmek, gö- hükümdarlığın en yüksek İyetidir. Fatımi halifesi (Azidje , Bu zavallı şahsen fena bir adam bildir. Kendisine vekil olarak İn ap ettikleri adamlar kim? Evvelâ, iz hevesatına hizmet eden Adil ik ile memleketi, daha doğru. tendi mevklini kurtarmak için Suriyeden, yani yabancı - bir sonra da hem memleketi. de din ve âdatina yabaner lılardan yardım dilenen Şa Ebu Şüca.. Bir devlet kendi kuv. dayanamıyacak <> bir vaziyete onun yüşayabilmesine artık yoktur. Bu gibi vezirler, düş- zaman memleketi de elendi. ii de kendilerile beraber düşürür İbni Zerik gibi, Ebu Şüca gibi İrler Sultan Nuredidinin perdedarı olamazlar, Sultan Nureddin gibi amlar her zaman bulunmaz. O bir urdur. Allah onları İslâmiyeti rtarmak için halâskâr olarak Müs. a bir lütuf olarak ihsan &- > Uf uhatabının gözlerine bakarak VS ilâve etti: - E sultan Nureddini devie. kabiliyetinde 9 kadar yüksek orum ki, şu anda aramızda ce. a eden mükâlemeden haberdar olmadığına bile emin değilim. Hattâ dehasının belki fikrimizden geçeni bile hissedecek kadar kuvvetli oldu- ğuna iman ediyorum. — Haçlıların karargâhina ne 2a- man evdeti mi emrediyorsunuz? —Yarın avdet edeceksin. — Ne gibi teklifat götüreceğim? — Bundan evvel yapılan teklifler. de ısrar edeceğiz. Evvelâ şimdiye ka. dar müdafaa ordusunun ihtiyar etti. ği masrafın tazminini istiyeceksin. Buna muvafakat etmiyeceklerins şüp ihe yoktur. Reddedileceğini bile bile söylüyorum. Bu teklifin reddi diğer. lerinin kabulüne faydası olur. Sonra İskenderiyede tarafımızdan daimi bir murahhas bulunmasını söyliyecek. sin, Bunu da haklı olarak reddede- cekler. Bütün askerimizin silâhlarile serbest olarak çıkmalarını kabul e. decekler. Buna bir de arzu edenlerin bizi takipte serbest kalmalarını İâve eyliyeceksin. Sonra tekliflerin ene. hemmiyetlisi bizim için kanları ve canlarile uğraşan İskenderiyelilerin bir tecavüze maruz kalmamalarını temin etmektir. Bunda son dereceye kadar ısrar edilecek. Anladım mı? — Şehirdeki datmi murahhasm se. bebini şimdi anlıyorum. — Evet. Askerlikle alâkanı olm. yan bu adamlar bizim dih kardeşle. rimizdir. Telkin eylediğimiz muha. riplik ateşi İle ısındılar. Vazifelerini yaptılar. Onları arkamızda bırakarak gider ve mukaddes maksadımıza hiz. met ederek vazifelerini yapmış ol. malarından dolayı bin türlü felâket lere maruz kalmalarına müsaade €- dersem ömrümün sonuna kadar azap çekerim, Bu olacak şey değildir. — İsrar ederlerse. — Fğer ısrar ederlerse bütün tek. lifleri reddedeçeksin. — Şehri boşaltmak hakkında al dığımız emir ne olacak? Selâhaddin: — Ziyaaddin, dedi. Haçlılar İsken. deriyeliler hakkındaki kaydı kabul edeceklerdir, Buna katiyen eminim. Fakat kabul çtmiyecek olurlarsa şeh. ri birakmıyacağım ve onların içinde dövüşe dövüşe şehit oluncıya kader uğraşscağım. Fakat onlarla beraber. Sonura kadar beraber. İcap ederse sultanı ikna etmek çaresini de bulu. rum. Bu son cümle bir söz rüşvetinden ibaretti. Bunun hakiki mânasmın: Âcil Tedbirler (Başı 1 incide) â.vresine iştirak etmek üzere bir kaç sınıf ye elrat silâh altına davet edilmişti Belgrat, 13 (A.A.) — Havas Ajan- sı bildiriyor: Macaristan, mühim askeri tedbir. ler almaktadır. Yedi sınıfın âcilen si. lâh altına çağrıldığı söylenmektedir. Tarihi 15 Mayıs olarak tesbit edilen bazı ihtiyat sınıfların daveti 12 Ma. yısta yapılmıştır. Söylendiğine göre, Romanya hududundaki üç kolordu. nun ve Szeged kolordusunun takvi. yesi mevzuubehistir. Macar ordusu mevcudü 350.000 tahmin ediliyor Kıtaatın ekserisi, Slovak hududu bo- yunca Romanya hududlunda ve Ma. car — Yugoslav hududunda tahşit e. dilmiş bulunmaktadır. İSPANYADA Bitaraflığa devam edecek Madrid, 13 (A.A) — Madritte neş- redilen bir tebliğde Holanda ve Bel. çika mümessillerinin dün İspanya Hariciye Nazırını ziyaret ederek. memleketlerinin Almanya ile hali harpte olduğunu resmen bildirmiş. lerdir. Tebilğde, evvelce General Franko tarafından izah edilen bite. raflık siyaseti teyit edilmektedir. İSVEÇTE Yeniden mayinler kondu Stokholm, 13 (A.A) — İsveçin bi. taraflığını daha kolaylıkla muhafaza etmek için Oresund'ün Cenubundaki karasularına mayinler konmuş oldu. ğu haber verilmektedir. Kogrunds. raennan'ı geçmeleri için vapurlara birer kılavuz verilecektir. TAN 14.5.940 Liege Kalelerinden Bir | Kaçı Dün Sukut Etti (Başı 1 incide) lasının gruplar dogal etmeleri me. nolunmuştur. Halkın yabancılardan -a Ve Jiklet dahi kabul etmemesi vetleri arasında elbirliği hareketi atle devam etmekte ve Alman 1 Kurmay Başkam Gererul Vonkeiti, Alman kuvvetlerinin mu, vakkaten elde ettikleri üstün vazi. yeli takviye için kıtsatını Holanda. ya doğru ilerletmeğe hummalı bir fa, öliyetle çalışmaktadır. EN Liege kalelerinden birkaçı sukut etti Belçikadaki harekâta gelince, Bel çikallarla müttefikler müteaddit yerlerde temas ediyorlür. Alman tazyiki bilhassa burada bissolun- maktadır, Vebu tazyik (bilhassa Mastriht mıntakasında en büyük şiddeti bulmaktadır. Burada Almap- Jar Mastriht'ten yirmi mil mesafede olan Varem'e varmışlardır. Burası Brüksel — Liej hattı üzerindedir. Bilhassa İngiliz hava kuvvetlerinin buradaki müdahalesi son derece mü. essir olmuş ve Fransız kuvvetlerinin mukabil bir hücumu Alman taarru- zunu durdurmuştur. Almanlar Liege'i zaptettiklerini id. dia ediyorlarsa da haberin yanlış ol. duğu tekit ediliyor. Liege kalelerin. den yalnız biri sukut etmiş ise de di- İğerleri mukavemet etmektedir. Bu muntakadaki bütün köprüler berhava — edilmiştir. Belçikalıların tahrip hareketleri, müttefik kıtaların ilerlemesi ve müttefik hava kuvvet. lerinin taarruzları Almanlar için ciddi zorluklar tevlit etmektedir. Alman ilerleyişinin istikameti Almân hücumu bilhassa iki istika- ediyor. Liege'in şima. dinde ve Cenubunda, Cenupta yalnız Albert kanalının ağzına karşı bulunan kale Almanlar tarafından zaptedilmiştir. Liege'in şimalinde Almanlar Maas. trieht'dan Masselte istikamete mi. him bir zırhlı kol çıkarmışlarsa da, bu kolların İleri hareketi, kıtaatı ve arabaları şiddetli bombardıman eda. rek bunlara ehemmiyetli zayiat ver. diren müttefik tayyarelerin kütle ha- linde müdahaleleri yüzünden fevka. lâde zorluklarla karşılaşmıştır. Aymi zamanda tayyareler Meusein şarkında Alman kuvvetlerinin arka. sında faaliyet göstererek omünakale yollarını tahrip etmekte idiler, İleri hareketleri bu suretle zorlaşan mo. ti kıtalar dün akşama'doğru Ton. gres bölgesinde Fransız motörlü kı. talarımın mukabil Hucumuna tuğra. mışlardır, Fransız motörlü kotaları Almanların ileri hareketini kati ve sarih surette durdurmuşlardır, Liege'in cenubunda Almanlar Bel çika Addenneleri üzerinden şark işti. kametinde çok büyük gayret sarfet. mektedirler, Belçikalılar burada geri çekiliyorlar. İngiliz hava kuvvetleri kendilerine kütle halinde hareket müdaklelerile yardım etmektedir. er, İyi malümat almak'a olan maba. file göre, Belçikada harekât icra et. mekte olan Alman aakerlerinin mik. tarı 1.800.000 kişidir. Alman tayya- releri, İkinci hattaki kıtantı bombar- dıman etmiştir. Birçok sefatetler, ya. kında Brükseli terketmek üzere ha. zırlıklarda bulunmaktadırler, » Lüksemburgta bilhassa süvariler. den mürekkep olan Fransiz ön müf. rezeleri halen Hoselle'den Longwy'e kadar mühim kıtaatın muharebe ha linde olduğu Fransa - Lüksemburg hududuna çekilmişlerdir. Fransızlar Longwy'yi muhafaza etmektedirler. Almanlar Moselle'in Şarkında taarruza geçmişlersa de, derhal durdurulmuşlardır. Lorraine cephesinde Forbath böl gesinde mevzii taarruzlar vuku bul muştur, MÜTTEFİKLER Paraşütçülere karşı harp Frotnsanın paraşütle sevkolunan ve sahte üniforma kul'anan efradın erhal idam edilmesi için verdiği ka- Tar, Alman hükümetinin Londra, Pa. ris, Brüksel ve Labaya bu bükü- metlerin menfaatlerine bakan sefa. retler vasıtasile bir nota gönderme. sine salk olmuştur. Notada sahte ü. niformah efradın idamı kararma karşı Alman kumandanlığısın şu tebliği bildiriliyor; “Reynaud, Alman paraşütçüleri- Fransız Resmi Tebliği Paris, 18 (A'A) — 13 Mayss tebliği; Holandadı ve Belçikada bilhassa Albert kanalının şimal bölçesi mıntakusmda bu kanal ile Aşağı Rhin arasında ve Tirlemont'nun cenubu şarki mıntakasında ve Belçika Ardennes'lerinde, düşmanın hücumları şiddetlenmekledir. Fransiz - Belçi- ka hududunda, Lengwy'den Moselle'e Ikndar, giddetli bambardımanlara rağmen, mühim değişiklikler olmamıştır. Bu mıntakanın daha şarkında kayda değer bir sey yoktur, Dün akşama doğru ve gece hava kuvvetlerimiz, Alman kollarına bamba- larla ve mitcalyözlerle hücum etmiştir. 12 Müyis akşamı 12. Alman tayyaresi dü- sürülmüştür, « * . Paris, 13 (A.A.) — 15 Mayıs skşam tebliği"“Alman kıtaları Bogün gerek Holan- dada, gerekse Belçikada kütle halinde bücumlarına devem etmişlerdir. Almanlar Holandada ezcümle Meusein cenubunda bir ilerleme başarmışlardır. Belçika'da Saint - Trond bölgesinde Fransızların bilhassa muharebe arnbalarile yaptıkları mukabil hücumlar düşmana ağır zaylat verdirmişür. “Almanlar Belçika erdenlarinde bilhassa ehemmiyetli bir gayret göstererek iler lemiye muvaffak olmuşlardır. Süvari müfrezelerimiz geciktirmeden fbaret olan va #felerini Ha ettikten sonra düşmanın bir kısmına ulaştığı Meusa üzerine çekilmiş” lerdir. Düşman Langwy'ye şiddetli bir fazyikte bulunmuştur. Düşmanın gerek bu- radaki, gerekse Moselle'in şarkında ve Sarre bölgesindeki hücumları püskürtün. müştür, Rhin üzerinde kayda değer bir goy olmamıştır. “Müttefik bombardıman tayyareleri hasmın kıtaat kollarına hücum suretile kara kuvvetlerine yardım hareketlerine devam eylemişlerdir. Bu hareketler esnesmda 15 düşman tayyaresi düşürülmüştür. Cephe gerisinde, düşman hava kuvvetleri mü- 'kerret bambardımunlara rağinen askeri bakımdan pek az ehemmiyetli olan kaşarlar yapabilmişlerdir. İngiliz Resmi Tebliği Londra, 13 (A.A.) — İngiliz umum! kararglhından tebliğ ediliyor, —* “İngiliz. kuvve geferiyesinin, Prarsız kuvvetlerle müştereken yaptığı feri hare- keti, Beiçikada prozram mucibince muvaffakiyetle devam etmekterlir, Süvarileri- mizle düşmün üârasında yapılan ufak taarruzlar lehimize neticelenmiştir.” Belçika Resmi Tebliği Brüksel, 13 (A.A) — 13 Mayıs öğle yakti neşredilen Belçika tebliği “Muhtelif hoktalarda Belçika kuvvetleri ile düşman arasında çarpışmalar olmuştur. Belçika kıtaatı, mevzilerini muhafaza etmişlerdir. “Sabahleyin Almarlar, mevzilerimize karsı yen! hücumlarda bulunmuşlardır. Kuvvetlerimiz, Fransız ve İngiliz kuvvetleri ile "a. #maslarını muhafaza etmek #u- ceile çarpışmakladırlar.” Brbkael, 13 (A.A,) — 13 Mayıs akşam tebliği “Bütün gün kıtalarımız çetin müharebeler vermiş, her tarafta düşmana muanni- dine surette muküvemet etmiştir. Düşmanın eline geçen bir köy müttefik hücum arabalarının müzaheretile Belçika kıtaları tarafından yapılan mukabil bir hücum neticesinde geri alıımıştır, “Son günlerdeki hareküt'osnasında bazı piyade, bisiklet ve avcılarımız büyük bir tesaret ve kahramanlık göstererek temsyüz etmişlerdir. “İşgal edilen topraklar Üzerine düşürülen bir Belçikt tayyaresinin mürettebat Almanların hatlarını geçerek mevzilerimize ulaşmıya muvaffak olmuştur.” Holanda Resmi Tebliği Amsterdam, 18 (A.A) — Eolanda umumi karargâhı, 12 Mayıs gününe elt clan şu tebliği meşretmektedir: “Düşman kıtaatı, Mouse İle Yeel'in muhtelif noktaların- dan geçmişlerdir. Hudut kılalarımız, kismen zayintsız olarak geri çekilmektedirler, Eolanda tayyareleri, Alman kollartnt bombalamışlardır. Fransiz kıtası, Brabantın « Şark Iamında düşmanla temasa gelmişlerdir. “Miüdefasi hatlarımızın bulunduğu Hoja nda şimalinde kıtaatımız düşman ileri has veketini geciktirerek geri çekilmektedirler. “Memleket dahilinde perapiliçüler yalnız birkaç noktaya irmisler ve imha edil. Bililerdir. Harbin birinei günü inen paraşülçüler, memleket dahilinde sersoriyana dolaşmakta, takip ve imha edilmektedirler. Bunlardan birkaçı otobüsleri ele ge- çirdiklerinden zırhlı otomobillerle takip ve imha edilmişlerdir. “Alman kalaları, harp esirlerini ve sivilleri siğer olarak kullanmadıkça Holan- dada harp etmekten âciz görünüyorlar. Rolerdam ciyarmdaki Welhaden tayyare is İasyonu topçumuzun ateşi altına alınmış ve düşman bütün kıymetini kaybelmişlir, Roterdam mıntakasının temizliği hemen hemen bitmiştir. “Bâhriyemiz, müttefiklerle etbirliği yaparak Holandanm bellitaşı noktalarınm müdafaasını temin etmektedir. Dahilde, askeri makamat vaziyete tamamen hâkim- dirler,» * . Amsterdam, 13 (A.A.) — 13 Mayıs tarihli Holanda akşam tebliği: “Yeseli geçen Alman kıtaları tuğyanlarla himaye edilmekte olan Geldebrand vilâyetinin garbın- da kâln mevzilerimizla muhtelif noktalarda temasa girmiştir. Şimal vilâyetlerinde, Alman kitaları muhtelif noktalarda Yezel ve Zulderze'ye varmışlardır. Memleke- tn bu kısmındaki hudut Kitalarımız hafif zaylatla geri alınmış ve esas mevzileri- mize varmışlardır. Alan zirkli araba kolları Brabantın şimal kısmında “Lang- #trant“ a ulaşmışlardır. Roterdamın cemup kısmında henüz kuvvetli surette müsal- Mh, fakat topçusu olmıyan birkaç müfreze mevcuttur. Almanların havadeki büyük üstünlüklerine yağmen Holanda hava kuvvetleri 18- tsnsi bir cesaretle mühim düşman hedeflerini bombardıman stwişlerdir. Alman Resmi Tebliği Führer'in umumi karargibınden, 13 (A.A) — 13 Mayıs askeri tebliği: “Garpia, Pazar gürü Alman ileri hareketi, iyi bir şekilde inkişaf etmiştir. Helandada, Al- man kıtaatı, Zuldwillem kanalı garbında flerlemektedirler, Bu Kıtalar, Roterdam civarma hava yolile indirilen kuvvetlerle irtibat tesis etmişlerdir. “Belçikada gene Alman kıtsatı, Albert kanalının Hanolt şimslindeki kısmından geçit açmağnı teşebbüs etmişlerdir. Liege'in garbında inisilarımız Meüse'in şimslin- de gertba doğru İlerlemektedirler, Bunlar, Liege şehrine girmişlerdir. Bu sabahtan- beri bayrağımız Liege kalesi üstünde dalgalanmaztadır. Kalenin dış istihkâmlas rından birkaçı heniz mukavemet etmektedir. “Ourthe'un garbında ve Helçika cenubunda kuvvetlerimiz Fransız kıtalarını püskürtmüşlerdir. Bu mıntakada #ırkalarımız etirstle ilerlemekte ve bugün için tesbit edilen hedeflere yaklaşmış bulurmaktadırlar. Sarrebruck'un cenubunda ve Çifte köprüler mevkiinin cenubu şarkisinde mevallerimiz ileri götürülmüş ve bir- kaç yüz esir alınmıştır. “Ordu, ileri hareketinde tayyarelerin toplu kıtanta, yürüyüş halindeki kuvvetle” re ve demiryollarına yaptıkları taarruzlardan, müsmir yardımlar görmüştür, Bu- mun hâricinde tayyareler, garptaki harekât sahası Üstünde hava üstünlüğü elde et- mek için yaptıkları büyük mücadeleye hissedilir muvaffskiyetlerle devam etmekta- dirler. “Pazar günü, takriben 320 düşman tayyaresi tahrip ettik. Bunlardan 88 tanesi hava muharebelerinde, 72 si hava dâfi bataryalarımız tarafından ve mütebakisi karada tahrip edilmiştir, “Denizlerde, düşman tera mühim raylata uğramıştır. Holenda sahili açıklarında bir kruvazör, bombularla eiddi hasara uğratılmıştır. Southampton tipi bir kruvazör , ve 16.000 tonluk bir nakliye gemisi batırılmışır. Ayrım yedi tune yük gemisine isabet vâki olmuştur. Ve bunlar yakılmış ter, » “Külliyetli düşman kuvvetlerinin görün düğü Narvik önünde bir muhrip ve Hem- mesay önlinde bir kruvazör, bombalarla ciddi hasüra uğratılmıştır. Merkezi Nor- vec'de Mosjden ve Mo yakınında hörekât yapan Alman kıtantı takviye edilmiştir. Narvik grupu, sayı itibarile fezlasile faik bir düşmana karşi yararlıkla çarpışmak - tadır,” BERR nin ecnebi üniforma veya sivil elbi se giydiklerini bildirirken, hakikstl söylememektedir. Reynaud asker des Hildir, paraşütçü taburlarının Almen ordusunun sulh zamanında teşkil ve hususi vazifelerin ifası için talim &- dilmiş muntazam teşekküller oldu. Bunu bilmiyor. Bu paraşütçillerin ü- nilormaları umumiyetis malüm v6 hususi vazifelerine uygundur. Bu Ü- nsformalar sivil elbise veya ecnebi ünsforma olarak telâkki edilemez Eğer buna rağmen, Reynaud, cesur peraşütçülere karşı beslediği kini teskin için bahane arıyorsa, Alman ordüsu beynelmilel hukukun bu ih- lâline karşı derhal mukabelebilmi- silde bulunacaktır. Bundan sonra kurşuna dizilecek olan her paraşütçü için on Fransiz barp esiri kılıçtan geçirilecektir. Bununla beraber bütün müttefik. ler paraşütlü efrada karşı aldıkları tedbirleri teşdit etmişlerdir. İngiltere Harbiye Nazırı Mister Eden mesele- nin eheramiyetle düşünüldüğünü söy lemiştir. İngiltere hükümeti bütün stratejik noktaları muhafaza altına almıştır. Fransada İngiliz hatlarına inen pâs raşütçü Almanlar, muvasala hatla riyle uğraşırken yakulanmışlardır. Belçikadan gelen haberlere göre, Alman paraşütçüleri bazan Fransiz ve bazan da postacı, polis veya İngi. İz memuru üniforması giyinmiş bu- Junuyorlar. Bunlardan bazıları sivil elbise giymekte ve hattâ kadın kıya- fetiyle çıkmaktadırlar. Bunlar itina ile seçilmiş ve baskın için talim gör. müş kimselerdir. Hava harbi şiddetleniyor Garp cephesinin hemen her bölge. sinde hava harbi şiddetini muhafaza ediyor. Bugün İngiliz tayyarelerinin 40 kadar Alman tayyaresini düşür. dükleri bildiriliyor. İki gecedenberi Fransız garp ve Merkez mıntakası, hemen hemen daimi alarm halinde. 1135 e ki verilmiştir. adan başka, Fransa“ nın Şimali Garbi muntalasında 22,55 ten gece yarısını 45 dakika geçeye ka dar süren bir &lârm İşareti daha ve. rilmiştir. Bu sabah saat 6,35 ten saat 1,10 a kadar Paris mintakasında yeni bir alârm verilmiştir. Hiç bir hâdise olmamıştır. İngiliz ve Fransız hava kuvvetleri ri, Holanda ve Fransada mütemadi bir faaliyettedir, M. Döladier bugün Belçikaya git. miş, cepheyi ziyaret etmiş ve Kral Albert ile de görüşmüştür. r üç kere alârm isareti fu Dünde saat 1030'dan saat İngilterenin eski Harbiye Nazırı ve şimdiki İstihbarat Nazırı Mister Duff Cooper, Almanların biltün kuvvetlerini Belçikaya yüklenmesine kakarek vaziyetin geçen harpteki va. ziyete benzediğini aniatmakta ve mahalli muvaffakıyetlerin veya ma. balli mağlübiyetlerin bu vaziyette hiçbir tesiri olmadığı, asıl büyük beticeyi beklemek icap ettiğini söy- lemiştir. Muhaceret akım başladı Londra, 13 (Hususi) — Büyfik Harpte olduğu gibi, Fransa ve İn. giltere büyük bir muhaceret akımı (“İ karşısındadır. Fransaya gelecek mt. hacirlerin sayısı 800.000 kadardır. Bunlar feci bir vaziyet. içinde Fran. saya giriyor. Diğer taraftan bilhassa Felemenk muhacirleri İngiltereye geliyor ve bunlara birçok vilâyetler. de yerler hazırlanmıştır. . Paris, 13 (A.A.) — Paris radyosu, Alman tayyarelerinin, sabık Ki serin fkametgâhı olan Doorn şatosu üzerinde müteaddit defalar uçuştuk. larını haber vermektedir. Bir İzah 2 Mayıs teribli geretemizde Adanadı Türk Sözü gazetesinde cereyan eden biz hüdiseyi yazmıştık. Hakiki $. Bosna imza» sile aldığımız rolctupta deniliyor ze “— Husus! muhabirinizm atfen "Türk Sö gü gazetesi yan işleri mldürü B, Nihai Tangünere, Belediye meclisine ali bir ya” ndan dolayı kızarak” tecavüzde bulundu» Zum ve yazı İşleri müdürünü tahdit ettiğim ve ige sabıkının müdahalesi neticesinde hâdisenin yatıştınlarık tahkikata bep landiğı yazılmıştı. Böyle bir hâdisenin cereyan etmediğin) tecavüze uğradığı iddia edilen mezkör gm- retede bu kabil neşriyetın yapılmaması ve tabıtaya böyle bir tahkikata css teşkil edecek şikâyet dahi vuku bulmamış olma #ile teevviit ader.”