May 15, 1940 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

May 15, 1940 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

SS 13.5.30 AMERİKA HARBE Girecek mi? : (Başı 1 incide) & Tikirlerini söylemişlerdir. Dikta- İh, 08, zulmü, haksızlığı temsil e- eki Pp medeniyetini yıkmıya te- 4 İS eden Almanyanm aleyhinde. bi” ve demokrasiyi temsil eden Üefiklere mütemayildirler. . Yün devlet adamları değil, © Amerikada elkârı umumiye Müttefiklerin lehindedir. en haftalar içinde Amerikan #etelerinde Avrupa harbi hakkın. milyonlarca yazı neşredilmi ) “tikada çıkan Newsweek & mua bu mütalâaları bir araya piayarak neşretmiştir. Amerikan wi Umumiyesinin düşüncelerini SA edenbu neşriyat arasında hları okuyoruz: Vaşingionda rakkas “müttefikle- Yardıma mecburuz” tarafına mey- mektedir. İskandinavyaya yapılan hücum verika halkını kızdırmış ve niha. » he olursa olsun bitaraf kalmalı. > diyenlerin miktarımı azaltmıştır. rika, müttefiklerin mağlâp IYacağına kanidir; fakat artık İkra parüca, deniz ve hava kuvvet- bakımından wiğine de inmmağa başlamıştır. Amerikanın mali mahafiline men. * kiminle konuşursanız konuşunuz, Avrupa harbine karışmak lüzu. Undan bahsede; lulâsa Amerikada efkârı umumi. * dc günden güne bitaraf kalma etinin terki lüzumunu ve mütte. yardım zamanmın gelmekle “Uğuna inanmaktadır. yardım zamanının . merikada gerek hükümet ve devlet ricalinin ve gerek €f- | l umumiyenin günden güne bita. sik aleyhinde müttefiklere taraf- bir vaziyet alması, Alman tehii İnin genişlemesile alâkadardır. irt beş ay evvel ne Amerika dev. a damları bu kadar açık konuşa. or, ne de efkârı umumiye müt. Siklere bu kadar müzahirdi. “Ne sma olursa olsun bitaraf kala. © diyenler ekseriyeti teşkil edi. landı, Yakat Alman tehlikesi büyüdükçe, ikeyi bir taraftan dünyayı İsti- i "tmekte olan barbarlığa isyan et. bir taraftan da nazizmin Cenubi ada bir tehlike teşkil edebile- İni görmiye başladı. Bu İki tesir da Amerikan efkârı umumiye. el ile tutulabilecek, gözle Bö- » bilecek derecede bir değişiklik le geldi, . Pünt duymak ve düşünmekle , bunu tatbik arasında hayli Safe vardır. Amerikada harbe gif- ayülleri artmıştır. Fakat bu ülün karar haline geçmesi ve ik sahasına konması için daba Üi zaman ve mesafe kat'ına ihti- Vardır. | Bir defa Amerikada bu yıl intihap “dir, Roosevelt'in daha beş öl ik müddeti kalmıştır. Yeni inti. arifesinde Amerikan Cümhurre- Nin Amerikayı harbe sokmak gibi İk bir mesuliyeti üzerine almak veği tahmin edilemez. Fakat elt 1. ci teşrinde vâki olacak hurreisliği intihabında kazanır. | 9 vakit Amerikanın müttefikler | ine Avrupa harbine karışmasına | Makkak nazarile bakabilirz. Sonra müttefikler Almanya karşı- Ya zayıf vaziyete düşmedikçe, Â- , ka kendisini tehlikeye atmink İ8- Mİyecektir. Halbuki bugün daha İd iklerin bütün harp kaynakla. Mehüz dokunulmamış bir haldedir. İk ttefikler harpte kaybetmek teh- “İhe maruz kalırlarsa, ancak o va» Amerika, hattâ intihabatı bekle- tin harbe girebilir. “ #trnafih bugün Amerika müttes e yardım etmiyor değildir. A- a müttefiklere mânen yardım- herika müttefiklere en modern tayyarelerini vermektedir. Merika müttefiklere bol miktar. hürp malzemesi satmaktadır. Bügün için de bu yardım kâfidir. Yikanin bitaraflık kamınunu ter- i, “ek fiilen harbe girmesi için he- Zman olgün değildir. | Pullarını Alıp Mektupları Dereye Atmış ran — Posta memurunun has. Üzerine kendisine hususi $U- Vekâlet eden posta adli tebli- Memuru Rıdvan Umaya, kırk mektubu, posta pullarını al in, dereye attığı iddissiyle İş- Sektirilmiştir. TAN | Amerikalılar Italyadan! Hayırdır Ayrılıyorlar (Başı 1 incide) Popolo d'İtalia diyor “İngilte. nin yüzlerce yıldanberi kendi lehinde kullanmayı bildiği bir âmil vardı. O İda zamandı. Zaman İngüterenin en kuvvetli müttefiki idi. Bugün bu â. mil İngilterenin müttefiki olmaktan çıktı. “İngiltere artık donanmasına dayanarak bu âmilden tesirini gös- termesini, hasımlarının kendi kendi- lerine yıkılmalarını bekliyemez. Va. ziyet tamamiyle değişmiş bulunu. OF ”“ ürnale d'ftalin gazetesi de Alman. yanın askerisatvetini tebarüz etti. iyor ve Alman kuvvetlerinin üç gün içinde Holanda ve Belçika işini hallederek Fransa toprağında büyük bir muharebe yapmak üzere İlerle- diklerini anlatıyor ve daha şimdiden stratejik vaziyetin. Alman, olduğunu, Holanda ve Belç lerinde kurulacak üsleri İngiltereyi doğrudan doğruya bombardıman et. mek için kullanılacağını izah ediyor. . Londra, 14 (Hususi) Sön günlerde Romaya giden Alman turistlerinin son derece çoğaldıkları göze Çarp. aktadır. Alman gazeteleri, İtalyanın takip ettiği hattı hareketi derin bir mem. nuniyetle takip ediyorlar. Italya harbe girecek Sofya, 14 (A.A) — Zora gazelesi. nin Roma muhabiri, İtalyada mütte. yişleri kaydederek İtalyanın harbe girmiye hazırlanmakta olduğunda üphe etmiye mahal olmadığını be. yan etmektedir. P Diğer taraftan ayn! gazetenin Ati. na muhabiri, İtalyanın gemilerinin (Bast 1 meide) Yugoslav Sokol teşkilâtı, dün milli kongresini akdetmiştir. Bu toplantı. da üç bin Sokol'a, lüzumu takdiri: de, Yugoslav memleke. tin müdafaas yardım etine. leri, için talimat verilmiştir. Bu va- tanperver teşekkülün azası, ayni za- manda, tabrtin edilemiyecek şersitte memleket dehilinde emniyeti idame için, yabancı unsurlar ile yabanet bir nüfuz altında bulunanlar hakkında bütün mümkün malümatı toplamağa davet olunmuştur, Bundan başka Adriyatik limanla. rındaki Yugoslav. vapurları, hare- ketlerini tehir emrini almışlardır. Romanya ve Bulgaristanda Diğer taraftan Romanyahın da her ihtimale karşı hazırlandığı ha. ber veriliyor. Milli ekonomi nazırı memleket Iktisardiyatını harp hali- ne getirmek için çalışmaktadır. . Romanya arazisinde Kalafata ye. re İnmiye mecbur olmuş olan bir a8. keri Yugoslav tayyaresi kendisini Tu na yolu İle Yugoslavyaya götürecek olan bir gemiye irkâp edilmiştir. Almanyanm küçük milletler hu. Balkanlarda 10 Tehlike Var! (Başı 5 incide) nıfı kendilerine bağlamak siyase. #ini takip etmekte büyük bir hü. ner gösteriyorlar. 9 - Memurları iğfal etmek N azistlerin bir işi de memurla. fı bozmaktır. Bunun mahi. yetini takip etmek bir hayli güç- tür, Fakat bu işin de geniş bir öl. çüde başarılmasına ehemmiyet ve. rildiği göze-çarpıyor ve bu memle. ketlerde urun müddet ikamet &- denler bu vaziyeti lâyıkile anla. maktadırlar. 10 - Terür Na terör saçmaktaki hünerleri gayet aşikârdır. Bunun için kendilerine lenlere: “Muvaffak olun bin sürgün, veya ölümdür” diyor. lar, Almanların harbi eninde s0. nunda kaybedeceklerine, ve mem. Jeketlerinin olsa olsa muvakkat bir Il ireceğine inananlar bu regl kurbanı olmak fikrinde değildirler. Hulâsa Cenubu Sarki Avrupada bir sürü Heinlein'ler, Seyss İn. puart'lar, Guisling'ler var. Ve bun- ler Almanya hesabına harıl harıl çalışıyorlar. fikler aleyhinde yapılmış olan nüma. | Yugoslavya Son Defa 700,000 Asker Topladı memleketlerine avdet etmek üzere Yunan limanlarım terketmek için hükümetlerinden emir almış olduk. larına dair olan şeyisları tekzip et. mekle beraber, Yunan o mahefilinin nikbirliğine zağmen bazı diplomat. ların İtalyanın harbe girmek arifesin. de olduğu mütalâasında bulunduk. larıni ilâve etmektedir. Roma, 14 (A.A) — İtalyan . Ma. car ticari mübadeleleri meselesi ile iştigale memur olan komite rüesası, iki memleket arasında ticarı münase. betlere müteallik bazı meseleleri halleden bir protokol imza etmişler. dir. Mübadele Nazırının sözleri Roma, 14 (A.A.) — Mübadele Na. zırı Riccardi bugün Senatoda ticari siyaset hakkında izahat vererek mem leketin her yasıtaya başvurarak ih. racatını arttırması ve dahili istihlâki mümkün olduğu kadar azaltması lü. zumunda ısrar etmiştir. Stoklar teşkilindeki ehemmiyeti tebarüz ettiren nazır deniz kontrolü. ne hücumla sözlerine şöyle devam ey- lemiştir: Mefruz bir kaçağın önüne geçmek vesilesile bizi bu haktan mahrum et. e teşebbüs edenler İtalyan emeği. ne karşı hakiki bir sabotaj yapmak. tadırlar, İtalyan — Alman iktisadi müna, sebetlerinden bahseden nazır İlalyan ithalâtmın üçte ikisinin Almanyadan geldiğini ve ihracatının da dörtte bi- rinin Almanyaya gittiğini keydeyle. miş ve bu vesileden istifade ederek Alman dostluğunun sağlamlığını kaydetmiştir. kukunu tanımaması ve bu milletleri çiğneyip geçmesi, Bulgaristanda, di. ğer Balkan devletlerile teşriki me. sal için derin bir intiba bırakmıştır. Bu yüzden Al inün, Bal kan beraberliğini takviye etmesi bek lenmektedir. . Yünanistanın tebliği Atina, 14 (A.A.) — Atina radyo. su, Yunanistana mutattan fazla mik. tarda arzu edilmiyen turistler geldiği hakkındaki şayiaları yalanlamaktı. dır. Bu hususta sıkı bir kontrol ya., pılmaktadır, Memleketin sükün ve menfaatlerine karşı herhangi bir te. şebbüs imkâre tamamile gayri va. rittir, Mısırdaki hazırlıklar Misırda her hazırlık tamamlanmış. tır. Mısırda mühim bir yabancı küt. lenin bulunması dolayısile bunlarm sabotaj yapmasından korkulüyordu. Hükümet buna karşı gelmek için her tedbiri almıştır. Delta, baraj, tayya. re meydanları, köprüler vesair yer. ler muhafaza altına alınmıştır. Bir çok yerler memnu mıntaka ilân edil. miştir ç Adanada Eğitmen Kursu Açılıyor ADANA — Hariniye nahiyesinde bir eğitmen kursu açılıyor. Bunun 1. gin bütün hazırlıklar ikmal edilmiş, ve Almanlardan satın alınan mektep buna tefrik edilmiştir. Bu binada ay- ni zamanda önümüzdeki Eylülde bir köy muallim enstitüsü de açılacağın. dan okulda ona göre tadilât ve tami. rat yapılacaktır. BOZÖYÜK — Aksuteke köyünde Ayşe isminde bir kadın köyün yakı. nında bulunan çaydan geçerken mu. vezenesini kaybederek düşmüş, bo. gulmuştur. ——— Adanada Kesilen Ağaçlar Adana, — Asfalt cadde üzerinde. ki oknliptüs ağaçlarından yetmişi be. lediyece kestirilmiştr. & Yerlerine, kâti büyüklükte top akasya ağacr di. kiiecektir. Altmış metreye kadar yük selen okaliptüslerin ya istedikeri gı- dayı bulamıyarak kurudukları yakut büyüyüp bir çok tesisatı bozdukları ve budamaya hiç gelmedikleri görül. müştür. Bu sebeplerle tezyin ağacı olarak kullanılamıyacakları anlaşıl. mıştır. dışına çıkan umumi cadde. lerle yeşil yollardaki okaliptüsler bı. İrakılscaktır. Adananın her tarafı a- #açlandırılacaktır. Şimdiye kadar muhtelif yerlerde iki bin ağaç dikil. miştir. Inşallah! (Başı 5 incide) mez yere düştü ve düşüş o düşüş oldu. Hakem ona kadar saydıktan sonra gelip İskoçyalının elini kal dırdı ve galip ilân etti. Zaten bu- na hacet te yoktu. Zira Avustur. yalı hâlâ ayağa kalkamamıştı, Ba. kıcısı ölün İtalyan adamının mağ. lübiyetinden dolayı hiddet ederek herifi ringte bıraktı, Gitti İskoçya. iran bâkicısı olân büvür Fransizn elini sıktı. Artik ber kafadan bir ses çık yordu. Benim yanımdaki eğilip de. di — Ben demedim mi? İhtiyar kürt bekledi bekledi ve sonunda heriti temizledi. Zaten, Avustur. yalmın mide tarafı zayıf olduğu maltımdu. İskoçyalı ondan istifade etti, dedi. Sâlondan çıktım ve uyandım. Ruyamı valdeye anlattım: — Hayırdır inşallah, sabaha kar. şi ise doğru çıkar! dedi, MUSİKİ BAHSİ ecliste musiki bahsi geçmiş. Bazı saylavlarımızın musiki, miz hakkındaki gösterdiği tevoc. cühe bizim gibi ruhi gıdalarını & cuk kendi nağmelerinden alanlar müteşekkir olmalıdır. Doğruyu söylemek lâzım gelir. se, musikimizi bir hayli hırpala. muş ve hor görmüştük. Milli var. lıklardan biri de musiki değil mi. dir? Bu musiki babında benim tu. hafıma giden şudur: Diyorlar ki: — Efendim! Bizim musikiden frenkler hoşlanmıyorlar. Daha doğ- rusu bir şey anlamıyorlar. E, ne yapalım efendim? Şimdi kederden kasığımız mı açılsın? Onlar bizim dilimizden de bir şey anlamazlar. Yemeklerimizin de bir çoğunu beğenmezler. Edebiya- tımızın da zevkine vardıklarını id. dia edebilir miyiz? O halde? Samimi olsak ne kadar rahat e. deriz. Ben bir ilâ defa Paris operasma gitmiştim. Doğrusu uykum geldi. İçimden: — Ayol, ben pe hissiz adamım, dünyanın hahişle dinlediği şu par. ça.bana uyku veriyor, diye kendi kendimi azarlarken şöyle etrafıma baktım. Kelli felli Fransızların da, hattâ sahnenin hemen önündeki or. kestra koltuklarında bulunanların bile kestirmiye başladıklarını gör. müştüm. Hani bizde: — Ben garp musikisine bayılı. rim! Diyenlerden yüzde doksanı. nin görenek ve özenti kurbanları olduklarına İmanım vardır, Onun için bizim musikiye toz kondurmak istemediğim gibi onu, gerp musikisine feda da edemem. Zaten biri, ötekinin gelişmesine mâni değil ki! MÜCADELE BAHSİ skiden: — Lâ râhate fiddünya, di. ye arapça bir söz vardı. — Dünyada rahat yoktur, mâ. nasina gelirdi. Hakikaten gitgide doğruluğu bir kat daha artan bir sözmüş, Her tarafta mücadele: İhtikârla mücadele, pahanuıa mücadele, (karga ile mücadele, #rahomla mücadele; sıtma ile mü. eadele, frengi ile mücadele, sivri. sinekle mücadele, domuzla mücâ- dele, paraşütçülerle mücadele, tu. ristlerle mücadele, (eroincilerle mücadele... Mücadele, mütadele... t — Yahu! Biz dünyaya sade mü. tadele etmiye mi geldik? GÖZ HEKİMİ NURİ FEHMİ AYSERK Haydarpaşa Nümüne hestsnesi göz Mütehassısı İstanbul belediyesi kar» sısında saat (4) ten sonru, YENİ PUDRA | RENKLERİ önunde KADINLARIN HAYRETİ X Sihrâmiz kolorimetrik bir makina vasıtasile istihzar edilmektedir TENİN GÜZELLİĞİNİ İKİ M Pudraya tam tenimize ISLİ ARTIRIR en uygun rengi veren Kolorimetrik yeni bir makine icad edilmiştir. Bu makine sayesinde * şim. diye kadar görülmemiş em. #alsiz bir güzellikte yeni pud- ra renkleri icat etmektedir. Bu yeni pudra “su geçmez, cinsindendir ve yağmurlu ve Beşiktaş Sulh Hukuk Mahkemeleri Başkâtipliğinden ; İhsan, Mediha ve Firuzanın müştereken mutasarrıf oldukları ve 3936 lira muhammen kıymetli Beşiktaşta eski Kaptan İbrahim Ağa yeni Sinan Paşa mahallesinin eski Ihlamur yeni Aziziye ve en yeni Şalr Nedim 80- kağında eski 18 yeni 78 No. lu bir tarafı emlâki humayun ve bir tarafi ipka olunan ev ve bir tarafı Hacı Hanımın evi ve bir tarafı umumi yol ile mahdut bahçeli ahşap evin kabili taksim olmaması hasebile şüyuunun izalesi zımnında açık arttırma suretiyle satılacaktır. p Gayri Menkulün Evsafız Bina sureti umumiyede muhtacı tamir olup tamamen ahşap ve içinde elektrik ve su tesisatı vardır. Zemin katında sokak kapısından girilince zemini çakıl döşeli mermer basamaklar ile çıkılır bir oda, bodrum men. fezi ile halen ayrı bir kısım olarak kullanılabilen daireye çıkılır bir kapı olup bu çakıl döşeli taşlıktan mermer döşeli ikinci bir taşlığa çekilerek © buradan merdivenle çıkılır. Bahçe tarafında bir oda İle bir mutfak ve bahçeye inen bir merdiven ve iki adet gömme su küpü ve tulumbası bo zük bir sarnıç ve merdivenlerle inilinçe zemini çimento döşeli ve büyük ocaklı bir mutfak ile mutfak dahilinde kömürlük ve odunluk olarak kul. lanılan bir bodrum ve bir tulumba ve içinde üç ağacı olan bahçesi vardır. Birinci Kat: Mermer sofadan ahşap merdivenlerle birinci kata çıkılır (3 bu kat sofaları camekânla ayrılmış olup zemin kattaki çakıl döşeli taş. Tığa çıkan merdivenlerle ayrıca kullanıldığı ve bu kısmın antresinde bir helâ bir merdiven altı olup merdivenin yukarışında bir helâ ile odaya gi“ ren bir kapı bulunduğu ve bu kat bir sofa üzerinde birisi yüklü dolaplı üç oda bir helâ ve üst kat merdivenden camekânla ayrılarak bir sofa üze. rinde iki oda zemini kismen çinko döşeli bir mutfak mahelli ve yüklü do. © laplı diğer bir oda ve musluklu alaturka bir helâ ve mutfak içinde ulak bir aralık oda bulunup hududu tapu kaydına uygundur. 4 Umumi Mesahası: 230 metre murübba olup bundan 135 metre mu. rabbaı bina 95 metre murabbat bahçedir, i İşbu gayri menkulün artırma şartnamesi 205.040 tarihinden itibaren mahkeme divanhanesine asılmıştır. Artırmaya ştirak edebilmek için mu. hammen kıymetin 4$ 7.5 nisbetinde pey akçesi veya milli bir bankanın teminat mektubu tevdi edilmek lizımdır. İçotek sahibi alacaklılarla diğer alâkadarların ve irtifak hakkı sa. hiplerinin gayri menkul üzerindeki haklarını hususiyle falz ve masrafa dair olan iddialarını işbu ilân tarihinden itibaren yrmi gün içinde evrakı müsbiteleriyle birlikte memuriyetimize bildirmeleri aksi halde hakları tapu sicillile sabit olmadıkça satış bedelinin paylaşmasından hariç kalır- lar. Gösterilen günde arttırmaya iştirak edenlerin arttırma şartnamesini okumuş ve lüzumlu malümatı almiş ve bunları tamamen kabul etmiş ad ve itibar olunur. Gayri menkulün birinci arttırması 206.940 tarihine müsadif Perşem. be günü saat 14 ten 16 ya kadar Beşiktaş Sulh Hukuk Mahkemeleri Baş. kâtipliği odasında yapılacak ancak arttırma bedeli mühâmmen kıymetin. Şe 15 inl bulmadığı takdirde en çok artıranın taahhüdü baki kalmak şar. tiyle artırma on beş gün daha temdit edilerek 5.7.940 tarihine müsadif Cuma günü saat 14 ten 16 ya kadar aynı mahalde ikinci artırması icra edilecek ve o gün en çok artırana ihale edilecektir. Gayri menkul kendi. sine ihale olunan kimse derhal veya verilen mühlet içinde parayı ver. mezse ihale kararı fesholunarak kendisinden evvel en yüksek teklifte i bulunan kimseye arzetmiş olduğu bedelle almağa razı olduğu takdirde ona ihale edilir razı olmaz veya bulunmazsa Kemen on beş gün müddetle artırmaya çıkarılıp en çok artırana ihale edilir. İki ihale arâsındaki fark ve geçen günler için de hesap edilecek $£ 5 faiz ayrıca hükme hacet kal. maksızın memuriyetimizce alıcıdan tahsil olunur. p Tapu ferağ harcı ve yirmi senelik tâviz bedeli ve ihale kararı ve pul ları alıcıya aittir. ğ Müterakim verkiler, tenvirat, tanzifat ve 942.5 dellâliye ve müterakim vakıf icaresi borcu hissedarlara alt olup bedelli müzayededen tenzil olu. © nur. Daha fazla malümat almak İstiyenlerin her gün 940/ 2 No. lu dosya ile müracaat etmeleri İlân olunur. o (26936) rüzgârlı bir havada bile "sabit durur. Burnunun parlaması. na mâni olur, En siçak bir sa. londa dans ederken bile teni. nizin tazeliğini ve sevimliliği- ni muhafaza eder. Hemen bu günden bu yen Tokalon pud. rasını tecrübe ediniz ve her gün biraz daha genç görünü. nüz. Devlet Denizyolları İşletmesi © Umum Müdürlüğü İlânları Adalar — Anadolu — Yalova Hattı İlkbahar Tarifesi Adalar - Anadolu - Yalova hatlında 15 Mayıs 940 tarihin il ER tarifesi tatbik olunacaktır. hinden itibareö ilkbahar Yeni tarife iskelelete asilmıştır. dier)