17 Temmuz 1940 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

17 Temmuz 1940 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

Tarihi Tefrika: No. 80 Yazan: ULUNAY Mutemen, Şam Yolunda Öldürüleceğini Anlıyordu! ât hemen geniş sahtiyan öt- tüyü yere serdi. Kasar zangır zangır titriyordu. Ebul Hamranın ku- sağından irili ufaklı bıçak ve kerpe- lenler çıkazdığmı görünce yere yığı! . Kanı çekilmiş dudaklarının arâ- sından: — Merhamet yâ Emiri dedi. Mer- ğım süallere cevap V nı bağışlarım. Kumarı maharetle söyletti, Propa- ganda şebekesi pek mahirane tertip adilmiş olmasına fağmen zincirin sen halkası halifenin sarayında buluyordu. Bu halkanın Mutemen ol- duğunda yüphe yoktu, Karakuş sordu: — Kassırı ne yapayım? — Onun hayatını bağışlı gece Kahireden çıkart, Bir daha bu- raya dönmesin. M rüşmek iste, derhal Salâhaddinin sarayına geldi Birisi ars! kadar cessur, diğeri til» ki kadar kurmaz olan iki düşman kars 1 karşıya bulunuyorlardı, Salâhaddin İmamın size olan derin matı y ricali arasında size büyük bir ermiştir. Kahireye geldim ge- Jeli akvalinizi daimi tetkik ettim. Ha- kikaten itimada lâyık bir adamsınız. Mut#men hiç sesini çıkarmadı, bu mukaddemenin nasl biteceğini bekli. yordu. Salihaddin devam etti; — Gayet nazik bir mesele var. Bu» halline sizl memur ediyoruz Mütemen ablak simasında çizgi gibi görünen süzük gözleri Mihaddine bakıyordu. yet: — Cümlemiz Halife Hazretlerinin bendesiyiz.. cevabını verdi, Salâhad- dim — Ora şüphe yok! dedi. Sizi me- Mur eylediğim. vazife Kâhireden u- 3 1 İcap ettiriyor kendisi ile gö- haberini alınca ütemen vezirin pi birer e Sı. — Efendimize arzedeyim. Müsaade Wayururlarsa semi'nâ ve ata'nâ! — İmam Hazretlerinden ancak şe- kt itibarile mütande nlacağır. Bu va- #ileye sizin tayininizi ben münasip gördükten sonra. — Fakat ben doğrudan doğruya h:- Mfet makamına ait bulunuyorum. Halite Âzidüddinullah o Hazretlerinin | şahsi köleleriyim. — Öyledir, fakat ben vezirim. Ve- zaret vekileltir. Vekil asil demektir. O halde benim emrim halifenin ira- desi yerindedir. Muütemen eğildi. Salâhaddin: — Sizi bir haftaya kadar mühim bir memuriyetle Sama göndereceğim. Bugün İmam Hazretlerine bu mese- leyi arzedeceğim. Yalnız bir noktayı tekrar edeyim: Halifenize yerinize bir başkasının gönderilmezi hakiımda tel. kinatta bulunmayınız. Zira faydasız- dır. Şama mutlüka siz gideceksiniz. Mutemen sorduz — Ne zaman hareket edeyim? — Bir haftaya kadar. Hareket ede. ceğiniz gün siza bazı mektuplar ile beraber şifahen de talimat o vercce- im, M vletren, Selâhnddinin öizini öp- tü, huzurundan çıktı, dönerken: — Beni Kahirede İmha edemediği için yolda öldürtecek! diyordu. Emir yalnız kalınca derhal Ziyacd- din İsa ile Karakuşu ce'bettiz — Bir haftadan evvel Kahirede büyük bir isyan olacak, Terlibatının Ona göre slıniz, Karskuş sordu — Bu tertibatın Hangi iühillerde alınması icap edecek? Salâbaddin; — Saray muhitinde, Yalnız adam- “larınız bu elheti bilmemeli. İsyan çok şiddetli olacaktır. İsyanı bastıracağı- mıza eminim, Yalnız düşmanlarımız. #on kanlarını oyruyacaklardır. En u- fax teferrüat ihmal edilmemeli. Bun- dan evveli seni mesul tutuyorum. Karakuş ilimatla cevap verdi: — Emin olunuz. İstediklerini yap- sınlar, Hepsinin başını ezerim. Emlr- den istirhamım ösilere karşı merha- şetsiz olmasıdır. Çünkü yaş arasında kuru da yanar, Ben emrinizle Misrm âsiyişinden mesulüm, Salihsddin: — Sana vâsi salâbiyet veriyorum. İstodiğin gibi hareket et, , Ziyaeddin: — Bir noktayı Emire arzedeyim. İsvan hakkında bu kadar kati mali mat aldığınıza göte düşmanın bütün tertibatını biliyorsunuz demektir. İs- yanın patlamasını ve beyhude kan dökülmesini niçin bekliyelim? Mü sebbipleri tevkif edelim, Cezalandı- Falım, Salâhaddin: — Hayır, dedi, İsyan ağacının fış- kırmasına müsaade edeceğim. Bu su- petle kökünü, gövdesin! ve dallarını da ortadan kaldırmış olacağım, Baraya o utemen saraya gider gitmez Belki hayatında M Âzide koştu. ilk defa olarak büyük bir heyecan! içide idi yandı: « Seyyidina, dedi, Vezirin sarâyın- dan geliyorum. Eyyubun oğlu beni vazife ile Şama göndermek İstiyor. Âzidin Kaşları çatıldız — Niçin? — Henüz sebehini söylemedi. Sizin Kölenize ilmadınızA bahsetti ve böyle mühim elfe- nin ancak İtimada lâyık adamlara edilebileceğini, Bu adamın da karşı olan tevdi — İtiraz etmedin mi? — Sahsimn ve vazifemin — saraya mt olduğu: öyledim. Buna da ehem- miyet vermedi. Sizin vezaretinizi, Y. ni vekâletinizi haiz olduğunu böyle münasip gördüğünü İlâve etti. Kölenizi Şama doğru yola çikürneak- lir. Fekat bir kere Kuahireden çiktik- tan sonra nereye varacağımı bilmiyo- rum, — Ne diyorsun? Seni öldürtmek mi | — Bunda şüphe etmiyirum. Eğer esirin emrine itsst edersem yolda ha edileceğim. Etmezsem Halifenin vekili olen zata itaat etmemiş olmak | Ya şerlate isyân etmiş olurum. — Ben kendisine haber gönderir, senin yerine başkasını tayin etmesini talep ederim. — İni Eyyup bu elhesi düşündü. Bu vazifeye bir başkasının tayini hu- susunda Halifenize telkinatta bulğn- may faydasızdır, Sama mutlaka sen gideceksla! dedi, Âzld sapsarı kesil — Lânet olsun! dedi, (Muizzeddin) gibi bir adamın sulbünden geldiğim halde hükmüm, sarayında bile miyor. Ah Şaver! Bu Suriyeli (Düha- M) güruhunu başıma sen ettin. Mümkün oles her gün boynunu vurdurmak için seni yeniden canlan- dirirdim Mutemenin heyecanı da efendisin- den aşağı değildi. Tekrar Âzidin ayal larına kapandı. Bir an için câmit zünün hatlerini karıştıran sinirlerini teskin etti — Efendimiz! dedi, Mutemen kulu nuz Suma gitmiyecek, Fakat inşallah Eyyubilerder. kurtulacağız. — Nasıl? Ne suretle? (Devamı var) Toplantılar, davetler : Konferans Beyoğlu Halkevinde: 1-940 Çarşamba günü saat 18.30 da evimizin Tepebaşındaki merkez bi- nasında “Pasif Korunma” mevruunda mühim bir konferans verilecektir. Her- kes gelebilir, Halifenin ayaklarına ka-İş Japon Kabinesi İstifa EHİ (Başı 1 İneide) gilterede çok derin bir tesir bırak. muştir, Çünkü, İngilterenin Tokyo; sefiri, eski Hariciye Nazırı Arita ile uzun uzadıya müzakere yap. miş ve Birmanya tarikile Çine gi. den emtia nakliyatmın o tahdidi için bir anlaşma zemini temin et. İ mişti, İstifanın bu müzakereler ü. zerindeki tesiri (anlasılmamıştır. İngiltere, Amerika o hükümetini bu müzakerelerden haberdar etti. İği gibi Moskovadaki sefirini de malümattar etmiş ve Moskova hü. kümeti tarafından sorulacak her suale cevap vermeğe hazır oldu. ğunu bildirmişti İngilterenin, Tokyo hükümeti ile anlaşmak yolunu tutması Çin hükümetinin İngiltereyi protesto etmesine sebep olmuş, bu protes. to Çin sefirine verilmekle beraber henüz Londraya gelmemiştir. . HOLANDA MÜSTEMLEKELERİ VE JAPONYA İ Diğer taraftan Japonya Hariciye Nezareti sözeüsünç nazaran Holan İda sefiri General | Pabst, öğleden İsonra nezarete davet edilmiş ve İ Hariciye Nazır Muavini Tani ken. disinden Şarki Holanda Hindista. nınt ziyaret niyetinde olan bazı Japonlara bu müstemlekedeki ma kamat tarafından kolaylık göste. rilmesini islep etmiştir. General Pabst bu telebi hükümelinc bildi. receğini vadetmiştir. . Honk Kong hükümetinin bir sözcüsü Hong Kongtan tahliye ©. dilerek Manillaya götürülen mül. tecilerin o Avustralyaya nakilleri işin şimdi emirlerinde gemiler bu landuğunu beyan etmiştir. ÇİNİN BİR KARARI Reuterin, Chung — Kingten al. dığı resmi telgraflara nazsran Chung — King'de akdedilen Kuo. mintang konferansı neticesinde neşredilen bir beyanname, Çin | - İtopraklarından düşman koğuluncı, ya kadar harbe devam siyaseti o- lan milli siyaseti teyit etmektedir. . Vağşington, 16 (A.A.) — Harici. ye Nezareti, Birmanya yolu gibi, büyük dünya münakale Yollarının kapanmasına omuarız olduğunu bildirmektedir. YENİ BAŞVEKİL Londra; 16 — Yeni Japon ka- binesinin, eski o Başvel Prens Konoye tarafından teşkili beklen. mektedir. Prens Konoye 1937 de de Başvekillik yapmıştı zırda bir tek milli firk; istinat eden rejim taraldarıdır ve bu yüz. den kendi fırkasını feshetmiştir. —— —— a — YENİ NEŞRİYAT : DENİZ MECMUASI Üç ayda bir neşredilen Deniz mee- muasının 3ö7 nel sayısı çıkrmışlır, © Bayındırlık İşteri Dergisi'nin Ha- ziran müzhazi, sylık Varlık mecmuası” nin 169 uncu Sayısı intişaf etmiştir. Arıburnunu Ziyaret Çanakkale Şehitleri Hürmetle Anıldı Çanakkale, 16 (A.A.) — Halke. vi köycülük kolu tarafından Arı- burnundaki şehitlikleri ziyaret i- çin tertip edilân seyahat pazar günü yapılmıştır. Çanakkaleden 500 kişinin işti. rak ettiği bu merasime Eceabat kazası halkı da iltihak eylemiş tir, Merasime askeri bandonun çaldığı ve bütün halkın iştirak et- | tiği İstiklâl marşı ile başlanmış ve bunu matem marşı takip etmiştir. Bu esnada Çanakkaleli genç kız. lar tarafından hazırlanan çelenk- ler ve buketler Memetçik âbidesi. ne ihtiramla kopulmıya başlan. muştır, Konulan çelenkler arasın- da İngiliz mezarlıklar komisyonu reisliği tarafından gönderilen bir çelenk te bulunmakta İdi. Köycülük kolu başkanmın he. yocanlı hitabesini bir kız çocuğu. vün okuduğu ve bütün halkı içten müteessir eden şiiri takip eylemiş- tir, Bundan sonra âbide etrafında mevlüt okunmuş ve genç bir teğ. men tarafından Çanakkale deniz ve kâra harpleri ,hakkında bir konferans verilmiştir. Türk şehitliğinde merasimin hi. taminda (o Çanakkalede bizimle kahramanca döğüşmüş olan Fran. sız ve İngiliz mezarlıkları da ziya. ret edilmiş ve çelenkler konul. muşlür. Arıburnundan dönüşte Çanak- kaleden Milli Şef İnön ler bir telgrafla aziz şehitlerle birlikte yaşanılan büyük günün | tahassüsleri arzedilmiştir. Bu telgraf merasime iştirak e. den halk arasından seçilen ve Ça- hakkale harplerinde bulunmuş üç ihtiyar köylü tarafından İmzalan. mıştır. Romanya, Balkan Antantından Çekilmiyormuş (Başı 1 incide) Salâhiyettar mahfiler Bulgaris. tanla Romanya arasında doğru- dan doğruya müzakerat başladığı. bâ dair yabanci gazetelerin neş. Haliha.| vettikleri haberleri tekzip etmek- | tedirler. YUNANİSTANDA Garbi Yunanistannın Tayyareler Tarafından Bombalandığı Yalın Atina, 18 (A.A, — Reüter A- jansı bildiriyor! Garbi Yunanistanın > tayyareler tarafndan bombardıman edilmiş olduğuna mütedair haberler, res. men tekzip edilmektedir. Yüksek Öğretmen Okulu Satınalma Komisyonu Reisliğinden : Yiyeceğin nev'i Ekmek Kuzu et Dağlıç ett Karuman eti Sığır eti Yumurta Sadeyağ Zeytin yağı Barbunya a Çe Ayse kadın Sakız kabağı Taze bakla Semizotu Toze bezelye Bamya Taze yaprak Salamura yaprak Dormate? Dolmalık biber Tapanak Havuç Kereviz. Lâhna Pırasa Helvacı kabağı Salça Patlıcan Enginar Hiyar | Limon * Yeşili - salata Karnıbahar Marul Maydanoz Dercoba Taze soğan Sarımsak Kuru soğan Patates 1000 3000 200 1500 1000 500 20 400 200 100 100 3000 700 2010 200 400 2on 1500 300 150 5000 1000 1000 1500 2000 180 600 sasnağ sı Kaan e maşa Yasa soğ asa sw » 2 » 50 Kii Mo » 3500 " 3000 demet İlk teminat Lira K. 102 Li 206 “ Tahmini Tutarı Lira K. - 2562 50 1100 00 2150 00 470 s aaassn 8883323333832332323 vsnüiyimekrenssma a” Sü 5 2 suw 3834383881 vonuauSum s0 s0 144100 2500 gelme - 3 Tarih Yüksek öğretilen okulunun Mayis #41 sonuna Kadar ihtiyacı olan ve yukarda nev'i ve Miktar yazlı yiyecek» ler, eksiltme şartnamelerine göre ayrı ayrı göslerilmişlir. Burların eçik eksiltme usulile eksilimeleri yapık tir, Ve eksiltmenin hangi gün ve saatte yapılacağı ve bunlara aid ilk teminat miktarları yânlarında yazılmıştır. En pilâcekter, #ltme İstanbul Erkek İlsesi yanında yüksek mektepler muhusebeciliğinde toplnin okul komisyonunca yas İsteklilerin Ticaret Odasının yeni yıl vesikası ve ilk teminat makbuzile birlikte belli gün ve saatte sözü geçen komisyonda bulunmaları, İlk teminatı yatırmak ve şartnameyi görmek İsteyenlerin yüksek .dğrelmen okulu idaresine müracastları, (6183) ve çeki.| Cn.1. Daladier, Parlâmel Kararını Vermede Harp llân Etmiş (Bası 1 incide) dan verildi, fakat smumaileyh söz almıya muvaffak olamadı. Yuka. nda bahsedilen krediler kabul € dildi, On kadar muhalefet oldu Fakat harp hakkında hiçbir müza- kere cereyan etmediği gibi, mese. le de hiçbir zaman hükümet tars. İ fondan ortaya atılmamıştır. PARLÂMENTOYA HABER VERİLMEDEN HAREKET EDİLMİŞ Ertesi gün 2 Eylüldü. İngiltere ile beş saat fasılalı olmak üyere, Fransa Almanya ile hali harpte olduğunu beyan etmiştir. Keyfi, yel, P: onun haberdar edil. mediği bir ültimatomla ikbar edil miştir. Harp Parlâmento tarafından ka rar altına alınmadığı gibi, Kanunu Esasi de hükümet tarafından bili. nerek ihlâl edilmiştir. AMERİKA FİRİ VAZİFESİNE DÖNMİYECEK Nevyork, 16 (AA) —N Times gazetesinin bildirdiğine gö- re, Lizbon'dan tayyare ile bugün Amerikaya hareket eden Paris Fransaya Mal Gönderen Tacirler Liste Hazırlıyor İzmir, 16 (A.A.) — Gazetelerin yazdığına göre, piyasada nisbi bir faaliyet başlamıştır. Fransa ile iş yapan ihracat tâ: cirleri toplanarak, on zamanlar. da Fransaya gönderilip sahibini bulamıyan veya harp dolayisile Fransaya çıkârılamıyarak başka Yimanlarda tahliye edilen malların listesini hazırlamıya başlamışlar. dır. Bu Bste Ticaret Vekâletine gönderilecektir. e agi. Adliye Vekilinin Tetkikleri Bolu, 16 (TAN) — Adliye Ve- kili Fethi Okyar, ,dün Düzcede adliye taksimatını tetkikten sonra akşam Boluya dönmüştür. Vekil; Boluda müddeiumumi. den mahkemeler hakkında izahat almış, bütün mahkemeleri birer birer dinlemiş, ceza evini teftiş et. miş, sonra şerefine verilen ziy fette bulunmuştur. Fethi Okyar Boludan Mudurnu'ya hareket et.| miştir. ikili Çanakkalede Sergi Çanakkale, (TAN) — Geçen se. ne olduğu gibi, bu sene de Halke. vi ders ve kurslar şubesinin açmış olduğu dikiş ve biçki dersleri s0- na ermiş ve genç * kızlarımızın &- serleri sörgi halinde halkevi salo- nunda açılmıştır. Yine bu şubenin açmış olduğu türkçe kursları da hitam bulmuş, ve kursa devam edenler arasında İmtihan yapılarak 12 kişiye me- rasimle şahadetnameleri dağıtl. mıştır. — Pazarcıkta Bir Zabıt Kâtibini Vurdular Pazarcık, (TAN) — Meraşta o. turan terzi Murtaza isminde biri kazamıza gelerek zabri kâtibi Be. kiri vazife başında tabanca ile ya- ralamıştır. Hâdiseye müddeiumu. milik el koymuş ve suçlu tevkif edilmiştir, Muhtelif yerlerinden yaralanan Bekir, Maraş hastane. sine kaldırılmıştır. Hayatı teh? kededir. Hâdisenin sebebi belli değildir. Prof, Mazhar Osmanın Çanakkalede Konferansı Çanakkale, (TAN) — Akıl hasta. lıkları Profesörü Mazhar Osman Uzman şehrimize gelerek Halkevi salonunda “Dünys vaziyeti, Nü- fusun tekessürü ve sağlam nesil yetiştirmek,, mevzuunda bir kon. ferans vermiştir. Küçük Memleket Haberleri BİGA — Zahire tacirlerinden Ha- sibullah, 40 fakir çae: ğu, sünnet e miş ve giyimlerini temin etmiştir, ELBİSTAN — Orta okuldan bu sene 38 talebe mezun olmuştur. BALIKESİR — Geçen Pazar ak; Halkevi göncleri bir temsil vermi “Yaşıyan Ölü” piyesini oynamışlardır. BALIKESİR — Şehrimizle Ralye a rastıdaki şose yolunun tâmirine fev« kalâde hız verilmiştir. Yolda en kader silindir makinesi ve yüzlerce âele gslişmakladır, .- Büyük Elçisi Bullit, Pötain hükümeti a fesine dönmiyecektir. Bull kümeti ile istişarede bulur zere Amerikaya çağrılmış maktadır. CHURCHİLL'İN NU! ETRAFINDA TEFSİR Viekiy, 16 (A.A) — Salâi mahfiller Churchill'in son nu son derece soğuk bir İ karşılamışlardır. Bu ((M Mers . El . Kebir'deki çil ikastten sonra Churchill'it saya teemmüllü dersler * ten tevakki edebileceği f dirler. Churehill eski bir h tunun emniyetini temin İ hücum etmek gibi kend fazla başkasını korumak dan sarfı nazar edebilirdi, ehill, verdiği büsnü niyet tı, Fransa tarafından İn müdafaa için yapılan altı 4 dakârlığa nazaran garip bİ de ölçüsüzdür. Churchill'in o gösterdi idrak delili sabik General le'ün faaliyetine ciddi ni bakmamasıdır. Trakyada Mahsul Toplanıyo Edirne, (TAN) — Me dirne olmak üzere İstanbul Bolu, Bursa, Çanakkale, dağ, Kırklareli vilâyetlerin eden Trakya mıntakası ziri kanlığına tayin edildiğini ğım Trakya Umumi Müf Ziraat Müşaviri Şevket Al taka dahilindeki tefrişleri! vam etmektedir, Mumaileyh Uzunköprü, Keşan, Malkara, Hayrab0 kirdağ, Çorlu, Saray, Lülel Babaeski ve Kırklareli met köylerindeki Ziraat Vekâj halka yardım maksadile orak makinelerinin çalışı larını gözden geçirmektedi Hükümetimizin ziraat liği sahasında bu isabetli yatdımını Trakya köylüsü karşıla: ve makineli verimi ve sürati bakımınd halindeki çalışma ve başa retinden bu makinelere GÜ mış bulunmaktadır. Trakyamızın üç vilâyetim orak makinesi dağıtılmış vel yanın bu yerlerinde köj bizzat hasadını yapmağa V i sulünü süratle kaldırmıya | mıştır, Trakya köylüsü Ziran! tinin ve sik sik köylerine & İ ziraat muallimlerinin. $» | ka ve yardımlarından ç9 nundur, Pratik Eczacıları! Kongresi Prstik eczacılar cemiyi gresi, dün gece Eminönü vinde toplanmıştır. Mün geçen kongrede Pazar konuşulmuş, idare heyeti kabul edilerek pazar m tahsilât işlerinin yeni hey fından tanzim olunması tırılmıştır.Yeni idare heyel met Nuri, Emin, Fehmi, Jak, mürakabe heyetine san, Hayri ve İzak seçilmiğ Hava Kurumunun Taj Modelcilik Kurs İlk ve orta okulların el işi öğretmenlerine tayy" deleiliğini öğretmek üzere Kurumu yeni bir kurs hai” tır. Kurs bugün saat on bei latasaray lisesinde Hava B Başkanı Erzürum Mebusu Socak'ın bir nutku ile işe ? cak ve bir ay devem ed Mâarif Vekâleti de bu © ehemmiyet vermektedir. Ö? deki ders yılı ilk ve orta oi birkaç sınıfında modelejlik ri verilecek ve bu derslere ,) hasıl olacak malzı yatına Hava Kurumu temin edilecektir. Öğretmen kursunun İstanbulda bir modeleilik # kası yapılacaktır. *