23 Temmuz 1940 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

23 Temmuz 1940 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

23.7T.940 — Ticaret Vekilinin Beys e —— e TÜRK - ALMİ | Ticaret itild . Perşembe Gi Holanda :Elçimizin Beyana EŞ UĞR j i Yakup Kadri Karaosman Geldi © YAZAN: İSMAİL HAKKI BAŞAK Karakol Cemiyetinin Propaganda Servisi Nasıl Çalışıyordu? Lakey Elçimiz |... Holenda İşgaline | | Ait İntıbalarını ! —il— 12 — Ter kıtaya mühimmat, silâh nok. sarun hereğen ikmal edeceği bildirilmek. le beraber hudut mntakalarında şuabat ve merkezi umumi hariçten silâh tedariki, ne, bomba mübayaasma âzami gayret ©. der. 33 — Eslika deima devletin mah ve zi. yaz barinel milletin zararı demek oldu, #undan esliha tevzlatı krtaatı askeriyede. ki weule tevfikan icra olunacağı gibi mu. barehe çeteleri köy ve mahalle teşkili için müstahfazları teslih hususunü kara. kol şubelerine tahsis ve kendilerince te. dsrik olunan silâhlarm tevriatı da kefa. lete ve muntazam numara tahtında kuyut ile karakol şubesinin ve teşkilât âmirleri, nin yani çete kumandanı ve köy ve mahal, le müstahfaz kumandanlarınm mesuliyeti tahtında Tera olanur, 14 — Esliha zıyaı hem ceza ve hem de tazmini mucip old sibi hüsnü muhs. faza eğilmiyerek istmalden iskat edilen «sliha için ceza ve tazmin usulü tatbik olunur. Her tarafta verilen silâha nasıl bakıp muhafaza edileceği nasıl yağlınıp temizleneceği öğretilir, evkiyat, hakliyat, ve muhabere ve mravasıla vezaifi: 35 «— Mağün ve mafevk şubeler ara. sındaki münakalât için her türlü vesait, ten yani devlet, şirket ve eşhasa ait vesa. ti makliyeden istifade çareleri temin ve iktiza eden yerlerde menzil hatları ve noktaları tesis ve münakalâtın emniyetle icrası İstikmal olunur, 36 — Keza madün, mafevk ve yekdi. derine mücavir şubeler arasında postalar teşkil ve muhabere, emin ellerle tesis o. tunur. 37 — Her şube telefon, telgraf, kablo, tsl ve ilâh, vessiti muhabere tedarikine gerek ordunun gerek şuabatm ihtiyacatı #riyesi için gayret eder. 33 — Seferberlik helinde bilcümle ve. esiti nakliye ordu emrine gireceği gibi turuku muvasala ve mubaberenin maha. faza da deruhte edileceğinden karakol #osbatı bu bapte ordu emirlerini tatbika yardımdan başka bir suretle tertibata müdahalâtta bulunmazlar, 39 — Muhabere ve muvasala hatlarının nerelerde ne suretle tahrip edileceği sefer berlik pldnlarında tasrih ve karakol şabe. icine vaktiyle tebliğ olunur, Karakol şu- deleri de bunları nasıl ve kimlerle tahrip edeceğini tetkik ve esbabını ihsar ederek setelere vaktind emreder veyalıt mahal, Vi tahribe yakın köy çete ve müstahfuzla. erma.tevdii vazife we sureti tahribi talim eder, Umuru maliye ve hesabiye vezaifi: 40 — Her şube muhaberat, münakslit, sevkiyat, propaganda ve seyahat ve ilâh Gibi daimi masariflatı mucip ahval için icap eden parayı şube mensubin ve muhib. banmdan ve ashabı hamiyet ve yesardan alacağı ianelerie temin eder. Üniversitede : Yabancı Dil Kursu İmtihanları Bitti Üniversiteye bağlı orta tedrisat yabancı diller öğretmenliği kursun. da imtihanlar yapılmış ve 22 kişi 7” un olmuştur. Eylül devresinde mezun adedinin 1 bulacağı tahmin edilmektedir. Yabancı diller mektebinin yaz k rsları eylülde nihayet bulacak- tır. © Üniversite asketlik kampları. un birinci devresi 5 ağustosta ni. hayet bulacaktır. "Lozan,, Sulhünün Yıldönümü Yarın Lozan muâhedesinin yıl- dönümüdür. Bu münasebetle yarın saat 15 te Üniversite konferans sa. lonunda merasim yapılacaktır. Me- rasim, İstiklâl marşından sonra Ü- niversite rektörü Cemil Bilsel'in bir nutkile başlıyacaktır. Rektör. den sönra, doçent Yavuz Abadan ve Hukuk Fakültesi gençleri tara. fından müteaddit nutuklar söyle- ecektir. e ii Münakale Vel Dünkü M liyeti Münakale Vekili Ali Çetinkaya dün öğleden evvel İstanbul Mınta- ka Liman Reisliğine giderek bir müddet meşgul olmuş ve bu arada Liman Reisi Refik Ayantur'dan iza. hat almıştır. Münakale Vekili öğleden sonra Halice giderek fabrika ve havuzlar. de da tetkiklerde bulunmuştur. 4 41 — Ahval ehemmiyet o kesbettiği ve karakol şubesi tehdidini ika kudretini ka. iz olduğu takdirde ashabı yesardan mak, buz mukabili istikraz ve muvaffak ola- raz yapar. 42 — Yalnız istikrazlardn o namms ve haysiyete tecavüz etmemek ve halkı kud. retinden fazla ezmemek, muntazam ve memhur makbuz ita etmek ve katiyen bu paralar sulistimal edilmemek ve ba hal den bi fade aharır karakol namına pa- ra dercetmesine imkân ve mahal bırakma, mak son derece şayan ihtimamdır. Tah. isil ve kabza ve sarfa memur eğilen zevâ, tm mahallerince tanınmış ashabı hami. yet ve yerardan, erbabı haysiyet ve gerei, ten olup halka emniyet ve itimat behşol. maları ve sarliyatın iktısatkârane ve in, tizam tahtında olması alırı ve sarfa me mar olanların mükeffel ve muhallef bu. Yanması tahtı vücuptadır. 43 — Kesmen veya ümemen seferber. Ek ilinmda iktıza eden mebaliği mühim. mehifi tarzı tedariki ayrıca ve mahremane olarak şimdiden ordu, kolordu ve fırka kumandanlariyle doğrudan doğruya met. keri umumiye merbut şunbata gönderi” twlimatname mucibince meşredilecek em. re tevfikan temin olunur. P ropaganda, karakol şubeleri tesi. si, müamelâtı zatiye, mehakim ve umurü cethiye vezai! 44 — Propaganda için en ketam ashabı haysiyet ve zevatı münevvere intihap ola. vur, Ba zevat vasıtasiyle büyük memurin ve kumandanlar, mtnevver ve mütefekki: zevat, ashabı iktidar ve liyakat, ebli ye. sar ve hamiyet, eşraf ve mütehayyizahı memleket kazanılarak karakol şuabatı teksir ve teşmil ve hıdematı milliye ve vataniye teshil ve temin olunur. 45 — Propagandada gaye, halkın ci. kârmı vahdet ve istiklâli mülk ve millete, Helâfeti İslâmiyenin kudsiyetine ve me- #aili İslâmiyenin yalnız beynelislim #x. bili hal mesaili hesesiye olduğuna, istik. Mâ Hilâfet ve hâkimiyeti halin Ahidimı Kar'aniye icabındar bulunduğuna celp ve tevhit ve tesbit etmek olduğu gibi harice karsı de dalma beynelmilel teşkilât ih. saniyenin ve Âlemi İslâmın nâzâfı dikkat ve tevecciihünl, muavenet ve müzaheret. lerini celp ve temine gayret etmektir. 46 — Himaye veya vekâleti ecnebiye, inkısam ve teferruku milli ve vatani su. Feti katiyede merdut olup mahiyeti siya- siyeyi haiz olmıyan herhangi bir miza, heret ise hükümetin karar ve kabulü ile değil milletin arzusu ile olabileceğine, milletin ise bunu ancak kendisini temsil ve arzu ve İradesini izhar kabiliyeti mer- fuası haiz Millet Meclisi ile münakaşa edehileceğine enzarr umumiyeyi celp ve tevhit etmek ve Meclisi Milliyi talep ve tesise çalışmak elzemdir. (Devamı var) Belediyede : Et Sarfiyatı Serbest Kalıyor Et sarfiyatınm da, fiyat murake- be komisyonunun murakabesi al. tına verilmesi teşebbüsünden şim- dilik vaz geçilmiştir. Çünkü, kasap. lik hayvanların normal şekilde gel. mekte olduğu, hattâ et fiyatlarınm da bir miktar tenezzüle mütema- yil olduğu görülmüştür. Odun ve kömürün bu komisyo. Bun murakabesine verilmesi etra- İimdeki tetkikler de bitmek üzere- dir, YAPILMASI GERİ BIRAKILAN YOLLAR Belediyenin tehir edeceği inşaat tesbit edilmiştir. Bu inşaat 400 bin Yiralıktır. Bunun 300 bin lirası yol inşaatındandır, Bunlar arasında Kapalıçarşı (oyolları, (Tarlabaşı. Tozkoparan caddesi, Boğazkesen - Türkgücü caddesi de vardır. Bu su- retle kalacak paradan bir kısmile Halıcıoğlunun parkelenmesi, Gala- ta « Tersane caddesinin İnşası, Ka. bataş rıhtımının tevsi, Eyüp . Si- lâhtarağa yolu, Şişhane istinat du. varının inşası da vardir. HALK EKMEĞİ Balk ekmeği için hazırlanan pü. mupeler dün kimyahaneden bele- diye iktisat müdürlüğüne gönderil. miştir. Nümüneler yarım kiloluk toparlak, kiloluk uzun ve toparlak olmak üzere üç tiptedir. Nümüne. lerin tetkikinde bilhassa külolukla” rin matlüba muvafık şekilde pişti. ği anlaşılmıştır. Ancak müstahsi. lin menfaati için buğdaya yapılan 1,25 kuruşun temini maksadile bir çuval undan 98 ekmek çıkarılması lâzım iken, yeni çeşni İle yalnız Sö ekmek çıkarılmıştır Anlatıyor Lâhây TElç'miz Yaküp K ra Osman, dün sabah Poşted rimıze dönmüştür, Sefir, “ » güçlükleri ve v ri yüzünden harek 'ni, dsha sonra ne giderek bir hafla orada olduğumu söylemiştir. Va tiniştir. Sefir, tanrruzundan şu şekilde tir: “Taarruz çok âni oldu. S karşı top sesleri ve tayyare £ tüleri ile uyandık. Alarm işaret verilmemi muştı, Şehrin dörtte üçü, birkaç sa. at zarfında harabeye dönmüştü. Hattâ 'bu arada bizim sefaretbane binasının 1$0 — 200 metre uzağına Alman istilâ. arelerinin bombordımanları başladı. “Yalnız, İngilizler açık şehirleri ve sivil a- haliyi bombalamıyorlar, askeri he. deflere hücum ediyorlardı. Holan. danın istilâsma ait intibalarım bun- lardan ibarettir... Adliyede : Di Sokak Ortasında Bir Kıza Saldırmış Saibe isminde 18 yaşında bir kız, annesi İle beraber Çarşıkapıdan geçerken Halil Çınar isminde bir gene birdenbire üstüne saldırmış ve kızm göğsünü sıkmıya başla. miştir, Halil derhal yakalanmış, cürmü- meşhui mahkemesine sevkedilmiş. tir. Suçlu mahkemede, yolda yü. rürken bacağına kramp geldiğini, düşmemek için bir yere tutun çakşrken elinin, davacının göğsü- ne rastladığını söylemiştir. Hâkim, suçluyu bir ay 3 gün hapse mahküm etmiştir. İKİ MATBUAT DAVASI GÖRÜLDÜ Dün adliyede iki matbuat dava. sına bakılmıştır. Bu davalardan bi. ri Cümbhuriyet gazetesinin, nesren müddeiumumiliğe hakarette bulun- masından mütevellit davadır ki Cümhuriyet gazetesi neşriyat mü dürü: Hikmet Münifin mahkümiye. ti ileneticelenmiş, fakat temyiz bu mahkâmiyet kararını o bozmuştu. Dün mahkemede temyizin bozma kararına uyulmuş, iddia makamı hakareti tazammun ettiği iddia © dilen. yazmın ehlivukufa gösteril mesini istemiştir. Muhakeme, ehli. vukufa tetkikat yaptırılması için baska güne bırakılmıştır. Diğer dava, Ermenice Atevelk gazetesi sahibi ve neşriyat müdürü Horen Camelyuri ile bu gazete mu- harrirlerinden Takfor Acon aleyhi. ne Kadıköy Ermeni kilisesi papazı Yeremyan Mercanyan tarafından açılan hakaret davası İdi, İddiaya göre, bu gazete paskalya münasebetile bir eve dini ziyaret yapan papazın bazı şahsi emeller için çalıştığını yazmış. bu "suretle papazm mesleki şeref ve haysiyeti ile o; Suçlular, yazı tercümesinde yan. lışlık olduğunu, yazıda kasit ve ha- karet bulunmadığını, bir başka Er. menice gazete tarafından bu bahis etrafında yapılan şantaj mahiyetin. deki neşriyatı önlemek maksadile bu yazının yazıldığını iddin etmiş- lerdir. Muhakeme, doğru tercümenin yapılması için bir başka güne bira- kılmıştır. Beden Terbiyesi Mükellefiyeti Kanununun Tatbiki Beden Terbiyesi “umumi kâtibi Cemal asbaşkan Feridun ile key. makamlar dün vali muavini Halük Nihadın reisliğinde toplanarak, Be. den Terbiyesi mükellefiyeti kanu- nunun tatbik tarzi hakkmda konüş. muşlardır. Dünkü toplantıda bele. diye hududu dahilinde 18 — 19 ve 20 yaşındaki, belediye hududu ha- ricinde ise, 19 — 20 yaşındaki genç lerin beden terbiyesi mükellefiye. tine tâbi tutulması esası görüşülk müş ve bu kabil gençlerin tesbiti. ne karar verilmiştir. Yüzlerce Alman tay-| yaresi.şehti bombalamıya basla- İmzalanıyol Ticaret Vekili Nazmi Top evvelki gün hususi işlerini İ üzere şehrimize gelmiş ve | i Ankaraya avdet etmiştir. Vekili, muhtelif ticari mi | bakkında ( gazetecilere pe Dün dönen La Haye Elçimiz, S'rkeci istasyonundan çıkarken. Üniversite Heyeti Erzurumdan Geldi Ilk Universite Haftası, İlmin Zaferile Bitti Heyete Dahil İki Profesör Konferanslai Vermek Üzere Üniversite haftasını açmak üze. re Erzuruma giden, Üniversite Rek törünün riyasetindeki heyet, dün- kü trenle şehrimize gelmiştir. He- yet özasından Ali Fuat Başgil fle doçent Mükrimin Halil, #onferans vermek üzere Sivasta kalmışlardır. Rektör, dün kendisile görüşen hir heyetin seyahati ında dömiştir ki: “ — Seyahatimizi, tesbit edilmiş olan program dairesinde yaptık. Er. zuruma ayın İ3 üncü cumartesi günü sabahleyin sast birde vardık; ayin 19 uncu cuma günü akşam Ü. zeri sant 19 da oradan hareket et- tik. Programımızı omuvaffakıyetle tatbik etmiş ve en büyük bir alâka İle karşılanmış olmanı imemnuni. yeti ile döndük. Gerek açış ve ka- pünişta, gerek umumi konferan Müteferrik : İşm Vekili Tetkik Seyahatine Çıkıyor Ziraat Vekili, cuma günü yurt İçinde bir tetkik seyahatine çıka. caktır. Vekil, bir ay kadar sürecek olan bu seyahatinde hasat işlerini gözden geçirecektir. MEHMET IZZETİN CENAZESİ Mehmet İzzet merhumun cena. zesi dün merasimle kaldırılmış ve Karacaahmetteki aile makberesine tevdi edilmiştir. Cenaze merasimin- de Dartişşafaka talebeleri, bir polis müfrezesi, merhumun arkadaşları ve dostları, Şirketi Hayriye erkâm hazrı bulunmuşlardır. Kabre, muhtelif teşekküller na? mma birçok çelenkler bırakılmış. tir. © Sığınak ve siper yaptırmak mecburiyetine riayet edilip edilme- diğini tesbit için ay başından iti. baren kontrollere başlanacaktır. © Dün sabah şehrimize 16 kişi. lik bir Leh mülteci kafilesi daha gelmiştir. © Hatayda petrol araştırmaları» na başlanmıştır. Hüseyniye ve Çin. gen köylerinde petrol damarı bu- lunduğu kuvvetle tahmin edilmek- tedir, © Maarif Vekili Ankaraya dön. müştür. Denizde : Akdenizle Karadenize Çıkacak Vapurlar Çanakkale ve Karadeniz Boğaz. larından çıkacak bütün yolcu va- purları #le şilepler ve diğer deniz vasıtaları, yan taraflarına ve gü. vertelerine bir 'Türk bayrağı res. medeceklerdir. Geceleri bu bayrâk- lar projektörlerle aydmlatılacaktır. Harp vaziyeti dolayısille Münakalât Vekâleti bu tedbire lüzum görmüş- tür: | Sıvasta Kaldılar larda ve mesleki konuşmalarda gr. zurum halkı ile münevverlerinin daima (salonları doldurduklarını memnuniyetle gördük. İlmi çalışma saatlerimiz 31 dir. 11 tanesi umu. mi konferans, diğerleri mesleki ve münakaşalı konuşmalardır. 237 has tayı doktor arkadaşlarımız muaye. pe ettiler. Diyebilirim ki, ilk Üni. versite haftası, ilmin zafer haftası oldu. Erzurum valisi Burhsn Te- ker, haftanın iyi ve verimli olma. 8: için, hakikaten çok çalıştı. Umu- mi konferanslarımızı halkevi, mes- deki“ olahlâtın!, umumi müfettişlik ve Fevzi Çakmak hastanesi salon- larında verdik. Profesör Ali Fuat Başgil ile ta- rih doçentimiz Mükrimin Halil de, Sıvasa, konferanslar vermek üzere davet olundular. Kendileri orada üç, dört gün kalacaklardır.,, i Piyasada : Mıntaka Ticaret Müdürü Geliyor Fiyat tesbit komisyonu, dün ye. niden toplanarak, muhtelif madde. ler üzerinde tetkikler yapmış ve şikâyetleri dinlemiştir. Mıntaka Ti- caret müdürü Avni, yarın Ankara. dan dönecektir. Avni, Ticaret Vekâletihin tasvi. İ bine arzedilmek üzere bazı karar- ları hâmildir. Manifatura fiyatları ve yapak ve tiftik tevzizt listeleri de Vekâletten tasdikli olarak geti- rilecektir. LİMANIMIZA BOŞ DÖNEN ALMAN VAPURU Harp ilânı üzerine Akdenize a- çılamıyarak, limanımızdan Bulgar limanlarına İltica eden Alman ban. dıralı Kordolina vapuru, boş ola- rak Varnadan limanımiza gelmiş. tir, Bu vapur, Alman ticaret an. laşması imza edildikten sonra, i- manımızdan yüklenecek malları Tuna yolile nakliyata tahsis edil. miştir, ASKERLİK İŞLERİ : 327, 328, 329 Doğumluları Şubeye Davet Fatih Askerlik Şubesinden! Tüâllm ve terbiye dolayısile sevke tâbi bulunan 327, 321, 329 doğumlulardan (jandarma sınıfı hesiç) diğer sınıflara mensup sağlam, saat, islâm, gayri islim ihfyat eratın betsmehal şubeye müracsatları ân olu- nur, . Sarıyer Askerlik Şubesinden: Sarıyer askerlik şubesinde kayıtlı yerli ve yâ- Bane: 317, 328, 329 doğumlularla bu 16- ne yoklamasını şubede yaptırmış yaban- tıların merkür ilularının şubeye müracaatları ilân ol e . S Sarıyar Askerlik Şubasindan: 1 Tez. M0 da açılacak hesap ve muamele meri okuluna talip olanların şerafti öğrenmek; “ üzere şubeye müraeastları ilân oldur, bulunarak demiştir ki: N “— Balkanlar ve Meri pa memleketlerile ticari betlerimiz normal olarak def mektedir. Akdenizin yazi; yisile, bu memleketler msddelerimizden, toprak rimizden tedarik etmek yetinde kalmışlardır. Bu yı mahsullerimizin satışı $e edilecek bir şey yoktur. | “Alman ticaret melaşe şembe günü imzalanacaktır”. retle toprak mahsulleri rer miktar Almanyaya ğiz. Mukabilinde de fal za makine ve âletler alaci Yiyat Tuna yolile yapılacak” “Sovyet Rusya ile yeni P zakeremiz yoktur. Yalnız ların taksitleri mukabilinde yetlere yapak verilecektir. | da ve Sloyakyadan kâğrt ve ticari mübadelede mümkün olacaktır. Iraktan* rol ve benzin getirilecektir. “İngiltere ve Fransaya len malların bedellerinin Bankasınca ödenmesine caktır. Fiyat murakabe meşgul olmak üzere, yeni kurulacaktır. Buna dair kında Koordinasyon Heyeti kacaktır., İ Ticaret Vekili Nazmi Top) pazarlıksız satış kanununu” ne alt yeni bir proje hazi Büyük Millet Meclisine veri) tetkik edilmekte bulunmuş © nu söylemiştir. h ÖLÜM * “Kurkla mat amba 1 Hesap ij kıdemli Mehmet l zer, ve şında 160 1040 di zekilde miştir. askeri kaldırılaf nedilmiştir. Pendikte Gazi 51 Nada oturan merhum, Balâkif nan askerlerimizdendi. Alak eylesin. . MN Müdsfan Vekâleti gabik Reisi Doktor Gereraf Natl, # duğu hastalıktan kurtulamı, kın râhmeline kavuşmuştur. Ö Temmuz 940 Salı günü saat Yı hane hastanesinden askeri kaldırılarak Sultanahmet ew mazı eds edilecek ve şebilliki ne defnedilecektir. Cenabıhak lanlara sabır ihsan buyursun. NİŞAN — Maarif Başmüfei” Bay Avni Başman'ın kızı Ba? Başmanla Edebiyat Fakültesi 2 Himit Ongunsu'nun oğlu nişan törenleri"dün yapılmıştır. | SE Dd Bugunkü Program : 730 725 300 310 3.0 Program Ydiztz (PL) Aas haberleri Ev kadını Koro eserleri (PL). . 1230 125 1240 13.05 3m Program Muhtelif şarkılar (PU) Ajans haberleri Şarkılar (Devam) Senfonik program (Pİ) . 18.00 1205 1840 1900 1915 1945 20.00 2015 2020 2148 2130 Progra Carhand (Pi) Çocuk saati Müzik (PL) Fasıl heyeti Ajans haberleri Müzik Rsdyo gazetesi Ratiyo salon orkestra Alanı haberleri “Müzik (Devam) © Csrband (PL)