23 Temmuz 1940 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

23 Temmuz 1940 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

SÖ. Riza DOĞRUL in sulh Caarruzuna kal İterenin ve Britanya b pazarı teyit ettiler, Niha, Harici, bir ia Nazırı Lord 'ne rim olmaktansa kar, gerekleştiğini an. nifas, Kitle, harbi biz Ehli bir devlet ada- vliyerek Hit, Japon Kabinesi Tamamlandı Japonlar, Dün Santen Adasını İşgal Ettiler Japonlar, Çinli Kıyafetile Çin Hatlarına Girdilerse de Bir Şey Yapamadılar , Tokyo, 22 (A.A) — Yeni Başve kil Prens Konoye bugün teşkil et. tiği kabine listesini İmparatora ar- zetmiş ve İmparator bu listeyi tas- iz ettiği için kabine işe başlamış. K dir; Prens Konoye Başvekil, Yosu. ko Matsuoku Hariciye ve Denizaşi- nı İşleri Nazırı, Eju Yasui Dahiliye ve İçtimai Refah Nazırı, İsao Kawa da Maliye Nazırı, Hideki 'Tojo General - Harbiye Nazırı, Visa. miral Zengo Yoshida Bahriye Nazi» TI, Akira Kagami Adliye Nazır, Kumiliko, Hashida Terbiye Nazırı, Chiguro Ziraat ve Orman Nazırı, Hobayashi Ticaret ve Sanayi Nazi. YI. Shozo Murata Münakalât ve de. miryolları Nazırı, Nochi Hoshino Devlet Nazırı, JAPONLAR BİR ADAYI ZAPTETTİLER Çin — Japon harbine dair verilen enson haberlere göre, Japonlar ani bir hücumu müteakıp Fukien vilâ. yetindeki Toncheon'un 80 kilometre Şimali Şarkisindeki Santen adasını gal etmişlerdir. Sie Kıtaatı arkadan vurmak maksa- diyle, Çin köylüsü kıyafetine gir- İmiş olan binden fazla Japon, Çin hatlarına Rirmiştir. Derhal farkına varılmış ve çevrilmişlerdir. Japon. lar silâhlarını terkederek teslim ol muşlardır. Havana Konferansı (Başı 1 incide) cak meselelerin biri Amerikalı ol. mâdığı halde Amerikada Arazisi 0- lan devletlerin vaziyeti, Fransız hâ. kimiyelinin Martinigue vesair yer. lerdeki hâkimiyetinin ihlâl edilme. mesidir. AMERİKA PETAİN HÜKÜMETİNİ TANIYACAKMIŞ Vaşington, 22 (A.A.) — D. N.B. Ajansı bildiriyor: Roosevelt dün akşam ve bugün Fransadan dönen Büyük Eki Bul Yitt ile uzun görüşmeler yapmıştır. Elçi, Roosevelt ile birlikte üç gün pa üzere Hyde Park'a gitmiş. ar, Bu görüşmelerde Pöta'n hüküme n Amerike tarafından tanınması meselesinin bilhassa o mevzuubahis olduğu zarnedilmektedir. İtimada lâyık bir kaynaktan bil. dirildiğine göre, B. Bullitt Fransa i münasebetlerin idamesi için eisicümhuru iknaa çalışıcaktır Nevyork Times gazetesi Hariciye Nezâretinin de Pötain hüküntetiyle Müraset etleri bozabilecek hareket. terden ve meselâ B. Bullitt'in istifa. min »eya geri alınmasından içti. ap tatavvurunda oldi ildir. AE tata uğunu bildir. Sovyet Şirasının İştimaa Daveti (Bası 1 inelide/” abine şu zevattan müteşekkil. | K ki Düşmanın hava taarruzu esnasında balan Ingiliz Barzon muhribi Konyaya Ankara, 22 (TAN Muhabirin. den) — Nafia Vekâleti birinci de. recede zaruri gördüğü demiryolu İnşaatının ikmali için faaliyetine devam etmektedir. Elâzığ - Var! hattının Paloya kadar olan 70 kilo. metrelik etüd ve aplikasyon işleri! bitmiştir. Bu ayın 26 sında bu hat. ! tın 204 kilometrelik kısmının iha- lesi yapılacaktır. Cizre hattınm ray ferşiyatı 50 in- ci kilometreye varmış bulunmakta. dır. Bu hat üzerindeki büyük köp- rülerle tünellerin inşasına devam Eğridir - Beyşehirden İkinci Bir Tren Hattı Yapılacak | Dün Durdurdu glâzığ - Van Hattının Etütleri Bitti olünmaktadır. Bu hatların ikmali den sonra Nafia Vekâleti, ikinci derecede lüzumlu gördüğü hatların inşasma başlıyacaktır. Bunlar ara. sında etüdlerine başlanmış olan Eğr'dir, Şarki Karaağaç, Beyşehir, Seydişehir üzerinden Cumrada ni- hayet bularak, Konya battile bir. İleşen yeni bir hat ta vardır. Yakın zamanda Almanyadan ge. tirtilecek olan demiryolu malzeme- sile bu hatların ve bu arada Bolu Şimal hattının inşasına âzami sü. rat verilecektir. (Başı 1 incide) Ve bundan maksadımız kendi hâ. yatımızı yaşamak ve Gestapoyu ba. #ımızm ucunda görmemektir. Sonra din hürriyetini temin etmek istiyo. tuz. Çünkü hiçbir kimse vicdan hür. riyetini br başkası uğrunda feda e. demez. Halbuki Almanyada herkes vledanımı Hitlere vermiş ve insanlar makine olmuştur. Bu insanlar bir şeyin doğru veya yanlış olduğunu düşünmeğe lüzum görmeden itaat ediyorlar.” Lord Halifax daha sonra Hitler ile Museolininin bugünkü vaziyet. lerinden bahsetti ve şu sözleri söy. ledi: “Hitler eskiden Almanya ile alâ. kadar olduğunu ve Almanyanın re. fahı için çalıştığını söylüyordu. Bu. gün ise Merkezi ve Şimali Avrupa. ya hâkimdir ve birçok milletler o. , anlatan yazılar yazıyorlar. na boyun eğmek ıstırarındadır. Mitler uşakları vasıtasile hüküm sürmeyi şimdiden kurmuştur. Daha Cenupta çarpışmalara başlamadığı Halfax Hitlere Cevap Verdi İster. Onun için bizim yapacağımız bir tek şev var: Erkek, kadm, deniz. ci, asker, tayyareci hep birden AL tır. Bu memleketin bir sehrinde be. şinci kola, altıncı bir kol teşekkül etti. Bu altıncı kol, Allaha sığınarak ve yalvararak Allahın iradesini ifa. ya çalışacaktır. Allaha yalvarmak. tan maksat da ona güvenerek bese. rih bütün küvvetile ilâhi iradeyi in. faz etmektir. Bu sayede beşerin e. seri, Allahm eseri olur, Bu ehlisa. lipte böylece hareket edeceğiz. Biz ve bütün dominyorlar setir kuvvet. lerine karsı bu şekilde hareket ede. rek ve Allahin iradesini yerine ge- tirerek muzeffer olacağız INGILIZ GAZETELERİNDE Bütün İngiliz gazeteleri de İn- gilterenin harbe devam edeceğini Times, Hitlerin nutkunda Almanyanın if. lâs etmiş bulunduğunu ve Hitleriz. min esas hedefinin Avrupaya kuv- vetle tahakküm etmek olduğunu İ- | Fransaya karşı mağrur olan Musso. lini Akdenizde hâkim olmadığı kal. de hâkimiyet iddiasına başlamıştır. Fakat bütün bunları Almanya saye. sinde yapıyor. Lord Halifax, daha sonra Alman hâkimiyetinin katı yürekliliğe ve ci, nayete istinat ettiğini anlatarak bu vaziyeti şu şekilde tarif etmistir; “HESAP GÜNÜ GELECEKTİR” “Bu vaziyet Deccalın meydan o. kumasıdır. Ve biz Hıristiyanların buna karşı vazifesi Deccala meydan tiraf ettiğini yazıyor. Yeni bir Avrupa vücuda getir. mek hakkindaki Alman plânlarını tetkik eden Financial Nevs diyor ki: “Almanyanın kurbanları, odun ya ricı ve su taşıyıcı rolünü ifaya tah. sis edilmişlerdir. Ve merhametsiz ve sistemli bir surette Almanyanın nef'ine olarak istismar edilecekler. dir “Bu memleketleri altınların ve yabancı dövizlerini vermeğe mec. bur etmek için şimdiye kadar alır: Rusya ile olan mü: doku- | okumaktır. Biz hürriyet ve adâlet tedbirler fethedilen milletlere ait mey bulunmadığı merkezin. . TAN: Litvanya, Letonya ve Es. istiyoruz. Ve Almanyaya tâbi olarak değil, tam hürriyetimize sahip ola. rak yaşamak istiyoruz. Yeni ve da. ha iyi bir nizamın temeli ancak bu olabilir. Biz de bunun tahakkukuna servetlerin o müsaderesi o usulleri hakkında bir örnek teşkil etmekte- “Bununla beraber, zamanla daha kurnazca tedbirlerin kullanılacağı tonya devletleri, Sovyet İttihadira | tarafdarız. Onun için harbedeceğiz | 4ePİ$ edilebilir. Hattâ fethedilen Ütihak kararını verdiler. Bu suret- | ve Hitlerin bütün facialarına karşı | memleketler, fatih onların malları. le 66,000 mil genişliyen Sovyet Birliği, 6 milyon nüfus mi Sovyet Birliği . Almanya hududu 120 mil genişledi ve Sovyetler Bul. bik denizi üzerinde uzun bir sahi- le de sahip oldular. Rumen Siyasetinde Bir Tahavvül Yok (Başı 1 incide) ii edilemiyeceği ilâve olunmakta. GAFENKO ELÇİ OLUYOR geleceğiz. Hitler, gamalı haçını iste. diği yere dikebilir. Fakat İngiltere, yi yenmedikçe, onun imparatorluğu sarsrk bir halde kalacaktır. Biz harbe devam ede ede Alman, yanın her darbesine bir darbe ile mukabele edeceğiz ve sonunda he, sap günü gelecek ve Hitlercilik yı. kılacaktır.” “MUZAFFER OLACAĞIZ » Lord Halifax, nutkuna devam &- derek dedi ki: “Okyanusun ötesinde öyle kuv. vetli miiletler var ki Hitlerin hare. kâtını gittikçe artan nefretle karşı. ni satın alarak Almanyaya ihraç e- debilmek için yine onların dövizle- rinden kâfi miktarda tedarik ettiği müddetçe Iktısadi istiklâllerini mu. ayyen bir nisbet dahilinde muhafa. zaya mezun dahi olabileceklerdir. Çekoslovakyada, Polonyada, Fran. sada ve baska yerlerde vaziyet he. nüz böyledir. . Belçikanın Londra Sefiri de, dün söylediği bir nutukta şu söz- leri söyledi: “Münferit bir sulh imzaladık. Fiilen mücadele devam etmekte. Fski Hariciye Nazırı Gafenkonun | ıyorlar. Bunlar hürriyetlerini Hit. | dir. İmkânlarımızın en büyük ka. Yin edi ilmiş oldi hal tedir, imdi ii anya'nın Moskova Elçiliğine ta |lere teslim için kurmadılar. Ve biz| biliyetle sevgili memleketimizin is- ber verilmek. |bu büyük milletlerin yardımların. | tiklâlini ve hürriyetin yeniden te. Sovyet hükümetinin |dan kuvvet alıyoruz. Biz Hıristi.| sisini temin için müşterek vazife. laha yalvararak vazifemizi yapmak. | muvafakat cevabı beklenilmektedir. | yanlar Allaha inanıyoruz ve kralın | mizin ifasına çalışmak kararında- * geçen Paskalyada dediği gibi Alla. | yiz. Biz Relçikalıların, kalblerimiz Romanya Mezhepler Nezareti, | hin bize rehber olduğu yolda yürü. | sevinçle dolu olarak ve son cümle. Yahudilerle Hıristiyanlar arasında | yeceğiz. Bu iman, bize hiçbir tehli | si Kral, kanun ve hürriyet olan ve izdivaç yapılmasını menetmektedir. | kenin yenemiyeceği bir kuvveti ve. | medeni hayatımızı hulâsa sden mil. Bogünden itibaren bütün evlenmek | recektir. Hıristiyanlık, ruh huzuru, | li marşımızı şevkle söylemek için istiyenler, ırki menşelerini ve dini|dur. Ruhün huzurunu Allah verir| kurtulacak vatanımıza döneceğimiz ey elerini isbat etmekle mükellef. | ve insanların ya bununla yaşamala, | gün gelecektir. Belki de yakında m rını,yahut bunun uğrnda ölmelerini! gelecektir... Fransız Şirket Izmirde Turistik Yol İnşaatını İzmir Daimi Encümeni Mukavelenin Feshini Kabul Etmiyor İzmir, 22 (TAN) — Fransız şir, keti, turistik yollar İnşaatını dur. durmuştur. Şirket, harp vaziyeti dolayısile malzeme bulamadığını ve bankalardan kredi temin erlemedi- ğini ileri sürerek, mukavelename. nin feshini istemiştir. Vilâyet Daimi Encümeni, vazi. yeti tetkik etmiş, Fransanın mütâ- reke halinde bulunduğuna ve lü. zumlu olan malzemenin evvelce tedarik — edilmiş bulunması Jâzm geleceğine karar vererek teklifi reddetmiştir. Şirketten inşaata de- vam imkânsızlığı üzerinde deliler istenmiştir. Şehir yolları perişan bir hslde- dir. İşin kısa zamanda halli bekle. niyor. Karahisar Yolunda Bir Kamyon Devrildi 1 Ölü, 5 Yaralı Var Giresun, 22 (A.A.) — Şoför Hak- kının idaresinde 52 numaralı ka: yon Giresundan Şarki Karshisara giderken Korlun mevkiinde devril. miş, yolculardan biri ağır dördü ha ( olmak Üzere beşi yaralanmıştır. Ağır yaralı Giresuna nakledil yolda ölmüştür. Müddetumumi darma bölük kumandanı ve h met doktoru kaza mahalline gitmiş. lerdir. Her Hitler'in Mussoliniye Verdiği Hediye Roma, 22 (A.A.) — Duçe, bu 52- bah Tirenicn sahilinde Führer ta. rafmdan kendisine ihda edilmiş ve İtalyan kuvvetlerinin emrine ve. rilmiş olan tayyare dafi trenini zi- yaret etmiştir. General Von Phol tarafından kendisine takdim câ'len | te ve mecmualarından, Senız Bitti Galiba! Yazan : B. FELEK tn, SGaliba!,, “Toplu iğne, çende — galiba — bir beyit münascbetile kullandığım bu “zan, edatını hoş bulmamış “Ulus, taki sütununda bana sözüne de bizim Ge — Artık darbımesel hükmüne girmiş an Ziya Paşaya aft olduğun” da da * mü? diyor. Iddia sahibi olmadığımız için, yazılarımızda daima bu yumuşaklı. ğı wuhafaza etmeyi yirmi seneye yaklaşan dalni tahrir hizmetimizde edindiğimiz tecrübenin verdiği bir ders olarak kendimize huy ettik. Kaldı ki; darbimesel halini alan bir çok sözler ve beyitler âmme mülki- yetine geçip failini ve şairini kay» bederler. Bu gibi sözlerin ve beyit. lerin sahiplerini ancak “Toplu İğ- ne,, arkadaşımız gibi edebiyat üs- tadları bilirler ve sırası geldikçe, bizleri tenvir ederler, Onun içindir ki, kendi sözümüzden başkasını daima “galiba, ihtiyatile sahibine atlederiz. Bu küçük istitradı çirpiştiriver. dikten sonra gelelim deniz Bitsesi- ne, Birkaç defa yazmışımdır: Bir ! yelkenli ile yolculuk edenler günün birinde gemi kaptanmın vefatile, İ umman ortasında kalmışlar. Yol. culardan birisi: — Ben gemi kullanmasını bili. rim, demiş. Hiç yoktan İyidir, diye onu kaptan tayin ederek yola ko- gün. seyahatten sonra, bir gece yarısı yolcular dehşetli bir çatırdı ve sadme uyandıkları zaman, yelkenlinin karaya düştü. günü görerek, canlarını dar kurtar. mışlar, Kazanm ilk heyecanları ge- çer geçmez: — Nerede o kaptan olacak herif! i diye mahut kaptan vekilini aramış. lar ve bir müddet sonra bir kaya dihine büzülmüş olarak buldukları biçareyi hırpalamıy amışlar: — Bre nübekâr! Mademki, gemi idaresini bilmezdin, ne diye bizi bu felâkete sürükledin? Adamcağız cevap vermiş? — Ben, size ne ettim yahu? Ne edeceksin? Gemiyi karaya vurdun? — Kabahat benim mi? Deniz bit. li Yoksa, ben gemiyi pek güzel sev- kediyordum, cevabını vermiş. İtalyanın harbe girmesile kapa- nsn Fransa yolu, Alman istilâsile büsbütün kilitlenince, Fransız gaze- fikir, veci- ze, haber, hikâye, masal ve malü. mat alan birçok arkadaşlarda da deniz bitti, gemiler” karaya vurdu. Bunlardan bir kısmında şu günler. de görülen rota değişiklikleri de, suyunu taşıdıkları fikir pınarlarınn değişmekte oluşundandır. Onun içindir ki; ben fikir, muha- keme ve mülâhazalarımızda kendi öz malımızı halku arzetmeyi, pek parlak bir Garp malmın markasını değiştirip, yerli gibi göstererek sür meğe tercih ederim, TÜRK KÖ İ YLÜSÜ ilk kafileyi gözden geçiren Duğe, kıa bir hitabe iradederek evvelce şahsan Führere teşekkür stmiş ol. duğunu söylemiş ve bu hediyenin gerek sulh ve gerek harp halinde Almanya ile İtalyayı yekdiğerine bağlıyan çözülmez kardeşlik rabı. tasmın bir nişanesi olduğunu ilâve etmiştir. Duçe, bundan sonra zırhlı treni ve bu trenin sön derece seri ateşli 16 toptan mürekkep olan çok kuv vetli tayyare dafii bataryaları bü. yük bir dikkatle tetkik etmiştir. Mussolini, bundan sonra yerde bir hedefe ve tayyareler tarafın. dan çekilen flandra şeklindeki işa- rellere karşı yapılan endaht talim. lerinde hazır bulunmuştur. Niha. yet havada ve denizde bir mania ateş talimi yapılmıştır. Alman Sefjri ile ordu ve hava işleri müsteşarları ve diğer bir ta-! kim zevat bu talimlerde nazır bu. | Tunmuşlardır. Omuzlarına Düşecek Vazifeyi Bilerek ve Severek Yapacaktır Menisk, 22 (A.A) — Manisa Hal. kevi köycülük şubesi köylerle mu- tat haftahk temasını bu Pazar Mu. adiye ve Karaali köylüleriyle yap- mıştır. Civar köyler halkınında oplu bulunduğu Muradiye Pazar yerinde halk günün hâdiseleri, ka. dın, erkek ve çocuklarımızın uyanık bulunmalarını icap ettiren vaziyet. ler etrafında tenvir edilmişlerdir. Bu konuşma esnasında halk ara sından Bilâl adında bir köylü bütür. köylülerin her zaman olduğu gib varın da omuzlarına düşecek yazi. İeyi severek ve bilerek yapacakları" na İnanımız ve güveniniz, diye ba. gırmıştır. Bu içten gelen coşkun cevaba Pa zar yerini'dolduran binlerce köylü alkışlarla iştirak etmiş hep beraber ilğili, 2 İzmirde Sıcaklar Çok Şiddetlendi İzmir, 22 (A.A) — Sıcaklar bü. tün şiddetiyle devam ediyor. İzmir- de 40 santigralttan aşağı düşmiyen sıcak Karşıyaka'da 41, Seydiköyde 43 dareceye çıkmıştır. Halk serinle. mek için plâjlara koşmaktadır. İn- siraltı plâjlarına giden urlar; dün, mahşeri bir kalabalik ile dolu idi, Çeşme plâjları da büyük bir ka. Tabalık ile dolu bulunuyordu. İstiklâl Marşını söylemişlerdir. EE EE ii Parti Grupu Bugün Toplanıyor Ankara, 22 (TAN Muhabirin den) — Meclis Parti Grupu yarın Aleden sonra toplanacaktır. Bu ton lantıda orts tedrisat imtihan netice. leri hakkında Maarif OVekâletine sorulan suallere “Vekilin o cevap vermesi muhtemeldir,