14 Şubat 1941 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

14 Şubat 1941 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

vi İSTANBUL, Ankara Caddesi 102 pe Ankara, 13 (A.A) — Ma- arif Vekili tarafından İstan- bul Üniversitesinin muhtelif fakültelerine mensup 22 Do- çentin profesörlük salâhiyet- İeri tasdik ve kendilerine Profesör ünvanı tevcih olun- muştur. Bu doçentler mev- zuat hükümlerine göre do- Şentlik imtihanı (vermiş, Mussolini İle Ne Görüştü? Yardıma karar ve: tarıktan İstifa rıazsa Malaga; İngiliz deniz nakliyatına kupamak zarureti okarşısında O Franco'ys Mussolini vasıtasiyle son dı rak mürsenatta bulunulduğu tah min bilir, Bu bakımdan, m Yâkatın o mahiyet daha geniş ve daha umumi olma- sa ihtimali goktur. eş M. Zekeriya SERTEL jrsiz Başvekilinin nutkum dan sonra nazarların bir- İsnbire Balkanlara (o çevrildiği Bİr sradi Ispanya diktatörü İrankonun Mussolini ile görüş İnek üzere Italyaya hareket etti- haber verildi. Dün de Madrit Bi neşredilen bir tebliğde iki dev- * reisinin buluşup görüştükleri bildirildi. Ayni zamanda Fran- *olun Mareşal Petain'le de görü- Wceği rivayet edildi. Bu beklenmiyen ve esrarengiz ir hava içinde cereyan eden zi- Üret ve görüşmelerin sebebi ne- fir? Franko Mussolini ile ne gö işmüştür? Henüz bu Suallerin Kevapları vazih değildir. Fakat hdselere ve hâdiselerin seyrine ak bazı tahminler yapmak Rümkündür. Bu ziyaret münasebetile orta- Şa atılan ilk tahmin, Frankonun hğiltere ile İtalyanın arasını İlülmak istemesidir. Afrikada ta- İamen mağlüp olan İtalyanın tık harbe devam edemiyecek İıziyette bulunduğunu (o gözö- Hg iltereye münferit sulh teklif İe'bu tekli yapmak için de Frankonun o delâletini İica edeceğini tahmin ediyorlar. Halbuki İtalya bugüne kadar İhgiltereye hiç bir sulh teklifin. İle bulunmamış, ve bulunmak te- ünü de göstermemiştir. Za- İn İtalya böyle bir münferit Milh yapacak vaziyette de deği- Mir. Çünkü İtalyanın her tarafın- Alman orduları ve hava kuv- ri yerleşmiştir. Gestapo teş- lat İtalyanın dört bir köşesine İayılmıştır. Hitler muvafakat et- İedikçe İtalyanın tek başına ha- İtket etmesi mümkün değildir Yan da unutmamak lâzımdırki, iya mukadderatını harbin sonu bağlamıştır. Yarın Almanya Alip geldiği tek © 'e tekrar bü- imparatorluklarını elde ede- inden ümidini kesmemiştir. alyan gazetelerinin neşriyatı da banu göstermektedir. Binaena- “yh Müssolininin Franko vasıta- İngiltereye sulh teklif etme- Varit değildir. LR rankonun Mussoliniyi ziya- İM retini icap ettiren iknci &* ihtimal de şudur: İngiliz or- yan Trablusa girmişlerdir. İ- tık Trablusta da tutunamı İiscak bir haldedir. Halbuki ge- İk Trablusta bulunan ve gerek heiliz kuvvetleri önünden kaçan İyan kuvvetleri Tral mrt Trablusun, İri etleri tarafından Ünivers 22 Profesör Daha Kazandı Maarif Vekâleti, 22 Doçentin Profesörlük Salâhiyetlerini Tasdik Etti ve şümulünün | ie bulundurarak İtalyanın! e © TAN, İSTANBUL FON: 24310, 24318, 24319 TINCI YIL — No. 7973 itemiz doçentliklte başarı ile geçiril- mesi icap eden hizmet müd- detini doldurmuş ve profesör lük kademelerinin ilkine ge- çebilmelerine müsait muriyet derecesini de eylemiş bulunuyorlardı. Bun- ların ilmi mesai ve ehliyetle. ri sırasiyle hususi fakülte ko- | (Sonu Sa. 5 Si. 6 da) | Koosevelt'in Londraya gönderdi. Ki şahsi mümessili Hopkins Yardım İşi Son Safhada Pazartesiye Âyan Meclisinde Nihai Müzakere Başlıyor Amerika, 36 Bin Tayyare Yapacak Vaşington, 13 (A.A) — Âyan Hariciye Encümeni, kiralama ve ödünç verme kanunu projesini 8 reye karşı 15 rey ile tasvip et- miştir. Kanun projesi şimdi  yan heyeti umumiyesine gele cektir. Âyan Hariciye Encüme- ni, nihat tasvipten evvel, proje- nin Amerika Birleşik devletleri kuvvetlerini Garp Yarım Kürre- sinden harice göndermek bahsin de Reise verdiği salâhiyetlerin tahdidini istihdaf eyliyen bir (Sonu: Sa 5; Sü U Amerikaya avdet etmekte olan|” GÜNLÜK SİYASİ HALK GAZETESİ Davet Üzerine e YUGOSLAV Başvekili Hariciye Nazırı da Bu Seyahatte Başvekile Refakat Ediyor an Köstencede Siviller | Tahliye Ediliyormuş ! Alman Gazeteleri Bulgar Emellerinden Bahse Başladılar Belgrad, 13 (A.A.) —D. N. B. : Yugoslavya başvekili Svetkoviç refakatinde hari- ciye nazırı Markoviç ve Al- manyanın Belgrad büyük el- çisi olduğu halde, Alman hükümetinin daveti üzerine bugün hususi trenle Alman- yaya bareket etmiştir. * Bufapeşte, 13 (A.A) — “Ste fani,, gazetelere göre, Yugoslav- ya Hariciye Nazırı Zinzar Mar- koviteh, Şubat ayı sonunda Bu- 'dapeşteyi resmen ziyaret edecek tir. Yugoslav Başvekilinin mart sonunda Budapeşteye gelmesi beklenilmektedir. Balkanlarda faaliyet Ankara, 13 (Radyo gazetesi) — İngiliz gazeteleri Balkanlardaki Almen hazırlığından bahse de- vam ediyorlar, Bu gazetelere gö- re Almanlar, Romanyada Tuna nehri boyunca muazzam hazır - lıklar yapıyorlar. Hattâ yine ayni nehir boyunca seyyar köpüler ku rulmıya hazır vaziyette bekliyor. Havas, Tuna üzerinde Yerköy şehri ile Köstence şehrinin sivil halktan tahliye edileceğini bildi- riyor. Diğer taraftan Bulgar gazete- leri, İngiltere aleyhine neşriyat- ta bulunuyorlar. Fakat Alman gazeteleri de Bulgar emellerin- den bahsetmiye başladılar. Al man gazetelerinin neşriyatından anlaşılıyor ki, Almanlar artık, Bulgaristanı bir müttefik olarak saymıya başlamışlardır. Almanlar Romanya - İngiltere arasndaki siyasi münasebetlerin kesilmesinden memnun görünü - yorlar, (Sonu: Sa 5; Sü 5) İİİ TERFİ EDEN HÂKİMLERİMİZ Adliye Vekâleti, iki senelik müddeti dolduran hâkim ve müd- deiumumilerin terfi listesini hazırlamıştır. Terfi eden hâkimle- rin isimlerini bugün dördüncü sayfamızda ulacaksınız, Berline Gitti | Franco Dün de Pefain İle Görüştü Bizerte Deniz Üssünün Almanyaya Verilmesi İçin Çalışıyormuş! Romaya Göre Mussolini Franco İle Akdeniz ve Afrika Meselelerini Görüştü Ankara, 13 (Radyo Gazele si) — General Franço'nun söya- hati dünya efkârı umumiyesini işgal eden en ehemmiyetli siyasi mesele olmakta devam ediyor. Mussolini - Franco mülâkatın- Hide İtalya ve İspanya görüş bir- liğinden o babsedilmek suretile (Sonu: Sa: 5; Sü: 3) —— Habeşistan'la Libya Arasında İrtibat Kesildi Hür Fransız Kıt'aları Kufrada Birçok Vahaları Zaptettiler Ankara, 13 (Radvo Gazetesi) — Son haberlere göre, askeri vazi- yet şudur: Hattı üştüva mıntakasında Çat müstemlekesindeki Hür Fransız- lar, çölde çok büyük saha ve va- halar zaptederek Trablusgarbe loğru yaklerıeken #iğer hi- Hür (Sonu: Sa 5: Sü 4 dan sonra neşredilen resmi teb- | Çocuğunuza verebileceğiniz en kıymetli hediye YALNIZ Çocuk Ansiklopedisi Olabilir. Çünkü bütün hediyeler unutulabilir. Fakat ÇOCUK ANSİKLOPEDİSİ Cocuğun bütün hayatınd: izini bırakır. FİYATI (6) TİRANIR Mukadderatının bugünlerde kat'i şekilde taayyün etmek üzere olduğu söylenen Fransız donanmasına mensup harp gemilerinden bir kaçı, mütarekeden önce, Maltada Ingiliz gemileri ile yanyana Dün Franko ile görüşen Mareşal Petain bir merasimde Yunanistan Harbi | ——. Yunan Kıtaatı Tepedelen'e i Doğru İlerliyor | İtalyanlar, Tayyare Akınlarını Çoğalttı Manastır, 13 (A. A.) — Reuter muhairinden: Yunanlıların Tepe- delen civarında bir çevirme hare- keti yapmakta oldukları bildiril- mektedir. Klisura mıntakasında şiddetli muharebeler yaparak İ- ilerleyen Yunanlılar, 'Tpedelene 3 kilometre yakınlarına kadar gelmiştir. Şkumbi - Elbasan yolu üzerin de mühim İtalyan kuvvetleri ha rekâtı müşahede edilmiştir. He biri beş bomba (tavyaresinden mürekkep iki tesşekkül dün Flo- rina'yı bombardıman etmistir. İ- kinei taarruz esnasında Yunan hava topları iki düşman tayyare- si düsürmüstür. Yunan resmi tebliği Atina, 13 (A. A.) — “Tebliğ. 2000 metreden yüksek tepelerde mevzii muharebeler olmuş ve muvaffakıyetimizle neticelenmis- tir. Düşman, mevzilerindeh cıka- rılmıstır. Bir mikdar esir aldık ve otomatik silâhlar iğtinam et- tik, Tayyare dafi bataryalarımız. 2 düsman tevyaresi düşürmüstür. Emnivet nezaretinin tebliğine söre, İtalyan tayyareleri bugün Lârissayı (Yenisehir) bombardı- man ve sivil hastahanevi hedef ittihaz etmislerdir, Kefalonva #- dasında Liksiri de bombardıman edilmistir. Bnrada ne zayiat, ne de hasar vardır. Yunan - İtalyan İhtilâfında Berlinin Tavassut İhtimali Zerlin 13 (A. A.) — Yarı res- mi kaynaktan bildiriliyor: AL manyanin, Italyan - Yunan ihti- lâfının halli için Atina'da bir te- şebbüs yaptığı hakkında Berlin- de hiç bir malümat yoktür. Bu hususta bugün bir yabancı gaze- teci tarafından sorulan suale Ha- a erirken Askeri Vaziyet riciye Nezareti tarafından verilen iceyap budur. RODOS'TA Çok Büyük Hasar Var Same eman Alman Tayyarelerinin Burasını İaşe Üssü Yaptığı Anlaşılıyor ——— Manş Sahillerinde Uzun Menzilli Alman Topları 3 Gündür Fasılasız Ateş Ediyor Kahire, 13 (A.A) — Hava kuvvetlerinin tebliği: 1112 Su- bat gecesi, Rodos adasındaki Ma- ritsa, Kalato ve Katavia tayvart meydanlarına büyük muvaffakı- vetli hücumlar yapılmıştır. Ma- ritsada binalar arasında yangın” lar çıkarılmıştır. Kataviada bir mühimmat deposunda büvük bit yangın alavlenmiştir. Kalatoda benzin depoları (ateşlenmis va asgari yedi düşman tavvaresi tah rip edilmistir, Hava dafi batarya» larının şiddetli atesine rağmen, tayyarelerimiz hücumlara sonu na kadar devam etmisler ve hiç bir hasara uğramadan üslerine dönmü-lerdir. Hücumların hedefi Londra, 13 (A. A.) — “Rew *er,: ajansının havacılık muha- biri yazıvor: İngiliz tayyareler (Sonu Sa. 5 Sü. 6 da AFRİKADAKİ HAREKÂTA TOPLU BİR BAKIŞ şaf etmek- tedir, Şimalde Bingazi şehrinin | 350 kilometre Cenubu Garbisin- de kâin El Açeyla mevkiini, bun- dan birkaç gün evvel ele geçi ren İngilizlerin, şimdi daha Gar“ iyerek — Trablusa giden. yol üzerinde Beşir'e var- miş olmaları muhtemeldir, Bu taraflarda yapılan harekât, gizli ır. İtalyan ordusu | üsünün Siri körfezi bo - | (Sonu Sa. 5 Sü. 7 deij GEREN SIRASI GELDİKCE: Aslan Masalı Vesaire Yazan: AKA GÜNDÜZ Hr söylemeliyim ki, ne Adisababanın Yuda aslanından bahsetmek niyetindeyim, ne Tahran aslanından, ne a- karakartaldan car Londra aslanından. Hattâ ne de akkartalda; falan. Totemden, sembolden anlamam da ondan... Ben bugün size sahici aslandan, sahici kurttan, çakaldan bah- setmek İstiyorum, Fıkrayı “herkes bilir, diyemem. Bilse bilse im nesil bilir. Fakat dünyanın yeni nesilleri bilmezler, Onun icin bilenler bu tekrarlamamı hos görsünler; Kurt nasılsa bir dar ve çorak vâdiye düşer. Gel gün git gün hiç bir azık katık bulamaz. Açlıktan imam gevrer, kabur- gaları çöker. “Ne yapayım, nideyi: diye, şurası burası sür- tüp dururken, birdenbire vere rahatca uzanmış bir aslanla kar- şılaşır, Aslan kurdu görünce: — Vay bu ne hal? Der Koca kurt! Kuyruğun funda çöpüne, ensen kamçı sapına dönmüş. — Sorma aslanım, diyip başına gelenleri anlatır. — Vah vah! Ardımdan gel. Karnını doyurayım. Kurtluğunü iade edeyim. Dere tepe giderler.Birdenbire lirler. Durup bakarlar, Aslan der ki: — Gözlerime bük! Parliyor mu? Sallanıyor mu? Alâ. Tam zamanı, Aslan ceylân sürüsüne saldırır, bir kaçını parçalar, yiyeceği kadar yer, artanını da kurda ikram eder. Kurt ta ummadığı bu ikram sayesinde karnını doyurup rahat eder, Bir çok minnetli özler. tesekkiirlerden sonra ceker rider. Kurt yolda düşünüp durur: Aslan gözünü parlattı, kuvru: funu oynattı. koca bir ceylân sürüsünü avladı. Bana bile pay verdi. Ben de neden bir aslan olmıyacakmışım! Benim de lerim var, benim de kuyruğum uzun, Hem uzun hem püs daha kaba. Aslan olmaktan başka çare vok. Hem öylesine bir aslan olayım ki günü gelince bana ceylân ikram eden aslanı minnetimi ödemek için ilk arlıyacağım sürülerden artacak ke mikleri vereyim. (Sonu: Sa 5; Sü YU ceylân sürüsüne rast gö- Peki, Kuyruğuma bak!