14 Şubat 1941 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

14 Şubat 1941 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

Mm 5 Aslan Mas alı Vesaire (Başı 1 incide) Kurt böylece düşünüp giderken yolunun üstünde yere s6- #ilmisş bir çakala rast gelir; — Hayrola Kurt kendi kendine; (Hah, der, Aslan olmanın tam sırası) — Merak etme, seni istediğinden âlâ doyururum, Malüm ya ben artık aslan oldum, Düş ardıma! Giderler, Bir yerde bir öğrek'e rastlarlar. (At sürüsü) Kurt - aslan şöyle bir. yatar, hazırlanır: — Koca çakal! Gözlerime bak! İyice bak! Parlıyor ma? — Aman aslanım, slevleri tepeleri aydınlatıyor, — Peki. Hele bir kuyruğuma hak! Dikkatli bak! Balta sapı Bibi dimdik mi? Sallanıyor mu? — Ne demezsin aslan ağa Kırk aslan kuyruğuna bedel, yor ki... 'amam! Vaktidir. Hemen hücüm etmeli! “ — Kurt - aslan öğreğe bir hücum eder. Meğer öğreğin ya- nında yağız, dun kafatası bu, kaburgası bu, kabarık yeleli bir küheylân (At) duruyormuş. Kur- diye bir çift tekme savurması ile kurdu kırk adım ötede yere sermesi bir olur. Vasiyeti gören çakal, ürke çekine, yerde can çekişen kurdun Yanma sokulur. Hazin bir sesle: — Kusura kalma ağam, hep ime, kuyruğuma karşılaşır. — Sorma azizim. Diye — Ben ne kurdum, ne Sana bir iyilik benim yüzümden bu hale geldin. bakmadın mı idi bire çakal? baktım, ama... yanlış görmüşüm ağam, Daha © zaman senin gözlerinin feri titriyordu. But, kol, biftek, fileto bekliyen çakal pestili cıkmış kurdu bırakarak yoluna devam dibinde bir tilki ile kaçmıştı, kuyruğun da tir tir eder. Bir köye yakın kayalığın ? der. Durumumu berbat görüyorum. başından geçeniri aslanım. anlatır, Tilki; Sadece tilkiyim. Haddimi, etmek isterim. Benden gücümü bilirim. aslanın, kurdun yapabileceği işleri bekleme. Şu köyün kenarındaki ta- vuk kümesini gördün ya. Demin orada karnımı doyurdum. Bir besili tavuğu da boğup oracıkta £elip yiyecektim. Onu sana hediye Şıkara yedek olarak bıraktım, Akşama ettim. Git keyfini çıkara ye. Çakal sevinerek kümese doğru gider. Tilkinin dediği çer- cek! Karşıda anaç bir tavuk yatıp duruyor. Tam tavuğun yanına gelir gelmez ftırak!) diye bir demir kapanın sesi! Ve çakalın boynu demir kapanın sivri dişleri arasında cicoz! Can çekişirken tilki sokulup der ki: — Hey kuzum hey! Nafile dememişler: Aslanın işini aslana, kurdun gidişini kurda, tilkinin bilişini de tilkiye bırak! Yardım İşi (Başı 1 incide) teklifi reddetmiştir. Âyan heve- Hİ umumiyesindeki o müzakere- İcre pazartesi günü başlanacak- tir. Bu müzakerelerin on beş #ünden fazla sürmiyeceği tah- min edilmektedir. Ayan Mecli- “inin huzuruna gelen proje, he- Yeti umumiyesi itibariyle Me- Susan Meclisinin kabul ettiği! ,,, Londra, 13 (A.A) — Evvelki akşam Wendeli Yüce ile yap- Miş olduğu görüşmeden sonra Peisicümhurun İngiltereye £e- Miler, tayyareler ve tanklar gön İİ derilmesi maksadiyle yeni bir | ter, : Roosevelt İ blân ihzarı için askeri müşavir-| İstini bir toplantıya davet etme- inin o muhtemel o olduğunu, 'Daily Mail, in Vaşingtondaki hususi muhabiri Walter Forr, temin etmektedir. Wilikie, Reisicümhura, İngil- İsrenin ihliyaçları hakkında ete .Pafh izahat vermiş ve Riyaseti- sarayı ile münasebetleri bulman kimselere nazaran, Bü- Yük Britanyada iken toplanmış “lduğu mahrem bir takım erka- Mi tevdi etmiştir. Willkie, evvelce Reisicümhur evelt ile görüşmüş olması - "a binaen Reisin y rpido muhripleri gönderilmesi hususunda kendisi ile hemfikir vlduğu tahmin edilmektedir. * Vaşingtan, 13 (A.A) — “Ha Vas,, : Bahriye Nazırı Knox, ga- Zeteciler toplantısında beyanat- İa bulunarak “İngilterenin tor- bido muhriplerinden mseda A- Merikadan denizaltı veya harp #emisi istemediğini., söylemiştir. Ayda 1200 tayyare YVaşingten, 13 (A.A) — Harp Mâlzemesi istihsal komitesi rei- *i Kudsen Amerikanın bugün 4yda 1200 tayyare yaptığını ve bu rakamın bu ay elde edildiği- bi söylemiş ve demiktir ki: “Biz senede 36 bin tayyare ya- bacağız. Bu neticeyi elde etmek İcin 'sanayicilerle bütün tedbir- Ver alınmıstır... Kudsc seri ha- linde gemiler yapılması icin de Mühim terakkiler kaydedildiği - Japonyaya karşı Vaşington, 13 (A.A.) — “Reu- tarafından neş- bir kararnameye göre, Petrolla dolu veys petrol koy - Mağa mahsus ve istlap haddi bes #ölonu asan kapların ihracı icin “ümüşdeki cumartesiden itfha- Yen ihraç lisansı almak lâzım #elecektir. Bu tedbir sayesinde Yaponyaya yapılan ihracatın bil- Yasta kontrol edilmek istenildi- Zannediliyor. Londra, 13 (A.A) — İktisadi Harp Nezareti Parikmento Blüs- Willamot Amerikada beş kavcuk o kumnanyasının vere teslimatta bulunmaktan tina ederek İngilizler hesabi- Çalıştığını söylemiştir. Bul - Nomura mülâkatı Yaşington, 13 (A.A.) — DN. : Buraya gelmiş olan Japon iyâk Elçisi Amirsi Nomura, Franko Mussolini İle Ne Görüştü? (Başı 1 incide) geli, buradaki İtalyan ordusunun da esir olması demektir. İtalya bu kuvvetleri Tunusa kaçırabilir. Fakat Fransa ile aktedilen müta- reke mucibince İtalyan askerle rinin Fransız mustemlekelerine girmesi calz değildir. İhtimal Ki, Musolninin davet et- mesi, Trablustaki İtalyan asker- lerinin Tunusa geçebilmelerini 'temin için Mareşal Petain nez- Franco »- Petain (Başı 1 incide) müteamil diplomasi lisanı kulla- nilmiştır. Binaenaleyh tebliğden bir mana çikarılamaz. General Franco, Fransaya geçmiş ve Na- reşal Petain ve diğer bazı Fran- sz devlet adamlarile görüşmüş ve Mareşelle birlikte öğle yeme- Rini yemiştir. Bu seyahat etrafında muhtelif dedikodu ve tefsirler devam et- mektedir. Fakat bunların başlı- çaları şu iki nokta üzerinde top- lanmaktadır: 1 — Sulh teşebbüsü 2 — İs- panyanın harbe iştiraki mesele- si. Umumi vaziyete bakılırsa, ber iki ihtimal de zayıftır. Almanya » İngillere arasmda bugün sulh yapılmasına madde-| ediyordu, Burasının Hür Fran-| ten imkân yoktur. Buna iki dev- let te razı değildir. İtalya da münferit sulh ya- pamaz. İtalya Afrikadaki mağlü- biyetine rağmen münferit sulh yapamıyacak yaziyettedir. Çün- kü, bu takdirde hem Messolini, hem Faşizm yıkılır. Fransanın Âlmanya ile sülh yapmasına ise İngiliz - Alman har bi manidir. İspanyanm harbe iştiraki me- selesine gelince, bu da çok uzak bir ihtimaldir. Gerçi bir aralık İs panyanın harbe girmesi bekleni- yordu. Fakat, şimdi bu ihtimal de kalmamıştır. a da, İtalya gibi bir ya- rım adadır. İngiliz ablokasına ma- ruzdur, İtalya, İspanyanın önün- de misal olarak dururken ve ba husus Italya Afrikada mağlüp va- ziyete girmisken, İspanya buna cesaret edemez. Su halde bu seyahat hakikaten fikir teatisiyle alâkadardır. Nitekim geçenlerde Hitler - Mussolini arasında bir mülâkat oldu. Bu mülâkatta şüphesiz ba- zı kararlar verildi Bittabi İs- panyanm da bu kararları yakın dan bilmesi lâzım gelen tarafları vardır. Diğer taraftan General Franco Üc Mareşal Petain arasında derin bir muhabbet vardır. Bu suretle Franconun mihverle Fransa üra- sında bir tavassut rolü oynama- sı beklenebilir. Meselâ, Tunustaki Bizerte Üs- sünün Almanyaya verilmesini te- min etmek için Franco, Mareşa- lin muyafakatini alabilir. Bu, İspanyanın da işine gelir. Çünkü bu takdirde, İspanya top- rakları çiğnenmeden ve İspanya dinde teşebbüste bulunmasını ri- ca içindir. Frankonun - Mussoli- 'niden sonra Mareşal Petainle görüşeceği rivayetleri de bu ih- timale kuvvet vermektedir. ime şudur: Akdenizde müttefi- kine yardım elmiye karar ver- miştir. İlkbahar için hazırladığı umumi taarruz plânında İngilte- renin Akdenizdeki İmparstor- İuk yollarını kapamak ta vardır. Hitler ilkbahara geniş mikyasta tahtelbahir harbine başlanacağını ve İngiliz ablukasınm teşdit edi- ini haber vermiştir. Abluka- yı müessir bir hale getirmenin çarelerinden biri de İngilterenin İmparatorluk yollarmı kesmek- tir. Bu yolların mühim bir kısmı Akdeniz geçer. Bu maksadı temin için Almanya Sicilyaya hava kuvvetleri göndermiştir. Vichy hükümetini tazyik ederek Marsilya, Toulon ve Bizerta Ji- 'manlarinı elde etmiye çalışmak- tadır. Ve nihayet İspanyanın mu- İvafakatini alarak Cebelitarıktan istifade etmek, hiç olmazsa, panyanın cenubunda ve Cebeli- tarık'ın civarında Malaga lima nına inmek ve bu suretle Akdeni- xi Ingiliz deniz nakliyatına kapa- mak zarureti karşısında Franko- yu son defa olarak kandırmak 'ko Mussolniye minnettardır, Çün lüzümunu hissetmişlerdir. Fran- kü davasını onun yardımile ka- zanmıştır. Şimdi de borcunu öde- mek sırasının geldiğini ona ancak Mussolini hatırlatabilir. Binaenaleyh (o Mussolini ile Franko arasındaki mülâkatın ma- hiyet ve şümulü daha geniş ve daha umumi olması ihtmali çok- tur. Nitekim bu mülâkattan bah- seden İspanyol gazeteleri, yakın- da mühim hâdiseler beklemek Wâzım olduğunu, bu hâdiseler es- nasında İspanyanm da mihver anında kendisine düşen vazife- yi yapalağını yazmaktadır. ** Maamafh bütün bunlar bir tahminden ileri geçemez Buzi- yaretleri örten esrar perdesi he- nüz kalkmamıştır. Vaziyetin ay- dınlanması için hâdiselerin inki- safını beklemek lâzımdır. m ama Hariciye Nazırı Cordell Hul'ü bu ziyareti dört üştür. oVasington mahafilinde Amerikaya tayin e- dilmiş olan ecnebi bir Sefirin bu kadar kısa bir ziyarette bu - »» güncü ve eri büyük ihtimal İs-ld harbe sürüklenmeden Alman or- 'dusu'Afrikaya sıçramış olur, Ay- ni zamanda Franco, İspanya da- bili harbinden beri mihvere kar- £ beslediği minnettarlığı ödemiş olur. Esasen Franco'nun da bu üssün Almanyaya verilmesine ta- raftar olduğu söyleniyor. M ilen tebliğ Romu 13 (A. A.) “Stefani, — Franko - Müssolini mülâkalina dair aşağıdaki resmi tebliğ neşre- dilmiştir: 12 Şubatta Bordighera'da Sa- »ahleyin öğleden sonra Duçe, #ranko ve Suner arasında yapı - lan görüşmeler esnasında Avru- Da'ya müteallik meşail ile şimdi- Xi tarihi anda İki memleketi alö- İkkadar eden meseleler hakkında İtalyan ve Ispanyol hükümetleri- nin noktai nazar ayniyetleri mü- şahede edilmiştir. Romanın tefsirleri Roma 13(A.A.)—“D.N.B., Salâhiyettar mahafillerde Mus solini - Franco mülâkatı hakkın- da şu üç nokta kayıt ve işaret &- ilmektedir: ibi sıkı münasebat ve syasi ar- Kadaşlık idame eden iki hükümet şefinin bir mülâkatı daima husu.. si bir ehemmiyet arzeder. Geçir- diğimiz tarihi anım siyasi ve as- keri şartları da bu ehemmiyete inzimam etmektedir. 2. — General Franco'nun İtal- yaya yaptığı bu ilk ziyaret, mu- tantan bir mahiyet almış olma - makla beraber, İtalyada iki mille- Hi birbirine bağlıyan Kardeşlik muhabbetiyle karşılaşmıştır. Bar- dighera mülâkatının her şeyden evvel iki memleketi müşterek bir surette alâkalandıran meselele - rin tetkikine tahsis edilmiş oldu- ğunu beyana hacet yoktür. 3. — Resmi tebliğ kısa olmak- la beraber vazihtir ve görüşmeler 'de münakaşa edilen iki noktayi tasrih etmektedir. Bu noktalar bugünkü harple alâkadar Avrupa meseleleriyle Avrupanın yeniden tanzimi meselesidir. Bu mesele. ler şu tarihi anda iki memleketi alâkadar etmektedir. Ve bu iti- barla Akdeniz ve Afrika vaziyet- leri düşünülebilir. Bu suretledir ki, istikbalde de İspanyanın mih- verle tesanüdü idame edilecektir. General Franco mareşal Petain'le de görüştü Tunduğunun ilk defa vâki oldu- Bu söylenmektedir. Vichgy 13 (A, A.) — General Franco saat 13,55 de Montpellier. 1 — Düçe ile General Franco) TAN Habeşistan - Lıbya (Başı 1 incide) Fransızlar kolu da Mısır - Sudan- Çat Kudutlarının birleştiği mın- taka civarında bulunan İtalyan- lara ait Kufra bölgesinde bir çok vahaları işgal etmişlerdir. Bu kıtalar Kufraya gelinceye kadar en az 800 kilometrelik bir saha katetmişlerdir. Hür Fransiz kuvvetleri Kufra bölgesinde bu hareketi yaparken, Hür Fransiz tayyareleri de bu bölgedeki İtalyan tayyare üs ve meydanlarını bombardıman ©t- mişler, burada İtalyanları ağır zayiata uğratmışlar, İtalyan tay- yarelerini tahrip etmişlerdir. İtalyanlar Libya ile Habeşis- tan arasındaki irtibatı bu Kufra meydan ve üssü vasıtasile temin sızlar tarafından zaptı üzerine bu iki İtalyan müstemlekesi arasın- daki irtibat ta kesilmiş oluyor. Doğu Afrikasında harekâtın bütün ağırlığı Eritre üzerinde toplanmıştır. Şimelden ilerleven Britanya kuvvetleri sahilden 40 ve Sudandan 45 kilometre ce- nupta bulunan Erketa mevkiini zaptederek İtalyanlardan esir al mışlardır. Asmaranın şimalindeki muha- rebeler, Britanya imparatorluğu- kuvvetleri lehine inkişaf ediyor. Keren şehri muhasara sltında- dır. Daha cenupta harekât yapan Hint kıtaları sahile doğru ileri hareketlerine devam ediyorlar. Eritrede simdiye kadar İtal- yanlardan 80 top alınmış veya tahrip edilmiştir. Habeşistanda mühim bir deği- şiklile yoktur. İtalyanlar şimdiye kadar Afri- kada muhtelif cephelerde bin tay yare kaybetmişlerdir. İngiliz resmi tebliği Kahire, 13 (A. A) — Umümi karargühın tebliği: Eritrede Ke- ren etrafında bir seri mahalli hü- cumlar neticesinde kıtalarımız, şehir etrafındaki tepelerde mev- zilerini daimi surette iyileştir- ya doğru Herleme, şayanı memnu niye! bir tarzda terakki etmekte. dir. Habeşistanda Kobok mınta- kasında Cenubi Afrika birliği kir taları nüfuzlarmı muvaffakıyet- li bir tarzda daha ziyade geniş- letmeye devam etmektedir, Bingazi'deAlman tayyareleri Berlin, 13 (A. A.) — “Tebliğ: Bingazinin şimal omıntakasmda Alman tayyareler İngiliz kıtala- rının tecemmü yerlerine ve aske- ri tesisata ağır çapfa bombalar at maya muvaffak olmuşlardır. Bingazi yakınlarındaki bir ha- va meydanında bulunan bir çok tayyarelere Alman bombaları İ- sabet etmiştir. Otomobil kafilele- ri bombalarla mitralyöz ateşiyle dağıtılmıştır. Berline Göre Vichy Kabinesinde Gene Değişiklik Olacak Berlin 13 (A. A.) — Yarı res. mi bir kaynaktan bildiriliyor: Al- manya Hariciye Nezareti mahefi- li Vichy meseleleri hakkında bu- raca söylenen hiç bir söz mev- cut olmadığını bir kere daha teyit etmektedir. Siyasi mahafıf Vichy de teşekkül eden kabinenin, za- yaf bir adam telâkki edilemiyecek olan Amiral Darlan müstesna ol- mak üzere, geçici bir mahiyette olduğu kanaatindedir. General Franco'nun Paris'e uğrayıp uğ- Tamadığına dair ecnebi bir gaze- teci tarafından sorulan suale Ha- riciye Nezareti menfi cevap ver- miştir. y Albay Donvan İrakta Bağdat, 13 (A.A.) — Roosevelt in şahsi mümessili Albay Dona- van; tayare ile Kahireden burs- ya gelmiştir. ye gelmiş ve vilâyet konağında Mareşat Petain tarafından kabul edilmiştir. Iki devlet reisi, öğle yemeğini müteakip görüşmüşler- dir. Bu esnada Amiral Darlan da Sunner ile görüşmede bulunmuş. tur. General Franco, Montpelier yi saat 16.43 te terketmiştir. Yemek ve bunu müteakip yu: pilan görüşmeler Esnasında, vilâ- yet konağı etrafmda büyük bir halk kütlesi toplanmış ve hara- retli tezahürlerde bulunmuştur. Halkın musir talepleri üzerine, Franco ve Mareşal Pe. tain yanyana balkona çıkmışlar ve şiddetle alkışlanmışlardır. Her iki devlet reisi de mütebessim bü- Tunuyorlardı. General Pranco, halkı selâmlanıştır. Görüşmeyi müteakıp, Mareşal Petain, Gene- ral Francoyu otomobiline kadar teşyi etmiş ve burada hararetle el sıkışarak iki devlet reisi birbi- rine veda eylemiştir. Davet Üzerine (Başı 1 incide) Bir Bulgar tekzibi daha Sofya, 13 (A.A.) — Bulgar A-, jansı bildiriyor: Bulgaristana bin Alman tayyaresinn geldiği, Bul- gar hava meydanlarının Alman bir kadro tarafından işgal edildi- ği ve binlerce Alman asker ve tankının Tuna'dan geçtiği hak - kında yabancı bir ajans tarafın- dan yayılan haberlerin baştan &- sağıya kadar uydurma olduğunu He Bulgar Ajansı mezun- Slova gazetesine göre Sofya, 13 (AA) — "DNB,, (Solovaj gazetesi, Churehili'in bütün Balkanları ve bilhassa Bul garistanı bir harp sahnesi haline getirmek fikrinde olduğunu gös- teren nutkunu hayret ve infial İ- le karşıladığını yazmaktadır. Bu gazete, demokrat milletlerin 25 sene müddet Bulgaristan menafi- ini ihmal ettikten sonra Bulga- ristandan ve alelimum küçük hü kümetlerden böyle bir lisanla bahsetmelerine teessüf etmekte-| dir, Atinanın Bir tekzibi Atina, 13 (A&.A.) — (Havas) Ajansı tarafından, menşei Sofya olmak üzere verilen ve Bulgaris- tan payitahtındaki Yunanlı ka- dın ve çocuklara Yunanistana dönmelerinin emir veya tavsiye edilmiş olduğunu bildiren haber, kat'i surette tekzip olunur. Şehirlerin tahliyesi Bükreş, 13 (A.A) — “Havas, Guirgiu, Plosti ve Köstence şe - hirlerindeki sivil halkın tahiiye- si ihtimali ciddi olarak derpiş 6- dilmektedir. Ramanya her türlü ihtimale karşı koymak için siya- si ve iktısadi tedbirler almakta- dır. Ecnebilerin kontrolü şiddet- irilmiştir. Bütün memleket- ek eg 22 den beşe kadar her seyrüsefer yasak edilmi tir. İktisat, her an iorlieiı otarşi esasına (o dayanmaktadır. Mısır mahsulüne halkın ve ordu- nun iaşesini temin için, hükümet tarafından el konulmuştur. Her sahada istihsal © arttırılacaktır. Gliserin istihsalâtına da hükümet el koymuştur. Londradaki kanaat Londra, I3 (A.A) — “AF, bu sabah Londradaki intiba, Bal- Jan akk bh kesinin, hâlen mutlaka bu başında haiz bi gözüktüğü müstacel Ri haiz olmadığı o merkezindedir. Londradaki telâkkiye göre, Bulk garistanın Amanlar tarafından İs İtilâsı hâlâ bugün yarın istenlen İsaatte yapılabilir. Fakat Alman- lar, Bulgaristana Balkanlarda u- mumi bir yangın çıkarmadan girmek maksadile, mümkün oldu ğu takdirde birkaç gün tehditle- rinin neticesini görmek için inti- zar edeceklerdir. Birkaç zaman evvel bu husus- ta birinci sınıf ve oldukça esra - rengiz bir unsur olarak telâkki edilen Rus hattı hareketi hâlen daha az karanlık addedilmekte - İdir, Öyle sanılıyor ki, Rusya, bel- ki de diğer her milletten daha ziyade, Balkanlarda sulhün ida- mesi arzusundadır ve bunun ne- ticesi olarak Almanların Bulga- ristana müdahalesini bir harp se- bebi yapmıyacaktır. Fakat, sanıl- dığına göre, bizzat Almanlar, hattı hareketini tayine davet e- dilen Bulgarisanın kendiliğin - den mihvere iltihakı tercih eyle- mesini istemektedir. Halbuki Sof- yada hâlâ'az çok muhalefet mev tuttur. Sofyada vatan; un- surlar, derhal, Romanyanın Âki- betini kabul için memleketin hürriyetini ve müstakbel meveti- diyetini tehlikeye koymanın şa- yânı arzu olmadığı fikrindedir. Hakiki hedef neresi? Londra, 13 (A.A.) — Balkan vaziyeti etrafında şimdi bilinme- si lâzım olan cihet, Bulgaristana Hitler tarafından Tür- kiyeye ve Boğazlara karşı bir ta- arruz icrası maksadile ittiraz 6- dilmiş taaarruzi bir tedbir mi ol- duğu, yahut sadece hududunda şimdi Alman kıtaatı olan Yunanistanı tazyik etmek suretile Arnavutlukta İtalyanın yardımına koşmayı istihdaf eden tedafül bir tedbirden mi ibarel bulunduğudur. Bu ikinci tefsir sureti, Hitlerin Balkanlarda ye bir he açmakta bir menfaal olmağiğı, dünkü ihtilâf bu sene bir hal suretine iktiran etmek niyetinde bulunduğu mülâhazası ile müdafaa edilmektedir. Hitler, İkat'i bir hal suretinin ancak İn- giltereye karşı yapılacak bir ta sruz ile elde edilebileceğini pe ikâlâ bilmektedir. Şu halde Balkanlarm vaziye- tindeki yeni inkişafların gene Nazilerin tehdit usullerinin tipik nümünelerinden biri olup olma. dığı suale şayan görülmektedir. Üniversitemiz (Başı 1 incide) de tetkik olunduktan sonra pro- fesörlük salâhiyetlerinin tasdiki ve kendilerine profesör ünvani- nın tevcihi Maarif Vekilliğine teklif olunmuştu, Maarif Ve kili yeni profesörleri tebrik et miş ve memleketin kendilerinden daha verimli mesai ve daha bü- yük hizmetler beklediğini onlara tebliğ etmiştir. Profesör salâhiyet ve ünvanını ihraz etmiş olan doçentler şun- lardır: Tıp fakültesi doçentlerinden Anatomi doçenti Dr. Zeki Zeren, ikinci şirürji doçenti Dr. Şinasi Erel, patalojik anatomi doçenti Dr. Besim Turhan, radyoloji do- centi Dr. Tevfik Berkman, deri ve frengi doçenti Dr. Cevat Ke rim İncedayı, ikinci iç hastalıkla- rı doçanti Dr, Arif İsmet Çetin- gil, ikinci iç hastalıkları doçen- ti Dr. Ekrem Şerif Eğeli, adli tip doçenti Dr, Hikmet Yalgın, bi-| rinci şirürji doçenti Dr. Fahri E- rel, çocuk hastalıkları ve bakımı doçenti Dr. Şevket Salih Sosyal, kulak ve burun hastalıkları do- çenti Dr. Ekrem Behçet Tezel, çocuk cerrahisi ve ortopedi do- çenti Dr. Münir Ahmet Sarpye- ner, radyoloji doçenti Dr. Muh- terem Gökmen, Farmakodinami ve tedavi kliniği doçenti Dr. Na- bi Kastarlak, ikinci iç hastalık- ları doçenti Dr. Muzaffer Sevki Yener, hijiyen doçenti Dr. Zeki| Yalım, dış hastalıkları ve ame- Uyeleri doçenti Dr. Suat İsmail Gürkan, Edebiyat fakültesi doçentle- rinden Tarih doçenti Mükrimin Halil Yinanç, Türk tefekkür ta- rihi doçenti Hilmi Ziya Ülken, Metinler şehri doçenti Ali Nihat Tarlan. İktisat fakültesi deçentlerin- den sosyoloji ve sosyal siyaset do- çenti Ziyaetttin Fahri Fındıkoğ- lu, iktisat tarihi ve iktisadi coğ- ii doçenti, Ömer Lütfi Bar- m. Rodos'ta Hasar (Başı 1 inelde) bu ay Rodos adasına şiddetli akin. lar yapmışlardır. Hasarın pek bü- yük olduğu anlaşılmaktadır. İn- giliz donanması, ve hava kuvvet leri Alman tayyarelerinin bu üs- den İtalyanlardan daha iyi isti- fade edememesine itina edecek- İir. Rodosta Alman tayyareleri bulunduğu hakkındaki haberi te- yit eden malümat alınamamıştır. Fakat Alman ayyarelerinin bu rasını İaşe üssü olarak kullan-| maları mümkündür. Malta üzerinde Kahire, 13 (A. A.) — Hava ka- rargâhı tebliğ ediyor: Dün Mal- ta adasına Alman ve İtalyan tay- yareleri hücum etmiştir. Hiç bir hasar hiç bir ölü ve yaralı yok- tur. * Berlin, 13 (A, A.) — “Tebliğ..: Muharebe tayyarelerimiz Malta- da Luca hava meydanına muvaf- fakiyetle hücum etmişlerdir. A- da Üzerinde cereyen €den hava muharebelerinde düşman “Hur- ricane,, tipinde Üç tayyazo kay” betmiştir. İngiltere üzerinde Londra, 13 (A.A) — Ekserisi münferiden uçan az miktarda düşman tayyaresi, bugün gi - düz sahillerimizi aşmıştır. İngil- terenin şarkında ve İskoçyanın şimalinde birkaç noktaya bomba bulunacak | Jar atılmıştır. Hasar ve telefat azdır. * « Londra, 13 (A, A) — Fransız sahilindeki uzun menzilli Alman topları, arka arkaya üçüncü gün, bugün de ateş açmışlardır. Alman tebliği Berlin, 13 (A. A.) — Resmi tebliğ: Portekizin - garbında İn- giliz vapur kafilelerine müessir hücumlar yapan iki denizaltı »le geniş bir faaliyet sahasına malik savaş tayyareleri 13 düşman va- Duru batırmaya muvaffak olmuş. lardır. Taymis ve Humber nehirleri mansaplarındaki sskeri hedeflere yapılan bücumlar €snasında sa vaş tayyareleri deniz Mşaat tez- gahlarını ve istihkâmları bomba- balamıya muvaffak olmuşlardır. Silâhlı keşif uçuşarı yapan tay- yarelerimiz İskoçyanın şimal sa- hili önlerinde bir ticaret vapuru- na ve İngilterenin cenubu şarki sahili açıklarında da bir karakol ine muvaffakıyetle hücum etmislerdir. İktisadi müşkülât Londra, 13 (A. A.) — “Times, gazetesinin Alman hududundaki hususı muhabiri, Almanyanın miş olduğu mahreçleri telâfi için berri Avrupada ticari mübadele- M4-2-941 Askeri Vaziyet (Başı 1 incide) yünca bütün çöl mıntakasımı tahliye #derek Müzrata burnu ile Homa böl- esine çekilmiş olduğunu zannediyo- Tuz. Binaenaleyh bu taraflardaki Ta- giliz ileri hareketine dair pek yakin yamanda yeni (haberlerin (gelmesi kuvvetle muhtemeldir. Bu aralık Trablus cephesinin Ge- mup bölgesi birdenbire abemmiyet kesbeteniştir. Çal Fransız müstemle. kesi hudutlarını aşarak şimale doğru taarruza geçen Hür Yransız kıtalar düşman arazisi içinde bir hayli iler- lemişlerdir. Bu taarruz, iki kol ile yapılmakta ve iki hedef takip etmek- tedir; 1 — Fizsna doğru, Bu kel, bun - dan bir hafta evvel Fizan'ın merkezi olan Marsuk'u zaptetmiş ve bir da ölesine yayılarak bugüne kadar 1000 Kilometrelik bir detinliğe ka, dar sokulmuştur. İtalyanlar, harpler çok zamar evvel, Trablus . Tunus sa- bil hududundan tâ Fransız Cezairine bağlı Sahara çöl bududunun birxaç yüz kilometre derinliğinde bir takım İçöl tahkımatım vücüde (getirmişler. i— Bu tahkimatın vazifesi, Trabluss İkarşı grp istikametinden, yani Fran se müslâmlekesinden gelecek bir tâ. arruzu karşılamaktan ibaretti, Şimdi Fizan üzerinden şimali garbi istika- metine doğru yürüyer Hür Fransız kuvvetleri, bu tahkimat hattının en cenubundaki Ucuna yaklaşmak Üze- redirler, 2 — Kufra'ya doğrü, Bu mevki, Şsrki ve hattâ Şimali Afrika bare, kâtı için birinci derecede ehemmiyei- 1 bir sevkuleeyş noktasıdır. İç Afri- kudaki İtalyan ordusu, bura u- İsmumi bir irisat merkezi olarak kul. lanmaktadır. Geniş bir hava meydr. nina inalik olan bu mevki, şimalden, cenlüptan, şark ve gürptan gelen s6- kiz yolun birleştir bir noktadır. Geçen dünya muhürebesinde Sünü- #ilere karşi müşterek tenkil hereke tini idare eden General Waveli is Graziani, uzun bir seferden sonra burada birleşmişler ve ancak bura- sını zâptettikten sonra isyan bare, ketini basurmıya muvaffak O olmuş- lardı, Şirrdi İtalyanların elinde kü“ lan bu son İrtibat merkezi de elle rinden alınmak üzeredir. Hür Fran- sız kuvvetleri bu hedefe doğru 800 kilometre bir derinliğe kadar ilerle, hududundan ileri hareket yapan Ce- Bubi Afrika birliğine mensup Kıta « lar, Habeşistan, Kenya ve İtalyan Somalisinin birleştiği Nemarapuin mevkiini zaptederek İtalyan Somali- sinin içinde Dalo istikametine doğru Üerlemektedirler, Şarki Afrikadaki askeri harekâtin bütün ağırlığı Eritre mınlakasında oplanmaktadır. İngilizler, bu müs « #emleke toprakları içinde hem sahil, den, hem de iç kara yolundan Erit. re'nin merkezi Asmara'ya doğru yük- lenmektedirler. Bütün Şarki Afrika muharebelerinin talihi, burada Gefo- yan edecek olamıçarpışmalara bağlı gr. Çünkü (Evire temizlendikten sonra, buradaki İtalyan | kuvvetleri Habeşistarın dağlık mıntakalarına iltice etmekten başka bir çare bula, İ mıyacuklardır. Son darbeyi indirmek vazifesi Habeş vatanperverlerine bis Şirketimizin hissedarlar Umu« mi Hey'eti önümüzdeki Martın 25 nci Salı günü saat 1630 da Şirketimizin İdare Merkezi olan Galatada, Kürekçilerde Ahen va Münih harnda Dördüncü katını da 1 ve 2 numaralı yazıhanedi adi surette toplanacaktır. Vel leten veya Asaleten en ez 100) hisseye sahip olanların hisse vetlerini içtima gününden | bi hafta evvel Şirketin İdare Mer“ kezine teslimi ile o mukabilinde makbuz almaları rica olunur. MÜZAKERE RUZNAMESİ İ — İdare Meclisini ve mura? kıbın raporlarının okunması, 2 — Şirketin mevcudat defter- leri ile 1940 senesi bilânçosunun ve kâr ve zarar hesaplarının kâ- bulü ile bu bapta karar ittihazı ve İdsre Meclisi âzalarının ib- rası, 3 — Müddetleri munkazi İda- re Meclisi âzasının intihabı ve 1941 senesinde İdare Meclisi âza- larına verilecek aidat miktarının tesbiti, 4 — 1941 senesi için bir mü- rakıp tayini ile tahsisatının tes- biti, 5 — Şirket namına teferruğ edilecek maden ruhsatnameleri- nin, İmtiyazlarının gayri men « kul mallarının tekrirlerini ka < bule mezun Meclisi âzalar rının tayini, 6 — Ticaret kanununun 323 ve 324 ncü maddeleri ahkâmuna tevfikan İdare Meclisi Azasına mezunivet ve müsande 10 adet motörle müteharrik armüllü 140 santim eninde DOKUMA TEZGÂHIM var, Bunları kuracak yer arıyo rum. Yahut yeri olan bir fabri« katörle müşterek calısırım. Ad. res : Capa Millet Caddesi No *92 Ahdullah. ACELE DEVREN SATILIK SİNEMA BÜFESİ : Kadıköy Opera Sineması Bü tesine müracaat... Türkiye San'at Mektepleri Me zunları Cemiyeti Başkanlığın. lerini arttırmak İcin sarfetmiş ol- dan: duğu mesaiye rağmen İngiliz ab- lokasınm tesiri altında iktisadi müşkülât içinde bulunduğunu bildirmektedir. 16/2/941 tarihinde sast 10 da Emi Bönü Halkevinde umum! kongre b kinci defa olarak toplanacaktır, Üyelerimizin gelmeleri rica olumur,