18 Şubat 1941 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

18 Şubat 1941 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

mi ,z 0 ürkiye Ve ider Türlü Taarruzdan ii | İçtinap Edeceklerdir Hariciye Vekilimiz Şükrü Saraçoğlu Balkanlarda Sulhü Temin Eden Bir Anlaşma Yeni anlaşma ile Türkiye De Bul- garis'an arasında her türlü ihü- Iâfların ve yanlış anlaşmaların pihayet bulacağına, iki komşu bü kümetin birbiriyle daha samimi bir dostluk ve ftmat havası İçin- de münasebetlerini inkişaf ettir işe imkân bulacaklarını şüpe yoktur, Türkiye ve Bulgaristan bu anlaşma ile Balkanların #u- hünü kurtarmuşlardır. Bu iübarla da yalnız Iki milletin değil, bölün Balkanlıların o minnetini kazan- Buşlardır, M. Zekeriya SERTEL T ürkiyenin ötedenberi en büyük hedeli Balkanlar- da sulhün devammı temin et * ektir, Senelerdenberi bu gaye uğrunda çalışmış, Balkan devlet- leri arasında bir anlaşma tesisi” he etmiş, hattâ Ingiltere İle akdetiği ittifak mushedesinin. sebeplerinden birini de Balkanla- rn sulhünü temin teşkil etmiş- karşısında; Balkanlara inmekte” olduğu, Yüzden Romanyada biriken Al- man kuvvetlerinin Bulgaristans: girmek üzere bulunduğu haber Veriliyor. Yugoslavya Nazırları! 'Berline davet ediliyorlar. Bel 'kanlarda bir huzursuzluk ve em:-; niyetsizlik havası yaratan bit haberler içinde en ziyade merakli, Mucip ea DYE N Boris ve Filof hükö- meli ikide bir memleketlerinin istiklâl ve bitaraflığına halel ve- 'recek hiçbir harekete müsaade; €imiyeceklerini tekrar edip du- ruyorlardı. Fakat bir taraftan Bulgar reatbuatının lisanmı de - Biştirerek Akdenizden bahse baş- Ikmaları, diğer terattan Bulgaris- ana sivil kıyafette Alman akını başladığı haberleri bu teminat ile tezat teşkil ediyor gibi İdi. Hakikaten Bulgaristan hükümeti. ne düşünüyordu?Bir Alman isti- lâsr ihtimali karşısmda Bulga- Tristan nasl bir hareket takip €- bu musmmamın düğümünü çöz- müştür. Bulgaristarla Türkiye Ballaın- larda sulhü idame hususunda beraber çalışmıya karar vermiş- lerdir. İkisi de herhangi bir $e- tavüzden | İçtinap edeceklerdir. (Sonu: Sa; 55Sük 44 * TELGRAF; TAN, İSTANBUL TET FAN. sarın, Barik santa N ALTINCI YIL k - Bulgar Beyannamesi Bulgaristan Beyannameyi Hariciye Vekilimizle Bulgar Elçisi İmzaladılar Sali Saraçoğlu "Bu Mütevazi Eser Balkanlarda Yeni Karışıklıklara Belki de Mâni olacaktır" Diyor Beyanname, Başka Memleketlerle Mevcut Taahhütleri Haleldar Etmemektedir Ankara, 17 (AA) — Bugün i Hariciye Vekâletinde saat 13 ve aşağıdaki beyanname, Hariciye Vekili Şükrü Saracoğlu ile Bul- garistanın Ankara Elçisi Kirof Arasında İmza edilmiştir; “Türk ve Bulgar hükümetleri mütekabil menfaatleri ve iki memleket arasındaki itimat ve dostluğun tam olarak: muhafaza» sı bakımlarından harici siyaset- lerinin yeçhesini tayin ve ifade için müteaddit defalar o yapmış oldukları fikir teatilerinden elde edilen mesut neticeleri müşahe- de etmiş oldukları cihetle; Türkiye Cümhuriyeti ile Bul. garistan Krallığı arasında bozul- maz sulh ve samimi ve ebedi dostluk carl olacağını tesbit eden dostluk misaklarına sadık ola. rak; larda sulh ve sükünu temine ya- ramış olan bu itimatkâr siyase- te birbirine karşı devam arzu- siyle; İ Hâdiselerin ışığında yeni bir | fikir teatisinde bulummuya karar vermişler ve başka memleket - lerle münakit taahhütleri hal dar olmamak üzere, âtideki mü- şahedeler üzerinde mutabık kal- mışlardır: 1 — Türkiye ve Bulga- ristan her türlü taarruzdan içtinabı-harici siyasetlerinin değişmez bir esası olarak te- lâkki ederler, 2 — İki hükümet biribiri-' ne karşı en dostane niyetler- le mütehassıs olup iyi kom- şuluk münasebetlerinde mü- tekabil itimadı muhafaza et- mek ve daha ziyade inkişaf / ettirmek azmindedirler, 3 — İki hükümet memle- ketleri arasındaki ticari mü- (Sonu: Sa: 5; Sü: 3) İberik'te Müthiş Bir Kasırga Bir Tren Nehire Yuvarlandı, Yangınlar Çıktı, Ölenler Çok Londra, 17 (A.A.) — Cumarte- si gününden pazar gününe kadar İberik yarımadasında misli gö- rülmemiş, son derece şiddetli bir fırtına olmuştur. Bazı mıntı larda fırtınanın müthiş sür'ati saatte 80 mile baliğ olmuştur. Fir tınanm en şiddetli zamanında de- nizden beş mil uzunluğunda dal- ga düvarlarmın ilerlemekte ol - duğu mörülmüstün. Tae nehrin- de “Britiseh Empire, tipinde “Ciyde,, deriz tayyaresi, kendisi mi bir direğe bağlıyan zinelri ko- pararak betmistr. Bundan baş - ka 16 gemi daha batmıştır. Liz - 'bonda hasara uğramıyan cadde ve sokak nadirdir. Ağaçlar, lâmba, telefon ve tek graf direkleri yerlerinden sökül- müş, telgraf ve telefon telleri kop muş, binaların kiremitleri uç - müs, fabrikelarm babaları yekıl- mıştır. Gaz fabrikaları, büyük ha- sarata uğramıslardır. * Yeni bir emir verilinciye ka- dar gaz İstimali yasak edilmistir. Radva İstasvonları kapatılmıstır. Cünkü emisyon İçin kullanılan direkler yıkılmıştır. Madrid ile Lizbon arasındaki mürekalât ke- (Sonu: Sa 5; Sü 7 "İngiltere Galebe Edecektir,, Amerikaya Dönen Hopkins Edindiği İntibaları Anlattı Vaşington, 17 (A. A.) — Roo- sevelt'in husust mümessili ola- rak son zamanlarda İngiltereye bir seyahat yapmış bulunan Hop- kirs, buğün beyaz sarayda har- biye nazırı Stimson, bahriye na- zırı Knox, hazine nazırı Morgen- tau, ziraat nazırı Wickard ve büt- çe direktörünün istirakile yi lan bir konferansta hazır bulu muştur. Roosevelt'in sekreteri E- ari su bavanatta bulunmustur: “Bu toplantı, kiralama ve ö- dön verme kanunu projesi irin iptidaf tedbirlerin alınması maksa diyle devam edecek bulunan bir seri konferanstan bir tanesidir Kanun projesi tasvip edilinceye kadar bir çok anlaşmalar tesbit olunmuş ve tatbike hazır bir va- ziyete girmis bulunacaktır... Hopkins. harp hakkında ne düşündüğünü soranlara şu cevabi vermiştir: “Hitlerin İngilizleri mağlüp e- debileceğini zannetmiyorum. gilizler kadar mwjavemetli bir halk yoktur. Amerikanın yardımı ile İngilterenin harbi kazanacağı" na süphe etmem. Bu harp hiebir tarafın galip gelmemesiyle değil, İngilterenin galibiyeti ile netice- lenecektir. İngilizler “çok yardı- (Sonu Sa, 5 Su, Gda) İn. | zere toplanan 25 küsur ingiliz li- My A ŞALE YAMAN we TAN GÜNLÜK SİYASİ HALK GAZ”TESİ (. Bulgaristanın Ankara elçisi Kirof Romanyada Yeni Askeri Hazırlıklar Yapılıyor İngiliz Gazetelerinin Tahminlerine Göre : Bulgaristanın On Beş Gün İçinde İstilâ Edilmesi Muhtemeldir Ankara, 17 (Radyo Gazetesi) — Balkan devletleri arasında en zi- yade Romanyanın vaziyeti olduk- ça açıktır. Almanların burada külliyetli mikdarda asker yığdık- | larını bütün membelar teyit ©- diyor. Bu askerlerin sayısı hak- kında muhtelif membaların ver- dikleri rakamlar 300 ile 320 bin srasındadır, Yalnız. ahiren Ro- manyadan gelen İngilterenin Bük reş sefiri Sir Reginsld Hoare, bu askerlerin 350 bin kişiye baliğ ol. duğunu bildirmektedir. Bundan başka Romanyada kay mik ia tayyar» ve tank vardır. a Tİ Sonu: Sa 5; Sü 4 Kıbrıs Türkleri de Ordumuza Kışlık Eşya Hediye Ediyor Aldığımız malümata göre Kıb- tıs adasının merkö2i olan Lefko- şa şehrinin münevverleri arasın- da ordumuza kışlık hediye teda- rik edilmesi için faaliyete geçil İmiş ve bu maksatla bir komis - yon teşkil edilmiştir. Bu komis- Sona şimdiden 30 dan fazla al- tn nişan ve evlenme halkası ve- rilmiştir. Bu maksatla Lefkoşa ve Limason şehirlerinde rozetler atılmış ve Lefkoşe halk klü - verilen bir müsamere es- inde 58 İngiliz lirasını müte- caviz para toplanmıştır. tından toplanmış olan 39 parça- vw mütecaviz yünlü esya ile Türk Hava Kurumuna yollanmak Ü- tası da konsolosluğumuza tevdi olunmuştur. Bunlardan başka mezkür şehir- Ik: nakden vâki olacak te- da yekünu birkaç bini Şillura adlı Türk köyü tara -| viy sn annati Kğretienerm. icapları- çin hazırlanan teskilât karar- namesi yakında mer'iyete girecektir. Ayrıca teşkili kararlaştırılan Ticaret Ofisi, her türlü maddeleri satın almak, satmak, stok yapmak gibi vazifelerle mükellef olacaktır. Petrol Ofi- si, halk ve milli müdafaa ihtiyaçları için petrol ve müştakkatını almak, satmak, stok yapmak, bunların terkiplerini değiştirmek, tasfivehane- ler yapmak gibi işlerle uğraşacaktır. Her iki Ofise beşer milyon lira sermaye verilmektedir. Bu Ofislerde hir inhisar manası yoktur. Bun- cektir. El Adem hava meydanında İngilizler tarafından tahrip edinen hangarlardan biri MISIRDA İz Askeri Vaziyet Bir Polonya Ordusu Teşkil Edildi Alman Tayyareleri Bingazi e Faaliyet Gösteriyor Kahire, 17 (A.A) — Umumi karargâhin tebliği: Libyada ve Eritre'de vaziyet değişmemişti Habesistanda Kurmuk'un 14 batta düşmesiyle Mısır, Si veya Kenya topraklarında, artık esirler müstesna olmak üzere, hiçbir İtalyan kalmamıştır. Gos- dar'a doğru hareketimiz tekrar başlamıştır. Rudolf gölünün garp mıntakasında kıtalarımız nüfuz- larına devam etmektedirler. YUNAN-İTALYAN CEPHESİNİN BİR KROKİSİ Yunan Başkumandanlığı, şim- diye kadar geçen muharebelerde “dağ stratejisini, — kullanmıştır Fakat cephe hatu değlk mınta- Kalardan çıkarak ovalara yaklaşı tıkça, bü etratejiyi tatbika imkân Kimıyacaktır, Askeri muharziri- miz, bugün dördüncü sayfamızda okuyacağınız yazısında bu vazi- yeti tetkik ederek Yunanlıların tatbik etmeleri muhtemel olan yeni tibiye üzerinde düşüneele- Fil izah eriyor, İtalyan Sornalisinde düşman kuvvetleri şimdi Juba nebri hat- İRKETİ İma kadar sürülmüşlerdir. Bu . arada, Kismaya'nın zaptı sırssın- da alınan top ve diğer ber nevi harp malzemesi tasnif edilmek- te ve sayılmaktadır. mü Mısırda Polonya ordusu | yoyy, Kahire, 17 (A.A) — "Rewter,, Mısırda çok kuvvetli bir Polon- ya ordusu teskil edilmektedir. Filistinde ve Mısırda aylarca İngiliz silâhlarivle techiz edilen Polonyalılar, bugün harbetmiye hazır bir halde bulunuyorlar. Müstakil Polonya (o livasına kurulmalı, recek vwârivettedir. lonyalı pilotlar da Orta Serka A.) — Umumi karargâhin 255 mumaralı tebliği: Cerabub'da 12) dir? eşyaya kalbederek kon- solasluğumuza tevdi edecekleri | ni bildirmişlerdir. ve 14 Şubat günleri düşman ma- (Sonu: Sa 5, Sü 6) SIRASI GELDİKÇE: BİR ÖRNEK ŞİRKET: “elmektedir. Italyan tebliği rülmüyor ve bu gidişle -ne muti İtalyada — bir 'mahal, oÇA | Keti Hayriye deni Yeni Müşteri Bulmak Sanatı Dr. GASSON DİYOR KI: “Her tacir bu kitapta gösterdiğim usulleri tatbik etmek suretile bir iki sene gibi kısa bir zaman içinde müşterile rinin adedini bir misli arttırabilir. Ben bu kitabımda size Fivatı 50 kerrme İYeni Ofislere 10 MilyonL. Sermaye Verilecek Hakiki, Hükmi Şahısların Ellerindeki Hububata da El Konacaktır lar, piyasada üzımlik rolünü oynıyacaklardır. Gerek iaşe teşkilâtı, gerek bu Ofisler sayesin- de piyasada salâh hasıl olacağı muhakkaktır, Diğer taraftan, bugün nesredilen bir ka- rarnameye göre, hükümet hakiki ve htikmi şa- hıslar elinde bulunan buğday, ve arpava da bedeli mukabilinde el koyacaktır. Bu suretle hükümet, bütün vemeklik ve yem- lik maddelerin en mühimlerini elinde bulun. duracak ve ayrıca hariçten de bu maddelerden lüzumu kadar ithalât yanılarak memlekette cok geniş ölçüde hububat stoku meydana getirile- çavdar, yulaf >. Brendizi'ye Şiddetli Hava Akını İrlanda Şehirlerinde Sivil Halkın Tahliyesine Başlandı Londra, 17 (AA) — Dün ge- ce Polonyadaki Krakov!'ye kadar uçan İngiliz askeri tayyarelerinin. dokuz Saat fasılesız havada kal- dıkları tahmin edilmektedir. Böy le bir uçuş, harbin bidayetinden- beri İngilteredeki üslerden ilk defa olarak yapılmaktadır. Me- safe işgal altındaki arazi ile düş- man arazisi üzerinden 2560 kilo- metredir. İngiliz bombardıan tayyareleri, Polonyada Kataviç ve Karakovi şehirlerine beyannameler atmış- lardır. Dün gündüz tek tek hareket c- den İngiliz bombardıman tayya- releri düşman işgali altındaki a- razide bazı hedefleri bombardı- man etmislerdir. İngiltere üzerinde Londra, 17 (A. A.) — Almas tayyareleri, dündenberi İngiltere üzerinde pek fazla faaliyet gös- termişlerdir. Pazar günü güneş battıktan sonra bir tek Alman tay | varesi, şimali şarki sahilinde kâ- in bir şehre bir kaç bomba atmış tir. Bir kaç ev, hasara uğramış” tır. Ölenlerin ve yaralananların mikdarı cüz'idir. /Sonu: Sa 5: Sü 5) HAYRİYE. Yazan: AKA GÜNDÜZ. B” şirketimize As-Başkan, hir fabrikamıza Yar.Direktör eğiz? Aylığı yıllığı, avaidi kavaidi ne kadar olsun, zarar yok. Hattâ faydalı bile olur. Fakat... Öyle bir vatandaşı oraya şip diye kondurmazdan al- ta ay önce Boğaziçinin (Şirketi Hayriye) sine göndermeli, Orada biç olmazsa altı ay staj görmeli. Makineli makinesiz bir müessese nasıl idare olunur? Organizma, kombina, administra nedir. nasıl, ne çeşit şeydir? Bunları bir iyice öğrenmeli. Yedinci ayın birinci günü getireceği şahadetnamedeki notlarına bakmalı, İkmale kal- mışsa geri. Geçmişse bir doktora vermeli, Ondan sonra postuna Şu benim neslim bir düşünsün; kendimizi bildik bileli no anonimler, ne limitedler, ne gezelşaftlar görmedik. En son milli ithalât ve ihracatın tasfiyesi günüme kadar ne düzenlere ve ne bozuk düzenlere raslamadık. Hepsini yel üfürdü, su götürdü. Fe- “| lek yerine'hiç biri yar olmadı bahtı siyaha... Hayır! Hata ediyorum. Doğru söylemiyorum. Onların içinde yalnız bir teki var ki seksen şü kadar yıllık işinde idaresinde sârsıntı şöyle dursun, kıl ucu aksaklık bile görülmemiştir. gö- Ju. görülmiyecektir. Bu da Şir- iliklerine kadar milli şirketimizdir. O bir örnek şirkettir, Bir Okul.Şirket'tir. Bu muvaffakıyetin sırrı ne- Hiç aklım ermez. Fakat gördüğümü, görüşümü söyliyeyim: Bu muvaffakıyetin sırrı işini, gidişini, vazifesini il edir. benimseyi- (Sonu; Sa: 5; Sü: 6) ya w # r LE Sy emer 3 GRRE özüm ek ede hat e imi inmek ent eünüe