19 Şubat 1941 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

19 Şubat 1941 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

aki ALTINCI YIL 'ANBUL Ankırı Caddesi 102 GRAF: TAN, İSTANBUL sarın same varış No. 1978 5 KURUŞ Sehrin işgalinden evvel Tobruk limanında İngilizler tarafından ombardıman edilen b”,defler (5 hilde “San Giorgio, 'zırhlısı alevler içinde görülüyor.) İİ Balkanların Bugünkü Vaziyeti Bütün hâdiseler, Almanyanın Bal. Kanlarda geniş mikyasla siyasi fa- aliyetta bulunduğunu — gösteriyor. Bu siyasi faaliyet kendi hesabına muvaffakıyatle neticelenirse, bel- ki © vakit askeri harekât icrasına Yüzüm görmiyecek ve Bulkanl sulhüne dokunmıyscaktır. İ renin Sofya Seliri de Bulgarisla- yın bitaraflık ve istiklâlini muha- feza etmesinden başka bir gey 15- temediğini söylemiştir. Şu halde iki tarat ti simdilik Bilkanlarin sulbüne dokunmamakta ittifak et- mişlerdir. ——— Mi. Zekeriya SERTEL giürkiye ve Bulgaristan hü- kümetleri tarafından neş redilen müşterek beyanhamsğ/,i sonra Balkanların bugünkü *yâzi- yetine bir göz atmak İsydalı o- lur, Bu beyanname Bv /garistan ve “Türkiyenin vaziyet! #rini aydınlat mıştır. Zaten Türkiyenin vaziye. tinde ötedenberi Kararlık kalmış bir nokta yoktu, Türkiye her va” kit taahhütlerine zadakatini teyit etmiş, ve hi . fırsatta hiç bir memlekete krrşı tecavüz niyeti beslemediğini, hiç kimsenin top- rağında, gözü olmadığını tekrar- dan © #kinmemiştir. Fakat Bulgaristan öyle değil di, Bulgaristanın o irrtdantist ©- emelleri vardı. Romanyadan. Dob- rucayı, Yunanistandan o Gerbi “Trakyayı, Yugoslavyadan Make- donyanın bir kısmını istiyordu. Bulgar hükümet erkânı, Bulga- ristanın siyasetini izah ettikleri iaman, dalma bu milli emelleri tekrardan geri durmuyorlardı. O- nun için Bulgaristanın Almanya ile birleşerek komşularına karşı mütecaviz bir emel beslemesin- den korkulabilirdi. Bu müşterek beyanname bu husustaki şüphe leri izale etmiştir. Çünkü Bulga- ristan da Türkiye gibi bü beyan“ name ile hiç bir memlekete teca- vüz niyeti beslemediğini ilân et- miş bulunuyor. Şu halde Bulga ristan mevcut vaziyetteki tehli- keyi görerek irredantist davale- rından vaz geçmiştir. Komşule- rına karşı dürüst ve samimi ol- mayı taahhüt ötmektedir. ** lr yaln vaziyeti, son günlerde nezaket kesbet- miştir. Yugoslavya ötedenberi is- tiklâl ve bitaraflık siyasetini ta- kip etmekte ve komşularına kar- sı hiç bir mütecaviz fikir besle- memektedir. Onun da gayesi Balkanlarda sulhün devamını te- minden ibarettir. Yalnız Yugoslav nazırlarının Berlini ziyaretlerinden sonra or- tada bir takım rivayetler dolaş- Maya başlamıştır. Henüz resmen teeyvüt etme- miş bulunan bu rivayetlere göre Almanya, Yuxoslavyaya, bitaraf- liğını muhafaza etmek şartiyle rnavutluktan bir kısım'ayazi vermeyi, Ohri yoluyla Selâniğe inerek Akdenizde bir mahreç te, Min etmeyi, ve Macarista! Pah (Sonu Sa, 4 Sik Anıt- ————— Proje İçin Ye — Kabir rli ve Yabancı Sanatkârlar Arasında Serbest Bir Müsabaka Açılacaktır Ankara, 18 (A.A) — Baş 1 — Ebedi Şef Atatürk için yar sinin müsabakası hakkında bö gi teşebbüs neticesinde vaziy” di haz beynelmilel bir müsabe” ai Vekâleten tebliğ olunmuştur:! 'masr mukarrer Amt-Kabir proje- & kadar yapılmış olan tetkikat ve ıra dolayisiyle usulü dairesinde kanın yapılması imkân dahilinde görüleme- diğinden yerli ve €cm” gi mühendis, mimar ve heykeltraşlar arasında Arnav itlukta İTALYAN MUKAVEMETİ KIRILDI Yunanlılar o Merkez Mıntakasında Mühim İlerleme Kaydettiler Manastır, 18 (A. A) — "Reu- ter,, ajansının Arnavutluk hudu- dundaki omuhabiri bildiriyor: Yunan ileri hareketi bütün şimal cephesinde devam etmektedir. Yalnız Pogradeç mıntakasında bir sükünet arız olmuştur. Dün bütün gün şiddetli topçu ateşi devam etmiştir. Yaanlıla- nn Şkumbi ırmağı mıntakasın- da ve Devol vâdisinde yaptığı hücum neticesinde bir İtalyan müfrezesi mağlüp edilmiştir. Os- traviça dağlarında İtalyan muka- bil taarruzları düşman için ağır zaylatla püskürtülmüştür. Daha cenupta, Yunanlılar şimdi Tepe” (Sonu: Sa 5; Sü 7 serbest bir müsabaka yapılması- ma karar verilmiştir. 2 — Yapılacak âbide ve müş- temilâtının inşaat programı, mü- sabaka talimatnamesi ve inşaat yerinin haritası, son lânları ve sair evrakı fenniyesi ihzar e- dilmiş olup böyle mühim inşaat vücuda getirmis olduklarını vesa- ikle isbat edenlere mezkür evrak meccanen verilir, 3 — Alâkadarların vesikalarını bir arzuhalle birlikte -Başvekâ- lette müteşekkil Anıt - Kabir ko- misyonu reisliğine. göndermeleri icep eder. Komisyon , ehliyetini kâfi gördüğü kimselere en kisa bir zaman zarfında müsabaka ev- rakını teşkil eden dosyanın bir nüshasını gönderecektir. Ehliyeti kâfi görülmeyenlerin vesaiki ia- de olunur. 4 — Müsabaka 1-11-1941 tari- rihinde hitam bulacağından mü- sabıkların teklif projelerini o ta- rihe kadar komisyona göndermiş olmaları meşruttur. i Darlan Pariste Paris, 18 (A A.) “D.N.B,,, Ami ral Darlan, bugün öğleden sonra Parise gelmiş ve fevkalâde bü- yük elçi De Brinon ile görüş müştür, Darlan, Laval ile de buluşacaktır. Petrol ve Ticaret Ankara, 18 (TAN Muhabirin den) — Memleketin iaşe işleri- nin tanzim. idare ve mürakabe- siyle rmibkellef olmak üzere Tica- ret Vekâletine bağlı bir iaşe teş- kilâti kurulmasına dair Koordi- nasvon Heyeti Kararı bugün Tes- mi gazetede nesredilmiştir. Kararda teşkilâta dahil me- muriyetler ve vazifeler de gös- terilmiştir. Teşkilâtta bir İaşe işbirliği Heyeti bulunacaktır. Bu heyet i, Müdafaa, Maliye, İktisat, lât ve Ziraat Vekâletle- essilleriyle Ticaret Veki- laşe Teşkilâtı Kararnamesi Neşredildi Ofisleri Teşkilât ve Vazife Kararnameleri de Meriyete Girdi linin tensip edeceği daire âmir- lerinden birinin iştirakiyle te - sekkül edecektir. Bu heyet iaşe islerinin yürütülmesinde alâkslı Vekâletlerle irtibat ve tatbikat- ta sürat ve el ve işbirliği temin edecektir. Heyete iaşe müsteşi- rı riyaset o edecektir. Teşkilât kadrosunda evvelce yazılan me- muriyetlerden baska dörder yüz lira üeretli iki ofis komiserliği, üçer yüz lira ücretli üç şube mü- dürlüğü ve lüzymu kadar servis sefi, memur ve daktilo vardır. Bunlardan başka bu teşkilâta (Sonu Sa. 4 Sü, 1 de) HABEŞİSTANDA İtalyanlar Sür'atle Çekiliyor Gojjans'da Bir Çok Mühim Karakolları Tahliyeye Başladılar —o Orta Akdenizde İki İfakyan Gemisi Batırıldı, İkisi de Hasara Uğratıldı Kahire, 18 (A. A.) — Yakın şarktaki İngiliz umumi karargâ- hihm tebliği: Habeşistanda Ha- böş vatanperverlerinin faaliyetle- ri neticesinde İtalyanlar Gojjam bölgesinde Dangela'yı ve diğer mühim karakolları tahliye etmiş- lerdir. Diğer bütün cephelerde vaziyet değişmemiştir. * Kahire, 18 (A. A.) — Düşma- nın Bingazi'ye yaptığı son hava akını esneenda bir kac sivil İtal- yan ölmüş ve bir çok ev yıkıl- mıştır, Atılan bombalardan bazı- ları Alman mamülâtındardır. Akdenizde batırilan Italyan gemileri Londra, 18 (A. A) — Amiral- İlk dairesinin tebliği: İtalyanlar tarafından inse gemisi olarak kul lamlan takriben 4000 tonluk bir Alman ticaret vapuru orta Ak denizde İngiliz harp gemileri ta- rafından batırılmistır. Keza 6000 tonluk bir İtalyan iaşe gemisine | m, de İnciliz tavyareleri tarafından muvnffakıyetle taarruz edilmis- tir. İnriliz tavvareleri taarruz İ verinden ayrılırken vapurun ar- kası suva batmakta ve vanurdan | büyük bir duman bulutu cıkmak. ta idi, Mürettebatın tahlisive san ettikleri İngiltereye Yardım —— Âyanda Hararetli Müzakereler İ Muhtevası itibariyle 4 GÜMLÜK SİYASİ 'AALK GAZETESİ İDEAL BÜRO Yazan : İktisat Doktoru GASSON Diyor ki: “Az masrafla iyi iş yapmak para kazanmak istiyorsanız “İDEAL BÜRO, yu okuyunuz. Satış Yeri: TAN İstanbul FİYATI 50 Kr. Popof'üm Beyanatı “Beyanname, Aradaki Dostane Münasebatın Yeni Bir Delilidir,, Sofya Gazetelerinde Zora, Balkanların Şarkında Barış Temin Edilmiştir, Diyor Solya, 18 (A.A) — Bulgar &- İsnsı bildiriyor: Bulgar ve Türk sükümetleri tarafından müşte rek heyannamenin imzası müna- sebetiyle Hariciye Nazırı Popof| matbuata şu beyanatta bulun - Ar? '— Türkiye Cümhuriyet hü- kümeti ile Bulgar hükümetinin dostane ve samimi bir noktai na zar teatisinden sonra, malüm o-| lan beyannameyi bugün neğret-| mek hususunda mutabık kalmış! olmalarından dolayı kendimi bil Tü hassa bahtiyar (o addediyorum ne kadar Sonu: Sa 5; Sü 5) “Amerikan Çocukları İcabında Hürriyet İçin Döğüşeceklerdir., Nevyork, 18 (A. A.) — Ingilte- reye yardım projesinin âyân mec lisinde müzakeresi esnasında mec lisin hissiyatımın şayanı dikkat bir tezahürüne şahit olunmuştur. Dün demokratların reisi, âyân- dan Alber Benkley, şu beyanat- ta bulunmuştur: “Hürriyeti tahrip edilmekten kurtarmak icin Amerikanın ev- lâtlarının döğüsmesi zarureti ha- sıl olursa, Amerikan çocuklari dövüşeceklerdir.,, Prolenin hararetli taraftarla- rından Pepper, şunları söylemiş- tir: “Bizi harbe sürüklevecek olse bile, Amerikan milleti İngiltere nin yıkılmasına müsaade etmiye cektir. İngiltereyi ne yapın yapıp mutlaka kurtaracağız. Ameriks e Austin. diğer | den cümhuriyetci bir aza ile hararetli bir münaka- sadan sonra "Esaret altına düt müş bir dünya, harpten de, ö | ve isaret edilmektedir. diği zaman bütün meelisi büyük bir heyacan kaplamıştır. Austin, sözlerine şunları ilâve etmistir: “Eğer harp etmek za- rureti hasıl olursa harhedereğiz... Bu sözler hayretten doğan bir sü. kütla karsılanmış. fakat dirleyiei locularından kopan alkışlar bu sü kütu ihlâl etmistir. (Sonu; Sa: 5; Sü: 6 den de beter bir sevdir... de| Amerikd” rk-Bulgar Anlaşması Etrafında Ankara Beyannamesi Her Tarafta Büyük Alâka Uyandırdı Londrada Tefsirleı "Naziler Bulgaristana Girerlerse Türkiye Paktı Bozabilir,, Londra, 18 (AA.) — “Rew- ter,, ajansının dinlomatik mü- harriri yazıyor: Türk ve Bulgar hükümetleri tarafından nesro - lunan mühim beyanname, bilfiil | bir “ademi tecavüz. paktıdır. Ancak, bazı maddi farkları var- dır. İki memleket, başka mem- Romanva Hükümet Reki G, Antonescu ULUS'UN MAKALESİ Falih Rıfkı Atay, leketlerle daha evvelce yapmış Beyannamenin Bir oldukları taahhütleri tasrihan T ih .. muhafaza etmektedir. Türkiye) Tarihçesini Yapıyor için bunun mânası şudur: İngil- (Sonu Sa 5. SU 6) Ve İlâve Ediyor: İYeni Tip Biri, —— İki K .. .. | Bombardıman! i Taraf Taahhütlerini Yerine Getirmekte Tayyaresi | Serbest Bulunuyorlar | Ankara 18 (A. A.) — Falih Rıf- iki y yarınki Ulus gazetesin- de “Bulgar - Türk dostluğunun yeni bir vesikası., başlığı altında İşu makaleyi neşretmektedir; | “Türkiye Hariciye Vekili ile | Bulgaristan Ankara elçisi tara - fından ayın 17 inci günü Ank: rada İmza ve dün gazetelerde neşrolunan beyanname fki kom şu devlet arasında senelerdenberi devam eden dostluk, barış ve iti mat siyasetinin yeni bir vesika sıdır, “Bu vesika, ne eski ahitleri ta- dil etmekte, ne de onlara yeni (Sonu: Sa $; Sü 4) Amerikada İngiltere i Hesabına Yapılan Bu ,Tayyareler 129 Asker de Nakledebilecek Vasington, 18 (A. A) — İngil- tere için Amerikada yapılmakta olan yeni tayyare tipleri arasın- da “Douglas 19,, ismi verilen çok büyük bir bombardıman tayyare- si bulunmaktadır ki, buna “Hit-' lerin başbe'ter.. da denilmekte-| (Sonu: Sa 5; Sü 7) ingiltereye sevkine başlanan yeni tip Amerikan tayyarelerinden biri Japonyaya Göre Vaziyet Gergin Değil Japonya Harekete Geçerse Karşısında Amerikayı Bulacak “Tokyo, 18 (A. A.) — Japon hü- kümeti namına beyanatta bulun- maya memur olan Koko İsi, bu sabah gazete muhabirlerini kabul ederek hükümetin Uzak Sarkta gerginlik mevcut olduğuna dair endişe ve telâş verici muhtelif savlaları teessür ve teessüfle kar- sılayan beyanatını okumuştur. Bu beyanatta, İngilterenin ve Amerikan tersine olarak Japon yanın barış arzusu bilhassa kayıt edecek Nevyork, 18 (A. A) — “P. M... gazetesinin sahibi İngersoll, Pasifik vaziyeti hakkında yazdığı bir makalede diyor ki: Eğer Japon filosu Holanda Hin distanına karşı harekete #ecerse, Amerika donanması da Japonya- ya karşı harekete geçecektir. Bu (Sonu: Sa & SU 7) TEK TİPE DOĞRU Yazan: Refik Halid yi #ip ekmek nümünesi hazırlana dursun, şimdi bir de tek tip kadın çorabı imali bahis mevzuu olmaktadır. isatçılara göre bu bâdire esnasında ancak tek tip bu meseleyi üstün körü düşünerek yürürken gözüm bir mezeci dükkânının camekânına ilişti, O ne renk, şekil, lezzet bolluğu, ne tenevvü! Kaç türlü nir, kaç türlü sucuk ve sesison, ille dolma! Balık midye, basbayağı sucuğ: lerini bu min- val üzere tekleştirme sar eder. Zira, fikrimce, insan sakız leblebisiyle mayonezli levrek balığına ayni tipte yutkunmaz! Diğer taraftan kadın çorabının tek tipe inmesi üzerine erkek çorapları neden muhtelif çeşit ve kalitede kalmalı? Hem zaten desenlerde bir zarafet te yok: bundan sonra düz renk, bir renk! Kravatlara gelince hakikaten fazla bir boya ve sekil israfile göz alıyor; bilhassa böyle bir zamanda erkeğe yakışık almaz bir hop- palık arzediyor: teklemek lâzım. Her iki cinsin elbiselerinde de tek tipi temin etmeden önce, ilk iş olarak ayakkaplariyle şapka- ların uğradığı münasebetsiz şekil anarşi: de kaldırmalı! Benim anladığım, zaten, dünya tek tipe doğru sürükleniyor. Yeni nizam nedir? Tek tip idare ve iktisat sistemi! Totaliter re- jimlerin gayesi ne? Tek tip insan hazırlamak! Bir insan ki selâ- mından kelimma, gömleğinden kapelasına, düşünüşünden vürü- yüşüne kadar, sivrisinek, karınca, arı gibi birbirinin ayni! Tek tip olmasına yanasılmayan, masrafından kaçınılmayan tek şey var- © da harp silâhıdır. Bütün ihtiyaçlarımızda ve fikir hayatımız- da kupkuru, zevksiz, şiirsiz bir tek! biteviyelik; fakat silâhta akıl ermez, zihin kavramaz, müthiş bir tenevvü, bin bir çeşitlik! İste yeni harbin gittikçe beliren vasfı budur. | |