28 Şubat 1941 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

28 Şubat 1941 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

Jon Kovaç'ın Sonu ? Macar hikâyesi — lerini yıkamağa lüzum gör- medi, onları dıvardaki çi- âsılmış bir paçavraya sildi. İindeki yeşil iş önlüğünü çöz pPuntalonundeki — talaşları dü, Pkasmı başına geçirdi ve ka- “çıkmadan önce, ocaktaki ii karıştırmakla meşgul bi » kendisine arkası dönük ih- © baktı, “Geceniz bhayrol > derken sesinde hissedilir #gunluk seziliyordu. tanberi garıp ve esraren- his içindeydi. Ağzında kö- tat vardı. ikide birde eli bırakmış gözleri, gayriih- bir an için kapamvermişti döndü, akşam yemeğini 18- İ yedi, Vaktiyle bir kereste U olan küçük çıplak bir ku- ihtiyar dul Borka ile otu- ice, 1874 yılı teşrinievvel dördüncü günü, saat tam çeyrek göçe, doğramacı Jon Kovaç öldü. Müşak sesli, uçuk benizli, omuzlu ve pos bıyıklı idi. İğü zaman otuz beş yaşın- ki gün sonra gömdüler. * * Tkada kimseyi bırsikmadı; he kadın ne çocuk, yalnız Y adında bir banka müdü- yanında aşçılık yapan ib- bir kadın akrabadan başka, U Kovaç'ın teyze zadesiydi. $ sene sonra, dükkânında bi ihtiyar doğramacı da öl- dokuz yıl sonra ölüm, ku- oturduğu dul kadını da ötürdü. dört yl sonra 'Torday'ın teyze zade de göçtü gitti. an ölümü üzerinden 21 ay işti. Kerepesi sokağının s0 - küçük dumanlı bir mey- e, yeşil çuhalı bir masada lar olurmuş, şarap içiyor- im saatlerde idi, belki de sa- doğru saat 3 sularıydı. Ara- har dirseklerini masaya daya- İr, nezieli kahkahalar atı - i neviden sigara dumanla- larında kalın bir bulut kıvrılıyordu. lik günlerinden bahsedi- Bir ara oturanlardan bi Birdenbire ihtilâçlı bir kah - Möbetine tutuldu, açık eliyle İe masaya vurdu. Boynu - V& çakaklarının damarları İi. Masadakilerin birine dö » “Hatırında mı o günler, Ri?., dedi, “Hani birisi vardı, omuzlarından daha geniş dalma alay ederdik. Neydi adı, hatırlıyor musun?,, Hinzi başını salladı, “Ha, evet, “sahi? Ah.. €-e,. Kovaç, Jon Kovaç.,, vlece Jon Kovaç'ın adı bir in İsrafından son defa anıl- ordu. e yılı teşrinisani ayının Sonunda, veremli bir ka ibi Budanın tütün fabri- UN lm >» , e Hava Hücumu!| (Başı 1 incide) karşı siddetli ve muvaf- li bir hücum yapmışlar Mederler üzerine büyük çap- * çok infilâkli ve yangın Maları atılmıştır. Rhin mehri- ki sahilinde bulunan hedef- Sabetler vuku bulmuş ve ddit büyük yangınlar çık» lmüştür. gece sahil muhafaza teş mensup tayyareler ve dıman o tayyareleri düş- gali altında bulunan sahil- fi, limanlara hücum etmişler- | Üüloğne'da ve Flessingur'de F #* mıntakasında (yangınlar Rar. Bu harekâta İştirak ©- | Miyyarelerimizden dördü ve vi reşif harekâtına iştirak &- tayyarelerimizden İkisi © dönmemislerdir. w“alais'ye bir baskın Mira, 27 (A, A.) — İngiliz #eleri, Alman taarruz hazır- iBin temerküz noktası olan anındaki tesisatı saat- .V€ fasılasız olarak bomba- itdır. Gerek gidiş, gerek €snasında hic bir Alman Nvyaresi görünmemiştir. * İh, 27 (A. A) — İscal al arazide Alman bahriye İhodanı Amiral Arnauld De dün bir kaza netire- vefat etmiştir. hâkimiyeti meselesi pi nu l «| tava kuvvetleri resi düşürmüşlerdir. Ayni müd-İ nayı geçerek Bulgaristana girmi: det icinde Almanların tayyare z4-| olduğu hakkında yabancı mem-| zı diplomatik ve askeri tedbirler hakkındaki iddialarını A & gözeteleri sünhe ile karsı- — Lajos Zilahy'den — | | Çeviren: H. Çomın kalarının birinde St. John has- mesine kaldırıldı. Takriben 45 yaşında idi. Onu, birinci katta, 3 numaralı! koğuşa koydular. O, orada, yatağında, sessiz ve dehşet içinde yatıyor ve öleceği- ni bili i Koğuş loş bir karanlık içindey- di; diğer hastalar çoktan uyu - muşlardı bile; çıt yoktu. Yalnız köşede küçük mavi bir idare lâm basının fitili çıtırdıyordu. Ölmek üzere idi. Alabildiğine| açılan gözleri karanlığa saplan- miş, hayatını düşünüyordu. Taşrada geçen bir yaz gecesini yumuşak basışlı bir deuxaniyı barladı. Onumla ağır konu kır larda el ele dolaşmış, ilk deta 0 larak o gece hayatı onunla la maşa. Bu delikanlı Jon Kovaç'tı ve onun yüzü, onun sesi, onun ba- kışı son defa olarak bu gece ha- turlanmıştı. Fakat bu sefer adı anılmamış, yalnız birkaç lâhza için, ölmek üzere bulunan kadının hayalinde caplanmıştı. Ertesi sene bir manastır yandı, ve bu arada Jon Kovaç'ın doğum | ve ölümüne ait bir takım husu- siyetleri taşıyan birkaç tozlu ve- sika da böylece kül oldu. 1901 senesi kışı çok şiddetli ol-| muştu. Bir kânunusani ak$amı, paçarvralar içinde bir adam bir mezarlığın duvarını tırmandı, ve âteş yakmak için iki parça tahta haç aşırdı. Haçların bir tanesi Jon Kova ın mezarındandı. Aradan 20 sene daha geçti, 1920 yılında Keçkemeite genç bir hukukçu masasında oturuyor ve babasından kalan mirasın bir listesini hazırlıyordu. Her gözü açıyor, en küçük kâğıtları bile dik katle tetkik ediyordu. * * ir kâğıt parçasında şöyle Yazılı idi: “2 iskemle cilâ- lama ücreti olan 20 kuruşu aldım. Jon Kovaç., K Hukukçu kâğıdı okudu, âvu - cunda buruşturdu, ve çöp sepeti- ne attı. Ertesi günü hizmetçi kız sepe- tialdı, ve içerisindekileri avlu- nun uzak bir yerine boşalttı. 3 gün sonra yağmur yağdı. Buruşmuş kâğıt iyice ıslanımış- tı, kâğıdın Üzerinde yalnız “..J.. vw barfleri kalmış, geri ta- rafını yağmur almış götürmüştü. J harfi zorlukla seçilebiliyordu. Bir kaç hafta sonra müthiş bir yağmur daha yağdı. O gün öğleden sonra geri kalan harfler de silindi, gitti. V harfi en çok mukavemet et- mişti, çünkü Jon Kovaç kalemi- ni V harfinin kıvrımanı üzerine daha çok bastırmıştı. Sonra yağmur onu dâ aldı gö- türdü. İşte o anda - yani ölümünden 49 yıl sonra - doğramacı amelesi Jon Kovaç'ın hayatı sona erdi ve dünyadan büsbütün göçtü, gitti. | Gazetelerin bir kısmı Hitlerin son nutkunu, Alman hava kuv- vetlerinin harbin neticesi üzerin- de müessir olamadığının zimni bir itiraf suretinde tefsir etmek- te ve İngiltereyi istilâ teşebbüsü. nün gayri muayyen bir müddet- le tehir edildiği zannedilmekte- dir. Alman tebliği Berlin, 27 (A. A) — “Tebliğ Bir hücum botu, İngiliz sahilleri açıklarında 4.500 tonilâtoluk bir ticaret gemisi batırmıştır. İngiliz sahilleri boyunca ilerlemekte © lan vapurlara karşı yapılan bir hava hücumu esnasında bir düs- man hücumbotu ile 2.000 tor lâtoluk bir ticaret gemisi de ba" urılmıştır. İ Dün gece kuvvetli hava filola-| rımız Londra ve Cardiff iimanla- rna müessir bir hücum yaparak yangınlar çıkarmışlardır. İngilterenin cenubu sarkisinde bulunan tayyare meydanları ü- zerine yapılan akımlar esnasında verde bulunan müteaddit düsman tayyareleri tahrip edilmis ve ha- vada da iki tayyare düşürülm tür, Düşman avcü İavvareleri Ca- lals'ye hücum etmislerse de, ce reyan eden hava muharebesi es. «| gazetesinin Sofya muhabiri bildi- İ isgal etmesine muhalif olduğu ve İ kümet tarafından her türlü vası- İtalara teşebbüs edilmesi lüzumu rasında 6 İngiliz tavvsresi düşü- “müstür. Dün g0c8. düsman tay vareleri tarafından garbi Alman yada bir kac yöre #el'si püze' atınlan bombalar bilhassa köyle- -« dülsmüstür. 23 ilâ 26 Subat düsman tayya yiatı 10 tayyareden ibarettir. arasında Alman İ Sulgar basın direktörü, 12 bin iden tehditlere mukavemet husu- i | Times'in Bir Yazısı İngiltere'ye (Başı 1 incide) maktadır. Fakat İngilizler, İni terenin davasına karşı besledikle. ri itimadı kaybetmemiş olan Tür-| kiyenin dürüstlüğüne emindirler. Diplomatik muharrir, Rus po- litikasındaki karanlığın Türkiye için başlıca bir endişe mevzuu teş kil etmekte devam eylediğini de kaydetmektedir. Bir taraftan da Sovyetlerin harbe girmeleri ihti- malinin zayıf olması, diğer taraf- fan imali mütemadiyen artan İngiliz silâhlarının mükemmel- liği, Türkleri hayatlarına kaste- Sundaki niyetlerini azimkâr bir surette tekrar etmeye sevkede- cektir. Resmi mahfillere göre Tondra, 27 (A.A) Eden'in ev- velki güne kadar gizli tutulmuş olan Ankara seyahati, resmi İn- giliz mahfillerinde birçok tah- minlere mevzu teşkil eylemek- tedir, Salâhiyettar sözcüler, mü- zakerelerin o müşterek menfaat- leri alâkadar eden meseleler &- zerinde olacağı müphem formü- lünü ileri sürmekle iktifa et- mektedir. Bu ise İngiliz Harici-|U ye Nazırnın bu ziysretinin u- yandirdığı umumi alâkayı tat- min edecek mahiyette değildir Eden'in ziyaretinin hedefi, ye- ni bir anlaşma akdi midir? Mak- sat, Balkanlara karşı Alman teh- didinin icap ettirdiği askeri ted- birler mi almaktır? Bütün bu ihtimaller, mümkündür. Fakat Londra mahfillerinin ketumiye- ti Eden'in seyahatini öyle bir es- rar perdesi ile örtmektedir ki, bu esrarı ancak hâdiseler kaldi- rabilecektir, Bazı müşahitlere göre, Ankaraya kadar gitmek niyeti, daha Londradan hareket ederken Eden'in zihninde mev- cuttu. Diğer bazı müşahitlere göre, bu husustaki karar, ancak General Wavell ile yapılan gö- rüşmelerden sonra alınmıştır. Diğer bazılarına göre ise, bu 2İ- yaret umumi Balkan vaziyetin- den gayri, mucip hicbir sebep olmaksızın, son dakikada düşü- nülmüştür. Fakat, ne olursa olsun, öyle; sanılıyor ki, Eden'in seyahatinin hâdiselerin seyri üzerinde bü - yük hiç tesiri olacaktır. * Londra, 77 (A-A.) — “Times, gazetesinin diplomatik muharri- ri yazıyor: Eden ile General Sir John Dil Türk Hükümet ve Genel Kurmayı ile birlikte bu muınlakaya ait bütün sevkuleeyş | meselelerini tetk!k edeceklerdir. | Almanları karşılamak için Türle- lerin Bulgaristan içinde askeri bir hareket yapmalarına #ıtimal olmadığı çöktenberi belli olmuş- tur. 'Türk ordusunun büyük bir kıymeti vardır. Fakat sevkul - ceyş ve techizat meseleleri bakı- mından simal hududunda bir k leri hareketine teşebbüs edil - mekten ise, hâdiseleri beklemek süretiyle müttefiklerin davasına daha iyi hizmet edileceği anla- sılmaktadır. Türklerin emniyet- lerini korumak ve müttefikleri- ne karsı taahhütlerini ifa etmek için hasa vasıtrları da vardır. Eden'in Atina seyahati Londra, 27 (A.A.) — Eden'in | bilâhare Atinaya gideceği hak -| kmdaki şayislar etrafında bir te- yit elde etmek mümkün olamaâ- maş. » Lefkoşa, 27 (A.A.) — “Reu- ter,, : Bugün öğrenildiğine göre, Eden, Türkiyeye giderken Kıb- rısa kısa bir ziyarette bulurumuş- tur, * Londra, 27 (A. A.) — "Times, riyor; Çankof hariç olmak üzere par- lâmentonun bütün muhalif aza- ları Kral Boris'e bir mektup gön- dermizlerdir. Mektupta Kralın dış siyasetine hücüm edilmemek. | le bareber Bulgar milletinin ya-| bancıların Bulgar o topraklarını) dışardan yapılacak bir tazyike bo- yun eğmeden evvel Bulgarista- hın harp ve harp mınfukası hari- cinde kalmasını temin için, hü- bildirilmektedir. Bulgaristan'ın işgale mani ol-| ması için şüphesiz vakit geçmiş-. tir. Almanlar, her türlü mukave- mete mani olacak tarzda memle- ket dahilinde yerleşmişlerdir. Ak manyanın Bulgaristanı yeni ni- zama sokmak icin talepte bulu- aacağı zamanı tehir etmek mak- sadiyle Bulgaristan Almanyaya dış siyaseti itibariyle tavizlerde bulunmuştur. Bu tavizler ise şim di Bulgar siyasetini felce uğrat- maktadır. Sofyanın bir tekzibi Sofya, 27 (A. A.) — “Reuter,. kişilik Alman kıtalarının dün Tu- İ TAN Tayyare Sevki İçin Bir Plân Groenlând - İzlânda Yoliyle Gönderilerek Vakit Kazanılacak Ankari, 27 (Radyo gazete- si) — Amerikada yapılan büyük tayyarelerin imal o merkezleri den uçarak doğruca İngiltereye gitmeleri icin yeni bir prvie ya- pılıyor. Bu projeye göre, Groen- land ve İzlandada birer üs ya- pılacak, bu tayyareler üc mer- halede İngiltereye — varacaklar- dır. Bu iki yerde yedek malze- me depoları olacaktır. Hattâ, bu takdirde, daha ufak tayvareler bile böyle merhaleler katederek İngiltereye gidebileceklerdir. fay- vare- inden daba çabuk İn- giltereve varacak, gemilerde yer isal elmiyecek, onun yerine ge- milere başka yükler ve harp mal zemes! konulabilecek, monte €- dilmek üzere İngilterede tesisa- ia ve uzun zaman sarfina ihtiyaç kalmıyacak, ve nihayet İngite reye gelir gelmez ucusa ve har- be müheyya vaziyette buluna caklardır, Ankara, 27 (Radyo gazete- si) — Amerikalılar Pasifikte ya” pacakları tahkimat için yeniden bir milyar 380 milyon dolar sar-| fetmiye karar vermislerdir. Yeni tip bir avcı #ayyaresi Buffalo, (Nevyorki 27 (A.A) — “Hava engereği,, ismi verilen ye- mi âvcı tayyaresi, burada son günlerde yapılan bir tecrübe Uçu- şunda, saatte 620 mil (992 kilo metre) süratle seyretmiütir. Bu tayyare 7000 metreden pike in- miştir. Eski pike iniş rekoru, hâ- len modası geçmiş telâkki edilen “Curtis - Havk-75,, tayyaresi ta- Tafından bundan iki sene evvel elde edilmişti ve saatte 375 mildi. Yardım iâyihast etrafında Vaşington, 27 (A.A.) — İngilte- reye yardım kanun projesinin kabulünü geciktirebilecek imüna- kaşalar hakkında endişe izhar e- dilmektedir. Ayan âzalarından her birinin söz söyleme müddeti- ni bir saat olarek tahdit edecek bir tedbir alınması düşünülmek - *edir. Bu tedbirin alınması için Ayan âzalarının üçte ikisinin ted- bir lehinde rey vermesi lâzımdır. 1917 senesinde harp aleyhindeki beyannameyi imza eded âyan - dan Morrison, radyoda söylediği bir nutukta, Amerikanın harbe girmesine mâni olmak için ödünç verme ve kiralama Kanun projje si lehinde rey vermek istediğini bildirmiştir. İstilâ ihtimali bir sene evvelkinden daha azdır Vaşington, 27 (A.A.) — “Reu- ter,, : Ordu Genel Kurmay Baş- kanı General Marshall, İngilte- renin istilâsınm şimdi bir sene evvele nazaran daha az muhte - mel olduğunu söylemiştir. Fil - hakika o zaman Amerika nisbe- ten fena vaziyette bulumuyordu ve Atlantik hâkimiyetinin. ve- lev bir an için, düşmana geçme- si ihtimal dahilinde görülüyor - du, General Marshall, ordunun yeni'bir hava kuvvetini tevsi i- çin tetkikler yapmakta olduğu- nu Ve ağır bombardıman tayya- relerinin suhületle. havalana melerine mahsus meyilli sahalarının o tecrübe edileceğini söylemiştir. Deniz harekât dairesi reisi A- miral Stank, Willkie. tarafından İngiltereye veni muhrinler ve- rilmesi hakkmda ileri sürülen teklifi şimdilik faydalı bulmadı- #mı söylemin, fakat bu hususta hükümeti serbest birakmak lâ- um geldiğini ilâve etmiş ve de- mistir ki: “Bazı, istisnai vaziyetler haşıl olması ve yeniden bazı harp mal zemesi vermek o mecburiyetinde kalmamız mümkündür. maa resmen tekzip etmiştir. Diğer ta- Taftan Bulgaristanda Alman kıta. ları bulunduğu da tekzip edil- mektedir. İngiltere - Bulgaristan Londra, 27 (A. A) — “Daily Telegraph.. gazetesinin diploma- tik muhabiri yazıyor: Tunanın si. mal kıyısında nazi ordusu nebri zeçer ve Almanların ilerlemesi bir işgalden farksız olursa, Sof yadaki İngiliz elçisi Bulgaristem terkedecek, Londradaki Bulgar sleisi de pasaportunu alacaktır. Bu takdirde Bulgaristan düsmun işgali altına girmis bir toprsk İ leketlerde neşerdilen haberleri olarak ilân edilecek ve derhal ba- İspanya, gerek Vichy” «| Diğer bazı #ayyareler o kadar İyare meydanına tesirli bir hü - alınacaktır. Hindiçini Siyam İhtilâfı Japonya, Fransayı Tazyik Ediyor Tokyo, 27 (A. A.) — “Domel,,: Japonva Hindiçini ve Thailan- d'a nihai tekliflerini vermiştir. Fransanın ayın sonundan evvel cevap vermesi şart koşulmuştur. “Domel,. ajansı, resmi kaynak- lara atfen verdiği bu habere, aşa- Bıdaki mütaleayı ilâve etmekte- dir; Fransız hükümeti Japon tek- lifi karşısında ket'i bir vaziyet ulmakta tereddüt etmekte ve hat tâ Japon tavassutunun akim kal- masında menfaati olan bazı dev letlere temayül göstermektedir. Fakat Japonyanın buna gözlerin! kapamaya hiç niyeti yoktur. Ve sarki Asyada sulhü ve istikrarı muhafaza için her ihtimale karşı icabedecek tedbirleri almaya ha- zırdır. Fransız sefirinin perşembe gü- nü Matsuoka ile yaptığı görüş me esnasında Fransanın cevabını! bildirdiği söylenmektedir. Tokyo, 27 (A. A.) — “Stefani,.: Japon hükümeti, Fransız Hindiçi. nisinde mukim Japonların bura. vi derhal tahliye etmeleri için Hanoi'deki Japon konsolosuna ta- limat verilmiş olduğu haber veril mektedir. İtalyada Nazi Askeri (Başı 1 incide) da ikinci dereceye inmektedir. L- talyan tebliğleri Alman herekâ - tiyle doludur. Ve İtalyanın bütün ümidi Almanyadır. Diğer taraftan, Almanyanın Ak denizde ön sufa tamamen geçme si ve bu geçişin icap ettirdiği bü- tün rolleri oynuyabilmesi için| Fransa ve Ispanyayı elde etmesi lâzımdır. İşte, bu maksatla Al - manya, Vişiyi tekrar tazyike baş lamıştır. Şimdi, Almanya, le işbirliğini sür'atle tahakkuk et tirmiye de savaşıyor. İspanyaya gelince, bu devletin artık Almanya ve İlalya ile beraber yürümiyeceği kati ola rak tahakkuk etmiştir. Tanca için yapılan İngiliz - İspanyol anlaşması bu iddianın en kuvvetli bir delilidir. Gerek ile beraber yürümemek kKararın- da musir olmayı temin eden baş lica âmil, hiç şüphesiz Afrikanın yardim ve nüfuzudur. İşte bu vaziyet, İspanya ve Fransayı Almanya ile işbirliğin- den menettiği gibi, yine bu nü- fuz ve kudret, Vichy'yi Japon taleplerinin reddedilmesi 'çin Hindiçiniye emir vermiye | sev- ketmektedir. Çünkü, Amerika- nın büyük askeri hazırlıkları! Vichy hükümeti üzerinde çok| büyük tesirler yapmaktadır. Maltaya bir hava hücumu Kahire, 27 (A.A.) — Hava ka- rargâhının tebliği: Dün büyük bir düşman filosu Malta adasına büyük mikyasta bir taarruz te- şebbüsünde bulunmuştur. Kırki kadar avcının himayesinde 40 bombardıman tayyaresi Luca tayyare meydanına hücum et - miştir. Hava kuvvetlerine ait bir binada bazı hasarlar vukubul - muşsa da, hiçbir memur ne ya- talanmış, ne de ölmüştür. Düş- man kuvvetinin adet İtibariyle çok faik olmasına rağmen, avcı: $ayyarelerimiz derhal hücuma geçmiş, 2 “Junkers 87, düşür - müş ve birkaç tayyareyi de muh temel olarak hasara uğratmış - lardır. Hava dafi bataryaları $ “Junkers 87, düşürmüşlerdir. hasara uğramışlardır ki, üslerine dönmüş olmaları ihtimal dahi- linde değildir. Alman zayiatı o derecede idi ki, akından üç saat sonra büyük bir avcı filosu re- fakatinde bulunan bir Kızılhaç deniz tsyyaresi kaybolan düş - man mürettebatıni aramak İçin adanın şimalinde bir saat kadar deniz üzerinde dolaşmıştır. Düş- man #vcr teyyareleri avcılarımı- za hücum etmiş ve vukubulan muharebede oObir “Messerseh- midt., ehemmiyetli surette hasa- ra uğratılmıştır. 3 avcımiz ka- yıptır. Alman tebliğine göre Berlin, 27 (A-A.) — “Tebliğ, İtalyada bulünan Alman hava koluna mensup pike bombardı - man tayyareleri, Alman ve İtal yan avcı tayyarelerinin refaks tinde olarak Maltada Luca tay- cum yapmışlardır. Yerde bulu - nan 10 düşman favvaresi tahrip edilmiş ve diğer bazıları da ağır hasara uğratılmıştır. Bundan bar ka İki hangar, kıtaata o mahsus barakalar, benzin depoları ya - kılmıştır. Cerevan eden bava muharebeleri esnasında Alman aver tayvareleri 4. İtalyan avcı tayyareleri de 2 düsman tayya- resi düşürmüşlerdir. Akdenizde Alman bombardı- man tavyareleri 5000 tonilâto. luk bir vapur batırmışlar ve Arnavutluk Harbi Fier'de İtalyan U. Karargâhı Bombalandı Atina, 27 (A.4.) — Buradaki İngiliz hava kartırgâhının tebliği: Tepedelen ve Kieri'nin cehubu şarkisiude: yapılan hava harekâ- tı esnasında dün Lucati köyü ü- zerine çok muvaffakıyetli hücum İar yapılmıştır. Lucati civarında toplu bir halde bulunan motörlü nakliye vasıtaları ve Fieri'de as- keri kamplar üzerine tam isabet- ler kaydedilmiştir. Fieri'de mü- eaddit büyük yangınlar çıkmış- ır. Burada tayyarelerimiz düş - man umumi karargâhunı vesair he defleri mitralyöz ateşine tutmak in çok alçaktan uçmuşlardır. ıyyarelerimiz Avlonyanın iki mi açığında bir düşman gambo- tu ile bir düşman ticsret vapuru kafilesine de muvaffakıyetle ta- arruz etmişler ve mitr: şine tutmuşlardır. Tayy: zin hepsi üslerine dönmüslei Resmi harp tebliğleri Atins, 27 A.A.) — Baskir manlığın tebliği: Bazı noktalar- da şiddetli olmak üzere, toncu faaliyeti kaydedilmistir. Hava dafi bataryalarımız iki düşman tavyaresi düşürmüş, diğer iki düşman tavysresi de cok bariz hasara uğramıştır. * Roma, 27 (A.A) — Umumi karargâhın tebliği: Yunan cep- hesinde iş'ara değer mühim bir sey yoktur, Fena hava şartlarına nın gerisindeki müdafaa tesisatı ile münakalât yollarım bombar- dıman etmisler ve mitralyöz a- İteşine tutmuşlardır. Tavyarele rimizden biri dönmemiştir. Vichy'de Müfrit Sağ Partilerin Faaliyeti (Arttı Vichy, 27 (A.A) — “Tass,, son zamanlarda Vichy'de eski mülrit Sağ censh partilerinin faaliyeti artmıştır. Cümhuriyetçi federus- yon grupunun eski Teisi Louis Marin, buraya gelmiştir. Bu fe - derasyonun hemen bütün eski şefleri hâlen Vichy'de mühim bir siyasi rol öynâmaktadırlar. De Larogue'un “Fransız sosyal te- rakki,, partisi âzam mahdut olma sına Fağmen, büyük bir inkişaf göstermektedir. De Larocgue mil li konseye dahildir. Partinin bu konseyde 6 âzası vardır. Tevkif edilen vapurlar Vichy, 27 (A.A) — “Havass,, Fransız kömürü yüklü “P.L. N 13,, Fransız vapuru ile diğer bir Fransız çinmentosu yüklü vapur, her ikisi de Dakara gitmekte İ- ken, Kanarya adaları mıntake- sında bir İngiliz kruvazörü tara” fından tevkif edilmiştir. Bu va- purların âkıbeti hakkında henüz başka malümat alınmamıştır. Tobruk limanında bulunan torpido muhribinde yangın Çi karmışlardır. Eritrede yeni mevkiler zaptedildi Hartum, 27 (A. A.) — Eritre- deki İngiliz ku#vetleri, Keren'in elli kilometre kadar şimalinde bulunan Kalemit"i düşman muka- vemetine maruz kalmadan İşgal etmişlerdir. Keza bir İngiliz ko- Tu da Kelemit'in 80 kilometre ka- etmiştir. Resmi İngiliz tebliği Kahire, 27 (A. A.) — Umumi karargâhın tebliği: Trablusta: Motörlü kuvvetle rimizin ileri unsurları Aceyla'nın garbinde Alman olduğu zannedi- len zırhlı savaş arabalarından mürekkep bir keşif cüzütamına tesadüf etmiş ve tardeylemiştir. Eritrede; Kuvvetlerimiz Keren ciyarında düşmanın kuvayi kül liyesini durdurmaya devam eder- ken, Kub - Kub'un cenubuna doğru İlerliyen kolumuz yeni te- rakkiler kaydetmiştir. Somalide: Garbi Afrika kuv- vetlerinin Cuba nehri hattından itibaren Mogadiscio'nun işgaline kadar şiddetli ve seri hareketi düşman kuvvetlerinin maneviyatı ni tamimiyle bozmuştur. Bu mın. #akada, düşman askerleri memle ketin geçtiğimiz bütün yerlerin- de teslim olmaktadır. Daha sim- Aiden binlerce esir (o alınmıstır Bundan başka mühim miktar. da her neviden harp malzömesi de kıtalarımızın eline geçmiştir. Fevkalâde muvaffak olan bu i- leri hareketin memnuniyet veri- ci diğer bir hadisesi de İtalyan- larm bir kac aydanberi Morca- da harp esiri olarak tuttukları 00 mürtefik bahriyelisinin kur- tarılmasıdır. rağmen tavyarelerimiz. düsme-| | dar şimalinde kâin Nafka'yı işgal | İzi | “İndiana, 5 Almanya - İtalya Arasında Yeni Bi: İktisadi Anlaşma Roma, 27 (A. A) —“DNB.” Bir kaç haftadanberi devam et- mekte olan İtalyan - Alman e konomik müzakereleri, dün niha yetlenmiş ve anlaşmalar, Gianni ni ile Doktor Clodius arasında imzalanmıstır. Bu anlaşmalar 11941 senesi için iki memleket a rasındaki eşya mübadelesi ve kii ring meselelerinin heyeti umu miyesini halletmiştir. İki memleket arasındaki işbir liğinin, nihai zafer hedefine ve- rincaya kadar devam edebilmesi ve harbin idamesi için ehemmi yetli esya teslimatının klirinz va etinden müstakil olarak yapıl ması esasları üzerine mutabakat hasıl olmustur. Yeni anlaşmanın bu sene icin derpiş ettiği müba dele hacmi, iki tarafcs 1 milyaı marks baliğ olacaktır. Amerikanın 35 Bin Tonluk Zırhlıları Hizmete Giriyor Vaşington, 27 (A.A) “North Carolina, zırklısının 11 nisanda hizmete gireceğini ve temmuzda da Amerika donan - masına iltihak ctmiş bulunacâ- ğını bildiren Bahriye Müsteşarı demiştir ki: “İnşası bitmek üze- re olan “Washington, zırhlısı da, 15 mayısta hizmete girecek- tir. Bu zırhlılar, 1942 de inşaatı bitecek olsn “Massuchuset, , ve “Alabama,, zırhlı. arı serisindendir ve 350.000 nilâtoluktur. Gazetelerin yazdı- #ma göre bu zırhlılarn 16 pus- luk 9 tovu, cok kuvvetli hava defi bataryaları, yanlarda da kuleler icinde tonları ve üç tane de tayvareleri vardır. Süratleri 27 mildir. Gazeteler, bundan bir müddet evvel “New-Yersey.. tez eBhlarında kırk beşer bin toni- lâtoluk iki zırhlmın da İnsasına başlanmış olduğunu ( bildirmiş- lerdir. Avam Kamarasında Mühim Bir Münakaşa Londra, 27 (A. A.) — Churehill buğün Avam Kamarasında dev- letten maaşlı mevkiler kabul €- den meclis âzasının vaziyeti hak- kındaki kanun lâyihasının müza- keresi sırasında şiddetli müdaha- ede bulunmuştur. Bu kanun €z- cümle Moskovaya büyük elçi ta- yin edilmiş olan Sir Stafford Cripps ile Madrid'deki büyük el- çi Sir Samuel Hoare ve Kanadaya fevkalâde komiser tayin “en Mac Doneld'i alâkadar ei e dir. Her üçü de Avam Kamara- sındaki sandalyelerini muhafaza €imektedirler. İngiliz kanunu esasi tarihinin köklerine kadar uzanan bu proje gazetelerde uzun uzadıya müna- kaşa edilmiş ve bazı mebuslar bil- bassa araneye uygun olmadığını ileri sürerek proleye muhalefet niyetinde olduklarını bildirmiş- İlerdir. Bugün proje medlise gelince muhalefet edecek mebus sayısı- nın tahminden az olduğu görül müştür. Bununla beraber, Chur- ehill, irat edilen bütün nutukları dinliyemediği için itizar ettikten sonra itimat meselesini ileri sür müş ve bu halin harp zamanına mahsus fevkalâde tedbirler cüm- Tesinden bulunduğunu söylemiş” ir. Churchill'in o müdahalesinden sonra kann lâyihası kabul edil miştir, Yugoslavya Hariciye Nazırı (Başı 1 fnelde) birlerine bütün memlekette buz verilmesini emretmiştir. Morkoviç'in Peşte temasları Budapeşte, 27 (AA) — Ma car Hariciye Nazırı Baroossy ve Yugoslavya Hariciye Nazırı Mar koviç, bugün Basvekil Teleki de hazır olduğu halde, Macar - Yu goslav (o dostluk muahedesinir tasdiknamelerini teati etmişler dir. Macar Kral Naibi Amir Horty. dün Marinkovie'i kak etmiş ve kendisine mma taçlı liyakat nişanının büyük ha canı vermiştir. * Sofya, 2T (AA) — “BBU. dün hükümet reisi, Hariciye Na: zıfı ve ordu erkânı harbiye teis' ile uzun bir mülâkat yapmıştır * Bugün bir kabine tojlestısı ya- paacaktır.