9 Mart 1941 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

9 Mart 1941 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

İ Tacialarından uzak tutmak için e- hkuvvetini milli it “ahı da efkâY kargaşalığı teşkil et- PAZAR 9 | MART 1941 | 15 Düşüneceğimiz ve Yapacağımız Şey! Yapacağımız tek vaz! tin geceli, gündüzlü bi tam bir ittmet ve liyaks yetleri 1 Teket etmeliyiz. Harp olâcak m dır, olmıyacak mıdır, yakın m dır, uzak medır? hazırlık getihsal gayretleri bir ön kaybettirecek © bu türlü suallere kulak dahi vermiyeceğiz. Türke has kurar ve Türke has şevk İçi de, Şefe ve Hükümete bağiz, mize bakalım. Yazan: Falih Rıfkı ATAY nkara, 8 (TAN Muhabirin» den) — Yarın (Bugün) Çı kecak olan Ulus gazetesi bu #er- levha ile şu mühim makaleyi heşretmektedir: “Türk vatandaşları bilhassa Ts- tanbul ve etrafında oturmakta 0- lanlar, fesatçı, bozguncu ve tah - Tikçi telkinlere karşı her Zaman Gan daha çok hassas bulunmak izimgelen günler de yaklaşmak- tadır. Gerçi şunu bilmek kâfidir ki, bizim milli politikamızda de - ğişen veya değişecek hiçbir şey| Yoktur. Davamız bu vatanı harp limizden geleni yapmak, ve orun hürriyet ve bütünlüğünü kayıt-| Sız ve şartsız kı lü suikasde karşı müdafaa etmektir. Harp, Ren boylarında iken siyasetiyiz bu idi: Hudutlarımızda solurken yine budur. Bizim sulhümüz evamı harbin sevk ve idaresine, İhtilât ve sirayetlerine hâkim o- lanların elindedir. Bununla beraber topyekün Harp usullerinde, cephe gerisini Yıkmak, asıl taarruza bazan ay - İarca takaddüm eder, Topyekün darplerde en büyük müca: tifak, en acı 7 mektedir. Eğer cephemize karşı bir gün İecavüz niyetinde olanlar varsa, dnha evvel milli ittifakımız üs- tünde gedik açmıya çalışacaklar- dır. Her birimiz, her Türk va - tandaşı, hürriyet harbi cephesi - bin bizzat kendisinden, kendi İrade, karar ve müneviyatından bağlamakta olduğunu, bügün her zamandan fazla düşünmiye mec- burdur, Sizi milli politikanın dürüst - lüğünden isabetinden ve bigine- liğinden şüpheye düşürmek iç kulağınıza ilk defa fıslıyan adam, öz kardeşiniz de olsa, bu memle- keti vurmıya başlıyan düşman - dan, yahut, bu düşmanın Şuurlu şuursuz bir âlelinden ibarettir, hemen siperdeki asker gibi bu te- tavüzü önliyeceksiniz. Türk vatandaşı yalnız politika Muz dürüstlüğüne ve isabetine değil, onun kat'i ve yıkılmaz mü- dafaasına inanacaktır. Bu vatan, içinde yaşıyanların hürriyet ve tereflerini koruyacak her türlü mücadele vasıtaları ve teşkilât ile cihazlanmıştır. Harbe zorlan » dığımız zaman, ne im he -apacağımızı ancik biz biliriz; İri mmcizesini bizden başka hiç kimse ne tasavvur, ne de tahmin edebilir, * * imdi yapacağımız tck va- zife hükümetin geceli gi 'düziü hazırlıklarına tam bir iti -| mat ve liyakatle, harpte vazife görür gibi, yardım etmektir. Ya Tın nasıl hepimiz ordunun birer parçası olacaksak, bugün mili hazırlanma hükümetinin birer parçası, bütün mes'uliyetleri ile birer parçası gibi hareket etmeli- yiz. Korku ve menfaat hastaların Saflarımızdan uzaklaştıracağız. On İsra kalsaydı, bu memleketi di- ha yirmi bir sene evvel hayat sa- hası parçalarına böldürüp perişan etmişlerdi. Onlar bu vatana hiçi zaman faydalı olmadılar: Bu va- tana her türlü hizmet onlara rağ: men yapılmıştır. Bugünkü vazi- yette asla kıyas edilmiyen, âdeta Ümitsiz devirlerde, bugünkü mil- W kudretimizle asla kıyas edilmi yen vasıtalarla, en çetin, en kor- kunç tethiş ve imha harplerini top nde boğmuş olduğu nağı, büyük şeyi tek şey İçin te- hanlarda her Teddütsüz feda etmek azmimiz- TAN evi PANBUL, Ankara Caddesi 102 TELGRAF: TAN, İSTANBUL TELEFON: 24910 34218, 24719 ALTINCI XIL — Ne. 7996 5 KURUŞ ii ci Ki a» Bu haritada Matsaoka Matsuoka Berline Çağırıldı yaa v7 Japonya Sovyetlerle Bir Ademi Tecavüz Paktı İmzalıyacak Nazır, Moskova ve Romaya da Gidecek Berlin, 8 (A.A) — “DN.B., Al man hükümetinin daveti üzerine Japonya Hariciye Nazır Matsuo- ka yakmda Berline gelecektir. Matsuoka'nın Berlindeki ikameti esnasında Almanya, Talya ve Ja- arasında mevcut üçlü pak- dan olan ve araların- İneticeler görüşülecektir. Alman- ya le müzakere edilecek mesele. leri görüştükten sönra Matsuoka Dava GÜNLÜK SİYASİ HALK GAZETESİ p< ri MACARİSTAN yyadan Avrupanın kisine bat noktalarını görüyoruz. Bu arada, Karalimi, Akdei ve oradan Asyu ve hattâ Ari kadar denizind. ye den başlıyarak Almanyaya kadar imtidat eden Tuna yolu ve HARKOV, niz ve eN en geçen il Mi bu kıta ve mıntakalardan geçmek suretiyle yaya demir yolları ayrı ayrı gösterilmektedir. emer vâki beyanatlarında işaret ettikle leriyle görüşmelerini bugün Ticarı yapmışlardır. Bu maksatla başlıca Tırı temsil etmek üzere davet edil leri bügün saat 11 de Başvekilin we Ticaret Vekilimizle Dın ve alâkadar daire âmirlerinin, Ankara, 8 (A.A) — Başvekil Dr. Büyük Millet Meclisinde 7 kânunusani tarihinde Ticaret Vekâleti müsteşarı- ithalâtçılar Başvekilin Nezdinde Toplandılar Başvekil, Bugünkü Şartlar İçinde Tacirlerimizden Beklediği Hizmeti Anlattı ve Kendilerine Direktifler Verdi Refik Saydam, lanmışlardır. ri ithalât tacir- et Vekâletinde ithalât grupla - len ithalât tacir- reisliği altında Istanbul ve 1z- mit birlikleri umumi kâtiplerinin huzuru ile top - Toplantıda Başvekil bugünkü tacirlerimizden bekledikleri hizmetleri ifade bu -| yurduktan sonra her grupun dileklerini dinlemiş- | İer ve kıymetli direktifler vermişlerdir. Müteakiben bu maksatla Arkaraya gelmiş olan ithalât tacirlerini Ticaret Vekilimiz şehir lokanta- sında öğle yemeğine alakoymuşlardır. şartlar içinde Fransanın Kararı İNGİLİZ'LERLE Çarpışmayı Göze Alıyorlar Fransız Donanması Ticaret Gemilerine Refakat Edecek Paris, 8 (A.A) — "“DNB., Fransız hükümetinin işgal altın- da bulunan arazideki mümessili Büyük Elçi de Brinon, bügün Pariste Amerikan gazetecilerine eğer İngiliz kuvvetleri Fransız ticaret gemilerine hücumda de- vam ederse, Fransız filosunun Fransız ticaret gemilerinin mü- sellâh himayelerini üzerine ala. cağını bildirmistir. De Brinon, hilâhare. Amiral Darlan'ın Ame. Romaya gidecektir. * Tokio, 8 (A.A.) — Almanyanm (Sonu: Sa 5; Sü 4) -, Tokio Büyük Elçisi General Ott, (Sonu: Sa 5; Sü 6 ) rika Birlesik devletlerinin VE chy Büyük Elçisi Amiral Lex- yi bu vaziyetten haberdar et- miş olduğunu da tasrih eylemiş. tir. Başvekil muavini, İngilizler. (Sonu: Sa 5; Sü 4) Reisi Cümhür Ruzyelt Yardım Projesi Harp Gemileri Kafilelere Refakat Edecek Sovyetlere Her Türlü Yardım Yapılabilecek (Yazısı 5 inci sayfada) Amerikalılara Göre —-— Türk ve Elenler Korkuya Kapılmayacak Bu Defa Hitler'in Elinde Sürpriz Silâhları Yoktur Nevyork 8 (A.A.) — Nevyork Post gazetesi yazıyor: Ne Yuna- nistan, ne Türkiye, korkuya ka- pılmıyacaklar ve Balkanlardı bir ordunun faşesi gibi en kor- kunç meselelerden birisi ile kar- sı karşıya bulunan Hitlerin önün | de teslim olmıyacaklardır. Çok- tanberi beklenmekte olan Alman ileri hareketi karışık şayiaları ve silâh sakırtılarını takip evlemiş. tir. Fakat bu gök gürültüleri bizi aldatmaz. Çünkü şunu iyi biliyoruz ki bu, Alman askeri ye- nilmezliği tezinin İsbatına ya- rayan bir sahne oyunundan baş ka bir şey değildir. Bütün bu Çocuğunuza verebileceğiniz en kıymetli hediye YAL NIZ Çocuk Ansiklopedisi Olabilir. Çünkü bütün hediyeler unutulabilir. Fakat ÇOCUK ANSİKLOPEDİSİ izini bırakır. Çocuğun bütün hayatındı FIYATI (6) LIRADIR. DEMİRYOLU auesnı DENİZYOLU vena KUDUT TUNA BOW << Cc. B. ROSTOV ii hatlarile irti- uzanan muhte (İf muvaşala Karadenizdeki petrol yolu, yine Karadeniz- muhtelif kollardan Alman- Başvekil Korizis Atina'ya Ültimatum Verilecek Yedi Alman Fırkası Yunan Hududunda Yer Almış Bulunuyor Romanyaya da Yeni Kıtalar Geliyor Sofya, B(A.A) — "Reüter, Alman kıtaları mühim miktarda Bulgaristana girmekte devam e. derken. bugün buradaki intiba, İbir haftaya kadar vevahut daha az bir zamanda Yunanistana bir Alman ültimatomu verilmesinin seklenehileceği o merkezindedir. Surası sayanı kavrttır ki, bircok Alman harp muhabiri simdiden Yunanistan hududuna verlesmis- lerdir. Bu muhabirlerin hudutta mevcudiyeti, bittabi sinir harbi- ne yardım çayesini İstihdaf ey- Temektedir. 'Sanıldığını göre, İ. gürültüler arasında, Hitlerin (Sonu: Sa 5; Sü 47 talya ile sulh yapmak, İngiltere (Sonu: Sa 5;Sü5) IYUGOSLAVY | Yeni Kararlar Arifesinde Belgrad, 24 Saatte Berlin'le Dostluğu Kuvvetlendirecek Bir Habere Göre Yugoslavya, İtalya İle Arasını Bulacak Yunanistanın © Yugoslav Ordusu Şimalde Toplanıyor Londra B(AA)—“A.F.İ., Almanların Bulgaristandaki ileri hareketlerini tacil etmelerine ve Yugoslavvaya yaptıkları tazyiki artlırmalarına işaret eden gaze- elerin umumiyetle zannettikleri ne göre, Yugoslavya bitaraflığı ni ilân edecek fskat Berlin dostluğunu takviye eyliyecektir. Daily Telegraph'ın Belgrad'da diplomatik bir kaynaktan öğ- rendiğine göre, Belgrad'ın bu sıkı bitaraflığı ve mihverle dost- | luğu 24 saat İçinde ilân edilecek tir, Almanya ile Yugoslavyanın avni zamanda ve hemen hemen İ ayni mealde birer O beyanname | neşretmesi ve Berlin'in beyanna- mesinde Belgrad'a karşı sulhper. verane maksatlar beslediğini bil» dirmesi beklenmektedir. Nihayet, gazeteler, Yugoslev- yanin, mesuliyet kabul etmeksi- mutavassıt rolü oynıyacağını zan netmeğe mütemayildir. * İtalyan taleblerinin iptal edileceği ve Almanların Patras ve Selânikte üsler elde edeceği söylenmekte- dir. Almanya ile işbirliği İ. Budapeşte 8 (A.A) — Stefan: Macar gazeteleri Yugoslavya İ fevkalâde mesgul oluyorlar. Pes- İ ter Loyt diyor ki: Tzvetkoviç, Markoviç ve Ma. çek tarafından yapılan beyanat açıkca gösteriyor ki, Yugoslavva Balkanlarda sulhu ayni zamanda da kendi istiklâlini muhafaza e mek istemektedir. Bu gazetenin fikrine göre, Al man - Yugeslev konuşmaları ile iki memleket arasında bir işbir- liği hazırlanmıştır. Çok yakın da belki bugün veya önümüzde- İki haftanın başında bu tarzda bir beyanname neşredilecektir. Bu İ beyanname Almanya ve mihver İ | harekâtınm Belgrad tarafından anlaşıldığına işaret eyliyecektir. İ oMaryarsag gazetesine göre, va- | ziyet, bir Alman - Yugoslav dost luk anlaşması yapılmasına müsa ittir. Ve karışık olan Balkanlar a gittikçe vuzuh bulmakta ir. Radyo gazetesine göre Ankara, 8 (Radyo gazetesi) — Balkanlardaki son vaziyet bütün dünyayı alâkalandıran en ebem, miyetli mevzu olmakta devam et- mektedir . ( Sonu: Sa 5; Sü3) Edebi Tefrikamız —— Göl İnsanları © Titiz bir itina ile yazılan “Gö Insanları,, nı okumağa başla dığınız zaman “TAN,, n bu © seri övmek hususunda yaptı $ı neşriyatın hiç te mübalâğa İk olmadığını göreceksiniz. Bu eser temiz lisanı ve berrak uslübiyle derhal sizi de tesir altında bırakacak ve muhak kak, yeni edebiyatımızın en muvaffak eseri olduğunu SİZE tasdik ettirecektir. Yarın TAN 'da Okuyunuz İİİ zin, Yunanistan'a İtalya urasıpyı İç 5 N ü