9 Mart 1941 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

9 Mart 1941 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

9.3941 Kn Vi i CANİ'NİN TEVKİFİ... Pierre Very'den İ İ Çeviren: Ha-Ça si âni uzun zaman, yabani fından kovslanan bu sessiz ada -| otlar ve havuçlar için-İ mıh, önünde şimdi rahat rahat nmişli.. Orada, tarlaların) nefes slabileceği üç uzun saat! sında yapayalnız duran bir tin bahçesine atladığı zaman Bk yorgundu. Elinin Püzünün terini sildi, milapışmış otları teker teker temiz. Jedi. Uzun ve çeşitli otlar, aca- ip bir koku çıkarıyordu. eve doğru yürüdü, ve bir pen- den içeriye baktı. Odu boş li. Kapıya dokundu, kolaylıkla aldı. | Bu, alçak tavanlı bir köylü e- di. Hiçbir canlı mahlüka rastlamı- ın cani, ağır ağır bir iskemleye fiktü, ve rahat bir nefes aldı. 'üzü bir rençber yüzüydü ve da gaddarlıktan fazla bezgin - ve yorgunluk okunuyordu. * * E vet öldürmüştü. Fakat bir insan kafasının bir fındık buğu gibi, çıpak bir yumruk besiye kıruvereceğini nere - “en kestirilebilirdi! “Şarap şarabı davet eder!,, der- ler; bir gün bir bardak şarabın etine dayanamadı, diyo, basit lar için, o kadar sğır ge En, adaletin huzuruna çıkarıldı. tutulmuştu, tek bir kelime İâhi konuşamadı. Onlar ise, onun Hihir keçi kadar inatçı ve bir sırt in kadar tehlikeli olduğunu söy- orlardı. Şarap, bir delacık o- 1 yere vurdu, diye onun ayyaş duğunu iddia ettiler, rver bir jüri, onu küreğe mahküm etti. * » u münzevi köylü, nasıl ol- duğu pek lâzım değil; Ka- adasına sürgün edilmeden hafta evvel, nasılsa kaçabil- İ Simdi burada, sahiplerinin, gün için terkettikleri bu köylü evinde bulunuyordu: On -| leri zaman, cani bunun farkına çarşıya gitmişlerdi ve herhal yatsıdan evvel dönmiyecek - di, Günlerce gün ormanlarda do- elİlşan, polisler, jandarmalar, köy- ler ve onların köpekleri tar, Akdenizde MİHVERİN Faaliyeti Arttı Bir İngiliz Muhribi, Bir İtalyan Gemisi ve Denizaltısı Battı Ankara, 8 (Radyo gazetesi) — İmanların İngiltereye taarruz sin hazırlandıklarına şüphe yok- İhur. Almanların birkaç gün ev- İ İngilterenin Manş sahillerini totnbardıman etmeleri de bunu Selididir. Yalnız bu teşebbüsün be zaman yapılacağı belli değil. lir. Almanlar şimdilik sadece izaltı ve uzun menzilli tay- relerle İngiliz ticaret zemile- kafilelerine | taarruzla iktifa #tmektedirler, Buna mukabil, nan Akdenizdeki faali- tleri çok artmıştır. Bilhassa Malta adasına yapılan taarruz- ir sıklaştırılmıştır. Bundan da | JAlmanların Akdenizdeki hâkimi : eti ellerine almak istedikleri an- | İlşilmaktadır. İİİ Akdenizde iki türlü hâkimiyet mevzuu bahistir: Hava ve deniz İhâkimiyetleri. İngilizler, Akdenizde İtalyan ınmasına kati bir darbe in erek burada kati hâkimiyeti İtsis etmiş bulunmaktadır. İngilizler, İtalyan tayyareleri- he her gördükleri yerde saldır. hak suretiyle hava hâkimiyeti. hi cebren ellerine almış bulun- Maktadır. Simdi Almanların sadece hava harbiyle, İngilizlerden bu hâki- yi Mivetleri almalarına imkân gör- pl Müyoruz. Almanlar son zamanlarda Sİ. tilyaya 500 tayyare | getirmisler Ve bununla sadece küçücük Mal. İn adasına bile hâkim olamamış- 5 ir. ir Denizlere gelince; bir buçuk İn tenelik hava harnleri tayyare ie donanmaya hâkim çen oll p: göstermis bulunmaktadır. Biz Italyan gemisi ve birde denizaltısı battı Roma, 8 (A.A.) — İtalyan teb- b Sİ isi, | Orta tonajda bir harp gemisi #kdenizde henüz tesbit edileme- Yen bazı sebepler dolayısile bat- Mistır, Müretebatının büyük bir Wamı kurfarılmıstır. Batan harp pemisi mivetteba. fİ bun ailelerine Bahriye Nezareti “İİ tarafından keyfiyetin. haher, ve tersiyle| bir parça peynir ve yuvarlak bir ensesine| köylü ekmeği buldu. Yavaş ya - essiz- | kesti, vardı, Bir dolapta bir miktar sarap, vaş yedi ve itidalle içti. Ekıne gini köylü usulü baş parmağında peynir kırıntılarını bıçağı » nın uciyle ağzına götürdü. Za - manla, içinde bulunduğu sıkıntı h halden siyrihr gibi oldu ve mes'ut bir nisyana görüldü. Kğ örnıni doyurduktan sonra, ve ekmeği la tıpaladı ve masanın üzerinde bulduğu kirli bir kâseyi di ve yerine koydu. Cani her şeyi temiz tutmıya a- lışıktı. Tam kalkacağı sırada is kemlesinin bir ayağının çöktüğü” nü hissetti, Baktı, tabia çürü - müştü; onu çivilemek, bir daki ka bile sürmedi. Böyle kücük işler görmiye bayılırdı. Gevşemiş bir kapı mandalını vidaların sıkıştırdı, oynıyan bir tokmağı düzeltti * * ahçeye çıktı, bakımsızlığına. acıdı, Rençberlik usulleri» ni, otların halini ve sebzelerin yerlerini hiç uygun bulmadı. Ken di kendine; “ağaçlar, çok Gıkl,, ölgeleri, patateslere do- Bahçede dolaşırken, güya gö- rünmez bir ahbaba hitap ediyor) gibiydi; yüksek sesle: “Bu fasul- yaların sırıkları eksik. Bu mavul' lar, bağlanmak ister... (diye! ylendi. Şurada burada durakladı ve bahçeyi zararlı otlardan temizle- di Biraz sonra dört polis, ayak parmakları ucuna basarak, ta - bancaları tetikte bahçeye girdik“ bile varmadı. Bahçenin herikulide salata - klar yetiştirmiye elverişli, £ kat hiç çapa yüzü görmemiş erinde, kazma, kürek ve topri İn fazla meşguldü Anfonescu Kabinede İzahat Verdi Bükreş, 8 (A.A) — “DNB., Nazırlar Meclisi dün General Antonescu'nun riyaseti altında bir toplantı yapmıştır. İctimada Generil Antonescu, Mareşal Gö- ring ile Viyanada yaptığı mülâ- kat hakkında kabineyi tenvir et. miştir. Milli İktisat Nazırı General Potopeanı, o Almanyayı ziyareti esasında Alman hükümeti erkâ- mı ile yaptığı temaslar ve gezdi- âi Leipzir panayırı hakkinda ka- bineye izahat vermiştir. Mili Müdafaanın Teşekkürü Mili Müdafaa Vekâletinder tebliğ edilmiştir: Memleketin her tarafından orduya kışlık he- diye olarak © verilen dokuz bin yün fanile, yirmi bin yün kazak, üçyüz yirmi beş bin yün çorap, yüz yirmi bin pamuklu, yetmiş beş bin yün eldiven ve elli bin muhtelif eşya ordu birliklerine taksim ve erata tevzi edilmiştir. Bu teberruata tehalükle işti - rak eden ve bu vesile ile d or- duya karşı derin alâka ve muhab bet gösteren sayın o yurddaslara ve bu işte kıymetli yardımları sebkat eden Kizılay ve diğer ha- yır cemiyetleri başkan ve işyar- larına teşekkür olunur. ——— —— —— Londra, 8 (A.A.) — “Tebliğ, 6 martta Anfitrite İtalyan de- nizaltı gemisi, Eze denizinde bir İngiliz gemi kafilesine hücuma teşebbüs etmiştir. Bu denizaltı, himaye gemilerimiz tarafından derhal batırılmıştır. 3 Ingiliz harp gemisi hasara uğramış Londrar 8 (A.A.) — “Reuter,, Akdenizde İtalyanların bir kru- vazör, bir destroyer ve diğer ge- miler hasara uğrattıklarına dair dünkü İtalyan tebliğinin verdiği haber Londrada teyit edecek hiç bir malümat yoktur. Maamafih, bu gibi iddiaları derhal İtalvan zayiatını itiraf eden İtalyan ha- berlerinin birçok defalar takip ettiti hatırlatılmaktadır. Bir Ingiliz muhribi battı Londra, 8 (A.A) — “Tebliğ, Dainty torpido muhribi batmıs-; tır 1932 de denize indirilmiş ve 1375 tenilâto hacminde olan bu muhrip saatte 36 mil katetmek'e | | “ | Koosevei:, İngilterenin Yunanis- İ memleketi teslim aldığı Yugoslavya (Başı A imcide) Bir tarftan Almanların Bulga- Tistunl işgal devam ederken diyer taraftan da mihverin Yugoslav- ya ile cıddı şekilde meşgul oldu- Ku gelen haoerlerden anlaşılmak” tadır Mühverin nüfusu altında bulu- han memuckellekin gazeleleri, in gılızlerin Yugosluvyada bir ta - kım emelleri o.duğunu ileri sür - mekteyler, bu iuulalar Hoslan- da, Belçika ve Norveç için işyal- den evvel ortaya atılan vddiaara vmamen benseulgi Açık şüyana aikkattir, Macar gazeteleri, Yugoslavya” Ban uç paxta gümesnin vir) Bun meseusi oldugunu yazmak» satarlar, kine aynı gâzeleerln 1le rı surdukleri hâperere nazaran, Yugoslavyanm uçlu pakta gume- mesi için, Amerikâ UMNUEEeISL tama verdigi velnurlma Uluşüman bir garantı vermiştir. Alman gâzeteleri bunu ele als- rak Amerikaya hucum etmeste - dürier. ingiuzlere göre, Amneri - Kanın Yugusuavyâya vermeyi tek lif etiği yarantı haberleri Azman kazeiri taralından o Uydurul - maktadır. Yakar Yugoslavyanın nasıl ha- reket €deceği haxkında henuz kat'i bir haber verumiş değildir. Yalnız danide ba7ı karışıxuklar olduğu anlaşılmaktadır. Muhale- let iüerleri bir beyanname heğ- rederek Yugoslavya hudutlarının ; korunmasını istemişlerdir. Muha| lefet üderleri hükümetin takip e- deceği hareket hattı hakkında bir kararsızlık olduğunu heri süt - mektedirler. Anlaşıldığına göre, Naip Tens Paul'ün gayesi, gelecek eylülde 18 yaşına basacak olan Kral Pi- rre'in tahta cülüsuna kadar vazi- yeti olduğu gibi idare etmek ve şekilde krala teslim eyliyecektir. Eldiven içinde demir yumruk Belgrat, 8 (A.A) — “Reuter,, Şüphesiz ki, Yugoslav milleti, Almanyanın “Eldiven içinde de- mir yumruk, politikasının Bs)- kanlarda kazandığı muyaffaki - yete şaşkınlıkla bakmakta ve Yugoslav hükümeti çok nazik bir vaziyette e bulunmaktadır. Son 48 saat içinde Belgratta bü- yük siyasi ve diplomatik İaali- yet kaydedilmiş ve Kral Naibi Prens Paul, aralarında Yugos » iâv Genel Kurmay âzası da ok mak üzere pek çok mühim zevü. tı kabul eylemiştir. Mesul Belgrat mahfillerindeki kanaat, Yugoslavyadan üçlü pak *a dahil olmasının talep edilmi. yeceği ve eğer talep edilirse Yu- goslavyanın bunu yapmıyacağı merkezinde olmakta berdevam- dır. Fakat, Yugoslavyanın mih- vere karşı aleni bir dostluk dek- lârasyonu yapması ihtimali kal. maktadır. Belgradın mühim gezetelerin- den biri olan Politika, bugün di- yor kiz ” Hudutlarımızdaki son hâdise ler, muhakkak ki, memleketimi. zi fena ve fevkalâde bir vaziye. *e sokmuştur. Balkanlarda sul- hün idamesi şartlarıma o halep daha güç olmasına rağmen Yu- goslavya, sulh ve harbe ademi tirak siyasetine sadık kalmak- tadır. Ve bu hatlar üzerinde vü- rümekte devam edecektir. Çün. kü bu, Balkan devletleri için ye- güne hakiki siyasettir, Diğer gazetelerin bugünkü baş makaleleri de ayni mealdedir. Bütün gazeteler Yugoslavya ile Almanya arasında mevcut İyi münasebetleri tebarüz ettirmek- tedir, > Ayni zamanda şu cihet ma - Tümdur ki, asgari yarım milyon | Yugoslav balen silâh altındadır! ve bilhessa simalde tahaşşüt et. miş bulunmaktadır. Lüzumu tak dirinde memleketi seferi bir ha. le koymak için lüzumlu tedbir. ler halen tetkik edilmektedir... | Vaziyet, şu iki nokta üzerinde hülâsa olunabilir: 1 — Alman boyunduruğuna inkiyat etmekten ise çarpısmıya tamamiyle hazır olan milletin İngilizlere derin sempatisi, 2 — Almanların musir ısrarı karşısında hükümetin çok nazik vaziyeti, Şimdiye kadar, hükümet sıkı durmaktadır ve Yugoslav mille- “nin karakterini pek İyi bilen Almanyanın, Yuroslavyadan her hansi askeri taleplerde bulun- İrar ve Türke has, şevk Düşüneceğimiz ve | Yapacağımız Şey! (Başı 1 incide) Bizi vazifeye davet edecek o - lan şef, tehlike çanını çaldığı za- man herkesin tek düşüncesi bu olacaktır ki, hayat memat kav- gasının bütün şartlarını kabul etmemizden gayri yapacak hiçbir tedbir kalmamıştır. ** arp olacak mıdır, Olmıya- cak mıdır, yakın mıdır, zak mıdır, bize hazırlık ve isti sal gayretlerimizin bir anını kay- bettirecek bu türlü susllere kulak dahi vermiyeceğiz. Türke has ka- içinde, Şefe ve hükümete bağlı, işimize bakalım. Amerikalılara Göre (Başı 1 incirin Yunanistana, Boğazlara ve Türk arazisine karşı tehditlerinin ha- kikatta nereye kadar o varabile- ceğini çok sarih surette görebi- lecek vaziyetteyiz. Yunanistan ve Türkiye korkmuıyacaklâr ve tes- lim olmıyacaklardır. Yunanlılar, şimdiden, mihve- rin yenilmezliği hürafesini. mü- kemmel muvaffakıyetlerle kır- mışlardır. Türkiyenin, tehditlere ve dip- lomasilere dayanan Alman isti- lâsına karşı mukavemet hususun- daki azmine gelince, bu, Nazile- rin çıkardığı bütün gürültülere ve plânlarını pençelemek için gösterdikleri rağmen malüm ve müsbettir, Hitler, ve onböş firkası, en korkunç bir mesele, İaşe mese Jesi karşısında bulunmaktadır. Bundan başka, şurası malümu muzdur ki Balkanlarda bir te- cavüz, Yakın Sarktaki | İngiliz kuvvetlerini gafil svlamavacak- tır. Çünkü bu defa, Hitlerin e- dinde sürpriz silâhı mevcut değiL dir. Balkanlardaki İngiliz kud- reti, Dunkergue'de ve Narvik'te gösterilen cesaretten gavri bir şeyle kullanılmaktadır. Balkan- lardaki İngiliz kudreti, Tobruk ve Bingazi'de kendisini göstermiş ve sabit olmuş bulunan deha ile, kullanılmaktadır. 'den ve 'in temasları Londra B (A.A) İnetliz matbüatı. Balkanlar meslesi ve Eân ile Dillin Kahir seyahatleri ile meşgul olmağa devam etmek- tedirler. Times'i ndiplomatik mu e Yazıyor: “Eden ile Dil ağlebiihtimal Mısır'da General Waveli ile bu- Tuşacaklar ve Cenubi Afrika bir- liği Bsşvekili Smuts ile bütün meseleleri müzakere edecekler - dir. Vaziyetin unsurları meydan- dadır. Aylarca en müşkül şart- lar altında kahramanca çarpıştık tan sonra Yunanlılar şimdi da- ha büyük tehlike karşısında bu- Tunmaktadırlar. Almanların simdi, Bulgaristan 150000 kişilik, hattâ daha ivük bir kuvvetleri olduğu muhakkaktır. Alman pişdarları daha simdiden Yunan ve Tür) hudutlarına yaklasmışlardır. AL manlar ayni zamanda fena tan- zim edilmiş olan Bulgar hava meydanlarına ellerinden geldi- #i kadar cok hava filoları ge tirmektedirler. Yunanlılar bu yeni vaziyeti kat'i azimle kar- şılamektadır. Dağlık olan Yunan hududu taarruzdan ziyade mü- dafanya elverişlidir. Biz Yunan hlara elimizden gelen bütün yardımı vâdetmiş bulunuyoruz. Bir taraftan da kuvvetlerimiz bir da bi çok Afrika cephelerinde Trablus. | ta motörlü Alman kıtaatı İle tak- viye edilmiş olan İtalyanları ta- kibe devam edivorlar. Türkiye ip etmek-! *edirler. uğradığı takdirde Türklerin silâ- ha sarılacakları teyit edilmekte- dir, Fransanın Kararı (Bası 1 incide) le çarpışmalar pahasına dahi Pransız ticaret gemilerinin hima- yesini temine kati surette öz - meimiş bulunmaktadır. Fransanın maruz bulunduğu sıkışık gıda vaziyetinden bahse- den de Brinon, bütün İngiliz hattı hareketinin mesul olduğu fikrinde bulunmustur. Amerika Birleşik devletlerinden yeni yi. yecek hamulelerinin beklenip aç sualine, o Amiral ahy menfi cevap vermiştir. Ingiltere ablokayı gevşetmiyor Vaşington, 8 (A.A) — “Rev. ter,.: İngiliz hükümeti Ameri - kadan Fransaya gönderilmek is- tenen yiyecek maddelerinin geç- madan Yunan . İtalyan anlaş. mazlığını tasfiveve tesebbüs et: mesi dalma mümkündür. Muhaliflerin evleri arandı Belgrat, 8 (AA) — “DNB. Polis, demokrat nartisi reisi Mi tan Groll ile diğer bazı muha- liflerin evinde taharriyat vap - mesi için ablokavi reddetmistir. Binsenalevh önü- müzdeki hafta Marsilyaya hare. ket edecek Exmouth vapuru yu. laf unu nakletmivecektir. Ame rikan Kızılhacı Fransiz cocukla” rına gönderilen bu maddenin va- pura tahmili icin müsaade iste. mişse de, İngiliz makamları hu. nu reddetmislerdir. Vanvrun ha- miş ve gayri meşrü bir tarzda ve mürettebatı 145 kişiden mü- dağıtılmak İstenilen bir miktar havannama müssdere etmiştir. mulesi arasında süt tozu, elbise İve ilâç vardır bütün geyretlere ü gevsetmevi | TAN Afrika Harbi İtalya Somalide 250 Bin Km. / Arazi Kaybetti | Londra, 8 (A.A.) — Italyanlar Somalide halihazırda 250,000 ki- lometre murabbaı genişliğinde bir sahayı kaybetmişlerdir. İngiliz kıtzlarının durmadan Habeşistanda ilerlemeleri netice - snide İtalyanların İngiliz Soma) sini tahliye etmek mecburiyetin de kalacakları zannedilmektedir. alyan somalisinde düşmanın zayiatı ölü ve yaralı olmak üzere 21,000 kişiyi bulmuştur. Maltaya hava taarruzu Malta, B(AA,) “Tebliğ, Müteaddit düşman bomba tayya- releri Malta üzerine ayrı 4yrı ha- reket ederek taarruzlarda bulun- muşlardır. Hükümete alt binalar- da hiçbir hasar olmamıştır, Dün leden sonra avcılarımız Mes - serehmid 109 tipinde bir düşman #ilosuyle çarpışırken ikinci bir taarruz daha olmuştur. Hükümet binalarma ve evlere keza hiçbir hasar olmamıştır. Habeşistandaki harekât Ankara, 8 (Radyo gazetesi) — ingilizlerin, Afrikada Habeş va- tanperverleriyle birlikte yaptık - ları taarruzlar inkişaf etmekte - dir. Son gelen haberlere göre de mz harekât inkişaf halin Habeş vatanperverleri de on koldan Adisababaya ilerliyorlar. Yeniden 300 esir birçok malzeme ele geçirmişlerdir . Atinaya Ültimatum (Başı 1 incide) ile münasebetlerini kesmek, Bul. garistanla hududunu Bulgaris- tan lehine değiştirmek, Selânik ve Patras gibi üsleri Almanyaya vermek ve İtalyaya karşı bu de- rece mükemmel surette mücade- le etmiş kahraman ordusunu tâ- mamiyle terhis eylemek talep- ilerini kabul için Yunsnistana, muhtemel olarak 24 saat müh - let verilecektir. Takriben yedi Alman fırkası, malzemesi ile beraber, hâlen Yu- nan hududunda mevzi almakta. dır. Yeniden iyi hava şeraitin. den istifade eden Hitler, ordusu- nu, arazinin güçlüklerine Tâğ- men, süratle ilerletebilmistir. Suitefehhümlerin ve fena va- ziyetlerin önüne geçmek üzere, Bulgar makamları, Alman kıta. larına yiyecek ve yatacak ve. rilmesi hakkında radyo ile bir at nesretmiştir. Romanyada, Bul. garistana geçen kıtsların yerine yenileri gelmektedir. Birisi te- mamiyle motörlü olmak üzere i fırka, bu son haftanın ilk üç günü icinde Romanyaya gitmek üzere Viyanadan trenle hareket zimtetir. Bulgar parlâmenlosu hükü- metin siyasetini tasvip etti Sofya, 8 (A.A.) — “Bulgar w- iansı,. bildiriyor: Parlâmentoda. ki hükümet ekseriyet partisinin dünkü tonlantısında Basvekil Fi. lof ile diğer Nazırlar da hazır bu- Tunmuslardar. Hariciye Nazırı Popot, Bula İristanın öelü pakta iltihakına İ müteallik hâdiseleri anlstrmetır. | Harhive Narırı General Daska - İlof Bulgar ordusunun o vaziveti hakkında izahat vermistir. Bu izahat ittifakla tasvip edilmiştir. Mebuslar, hükümetin harici si. yasetinin, Bulgar milletinin ha- kiki menfaatlerini takip etmis ve etmekte olduğuna ve milli or- dunun da Bulgar menfaatlerini müdafaa edecek kudrette bulun- duğuna itimatlarını beyan eyle- misi--elir, Radyo gazetesine göre Ankara, 8 (Radyo gazetesi) — Almanların o Bulgaristanda vao- tıkları hazırlıklara mukabil Yu- nanistanda büvük bir sükün hü- küm sürmektedir. Yunanlılarda karar vermis insanların İnanlı huzuru söze carpmaktadir. Yunanlılar bütün kuvetleriyle Arnavutluk'ta carpısmakta ve veni muvaffakıyetler kazanmak. tadırlar. Yunan ve Ingiliz görüşmeleri Londra, 8 (A.A.) — Times ga. zetesinin. Atina muhabiri bildi. riyar: Askeri mevzular hakkın- daki Yunan ve İnciliz görüsleri aynidir. İnciliz birliği hakkında. ki Yunan hissiyatı her zaman - Aan daha kwvvetlidir. Her sınıf Vonan-halkı İngitirlere ve ideal. Terine karsı avni birlik imie «ibi #erin bir sefkat izhar etmekte. dir. Alman tebliği Rerlin, 8 (A.A) — Resmi teb. iğ: Alman kıfaatının Bulgaris- tandaki harekâtırr verilen e. İ mir mucibince ve daha müsait hava sartları icinde devam edil- İmektedir. Yunanistan Harbi Mukabil İtalyan Hücumları Püskürtüldü İngilizler Beş Günde 53 İtalyan Tayyaresi Düşürdüler Atina, 8 (A.A.) — Yunanlılar, buğün Arnavutluk cepbesinin de” niz bölgesinde birçok Italyan mu kabil hücumlarını püskürtmüşler ve düşmana büyük zaylat verdir- mişlerdir. Iki taraf hatları arasın- da arazi, İtalyan ölü ve yaralıları ile doludur ve Yunanlılar, dün #- anan 1.050 esire ilâveten yenidi birçok esir almışlardır. > “© Düşman yeniden tanklarla mu kabil taarruza geçmiye teşebbüs etmiştir. Bu mukabil taarruzlar - dan birine başlanmak üzere iken vazgeçilmiştir. Italyan hatların dan çıkan birinci tankın parç parça edilmesi üzerine diğer tank | İar mevzilerinden çıkmamışlar - dır, Alınan esirler Italyan zayia - tının ehemmiyetini teyit etmiş - lerdir. 3 Düşürülen tayyareler Kahire, 8 (A.A.) — Ingiliz avcı tayyareleri birbiri ardından beş gün içinde Arnavutluk cephesin- de 53 İtalyan tayyaresi düşürmüş lerdir, Bu müddet zarfında İn Biliz zaylatı 3 tayyareden ibaret. sir. Şubat ayında havacılık bük: mından dikkate değer neticeler &- lınmıştır. Yine bu ayın 28 günü içinde 398 düşman tayyaresi yani günde 12 den fazla tayyare dü- şürülmüştür. (Başı 1 incide) bugün Siberya yolu ile Berline hareket etmiştir. General Üçlü paktın imzasındanberi U - zak Şark hâdiseleri hakkında Hitler ve Von Ribbentrop'a izi bat verecek ve pek muhtemel ols rak Berlinde üç hafta kadar kala- caktır, Berlinde üşülecek meseleler Vaşington, 8 (A.A.) — Reuter: Japon Hariciye Nazırı Matsuoka- nın Berline gidip gitmiyeceği me selesi çok büyük bir alâka uyan dırmaktadır. .Matsuoka Eerline giderse bu seyahat Hitlerin em- riyle değil, fakat Japonyanın he. sabina yapılacaktır. Vaşingtona gelen haberlere gö- re, bu seyahatin başlıca sebebi Alman - Japon Oo muahedesinin tatbikatına ait meselelerin müza keresidir. Filhakika mezkür mu- ahede, Almanyaya başka bir dev let taarruz ederse, Japonyanın Almanyaya yardım edeceğini tas rih etmekte ise de Japonyaya baş ka bir devlet taarruz ederse Al manyanın da Japonyaya yardım edeceğine dair hiçbir kayıt ihtiva etmemektedir . Cenubi Çin sahillerinde baz yerlerin Japonlar tarafından ge- çenlerde işgaline ehemmiyet ve- rilmemektedir. ; Matsuoka I ator tara- fından kabul edildi Tokio, B (A.A.) — Hariciye Na sın Matsuoka, bugün imparator tarafından kabul edilmiş ve Tay- land - Hindiçini Tokio sulh kon - feransının neticeleri hakkında i- zahatta bulunmuştur. Tayland - Hindiçini hudut mın takasından gelen haberlere göre, mütarekenin ilk günü olan dün- denberi bu mmtakada sükün hü küm sürmektedir. Bütün hava müdafaa tertibatı, Saygon ve Ha- noy şehirlerine nakledilmiştir. My Moskovaya da gidecekmiş Nevyork, 8 (A.A) — “Havas, Amerikan Tadyolarıma göre, Ja - pon Hariciye Nazırı Matsuoka, yel nız Berlin ve Romaya gitmiyecek fakat Moskovaya da gidecek ora- da bir ademi tecavüz paktı imza- hıyacaktır Kral Carol Amerikaya Gidecek Nevyork 8 'A.A.'— Dün Liz- honda dolasan savlalara ve Ame- rikan radyosunun verdiği bir habere göre, sabık Kral Karol ve Bavan Luneseu Amerikaya git mek niyetindedirler, Mektep Futbol Müsabakaları Mektepler arâsındaki © futbol musabakalarına dün Seref stadın da devam edilmiştir. İlk musaba ka Boğazici lisesi ile Hayriye ta kımları arasında olmuşvel.1 berabere bitmistir. İkinet musabaka Gnlafasarav ile İstanbul takımları arasında cereyan etmiş ve Galatasaravlı- lar 2. 0 galip çıkmışlardır. Son musabakayı Haydarpaşa ile Kabatas takımları yapmışlar- dır. Neticede Havdarpasalılar mu sabakayı 4 - 1 galip bitirdiler, Ottİ Yardım Projesi Harp Gemileri Kafilelere Refakat Edecek Sovyetlere Her Türi Yardım Yapılabilecek Vaşington, 8 (A.A) — Ayan meclisi 28 muhalif Teye kalşı 62 reyle demokrasilere yardım ka - nun projesi garp nısıf küre - sinden yapılacak harp malzemesi sevkiyatında Amerikar harp ge - milerinin kafilelere refakat etme sine mâni olan tâdilâtını reddet- miştir Tadilât teklifi Mehoney tarafından yapılmıştı. #Reddedilen teklifler Vaşington, 8 (A.A) — Ayan meclisi, Amerika donanmasıtın garp yarı kürresi haricinde kul - lurulmaması hakkında o Taftın yaptığı teklifi reddetmiştir. Ayan meclisi müstakbel tah - sisatın Amerika askeri kuvvetle « rinin garp yarı kürresi haricinde İ veya Roosevelt tarafından tayin edilecek harp mıntakalarında bu lundurulmasında kullanılmasının men'ine dair Johnson'un teklifini de 35 reye karşı 56 reyle reddet- iki teklifin reddi, demokra- ilere yardım kanununun kabu - üne doğru mühim bir adımdır. JKanunun Kabulü Bekleniyor Vaşington, 8 (A.A) — Ayan meclisi, demokrat Reynolds un Sovyetler Birliğine her türlü yar dımı yasak eden teklifini 35 reye karşı 36 Tey ile reddetmiştir. Sovyetler Birliğine Yarbım Edilecek Vaşington 8 (A.A) — “Reuter,, met İlderleri, ödünç ve ki- ra kanununun âyan meclisinde bugün pek büyük bir ekseriyetle kabul edileceğini tahmin etmek- tedirler, Dün gece âyan meclisinde tek- lif edilen kanunda infiradçılar ta- ratından yapılması istenilen bü- tün tadilâtın büyük bir ekseri - kanaat izhar edilmiştir. Rosevelt Tngiltereye Şahsi Bir Mümessil Gönderiyor Vaşington 8 (A.A) — Roose- velt, İngiliz İmparatorluğuna A- merika tarafından yapılacak yar dımın tesriine memuren İngilte- reye şahsi mümessil olarak gön- ulunduğu Harri- örüşmüştür. Harri- man önümüzdeki pazartesi günü Clipper deniz tayyaresiyle Liz- bon'a gidecek ve oradan da Lond raya geçecektir, Roosevelt, bir mektupla Harriman'ı İngiliz hü- kümetine tavsiye etmektedir. Roosevelt bu mektubunda Harri. man'ı şahsi mümessil olarak gön derdiğini ve vazifesinin İngi- liz İmparatorluğuna yapılacak yar (mi kolaylaştırmak ve Ame- rikadan yapılacak sevkiyatı tes- ri etmek olduğunu tasrih eyle- mektedir. Havacılık imalâtında ve plân- larının hazırlanmasında . ihtisas ibi olan Edvard Warner ile Harbiye Nezareti topçu İstisare komisyonu reis muavini albay Greer vazifesinin ifası esnasında Harriman'a refakat edeceklerdir. Meksika Amerika Ile Bir Gizli Muahede Yaptı Meksico 8 (AA) — “DNB. Meksika Haricive Nazırı Pa dilla, âyan meclisinde yaptığı beysnatta Meksikanın Birleşik Amerika ile gizli mufahede ikdetmis olduğunu söylemiş ve demistir kiz Şayet bu harp esnasında, Mek sikanın enternasyonal taahhütle. rini ifa eylemesini icap ettirecek hâdiseler olursa, o zaman Mek- sika Amerika ile askeri bir itti- fak akdinde tereddüt etmiyecek- hava üslerinin tesisine lüzum ol- duğunu ve bütün bu işlerin Mek sika parası ve Meksika işçileri ta» tafından yapılacağım, Meksika- Bın asla hâkimiyetinden vazgeç miveceğini bevan etmiştir. Donovan Irlanda'da Dublin 8 (A.A.) — Roosevelt'- in Avrupada bulunan sahsf mü- messili albay Donavan, bu bah Londra'dan tayyare ie Dub İin'e muvasalat etmiş ve İrlanda Hariciye Nazırı tarafından kar- sılanmıştır. Donavan öğle ve meğini de Valera ile yemiştir. Irlanda Müdafaa Nazırı Lizbon 8 (A.A.) — İrlanda mü dafaa nazırı Alken dün Cintra'ya muvasalat etmiştir. Aken esli: ha mübavaası icin görüsmelerde bulunmak üzere Amerikaya Rite mektedir. ü ila. Meksika'da deniz ve 7 a yetle reddedilmesi üzerine bu . (| |