18 Mart 1941 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

18 Mart 1941 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

Evil Ankara Caddesi 102 TAN, İSTANBUL 2asın, 94X18, 24319 ALTINCI YIL — No. 2003 GÜNLÜK SİYASİ HALK GAZETESİ İDEAL BÜRO Yazan: İktisat Doktoru GASSON Diyor ki istiyorsanız “İDEAL Satış Yeri: 'Az masrafla iyi is yapmak para kazanmak BÜRO. TAN FİYATI 50 Kr. yu okuyunuz.,, İstanbul Milli Şef, Yeni Rumen Sefirini Kabul Etti Telemague Roosevelt'in Nutku ve Amerikan Yardımı Ametikanıpn bülün sanayii, bütün tekniği, bütün makine kudreti ile İngilterenin ve mütlefiklerin cep- basinda yer almam, barbin yeni bir dönüm hoktasını teşkil eder. Çünkü şimdiden sonra İngiltere Almanya karşısındaki noksanlarını süratle tamamlamak ve hattâ her istünlüğü elde etmek im- lacaktır. Bu üstün- kten sonra Alman» yayı mağlüp etmesini artık bir za- | man meselesi olarak tetkik etmek Yzunder. M. Zekeriya SERTEL B" harp insan harbi değil, makine harbidir. Bugün bir devletin harp kudreti silâh altında bulundurduğu asker mik dariyle değil, kullandığı teknik ve mekanik vasıtaların çokluğu ve mükemmeliyeti ile ölçülüyor. €den âmil, ordusunun kahraman- ca dövüşmesi değil, ordusunu herkesten evvel ve herkesten iyi mekanize ve motörize etmiş ol masıdır, Keza İngilizler Afrika daki müvaffakıyetlerini, ordula- hinin büyüklüğüne değil, kullan- dıkarı mekanik vasıtaların mü- kemmelliğine ve bolluğuna med- Yundurlar. Bu müşahede, bilhassa Alman- ya İngiltere arasındaki harp İçin tamamen doğrudur. İngilte- re Almanyayı mağlüp etmek için orduya değil, daha mükemmel ve dah çok tayyareye, daha mükem mel ve daha çok tank ve topa, daha mükemmel ve daha çok tek- rg harp Vasıtalarına muhtaç r. Nitekim İngiliz Başvekili Mis- *er Churchill son nutuklarından birinde Amerikan yardımından bahsederken şu sözleri söylemiş- tir; “Bir sizden asker istemiyoruz. Siz bize harp vasıtalarını veriniz, aşağısını bize bırakınız.,, ** ğe bugün dünyanın en bü- yük ve en muazzam sana- yüni elinde bulunduran Ameriks Birleşik devletleri, sanayiinin bü- tün kudretiyle İngilterenin yar- dımına koşmaya başlamış bulu- huyor. Roosevelt'in son nutku Yalnız İngiltereye değil, tehlike- d8 bulunan, istilâsına ma- Tuz kalan, istiklâlini müdafaa €- den bütün milletlere yeni bir ü- Mit ufku, yeni bir istikbal açıyor. “Tayyareye mi İhtiyacınız var. dır, size tayyare vereceğiz, diyor. "Tank mu İstiyorsunuz, size tank yetiştireceğiz. Top, tüfek, mit Klyöz mü lâzımdır; size top, tü- İck, mitralyöz göndereceğiz. Er- Zak: mı vermemizi İstiyorsunuz size erzak vereceğiz.,, Amerikanm bütün sanayii, Bü- tün tekniği, bütün makine kud- reti ile İngilterenin ve müttefik- lerin cephesinde yer alması, har- bin yeni bir dönüm noktasını teş kül eder. Çünkü şimdiden sonra, nüngüzde duruyor. Donanmamız, (Sonu: Sa 5; Sü 4) I Telemague İtimatnamesini Takdim Etti Ankara, 17 (A. A.) — Roman yanın yeni Ankara orta elçisi B Telemague bugün saat 16 da mu tat merasimle Çankaya köskün de Reisicümhur İsmet İnönü t4- rafından kabul edilmiş ve itimat namesini takdim etmiştir. Kabul esnasında Hariciye U mumi Kâtibi Numan Menemenci oğlu da hazır bulunmuştur. —— Müdafaa Vergisi Nisbetleri Bir Miktar Artacak Ankara, 17 (TAN Muhabirin- den) — Hükümetin meclise ver- mek üzere hazırladığı vergi ka - nununa ait lâyihalar son almıştır. Bu lâyihalarla vergisi nisbetlerinin arttırılması teklif edilecektir. Posta ve Tel- graf ücretlerine de cüz'i miktar- dir, General Weygand, Merselkebir hadisesinde ölen Fransız bahriye lilerinin mezarları başında Berlin - Vichy | Avlonya ve Arasında Yeni Tiran'a Şiddetli Müzakereler Almanya, Fransız Maden Endüstirisine Siparişler | Verdi Ankara, 17 (Radyo Gazetesi) — Vichy'den gelen haberlere göre Almanya ile Fransa arasında ye niden müzakerelere başlanacak- tar. Berlinin noktai nazarı Berlin, 17 (A. A.) — Yarı res- mi bir membadan bildiriliyor: A! manyanin Fransaya ve Vichy hü. kümetine karşı hattı hareketinde değişiklikler olmamıştır. Bugün yabancı gazetecilerin sorduğu su ale cevaben Alman hariciye ne zareti, yukardaki müşahadede bu Tunmustur. Yunanistana İngiliz Askeri Çıkarılmış! Bir Sofya Haberi de! Almanyanın Harekete Geçeceğini Bildiriyor Berlin Diyor ki: Almanya Tedbirlerini Kendi İstihbaratına Göre Alacaktır Berlin, 17 (A. A.) — Yarı res ni bir kaynaktan bildiriliyor: Berlin'in siyasi mahfilleri, Yu- ranistana İngiliz kıtaları çıkarıl dığına dair alınan yabancı haber- leri bilhassa büyük bir alâka İle tetkik ediyorlar, Bu mesele hakkında bir ecne- nebi gazetecisi tarafından soru- lan suale Alman hariciye neza- retine8 şu cevap verilmiştir: “Almanya tedbirlerini, bu gibi haberlere istinaden değil, fakat münhasıran kendi haberleri üze- rine alacaktır. Esasen Almanya ile Yunanistan arasındaki müna sebetler hakkında kâfi derecede da zamlar yapılması mukarref- yi! sarahatle müteaddit defaler söy” enilen sözlere ilâve edilecek hiç le şey yoktur... Balkanlara Dair ———— Bir İsviçre Gazetesinir Makalesi "Mihverin Sayretleri Berlin, 17 (A. A.) — Yarı res mi bir membadan bildi: or: (Sonu: Sa 5; Sü 7 Ankara ve Belgrad'ta Tekâsüf Etmiştir., Cenevre, 17 (A.A.) — “Jour- nal de Geneve, gazetesi, “Anka ra ve Belgradda siyasi muhare. be,, baslığı altında şöyle yazıyor: “Bu kış sonlarında siyasi muha- rebe çok çetin olmaktadır. Her iki taraf da sözle veya icabında tehditle, ilkbaharın ve yazın as- keri hareketleri için yeni strate jik üsler elde etmiye çalışıyor. Daha şimdiden mihver, Balkan yanmadasının ortasında kuvvetli bir mevzi tutmaktadır. Mihver, sağında Yugoslavyayı, cephede Yunan Makedonyasını ve Tür yeyi elde etmiye ve solunda Rus yayı durdurmıya muvaffak ola « cak mıdır? Ayni mıntakalarda Büyük Britanya İmparatorluğu Alman genişlemesini durdurmak ve sonra, imkân olursa, mukabil taarruza geçmek için mihverden daha az faaliyet sarfetmiyor. Atina, pusuda bekliyen bütün devlet adamlarının hedef nokta- anı teşkil etmektedir. Epir ve sonra Arnavutluk harbinin başın danberi Alman Hariciye Nazın Yunanistanı açıkça korumuş ve ( Somu: Sa 5; Sü3 ) Bir Hafta İçinde İNGİLİZLER 110TAYYARE DÜŞÜRDÜLER Hava Baskını Muhtelif Hedeflere 10 Tondan Fazla Bomba Yağdırıldı Atina, 17 (A. A.) — Yunanlı tandaki İngiliz hava kararzâhı nın tebliği: Arnavutlukta, dün sa bahın ilk saatlerinde bir İngili bombardıman tayyare teşekkül Tiran tayyare meydanına ve di Ter askeri hedeflere tam muvaf fakıyetle neticelenen bir hucür vapmıstır. Bir me düşman avcılarına > elmelerine rağmen, bombardı- vd tayyarelerimiz hücumların; | Londra, 17 (AA) — Geçen muvaffakıyetle devam ederek he | hafta zarfında Almanlar Büyük hedefler üzerine on tondan fazlı | Britanya üzerine yapılan akınlar bomba atmışlardır. Hangarlar; | da 42 tayyare kaybetmişlerdir. ınları esnasın» Britanya kıtaatının İngiliz Somalisine ihracı sırasında donanman ın harekâtına müessir şekilde müzaherette bulunduğu bildirilen ; ilo bulutlar üzerinde... İngiliz hava kuvvetlerine mensup bir Şarki Afrikada Berbera da Dünİstirdat Edildi İngiliz Somalisine Çek! Muvaffakıyetli Bir İhraç Hareketi Yapıldı pa Askeri Vaziyet ŞARKI AFRİKA HAREKÂTINA UMUMİ BAKIŞ Askeri muharririmiz yazıvor Şark! Afrikadaki temlekelerine karşı ratorlük ordularının İaarruz hareketleri, her dört tep- hede de, inimszmz üerlerieler şez- linde devam etmektedir. Burada bahis mevzuu olan harp sahası, ufki bir çizgi Özerinde hemen hemen bütün Avrupa kıtasını baştar. başa kapliyacak derecede geniştir. o Eriireden başlıyarak Habeşistan: o şimalden, garptan, cenuptan ve şarktün saran So- mali'ye kadar, deriz sahilleri he- saba katılmaksızm, aşağı yukarı 3000 — 4000 kilometrelik bir sa- ba vardır. Burulara karş yapı (Sonu: Sa 3; S0 1 / Keren de İngiliz Tehdidi Altında Bremen Vapurundo Yangın Çıktı Berlin, 17 (A. A) —“D.N.B ajansının verdiği bir habere göre kum "Nord Deutseher Lloyd” danyasına ait “Bremi 'antik vapurunda dün yangın çık mıştır. Yangını söndürmek içir bugün de gayretler sarfedilmek tedir. Yazının neden çıktığı he nüz Ağrenilememistir. SIRASI GELDİKÇE: General Waveli Kahire, 17 (A. A) — Umumi kararşgâhın tebliği: Libyada: Vaziyette hiç bir de Rişiklik yoktur. Eritrede: İngiliz ve Hint kıta ları, Keren'i muhafaza eden mev- zilerde ehemmiyetli tepeleri zap tetmiştir, Habeşistanda: İmparatorluk ve Habeş vatanperver kuvvetlerinin umumi ilerleyişi bütün bölgeler de devam etmektedir. İngiliz Somalisinde: Kıtaları mızın, İngiliz donanması ve İn giliz hava kuvvetleri cüzütamla- riyle işbirliği halinde muvaffaki- vetli bir ihraç hareketini mütes- kip dün istirdat edilen Berbera karşılıklı dizilir. Ta: öteki karşılar, kim salı, yemekli köçekli di nca olalım topluca! Rooseveltin Nutku Derin Akisler Yaptı Amerika Gazeteleri Diyorlar ki: “Nazizm Çökünceye Kadar Hürriyet İçi Harp Edeceğiz,, Nutuk Berlinde Alâka Uyandırmamış ! Nevyork, 17 (A.A.) — “Reuter,, Amerikanın her tarafında gaze- telerin çoğu. Roosevelt'in nutkus nu heyecan ve sevinçle karşıla - mışlardır. Mihvere karşı gittikçe artan bir harpcu ses yükselmek - tedir. Birçok gazeteler, Amerika- nın şimdi barp halinde olduğu - nu, Almanyaya karş Ingiliz he- va kuvetlerine yardın ve Balkan lardaki mukavemeti teşçi elmek- le müsbet bir rol oynadığını a - çıkça yazmaktadır. Nevyork ve diğer Amerika şehirlerinde çı - (Sonu: Sa 5:Sü5) FUTBOL ÇIKALIBERİ Yazan: AKA GÜNDÜZ et, futbol çıkalıberi eski oyunlardan birçoğu unutuldu. Eskiden (Esir almaca) diye bir oyun vardı. İki taraf flardan biri oyun hududuna doğru yanasır, davranıp ötekinin ensesine şaplağı yapış» tırdı mı, şamarı yiyen esir olurdu. birer birer esir edilenlerin vekânu tamamâ erince mağlüplar: — Dile bizden ne dilersen! Derlerdi. Galip taraf ta insafı nisbetinde bir şeyler dilerdi. Meselâ kuzu dolma ziyafet, yahut üç gün üç gece davullu zur- in falan... Onun için eskiler oyun ara- sında şöyle havkırırlardı: Erbap oyuncu teker teker avlar. Top- ece beceriksizlik edip Journal'ın bir makalesi Clermont Ferrand, 17 (A.A.)— “Ofi.” (Eski Havas): "Journal. gazetesi basmakalesinde Fransa- nın kalkınmasında imparatorlu &un oynıyacağı birinci derecedek rolü tebarliz ettirmektedir. Bilân çomuzun pasifi varsa, bir de ak. tifi vardır. Fransızlar, maattees süf, her zaman bunu hesaba kat mıyorlar. Deniz aşırı Fransa ve bilhassa Fransız Afrikası, işte ö- ve diğer askeri binalara tam İsa betler kaydedilmiştir. Büyük yar bombardıman edilerek ve mitra yöz ateşine tutularak tahrip edil miştir. İngiliz hava kuvvetlerine men bombardıman tay. meydanına hücum etmiş ve düş (Sonu:Sa5;Sü6) (Sonu: Sa 5; Sü2) man hava dafi bataryalarının şid | mişse detli ateşi kargısında yerde dağı- | kurtulmuştur. Bunun 35 i gece da düşürülmüştür. Bundan başka cınlar çıkmıstır. Yerde dağını) | iki düşman tayyaresi gemiler ta- bulunan müteaddit tayyarele: | rafından, altı tayyare düşman a- razisi üzerinde. iki tayyare Pas de Calais üzerinde, 60 tayyare de orta şark harp bölgesinde düşü - rülmüştür ki, bu suretle düşürü- len düşman tayyarelerinin ye - Avlonya tayyare | künu 110 a baliğ olmaktadır. 22 Ingiliz tayyaresi üslerine dönme- (Sonu: Sa 5; Sü 7) üzerinde yeniden İngiliz bayra- Bı dalgalanmaktadır. Ihraç nasıl yapıldı? Londra, 17 (A. A) — İngili Somalisinin hükümet (merkez olan Berberayı İtalyanlardan ge ri alan İngiliz kıtaları, harp gemi- lerinin himayesinde bir gemi ka filesiyle gelmiştir. İngilizler Ben beraya geldikleri vakit sahilden de pilotlardan bir kısmı| açılan top ve mitralyöz ateşine uğramışlardır. Fakat İtalyanların (Sonu: Sa 5; Sü 6) Bir oyun daha vardı: Elim elim üstünde kimin eli? Oyunu. Ebe oyuncuları halka eder, Ortaya bir şeyler anlatır ki, bu baştan başa yalandır. Kim ilk önce gerçek sunip inanırsa, göz- leri bağlanır ve yüzü koyun alaşağı edilir. Etraftakiler ellerini “atanın sırtına koyarlar Eha gözleri hağlıya sorar; — Elim elim üstünde kimin eli? En üstteki elin kimin eli olduğunu bilemezse: — Bilemidin kaldır vur? Deyip ensesi kökünden belinin ortasına kadar olan sahaya yapıştırırlar yumruğu. Eğer akıllılık edip de elim elim üstünde kimin eli olduğunu bilirse o kurtulur, idi, Bu oyun şimdi bilmem oynanıyor mu? (Sonu: Sa 5; Sü 6) i İ i |