18 Mart 1941 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

18 Mart 1941 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

18-83-0941 HIKAYE I MUAMMA.. Ladislas Lakatos'tan - Çepiren: Ha-Ça ew. nd) elen hakkında malümet topla. mânm tam sırasıydı. Vakit Batik geçmişti bile... İlk baş u m insan onun terzisiydi: | Oo, dedi ve nezaketle gülümse- 8 “Keşke bütün müşteriler onun yi- | ceket getirmek İçin, onu biraz uyur. olmasını bilseler!, İnanın barın, 0- için çalışmak ayrı bir zevktir; İam zamanında verir, hiç gi- i değildir, mütemadiyen fikir de- İirmez, insanım iki ayağını bir tok sokmaz, yapılan işten dalma hürdür. Tam bir Bayan; bir el. eyi iki defadan fazla giymez, Bana abi SİNİZ. m al İkinci baş vurduğum insan, onun Gür tersisiydi. Hiç gülümsemedi. MİX Ondan, çok daha iyi müşterile olduğunu Hiraf etmeliyim. Hem daha beş, O, hiçbir gayi beğen — Gayri memnun ve dalma halin. şikâyetçidir. Nadiren yeni şey- beğ ismarlar, ve hesaplarını aylarca Bir tek elbiseyi yıllarca gi- i sonra da tersini yüzüne çevi- Bi vine giyer, tekrar vekrur değiş- : İnanın bana. £ , *» » ir arkadaş — O bir Alemdir, dedi. “Ko- İni hiç aldatmamaştır. halbuki, Ben de anlıyamadım. pl Fakat başka bir arkadaşı da göyle € İ— Helen ve namus mu? Eh özizim. ler aklır. başında ise hiç bana sor- dtlem başındaydı; sormadım. Pedikürüz O dünyanın en normal kadını. Her ayağında beş parmak ver, çok İyi beslenmelidir, yok- Allah göstermesin, her şeyden kor- ir, dedi. — Allah aşkına, tehlikede mi? — Yek, hayır. Amma kocam İçin, felâket olabilir, Askeri Ceza YiKanununda Tadilât “Ankara, 17 (TAN Muhebirin- ) — Hükümet, askeri ceza ka- huna ek olarak hazırlanan lâ- ayı meclise vermiştir. Lâyiha- teklif edilen esaslara göre, ceza kanunu mucibince tat- izine bağlı İlkemelerde bakıldığı hallerde izin Mili Müdafaa Vekili tara- Ceza kanunlarındaki harp ve berliğe ait 'cezai hükümler de hallerde tatbik edile- Askeri Vaziyet (Başı 1 incide) harekâtın o vüs'ati, müstemleke bulunmaktadır. elinde Keren, Asmara ve 'dan başka hiçbir toprak par- kalmamıştır. Asmara'yı Habeşiz- arüzisi işindeki Adua kasabasına İlya demiryolu, Burentu'dan iler- & bir İngiliz kolu tarafından tem yerinden kutedilmişlir. Binsen- h, Eriire'deki İlsiyan kuvvetleri, lin bugünlerde sukutuna intizar mektedir. İtalyanlar bu son mev- ile asri Harrar arasındaki sahada kim snüdafna tertibatını almışlar- © Halyanlar, şayet burada tutun muvaffak olsmuyacaklarsa, Jmıya mütemayildir. Tamamiyle dur- suçlara askeri) 1 — Ha, evet, anlıyorum. Onun nisaiyesisi dedi kiz — Sakin, muvazeneli ve şişmenla- Bundur, Onun hayatına yeni bir ha- darmak için bir yeyler yapmalı; amıma vet... A” dert yandı. — Ah, benim zavull yavru- cağım.. Ne fırsatlar kaçırmadı o,'me fırsatlar!, O güzelliği ile, Küçük oğlu: — Annem beni nosi gecesi öptü, dedi, — Peki, sonra? Boğby düşündü: — Sonra mı? O, o kadar meşgul ki, Meşgul” olabileceğini doğrusu hiç ummazdım. Berberi de şöyle dedi: — Saçının halki rengi kırmızıdır.) Baris inanabilirsinir Hayım; bati ze net verebilirim size. İsterseniz. İstemedim, Güzellik Enstitüsü şu fikirle bu- lundu: — Ten süt gibi bembeyazdır. Ba- yanmı hakiki yüzünü görmüş yegine canlı mahlükun kendim olduğumdan TAN Bir İsviçre Gazete- |Roosevel'in Nutku RooseveHf'in Nutku |SIRASI GELDİKÇE : sinin Makalesi (Başı 1 imeide) naatine göre - işlediği hatayı ta- mir eylemek üzere ileride diplo- matik bir müdahaleye zemin ha- arlamak man ordusunun bulunuşu, Vu - nan Jevlet adamlarının, Eden ta- rafından Atinaya yapılan ziyare - tin temin ettiği siyasi mukabil ağırlığa rağmen, ihmsl edebil - weleri güç olan bir bürhandır. Fakat İngilizler de kıymeti inkâr götürmez fili bir bürhana malik bulunuyorlar, O da, Yunan ada - larındaki deniz ve hava üslerini işgal etmiş bulunmalarıdır. Yu - ran ktalı ikinci Georges'un muva- fakat edebileceği bir mütareke ingilizleri o üslerden çıkaramaz. Halbuki İtalyanın ve Almanya - nın asıl hedefleri Ingiliz kudreti- ni vurmaktır. Şarki Akdenizde bu kudreti vurmak içindir ki, Roma Atinaya çatmıştır. * Ve bugün de Berlin yine ayni şey için Italya - nın imdadına koşmaktadır. da, şüphem yek... — Balki, Her halde öyledir, Masajcısı; “Derisi çok ince ve «- merimtraktır. Yani basbayağı, ns- muslu bir ev kadını efldi., — Ya, öyle mi? Bir yaşıma deha girdim. Ahçı kadın! "Bayan müktesit ve 4yi bir ev kadınıdır. Daha geçenler“ İde buna izi elbise verdi, dedi. — Allaha şükür! Dadsr. “En cinsinden, bir cadı,, cevabında bulundu. — Ya, öyle mit Fr» alömat kıtlığında Helen'in ko- akıllıca bir hareket olurdu. cama da sormak tabii en O bahtı Kareydim!, Avlonya ve Tiran'a Hava Baskını (Başı 1 incide) nik bulunan teyyareleri mitral yöz ateşine tutmak için pike yap- mıştır. Tayyarelerimizden biri üssüna dönerken Korfu çivarın- da “Cant 5066,, tipinde büyük bir tayyaresini denize Yunan resmi tebliği Atina, 17 (A. A) — Baskuman- danlığın 141 numaralı tebliği: Yer yer şiddeti değişen topçu faaliyeti olmuştur. Dahili emniyet nezareti, tebli- ğinde, İtalyan teyyarelerinin gar- bi Moranın bir limanına bomba- lar attıkları, fakat bir netice el- Ankara ve Belgrad'ta sarfedilen gayretler İşte bundan dolayıdır ki, mih. verin siyasi gayretleri, Atinadan zivade Ankara ve Belgrad'da te kâsüf etmektedir. Yugoslavya hakkında birbirine zıt bir çok ri vaye:ler dolaştı ve bu arada AL) man devlei adamlariyle Yugoslav Nuibi Prens Paul'ün görüştükle- ri kat'i olarak söylendi ve sonra tekzip edildi. Naip Prens Paul'ün tıpkı kralmış gibi hareket etmek. ten çekindiği malümdur. Prens Paul, kendi vazifesinin, önümüz- deki Eylülde olgunluk yaşına çi- rerek bilfiil idareyi ele alacak © lan kral İkinci Pier'e krallığı da- hilen müttehit ve haricen ihlâl ©- dilmemiş bir halde teslim etmek olduğu kanaatindedir. Bunun içindir ki, son seneler- deki bütün Yugoslav siyasetinde ilham eden esas şu olmuştur: Sırplar, Hırvatlar ve Slovenler &- rasında bir anlaşma bulmak -ve| bütün komşularla iyi geçinmek. Her bangi bir zamanda takibi €- sasen güç olan böyle bir siyaset yolu, civarda harp cereyan eder ken ve bir komşu memleket e€- nebi ordunun işgali altında bulu- nurken bilhassa daha ziyade güç. ieşir, Bazı ahvalde istinkâf, vazi- yeti almıya tekabül eder, Filha- kika, günün birinde şayet Yugos- lâvya bitaraflığı yüzünden kat'iy. yen infirada düşerse, onu her ta- raftan çevirecek olan kuvvetli bir devletin eline geçmiş olur ve ar- tik hiç bir harekette bulunamaz. Londra, işte bu nokta nazar- da gözüküyor ve Belgrad'ı, Hitle- re tedricen kanmakla, muahöze| ediyor. Her halde bunun için ola- de edemedeklerini bildirmekte- dir. Düşman tayyareleri Ege de- nizinde bir ada dahilindeki bir kasabanın evlerini pek alçaktan milralyöz ateşine tutmuş ise de, telefat ve hasar olmamıştır. Jtalyaya gönderilecek harp esirli Atina, 17 (A.A) — Atina ajan sı bildiriyor: anistan'dan İs talyaya bir mikdar harp esiri gön derileceğine dair verilen haberler şu suretle tavzih edilmektedir; Ağır yaralı İtalyan esirlerin den mürekkep bir kefile, yakın. DI Buradaki | harının ve süküna da İtalyaya sevkedilecektir. Fa- kat bu tedbir, harbin başlanm- cındanberi Yunanistan'ın tama miyle bağlı bulunduğu Cenova muahedenamesinden mülhem yüksek insani sebeplerle ittihaz edilmiştir. Matbuat müsteşarının : bir nutku Atina, 17 (A. A.) — Matbuat müsteşarlığı, milli mücadele hak- kında bir konferans serisi törtip etmiş ve bu konferanslar, mat- buat müsteşarı Nikoludis'in pek alkışlanan bir hitabesivle dün a- çılmıştıır. Nikoludis nutkunda €z- cümle demiştir ki: “Bugün Yunanistanın mücize- ler yaralmasının sebebi, Elenle- Fİn her an ve büyük cidalin her noktasında vâzilelerini ifa etme- leridir. Tarihimizde fedakârlık hissi, hiç bir zaman bugünkü ke- mal derecesine varmamıştır.,. Hatip, Yunan gazetecilerinin de kendilerine düşen vazifeleri tamamiyle ifa etmekte'oldukları- n: kaydettikten sonra şöyle de- miştir; “İtalyan imparatorluğu çökü- yor, Fakat henüz mezuniyet iz. kavuşmanın zamanı gelmiş (-Zildir. Her halde yeniden vazile ve fedakârlık fik- rinin fışkırmış olduğu bu Yunan toprağında nihat zafer ilân edile- cektir. Bu ilân dünyaya yeni bir hayatın ümitlerini getirecektir... —— a İngilizlerin eline düşmüş olacaktır. Bu bat, Harrar'ın ancak 50 kilometre ötesindedir. Harrar muharebesi günlerde başiemak üzeredir. gelerinin talihi ve âkibeti burada kes- » Abeba - Çibuti demiryolu da | tirilecektir. cak ki, İngiliz diplomasisi Yugos. lav devlet adamlarına ihtarda bu- İunmuşlardır. Alman tazyikine karşı bir muvazene tesis edilmek isteniyor. Ankarada buna benzer çok siki bir mücadele olmaktadır. Anado- ludan Almanlar uzakta bulunu- yor; İngilizler ise Belgrada nis betle deha yakındadır. Bunun İ- çin İngiliz hareketi Ankarada da- ha kuvvetle kendisini hisseltiri- yor. İngilterenin ve Türkiyenin menfaatleri tesanüt (halindedir Her ikisi de Almanyanın şerks doğru genişlemesini durdurmak istemektedir, Türkiye, Almanya- nın Bağdat ve Musula gidebilece- Bi yolun üzerindedir. Türkiye ya mukavemet edecektir -ki harbi göze almadan bu yapılamaz-, ya- hut tâ boyun eyecek ve Roman- yarın ve Bulgaristanın âkıbetine uğrıyacaktır. Türkiyenin strate- fik vaziyeti Yugoslavyadan daha iyidir. Ancak Rusyanın Mihverle işbirliği yapmaması lâzımdır. Türkiye zimamdarları Eden'le gö- rüştüler ve simdi de Hitlerin gön- derdiği mesaj üzerinde müzakere ediyorlar, Almanyanın Ankarada işleri zorlamakta menfaati yoktur. Hit. lerin istediği şey, Türklerin Al- İngilizlere karşı bir ha- reket üssü yapmakta serbest bız rakmalarıdır. Belki de Hitler Re- isicümhur İnönü'den bir mütare. ke için Atinada dostça tavassut- a rica etmiştir. Yu. manistam elde etmek için onun nezdinde bir dost ve müttefiki Ea etmek mahirane bir usul ür. Türkiye Yakın Sarkta çıkan yangını söndürmek arzusu İle siyasi evraya kapılacak mıdır? Buna “evet, diyebilmiye müsait ortada hiçbir şey yoktur, Bilâkis, bize öyle geliyor ki, Tür iye, belki de kendini çeviren müslüman devletlerle mutabık olarak, kendi istikbalini Büyük Britanyanın istikbaline bağlı tut- miya karar vermiştir. İngiltere. nin Afrikadaki zaferleri Arap â. Habeş | leminde büyük bir akis yapmış- tir, Sonra Türkiye pekâlâ biliyor ki, Almanyanın Şarka doğru ge- Makedonya hudutlarında Al -| tir ve Amerikan Yardımı (aşı 1 incide) Halyan taarruzuna rağmen, Me -| İngiltere Almanya karşısındaki taksas hükümetiyle siyasi müna- ölmeli yi sebetlerini kesmekten içtinap ey-| mak ve hattâ ber sahada üstünlü- lemiştir. Almanya böyle hareket| ğü elde etmek imkânına malik 6- etmekle, müttefikinin - kendi kal lacaktır. Amerikan sanayii her süratle tamamla” gün hendesi bir nisbette artan) yardımiyle İngiltereyi ve mütte-| fiklerini dünyanın en korkunç birer kuvveti Daha bu gündan Almanlar İn- giltere ve Manş üzerinde hava üstünlüğünü temin edememişler. dir. Bilâkis İngiliz hava kuvvet- leri Avrupa üzerinde serbestçe seferler yapmaya başlamışlardır. Amerikanın tayyare sanayii ar- kadan yetişince artık Almanya- nın garpte hava üstünlüğünü el-! de etmesine imkân kalmıyacak-| tır. Hava üstünlüğünü temin et- medikçe İso, ne İngiltereyi isti- lâya, ne de tamamen ablokaya muvaffak olabilir, Şimdiye kadar kesif o Alman bom yüzünden tam randımanla çalışımıyan (İngiliz sanayiinin boşluğunu, şimdi A- merikan sanayii süratle doldura- Heri ve Erel sim istihsali arnamı ingiltere Almanyayı süratle geçebilecektir. Hattâ, Amanyanın bu ilkba- har için pek güvendiği denizaltı harbi de bir makine harbidir ve İngilizler, Amerikada sırf deni- zaltılarla mücadele için yeni tip tayyareler, motörbotlar ve diğer teknik vasıtalar yaptırmıslardır. Bu sayede denizaltı harbinde de Almanları mağlüp edeceklerine süphe yoktur. İngiltere, teknik ve makine ba- kımından üstünlüğünü temin et haline getirecek- Tri tikten sonra Almanyayı mağlüp etmesini, artık bir zaman mese- — olarak tetkik etmek lâzim- ır, Böyle olduğu içindir ki, ödünç verme ve kiralama kanunu çık- tığı gündenberi Almanya telâş tadır. Jâponyu hariciye nazırının Berlins davet edilmesi bu yeni|. vaziyet karşısında Mihver dev- letlerinin hareket hattını yeni- den tetkike ihtiyaç duyduklarını gösterir. Hitlerin dünkü nutku da bu telâş ve endişenin bir ifade- #inden başka bir şey değildir. Çinliler 20 Bin Kişilik Bir Japon Kuvvetini Püskürttüler Şung - King, 17 (A.A) — Geze teler, İşang'ın garbındaki rmnta- kada Çinliler tarafından kazanı lan muvaffakıyetlere geniş sü - tunlar tahsis etmektedir, Yangtse nin cenup sahili boyunca Şeşuan eyaleti hududu istikametinde gar be doğru ilerliyen 20.000 kişilik bir Japan kuvveti dört gün sü - ren şiddetli muharebelerden son- Ta püskürtülmüştür. Teyit edilmi yen haberlere göre, Japonlar, İ- Şang'ın şimali şarkisinde bulunan ge iyene fas da çekilmişler « ————— işlemesine âlet olursa, Rusya ile düşman vaziyetine geçecektir. Bu da Türkiye için çekinilecek br haldir. Gelecek günler, Anka. rada olduğu gibi Belgratta da, e Şiyani savaşlar her bak ie aydınlatacaktır. Amerikalı müşahitlere göre Nevyork, 17 (A.A.) — Ameri. kan müşahitlerin zannetliğine göre, harp etmeksizin Balkan. Jardaki maksatlarını istihsal ede- ceklerini ümit eden Almanlar, nihayet her zaman çekindikleri iki cephede ayni zamanda harp etmek gibi bir mecburiyet karşı. sında kalacaklardır. Hâkim olan kanaate göre, Almanları Selânik önünde bir müddet durdurmak)| Y* imkânı olacağı gibi, Yugoslayva ile Türkiye bu mıntakada nazi. lerin daha ehemmiyetli bir ha- reket yapmasına mâni olmak (k. tidarında bulunacaklar ve AL manların karşılaşacağı müşkülât ölçüsüz bir tarzda artacaktır. Askeri muharrir binbaşı Ge. orge Fielding Elliot, 6 hava or. dusundan İngiltereye karsı an. cak yarısını kullanabilen Alman hava kuvvetlerinin cok zaafa düştüğüne iştret etmektedir. Al- man hava ordularından biri Bul. geristanda, ikincisi Romanyada, üncüsü de Sarkta, Sovyetler Birliği kuvvetleri karsısında bu. lunmaktadır. Bunlardan başka tefrik edilen bazı büva cüzütam- ları da İtalyada faaliyette bulun. Clermont Ferrand, (A. A) — “OL, : Sovyetler Birliği, nin son Balkan hâdiseleri karsı- sındaki vaziyetini tetkik eden “Effort,, gazetesi şöyle diyor: “Romanya ve Bulgaristanın Alman orduları tarafından işge- linden sohra bu ordular yalnız! Tuna üzerinde değil, fakat doğ. rudan doğruya Karsdeniz üze -|* rinde yerleşmiş bulunuyorlar, Bu vaziyet Sovyetler Birliği icin Boğazlar meselesini hâd şekilde ortaya koymaktadır.,, Derin Akis Yaptı | FUTBOL ÇIKAL kan gazeteler başmakalelerinin; hülâsasını veriyoruz: “Nevyork Times,, den: “Cüm- hurreisinin tasvibi ile Amerike- da alınan kararın, harp için ve hattâ İnsanlar için bir “dönüm noktası, teşkil ettiği bir gün anla- şılaçaktır.,, “Nevyork,, Herald i en: “Üzerimize bir vazle aldık. Bunun hüsnü Ma ©- dileceğinden kimse şüphe etme melidir.,, “Pit Gazette,, den: “Diktatörlerin verdikleri kararda muvaffak olmamalerı i- çin verdiğimiz kararda hepimiz müttefikiz.,, “Detroit Free Press,, den: “Roosevelt'in istiyeceği her türlü fedakârlıklara sevinçle Tıza gösterilecektir.,, “Cleveland Plain den: “Hitlerizm dünya yüzünden silininciye kadar Amerika hür - riyet için harp oedecektir., “Youngstown Ohio Vindicator,, den: “Amerikalılar (okendilerine ait bir muharebenin başkaları ta- rafından yapılmasından memnun değildirler. Relsicümhurun nut - ku harp gayretlerinin hareket noktasına işaret etmektedir. Bu andan itibaren Amerikalılar, ar - tan bir hızla, Hitleri durdurmak ve gerek kendilerinin, gerekse başkalarının hürriyetinin tehdit altında bulundurulmasına niha - yet vermek istiyeceklerdir.. , Ingiliz gazetelerinde Londra, 17 (A.A.) — Roosevel- tin nutku hakkında tefsiratta bu lunan “Times,, tesi Şu sa - tırları yazmaktadır: “Gestapo - mun bu nutku işgal altındaki memleketlerde halktan gizlemek için sarfedeceği bütün gayretlere rağmen, nutuk hiç şüphesiz, hür- riyetin bütün dostla üzerinde müthiş bir tesir yapacaktır. Nu- tuk İngilterede gayretlerin art- tırılmasına matuf bir hitabe ola- Tak şevk ve heyecanla karşılan - muşta. Zira maruz kalmabilecek âcil imtihanlar, ne olursa olsun, ni- hal zafer daha ziyade teminat altına alınmış bulunmaktadır. Mü cadelenin neticesi şimdi muhak- kak olarak malümdur.,, Aimanlar ne diyor? Berlin, 17 (A.A.) — Yan tes- mi bir menbadan bildiriliyor: Reis Rooseveltin cumartesi âk - şamı söylediği nutuk, Berlin si- yasi mahfillerinde akis uyandır- mamıştır, Bu nutukla meşgul ola" bili yegâne organ Alman ba- © zaman lâyık cevabı alacaktır. Alman Hariciye Nezar'etinin, hal ledilecek hu kadar çok mesele mevcut bulunduğu bir zamanda mütemadiyen tekrar edilmiş cüm lelerle meşgul olmaya vakti yok- tur, » Çinde sevinç Çunking, 17 (A.A) — Roose- veltin tecavüze mukavemet €- den milletlere yardım edeceğine dair nutkunda yaptığı vaid bu - günkü Çin gazetelerinde büyük başlıklara neşredilmiştir. Çin mahfilleri Roosevelt'in bilhassa Çin'e yardım edi ği hakkında- ki sözlerini hararetle karşılamış- lardır. Yunan gazelelerinde Atina, 17 (A.A) — Bütün Yu- nan basını Foosevelt'in nutkunu büyük başlıklarla neşretmekte - dir. “Prola,, gazetesi şöyle yazı - yor: “Birleşik Amerika, Reisicüm hurunun bu nutku ile yalnız mad değil ayni zamanda ve her evvel mânen de adalet, hürriyet ve çarpışan milletlerin yanıbaşında er almaktadır. Bu, adalet, hür- Tiyet ve medeniyetin nihayet mu- zaffer olacağının bir garantisi - Gir.,, m m KISA HABERLER AMERİKADA: g Lizbon, 17 (A.A) — İrlanda Milf Müdafaa Nazırı Prenlelherm, “Cilpper,, tayyaresi ile Amerikaya hareket etmigtir, S. RUSYADA: 9 Möskova, 17 (A.A.) — Sovyet» İsviçre ticaret anlaşması Berne hü- kömetinin tasdiki üzerine dünden |i- baren meriyet mevkline girmiştir. FRANSADA: “ Cannes, 17 (AA) — Burada oturan sabık Romanya Mariciye Nas sırı Titulascu çok ağır hastadır, g Londra, 17 (A A.) — “Reuter,, Daiiy Telegraph, (gazetesinin dolaşan şaylalara göre, Hitlere iktidar mevkline gelmesine yardım eden, fakat Sevyetler Birliği ile pakt yapslmasına muhalefette bulunan çe- ilk kralı Fritz Thüssen ve reflkasının lite kontinamtal otelinde Gestapo 6 mevkuf bulunduğunu bildir. mektedir, Gestapo kendilerini serbest akmak Için fidyei necat olarak ser- rinin bakiyesini teskil eden bir yen 800 bin İngiliz lirası kadar bir para istemektedir. (Başı 1 incide) Bir de (Mum dibi, mum ortası, mum tepesi) vardı ki ebe et- rafındakileri şaşırtırdı. Ortaya bir değnek dikilir, değneğin tepesine koyar, meselâ par- fakat :Mum dibi! Diye haykı- mağını rırdı, Gafil davranıp parmağını mum dibine koyarsan, ensene şa- marı şapadanak yerdin! Bu eğlenceli oyunun yeniden modalaştı- Kanı işitiyorum. Bilmem sahi mi? Bu oyunlardan başka bilmece oyunları oğnanırdı, Meselâ: (Çat burda çat kapı ardında) nedi m, ya bir memleket, Bil ir o bil! Belemezsen ya bir kale iverirsen, sen dilediğin yeri, ka- leyi alırdın, O zamanlar bu bilmecenin düğümü (süpürge) idi. Bu gün söylense süpürge yerine Yzırhlı tank) denmesi acaba yanlış mi olur? Bir de şey vardı. Neydi 0? Hani sarma sapanlığa misaldi. Aklıma geldi: (Dam üstünde saksağan, beline vurdum kazma ile) Derlerdi. Fakat bugün bu wöz epe, yee manalanmıştır. Size dam üstünde saksağan, beline vurdum kazma ile derlerse, hemen ce- vap veriniz: Sulha inananlar icin Berlin - Vichy Arasında Müzakere (Başı 1 incide) her ne kadar tam değilse de, si- leplerimizin önünde bazı yolları ve denizleri serbest bulundure cak kadar kuvvetlidir. Haler Fransanın başlıca ihtiyacı impa ratorluğu, yani Fransanm İstik- balini muhafaza etmektir. 1940 Haziranında Mareşal, bu vaziyeti tesbit etmiştir. Meseleyi halletmek vazifesine nezaret et mek t€ ona aittir. Mareşalin siya seti kuvveden file çıkarılırken Afrikada, bütün Fransız Afrika sında bulunmak da General Wey. gand'in vazifesidir, Ingiltere, Fransanın | | teklifi cevap vermemiş Vichy, IT(AA) — “Of.:| Londradan gelen bir telgra tısadi Harp Müstesarı Dingle. foot'un dün Amiral Darlan'ın be. yanatını tahlil ederek İntliz ab. İokasının Fransa lehinde gevse- #ilmesi ihtimaline dair söylediği sözleri nakletmektedir. Dingle. fott demiştir ki: “İngiltere Fransayı ezmek ar. rusunda değildir. Yeni bir hal çaresi bulmak kabil olduğu tak- dirde bunu memnuniyetle kabul edecektir. Salâhiyetli mahfiller, 13 mart. ta da tasrih edildiği vechile, da. ha 1 Ağustos 1940 danberi Fran- senin İngiltereye bu hususta müsbet tekliflerde bulunduğunu ve bunlar müteaddit defa tekrar edildiği halde simdive kadar hic. bir cevap alınmadığını tebarüz <ttirmektedir. Ham madde taksimi için Paris, 17 (A.A) — “Of, Istih- salât umumi kâtibi (O Bichelome, matbuata beyanatta bulunarak ham maddelerin Almanya “le Fransa arasında taksimini tanzim maksadiyle son günlerde Pariste yapılan müzakerelere yakında tekrar başlanacağını bildirmiştir. Geçen künunusanide Almanya, Fransız maden endüstrisine sipa- rişler vermiştir. Yakında dokuma sanayii hakkında da bir karar &- macaktır. Şarki Afrikada (Başı 1 incide) mukavemeti harp gemilerinin a- teşiyle çabucak kırılmıştır. Mu- kavemet heyeti umumiyesi İfiba- riyle çok şiddetli olmamıştır. Şimdiye kadar yüz kadar esir alınmıştır ve daha bir çok €sir de toplanıp getirilmektedir. Kahire, 17 (A, A) — Umumi karargâhı dünkü tebliğinde gar- bi Habeşistan'da Asosa'n:n zapte- dildiği bildirilmiştir. Şimdi öğre- nildiğine göre, bu harekâta Bel çika kıtaları da iştirak ederek İn- gilizlerin yanı başında harbetmi$- lerdir, Keren muharebesi alevlendi Roma, 17(A, A.) — Umumi ka- rargâhın tebliği; Sarki Afrikada Keren mıntakasinda muharebe tekrar sleylenmiştir. Bu minta. kada düşmanın mütemadiyen yaptığı taarruzlar kıtalarımız ta. rafından geri püskürtülmüştür. Diredua üzerine yapılan ve dünkü tebliğimizde bildirilen a- kın esnasında av tayyarelerimiz düşmanın iki tayyaresini düşür. müşlerdir. Hava hücumları Kahire, I7 (AA) — Umumi karargühin (tebliği. Trablusta, dee yi gecesinde Castelzeni- to ina tayyare meydan- larına etli bir hücum yapıl mıştır. Benito tayyare meydanın- da bir cephane deposuna tam bir isabet kaydedilmiştir. Meydanın cenubunda yangınlar çıkmıştır. Makinada yerde dağınık bulunan tayyareler arasında bombalar &- tılmış ve müteaddit yangmlar çı karılmıştır. Bu yangınların eti » cesi olarak dört düşman tayyare- si muhakkak tahribedilmiştir. In- filâkların şidetti yüzünden di- ger tayyareler de ağır hasara we ramışlardır. Binalar e yangınlar çıkmıştır. yya- re hedeften ayrılırken yerde da- ğırık bulunan tayyareler arasın- İda şiddetli bir infilâk olmuştur. kullanılan bir atalar sörüdür. Yunanistana İngiliz Askeri Çıkarılmış (Başı 1 tncide) Alman hariciye nezareti. bir mütareke akdi için İtalya ile Yu- nanistan arasında sözde müzake- reler cereyan ettiği hakkındaki yabancı haberleri, uydurulmuş ve hakikate tevafuk etmez ola- rak tavsif evlemistir, Radyo gazetesine göre Ankara, 17 (Radyo Gazetesi) Almanların Yunanistana karşı ha rekete gecmek üzere olduğu un- lasılıyor. Bulgar radyosunun sa- Yâhiyet sahibi sözcüsü: “Memle- ketlerine İngiliz askerlerinin gel- mesine göz vumduklarına bakı- Tarsa, Yunanlılar Almanyanın da harekete gecmesine imkân veri- yorlar demektir, demiştir. Bulgar başvekili gazeteciler toplantısında söylediği bir nutuk $a bu buhranlı günlerde her mil- letin kendi menfaatini en emin sekilde koruyacak yolu seçmekte serbest olduğunu, Bulgaristanın da kendisine yanılan haksızlıkla» rı tamir etmek icin Almanya ile işbirliği yaptığını söylemiştir. Bulgaristandan gelen diğer bir haberde de Almanyanın pek Va- kında Yunanistana karşı hareke- 12 geçeceği ve bu suretle Holan- da ve Belcikada olduğu gibi İn- wilizlerin bur lereği bildirilmektedir. Bu suretle, Bulgarlar. Yunan topraklarında İngiliz ordusu bu- lunduğunu kabul ediyor, Alman- va da Ynanistana karşı harekete ecebilmek icin bu sayladan isti- fadeye çalışıyor. Ancek, Alman tavyarelerinin bugün Yunan top- rakları üzerinde uçtuğu haberi doğru değildir. Diğer taraftan gelen haberlere 4öre, Almanlar Bulgar - Vigos- lav hududunda da hazırlık yap- maktadırlar. Öyle anlaşılıyor ki, Almanya Yuçoslavya işini hallet- meden önre hiç bir harekette bu- lunmak niyetinde değildir. Al manya, bunu temin etmek için diplomasi yoluyla Belgradi sikiş tırmaya çabalıyor. Almanlar, bel. ki, bu işi de zorla halledecekler- dir, ingiliz Sefiri Yugoslav Başvekili ile görüştü Belgrad, 17 (AA) — “DN. B.,, Ingiliz elçisi Campbell, buğün Başvekil Svetkoviç'le uzun bir görüşmede bulunmuştur. Bir Hafta İçinde (Başı 1 incide) Jngütere üzerinde Londra, 17 (A.A) — Pazar - Pazartesi gecesi İngiltere üzerine yapılan düşman akınlarında tah Tibedilen Alman tayyaresi “Yun kers 88. tipindedir. İngilterenin cenubunda yere düşmüş ve infi- lik etmistir. Parasütle atlıyan üç tayyareci İngiliz makamatına teslim olmuştur. Bu tayyarenin bir Tepiliz gece evcısı tarafından düşürüldüğü zennediliyor. Bris - tol üzerine yapılan esas taarruz” da Almanlar yüzlerce yangın bom bası atmışlardır. Bunların büyük bir kısmı gönüllüler (tarafından sür'atle hastırılmıstır. Yangınlar - dan pek azı genisliyebilmiş ve bü suretle akmeıların hedeflerini bu Tehilmeleri imkânı tahdit edilmiş tir. Tienret nemileri inenati Londra, 17 A.A.) — “Reuter,, Ajansının parlâmento muharriri yazıyor: Avam Kâmarasının per- sembe günü deniz ticaret filosu vaziyetini tetkik etmek üzere yap tığı gizli toplantıdan sonra hükü- met parlâmentonun mütalkasmı nazarı İtibare alarak vaziyeti derin bir tetkike tabi tutmakta - dır Birçok mebuslar bu mesele - ve dahil bulunan büt'in mesele - lerle ve bu aradı bahrive neza- retinin uhdesinde hulunan gem insas meselesi ile de mesel ol mak fizere azimli hir arfamın tp vinini iltizam etmislerdir. Hu ss hada tensikat vapılarsa. kak kaktır. Fiy işe son tesibiri bizse Başvekil alacaktır. ———m a 15-16 mart gecesinde düşman tay yareleri Maltaya bir hücümds bu lummuslarsa da, ne İnsanca zayi- at vardır, ne de hasar olmuştur.