18 Mart 1941 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

18 Mart 1941 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

Yazan: ULUNAY Dedi ve merdivenleri gibi indi. iş Uçü de ne yapacaklarını bilmi- yorlardı. Soğuktan ziyade heye- candan titreşerek bekliyorlardı. Asırlar kadar uzun gelen daki - kalardan sonra kapıdan siyah bır cisim fırladı. Kadınlar kendi hul- lerini unuttular, bir çığlık kopar dılar. İçeriden fırlıyan sdamın Telrika No. 14 ye Emevilerin © imhasmda lervan'ın oğullarından biri şima li Afrikaya kaçmış, (Endülüs) e İltica etmişti. Orada Beni Affan nâmiyle bir sülale tesis etmiş ve bu sülâleden bazıları Mağripte hüküm sürmüşlerdi. Bütün bu vesikalar kütüphaneleriyle meş- hur şehirlerin el yazması tarih kolleksiyonlarından tedarik odil- Prens Fazlullah olduğuna inan -|di. mak için yüz tane şahit lâzımdır. Sokak fenerinin loş ziyası karşı- larında her şeyi değişmiş » dam gösteriyordu. Prensin başındaki yaradan s- zan kan Bir gözü tamamen kapanmış gibi| simsiyahtı. Sırtındaki frak parça parça olmuş, eteklerinden biri kopmuş, boyun bağsız yakalığı - Tun bir kulağına kadar çık- aştı. Amerikalılar: — Ne felâket! Hemen bir has- taneye gidelim! Bunun için evvelâ bir taksi bulmak lâzım geliyordu. Prensin koluna girdiler, Caddeye kadar çıktılar. Köşebaşında ısmarla, gibi bir araba duruyordu. Şoför arabasına binen müşterilerin kı- lıklarına hayret etmedi. Kadınlardan biri: — En yakın bir hastaneye! Dedi, Fakat Prons; — Hayır! Dedi. Bu skandalın zabıtaya, lere aksetmesini istemem. hi aa La partımanıma ç o- telden elbise getirtiniz. Bu hal de otele Hep beraber Prensin apartı - manına geldiler. Uşak efendisi- nin sırtından parça parça frakı çıkardığı zaman Prens bir feryat kı . Mücevher çıkımını koy- duğu pantalonün cebi yırtılmış parçalanmış sarkıyordu. Kıymet- Hi çıkımın yerinde yeller esiyor- dul... ME ki gün sonra ufak salonun- da ipek pijaması sırmalı şark meşlahı ile oturan Prense uşağı haber verdi: — Altes! Fernan geldi... — Gelsin... İçeriye gelen balozdaki Biribi mahkümü Toto idi. . şartiyle... Ferman esketinin iç cebinden keten mendile sarılı mücevherat çıkınını çıkardı. Masanın üzerine bıraktı! Fazlullah sordu: Ötekilere ne verdin? — Hepsi beş büyük kâğıda mal oldu... — Pekâlâ... Bana öbür gün te- lefon et. Fernan odadan çıktı. Fazlultah yerinden kalktı. Çıkını yazıhane Sirin gözüne ettı, Kontrol etmiye bile lüzum gör memişti. Adamlarının ona karşı ufak bir oyun bile oynamıvacak- larına o derece emindi! * * Madam Venden Sen'in Milyonlori B öyle vurgunlar her zaman olagan (şeyler değildir. Zahmetsiz kazanılan para Faz - lullah gibi müsrif, mübezzir &- 'damların elinde ateşe atılmış kar gibi erir. Bu itibarla Prens daima parasızlıktan müştekidir. Son zamanlarda tesadüf bu a- damın önüne Madam Venden Sen isminde bir altın madeni çı- kardı. Her fırsattan özami suret- ie istifade etmesini bilen dolan- dırıct asil, tanıştığı kadının zâtın derhal anladı, Madam Venden Sen Hollandanın en büyük çiko- lata fabrikalarından birinin sa- hibinin karısı idi. Bir sene mevsimi geçirmek ü- zere Monte Karlo'ya gelmiş ve Prensle tanışmıştı. Venden Sen Montekar- loda bir Italyan dansöze tutul du; kansı da Fazlullahın ünvan- na âşık oldu. Karı koca meseleyi dostane hallettiler. Mösyö Ven - den Sen metresiyle istediği gibi! yaşıyacak ve karısının hayatına; karışmıyacaktı. | Fazlullah kadını ailesinin in -| Sanların haksızlığına kurban edil. diğine ve bugün kendisinin kral- sız kalan Suriye tahtına istihkâ- kı olduğuna inandırdı; birçok ve- sikalar göstererek kendisinin E- mevilere me olduğunu isbat etti, Bu itibarla ullah Abbasi Halifelerini iktidar mevkiine ge- tiren Eba Muslim Horasani'nin #syanından evvel Şamda hüküm süren Emavilerden sonuncu Ha- dife Mervan'ın torunlarından olu- Hakikaten bu isimde bir sülâ- le vardı. Fakat bu sülâlenin Fez- Jullahla hiçbir alâkası yoktu. Prens yüz elli senelik bir ailenin bütün şarkta olduğu gibi cariye-! lerle morganatik çiftleşmelerin den doğan mütereddi bir çocu - ğundan başka bir şey değildi. Kendisini Emevilere nisbet et- mekle bin üç yüz senelik bir asa- let sahibi oluyor; üstelik Suriye tahtına geçmek için de bir hak iddia ediyordu . Fazlullah'ın vücude getirdiği kargacık burgacık yazılı, silik mühürlü, parmak izi lekeli vesi- kaların karşısında Hollandalı ka- ınmış| dın heyecandan titriyordu. Za - ten çocukluğundanberi bütün e- meli bir Düşes, bir Markiz, bir Kontes, bir Baron olmaktı, Şi di ise talih onun önüne bin üç yüz senelik bir Prens çık; Bu papağan burunlu, fersiz gözlü, irin çehreli asalet ucubesinin kar- şısında kırk senedir beklediği e- melinin kuvveden file genini reyi u memnuniyetin tezahürü du. Çünkü Madam m Sen kocasiyle hayatını tanzim ettiği zaman bütün servetini ayırmış. Şimdi florinler Suriye tahtına geçmek için yapılan masraflarla yavaş yavaş eriyordu. Fazlullah bu cinneti o ka - Gar muhirane idare ediyordu ki, takip edilen büyük gayenin ya- nında edilen masraflar Hollanda- hı kadına devede kulak gibi geti- yordu . Bir yandan konakta ziyafetler, kabuller tertip edilirken bir yan dan da Fransız ricaliyle temas- lar etmek için çareler hazırlanı- u. Pariste böyle maceralarla ge - çinen serseriler vardır. Vurgun için paralı adamların bin türlü Mhtiraslarını kollarlar. Burlardan bir ikisi derhal işi üzerlerine al dılar. Konağa bir iki mebus, bir kaç gazeteci getirdiler. Hüküm- darların resimlerini çekmekle ta- nınmış bir fotoğrafhanede Pren- sin resmi çektirildi. Madam Ven- den Sen'in imzaladığı bir çek mukabilinde bu Tesim, satışı mah dut gazetede görüldü. Başka bir gazete Prensle bir mülâkat dercetti. Prens bu mülükatta Fransayı| Suriyeye sevdirebilecek yeğâne| çare onun istiklâlini tasdik etmek olduğunu, bunun da meşruti bir saltanat rejimi tesis etmekle mümkün olacağını söylüyordu. Yine çekler imzalandı. Mülâ - kat gazetede büyük harflerle yer buldu: “Suriyenin müstakbel hüküm - darı Prens Fazlullah Beni Affani ne diyor?,, başlığı altındaki mü- likatta Prensten bahsederken Fazlullahın: — Şahsıma olan fedakârlığını asla © unutamıyacağım Madam Venden Sen, muvaffakıyetimin en büyük âmill olmuştur. Cümlesi Hollandalı kadını kra- içe olmuş kadar sevindirdi. Şük- Tanımı srzetmek üzere büyük Sa- Taylarda yapıldığı veçhile iki el leriyle eteklerini tutarak dizleri- bi. bükmek suretiyle Prensin ö nünde derin bir reverans yaptı. Ertesi günü: ! Diyordu. Arabanızı değiştirmelisiniz. Bu karoseri- nin çoktan modam geçmiştir. Fazlullah: — Hayır Madam! Masraf ede cek vaziyette değiliz. Belki bir Suriye seyahati yapmak icap ede- cek. Biraz Iktısat edelim... Buna rağmen araba yenilendi. Ustelik Prensin genç kâtibine de ufsk bir Rosengart alındı. Prers Madam Venden Sen'in şevkinin biraz kırıldığım bisse - der etmez, birçok mühim vakalar icat ederdi. Meselâ Suriyedeki taraftarlarından mektuplar gelir. Bunları kadına okur. Bu suretle yeni baştan çek defterinin orta- ya çıkması temin edilirdi. 'Bu iş Hollandalı kadının serve- ti devam ettikçe böyle yürüye - cekti! Sonra? Sonrası müyordu Prensin pek işine geliyor-| tal Vende, Fabrikatörlerin Mümessilleri Ankaraya Gitti iğ mi Çorap Nizamnamesi de Beğenilmiyor Iktınat Vekâleti tarafından ya- pılan çorap nizamnamesinin tat- bikine önümüzdeki ayın sekizin- den itibaren başlanacaktır. Kın- taka iktısat müdürlüğü, çotap fabrikatörlerinden ellerinde mev cut çorapların miktarı hakkında birer beyanname istemektedir. Çorap fabrikatörleri, yeni Z rap nizamnamesinin pratik bir nizamname olmadığı iddiasında- dırlar, Bunün için fabrikatörler, nizamnamede tâdilât £ yapılması için, Iktısat Vekâleti nezdinde te- şebbüslere girişmişlerdir. Su mak satla da dün çorapçılardan mü - rekkep bir heyet Ankaraya hare- ket etmiştir. Yünlü kumaş fabrikatörleri Iktısat Vekâleti yünlü kumaş fabrikatörlerini Ankaraya davet etmiştir. Muhtelif fabrikalera mensup mümessiller dün Anka - Taya gitmişlerdir. Poliste : Bir Adam Kilisede Düşüp Öldü Lefter iie bir adam dün Be yoğlunda İtalyan kilisesinin pen- ceresine çıkmış ve müvazenesini kaybederek yere düşmüştür. Lef- ter bu sükut neticesinde ölmüş - tür. ötedenberi akli müvazenesi rinde olmıyan bir zavallıdır. Va - ka hakkında tahkikat yapılmak- r. Bez fabrikasında yangın — Ba- kırköy bez fabrikasının deposun- da dün bir yangın çıkmış ve bir miktar pamuk yandıktan sonra yangın itfaiye tarafından söndü- rülmi ir, Besim Ömer Paşanm Ölümünün Yıldönümü Yarın doktor Besim Omer (pa- şa) merhumun ölümünün yıldö- Bümüdür, Birçoğu, merhum pro- fesörün talebeleri olan doğum va kadın hastalıkları hekimleri bü münasebetle yarın tıp tarihi ens- “tüsünde bir toplantı yapacak - lardır. Bu toplantıyı müteakip sa- at 14 te merhumun Merkez E- fendideki kabrine gidilecek, hâ- tırası tâziz edilecek ve mezarına bir çelenk bırakılacaktır, Zonguldak Maden Ocağında Bir Kaza İki Kiz Okla, Bi Kişi Yaralandı Zonguldakta Kömür gazetesi yazıyor: Gelik mıntakasında Ka- Tadon ocağında vukubulan bir gö İçük hâdisesinde iki işçi ölmüş ve bir işçi ağır surette yaralanmıştır. Ölenler: Kırımer kazasından Yusuf Ateş ve ayni kazadan Hü- seyin oğlu Kâzım Yıldırandır. Ağır yaralı: Şiran kazasından Reşat oğlu Niyazi Kaya olup has taneye kaldırılmıştır. Şeker Fabrikalarının 1940 daki Faaliyeti Ankara, 17 (A.A.) — Türkiye şeker fabrikalar şirketi umumi heyeti bugün toplanarak 1940 musmelât ve hesabatını tetkik ve bilânço ile kâr ve zarar hesap - ları tasdik etmiştir. Şirketin müamelâtına ait yıllık Tapa mazaran 1940 yı 550.422 ton pancar elde ödilmiş ve bundan 88.669 ton şeker istih sal olunmuştur. Yine bu yıl için de pancar zer'iyatı ile meşgul ©- lan çiftçiye pancar bedeli olarak 17.921271 lira tediye olunmuştur. Erzurumda Kır Koşusu Erzurum, 17 (A.A) — Dün bu- rada üçüncü kategori atletler i- çin 2500 metre kır koşusu yapıl- mıştır, 92 atletin iştirak ettiği bu koşuda öğretmen okulundan Sü- leyman Sarıkaya 8 dakika ile bi- rinci, Alsyurt gençlik kulübün- den Cemil Ateş on saniye farkla ikinci geldiler. Takım tasnifinde de Alatyurd gençlik klübü 16 puanla birinci, Erzurumgücü 20 puanla ikinci olmuştur. Akçakocalılara Yardım Ankara, 17 (A.A) — Kızılay umumi merkezinden bildirilmiş - tir Bolunun. Akçakoca kazasında bulan yangında evleri ya - lara yardım yapılmak ürete 941 terihinde ziraat ban - ri TAN Deniz Klübü İdare JÜniversite Heyeti Neyi Tekzip Neyi Tashih Ediyor? Klüp İdare Önünde İstiyorsa Bazı Noktaları Tenvir Etmelidir Moda deniz klübü idare beye- tinin salâhiyetini tecavüz ederek azadan Zeki Sporel'i ihraca te- şebbüs etmesi üzerine gazetemiz- de iki üç gündür çıkan haberlere cevap olarak idare heyeti dün bi- bni aşağıdaki mektubu göndermiş. tir: "Klüp İdare Heyetlerince Azadan biri veya birkaçı aleyhinde karar it tihaz etmek mecburiyeti ilk defa Mo- da Deniz Klübü İdare Heyetinin kâr izhar olunan rey ve arzuya müste- 'ulden dokuzunun da ver- dikleri kararı cetlelkelem matbuat #ütunlarında tenkit etmek me muhik dıracağını farzettiği hâdiseleri mem- bamdan öğrenmesi mümkün iken sö- rü yalnız ulâkadara bırakmakta isa- bet yörmyiz, saygılarla, Idare heyetinin neyi tekzip ettiği belli değil Bu mektupla idare heyetinin meyi tekzip ve neyi tashih etmek istediğini anlamadık. Biz yazılarımızda, idare heye- tinin azayı klüpten çıkarmak hakkını haiz olmadığını ve Zeki Sporel'in gazetemizde intişar e den yazılarında klübün haysiyet ve şerefini ihlâl eden bir nokta görmediğimizi tebarüz ettirmiş, aranın da protesto ettiğini bildir. miştik, Dünyanın her yerinde klüp a- zasının hak, haysiyet ve şörefini vikaye için bir çok tedbir alın- mıştır. Bu cümleden olarak dün- yanın hiç bir klübünde azanın çi- karılması hak ve salâhiyeti idare heyetine verilmemiştir. İdare he- yetlerinin umumi heyetler tara- fından İntihabı esnasında seçilen- lere rey vermiyenler veya muha» lif kalanlar bulunabilir. İdare he- yeti kendisine rey vermeyenleri şu veya bu vesile ile klüpten çı- karmaya teşebbüs edebilir. Bu sebeple idare heyetleri, ancak klübün haysiyet ve şerefini ki- ran çirkin hareketlerinden dola- YI bir azanın klüpten çıkarılma» sına lüzum görürse, bu lüzumu umumi heyele bildirmeye mec- MÜTEFERRİK: İdare Âmirleri Daha Perapalas Hâdisesi Fazla Çalışacaklar Dahiliye Vekâleti vilâyetlere bir tamim göndermiştir. Vekâlet bu tamiminde; memleketin kül- tür, ekim, ormancılık, bayındır- lık, sağlık ve ekonomik hareket- lerinin, daha hızlı sdımlarla İler- liyebilmesini ve halk ile hükümet a kı ve kuvvetli bir hale gelmesi- ni temin etmek içip idare âmirle- rinin daha fazla elmaların is- temektedir, Tamimde, bu maksadı elde et- mek için valilerle kaymakamlar rın birer umumi çalişma progrâ- mı hazırlamaları ve yapılması za- mana ve tahsisata bağlı olan işle- rin en geç beş yıl içinde başarıl muş olması da istenmektedir. DOKUMA KURSLARI — Bu ay içinde Şile, Silivri, Yalova ve Beykozda otomatik el tezgâhları kursları ( açılacaktır. e Vilâyete bağlı 305 köyde iki bine yakın eski tip ve dar taraklı tezgâhlar bulunduğu anlaşılmıştır. Bunların otomatik tezgâhlarla değiştiril. mesine karar verilmiştir. PASİF KORUNMA — Pazar günü Sarıyerde yapılan pasif ko. runma tecrübesinden iyi netice a- bittiğini seferberlik müdürlüğü- ne bildirmeye başlamışlardır. Ni- san sonuna kadar bütün kazalar» da da pasif korunma (tecrübesi bitmiş olacaktır. e ——— kası vasıtasiyle Akçakoca Kızı - lay şubesi nâmına 240 lira gön- derilmiştir. Heyeti Hareketinin o Aydınlanmasını Efkârı Umumiye burdur. Umumi heyet ya bir hay- siyet divanı, yahut hususi bir ko- mite seçerek idare heyetinin o a- zanın ihracı için göst ii se bepleri tetkik ve tahlil eder ve| ancak bu heyetin dörtte üç ek- söriyeti ile bir karar verildiği takdirde o azanın ihracına te şebbüs olunabilir. Çünkü bir aza- nın bir klüpten çıkarılması, onu içtimai ve ticari vaziyetine te «der, Bir klüpten çıkarılan bir aza, başka hiç bir klübe giremez.| Klüpcülük teamülüne kırı hareket Moda deniz klübü idare heyeti, âzasının şeref ve haysiyeti ile oynamakta bu titizliği gösterece- ğine, gazetelerde klilbün müda- faası zımnında yazdığı yazılardan dolayı bir azayı çıkarmaya teseb- büs ederse, hem klüpcülük tea mülüne muhalif bir harekette bu» lunmuş, hem de azanın şeref ve haysiyeti ile oynamak hususun- da çok İâübali olduğunu isbat el- miş olur, Kaldı ki, Moda deniz klübü ni- zamnamesi de, idare heyetine böyle bir salâhiyet vermemiştir. İdare heyeti yalnız klüp teamül- lerine değil, ayni zamanda kanun- larımıza vE klüp nizamnamesine de aykırı hareket etmiştir. Klüp idare heyeti, efkârı w- mumiye önünde hareketinin ay- dınlanmasını istiyorsa, bu nokta. ları tenvir etmesi icap eder. Yok- sa Fenerbahçe klübünde vuku bulduğunu söylediği bir hadise idare heyetini böyle nizamsız bir karar vermekte mazur göstere- mez. Çünkü Fenerbahçe klübün- deki hadise ne mevzuumuzla al kadardır, ne de idare heyetinin kararına bir mesnet teşkil edebi- bir, Türk matbuatı ve klüp Şunu da kaydetmek isteriz ki, Türk matbuatı bu vesile ile bir vaveylâ koparmış » dükleri bakiz ve yanlıs Bir'ha. reketi protesto etmişlerdir. Türk matbuatı bu meselede sadece hak- kın müdafiliğini yapmıştır. Bu noktada bütün İstanbul matbus- tının birleşmiş olması da, idare heyetinin bu kararının haksızlı. &ını anlatmaya kâfidir sanırız. Klüp idare heyetinin umumi heyetin tasvibine mazhar olduğu- nu bildirmesinin sebebini anlıya. mıyoruz, Yoksa klüp idare heye- tinin böyle bir tasvipten şüphesi mi vardır?. Maamafih Zeki Rıza Sporel'in, gazetemizde neşrettiği yazıların üçüncüsünde, buzünkü idare heyetinin ne tarzda intihap, edildiği hakkında verdiği İzahatı okuyanlar, klüp idare heyetinin böyle bir şüpheye düşmekte hak. a olduğunu teslime mecburdur- lar. ADLIYEDE: Tahkikatı Bitti Perapalas otelindeki infilâk hü- Gisesi etrafında son tahkikatın me safhada olduğunu soran bir muharririmize İstanbu! Cümhu - riyet müddeiumum:isi Hikmet O- nat şunları söylemiştir, “Vaziyet (o tavâzzun etmiştir Hâdise birinci beyanatımda izah ettiğim şekilde cereyan etmiştir. Tahkikat bitirilmiştir Şimdi yap ığımız tahkikat telerrünta müte- silik bulunmaktadır. Yaralıların sıhhi vaziyeti git- tikçe iyileşmektedir, üdaverdi tahliye edildi — Samatyada güzel Katina adında 19 yaşında genç; bir kıza kürtaj yaptığı iddiasiyle tevkif edilen kadın doktoru Hüdaverdi hakkın- daki davaya dün de bükılmıstır. Mahkeme dünkü celsede şahıt- Jerin çağırılmasına ve Hüdaverdi hakkındaki munekemenir gayri mevkuf olarak devamını karar vermiştir. Kooperatifin davası — Beledi- ye kooperatifinin piyasada sattı- ğı yağların sıhhate muzir olduğu #ddlasiyle Vutan gazetesinde ya- Deşriyat dolayısiyle, koope- Tatif müdürü HavJar taratından Vötan gâzetesi neşriyat müdürü Abmet Emin Yalman aleyhine açılan davaya dün 3 üncü asliye ceza mahkemesinde başlanmış - tr. Davacı iddiasında mevzuubahs neşriyatın hakaretâmiz olduğunu ileri sürmüş, Ahmet Emin Val - manın tecziyesini ve kooperatife tazminat vermesini istemiştir. Mahkeme şahit dinlemek ve! tahkikatı derinleştirmek için cel- Talebesinin Yaşama Tarzı Talebe Ankete Cevap Veriyor Üniversite talebesinin bu gün- kül hayat şartlarını tesbit etmek ve yoksul talabeye iyi yaşıma imkânı temin eylemek için Üni- versite rektörlüğü tarafından #- çılan ankete cevap verilmesine bugün baslânaçaktır. "Talebe, fa külte kalemlerinden iki fiş ala- çaktır. Aileleri nezdinde Yatıp kalkan talebe, bunlardan bir nu- maral: fişi doldurmakla iktifa &- decektir. Medrese, pansiyon, han veya bekâr odalarında yatan ve tem kalorili gida temin edemeyen talebe, ayrıca tafsilâtı ihtiva e- decek olan iki numaralı fişi dol- duracaktır. Talebenin yattıkları odada başka kimlerin yattıkları, ve ne işle uğraştıkları, günde kaç öğün yemek yedikleri ve diğer vaziyetleri en hürda teferrüstına kadar fişlerde izah edilecektir. Suallere verilen cevaplar, rek- törlük tarafından gizli tutulaçak- tar, PİYASADA: Ofis Umum Müdürü Teşkilâta Başladı Taşe müsteşarlığı, ithalât ve ihradat ofisi umum müdürü Ah - met Cemil Cong, dün Ankara - dan şehrimize gelmiş ve ofis teş- kilâtına ait hazırlıklara başla - muştır, Şehrimizde kurulacak olan it - halât ve ihracat ofisi ay başın - dan itibaren faaliyetine başlı - yacaktır. Dünkü ihracat — Dün muhte- lif memleketlere 280 bin liralık ihracat yapılmıştır. En ziyade Al- manya ve Mısıra tütün gönderil- miştir. Yeniden kahve çıkıyor — Güm rüklerde bulunan 1470 çuval kahvenin, piyasaya çıkarılmasına karar verilmiştir. Bu kahveler In- giliz ticaret birliği tarafından ce- nubi Afrikadan getirilmişti. Kokmuş peynir — Fiyatları mü Takabe komisyonu dünkü toplan- tısında muhtelif mevzuları tet - kik etmiş, bu arada Kondopulos isminde, kokmuş peynir satan bir taciri de adliyeye tevdi et - miye karar vermiştir . 25 Yıllık Türk- İngiliz Münasebatı İngilterede Bir Eser Neşredil Londra, 17 (A.A) — “Times, gazetesinin Türkiye mubabirliği- ni yapmış olan Philip Grawes, “Britanyalı ve Türk,, adı altın- da bir kitap neşretmiştir. Kitap- ta Büyük Britanya ile Türkiye a- rasında 19 uncu asrın son 26 yılı zarfındaki münasebetler tetkik e- dilmektedir. Grawes, yarım asır kadar müddet Türkiyenin tanm- maması ve Osmanlı imparatorlu- #unun boyun altındaki milletlerin kurtuluşu ile Türk tamamiyeti gibi birbirine zıt te- menniler yü işlenen birçok hataları bilhassa kaydettikten sonra diyor ki: “Batda o işlenen hatalardan başka, Abdülmecidin siyaseti de iki memleket arasındaki bağların takviyesine hizmet edecek mahi- yn değildi. Genç Türklerin ta ip ettikleri siyaset dahi birçok mahzurlardan âri olmamıştır. Bu münasebetlerin tarsini için Ke- mal Atatürkün iktidar mevkiine geçmesiyle, yalnız Atatürkün da hili islâhatı sayesinde değil, ayni zamanda kiyasetli ve uzlaştırıcı bir diplomasi sayesinde ehemmi- etli surette kolaylaşabilmiştir.,, Yeşillrmakta Üç Vatandaş Boğuldu ba (TAN) — Kestanepi nar köyünden (21) yaşında Şaban Ulusal adında bir vatandaş bir iş maksadiyle şehre gelmiş ve e- tını sulamak üzere şehrin orta- sından akan yeşilirmağa inmiştir. Şaban ırmakta atmı sularken bir denbire muvaz€nesini kaybetmiş ve atın boynundan kayarak suya yuvarlanmıştır. sulara kapılan Şaban birkaç defa dalıp çıkmış, fakat yüzme bilmediğin - den kurtulamıyarak boğulmuş - seyi başka bir güne bırakmıştır. tur, Ceset henüz bulunmamıştır. 18.3-941 Eşya Nakliyatı İçin Yeni Tarife Münakalât Vekili Dün Tetkiklerine Başladı Devlet demiryolları umum mü- dürlüğü, Anadolu ve Avrupa hat- lariyle eşya nakliyatı yapan tüc- carlara büyük kolaylıklar temin eden yeni bir karar vermiştir. Bu karara göre, dört Nisandan iti baren her iki hat istasyonlarında mukabil hatlar için de, mesaje- ri, seyri seri, ve sayri hafif doğ- ru eşya nakliyatı kabul edilebi- lecektir, Tacirler, böylece, Haydarpaşa ile Sirkeci arasındaki nakliyat k çin ayrı ayrı muamele yapmak- tan kurtulmuş olacaklardır. Bundan başka 4 Nisandan son- ra bütün eşya nakliyat: bir tek ücret tarifesine tâbi tutulacak ve tacirler şimdiye kadar üç mua- mele için birden verdikleri ücret- ten daha az bir masrafla nakliyat yapabileceklerdir. Münakalât Vekilnin Tetkikleri Münakalât Vekili Cevdet Ke- rim İncedayı bir kaç gün kalmak üzere İstanbula gelmiştir. Müna- kalât Vekili burada bul günlerden istifade ederek Vekâle- te bağlı" müesseselerde tetkikler yapacak ve bu arada yöni yapıl- makta olan iskeleleri görmek ü- zere Trakyaya gidecektir. BELEDİYEDE: Yarın Şehir Meclisi İçtimalarını Bitiriyor ki Şehir Meclisi mart devresi itibarla moelis bugün ve yarın da çalışmalarına devâm edecektir, Perşembe akşamı şehir meclisi âzalarına Taksim gazinosunda bir ziyafet verilecektir. Meclis dünkü toplantısında ka lorifer ile teshin edilen binsla - rın suhunet derecesinin tesbitine lüzum olmadığına karar vermiş » tir, Bundan sonra mülhak bütçe ile idare edilen belediye müesse » selerinin 941 meli yılı bütçeleri - nin müzakeresine başlanmıştır Bu arada, Karasğaç müesseseleri v- mumi varid, lira, Darülâcezenin umumi datı 228,497 lira, şehir tiyatrosu varidatı 147,597 lira, konserva- tuar varidat de 104,244 lira ola- rak kabul edilmiştir. 1941 vilâyet ve belediye müşterek bütçeleriy- Je mülhak bütçelerin rey vermek suretiyle tasdiki yapılmış ve bir muhalife karşı 58 reyle bütçeler kabul edilmişt Tünel seferleri — Tünel sefer- lerinin tahı şeklini bildiren ve Nafıa Vekâletme gönderilen prog ramın bugünlerde tasdik edile - rek tatbik mevkiine gireceği bi- dirilmektedir. Tünel seferlerinin tahdidi ka- rarı tasdik edildikten sonra Tü « nel sabahları saat 7,5 ile 10 ara- #ında, öğleden sonra da 12 ile 13 ve 16,5 ile 20,5 aralarında çalı- şacaktır. 'Tuksit zamanları — Belediye vergi ve resimlerinin alınacağı aylar tesbit edilmiştir. Bina ver- gisi, temmuz, eylül teşrinisan ve kânunusani aylarında olmak üzere dört taksitte, arazi vergisi Ağustos ve teşriniövvel aylarında olmak üzere iki taksitte alna - caktır. Tenvirat ve tanzifat vergi ve resimleri temmuz, teşrinisani aylarında ve otomobil, araba mo- tosiklet gibi kara nakil vasıtala- rı resmi temmuz ve kânunusani aylarında olmak üzere İkişer tak sitte, deniz nakil vasıtalarından olan sandallardan alınacak Tesim ler ağustos sonunda olmak üzere bir defada tahsil edilecektir. Yeşilırmakta Bir Kaza Amasya (TAN) — Hakkı ve Necati isminde iki genç gece ya: nsı Yeşilırmak üzerinde tamir e- dilmekte olan köprüden geçerken ayakları boşa gitmiş, ikisi de Ye şilirmağa düşerek boğulmuşlar - dır, TI © Fenerbahçenin Hakikaten bir bahçe haline kalbi icin a- ğaclanması ve tanzimi karar. laştığı halde, niçin hâlâ bu ise başlanmı N ; » , ? © İstanbul iramvaylarında tek bilet usulü ihdas edildiği halde, bu usul niçin Kadıköy tramvaylarına ve Akayla Şir. keti Hayriye vapurlarına teş- | | mil edilmedi? | ; , » yekünu 1.748.982 varis i