26 Mart 1941 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

26 Mart 1941 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

Ev. mra Caddesi 102 TAN, İSTANBUL 24310, 24318, 24319 “ALTINCI YIL — No. 2017 5 KURUŞ “ GÜNLÜK SİYASİ HALK GAZETESİ Celik Azmi wo Birliği miz Türk Varlığının Kuvvet Kaynağıdır ; Sıvas Meb'usu Şemsettin Günaltay, Üniversite Konferans Salonunda Mühim Şemsettin Günaltay, salonu dold uran binlerce kişilik bir dinleyici kütlesi önünde, sık sık alkışlarla kesilen Hatip Dedi ki | “Emniyetimiz İhlâl Edilmek. İstendiği Gün, Yakın Şark, Bir Harp Sahnesi Olacaktır. | Bitaraflık Siyasetinin Bir Kurbanı Daha seti, küçük der- nrarak birer M. Zekeriya SERTEL ngöliz Başvekili Mister Chur- chili Bulgaristann Almanlar tarafından işgali erifesinde, 9 çu- batta irat ettiği nutukta şunları Süylemişti “Geçen senenin mayıs ayı zar- fında Hollandada neler cereyan ettiğini hatırlarız. Nikbin Holan- dallar, bitaraflıklarına sadık kal- mak süretiyle kurtulacaklarını u- marak kendi kendilerini oldat -| mışlar, sonra istilâ edilerek yağ- maya uğramışlar, ve nihayet esa- Tet altma girmişlredir. Cenubu Şarki Avrupasındaki milletler de, bitaraflıklarna sığınarak, birer birer parçalanmayı kabul ettikle- ri takdirde, bunlar da Hollanda ve Danimarkanın âkibetine uğra- mıya mahkümdurlar, Bu âkibete uğradıktan sonra da kurtuluşları kıyamet gününe kalacaktır.,, Ingiliz Başvekilinin hab: diği bu âkibete, yine ayni sebep- lerden dolayı Yugosi ği Müş bulunuyor. Yugoslavya, harp başladığı gün denberi, küçük antant ve Balkan anıtına bağlı olmasına Tağınen daima selâmeti bitaraflıkta gör - müş, ve bitaraf kaldığı takdirde istiklâl ve tamamiyetini ku bileceğini ummuştu Bitaraflık, korkunun tezah Fünden başka bir şey değildir, bu korku saikasiyle bitaraflıkl hına sığınan bütün küçük Avru - Pa milletleri birer birer korktuk- larma uğramışlar ve istiklâllerini kaybetmişlerdir Hitlerin siyaseti küçük devlet - leri birbirinden ayırarak birer bi- er avlamaktır. Evvelâ orta Av - TUpa ve şimal memleket arşı muvaffakıyetle tatbik ettiği iyasetini, Balkanlara karşı da /Bi maharetle tatbik sahasına oymuştur. Evvelâ &sl etmiş, sonr Seçİrmiş, ierek olgı Türkiye Büyük Millet Me rels vekili ve Svvas mebusu Şem- İsettin Gi , dün saat 17 de »iversite konfe salonunda 4 bir dinleyici Kütlesi ünya ahvalı karşısında Türkiye, mevzulu konferansının birincisini vermiştir. Universite konferans salonu, belki düne kadar böyle bir ka- Japon Nazırı Moskova'dan Hareket Etti Stalin'in Matsuoka İle Görüşmesine Büyük nezaretine gelen re, Matsuoka Pi kalmak fikrindedir. 30 Martta Romaya hareket edecek ve ay 3i inde orava varacaktır. Roma- da da üç gün kalması mukarrer- dir. Stalin - Matsuoka Mmülâkalı 25 (A. A) — "Of nazırı Matsuoka- Möskı Japoh h parmıya teşebbüs et (Sonu; Sa 5; Sü 5) 4 komiserler haye- iye, kogniseri Mo- nan gül ti reisi 5 Kefiferansı salonun dışında hoparlörlerden takip eden kalabalık Ehemmiyet Veriliyor İ taki labalık görmemişti. Saat 16 dan itibaren konferans salonunda u- fak bir yer bile sonra gelenler avludan konferansı takip edebil- mek imkân güçlükle bulabil mişler, geniş bir kütl kânı dahi temin edemem (Sonu: Sa 5; Si M Millet Meclisine Verilen Yeni Kanun Projesi meninin Demir Yolunun Irak Hududuna Temdidi İçin İstikraz Yapılacak Ankara, 25 (TAN) — Hükü - met Büyük Millet Meclisine yen İki istikraz kanunu projesini tevdi etmistir. Bunlardan biri Diyarbakır ist Vezirhan hu proje müddeti t a Sivas, Erzurum demiryolu istik-| | razınin €sasları dahilinde hazır. lanmıştır. Bu istikrazın vekünu 35 milyon liradır. Bu İstikrazın tahvilleri diğer bir satışa çıka- placaktır, İkinci istikraz projesi. mukabi li 1941 fevkalâde müdafan büt cesini karşıla maksadiyle tanzim teklif olunmuştur. (Sonu: Sa 5; Sü 2) ak bu im- Bir Konferans Verdi nutkunu söylüyor ee an arala DOSTYUNAN i | MİLLETİNİN BAYRAMI | Mimi Şef ve Türkiye | Cümhuriyeti o Erkânı | Kardeş Elen Milletine! | Mesaj Gönderdileri Ankara. 25 (A. A.) milli bayramı mü: :sicümhurumuz ve Türkiye cüm. huriyeti erkânı kardeş ve dost Yunan milletine İ Yunan nan milletine şöyle “Asli ve şanlı Yunan milletinin bu bayram Mz milli vazi- çocuklarının V ranlıkla selâmlamak için bilhassa zevk duymaktayım... Türkiye Reisicümhuru İsmet İnön kil Dr. Refik Saydam da nı la ifade Şu sattı etmektedi Kahraman Yunan milletinin milli bavramını kutladığı bugün- de, davaların en haklı ve en olan istiklâli uğrunra yaptığı mü- cadelede gösterdiği U cesaret ve sebat için derin hayranlığımı ifa de etmekle bahtiyarım Başvekil Refik Saydam Genel Ku: şal Fevzi Cakr sajı göndermiet ( Sonu: Parti Grupunda Hariciye Vekilimiz İzahat Verdi Ankara 25 (A.A.) — Başkanı Mare- Saka'nın reisliğinde sını mteakip ürsüye gelen Hariciye Vekili Sükrü Saracoğlu; son 15 gü: siyasi hâdiseler arasında bizi alâ- kadar edenleri izah ettikten ve bu mevzulara müteallik olarak söz alan hi nı bevânatına ve sordukları suaallere icap eden ce vabi İzahat'a bulunduktan sonra ruznamede müzakere edilecek başka madde kalmadığından saat 16,30 da celseye nihayet verildi, I Yugoslavya | Üçlü Paktı İmzaladı Almanya ve İtalya Birer Nota Verdiler | Yugoslavyanın Toprak 0) kimiyetine Riayet Edilecek ve Mihver Devletleri Asker Kıtalarını Geçirmek İçin Müsaade İstemiyeceklerdir | Svetkoviç Diyor ki: "Sakin Bir İstikbal Temini Düşüncesile | Pakta Giriyoruz,, Viyana, 25 (A, A.) — “D. » Almanya N. İtalya ve Japon- yan hariciye nazırı Kont Clano ve Japonva büyük el- sisi General Osima ile Yugoslav başvekili Tsvetkovitch ve ha ye nazırı Markoviteh imzalamış lardır, Protokol sudur “Bir taraftan Alman, İtalyan ve Japon hikmetleri, diğer taraf. tan Yuzoslav hükümeti murah- haslarının imzalariyle asağıdaki hususatı müsahede ederler: Madde: 1 — Yuzoslavva, Berlin! de 27 Eylül 1940 da Almanya. İ- talyan ve Japonva arasında akte-| dilen pakta iltihak eder, Madde: 2 — Üçlü paktın 4.ün- cü maddesinde derpis edilen muh telit teknik komisyonlar Yusos. lavyanın menfaatlerine müteal- lik meselelerle messul oldu takdirde knmisvon müzrkerele, ne İstirsk 'k üzere Yuynsla mümessilleri davet olunacaktır. (Sonu Sa 5; Sü6) İ Mareşal Graziani İstifa Etti Arnavutluk Baş Kumandanlığına da 6. Seloso Getirildi AŞKIN Milli, TEMİZİ Hissi ve Aşki Roman Yazan: AKA GÜNDÜZ Satış yeri: TAN — İsi Üçlü paktı Yugoslavya hükı Başvekil Svetkoviç tanbul. üâmeti namına imza edenler Hariciye Nazırı Markoviç Yugoslavya Şehirlerinde Halk Alınan Kararı Tasvip Etmiyor Reuter "Yugoslavya Fedakârlik Yoluna Girmiştir, Diyor Yunanistanda. Derin Bir İnfial Var Tarihte ilk defa olarak bir Av- rupa nizamının kurulduğunu söyliyen Ribbentrop Belgrad 2: halkı, bâ bihaber haberleri ntezeşsuh b le > kın aksülâmeli gayet şiddet- Wi olmustur. Dün Krayeva'da 30 (AA Yugoslav inkişafından tutulmaktadı bürlerde bulunmustur. den Ziraat Nazırı Kubroleviç. Bosna'da seçim dairesi olanBan yaluka'da 10 bin kişi tarafından hararetle mastır. Di | Mareşal Graziyani Ankara, 25 (Radyo gazetesi) — yadan gelen haberlere göre e hi e reisi, Lib- ya valisi ve Simali Afrika kuw “| vetleri başkumandanı İtalv: reşalı Rodolf Graziyani İ navutluktaki İtalyan kuvvetleri başkumandanı General Cavalle- lepleri üzerine, bu vazife- lerinden etfedilmişlerdir. Libya valiliğine ve Simali Af- rikadaki İtalvan kuvvetleri baş kumandanlığına General. İtalo Garibaldi. Arnavutluktaki kuv. vetler baskumandanlığına Gene- ral Geloso, erkânı harbiye reis- İ iğine ikinci reis General Mario İ Rotta ve ikinel refsliğe de Fran- ce3co Rossi tayin edilmişlerdir. (Sonu: Sa 5;Sü5) Belgradda bir cok beyanname da- (Sonu: Sa 5; Sü 4) SIRASI GELDİKÇE : Türk - Sovyet DOSTLUĞU Yazan: Aka GÜNDÜZ E ski ve büyük hakikat bir hakikat bir defa daha muzaffer oldu Bu hakikat Türk - Sovyet dostluğundan başka bir şey değildir. Bu genç ve dinç hakikati çelmek, hulan- dırmak ve bozmak için ne sinsi, ve hain emekler sarfolunduğunu hepimiz biliriz. Oyle zamanlar nazik anlar oldu ki, en doğruyu düşünenler, en uzağı görenler bile şüpheye düştüler. Vaxit va- kit esen müzevir sam yelleri al- unda gizli ferah duyanlar; bu- gün açik bir hayret ve hayat inkisar, içinde, açık bir azap duymakta serbesttirler, 22 yıl içinde yalnız bir kişi, Nümayişler Türk - Sovyet Tebliğinin Âkisleri Londra Son Tebliği Nazi Propagandasına Bir Darbe Sayıyor Londra 25 (AA. — “Af, AS İ demi tecavüz deklârasyonu hak- kındaki “Türk - Rus tebliği, Lond- tn etle karşılanmiş- İç salâh vettar mahfille- İ yetini yeniden tamam. etmiştir ve eğer Türkiye harbe gi rerse, Rusvan Türkiyeyi arka- den bıçak! ikrini yayan Alman brona dasına ağır bir darbe teskil etmektedir. Balkan buhranınır hâd mahiyeti sebe » | biyle, bu üzerinde bazi göstermektedir (Sonu: Se 8; Sü 7) ULUS'UN MAKALESİ e Türk - Sovyet Tebliği Şunu Tebarüz Ettiriyor ki, İki Devletin Garpteki Siyaset- leri Ne Olursa Olsun İkisi de Şarkta Sulh İstemektedir Ankara, 25 Rıfkı Atay, İus,, gazetesinde dekl vonu,, başlı makaleyi neşretmektedir. “Sovyetler birliği ile Türkiye arasında teati edilen deklâras yonun türkce metni pazartesi salı gecesi Anadolu alan ra fından gazetelere tebliğ edilmiş tir, Falih (TAN) — çıkacak Sovyet - Türk altında şu ( Sonu: Sa 5; SU3 ) bir büyük insan bu bakikati, sarsalı m, sarsılmıyacağın görüyor ve biliyordu; Mi Şei Milli Şetimizin bu siyasetin - deki isabeti görmekle kimbilir kaçıncı defa bir milli zevk minnet daha duyuyoruz. ve Bir çeyrek asra yakın bir za- mandan sonra iki tarafın dünya müvacehesinde tam bir vuzuhle tam bir açık kalblilikle tokalaş masındaki münayı anlıyan ün. lar. Bu deklârasyonun her kelime. si sarihtir, tamdır, Aykın tef #irlere uğratılacak tek harfi yoktur. Işte kara gün ve ak gün dostları bir defa daha düayanm ortasında el ele ve dimdik du ruyorlar, Biz dostluğu işte bu erkekçe tarzda tanırız. Oynak ve kaypak dostluklar başkalarmın olsun. Sayın Refik Saydam ile sa - yın Molotofun muvaffakıyetle - rini Saraçoğlunun güler yüzlü şahsında selâmlarış