27 Mart 1941 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

27 Mart 1941 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

#ĞLGRAF: TAN EVİ İSRANBYM Ankara Caddesi 102 TAN, İSTANBUL ” TELEFON: 24310. 24318, 24319 ALTINCI YIL — No. Türk - Sovyet Deklârasyonu M. Zekeriya SERTEL adiseleri lâkkileri içinde diplomasi nlameya çalış ra Mmuhakemelere sapı harbin Balkanla; sısında daima Sov kete geçeceğini tahmin ettiler ve Türkiye de bir harbe girmeye dığı takdirde Sovyet anin bu vaziyetten istifade | ek onu arkadan vurmaya te- sebbüs edeceğini isaa ettil Halbukt, Stalin Sovyet Rusv | asetini harp arife- arla cizip tesbit et- gündenberi Moskov sulh yolundan namıstır. Stalinin bu ce Sovyet Rusya i- ve tesbit ettiği siyaset inden uzak kalmak ve çi yaşıyarak, kendi mü- dafaa ve emniyet vasıkalarını art. tırmaktır. * u defa Türkiye ile müştere- ken imza ve neşredilen deklârasyonla Sovyet Rusya hem bu sulhçü ve bitaraf siyasetinden ayrılmadığım, hem de ecnebi mat buat tarafından, Türkiye harbe girdiği tekdirde Sovyetlerin ken- disine müşkülât çıkaracağı hak- kında işan edilen ve hakikate mutabık olmıyan neşriyatı da tekzip ederek vaziyete vuzuh vermeyi muvafık görmüştür. Hattâ daha ileri giderek dekli Tasyonun ikinci maddesinde, Tür- kiye kendisini müdafaa için, bir tecavüze karsı harbetmek mecbu- riyetinde kaldığı takdirde Sovvet- ne karşı vaziyetin tamamen takdir eden bir anlayışla (Comprehension) bi. taraf kalacağını tevit etmiştir. * de retlerin hare-| 2012 eski diplomasi te- | JA L MAN iDevlet Merkezi | Değişecekmiş Yeni Hükümet Merkezinin Viyana Olacağı Söyleniyor Çekler Çıkarılıyor vyork, 26 (A.A.) — Zürieh- den “Newyork. Posi,, gazelesine gönderilen bir telegrafta Hitlerin Berlin şehrinin Ingiliz tayyare - leri tarafından yapılan bombardı- manlarının şiddetlenmesi takdirin de Viyanayı hükümet merkezi it- tihaz etmesi mümkün olduğu bil- dirilmektedir. Bu telgrafnamede Yahudilerin ve Çeklerin Viyana- dan kitle halinde çıkarılmaları - nın, payitahtın Viyanaya naklinin bir mukaddemesi olduğu ilâve e- dilmektedir. Zannolunduğuna gö- re, İngiliz tayyarelerinin Berlini şiddetle bombardıman etmiye mu vaffak olmaları halinde nakil ç. İkeyfiyeti muhakkaktır. yet dostluğunun bir teki baska bir şey değildir. Za- komsu memleket 1925 te leri ademi tecavüz misa- ne karşı ayni ta- shhütlerde bulunmuslardı. Bina €nalhy, tâ İstiklâl Harbindenbe- Ti birbirlerine karsı dostluk bağ- Jariyle bağlı bulunan ve böyle bir misak ilede yekdiğerine karşı teahhütlerde bulunmuş olan iki komşu memleketin birbirinden bu dostluğa ve bağlılığa muhalif bir hareket beklemeleri varit de #ildi, Fakat dünya varivetinin günden süne karısık bir hal al- ması ve harbin Balkanlara yayıl- a bulunması karsısında bu asvonun büvük bir kıymet ne şüphe yoktur. Artık bu vuzuh ve sarahat kar. sısında haricte kasd! mahsusla &- san edilecek dedikoduların kıy- Milli Şef İsveç Elçisini Kabul Etti Ankara, 26 (A. A.) — Reisi cümhur İsmet İnönü, bugün saat 16 da Cankaya köşklerinde, veni İsveç elçisi Einer Modig'i kabı etmişlerdir. Elçi, Reisicüm itimatnamesini takdim eylemiş- tir. Kabul esnasında, Hariciye Ve- kâleti umumi kâtibi Numan Me- encioğlu da hazır bulunmuş- den mürekkep olan bu emsalsiz tefrikamızın ikinci hikâyesi 0- 'ohan Ali, ye dün başla- ün 4 üneli sayfamızda dünkü kasa. iyle bir- likte bu net ikin. eisini bulacak: (Sonu: Halifaks'a Göre —— $;Sü5) İngilterenin Harp ve Sulh Gayeleri Halifaks. Diyor “İstilâ Tehlikesi Henüz Mevcuttur. Fakat Bu, Mu- vaffakıyetle Neticelenemez,, Lord Halifax Nevyork, 26 (A.A.) — Ingilte renin Vaşington büyük elçisi | Lord Halifax, “Pilgrims,, ler ce - miyetinin dün akşamki ziyafı de irat ettiği bir nutukta Imgilte- renin harp ve sulh gayelerini izah etmiştir. İngilterenin tasavvur ettiği yeni dünyanın tarifini yı pan Lord Halifax ezcümle şunla m Böylemiştir. (Sonu: Sa 5;Sü5) Viyanadan Yahudi ve! GÜNLÜK SİYASİ HALK G GAZETESİ İngilterenim Akdeniz donanması İ Kumandanı Amiral Cunningham Akdenizde —— İngiliz Filosu Geniş Bir Harekete Hazırlanıyor Moe Abloka Bölgesini Genişletiyor Almanlar , Elcezire, 26 (A. A.) — “Ofi Buraya gelen haberlere göre, Ak- deniz İngiliz filosunun hemen he men kısmı küllisi geniş bir hare kete iştirak etmek üzere Cebeli tarık'ı terke hazırlanmıştır. He nüz tevsik edilemiyen bir sayis ya göre, İngiliz harp gemilerinin Atlantiğe açılacakları söylenmek tedir, Almanlar abloka muntakasını genişlettiler Berlin, 26 (A. A.) —“BBC., Alman hükümeti, bahri harekât sahasını Flandr'e kadar tevsi et miş olduğunu, dün akşam ilân et- mistir. Adli * Ankara, 26 (TAN Muhabirin deni — Adli teşkilâtımızda mü- him bir boşluk olan “adli sicil teş kilâtı., nı kurmak için hazırlık- Yara baslanmstır. Simdive kadar ceza kanununun mükerrirler hak kinda kabul ettiği şiddetli ceza müeyyideleri tatbik edilememek- te ve süç İşleven bir kimsenin ceçmişteki hali malüm olmadı ğından rasgele muamele yapıl maktaydı. Bu halin memleket içtimai ha- yatında büyük bir noksanlık o İacağı düşünülmüş ve teşkilât derhal kurmak için faaliyete g€- gilmiştir. Hazırlanacak kanun lâvihasiy- <İmahfi Sicil bu teskilât mevcut olmadığından | ilen bir Alman tay yaresinin enkazı arasında tatil saatlerini geçiren ameleler. İngiliz Kıtaları Adisababa'yı Tehdit Ediyor İmparatorluk Kıtaları Harrarın 30 Kilometre Yakınına Geldi pe EŞ Trablus'taki Alman Kuvvetleri Arttı Kahire, 26 (A.A) — Britanya İmparatorluk kıtaları Harrar şeh rinin 30 kilometre kadar yakın. larına gelmişlerdir. İtalyan ku- mandanı General Dessimani'nin Harrar ve Diredava'da 12 bin i. lâ 15 bin askeri olduğu zanne tedir. Habeşistanın cemi. ezelli'den simale doğru erliven İmparatorluk kirvvetle- ri, Addis - Abeba'yı gittikçe da- ha ziyade tehdit ediyorlar. Ad. dis - Abeba'nın şimali garbisin- de Habes vatanperverleri Deb. ramarkos'da takriben 18 bin İ. talyan ve yerli askeri tutuyor- lar. Libyadaki Almanlar Londra, 26 (A.A.) — Trablus. rarpta Alman zırhlı kuvvetleri. nin mevcudiyeti Londra askeri lerinin alâkasını celbet - mektedir. Bu kuvvetlerin bir müddettenberi Trablusta bulun- duğu malümdur. Sicilyâdan ka-| ranlıktan istifade edilerek deniz ve hava tarikiyle getirilen tak. larının son günlerde bu! ak ettiği de zan- nedilmektedir. Bü kıtaların mev cudu hakkında sarih bir sev bi- linmemekle beraber, bunun e- hemmiyetli bir miktara baliğ ol. duğunu zannettirecek sebepler vardır. Trablus'a Alman piyade ıtalarının geldiği hakkında Lon- iraya henüz hiçbir haber gelme niştir. (Sonu: Sa 5: Sü 7) Teşkilâtı Kurulacak ve Suçlunun Mazisi Tayin Olunacak le Adliye Vekâletinde bir büro tesis olunacak, bu büro bülüten er vücüde getirecek, alfabe sıra: siyle bunları tasnif edecektir. Bu suretle bütün suçluların suçları nin mükerrer olup olmadığını an: lamak kabil olacak ve ona göre veza göreceklerdir. Bu teşkilâtın kurulmasiyle ce- za kanununda yazılı tekerrür hü- kümlerini emniyetle tatbik et mek, ilk defa suç işleyen bir kim senin tecilini mümkün kılmak. m sanat erbabının evvelce suç İs levip işlemediği ve bir kimse nin mahkümiyetinden doğan hilcümle ehliyetsizliklerini tavir etmek bakımından çok faydalı neticeler almak kabil olacaktır. İmzadan Sonra Yugoslav Nazırları Belgrad'a Döndüler Times, Almanlar Daha Büyük Fedakârlıklar | Bekliyor, Diyor "Türkler ve Elenler Hürriyetlerini Müdafaa Edecektir,, Belgrat, 26 (A.A.) — Başveki Svetkavic, Hariciye Nazırı Çin çar Markoviç ve Almanyanın Belgrat Elçisi Von Herren ile maiyetleri, bu sabah saat 930 da hususi trenle Belgrada gel - mişler ve istasyonda hüküm erkânı vesair devlet ricali fından karsılanmışlardır. vona gelenler arasında A Sefareti Müsteşarı le İtalya Macaristan, Romanya, Bulgaris- tan ve Slovakya Sefirleri bulun. makta idi Radyo gazetesine göre Ankara. 26 (Radyo gazete si) — Bilindiği gibi üçlü paktın dördüncü maddesi iktısadt mese. eleri tanzim için bir teknik ko- misyon kurulmasını istihdaf e. der, Fakat bü komisyonlarda an sak hâkim devlet mümessilleri yani Almanya, İtalya ve Japon. yanm mümessilleri bulunur: tal devletler kendilerine taallük e- den bir sev bulunursa delegeleri gönderebilirler. Yugoslavya da bünu kabul etmistir. Yalnız Yu. soslavvanm pakta | İltihakında fki ayrı teminatı ihtiva eden bi- rer nota teati edilmiş bulunma. dır. (Sonu: Sa 5; Sü3) Türk - Sovyet Deklârasyonu er İngiltere, Amerikada İyi Karşılandı Bir İngiliz Gazetesi, Stalin İiNihayet, Türkiyenin Elleri- ni Serbest Bıraktı, Diyor Londra, 26 (A.A.) — Türk hü- kümetiyle Rus hükümeti arasın- da beyanatlar teatisi, Londrada memnuniyetle karşılanmıştır. Sa- lâhiyettar mahafil, iki memleket aarsındaki münasebattâ vukuage- len salâhın bu mıntakada istikrar asında bulunmaktadırlar. Bundan başka Türk - Rus münasebatının salâhı ile Ingiliz - Türk ittifakı ” | arasında telifi gayri kabil hiçbir nokta bulunmadığı beyan edilmek tedir. Amerikanın görüşü Vaşington, 26 (A.A) — Hari- ciye müsteşarı Welles, Türk - Rus deklârasyonu münasebetiyle, mat | buata şu beyanatta bulunmuş - tur: “Sovyet Rusyanın Türkiye ve verdiği bitaraflık teminatının yeniden teyit ve tecdidi ınânasını mutazammın son Türk - Rus dek larasyonu, Birleşik Amerika hü olmuştur. Stalin ve Türkiye Londra, 26 (A.A.) — “Reuter, Evening News, de diyor ki: “Hitler simdi Akdenize doğru ve Yunanistana karşı taarruz &2- bilir. Fakat daha evvel yapılacak ikinei hareketi tetkik etme: olarak Stal p ükselmiştir. Stalin çok te reddüt etmiş, fakat niha: hamlede Türkiyenin elle best bırakmıştır, diğer bir hususiyet vardır, bu da| hai husulüne yardım edeceği mütale-| kümetinin memnuniyetini mucip! Dünya muharrirlerinden tercümeler serisi 43 ALFRED de MUSSET BİR ZAMAME ÇOCUĞUNUN İTİRAFLARI Türkçeye Çeviren: YAŞAR NABİ Piatı 50 kuruş REMZİ KİTABEVİ | Balkanlarda Vaziyet, Almanlar Yunanistana İlerlemiye Hazırlanıyor l Bir Yunan Gazetesi Koyacağız, Diyor | ii pe Gi. Wavell Ordusu Köylüler | şarki Akdeniz için Nüma yiş | Emre Âmadedir Londra, 26 (A.A. Yapıyorlar çini tirebilir, ne de Büyük İnn Yunanlılara imi Yaralı Hükümet Tedbir Alıyor ve Halkı Teskine Çalışıyor dım etmek kararını tebdil edel lir, İngilizlerin Afrikada Kı mış olduklar muvaffakiyetler sik silesi ve Amerikanın demokrasi- lere yapacağı muazzam yar Büyük Britan Yunan saille tihe çok geniş bir mikyas dan de yardım etmekten emin ol Almanlar Asa » Muhafaza İçin Asker eri bir “günde, Yüyoslavların Gönderecekmiş! kendi istiklâllerinden vazgaçme- Nevyork, 26 (A-A.) — “Nev - leri tuhaf bir tesadüftür. Tabii temayülleri kahraman Yunanlı - ların temayüllerine be: yi york 'Times,, gazetesinin Belgrad | Sırp milleti, “Journal d'Athen muhabirinin verdiği bir habere) de intişar etmiş olan ve Elen mil göre, iki bin köylü ellerinde ça-İletinin azmini ifade eden Pa ve sopalarla bağırıp çağırarak) tı, içinde acı duyarak okuyaca merkezi Sırbistanda Hacıpopoveç| tır. bu beyanatta deniliyor şehrine girmişler ve mihvere gös-| “Ne olup ne biteceğini bilmiyo - terilen teslimiyeti protesto etmiş- lerdir. Bosnada Banoviya ve Ka- Tadağda Podgoriça, Berani ve Çe rüz. Fakat ne olursa olsun, ne yapacağımızı biliyoruz. 45 milyon tine şehirlerinde de buna benzer İuk bir memleketin ordusuna kar şı koyduk. İcap ederse 85 veya reketler yapılmıştır. 130 milyona da karşı koyı Köylülerin müracaati i mü Belgrad, 28 (A.A) —“ ter... Belgrad covarında Beli. potok köyü halkı tarafından prens Paul'a gönderilen telgraf, üçlü pakta ak ediln karşı Yugoslav milletinin hisset - tiği duygunun güzel bir nümüne sidir, Telgraf metni şudur: “Ma- mızın insanların şimdiye kadar uğurlarında dövüşmüş oldukları davaların en doğrusu olduğunu bizim tarafımızda olaca! 4 Sonu, $ (Sonu, Sa 5, Sü 7) | İ Mister Eden Atinada iken Yunan Başvekili Korizis ve Başkıman Papngos İle birlikte halkın te zahüratın» mükabele ediyor. (CC GÜNLER EFCERKEN ) San'atta Yaş Hastalığı Yazan: Refik Halid en, yeni şiirler karşısında, iki sevgili meslekdaşım gibi: “Aklım sana emanet allahım!”, “Medet yâ Dr. Mazhar veya hayret, hiddet, keder alâmetleri göstermek tes le bir teşhis koyuyorum: — Şiddetli bir kızamık, * bir suçiçeği salgını! Her çocuk ve her genç -hattâ bazan yasını başını almış olan bile. edebiyatta o kabilden bir sari hastalık devri geçirmiye, ir nakıl kızamık dökmiye, yahut püskürme sweienği cıkarma- hut ia boğmacaya tutulmaya mahktımdur. Henimiz. asağı ukarı, hafifinden veya sertinden bu cocuk hastalıklarından bi- “ne, birkaçına yaknalanmıstık; biz de. hümma tesiriyle, epeyce sayıklayıp saçmalamıstık; o meselâ “Tevfik Fikret” e çatmış, “Hâmid” e satasmış, “Halid Ziya” ya dil uzatmış, carpınmış, cırpınmış, o üstatlardan baska türlü bir sey meydana kovmak hevesiyle bir takım yeniliklere, neaip örneklere kapılmıs, müna- sebetsizlikler yapmıştık. Zoraki orijinal görünmek, kendini he- ğenmek, eskileri hiçe saymak edebi çocuk hastalıklarının karak: terislik alâmetidir. (Sonu: Sa 5; Sü 6/