13 Mayıs 1941 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

13 Mayıs 1941 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

Yazan: ULUNAY , Bu Tehavetten kurtulmak ihti - yacını anladığı için bir gün ken- disine yaltaklanan asi birinin iki kulağını tutarak şid- (detle salladı. Aksi olacak hayvan (dişisi ile cilveleşirken kulağı in- cinmişti; fakirin sakat kulağını örselemesi birdenbire aslanı fena balde hiddetlendirdi. Şakadan Yaptığı homurtulara benzemiyen müthiş bir sesle gümbürdedi. Tör pülenmiş tırnaklı pençesiyle Cel - mâniye bir tokat savurdu. “Fakir “çelik - çomak,, oyünun- da çomak darbesi yemiş deynek parçamı gibi havada iki taklak at- fıktan sonra yere oturur gibi düş- tü; fakirizmi'yi de, manyatizma- Yı da unuttu, helecandan dizleri- Bin bağları çözüldüğü için ayağa bile kalkamadı; oturduğu yerde Canbazhanenin memurları fa kirin müthiş bir tehlikeye uğra- dığını zannederek ellerinde sivri demirlerle koşuştular. Celmâni elile gelmemelerini işaret etti. Sı 'vışmak için, yelesini kabartarak do aslanın kapının önünden (çekilmesini bekliyordu. Aslan örselenmiş kulağını ye - Pine getirmek istiyormuş gibi sil- ikindi, eli ayağı sapır sapır titri - yen biçare adama doğru yavaş Yavaş sokuldu, uzun uzun kokla- dıktan sonra art ayağını kaldıra- Tak köpeklerin dıvar kenarların- da yaplıkları ameliyeyi fakirin zerinde tatbik etti. Celmâni'nin kıvırcık saçlarından, kara saka - ından akan bu kokulu şellâleyi Seyirciler katıla katıls gülerek Seyrettiler, © Aslan Fakirin parmaklarından Yağan yıldırımları, gözlerinden taşan ateşleri bu müteaffin. ma- Yi ile söndürmüş oluyordu! Vahşi hayvan kendisiyle boy ölçüşmiye cesaret eden bu acayip adama böyle meeburt bir duş al- dırdıktan sonra kafesin diğer ta Tafma geçti. Celmâni bu fırsat kaçırmadı; bikir ormanlarda yağ mura tutulmuş bir Orang-utang çevikliğiyle dört ayak yürüyerek kapıya saldırdı, kendini dışarıya attı, p içinde bayılanlar ve ettiler. Bir gün en fazla oku değil gülmeden bayılmışlardı! yg skirler bu suretle senelerce keselerini doldurmakta de İnan bir gazetede bir makale serisi İyazmıya başladı: “Fakirler, palav İracılar, dalavereciler ve şürekâ - dt İsi. başlığiyle yazılan bu makale- İn | Höze isminde bir adam hi. O ana kadar bu gibi hünerler- İde bir fevkalâdelik bulanlar şim- İdi kendilerini aldatılmış gibi gör- mekten fena halde sinirleniyor - | Pol Höze fakirlerin yalnız kaz- İnöw gibi, Rodini gibi birer hok - İkabazdan ibaret olduklarını iddia imiyor, onları ayni İhokkabazların en âdileri dereke - İsine indiriyordu. - Evvelâ saplanan şişlerden bah- Bunlar esaslı âzaya dokun- şartiyle vücudün her ta- saplanabilirdi, üzeri masaya uzanmak en basit bir #ydid, Vücudün ağırlığı her çi - iye taksim edildiği cihetle on - ın vücudü delmelerinin ihti- ili yoktu. Fakirler itiraz ettiler, bu makalelere cevap verdiler. Birkaç gün sonra Pol Höze, bul tiyatrolarından birinde bir tecrübeli konferans” verdi. Bu tonforansta ye gd kol - ına şişler sa) tan sonra 2- | haliden leri sahneye çıkart tı ve bu tecrübeleri onların üze- inde de talbik etti. ei çi- İvili döşeğe uzandığı gibi başka - ların a bunun zararlı bir şey | olmadığını isbat etti. | Fakirizm dolandırıcılığı birden- A imi ki il wuç dolusu para kazanıp yi ine öyle sa; sarfetmiye alı- İsan Fakirlerin, müsamereleri bom boş kalıyordu. | Bunların içinde en çok zarar | gören Tarha oluyordu. İki Oto- | mobili de satmıya mecbur kal - mıştı; her taraftan alacaklı hesap ları yağıyordu. Buna rağmen mas Mını kısamıyor elinde avucunda ne varsa satıp savup İsrafa da - a çalışıyordu. tı a mahallelerde ken- hesabına tuttuğu tiyatrolarda oynuyor; fakat “sal, lar ekseriya | bos kalıyordu. Ayda bir defa ver- diği müsamerelerden birinde 4#- | hali tarafından pek fena muame- leye maruz kaldı. Ilk numara için sapığı marifetleri istiyenlerin ip kontrol edebileceğini söyle- zaman localardan birinden | genç bir adam kalktı: — — Kabul ederseniz ben gele - a? Seyircilerin vardı, Fakat hepsi heyecandan! Diyerek sahneye çıktı. Tarha avurduna şişler sapladı. Delikanlı: — Müsaade ederseniz ayni şe- Yi ben de yapayım! Dedi ve der- nel masanın üstünden aldığı Şiş- leri avurtlarına soktu. Ahali ıslık çalmıya başladılar; delikanlı: — Efendiler! Dedi. Fakirizm denilen bu hünerler, palavradan ibarettir. İçinizden hanginiz is - terse ayni marifetleri yapabilir. Mesele nefse itimattan ibarettir, “Sal” da kıyamet kopuyordu; bir kısmı delikanlıyı alkışlıyor. bir kısmı Fakire küfrediyordu. Tarha tercümanın kendini mü- dafaa edemediğini anlayınca sö- ?e karıştı. Bir münakaşa başladı. Bu patırdının içinde ahali: — Paramızı geri ver! Dolandı- me hurma... diye bağırışıyor. — Ben sizi zorla davet etme- dim ya. Gelmeseydiniz! diye ce- vap veriyordu. Sahnedeki incili, boncuklu w- şaklar kaçtılar. Nihayet ön kol - tuklarda oturanlardan biri aya ğa kalktı; ahaliyi biraz teskin e- debildi. Sıra herkesin fikrindekini bil- miye gelmişti. Fakir ahalinin a- rasında dolaşıyordu. Gürüllüde | paralarını peşin #lan yardaklar) K bırakıp savuştukları için ahaliden rastgelene: — Bir şey düşününüz! Sonra soruyordu: — Uzakta bulunan oğlunuzu düşündünüz! — Hayır! — O halde işinizde terfi edip etmiyeceğinizi düşündünüz! — Hayır... — Anladım. Bir hastanız var. Onu düşündünüz! — Hayır!.. Hayır! — O halde söyleyin bakalım Ne düşünüyorsunuz? , —Bu budalalıklan “görmek İçin verdiğim parayı başka yer - den nasıl çıkaracağım? Onu dü - şünüyorum! Bütün tiyatro kahkahalarla gü bağırıyordu: lerek k ğ — Paraları geriyel.. Paraları Diyor. geriyel... Paraları Müsamere güç , Tarhanın tabuttan çıkarıldığı za- man etrafa dağıttığı muskaları herkes açıyor, yahut konfeti gibi biribirlerine atarak eğleniyorlar- (Arkası var) Hava Şehitleri İçin İhtifal I5 Mayısta Fatihte Merasim Yapılacak Perşembe günü saat 14 te Fa- tih parkında Tayyare Şehitleri ihtifali yapılacaktır, İhtifalde Tü. Ş men muzikası, piyade taburu, po- Tis taburu, Kız Muallim mektebi, Cümhuriyet kız Tisesi, İstanbul kız lisesi, Darüşşafaka, Hayriye, İstanbul, İstiklâl, Pertevniyal ve Vefa erkek liseleri talebesi bir geçit resmi yapacaklardır. Saat 14 ten 15 e kadar da bütün hava faaliyeti tatil, edilecektir, Merasime İstanbul merkez ko- mutanının işareti ile baslanacak ve ihtifalde bulunanlar, Hava Sehitlerini ve bütün şehitleri se- lâmlıyacaklardır. Bunu müteaikp Dün Yeni Bir JHasta Bakıcı Kursu Açıldı Bu Kursa Bugün de Talebe Alınacak Yardım Sevenler Cemiyeti i- dare heyeti bugün sabahleyin bir toplantı yapacaktır. Toplantıda cemiyete aza olan kadınlara ve- rilecek hüvivet ve taahhüt cüz- danları isi görüsülecektir. Cemi- vet, azalara verilmek üzere iki nevi cüzdan hazırlamış bulunma! tadır. Bunlardan birisi hamilleri- nin cemiyete menstin olduklarını bildirecek fotoğraflı vesikadır Diğeri de, azanm yıllık taahhü- datını gösterir beyannamedir. Cemiyet, bu cüzdan ve beyan- namelerin tevziine derhal başlı vacak ve verilecek paralarla ço- cuk kamplarının organizasyonu. nu İkmal edecektir. Gönüllü hasta bakicı kursları- na yazılmak istivenlerden Üni- versite mezunu evli kadınların de miiracatları kabul edilmistir. Diğer taraftan sskeri hastaha- nelerde vapılmakta olan gönüllü hasta bakıcı kursları cemiyetin acacağı kurslara muvazi olarak devam edecektir. Dün saat 14,40 da Gümüssuvu hastahanesinde dördüncü gönüllü hasta hüktet kursu acılmıstır. Ku” $a evli ve bekâr olmak fizere 27 at 14 ten 16,30 a kadar nevari ve ameli ders göreceklerdir. Bun. lardan istivenlere sabahtan aksa. ma kadar hastahsrede calısmak müsaadesi verilecek ve bu müd- det esnasında doktorların vizite. terinden de istifade ettirilmeleri temin edilecektir. Ru kurs Tem- muzun $İ inci Persembe pimi sona erecektir. Kursta muvaffak olanlara merasimle dinloma veri- terektir. Dünden itibaren baslamıs olan Gümüssuyu dördüncü gönüllü hasta bakıcı kursuna bu hafta i- “inde de talebe kaydedilebilecek. tir, Milli Şefin İmzalı © Fotografları Ankara, 12 (A. A.) — Rize. İ- nebolu ve Gerze vilâyet ve kaza merkezlerinden aldığımız telgraf. iar Milli Şef İsmet İnönü'nün imzaları ile hediye etmiş oldukla- rı fotoğrafilerin sevgi ve saygı tezahüratı arasında Parti ve Halkevlerinde seref mevkiine ko. nulduğunu bildirmektedir, p—— A Versay o muahedesiyle mahrum edilen Almanya, iki hazırlarken bu müstemlekeleri man İmparatorluğu arkasında TAN Tıbbi Müstahzarlar Kanununda Tadilât Yapılıyor Afişler ve Filmler Vasıtasiyle Uluorta Reklâm Yapılmasına Meydan Verilmiyecek Ankara, 12 (TAN) — Hükü- met, ispençiyeri ve tıbbi müstah. zarlar kanununun bazı maddeleri. nin tadili ve bu kanuna bazı hü- kümler ilâvesi hakkındaki kanun lâyihasını Meclise göndermistir. Bu lâyiha, merkez hfzıssıhha müessesesi: inkisafı ile serom ve asi istihzaratı memleket ihti vaçlarına yetecek mertebeye var- mıs olduğundan ve elde edilen şerom ve aşılar muafiyet itiba- riyle aranılan mükemmeliyeti ha. iz bulunmuş olduğundan haricten gelen bu gibi tedavi ve vikaye vasıtaları hakkındaki Okontrolü daha ziyade kuvvetlendirmek i- cin veni hükümleri ihtiva etmek tedir. Her vasıtadan istifade ederek bir takım afişler ve filmler vası- tasiyle lüzumsuz ve hattâ bâzan zararlı reklâmlar vanılmasının u- mumi sihhet ve halk iktisadiyatı bakımından doğru olmiyacağı dü. sönülmüstür. Bu itibarla cirkin olan bu hale bir nihayet vermek icin gazetelerden baska afiş sine. ma ve fadyo ile reklâm yapılma sekli icin lâyihaya ayrıca bazı hü. kümler konulmuştur. Lâyihada tahlil neticesinde saf ve formülüne muvafık olmıyan müstahzarları imal edenler hak- kında daha şiddetli ceza müeyyi- deleri tatbik olunması ileri sü- rülmektedir. Hariciye Memurları Arasında Nakil ve Tayinler Ankara, 12 (TAN) — 13 Tem- muz 1941 de tekaütlükleri icra e. dilecek olan Berlin Büyük Eleiliği müsteşarı Nurettin Ferah Alkent, Halep başkonsolosu Selim Fey- d 'n ve Halep muavin konso- losu Bekir Sıtkı Tedis'ten inhilâl eden memuriyetlere mezkür ta- rihte işe baslamak üzere yeni ta- yinler o yapılmıstır. e Bunlardan Berlin müsteşarlığını merkezden Kemal Nejat Kavur, Halen kon- solosluğuna merkezden Resat Or. han, Halep Kancılarlığına mer- kezden Rüstü Ozan tayin edil- miştir, Paris Büyük Elçiliği başkâtibi lmanya niçin harp ettiğini açıkça söyledi. ci cihan alacağını nunla iktifa etmiyeceğini bildirdi. Büyük bir Al- Avrupadaki milletlerin Alman nüfuzu, siyasi ve iktisadi tahakkümü altında Alman hegemonya- sına tâbi olacağını, Afrika kıtasında da Avrupa- nın, yani Alman İmparatorluğunun istismar ede- Fatin Rüştü Zorlu merkeze nak- lolunarak yerine merkezden Ce- mil Vafi, münhal bulunan Va. sington Büyük Elwliği kâtipliğine merkezden Zübeyir Aker ve evrak memurluğuna mer kezden Şadan Erman, Köstence konsolosluğu muavin konsoloslu- ğuna merkezden Ârif Ortac de- recsleriyle nakil ve tayin edil miştir, Başmuallimlerin Makam Ücretleri Ankara, 12 (TAN) — İlk mek. tep baş muallimlerine idari hiz- metlerine mukabil on liradan yir- mi liraya kadar verilmekte olan ücret, bu mikdarın yarısına indi- rilmektedir. | Yuğrulmuş Afyonlar Satın Alınacak Ankara, 12 (Radyo Gazetesi)— Toprak Mahsulleri ofisi bugüne kadar satın almıyarak sahipleri- ne iade etmiş olduğu mağşuş veya vuğurulmuş afyonları bir defaya mahsus olmak üzere satin almıya karar vermistir. Elinde: mağşuş veya yuğurul- muş afyon bulunanlar İstanbul ve Afyon isarda 10 Haziran akşamına kadar Toprak muhsul- Teri ofisine müracaat etmek mec» buriyetindedirler. Bu tarihten sonra yapılacak müracaatlar ka- bul edilmiyecektir. Dün Trenle Anadoluya Gidenler Kendi arzulariyle | İstanbulu terketmek için beyanname veren. lerden ikinci tren kafilesi dün saat 12.30 da Anadoluya hareket etmiştir. Bu trenle 684 kisinin gitmesi mukarrer olduğu halde 107 Kisi tristör. im Çarşambada Veda Müsameresi Carsamba, (TANI — İlk okul besinci sınıf talebesi imtiharlların sona ermesi dolayısivle bir cay ziyafeti overmislerdir. Mektep mezunlari bu ziyafeti bir veda müsameresi fle zenginlestirmiş- lerdir, AZ — — Harbe Girersek Bu Bir İstiklâl Harbi Olacaktır Yazan: Sabiha SERTEL kolonilerinden harbi: ve bu- , bütün emperyalizmin hiç birinin de âleti değiliz. Gerek Atatürk, gerek İnönü devletin siyasi, içti: tısadi programların, yaptıkları zaman, Türki nin anti » emperyalist bir devlet olduğunu, hi kimseden bir karış toprak istemediği gibi, kim- seye bir karış toprak vermek niyetinde olmadı- ğını tebarüz ettirdiler. Bu, böyle olduktan sonra bizim gireceğimiz harp, bi karşı açacağımız bir istiklâl mücadelesidir, * İ pantalon ve lâstik ayakkabı giye- | sporcu talabe “Dağ başını duman bir borazan tarafından verilecek “Ti"işareti üzerine kıtalar okullar ve subavlar selâm vaziyeti alacak. zamn, Almanya hesabına bütün Avrupanın zi- raileştirileceğini, sanayi mıntakalarmın Alman- ya tarafından tayin edileceğini, bütün Avrupa - amanımızda üç nevi harp vardır; 1 — Emperyalist devletler arasındaki | harpler, 2 — Milli kurtuluş kavgaları, (Müstemlekele- lar, siviller şapkalarını çıkaracak- İktısaden Almanyaya tabi müstemlekeler o- Tardır. Bu esnada Fatih parkında, Beyazıt ve Galata kulelerinde. resmi daire ve müesselerde ve Wmanda mevcut gemilerdeki bay. raklar yavas vavaş yarıya kadar #ndirileceklerdir. Bütün gemi ve fabrikalar, dü- düklerini calacaklardır. Herkes bütün nakliye vasıtaları bir daki- ka duracşklardır. Bir dakika bit- tikten sonra bavraklar yerlerine etlileceklerdir. Bunu müteakip tayyare âbidesi önünde ordu na- mına bir hava subayı tarafından nın Tacağını bildirdi. | | | tada mevcut olan İngiltere niçin harp ettiğini söylemedi, Yalnız. #mevendiyetini kurtarmak için harp ettiğini söy- lemekle iktifa etti, Bu ise, mütecaviz bir Alman emperyalizmi karşısında, Static bir emperyaliz- min yapacağı gayet tabii bir iştir. Fakat dünya- »ın müstakbel şekli hakkında salâhiyettarlar ta- rafından ortaya konmuş bir plân yoktur. Öyle dahi olsa, bugünkü harp, ne doktor Funk'un plâ- nı, ne de İngilterede utopist'leri; leri plânlarla halledilecek değildir. Harbin neti- cesi, henüz daha konuşulması erken bir mevzu- lere ileri sürecek - olmak tehlikesi realite, bugün bir hitabe söylenecektir. Hitabe yi Türk Hava Kurumu, Sehir meclisi ve yüksek okullar adına verilecek nutuklar takip edecek. tir, Nutuklar bitince müzika ms- tem havası çalacaktır. Sonra bir manga asker manevra fişeği ile havaya üç defa ateş edecektir. O gün kolordu, belediye. narti ve Hava Kurumu tamına Fatih Tavyare âbidesine çelenkler ko- nulacaktır. li devletlerin içinde bulundukları harptir, Bu harbin karşısında veya içinde, Avru- padoki bütün devletler Almanyanın hâki miyeti altıma girdikten sonra, bizim zin ne olacağıdır. x enüz mutlak surette harbe gireceğimizi bilmiyoruz. Çünkü bizim harbe girmemiz, mutlak surette bir tecavüze veya hazmi güç tek- Hiflere maruz kalmamıza bağlıdır. Bizim için te- miyeceğiz. cavüzi bir harp mevzuu bahis deği Bu iki Tin, yarım müstemlekelerin emperyalist devlet « karşı açtıkları harpler, isyanlar.) 3 — Proleter ihtilâllerine karşı, emperyilist devletlerin muhalif harpleri. ? Eğet bugün harbe girersek bizim harbimiz, bir milli kurtuluş harbidir. 1914 de girdiğimiz harp bir emperyalist harbi Alman İle beraber, dünyanın taksiminde kendimize his- seler almak emeliyle harbe girmiştik. Harbin | sonunda müstemleke veya yarım müstemleke | emperyalizmi karşısında açtığımız harp bir mil- | li kurtuluş harbi, bir istiklâl harbi idi. Bugün | eğer harbe gireceksek, bu, ikinci bir istikllâ har- | bi olacaktır. Bunun içindir ki, harbin sonunda İ dünyanın mukadderatını da ne doktor Funk'un | plânı, ne Almanyanın askeri muvaffakıyetleri, | ne de İngilteredeki utopist'lerin ileri sürecekleri | plânlar halletmiyecektir. Dünyanın mukaddera- | tını esaret altına giren milletlerin bu mil tuluş, kavgaları tayin edecektir. Yegâne meşrn | harp de, esarete karşı koyan duhili kavgalarla, | imparatorlukların istilâ harplerine karşı koyan | bu milli kurtuluş harpleridir. Eğer icap ederse | biz bu mücadeleyi ikinci defa tekrardan Gl Bayramının Programı | isti Taksim, Kadıköyünde Toplantılar Yapılacak 19 Mayıs Gençlik Bayramı programı vilâ tarafından ha- zırlanmış ve alâkâdarlara tebliğ edilmiştir. Bu sene Gençlik ve Spor Bayramı sabahleyin Tak- simde, öğleden 68 da Fener- bahce stadyomunda tesit edile- cektir. Merasime resmi ye husui bütün liseler, kız enstitüleri, mu allim mektepleri ve orta okulla- rın sporcu talebesi iştirak edecek- “ Taksimdeki merasim Taksimde Cümhuriyet âbidesi | meydanında yapılacak merasim su şekilde olacaktır: Saat 9,50 de başta Vali ve İstanbul komutanı olduğu hulde" Üniversite rektö- rü, Parti idare heyeti reisi, maa- rif ve beden terbiyesi müdürleri Taksimde toplanan 4540 sporcu- yu selâmlıyacaklardır, Bunu mü- teakip âbideye çelenkler konacak ve bandonun iştiraki ile bütün sporcular İstiklâl marşı söyliye- ceklerâir, Bu esnada tören yerindeki di- reğe bayrak çekilecektir. Bayrak çekme merasimini müteakip Vali ve Belediye reisi Dr. Lütfi Kırdar bayram münasebetiyle bir hita- bede bulunacaktır. Validen sonra Üniversite adına bir genç ihtisas- larını anlatacak, orta tedrisat 6- kulları adına söylenecek bir hi- İabeyi müteakip geçit resmine başlanacaktır ; Geçitresmi Resmi geçitte bulunacak kadın öğretmenler koyu renkli jüpki. lot, beyaz bluz ve kısa ökçeli a- yakkabı, erkek” öğretmenler de kisa kollu gömlek, beyaz uzun ceklerdir. Geçit resminden sonra almış,, marşmı söyliyerek ve &* na caddeyi takiben muayyen yer- | lere gideceklerdir. i Feneri 'ki merasim | Fenerbahce stadyomunda Süst| 16 da yapılacak spor müsabakala- | ri programı da söyle olacaktır: / | Stadyomda mektepler arasında | atletizm. ve mü al yapılacaktır, Müsabakalar yapılmadan önce sporcular müzika ile birlikte İs- tiklâl marsı söyliyecekler ve bu esnada izciler tarafından direğe bayrak cekilecektir. Bunu mütea- kip bütün talebe zenelik marsın söyliyecektir. Marştan sonra bir hitabe sövlenecek ve gecit resmi yapılacaktır. Gecit resmi bittik- ten sonra kız liselerinin 80 metre düz koşu, e) tonu müsabakaları, erkek liselerinin yüz, iki yüz, dört yüz, sekiz yüz, bin bes metrelik koşuları ile Balkan bay- / rak kosusu yapilacaktır, Sonra| disk, gülle ve cirit atmalar, tek a-! dım yüksek ve sırıkla atlamala.| lanacaktır. tevzi merasimi yapılacaktır. ADLİYEDE: Bir İdam Kararı Nakzedildi Bir müddet evvel Eyübün P: rinççi köyünde bir cinayet olmuş, Resul adinda bir genç ayni köy sakinlerinden İlüseyini tabanca i- le öldürmüş ve birinci ağır ceza mahkemesinde idama mahküm 8. dilmişti. Teymiz mahkemesi ta- rafından karar mahkümün İchi- ne bozulmuştur. Dün Resulün duruşmasına ye- niden O Başlanmıstır. Mahkeme nakz kararma uyduktan sonra söz alan müddelumumi muavini Zi va Yazgan, Resul hakkındaki i- dam kararının ağır hapse tah tini istemiştir. Mahkeme karar i- çin 28 Mayıs saat 14 e talik edil. mistir, Bir Kadın Mahküm Oldu — Sultanahmette oturan Rahime, tramvaydan atladığı için kendi. sine müdahale eden Alemdar po- lis merkezi mwürettebatından $İ numaralı polis 'Tevfiğe hakaret etmiş, elinde bulunan simidi me- murların vüzüne fırlatmış ve ce ketinin düğmelerini koparmıştır. Dün adliyeye verilen Rahime asliye sekizinci ceza mahkemesin. de yapılan — duruşma sonunda İ ay hapse ve 30 lira ağir Dara c€- bakalardan sonra mükâfat | he Kaza Kahramanının Cezası Yazan: Naci Sadullah Ü ç dört gün evvel iki mü nevver gencin. hayatın feci hir nihayet veren ve mâsum bir vatandaşı ölüm tel Tikesine maruz bırakan şu mahu ve meş'um (aksinin Harbiye kal dırımlarını saçtığı kanlar henüz kurumadı, Vükun, o faclaya sebebiyet ve len say noktalar vardır. Ve hiç şüphe vol ki, kanunun o mücrime vereceğ ceza, © sebeplerle mütenasip a Zırlıkta olacaktır. Fakat bunr rağmen, adaletin o mücrimin su Talına vuracağı şamar, müteam mit bir katile biçilen ceza kada şiddetli olamıyacaktır: Çünkü bi © facianın failini, bir kaza kahra matı saymıya mecburuz . Ve gerek o facianın gerek ben erlerinin mahiyet itibariyle ka za sayılması, orta yerde “kast cür mü” bulunmamasından ibarettir. Hukuki bakımdan konulan bir teşhisin bundan ileriye gideme - mesi de çok iidir. Vâkıa, şahit olduğumuz kazalarda ka - bahat faillere ait değildir. Hattâ bilâkis, cadde ortalarında a esrarkeşler kadar dalgın dolaşan birçok vatandaşlar, herhangi bir kazayı önleyebilecek tin miinhasıran başkaları tarafmdan gösterilme - sini ar gi ter, Ve onların dikkatsizlikleri yüzünden vuku - bulan kazaların failleri hakkında merhametli davranmak da mii - şahitlere düşen bir vicdan vazi - fesidir. Fakat, meselâ Harbiye facia - sında olduğu il uyanık bulunması lâzım gelen başım ispirtoyla dumanlamış, ve günü değilken piyasaya çıkardığı çift numaralı arabasının zabita tarafından görülmesi korkusiyle kırılasıca ayağının bütün kuvve - tiyle gaza basmış, ve onu dar caddelerde bir tayyare süratiy- le uçurarak tıpkı kudurmuş bir boğaya benzetmiş bulunan $0 « för, bir kaza failinin görebile. #i asgari müsamahaya bile lâyık değildir. irmiye Tazlasiyle müs - tehak olmuş sayılır; Çünkü onun ve onun gibilerin ikide birde ce- miyete derin acısını tattırdıkları birer cinayettir. Bunun içindir ki, gayri ihtiya- ri? “.— Acaba, diyorum, onları, kendi ellerinden, bizim çektiği - miz kadar ağır cezalara çarptır « mak mümkün değil mirlir?, Çünkü artık, o kabi faillerine biçtiğimiz âzami cezayı bile az bulmamak elimizden gel- miyor! * Vukubulmasının bilâ istisna bütün saikleri, failleri tarafın - câniyane bir. itinayla lanan o kanlı facinlara; “ za!,, adını vermekte devam eder- sek, vatandaşların ikide birde kazaya uğramalarına dı dan kurtuluşlarma şaşanz: Çün - kü sarhoş bir şoförün, 100 kilo - metre süratle » bekli: tirdiği lecek ölüm, ö bir kaza BELEDİYEDE İnşası İhale Edilen Yollar Belediye gerek hususi idare gerökse kendi bütçesinden ayrı len 580,000 Tiralık tahsisatla ve- niden yapılacak yolların bir liste- sini hazırlamıştır. Bu lisleye göre inşası yeni ihale edilen yollar sunlardır: Topkapı « Maltepe - Halkalı makadam şosesi, Hürriyeti ebedi ye - Kâğıthane makadam şos€si | Ayazağa - Kâjathane Alibey kö- yü yolu, Bu yolların ikmalinden sonre yol inşaat programına dahil diğe yolların ihaleleri yapılacaktır. Kullanılmış Kapaklar — Vek olan şikâyetler üzerine gazoz İ malâthanelerinde yapılan bir a raştırma sonunda kullarılmış ve tekrar “kullanılmak üzere çuval lara konulmuş pek cok sişe ka- pağı bulunmuştur. Bunlar ve kul lanılmıs kapaklarla kapatılmı i ku. (İT gazoz sisesi imha edilmistir. Sirkeci Rıhtımında Tüdilât Necip Nadir, | Sirkeci rıhtımında, vapur yoleu- imtihanları bi- | larının sandala binmeden doğru- tirdikten sonra evine gitmiş ve | dan doğruya karaya cikabilmeleri içeri girer girmez kalp sektesin- ; maksadiyle halen mevcut rıhtıma den düşüp ölmüstür. 35 seneden- | amudi bir rıhtım insast icin Li- beri memleket irfanina alışan | manlar umum müdürlüğü tara- bu kiymetli muallimin ani ölümü | fından Yapılan tetkikat bitmiş. bütün maarif mensupların: yeis | tir. Idare bu ini şimdilik üç tane zası ödemiye mahküm edilmistir Ölüm — Haydarpasa lises içinde bırakmıştır." duba ile halledecektir.