11 Haziran 1941 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

11 Haziran 1941 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

——— i.e. Yam Kamarasında (Baş tarafı 1 incide) çat ona haiz olduğu haktan fe- in imiyu Tazı olmak istemedi Suslarıdır. $vekil bu münasebetle Su- bukkında müzakerattan ev- n 3 beyanatta bulunmayı ken a de arzu ettiğini ve fokat “iği haberlerin henüz vürut 4 bulunduğunu söylemiş» İş 1 Sözleri mütenkip müzakere #mele partisinden Lee Smith hu yanatiyle « başlanmıştır agün yapılacak müzake - herhangi bir kin ve garez i5€ tesadüf ederse pek müte ze olacağını kaydettikten son iştir ki: gilidin tahliyesi düşmana E- izinde ve Çanakkaleye kar i büyük bir hareket tisi vermiştir. Bundan da- ihim olarak Alman Panzer Yının Sicilya ve Akdeniz çe yle iaşe, mühimmat ve tak- hi, Ulmelarına mâni olacak su- iliz filosu tarafından ya hareketleri de tahdide uğ- iıar. Asıl mesele yapılan rda değil, General Wavell KAİ zamanda birçok harp sah e kumanda etmesindedir. Şihnelerin hemen her birinde ' tarafın daha büyük kuv “iyle veya daha seri hare- yiyle karşılaşmıştır. Efkâr »ye meselâ neden Giritteki » e meydanlarının büyütül « 8 ve tahkim edilmemiş oldu İyi Ve müttefiklerin o: bu- Ve ları yedi ay zarfında neden yyare meydanları Bİ yy Solduğunu etmekte; Belisha'nın sözleri dah sonra söz alan eski Ye Nazırı Misler Hoore iv ilk siddetli tenkitlere wan hatip olmuş ve hükü- Mazide ihtimalleri tama- ölcmemiş ve lâzım ge birleri “müessir bir su- he tihaz etmemiş olmakla it- a etmişir. iv demiştir kiz iltere — donanmasının, bütün Te emirde, İskenderiyeden baş İŞ edebilecek bir üsse, ve İtal- şinma yakm bir yerde iltica cek bir emniyet İlmanına ma- “lmamak yüzünden harekât sa daralmıştır. Tayyarelerimizin Mite © yarayacak © meydanların diyeti de İtalyayı, are etti- lde, bombardıman o etme ii ölmuşter. Vemanlıların #irişi. bizlere Suda limanın- ”8 Girit tayyare o meydanların- İ, Silade imkânlarını o vermiş, "> çöllerindeki | küvvetlerimi - tan muhafazasını temin et Pakıt Girit, Almanların elin İk kavvetlere karşı ciddi bir ie, İS kadir tarla Harrani e İh remizin orada o balunması düş- İli Yumanlatan zerindeki | te- İminü İuırmağa pekâlâ kâfi ge- © Giritteki tayyare meydan- müdafaasınr temin edecek İr teni edilmemiştir, Kara ve kumandanlarımız. Giritte lâ- #tlen bütün salâhiyetleri hair |“ kendi hareketlerine mü“ Hürette yardım edecek ve ko- iş iracak © surette hazırlıklar yap olmaları kabili af değildir. '* meydanlarının İnşa ve t8 Almanlar, bizimkine ma Baha sert bir usul (tatbik ler, Bu meticeyi bizim de Mebilmemiz için ciddi surette Ktlandıralmış bir teyyare ko- “yaç vardır. Seykülceye ba- ise düşmanın ne süratiyle, dan sonra ez alan Church, bitmiş harekât hakkında değil, #ynl zamanda umum! veziyet ve atesi hakkımda da düşmana E #fşn etmeden hiç bir izahat İk Siyeceğini kaydettikten sonra “İran etmiştir dan Mülne, benden, Girit alt » zla bir milddet elimizde iken, İha Gok tayyare meydanı Jap- Ve bunları en yilkaele südn- ine koymıyarak bütün bu kayhattiğğimizi sordu ve eğer Almanların eline düşse 40 AL ti 7 bu öşi nasıl müessir bir si- İşe 3pataklarını hatırlattı, Herkes ha gec ki, mlçak ve yüksek atışı KEİ topları ve meydanları mü- aş İN sayyareler bulmadan, Gi- Taik mikdarda tayyare meyds- tnçağmz bir hata olurdu. Çünkü, ie hava yolu ile adaya makle- nan kıtalarının inmesini ko- kullanılır vaziyetle iki tay- ve )'lanı için niçin Mizumu kadar İN, eediği süaline cevap vermek iy, epiların bu İş için tasarruf e- a gp edilemiyeceği meselesini pa- te almak icap edecektir. tag tab geniş bir sahaya götür- » Bütün bu emada, Atlantik ig öss 1, pirekie Maker Wuler ve Heinkel tayya- yü, hücümlarmı tard için çok Yay İkelarlarda ticaret vapurları» girilmiş ve bu sirretle bu tay- Nİ yi Zararları azaltılmıstır. Bun likeit bizim burada, şiddetli ve 9 'umlar slimda bulunan 2 pızın, tayyare fab bey ii devam etmişti ve fayda- Giride konabilecek t0p- İskenderiye'de Ölenlerin Sayısı 550 yi Buluyor be | Şehrin Tahliyesine Devam Edilmektedir İ Kahire, 10 (A. A.) — Mısır Başvekili dün İskenderiyed Kahireye dönmüş ve geçen Çi yı gecesi Alman hava akını esnasında 147 ve geçen Cumartesi gecesi yapılan akın esnasında da takriben 400 kişinin öldüğünü bildirmiştir. Kral Faruk İskenderiyeden ge len muhacirlere tevzi edilmek ü- zere Kahire İstasyonuna mühim mikdarda viyecek gönderilmesini emretmiştir. Kral ailesine men- sup diğer azadan bir coğu da ayhi suretle hareket eylemistir. Kahirede 6! konulan mekteple. re takriben 200.000 kişi yerleşti- rilmistir, Tahliye devam ediyor İskenderiye, 10 (A. A) — Hava bombardımanlarından sonra halk İskenderiyeden o kadar cabuk u- zaklasmak İstiyor ki, kadınlar ve hattâ bebekler bile vagonlar ü- zerinde seyahat etmektedir. Ga- rın bütün methalleri asker ta- rafından tutulmuş olup kapı ancak müavyen saatlerde acıl maktadır. Hıncahınc dolu trenler hareket ettikce, müteakip trenle re binecek olanlar tarafından şid- detle slkışlanmaktadır. Pazar gü nü trenle 40 bin kisi sehri ter ketmiştir.. Demiryolları İdaresi #rkânından bir zat önümüzdeki iki gün icinde iki üc misli fazla insanın İskenderiyeden ayrılaca- i söylemiştir. *i muhafaza etmek» tedir İngiliz resmi tebliği Kahire, 10 (A. A.) — “Resmi tebliğ”; Libyada. hudut mıntaka- ! smda bazı kesif faaliyetleri ol- muştur. Tobruk etrafında vazi-! vette değisiklik yoktur. Habesistanda, göller ve Omo muharebeleri neticesinde yeni- den 115 bin kilometre kare İtal- van tonrağı elimize geçmiştir. Dağlık arazinin, fena yolların ve &i büvük güclüklere rağmen en 17 4 İtalvan tümeni muharebeler asnasında ihmha edilmis veva da- #ıtılmıstar. Jimma ö: e her türlü ciddi mukavemeti kırdık ve harekât müsait olarak devam etmektedir. Macar Başvekili Amiral Horti'ye İzahat Verdi Budapeşte, 10 (A.A) — “Ste- fsni,, Basvekil Bardosey. Naibi Saltanat tarafından kabul edil - miştir. Başvekil, müşarünileyhe Romadaki görüşmeleri hakkında malümat ve izahat vermiştir. rikalarımızın veyahut Ilmanlarmmızın ve şehirlerimizin, orta şerktaki harp dolayısiyle son altı yahut yedi a i- çinde, toplarının daha fazla szaltılması veyahut daha fezla topla teçhiz edil- resi İcap edip etmediği meselesini na- tar! Gikkate almanız Mrımdır, Ayr- ca, orta şark gönderdiğimiz ber ser. Kaplan geçmesi icabettiği için, ekse- riyetle üç ay âtl kalmaktadır. Akdenizde harp için, büyük risk- ler aldık ve İngilterede çok <idâi rahrelere karsı koyduk. bütün kay- naklarımız hakkında tam ve ya” kın malömstz olmadan ve bu kay- nakların. karşılaştığı muhtelif tes lepleri tam bir tetkike tâbi tut smadan, hiç kimse, Girit tayyare meydanlar: #akviy» etmek ve faz- lalaştırmak için daha büyük risk ler almamız veyahut kendimizi 8- navatanda daha kuvvetli bir darbe- lenmeğe maruz bırakmamız icabet öğini takdir edemez Bununla beraber, Yunan kükü - metinin bizi Giride davet ettiği da- kökadan itibaren, mühim denir üssü olarak Suda koyunu müdafa İ- cin, civardaki tayyare o meydanını genişletmek İçin ve bu deniz üssü Bir Alman Denizaltısı (Baş tarafı 1 incide) bir hâdise teskil etmektedir. Bu hâdise, bundan evvel bir Ame- rika hsrp gemisinin de karsılaş- mış olduğu ve bir Alman deni- zaltınsının belki de batmış ol - masiyle neticelenen hâdiseye in- zimam etmektedir. Binaenaleyb bütün bunlar vahim sartlar ih- daş etmişlerdir. Bu zet demiş tir ki: “Normal bir ticaret yolu üze- rinde aşikâr bir Amerikan misinin torpillenmesi Amerika- ya meydan okumaktır. Simdi- ve kadar bu gemiden 11 kişi kur tarılmıstır. A rında 3 kadın ve bir çocuk olan 35 kişi kayıp- tar... Vaşington 10 (A.A.) — Sün- gü takmış piyadeler. hafif mit- ralyözler taşıyan zırhlı otomo- biller ve müteaddit kamyonlarla getirilen ihtiyat . kuvvetlerinin vardımı İle dün geç vakit North Americain Aviation Company fabrikasmdaki obeş bin kadar grevci ile taraftarlarının büyük bir kısmının fabrikadan 2 kilo - metre mesafeye sürmeğe mu- vaffek olmuşlardır. Roosevelt'in beyanatı Vaşington 10 (A.A.) — North Americaln Avlation kumpanyası tayyare fabrikasının asker ta- rafından işgaline ait emrin im-|*9$ zasını müteakip Roosevelt bir beyanat neşretmiştir. Bu beya- patta ezcümle şöyle denilmek- tedir: “Fabrikanın tekrar açılmasını temine karar vermiş bulunu - vorum.. Fabrikanın derhal fa- aliyete geçmesi olizimdir. i mümessilleriyle yanılan bir laşma mucibince tavassuf g- meleri devam ettiği müddetçe imalâta devam olunacaktı, A- mele bu anlaşmaya rieyet etmi- yerek bir hel caresi bulmak i- çin müzakereler cereyan etti- sırada faaliyetini tatil etmiş- tir. Bu vaziyet Birlesik Dev- letlerin müdeafaşma ciddi suret te zarar vermis bulunmakta dır. Bu sebeple ve ordunun baş - kumandanı sıfatiyle fabrikanm tekra rişe baslamasına karar ver- imalâta tekrar başlanmcıya ka- dim... Roosevelt normal bir tarzda dar fabrikanın ordu emrinde ca- laştırılmasını emrettiğini tasrih ediyor. Çiftçi Mallarına Yapılan Zararlar (Baş turafı 1 incide) Bu vaziyette olan bir adamın duyacağı derin infial onu bir ta - kım şuursuz hareketlere de sevke debilir, Işte ziraat encümeni msz batasında mevcudiyetine işaret olunan bitmez tükenmez kavga ve cinayetlerin ve nesilden nesile intikal ettiği tebarüz ottirilen kin ve garezlerin sebebini bu derin infialde aramahdır. Bu itibarla hükümetin verdiği Jâyihanm mu- cip sebeplerinde izah edildiği veç hile iktisadi olduğu kadar mai bakımdan da hayırlı neti Ve edebilecek bir mahiyet & ğ “Ancak, faili meçhul olan za- Tarların derhal ödenmesine mute allik hükümlerin tatbikatta bir çok suilstimallere yol açabileceği hususu da nazardan uzak tutul - mamalıdır. Malını satmak külfe- tinden kurtulmak istiyen veya ma İma bir zarar yapıldığı Mdiasiyle koruma sandığından para çekmek hevesine kapılabilecek suiniyet erbabına bu arzuların mevkii fi- ile isal edecek imkânların veril - memesi lâzımdır. Tesbit olunan zararın dörtte üçünün ödenmesi ve bu suretle ödenen mebliğın hiçbir halde yirmi litayı tecavüz eylememesi mal sahibi tarafından koruma sandığından para âlmek maksadiyle yapılan veya yaptırır lan zararların bütün masraflsriy le birlikte iki misli olarak ken - disine ödettirilmesi bu yoldaki sujistimalleri önliyebilecek hü - kümlerdendir. ile bu tayyare meydanına Akdeniz- de diğer stratejik noktalardan bileceğimiz e kanaatinde bulunduğu- müz en çok miktarda yüksek ve alçak atışlı toplar o vetmek © için tedbirler aldik. Nakliyatta odüşmün hücumuna (karşı, düşmanın o çek büyük bir gayretini icabettirmek için kâfi tedbirler aldık, Fakat denizler- de bir çok adalar ve stratelik mok- talar vardır ve her yerde emniyetle olmu çalışmak biç bir yerde kuv- vetli bulunmamak demek olur. Binaenaleyh eğer Avam Kamarası bu meselelere tafsilâtiyle nüfuz ede- bilse, © kuvvetlerimizin doğu bir tarrda tevsi edilmiş olduğu kanan- tine varırdı, Fekst rakamlar ver meden ve vakılar İleri sürmeden - ki bunu yapmamı kimse istemiye- cektir- Avam Kamarası için ve hat- di gazeteler için bu meselede doğ- Yu olarak nisbetli ve mütevazin bir bükme varmak tamamiyle imkânsiz- dir. Hilen kullanlmıyarak şurada burada yatan biyük miktarda hava dafi toplarımız ve tayyrelerimiz oi- duğunu sanan kimse, mükemmel bir ahamaktıt., “Löyihada her ne kadar çiftçi malına yapılan zarardan mutlak surette bahsedilmiş ise de vahşi hayvanlar veya haşerat tarafın - dan iras edilen zararlar için san- dıktan hiçbir tediyatta bulunul - maması tabiidir, Mürakabe heyet lerinin ittihaz edecekleri tedbir - lere aykırı harekette bulunanlar- dan koruma veya ihtiyar meclis- lerince bir liradan beş liraya ka- dar hafif para cezası alınacağına! dair olan 31 inci maddeye ayrıca başı boş yakslanan hayvanların beherinden beş kuruştan 50 ku - Tüşa kadar ceza alınacağı hakkım da bir fıkra ilâvesine ekseriyetle karar verilmiştir.,, Sovyetler Birliği Teslihat Komiserliği Moskova, 10 (A.A) — Yüksek Sovyet meclisi riyaset divanı ta - rafından neşredilen bir kararna- me ile Dimitri Ustinov teslihat komliserliğine tayin edilmiştir, TAN Askeri Vaziyet (Baş tarafı 1 incide) minat altına almış, Almanların Arap memleketlerinde yapabile- «ekleri tahrikâta da nihayet ver- miş olacaklardır. Iraklan sonra Suriyenin işgali Ingilizleri Orta Şarkta yalnız askerlikçe d siyaseten de haylı kuyvetlendi miş olacaktır, k* İngilizlere Göre: Tagiliz askeri mütehassıs İngilterenin bu yaz için takip ettiği askeri taktiğini yöy- le izah ediyor; “Ingiltere hazırlığını henüz bi- tirmemiştir. Amerikan yardımı da hâlâ son süratini iktisap etme miştir. Bu hazırlıklar tamamla - na ihtiyacı vardır, Balkan ve Gi - rit harbi ile iki ay kazanılmıştır. Şimdi önümüzdeki aylar içinde takip edeceğimiz taktik şu olacak tar: i — Alman taarruzunu hayati noktalarda yavaşlatmak ve müm» künse kırmak. Giritten sonra Al man hedefi Süveyş-kanalıdır, Ka nala yapılacak taarruzu Süvey: ten evvel kırmak lâzımdır, Suri ye bu maksatla işgal edilinekte- dir. Suriyenin işgali ile Süveyşin ğ ce tehlikeden ve tehdit - ten kurtarılmış ve Alman İleri hareketi bu cephede durdurul «| muş olacaktır. * 2 — Atlantik harbine gelince, Mister Roosevelt'in son kararı, Amerikan harp gemilerinin Tngis liz kuvvetleri yanında yer aldık- larına inanmak O lüzemgeldiğini gösteriyor. Almanların bu yarı ma nasıl mâni olacakları anlaşıla- mıyor, Bu yardım tahakkuk edin» ee İse, İngiltere taarruz kabili - yetini kazanacak ve harp yeni bir safhaya girecektir.,, Ak Almanlara Göre: Iman askeri mütehassıları- nın fikrine göre ise vazi - yet şudur: 1 — Suriyede Alman askeri yoktur ve Almanya Hiçbir zaman Süveyşe Suriye yoluyla gitmeyi düşünmemiştir. Almanyanın Or. ta Şarkta takip ettiği asköri. tak- tik tamamen başkadır. Gitidi al- dıktan sonra Almanya Afrika sa- hillerine 200 mil mesafeye sokul. muştur, Giritten kalkan tayyare- lerle Tskenderiyeyi mütemadi su- İrette bombardıman ederek tahrip etmek ve Ingiliz donanmasını bu- radan çıkarmak mümkündür, Ay ni zamanda Giritten hava yoluy- Ja şimali Afrikaya benzin, harp malzemesi, hattâ asker nakli mümkündür. Bu suretle Al- manya şimali Afrikadaki kuv- vwetlerini süratle ve kolaylık - la takviye imkân (temin etmiştir, Bir taraftan Iskenderi- yeyi bombardıman ederek Ingi - liz donanmasını bir üssünden mah rum ederken, diğer | taraftan Sollumdaki kuvvetlerin takviye edilmesi şimali Afrikadaki mih - ver kuvvetlerinin taarruz kahili- yetini arttıracaktır, Zaten Süvey- se buradan daha kolay ve daha çabuk gidilir. Onun için Alman » yanm Suriyeye ihtiyacı yoktur ve yine bü sebepledir ki, Almanya Suriye harbi ile alâkadar değil- dir, 2 — Alman askeri mahatili de tekrar kat'i harbin Atlantikte ya pılacağını tekrara başlamışlardır. Hattâ yeniden İngiltereye asker ihracı teşebbüsleri bahis mevzou olmıya başlamıştır. Şimdilik muhakkak olan şudur ki, Almanların Suriyeyi kaybet- miş olmaları, Akdeniz harbinin istikametini değiştirecek derece - de büyük bir ehemmiyeti haizdir. —————— 1e,000 Çuval Kahve Derhal Tevzi Ediliyor (Baş tarafı 1 incide) "Temmuz nihayetinde tekrar iki aylık tevzlat yapılacaktır. Haziran vd Temmuz ayları İ- cin vilâyetlere ayrılan kahve mikdarını gösterir liste şudur: Afyon 176, Ağrı 34, Amasya , Ankara 700, Antalya 142, Aydın 78, Balıkesir 268, Bilecik 36, Bingöl 20, Bitlis 20, Bolu 72, Burdur 34, Bursa 384, Çanakka- le 84, Çankırı 50, Çoruh 42, Ço- rum 84, Denizli 80, Diyarbakır 144, Edirne 142, Elâzığ 106, Er- zincan 44, Erzurum 106, Eskişe- hir 172. Gazlantep 256, Giresun 78, Gümüşhane 90, Hakâri 1 Hatay 136, İçel 144, İsparta 48, İstanbul 1364, İzmir 712. Kars 98, Kastamonu 102. Kayseri 1286 Kırklareli 72, Kirsehir 42, Koca- «li 208, Konya 520, Kütahya 100, Malatya 232, Manisa 254. Maraş 112, Mardin 70, Siirt 40, Sinop B4; Sivas 280, Tekirdağ 60, To- kat 86, Trabzon 216, Tunçeli 26, Urfa 136, Van 32. Yozgat 76. Zonguldak 194 çuval kahve ala-| caklarlır. İaşe Müsteşarının tetkikleri Anki, 10 (TAN) — İaşe müs- Fransaya Teklifler (Baş tarafı 1 incide) “Fransayı kurtarmak için ha- yatını Fransaya - vakfelmis olan ı şefimize ne kadar minnettar ol ak azdır. Fransa, henüz kurta- rılmış değildir. Akim münakaşa- ların ve hükümete karşı aci ton- kitlerin zamanı gelmemiştir. Bu gün, disiplin ve birlik zamanıdır. Muvaffak olması için, Mareşal Petain hükümetine, cesarct, a- zim ve sebat, nefis foragati ve milletin müzahereti lâzımdır. E- ğer millet bunu anlamak istemez- se ölecektir. Fransız hükümetinin üç vazi- fesi vardır: 1 — Fransız milletinin bugün- kü vaziyetirli iyileştirmek. 2 — Bir mağlâbun yapabilece. ği nisbette sulhü hazirlamak. 3 — Yeni Avrupada Fransanın Likbalini hazırlamak. Sımu hatırlamanız İyi olur ki, mütareke sulh değildir, Mütare- ke Almanya ve bizim tsrafları- mızdan imzalanmış bir vesika ol. duğunden eğer bunu tadil etmek istiyorsak, Almanva ile müzake- re etmemiz lâzımdır. Simdiden ve muhasematın ni- hayetini beklemeden, hüküme- vazifesi, şerefli bir sulhün te- sisine müsait bir hava yaratacak tarzda hareket etmektir. Eğer böyle bir hava yaratılmazsa, Fransa için felâketli bir sulhtan korkacağım. Yeni Avrupa. mazisinin, mede. niyetinin ve kültürünün Avrupa manzumesinde kendisine İşgal hakkını verdiği mevkie konmuş Fransasız yasayamıyacaktır... Mrl, Petain Franco'ya bir mesaj gönderdi Vichy 10 (A.A) —“D.N.B., İyi malümat alan mahfiller - den öğrenildiğine göre pazar Kü” nü İspanyaya hareket eden Kar- dinal Gerlier General Franco- ya Mareşal Petain'in hususi bir mesajın götürmektedir. Bir kaç gün Vichy'de kalan Kardinal Gerlier hususi bir ve- zife almak üzere Mareşal Pe- tein ve Amiral Darlan ile gö rüsmüştür. di Alman - Fransız işbirliği karşısında Amerika Vaşineteon 10 (A-A.) — sız büyük eleisi Haye ile Cor- dell Hull arasnda dün yapi - lan mülâkatfan sonra Hariciye Nezaretinden öğrenildiğine gö- re, Amerika hükümeti ze z Alman isbirliğini ; tenkit tarzı vü KX Ti açık eyi NE reçek hiç bir sel ama- miştir. Suriyeye girmesine gelince, iyi malümat alan mahfillerde işaret edildiği- ne göre, İrakta şi hava hareketi yaparken Pran- sızlar Suriye'nin Almanlar ta- rafından üs olarak kullanılma- sına mümanaat etmemişler ve Suriyeyi Almanlara karşı mü- Gafaa edememislerdir. Bu mah- fillere göre Fransızların — İn- gilizlere karsı alacakları vazi- yet bu bakımdan mütalea edil- mek lâzımdır. Fransız Fas'ı meselesi Londra 10 (A.A) Daily Telegraph gazetesi yazıyor: İs- pahyol Fası fevkalâde komiseri General Argaz, hükümetiyle is- tişarelerde bulunmak üzere Mad ride gelmiştir. Hükümetiyle yapacağı konuş- malarda her halde Fransız Fa- sından bir kısmının İspanyaya terki meselesi de görüşülecek- tir. Paristen ayrılan elçilikler Paris 10 (A.A) — Pariste bu- lunmakta olan 36 eleiliğin 2,000 Azası bugün Paristen hareket ederek Vichy'ye gidecektir. Siyasi mümessillerin hareke- ti üzerine konsolosların Paris- te kalmasına müsaade edilmistir. Konsoloslar kendilerini Alman makamları nezdinde temsil et- mek üzere ittifakla Macar kon- solosu, Binder'i secmislerdir. Yeni devlet nazırı Paris 10 (A.A) — Resmen bildirildiğine göre, Benoit Me - chin devlet nazırlığına tayin olunmustur. Bu sıfatla da ka- bine toplantılarına istirak ede- cek ve bilhassa Almanya ile vapılmakta olan o müzakerelere müteallik meselelerle meşgul 0- lacaktır. N Mechin simdiye kadar Ami- ral Darlan'ın mesai arkadası 0- larak Almanya ile son yapılan müzakerslera istirak (o etmistir. 0, | teşarı beraberindeki umum mü- dürlerle beraber İskenderun ve Mersindeki ticaret ve petrol ©- fislerinin çalışma ve kurulma tarzlarım etmiştir. Diğer vilâyetlerde kurulacak tase müdürlükleri ve bunların vazifelerihe ait hazırlıklar da bit mek üzeredir. Diğer taraftan Mısırdan gelen beş bin ton sekerin Mersine ci- karılmasına devâm (olunmakta dır. Vekâletle temaslarım bitiren petrol ve ticaret ofisleri umum müdürleri bu aksam İstanbula hareket etmislerdir. Suriye'de (Baş tarafı 1 incide) * Kahire, 10 (A. A) — "Rew ter”: İngiliz hava kuvvetleri u- mumi karargâhının tebliği, İngi- liz kuvvetlerinin, Şam'a elli kilo- metre mesafede Sanamein'e var- mış olduklarını ve İngiliz avcıla- rinan, İngiliz motörlü nak larını bombardımana teşebbüs e- den düşman (tayyarelerini £uri püskürttüklerini bildirmektedir. İngilizler Şam'a yaklaştı Kahire, 10 (A, A) — Askeri mahfillere göre, Mmgiliz ileri um surları, Şama 25 kilometre mesa. fede Ma Londra, 10 (A, A.) — Son ma- Tümat İngiliz kıtalarının Sama doğru ilerlemiş olduklarını gös- termekle beraberi iyi haber alan Londra mahfilleri. Şamın isgal e- dilmiş olduğu hakkında bü akşam teyit almamış bulunduklarını bil. dirmislerdir. Engeller kaldırıldı Kahire, 10 (A. A.) — Reuter: Suriye sahil yolu üzerindeki tah- ribatın teşkil ettiği engeller şim- di kaldırılmıştır. Ve İngiliz kuv- vetlerinin ileri hareketi devam etmektedir. yi Fransız tebliğine göre Beyrut, 10 (A. A.) — Fransız ordusu başkumandanlığının teb- liği: Gündüzün harekâtın bariz vasfını kara ve hava faaliyetleri- nin sarih bir tarzda ağırlaşmış ol. ması teşkil eder. Yalnız Merciun. da İngilizler topçunun müzahere- tivle bir taarruz yapmışlardır. Bu taarruz tardedilmiştir. Lübnan'ın cebubunda düşman, açıklarda harekâtta bulunan harp gemilerinin kuvvetli müzahere- tine rağmen ilerliyememiştir. Cenupta, keşif kollarımız bil- hassa taarruz hareketinde bulun- muşlardır, Cebeli düruz'da kaydedilecek bir sey yoktur. Hava kuvvetlerimiz düşman kıtaları tecemmülerini bombar- dıman etmişlerdir. Rayak ve Tüdmür tayyare meydanları düş- man tarafından neticesiz bombar- dıman edilmistir. Gelen Fransız tayyareleri Beyrut, 10 (A. A.) Fransız ha- va filoları yaptıkları cüretli bir uçuştan sonra şimali Afrikadan Suriyeye gelmişlerdir. Vichy'den verilen tafsilât Vichy, 10 (AA) — “Of 9 Haziran öğleden sonra ve 10 Haziran sabahı, Lübnan sahili ile Cebelidüruz arasında harekette bulunan ve birisi zırhlı olmak ü- zere müteaddit fırkadan mürek- kep olan mgiliz ve De Gavli'cu| kuvvetler, Beyrut ve Şam istika- metinde yeniden gayret sarfet- mişlerdir. Cebelidüruz ile Her- mon dağları arasında Juneytra ve Şeyy - Meskin ileri Fransız kara. kolları garnizonları, kendilerine verilmiş olan tehir etme vazifele- rini yaptıktan ve düşmana ciddi zaylat verdirdikten sonra geri Çe- kilmişlerdir. Düşman, bu sabah Sassa'nın cenubunda Merceyun- Leja çöl mıntakasının garp hu- dudu umumi hattı üzerinde dur. durulmuştur, Lübnan'ın cenubun da sahil mıntakasında, İngilizler, Fransız kıtalarının mukavemeti. ni kırmaya teşebbüs etmişlerse de muvaffak olamamışlardır. Hü- cumlar, harp gemilerinin top &- teşinin müzaheretiyle zırhlı un- surlar tarafından yapılmıştır. Li- tane nehrinin mansabında şimul sahiline cıkmaya- muvaffak olan cüzütamlar, mukabil hücuma ma- Tuz bırakılmışlardır. Fransız hava kuvvetleri, mü- dafan İle işbirliği yapmak icin kayıplara bakmadan çalışmakta- dır. Dün gündüz, Suriyenin ce- 'nup mıntakasında düşman mevzi- Terini bombardıman etmiş ve İn- giliz deniz cüzütamlarına karşı yapılan harekâta muvaffakıyetle iştirak eylemistir. Dört avcı tay- varesi düsürülmüştür. Müttetiklere iltihak eden Fransız subayları Kudüs, 10 (A. A.) — Mühim mikdarda Fransız subayları Hür Fransız ve İmparatorluk kuvvet- lerine iltihak etmişler, diğer bir cokları da dövüşmekten vazgeç- mislerdir. Bir sözcünün ifşa etfiğine gö- re Pazar günü öğleden sonra ile- ri hareketi 60 kilometre derinli- dini bulmustur. Dağınık mukave- met merkezlerine tesadüf edil- mektedir. İngiliz zayiatı çok az- dır. "© Dürziler de müzahir Kudüs, 10 (A. A) — Suriye hududundan gelen haberlere gö- ve Dürziler, müttefik kuvvetleri- ni en hararetli bir tarzda karsı- 'amaktadırlar. Müttefiklerin ds- vasına taraftar olanlar arasında Sultan Elatraş da bulunmaktadır Sültan Elatras, Fransızlara kar- « yapılan 1926 isyan bastırıl dıktan sonra Amman'a iltica & misti, Vichy'nin 3 tekzibi iehy, 10 (A. A) — "D.N. B. by askeri mahfillerin Şems | Ankaradaki Fransız Sefiri J. Henry Dün Vefat Etti Ankara 10 (A.A.) — Fransa - nin Ankara bü; elcis Jules Henry bügün saat 1443 te nü- mune hastahanesinde vefat et - miştir. Jules Henrv, cümartesi günü birdenbire hastalanarak nümune bastahantsine kaldırılmış ve 0- rada doktorlar tarafından bir konsültasyon yapılmıştır. Neti- vede hastalığın kangren olmus ve delinmiş apandisit olduğu anlaşılmış ve kendisine o ak şam bir ameliyat yapılarak te - davisine fennin bütün vasıtala- riyle çalışılmış ise de kendisini kurtarmak kabil olamamıştır. Jules Henry, buraya Fran- sız mütarekesinden sonra gel - miş ve çok müşkül serajt icinde vazifesini ifa etmekle beraber kendisini herkese sevdirerek u- ve ve teveccüh kazanmıştır atı, bütün Ankara mahfille - rinde çok derin bir teessürle karşılanmıştır. Yunanistanı İtalya İşgal Edecek (Baş tarafı 1 incide) başlamak, Üzerimize o munram bir teşikflât gayretini almak demekti, Ki- talar da mevsimin ağır güştükleriyle karşılaşacaklardı. İtalyan katalari ta rafından — Teşrinisani, Kânunuevvel, Kâmunusuni ve Şubat ayları zarfın» da sitoik denecek bir disiplinle tahama wül edilen gayretler, hakikaten fey- kalâde olmuştur. Harekâtın beşlangın cinda Bu menfi unsurlar yanında, kışın girmesi iki fayda ifade ediyordu: Gemt Kafilelerinin seyrini kolaylaştı. tan ve emniyetini arltıran uzün gecce ler ve zutmaya karsı tahaftız. Eğer sefere ilkbahar bidsyetinden sonr başlamış olsaydık, Arnavutluk sahilin nin bu hakiki felâlketinden kendimle 2i kurtaramazdık, 3 Hazirandanberi | “Arnavufluktaki İtalyan kuvvetleri başkumandanı bts Yunan General Visconti Prasca, Epik seferinin şer! ve müssit bir sürettd inkişaf edeceği Kandatinde idi, Ros ma genelkurmâyları ve bizzat benin taraflarımızdan tasvip edilen plân, mukni ve mantıki idi Şarkta, Julia ırkasının Yanya arkasında Meçovd geçidine varabilmesi ve garpte, mor“ mal piyade trkalarınn Kelsmas'ı gös şerek ve Yunyayı düşürerek Narde istiksmetine ilerliyebilmesi le bir İsis kaç merevrası yapılacaktı. Merket yolu ise, Kalibaki istikametinde baro- ket ederek düşmanı orada muharebe ye mecbur eyliyecek ve Metaksas hata tinin munzam müdafaslarını parça hyacaktı. Ağustosta elinde yalnız"5 fırka Btu“ lunan Arnavutluk orduları başkuma danlığı, 28 Teşrinievvelde aşağıdak cüzütamlara malik bulunuyordu: Julla Alp kılası, Centauro zirh fırkam Ferrera, Sienne, Piemonte, Venedik Arezzo ve Parmi fekaları, biztnet kum- baraet alayı, Üç süvari alayı, Bazin #4 Arnavut taburu ile olmak üzer bu fırkalar takviye edilmiş bulumu. yordu. Julla #rkasının Pindus dağları tepe lerinden ilerleyişi fevkalâde güç ol muştur. “Yağmurlar ve çamurlaria $. til bir vaziyete gelen merkez motörlü kölu Kalibaki'yi yarmıya muvaffak: o Yamamıştır Kelamas'ın taşması, Senne fırkasım beş gün tutmuşlur, 6 Te rinisanide, kumandanlık, Julla furkasa- na, Koniça üzerine geri çekilmek emi: rini vermiştir, Meçovaya yatnız bi merhele kulaya kadar ilerlemiş olas Julin fırkası geri dönmek ve mütesd. dit defa kanlı ve şiddetli muharebe lerle kendisine yol acmak meeburiye tinde kalmıştır. uların mukabil tsarruz hareketi başı lamış ve Yunanlar, “Teptinisanidı Güriceye ve Kânunvevvelde Egirin varmışlardır. Yiman teşebbüs devresinin, Kusu tanım ve Klarista'nın Paradite'ye ka- dar “Mali hattı denen battm zaptı &- le nihayetlenmiş telâkki olunabilir.,, (Anadolu Ajansı, nutkun ma baadini dün gece yetiştirememiş. tir) — ———— de bugün beyan edildiğine gör İngiliz propagandasının verdiğ haberler hilâfına olarak Suriye de ve Lübnandaki Fransız mü dafan hattı tehlikede değildir ve bütün faarruzlara mukavemet et. miştir. Yine ayni mahfillerde Almar maraşütcülerinin Suriyeye geldiği hakkındaki yalan haberler de tek | zip edilmektedir. Bundan baska, Suriyede Fran. sız muharipleri arasında bir çok Denpiarın d ge vi cok as kerlerin İngilizler tarafına gec. ÖR al haberler de doğ vu değildir. Beyrut, 10 (A, A.) — Süöevde ile Merefun'un düsman kwwvet. leri tarafından isgal edildiği ha, berleri kati olarak tekzip edil mektedir. Julla'ım geri çekilmesiyle, Yunan.