8 Temmuz 1941 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

8 Temmuz 1941 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

$-7-901 TAN YANE t ” ra ör 'RAMER KONGRESİ “arif Vekilinin Bir Nutku İle çıldı ve Dünden İtibaren Çalışmalarına Başladı (Baş tarafı 1 incide) lanan anketlere gelen ve bu hususta yapılan etrafında da izahat ve- v nları ilâve etti inef Baslıca üc mesele üzerin- genğikul olmamız lâzım geli- krefünlardan biri imlâ mese- ımp$ Arkadaşlar şikâyet edi- Muf ve diyorlar ki, bir kelime vallınta baska, diğer bir ki - hurbaska, gazetelerde ise bas- Lütdilde yazılmaktadır. Tedris es.sveti bu işi bir esasa bağ - xatihzi icap ettirmektedir. Tük Dil.Cemiyeti bu mesele dustde bir bucuk senedenberi #yleaktadır. Diğer taraftan yi- ak*ket mahiyetinde bir proje © mevcut bulunmaktadır. ie Pitde imlâya esas olan gö- İ ne olduğu sorulmakta - 1 İ İrdan sonra bunları bir e İ bağlamak ve tutmak müm- *— Macaktır. İmlâ beee bir onun kuruluşuna kadar (A) sın- dan (Z) sine kadar bunun bir şemasını çizmek lâzımdır. Komisyonun mesaisi şu arzet- tiğim meselelere inhisar etmek- tedir. Bunlara mütedair mesele- ler takdim ettiğimiz diğer bro- sürlerde mevcuttur. Bu brosü lere bir nevi program gibi bak- mak ve ona göre calışmak lâzım gelir. İşin bu tarafı hallolunduk- tan sonra, Yapılan dilekler de tesbit olunur ve bu suretle gra- mer İedrisatı da yoluna girmiş olur... Maarif Vekili bundan sonra yapılacak münakaşalarda gayet objektif olarak hareket etmek lâzım geleceğini, vaktin cok dar olmasına rağmen işlerin haddi zatında ehemmiyetli olduğunu i- fade ederek o komisvona mesai- sinde O muvaffakiyetler (diledi. AÂzadan Hakkı Tarik Us, mem leket hesabına çok faydalı bir iş lenİ olan bu komisyonu topladığın - yeti ve Maarif Vekâleti *e bulunmaktadır. Terim Sİ İngilizce ve fransızca almancadan türkceye bir lurmak veya her keli- karşısına ıstılah mahiye - diğer bir kelime kovmak değildir. Bu mesele en $ekilde bir kaideye ve tâbi tutulmalıdır. Ko- un baslıca mescul olaca- lelerden birisi budur. Bu ki calısmalar neticesinde ek kararler Dil Cemiyeti- oimacak ve sonra 1 Vekâleti bunları mektep- r. Refik Saydam'ın Yânatı Türkiyenin iyetini Tamamile Aydınlatmıştır., BALA) — Le Tempe Ema akalesinde diyor ki: Refik Saydamın Büyük iy, isi Muzurundaki beyanatı, Ha veziyetini tam surette iktadır, Benoist Mechin'in Fransiz menfaatleri için cia mmiyette bir vazife ifa et- ĞU şu dakikada, Türkiyenin ing etinde ve bilkasan Bencist Vazifesi dolayeiyle Türki- Tansaya gösterdiği dostluk te- diy Ve Pransız - Türk mua e kaş meriyette bulunduğunu te- tahil dikkatli bulunmaklığımız ir, ire ha Pasvekilinin sözlerinden, An- in Imzaladığı muhte- a bedeler arasnda hiçbir tezat MİN mânası çıkmaktadır. Mu lezle Türkiyenin harbe mü- lar, > düştünenler, Türk 2imam- iş çe Bakiki niyetlerini iyi bü- e Dü suretle bunların siyasi > Yani kü w iş çıkmıştır. Çünkü YA MİN arazisi doğrudan doğ- A uğramadığı o takdirde, amiya kati suretle az- bulümuyordu, > İngiliz muahedesi, Türk - Osiltik ve biteratlık muabedesi, a man “dostluk muahederi, 4 diplomatik vesikalar Türk temany YESİN ettiği esas prensip b ye mazarı dikkate almmalı. ekil, lde şu cihet münidar ki, in Aramya ile olan paktın Liz Ankara hükümetinin İki etinin orası bir unsurunu ğini tebarüz ettirmiş ve Al- Tür YYet anlaşmazlığı kargmm - n ee derhal Berlin ve Mosko- itaraflığını bildirmiştir. Mig ire rk , #iretle harbin bütün hudutları) fi a 4 hüküm sürdüğe bir zaman- a Türkiye. Cimhuriyetinin ida “kalmak azmi, yüksek 8 teyit edilmiş bulunmakta- a dan dolayı Maarif Vekiline te- sekkür etti, Komisyonun toplantıları Bundan sonra müzakerelerin nasıl cereyan edeceği etrafında münakaşalara başlandı. Maarif Vekili akademik münakaşanın burada yeri olmıyacağını, yalnız okul tedrisatını alâkadar eden meseleler üzerinde durmak lâ- zim geldiğini, birkaç senedenbe- ri bu yüzden omektenlerimizde gramer okutulamdığını ve eğer münakasalar uzun sürerse, bu İ- sin içinden çıkmanın mümkün olamıyacağını beyan etti. Doçent Tahsin Bankoğlu ha- zırladığı kitap hakkında uzun u- zadıya izahat verdi. Bu hazırla- ma işinde karşılaştığı müskülât ile hangi yollardan vürüdüğüne dair kitabında mevcut esaslera ait görüşlerini anlattı. “Komisyon öğleden sonra Ikin- ci bir celse daha yanarak, nasıl çalışacağını tesbit etti. Çalışmalara yarın devam edi- lecekti, ir, Bir İtalyan Kruvazörü Batırıldı İngiliz Tayyareleri, Palermo Limanını Bombardıman Etti Londra, 7 (A.A) — Amiralli- Ain tebliği: İngiliz donanması son günler - de Akdenizde birçok muvaffa- kıyetler kazanmıştır. 29 Haziran- da “Goritzia,, adındaki 10.bin tonluk İtalyan kruvazörü torpil lererek batırılmıştır. İtalyan do- nanmasında bu tipten 4 kruvâ - zör olup, diğer üçü Mataban bur- nu muharebesinde batırılmıstı. Bundan baska 9 bin tonluk müsellâh bir İtalyan ticaret kru- vazörü, 6 bin tonluk bir İtalyan iaşe gemisi ve Kagliyari üssüne erzak nakleden 1500 tonluk bir İtalyan gemisi ve ayrica 8 bin tonluk bir iaşe gemisi daha batı- rilmistir. Cebelitarık'ta hazırlık Lalinea, 7 A.A.) — Pek va - kında kafile halinde hareket © decek olan 32 ticaret gemisi, Ce- belitarık koyunda demir atmış vaziyette bulunmaktadır. Bu va- purların ekserisinde hafif toplar ve hava dafi bataryaları vardır. Ark - Royal tayyare | gemisi, Lrehown zırhlısı, 5 deştroyer ve 3 denizaltı, dün yeniden i limanın muhtelif o mendirekleri civarırA» demir atpwslardir. Palermo'ya hücum Kâhire, 7 (A A.) — “Tebliğ. Sicilyada, İneiliz bombardıman teyyareleri dün Palermo lima- nında düsman vapurlarını mu- vaffakıyetle © bombalamışlardir Müteadeit vapurlar hasara uğra- mıştır. Tayvarelerimiz, sehirden altı kilometre uzaklastıktan son- ta havuzlar civarında Intilâklar olduğunu görmüsle: İskenderiye'ye Taarruz Kahire, 7 (A. A.) — Dün gece İskenderiye o muntakasina karsı düşman tarafından yapılan hava pkım esnasında 2 kisi ölmüş ve 14 kişi yaralanmıştır. Mısir dahiliye nezaretinin teb. liğine göre maddi hasar azdır. askeri | Hariciye Nezaretinde teyit edil- Hava Harpleri (Baş tarafı 1 incide) ya, Emden limanı ve Rotterdam doklarına da nisbeten hafif ta- arruzlar yapılmıştır. ! Fransanın simali garbi mınta-| kasında Brest deniz üssü başlıca hedef ittihaz edilmiştir, Alman harp gemilerinin bulunduğu dok- Jar şiddetle bombardıman edil miştir. Brest limani da ağir su- rette hasara uğramıştır. Diğer bir hücumda Lille meta- lürji fabrikasına şiddetle infilâk kudretinde bir seri bomba isabet etmiştir. Civardaki demiryolu is. tasyonlarına da bombalar atıl-; mıştır. Hedeflerden büyük du-| man sütunları yükselmistir. Av çılarımız, 11 düşman avcı tayya- resi düşürmüştür. Dün sabahki hücumlar Londra, 7 (A, A.) — Bu sabah şimali Fransa üzerinde yapılan taarruzi harekât esnasında, İngi liz bombardıman tayvarel & tayyarelerinin refakatinde ola. rak Albert civarında Meaite'de bir tayyare fabrikasma hücum et mişlerdir. Bir binaya ağır bir bomba isabet etmiş ve atılan yan gm bombalarından müteaddit yangınlar çıkmıştır. Sv Alman resmi tebliği Berlin, 7 (A, A.) — “Tebliğ”: Büyük Britanyaya karsı muhare. bede, Alman hava kuvvetleri Saint . George kanalında ceman 90.000 tonluk ticaret vapuru ba- tarmışladır. Alman savas tayyareleri dün gece merkezi İngilterede tayyare meydanlarını ve cenup ve cenu- bu şarki sahillerinde liman tesi- satını bombardıman etmişlerdir. Taarruzlara devam ediliyor Londra, 7 (A.A) — Ingiliz ha-! va kuvvetlerinin düşman işgali altında bulunan topraklara karşı yaptıkları fasılasız faaliyetine bu gün de deva medilmiştir. Londra, 7 (A.A) — Bugün B B.C, Ingiliz radyosunun bir mü- messili Alman dinleyicilerine hi- tap ederek Ingiliz tayyarelerinin sistematik bir şekilde Almanyayı ve işgal altındaki toprakları şid- detli bombardımanlara tâbi tuttu- nu seri beyan etmiş - Ür Alman Bava kuvvetlerinin kta mütemadiyen faliyette bu 'unmak mecburiyetinde oldduk - larını hatırlatan müfessir Alman hava kuvvetlerinin Ingiliz tâyya relerinin Almanya üzerine yaptık ları ezici akınlara mukavemet e- decek vaziyette bülunmudıkları - nı söylemiş ve şöyle devam et - miştir:. “Alman müdafaa silâhlarına rağmen akınlar nahoş tesiriyle devam etmekle ve bundan hemen hemen munhasıran sivil ahali muztarip olmaktadır.,, İngilizler Suriyede Hums'a Yaklaştı Kahire, 7 (, ) — Reuter A- Jansının verdiği malümata göre müttefik kuvvetler Humsa 40 ki- Jometre mesafede bir noktaya gel mişlerdir. Ayni ajansa göre bü- yük İngiliz kuvvetleri sahil mın takasında seri terakkiler kaydet »! mektedir, Pazar günü akşam: Ingiliz tay yareleri Beyrut mınlakasındeki petrol depoları ile askeri tahşida- > eya) Me ia iehy tayyaresi düşürülmüştür. Kahire, 7 (A-A.) — “Tebliğ, In giliz heva kuvvetleri, Halep tay- yare meydanını bombardıman etmiştir. Dün gece Beyruta da hücum edilmiş ve atılan bombaların kış- alar ve garaj yollan civarina düştüğü görülmüştür. Damur ır- mağı civarındaki müteaddit he- Zel de hücum edilmiş bir köp rü ile bir topçu mevziine bomba isabeti kaydedilmiştir. İngilterenin İran'a Dair Niyetleri Berlin, 7 (A.A) — Yarı res- mi membadan bildi İngilterenin İrana yetleri hakkında ecnebi memle- ketlerde yayılan haberin büyük! bir alâka ile karşılandığı Alman mektedir. i Hariciye Nezareti mahfillerin- den bildirildiğine göre, İngilte- renin Orta Sarka ait emelleri hakkında diğer birçok haberler gelmektedir. Berlin siyasi mahfillerinin ka- naatine gi bu haberlerin mü- ebbet vakıâlara istinat edip et- mediği hakkında henüz bir sev söylemek kabil değildir. Harici- ye Nezaretinde İngiliz opropa- gandasının bazı siyasi sercüzesi Tere tesebbüş etmeden evvel vâ- lan haberler yaymak itiyadında olduğu tebarüz ettirilmekte ve bu vesile ile Surivede Alman seyyahları bulunduğuna o dair cıkarılmış olan babeler hatır- atılmaktadır. Malüm olduğu üzere bu haberlerin İnetli? mem balarından işae edildiği isbat e- dilmis bulunmaktadır. AMERİKA (Baş tarafı 1 incide) Roosevelt'in mesajı Nevyork, 7. (A, A.) — Roose- velt kongreye bir mesaj göndere- rek İzlanda basvekili ile yaptığı bir anlaşma mucibince Amerikan kıtalarının büzün İzlandaya mü- vasalat ettiklerini / bildirmistir. Amerikan deniz silâhendaz kıta- ları İngiliz kuvvetlerini tamaml. yacak veya bunların yerine ika- me edileceklerdir. Roosevelt gön- derdiği mesajda diyor ki: “Garp yarım küresine karşı ya- »ilması muhtemel bir hücumda sevkuleeys bakımından hava ve- ya deniz üssü olarak kullanılma- ya müsait noktaların o Almanya tarafından İşgal edilmesini Ame- rika kabul edemez. Amerika sim- diki halde bu foprakların hüküm ranlığında değişiklik yapmak ni- vetinde değildir. Bu adaların Al- manya tarafından işgali İngilte- -İ reve yanılan iase ve harp malze- mesi sevkiyatın haleldar edecek bir mahiyet gösterebilir. Binae- yh ordunun o baskumandanı fatiyle İzlanda ile Amerika ve Amerika bilimum sevkulceyş noktaları arasındaki deniz müna- kale yollarınm emniyetini temin etmesi için lâzım gelen tedbirleri almasını donanmaya emrettim. İzlanda başvekiline gönderdiğim bir mesajda Amerikan kıtaları- nın memleketin dahili işlerine hiç bir surette müdahale etmiye. ceklerini ve buhran gecer g€ç- mez bu kıtaların geri çkileceği- ni İzlanda ahalisine teyit ettim. İzlanda hükümeti hükümranlığı nı muhafaza edecektir., Roosevelt, müteakiben fzlan- da başvekilinden (1 Temmuzda İ bu husustaki mutabakatı bildirir bir mektup aldığını ve ayni gün kendisine cevap verdiğini beyan etmiştir. Alman Tebliği (Baş tarafı 1 incide Bombardıman tayyareleri ile pike bombardıman (o tayyareleri Finlânda . Sovyet hududu civa- rmda balıkçılar yarım adasında kara ordusunun ilerlemesine yar- dım etmisler ve muhtelif çapta bombalarla düşmanın müstah- kem mevzilerini dövmüşlerdir. Dün Sovyetler 204 tayyare kaybetmişlerdir. Bunlardan altısı hava muharebeleri » esnasında, k biri yerde ve üçü mayın g€- ileri tarafından tahrip edilmiş. tir. 10 Alman İayyaresi kayıptır. Baltık denizinin şark kısmın- da Alman mayın gemileri dört Sovyet muhribine tesadüf etmiş- ler ve saat devam eden mu- harebe neticesinde atılan top mermileriyle muhriplerden biri- min hasara uğraması üzerine düş- man çekilmiştir. Ayni Alman maym gemileri düşmamn yedi bombardıman hü. cumunu geri püskürterek üç Sov yet tayyaresi düşürmüşlerdir. 20 beton sığınak işgal edildi Berlin, 7 (A.A.) — D.N.B, nin öğrendiğine göre Alman zırhlı kuvvetleri mağlüp Bolşevik ba - kayasının tuttuğu müdafaa hattı- nı delmiye dün de devam etmiş- lerdir. Çok harplerden sonra en son sistem 20 beton sığınak işgal edilmiştir. Bu Alman ilerleyişinde 154 sa- vaş ve keşif tankı ile ağır ve orta çapta 100 top iğtinam edilmiştir. Stalin hattına doğru Berlin, 7 (A.A.) — Beskit ile Prsbet arasında mağlüp edilen Bolşevikler de Stalin ( hattina doğru alelâcele çekilmiye çalışı - yarlar. D.N.B. nin öğrendiğine göre Al man kıtalarının tazyikine ve Al - man hava kuvvetlerinin müte madi faarruzlarma binaen bu Sovyet krtalarının ancak az ehem miyetli kısımları müstehkem hat- ta varabilecektir. Müdafaa hattı delindi Berlin, 7 (A.A.) — Volini'den çekilen Bolşevikler, yeni müda- faa hattına, Stalin hatlının mo - dern istihkâmlarına varmağa te- şebbüs ediyorlar, D.N.B. nin öğrendiğine göre Alman kuvvetleri Dümdar hatla- nini yardıktan sonra bu istikâm- lar sistemine karşı mücadeleye başlamışlardır. Çok kuvvetli mü dafaa silâhları ile mücehhez bir- kaç kalenin alınmasını müteakip hat müteaddit noktada delinmiş- fir. Alman kıtalarının ileri hare - keti devam etmektedir . Tahrip edilen tanklar Berlin, T(A. A) —D.N.B. nin bildirdiğine göre, 4 Temmuz akşamı, şark cephesinin cenup bölgesinde düşman kollarına kar- sı herekâtta bulunan bir kaç Al man Savaş tayyaresi, bir yol il- tisak noktasında 15 tank ve 20 kamyon tahrip etmiş ve büyük mikdarda daha bir çok arabayı hasara uğratmıstır. Leningrat'a doğru Stokholm, 7 (A. A) — Stok- holm Tidningen gazetesinin bil- dirdiğine göre Alman kıtaları Leningrada 147 kilometrelik bir mesafede bulunmaktadırlar, Fin. Alman - Sovyet Harbinde | İngilterenin Vaziyeti (Baş tarafı 1 incide) parçasidır. İngiltereye daha kuv- vetle taarruz edebilmek için Av- İrupada tehlike teşkil edecek bir düşman bırakmamak ve Sovyet- lerin zengin kaynaklarına sahip olmak ihtiyacından doğmuştur Bu maksat temin edilir edilmez, Alman harp makinesi derhal tek. rar İngiltereye çevrilecektir. ** yenive bu kadar sarih olun- ca, İngiltereye düsen va- zife bu fırsattan istifade ederek geniş bir nefes almak değil, Al- manyaya bütün kuvvetiyle vük- lenmek olmak icap eder. Almanyanın harp plânı artık kimseye meçhul değildir. Alman erkânı harbiyesi ayni zamanda İ- ki cephede birden harbi kabul et- miyor. Garpte oTahat harbede- bilmek için Sovyetlerle anlaşmış. tı. Moskova bütün Avrupanın bi. ter birer Nazi eline geçişini sey- rederken, nihayet bir gün kendi- sine de sıra geleceğini biliyor, fa. kat bitaraf kalmayı tercih edi- yordu. Sonunda ne oldu? Alman. ya garpte ve Avrupada işini biti- rince Sovyet Rusyaya döndü, Bugün de Almanyanın Sovyet. lerle meşgul olmasından bilisti- fade İngiltere gerliş nefes alıyor ve rahat ediyor. Halbuki yarın Sovyet Rusya mağlüp olursa, Al. manyanın bütün kuvvetiyle İngil tereye yükleneceği (anlaşılıyor. Bu sebeple İngilterenin bir ta- raflan süratle kuvvetlenirken, bir taraftan da bütün kuvvetiyle Almanyayı yoracak ve yıprata- cak taarruzlara geçmesi bekle- nirdi. Filhakika İngiliz hava kuv vetleri yirmi gündenberi geceli gündüzlü Fransiz sahiterini ve garbi Alman liman ve şehirlerini bombardıman etmekte ve hayli tahribat yapmaktadır. Fakat bu bombardımanlar Almanyayı vıl- dırmıya ve yıpratmıya kâfi de- &ildir. Nitekim İngilizlerden bir çoğu da bu fikri ileri sürmekte ve bu fırsattan istifade etmesini bilmek lâzım geldiğini iddia et- mektedirler. İngiltere ve Ameri- ka Sovyet Rusyanın mağlüp ol- İ ması ihtimali karsısında seyirci İ vaziyeti alır ve beklemekle iktifa ederlerse, yarın ayni âkıbetin kendilerini de beklemekte oldu- iye süphe etmemek lâzım ge- Çin - Japon Harbi Beşinci Yılında Tokyo, 7 (A.A) — Japonya hü kümeti, ÇinJapon harbinin be - şinci senesi başlarken yüksek as- keri makamlarda mühim deği - şiklikler yapmıştır. Ezcümle cenubi Çindeki seferi kuvvetler başkumandanı general Uşiroku general İtagaki'nin ye - rine Çin seferi kuvvetleri kur - may relsliğine tayin edilmiştir. General Itagaki ise, yüksek aske- ri şüra âzalığına tayin edilen ge- neral Nakamura yerine Kore or- dusu kumandanlığına getirilmiş - tir, Yüksek askeri şüra #zasından general Okamura mezkür şüra â- zalığına tayin edilen general Ta- .da'nın yerine şimali Çindeki 8e - feri kuvvetler başkumandanlığı - Ba tayin olunmuştur. La Tokyo, 7 (A. A.) — Japon mil- leti Çin harbinin dördüncü yıl- dönümünü bugün merasimle ha- tırlatmış ve bu suretle Asya kı- tasındaki harbe sonuna kadar de- vam etmek hususundaki kararın tekrarlamıştır. 80 milyon Japon öğleyin verilen işaret üzerine baş larını eğerek bir dakika huşu İ- çinde Çindeki Japon askeri mu- vaffakıyetlerinin devamı ve uzak şarkta yeni nizamın tesisi uğrun- da ölen 109 bin Japon askerinin ruhu için dua etmişlerdir. Peru - Ekuatör Hududunda Çarpışmalar Oldu Lima, 7 (A. A.) — Pazar günü Peru . Ekuatör hududunda cere- yan eden hadise hakkında Peru hükümeti tarafından neşredilen tebliğde hadisenin mesuliyeti E- kuatöre yükletilmektedir. Tebliğde şöyle denilmektedir: 6 Temmuzda Hkuatör hüdu- dunda müsademeler olmuştur. E- kuatör kıtaları hudut karakolla- rımıza taarruz etmişlerdir. Peru kıtaları bu taarruzu, kşdetmisler- dir, Cerewan &denmuharebe neti cesinde bir Perulu ölmüş, diğer üçü yaralanmıştır. 16 Ekuatörlü ölmüştür. Guito, 7 (A. A.) — Neşredilen bir tebliğde 4 Peru tayyaresinin üç Ekuatör sehri üzerine akınlar vaptığı bildirilmektedir. Bir kli- se, askeri barakalar ve bir ev ha- ran olm —— Alman kuvvetleri Murmansk İs- tikametinde yürüyüşlerini tacil etmişlerdir. Sovyet Tebliği (Baş tarafı 1 incide) Bütün gün, Visna bölgesinde cok şiddetli çarpışmalar cereyan! etmiştir. Öğleden sonra tank hü-| cumlarına maruz kalan düşman motörlü kıtaları, tedafül vaziye-| te geçmiye mecbur birakılmıştır. Borisov bölgesinde, kıtalarımız düşman motörlü cüzütamlarına karşı taarruza geçmiştir. Öğleden sonra bu bölgede şiddetli çarpış- malar egeyan etmiştir. Dobruisk bölgesinde, kıtaları- mız, düşmanın Dinyeper'i geç-| mek için yaptığı bir çok teşeb- büsleri tardetmiştir. Düşman, bu bölgede vukua gelen muhare- belerde ağır kayıplara uğramış. tar. Novograd . Volinsk bölgesinde düşman motörlü cüzütamları hü- cumlarda bulunmuştur. Anudane | Ja mukavemet eden kıtalarımız düş- manı durdurmuştur. Cephenin Besarabya bölgesin- de, kıtalarımız, Beltzi istikame- tinde hücum &den düşman piyâ- desi ve cüzütamları ile şiddetle çarpışmaktadır. Cephenin diğer bölge ve mm- tekalarında, Kıtalarımızın vazi- veti değişmemiş olarak kalmak- tadır, Hava kuvvetlerimiz, faaliyeti- ni düşman motörlü cüzütamları| üzerinde temerküz ettirmiş ve bu suretle kıtalarımızın harekâtına müzaheret etmiştir. İlk raporlara Şehit Düşen Denizciler Akdenizde batan Refah vapn - Tunda şehit düşen denizcilerimiz için dün, biri Kasımpaşada de- niz komutanlığında, diğeri Sarr İyerde olmak üzere iki ihtifal ya- pılmıştır. Şehit denizeilerimizin içimize gömdüğümüz aziz hâtıralarını ap mak maksadiyle yapılan bu ihti faller için komutanlığı bahçesinde toplanıl « mıştır. Pek hazin olan merasimde Istanbul kara, deniz ve merköz komutanlariyle, Amiral Hüsnü Gökdeniz, emniyet müdürü Sa - Mâhattin Aslan Kurkut, yüksek rütbeli, kara, deniz ve hava su - bayları ve büyük faciada şehit dü Şenlerin aileleri hazır bulunmuş- Komutanlar evvelâ deniz kıta- sını teftiş etmişlerdir. Bundan sonra deniz bandosunun çaldığı istiklâl marşiyle merasime başları mıştır. İstiklâl marşını denizaltı gedikli erbaşı Fazıl Brmanın söy- lediği nutuk takip etmiştir. Erbaş Fazıl Erman, büyük bir heyecan içinde iradettiği nutkunda hülâ - Saten şunları söylemiştir: “.- Arkadaşlar; bugün burada niçin, ne maksatla toplandığımız hepimiz için malüm bulunmak - tadır. Bugün diyorum; zira bu- gün 18 milyon Türkün kalbinde açılan ve tedavisi imkânsız büyük yaranın tam on dördüncü günü- döre 5 Temmuzda hava kuvvet.) “ lerimiz 28 düşman tayyaresi tah- rip etmiştir. Bizim kayıbımız 8 tayyaredir. Meşzul Sovyet mıntakaların- da, Alman kıtaları köylülerden, hasat mahsullerini, bütün buğ- day, patates ve et ihtiyaçlarını almaktadır. Meşgul rmntakalar köylüleri, düşmanın kendi mahsullerinden en küçük bir kısmı bile alması- na mâni olmak için mümkün © lan bütün tedbirleri ittihaz et- mektedir. Köylüler, saman yığırilarını yakmakta, buğdayı, zerzevatları ve yemişleri tahrip etmekte ve şehirlere ateş vermektedir. Kızılordu ile geri çekilmiye muvafak olamıyan köylüler, çe- telere iltihak etmektedir. Bütün bunlar, iaşe üsleriyle irtibatı ke- silmiş Alman kıtaları içine bü- yük. güçlükler teşkil eylemekte- dir, Rumen milleti, Sovyetler Bir- liğine karşı harp yapmak iste- miyor, Romanyanın Faşist zi- mamdarlarnın bir Obeyanatına nazaran, merilekette kütle ha- inde askerden kaçma hareketi müşahede edilebilmektedir. Bra- sov, Kanmilksk ve Toginste bölgelerinde binlerce kişi, sefer- berlik emrinden o kaçmışlardır. 15 Temmuzdan evvel orduya il- tihak edecek olan firariler için umumi af çıkarılmıştır. Fakat bu tedbir de neticesiz kalmıştır. Firariler. ormanlarda gizlenmek te ve Alman - Rümen Kıtslari- na kuvvetli bir mukavemet gös- termektedir. Askeri muhabirlere göre Londra, 7 (A. A) — Askeri muhabirler Rusların büyük bir cephede on bes gün süren siddet- li muharebelerder sonra hâlâ mü kemmel surette dövüştüklerini kaydetmektedirler. Bu muhabir- lere göre, Alman demiryolları i- le Rus demirvollarındaki geniş lik farkı Alman ileri hareketini hissedilecek derecede yavaşlata- caktır. Almanlar münakalâtt yal nız motörlü vasıtalarla temin ©- debildikleri takdirde böyle bir vaziyetin önüne geçebilirler. Almanlar Kadın kıyafetinde paraşütçü indiriyor Moskova, 7 (A, A.) — Sovyet hatlarının arkasında, bir taraf- tan bozguncu Nazi paraşütçüleri ve diğer taraftan Sovyet asker- leri, sivil müdafaa teşkilâtı ve nihayet sivil halk arasında müte. madi bir mücadele cereyan et- mektedir. Vazifeleri, münakalâ- tı bozmak, benzin depolarını berhava etmek ve Alman bom- bardıman tayyarelerine işaretler vererek burları hedeflerine var- dırmak olen Alman paraşütcüleri ekseriya küçük gruplar halinde inmektedir. Bu paraşütçülerin ba anları kadın elbiseleri, bazıları da kızılordu üniformaları giymekte ve hemen hepsi Rusça konuşmak. tadır, İzvestyin gazetesi, paraşütcüle. rin Sovyet tayyarelerinin kızıl yıldız işaretini taşıyan nakliye tayvareleri tarafından yere atıl- dığını, fakat süratle zaarsız hale getirildiğini yazmaktadır. Pravda'nın yazısı Moskova, 7 (A. A) — Pazar| #inü cıkan Sovyet gazeteleri, Sovyet mukabil höcumlarının başlamasının ve mühim bazı nok den getirilmesi mukarrer bulü- han gemilerimizi almak için 23 haziranda Mersinden yola çıka - Tak İskenderiyeye gitmekte olan Refah vapuru cesur ve asil mille- timizin güzide deniz ve hava su- bayların, talebelerini, erbaşlar) « nı, erlerini hâmil bulunuyordu. Fakat henüz Mersinden 45 mil yol alarak gecenin zulmeti içinde yoluna devam eden vapurun saat 23 raddelerinde mahiyeti meçhul bir infilâk neticesinde battığı ve talihin bir cilvesi olarak da bu denizci ve havacı kardeşlerimiz - den ekserisinin hayata ebediyen gözlerini kapadıklarını teessür ve gözyaşlariyle öğrenmiş bulunu « yoruz. Hangi vicdansız ve namert elin yaptığı malüm an bu caniyane hareketten bü. tün Türk milleti büyük mateme işlenilen bu Mn Türk milleti yılmıyacaktır, Bu kıymetli ve asil arkadaşları « mızı kaybetmekle Türk denizci 4 lerinin duyduğu wstırabın büyük» lüğünü huzurunuzda anlatmıya kelime bulamıyorum. Zira kaybımız çok büyüktür 'Tessürümüz de tabiidir ki, bu nisbette büyük olacaktır. Aramız dan aynıldıklarına hâlâ inanama « dığımız temiz ve cesur Türk des nizcilerini milletimiz dalma kal« binde yâşatacaktır. Şehit yiğitlerimizin ailelerine 'Türk denizcilerinin büyük ve bu- lunmaz teessurlerini, tâziyetleri ni de burada bildirmek isterim. Yegine tesellimiz bu Türk ço cuklarının vatan uğrunda vazife. lerini yaparken şehit düşmüş ok malarıdır.,, Bundan sonra deniz üstteğme ni Sermet Kiper, aziz şehitleri adlarını hürmetle anmış ve oradı bulunanları bir dakika süküta de vet etmiştir, Bunu, bandonun çal dığı matem havası takip etmiştir Müteakiben krtâaat yavaş yava deniz kenarına İlerlemiştir. Bu. rada hava ve deniz subaylar iki büyük çelengi denize bırakmış lardır. Bu esnada bir deniz müf. rezemiz, havaya üç el silâh at - "Dün saat 10,30 da Süriyerde di ün saat 10,30 da ayni şekilde bir ihtifal yapılmış tır. Bu merasimde de nutuklai söylenerek kahraman şehitleri » mizin hatırası anılmıştır. Rl L.zEnz i yz sının resmen ilânı üzerine tan itimatlarmı izhar etmektedir “Pravda” gazetesi diyor ki: “Nefret edilen Nazizmi tahrir; €tmek ve insaniyeti Faşizmir tehdidinden kurtarmak tarihi zifesi Sovyet milletine düşmüş tür.,, - Sovyet proleslosu Moskova, 7 (A. A.) — Mosko va radyosuna göre Sovyetler Bir liğinin kızılhaç ve kızılay tesek külleri Cenevrede beynelmile' kızılhaç komitesi nezdinde teseb büste bulunarak Sovyetler Bir liğini işgal etmiş olan Alman ki talarının sistematik bir sekildi bastahaneleri bombardıman et melerini protesto etmi EZMAN ADE Döktor Hafız Cemal | Dahiliye Mütehassısı Pazardan baska her min «maf (2 — 6) va Kadar İetankan Direnen Ka 104 Yel sana