11 Eylül 1942 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

11 Eylül 1942 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

EE daa va | TAN | Stalingrat Önünde Ve Kafkasyada Yazan: M. ANTEN oh gelen haberlere göre: Stalin gat etrafında Sovyet mukave metl sertleşmiştir. Sovyet kevvetleri Sialingradın garbinde çok büyük Al wan kuvvetlerinin tazyiki alında ye ni meveilere çekilmişlerse âe elmali garbi ve cenubu | garbi kesimlerinde arkaarkaya yapılan Alman hücumlarını durdürmeya muvaffak o olmuşlardır. Hattâ Kletskayada mukabil bir taarru. za geçmişlerdir. Askeri mütehassısla, rın kanaatlerine göre Sovyet kavvet. leri Don kavsinin şimalinden Alma ordusunün s0) 'ceahına büyük kuvvetlerle taarruza geçe" dirde Von Bock kuvvetleri ricate irc. bur olacak, Stalingrat kurtulscak, AL men ordularının Volgu'nm garp si- bilini takiben şimale doğru ilerleme sinin önüne geçilecektir. Almanların alt hafta içinde 2000 tank kaybettik. leri tahmin olunmaktadır, Bir Roma telgrafına göre: Stalin grat muharebesi son ve kat'i safhasına girmiştir. Bu şehirdeki 450,000 sivil de müğafsnya iştirak etmektedirler. Sta t bir harabe İnline gelmistir. boyunca uzanan büyük Sabri. kaların çoğu harap olmuştur. Bir Alman sözcüsü de radyoda gen. Yarı söylemiştir: “Fransa bir kaç hafta içinde yıkılmıştır. Fakat Rusyada va. siyet tamamiyle başkadır. Ruslar dün. yanım en mataassıp askerleridir, Ras yaya karşı barp, güçlükleri evvelden tahmin edilemiyen bir teşebbüs olmuş Büfe Bütün Alman propagandası Stalin gradın akıllara sığmıyacak derecede kuvvetle tahkim edilmiş olduğuna iğ 4ia etmiye başlamışlardır. Muhakkak olan bir şey varsa iki haftağanberi Slalingrat etrafında tak. cöben 2 milyon insan, binlerce, on binleres tank, top, tayyare çarpışmak. tadır. Yine muhakkaktır ki, Almanlar her ne pahasma olursa olsun ba şehri #aptetmek ve Volgada yeni bir müda. fan hatı kurmak sorundadırlar, Stn- Üngrattan geri dönmek Almanlar için maddi ve manevi en büyük bir hesi- wet teşkil edebilir. Bunun içindir ki, Almanların Ste- Bingradı saptetmek için bütün feda. kârlıklara o katlanacaklarımdarı, büyük kayıpları göze (alacaklarından şüphe edilemiyeceği gibi, Sovyelerin de bu wühim mevkii muhafaza ve mek için bütün gayretlerini sarfede eekleri muhakkaktır, Geçen sene Moskova önlerinde ce- reyan eden ve bu şehrin Almanların eline düşeceği o kanaatini uyandırın kanlı muharebelere pek benziyen Sta, lingset muharebesinin neticesi hakkın. du kat'i bir hüküm vermek doğru ol maz Yeni İnkişaflar Fakat Almanlar o -kendileri için en iyi ihtimali kabul ederek- ba gehri zaptettildleri hattâ bütün Kafkasyı ellerine geçirdikleri takdirde şark cep. besini tasfiye eğerek buradaki kuvvet lerinin büyük bir kısmını garp ve Nr sır cephelerine göndserebilecekler mi. dir? Sovyet Rusyada | İşgal ettikleri la Alman harp manyama sini mümkün kılacak mıdır? Hiç süphesiz böyle bir vaziyet kı- #lordunun müdafan (kudretini iyice sayıatacaktır, Hazer - Volga yolunun tehdit alna girmesi, | mitteliklerin İran yolu ile gönderdikleri harp mal. m petrol kayuarı, tesfiyehansteri, bo ruları Ruslar tarufından tahrip edile. ıyaçak, lardır, Almanların işsal etikleri Uk. rynadan ve Donetr hs da kolaylıkla ve çabuk istifade edemiye ceklerini yine kendileri itiraf etryek. tedir, Almanyanm en salâhiyetli ik- tat mütehassıslarmdan Dr: Mayer “An — ŞEHİRLERİN İMARINDA VE BİNALARI SÜSLEMEKTE İstanbul Cezaevinde ki ŞEHİRDEN R İİ aramanın. NN ÖPORTAJLAR v BAHCELERİN ROLLERİ Gözüme Çarpanlar: Maksat ve Gaye İtibariyle Büyük Bir Kadirşinaslık Eseri Olan İnönü Gezisinin Bütün Muvaffakıyeti Bu Sahanın Bir Se Yeri Olarak Ayrılmış Olmasındadır. Yoksa Gezi Yeri, Parkçılık Estetiği, Bahçe Mozaikültürü ve Türk Tezyini Sanati Bakımından Baştan Başa Kusurludur. çe yapılmakta” olan parklar, bahçeli evler ve gezi ler yurdan umumi manzarasını de Bzlirmiye başlamıştır, o Büyük ve kücük merkerlerde, sayfiye yerlerim de az çok konforlu evler yapdırtmak, bahçeli binalera sahip olmak üret, emi bir arzu halini almıştır. Bu ke ves, halkımızın ruhunda büsüle miye başlamış olan estetik zevkin tubif birer neticesidir. Kazancı ya İunda olanlarla; tabi güzeliklerden hoşlananlar kendilerini bu zevkler. den mahrum etmek İstemez'er, Hat ta biraz da yar ve ağyara gösteriş yapmanın bu işlerde rolü baunduğu bu kabul etmelidir, Her ne şeklide olursa olsem, mem. lokatse gittikçe genişlemekle olan yeti sayesinde yeni ve ma ir Türkiyenin tedrici bil tctte meydana o gelmekte olduğunu kabul etmek lâzımdır. Devletin; yur. Gun imarı için kabul ve takip eteği bir prögram vardır, Bu programa göre her merkezin hususiyeti göz 8- nüne alınarak inşantn da ona göre meydana getirilmesi esaataştırılmış. tr. Fakat, memlekette yapıliscak park. lar, geziler, yeşil sahalar; skuvarlar için çirilimiş umumi bir proje veya plân yoktar, Her vilâyet merkezinde ve diğer küçük (merkezlerde gelişi güzel parklarla, bahçelerin yapılmak. ta olmasını önlemek umumi mem leket manzarasını korumak bakımın. dân bir zararettir, Programsız, pro. jtsiz olan bu tesisat zamanla bozuk makta ve füzuli masraflara yol aç | maktadır. Dikilen ağaçların istikbal, de il rulan park ve bahçeler zamanın gü- gelleştirme kudreti karşısında bile borulmıya mahktimdurlar. Bu durum, bir çok güzide ağaçla. £rn kesilmesine veya sökülüp yakık masına sebep olmaktadır. Bir bina nm siyil ne kadar iyi olursa olsun ve en yüksek bir mimarın elinden çikmeş bulunun, eğer etrafında iyi tanzim edilmiş hir bahçesi “yol ise © binmnm güzelliğini ielmne iddia e. demez, Zira etrafı çıplaktır. Bu Wi barladır ki; imar projelerinde ge riş ölçüde saha ayırmak ve o saha üzerinde estetik zevkle çalışmak mec buriyeti vardır. Bir şehrin umumi plânındaki yeşil saha, oksijen kay. Bağıdır, B'r binanın etrafındaki vak. ce dahi ayni mahiyette bir kuynak. ter. Maksat, yalmız evin etrafını süs. İrmekten ibaret bilç olsa, ba süsle inek kelimesini tezyinden, hattâ bi mayı şek göstermekten ziyade o bi rada bulunacak kimselerin ruhlsrrr) €ntetik bir haya kavaşturmak ve #inirlerini kuvvetlendirmek manası. #5 almalıdır. Parklar, bahçeler, ge- siler tabiatm canlı sabalarıdır. Ağaç, Gçek, renk ve koku; bol öksijen, güneş ve gölge arasındaki imtizaçlı münasebetler İnsanı en sıbihi ve tabii şartlar altında yaşatan millerdir, Klorofil dediğimiz ve şi) rengin! meydma get bütün canlılar içir enerjiyi husule ge. tirten #ikenmez bir varlıktır. Çicek. lerin çeşitli renkleri de rah sçlen yorgunluk gidericidir. Bahçe veya park, içinde muhte HE ilimlere mahsus ve bahardan kışa kadar çiçeklenen pebatların bir #raya getirilmiş canlılık mecmuası. dır. Kırlarda bahar çabuk gecer, Bahçe ve parklarln gezilerde bahar tzun süren Bahçesiz ev, parksız bir mahalle veya kasaba, yeşil sammız bir şehir, baharsız geçen bir ömür kadar cansız, sevksiz ve kıymetsizdir. ** pir »e şehircilik işleri ne kadar önemle ihtisasa | İstinat ederse, böyle eserleri otakviya edecek olan bahçe mimarliğr da © nisbette ağrı bir ihtisas işidir. Mimar, tap ve çi mentoyu demirle imtiraç ettirip şe. Killendindikter sonra ortaya bir bi na çıkarır, bü bina sabittir. Şekil değişmez, manzaras aynidir. Mimar, © binanın yalnız hariçten görünüşü öl, dahili ve harici kısımlurınım zevk verici ve konforlu olmasın: düşü mür, Halbuki o binayı bir bahçe ? çine ölacak olan bahçe mütekasstsr. nin kullanacağı malzeme canlıdır, Her Sene inkişaf durumu İle şeklini, ve manzarası değişen bu malzemenin ye İRİ #ncak mütehaasıs tayin edebilir. Bir mimarın bu işlerde söz söyle miye ve böyle bir eseri dört beş çiz. Gİ içine alarak plânlaştırmıya bile salâhiyeti yoktun O İhtisası kıymet vermiyen Bir mimarı veya bir şehir, mütehassımını kendi üleminde bile) mütehassıs telâkki etmek caiz değil dir. Kişi hoksanını bilmek gibi irfan)” olamaz, İşte Taksimde yeni açılan İnönü gezisinde biz böyle bir noksana şa hit oluyoruz, Mikmat ve göye ifba- riyle büyük bir kadirşinaslık eseri elan bu kuruluşun bütün muvaffak. veli a sahanın bir gezi yeri olarak avrılmıs olmasındadır. Yoksa. sezi e Yarahi © Lütfi Arif Kenber yeri parkçılık estetiği, bahçe mozal kâhürü ve Türk tesyin sanatı ba kımlarından baytan başa kusurludun ve bü kusnrlür zaman zaman kendini gösterecektir, Gezi parterleri ile t4 piver denilen çimenlik parterler & casında büyük bir siabetsizlik vardır Belediye burada her sene antretien #orlukları ve fazla su sarfiyatiyle karşılaşacaktır. Kenar setlere dikit lek bodur ağre'ar arasında cins ka 1 itibariyle müvszeneli inkişaf edilemi yeceğinden bir kaç sene sonra bu Sdanlarm tebdil'ine lüzum hasıl olacaktın. Çınar ağacı, böyle bir gezi yeri için yakışık alan bir ağaç değildir. Mevki yüksek va sert rüzgürlara maruzdur. Çenarlar bu ro bile 10 — 15 sene sonra şekilsiz bir hale geleceklerdir. Tatbik edilen esas plân bu s2 hanm mevkü ve genişliği ile müte Hasip olarak hazırlanmamış olduğu ve Frursadaki şatolardarı birinin park larından ilham alınarak, çizildiği e bahını veriyor, (Gezi) yeri Hramsıs tara bahçe mimarlığma bile uygun düşmiyen kozmopolit bir şekle 60 kulmuştur, Bizim tezyin sanatımız dünyan ep zengin renk ve şekillerini yaratmış bir mevendiyetör. O güzelim şeki lerin ber biri toprak üzeri likla makledilebitie. Mil Iscak olan eserlerimizde yabancı his lerin karışmasına artık nihayet ve rilmelidir. Yabancı eserleri kopya e örceğiimize kenâi | eserlerimiz! hye ede'im ve kendi eserlerimirle öğü *» pıt - Kabir müsabakasına giren mimarların da çoğu bu yolda hatalara düşmüşlerdi. En ziyade be. ğenilen eserlerde bile bir mezarimk bahçesi manzarası vardı. Halbuk Amılamızın parkına bir dünya cerme 4 manzarasmı vetmek İâermder. A nit * Park, Anrt Kabir gibi ebedi yet ifade edebilecek, saygı ve bağl hik daygularımızı nesilden nesile » İaştıracak kadar kuvvetli, manah ve güzel olmalıdır. Bu güzelliğin sene İer geçtikçe arlabilmesi için parkın plnım ve tanzim için dikilecek ağaç. lar hususiyetlerini inceden inceye etüt etmelidir. Bir parkın tanzimin de en mühim vazifeyi gören nebet lardır. Şekillerin relğ ikinci derecede kalabilir. Nebatlar arasındaki esi cam, teranüt ve İakişaf münasebet, leri hakkiyle ve bilgi İle tesbit edile bilirse, biç bir şekle ihtiyaç kalma- dan bile en güzel bir park meydana getirilebilir. Pakat hir sahayı gelişi güzel ağaç Isndırmak, beş on çiçek perteri yap mak, müleaddit basamaklı merdiven ler inşa etmek'e iş bitmer Bu gibi parklar zamanla güzelleşeceğine ya. vaş yavaş rerrgan yatağı olabilir > Yüksek Ziraat Enstitüsü Talebe Kayıt Ve Kabul Şartları Yüksek Zirsat Enstitüsünün Ziraat, Orman. Veleriner Fakültelerine parası yatılı, paralı yatılı, yatmız talebe alınasaktır. isteklilerin 0 Eyini 942 ukşamlna kadar Enstitü Rektörlüğüne aşağıdaki vesikalara müro- esat etmeleri lâzemdır, 1 — İstenilen vesikalar A — Kendi el yazısiyle hangi Pakülteye Basil islebe olarak gitmek istediğini büdiren bir dilekçe; B — Lise bitir me, veya noterlikten terkeresi, D — Aşı küğde E — Örneği Enstitüler tasdikli suretleri, G — Nüfus veya vilâyet Orman, Veteriner, Ziraat mndürlüklerinden alınacak sıhhet raporu, F — Belediye veya polisten alacak İyi hal küğrir G — Altı adet 4,5 X 6 fotagraftır Evrakı tam olmıyan vektinde gelmiyen pulsuz Glekçeler kabul edilmez 2 — Parasız yılı girmek istiyen talebelerin 29 yaşından büyük ol- mamam ve seçim imtihanmda muvaffak olmas gerttir. Seçim imtihan- leri Ankara Yüksek Ziraat Enstitüsünde, İstenbulde Sulterahmet Yüksek Ticaret ve İktesat mektebinde aşağıdaki günlerde yapılacaktır: 1.10.9042 Çarşamba sant 1430 da türkçe kompozisyon, 8.10,942 Perşembe sant 8.30 da Matematik (emsali ikidir.) 8,10,042 Perşembe saat 14,80 da yabanci dil (fransızca, almanca, in- gilizce dillerinden biri) 9.10,942 Cuma sant 830 da Biyoloji; 0.043 Cuma tast 14,89 da Pizlk; 10.10.9042 Cumartesi saat 8,30 da Kimya, 4 — Parah yatılı ve yatisır talebeler seçim İmtihanme tübi değildir Parah yatdı telebeğen tatil müddeti hariç bir sene için Gç teksitte 300 lira ücret aim 6700) ERDİ) KARAR HÜLASASIDIR MEME Koruma kanununa muhaletetlen suçlu Bakuköy Kalitarya kö- yünde 2 numarada bakkaliye ticaretiyle meşxul Tüseyin oğlu Şefik Gö- kalp hairemin İstanbul Mi Koruma Muhkemesinde cereyan eden mah- kemasi neticesinde suçlunun fili sabit olduğundan MİM Koruma Kanu. Bunun 31/3, 80/3, 63 meddeleri mucibince beş lira ağır para cozesi dde- mesire ve vedi gin müddetle de dükkânın kapatılmasına ve hüklim kutileştiğğinde öcreti miçlüya ait olmak üzere karar bilâsssınm (Tan gı- zetesinde ueredilmesin; 8,8943 tarihinde karar verildi, (9871) KARAR HÜLASASIDIR İhtikâr 042/890 — ANIN Koruma kanımuna mheleftten suçlu Tetsn- bulda Aksaray İnebeş mahallesi 58 numarada kömür tceretiyle meşgul Mehmet oğlu Cema) Şentürk hakkında İstanbul Mil! Koruma mabke- mesinde esreyan eden mahkemesi neticesinde suçlunun fili sabit oldu- gundan Mill Koruma kanununun 31/2, 69/3, 6 maddeleri mucibince beş Ura «ğir para cezası ödemsine ve yedi gün müdeletle de dükkünmin ka- pıtimasma ve hlküm katileştiğinde dereti suçluya sit olmak Üzere karar hülâsasının Tan gazetesinde neşredilmesine 37.7.042 tarihinde karar ve- KARAR HÜLASASIDIR Cern 942/780 — AM Koruma Kanununa iuhelefetim suçlu Yenika- pide Koycular caddesi bili numarada kömür ticaretiyle Mesrul Mustafa oğlu Hasım Ersoy hakkmda İstanbul Asliye 2 inci ceri mahkemesinde rildi, cereyan eden muhakemesi ptcesinde (0873) #iili sabit olduğundan MM Koruma kanunumun 31, 9/8 'T, C, K, 36 maddeleri müribince yirmi beş lira ağır para ceran ödemesine ve T gün müddet de Gükkânmm kapatıl- masına ve büküm ketileştiğinde ücreti suçluya sit olmak Üzere karar hülüsasmın Tan gazetesinde neşredilnesine 241,92 tarihinde karar ve KARAR HÜLÂSASIDIR İhtikür 942/372 — MİM Koruma kanununa muhalefetten suçlu İstan- Haydarpasa edi, bul Kadıköy (98170) caddesi No14 de seyyar setıcilikle meşgul Ab- dülkerim oğlu Bedri Sonsavaş hakkında İstanbul ME Koruma mahke- rmuhalkemnasi, mesinde cereyan eden neticesinde suçlunun Hill sabit oldu- #urdan AHM Koruma Kanununun 80/3, 50/4, 68 maddeleri mucibince beş lira ağır para cezası Öğemesine ve büküm Katileştiğinde tlcreti suçluya alt olmak üzere karar hülâsasinın Tam gazetesinde meşredilmerine 7.7042 tarihinde karar verildi, —— ————— ————- ARAR MHÜLASASIDIR (0305) Karar Ko, 173/168 — Ekmek satışmda ihtikârda bulunmaktan suçlu fstanbul Tahtakale İlyasın kahvesinde yatar kelkar Sr'ranbolunun Ef- lani' pahiyesi tböklar köyünden Ahmet oğla 324 doğumlu Reşit Gülbek Üsküdar Mt? Korunma Mahkemesinin 4/8/942 çön ve 173/165 sayılı ca- rariyle if ay bapie, 500 lira ağır Dora çerası vo suçla kullanılan 80 M- Fanın müsderesi eezasiyle mahktm edilmistir. Ekmekten Gömlek Maket - Esrardan - Temizlik - Kitap Birbirile Münasebeti Olmıyan Bahisler Yâzan: ULUNAY Git olarak alatarka ve alsfranga denilen gerp ve çark mnsikisi kendimi bildim bileli. bir münakaşa mevzun olagelmiştir. Tamamen bir. birine zıt olan ve hiç bir zaman bir birlerine yaklaşabilmelerine imkân ba Yanmıyan bu (ki musiki araftarları e cam düştükçe kendi görüş, daha doğ- dı Merakı - Mahir Mahkümler /â ei; ba münir b Tevinene müdü i rü masasım b İşimâş oturuyor. Mass nın Üzerinde iç göm eği çibi giyilen ve & dina bazı kimseler ta rafından zrbın, bazı kimseler tarafın dan da pamuklu denilen bir çamaşır! var. Müdürün odası kalabalıktır: İstan bul müddetumemisi. moavini; ilâmat Gnlreni gefi, cezaevi müdür muavini ve gazeteciler vardır Bunlardan bir kısmı odanın bir köşesine yerlegtiril. miş olan tevkifhane maketini seyrer mekte, müdürde; — Tamamen ekmek içinden yapıl mıştır, ekmeklerin kilotuk olarak çık tığr zamanda tam 14 okka ekmek İçi Bitmiştir. Bu makete... diye izahat ver. mektedir. k Müddetini bitirerek çıkmış bir vah küm tarafından yapılan ba maket usta bir mühendiz hüneri ile ve binanın 2s. na çok sodık bir şekilde yapılmıştır Ekmek işinden yapılmış olmasına rağ men mermerden yapılma kadar da sağ tamdır. Müdürün masasmn üzerine serilmiş olan çamaşırr müddelumum! gazeteci” lere görteriyor: Görüyor musunuz, diyor, bu fitil fik diktimiş olan pamukluda bir dir hem bile pamuk yoktur Ba, süfi ea rardan yapılmış bir pamukludur. Fs kat bizim İşlerinde mahir ve çok dir katli gardiyanlarımız bu pamuk'unon esrarla dolu olduğuna anlamışlar ve ona getireni yakalamışlardır. Pamuklunun dikişleri sökülüyor ve hakikaten içinden gubbar denilen nev inden esrar çıkıyor. Müddelarmemi ilâ ve ediyor: — Fakat bu eski vakadır, Şimdi tev ihaneye ne bir gram esrar getirili. yoz, ne de morfin, kokain, eroin veya afyon, biç; hiçbir şey... Mevkuf ve saahkımlarda hayret edilecek br salâh var Bu zehirli maddelerden hiçbirini kullanmıyorlar. Bu sebeple de hariç ten bunları getirtmek lüzumunu hisset miyerlar, Be evkifhane müdirünün odasındaki bu toplantının sebebi bir iki haf ta evvel bu sütununda eksikliğine Iş Tet ettiğim teykifhane imalâ'haneleri, hwesdinini verdiğimiz bu vaka, bizi nes, riyatımızın derhal nazarı dikkate alın. miş ve kısa bir samanda temenmimizin yerine getirilmiş olmamı bakımından sevindirmiştir. Bu sebeple Adliye Ve- kiletine teşekkür ederken, bu imalât hanenin genişletilmesi, mahkür ve mevkufların salâh bulmaları için gere |" ken diğer tedbirlerin alınmasında da gecikilmemesi temennisini tekrarlarır Ben, bu yazımda yapılan açılış töre ninden, imalâthaneder alınacak randı mandan, ba imslârhane açılmakla dü biyene bir hareket yapılmış olduğun dan fi'ân bahsedecek değilim. Acılış münasebetiyle müddelemarm ile beraber tevkifhaneyi gezdiğimiz sa. iman gözüme çarpanları kaydetmiya ça- lışacağıı Heme mişaret edeyim ki, görüme çorpanlardan evvel bir de gözüme çarp mayan var: Benim, dinleyip işittikleri me göre tevkifhanede “Âdem babalar” ismi verilen bir gtiruh varmış Bunlar iç donların kadar satıp yedikten son ra Âdem Aleyhisselâm kılığına girip dolaşanlarımız. Tevk'thsmede bunlar dan hiçbirine rastlamadık. Bunlar, ya evkaf veya mahküm hayır sahipleri tarfından giydirilmiş, yahurla ziyaret ellerin gözlerine gözükmemeler! içir bir deliğe trleireermislerdir. Eğer bu iki ihtimalden biri olmasaydı rrorlak Âdem babalarla teşerrüf edecektik. ** 'evkifhanede görüme çarpanların en başımda - eğer © gün bililt sam yapı'mamış İse - urmümi temizlik gelir 1100 mahkümun barındırıldığı İaracık bir binada De pis bir koku, me de 1100 kişinin gezinmesinden, oturup kalkmasından mütevellit göze çarpa esk bir kir vardı, Bir haslahsne ka dar değilse bile, faraza İstarbul adliye binasından çok daha temizdi. İkinci çözüme çarpan gey, mahküm ve mevkuflardaki mütalân zevki olda Tevkifhanenin fakir bir kütüphanesi ne kadar fakir se, okuyucusu balrmin pe kadar fakr İse, okuyucum bakımın dan da o kadar zengin. İki üç metre marabbalık bir odada kitap mütalâs eden on beş kadar mahküm gördük Bunun yanı başında yine eyni büyük İüikte bir mütaldz bücreciği de gazeir inst vü acakikkın'arla deldi du, Müdür: — Kitabımız yok, dedi, bize ne çe sit olursa olsun kitap teberrüi etseler pek memnun olacığız. Çünkü mevkaf| ve mahirümlerımizdan yüzde ellisi oku mak, mütalâa etmek Setiyor, Burnda ne olursa olsun okunuyor. Eğer elle rinde farla kitabı olanların bünlar bize teberrti etmelerine tavassut eder seniz büyük bir iyilik yapmış olürso nuz” Elimde tevkifhaneye verebilecek ir tabım olmadığına üzüldüm ve okkayl. kitap satanları düşündüm Bir ki Yiza YAZAN İk SAİD KESLER sevkifkaneye gönder- seler mutlak ki, mâ nevi karançları bir xi Bayı gölgede bırakacak kadar çok ni olurdu, İ * * açılan imalâihaneden içeri gi Ye r kalemle yapılmış resimler gözü çe kiyordu. — Kim yaptı banları, demeğe kal madan bir memur, temiz giyinmiş, ter biveli bir genei takdim etti — Riinden bir kaza çıkmış, karısını öldürmüş. 15 seneye mabkim dedi Çok kavvetli bir ressam Burada fotoğ raflara bakarak kara kalem resimler yapıyor. Bunlar bir ağrandIsman ks dar asıllarına sadık resimler, Fakat ressamın mahareti asıl karak terleri tebarüz ettirmekte, Hapishane de bulduğu bazı modeller üzerinde 6 kadar kavvetle işlemiş ki. Bir de nakkaş varmış, Ken&sini gör medi Rahat eserleri tevkifisnenin du varlarını doldurmmış. Bir merdiven bar şında onun çok muvalfak bir portre - #me, korldordn bir manzarasma, bi? muz Bir, berber salonu var ki, şehrin değme berber salonunda orsuı kadar temizlik ve orası kadar lüks yoktur Ya fiyat? Tabelâda okuyunuz: Traş : 6 kuruş, Saç sakal ; 12 kuruş Kolonya, padra, krem, kompres filân hepsi 6 kuruş, ii riyor, kimi istidasma cevap almadığını söylüyor; kimi naklini istiyor, kim misumiyetinden bahsediyor, o Pakat bunlar o mdar astık iri, bahçeyi doldur iran yüzlerce mevkuf, müddelememi: — Bana bir söyleyeceğiniz var mı srkadaşlar, diye sordağu zamanı — Yok beyim, sağlığınız, cevabını veriyorlar, Hepsinin yüzünde bilerek, bilmiye vek işledikleri günahtan pişmanlık duy dukları belli oluyor. Hepsinin gözle rinde kurtuluş, hürriyete kavuyuş sas. tinin yaklaşmakta olduğuna İnanışın parts var. — — ———— SUMERBANK. PABRLKALARI— Bimer a” amm sar Rİ A men tarliye edikmiytir. # BEDEN TERBİYESİ KURSU — Hay dafsaşa Lisesindeki Beğen Terbiyeni Gören /meslari kurei barün Maarif Vekilinin de Buhuracağı dir Kapatılacaktar. * KAPATILAN FİRINLAR — Asılm- seri eobasada edilen JE firmemya dön iti yaşları sisbevinde we yerimi ELİM KAİ anları rafında Börü ar ve sara ecrahımda görüş mara Üakanam başkanlığında Edirnede Kültür İşleri Edime, CTAN) Şehrimiz orta okul bütünleme (imtihanlarına baş” lanmıştır. Devlet ortzokul bitirme €- leme bölümü yarmdan sonra sona ere cek ve 15 eyltilda sörlü bölüme bağ” lanacaktır. İlr okulların ay barında açılması kararlaşmış o olduğunden, şimdiden hazırlığa başlanmıştır. Mazlâm Kitabevi Sunar PRATİKTE DAHİ! HASTALIKLARIN siim ve Tedavile” Yazan: Dr A, ŞÜKRÜ KÜLTÜR Dahiliye mütehsams: Aitrütülmür ve yenilestirile İKİNCİ BARKISI 298 sahife. ? renkli levha gimdektinr ? İatant, faalb. hazım cihazı, ke raciğer, metabolizma; kan, böl rek, teneffüle cihanı hastalık'n »e zehirlenmelerin rejim ve W #mvtleri, vitaminler, İstanbulda 201 kuruş, “asrava posta mamarifile 299 © JB MAZLUM KİTAREVİ İÜ ve, Porter medet etamin Türkiye İş Bankası A. 5 İstanbul Şubesinden: 15 Eyidi 1942 San gününden itibe ven şube ve Ajanslarımizm gişe sazt eri aşağıda gösterildiği vechile deki. “rildiğini sayım müşterilerimize ars deriz, Adi günlerde: 930 — 12 ve 14 — ve! ya 15720 kitap satanlar, bu kilâplarıcumartesi günleri: 880 — 113” terken balilarla örtülmüş duvar lr üzerinde pastel, enin boya ve ka.|(d3 kol salonda bir dekorasyona rastliyorm | KA' bir müsbet netice çıkmaz, Çünkü id taralm da birbirini ikna edebilmesine ihtimal yoktur. “Tanhoyser” den sevk alana “silznlik” peşrevini dinletemeşiz), Dede Elendinin, oya gibi işlenmiş bir beslesinden mest (olan bir meraklı “Parslval” 4 işitirse yalız bir şey an. lumamak'a kalmaz; belki korkar ve kâ, car, Yahut kaçamağsa basta olar, Garp musikisinde hattâ garşiilerin kolay kıramuyacakları çetin, cevizler vardır; ve çok defa “Anla drm,. diyenlerin “bunu herkese karşı cahil ve duygusuz görünmemek çin söylediklerine müşahede üzerine mana. yorum, İki musikiyi de ayrı ayrı mildafas etmek istiyenler daima yanlış bir mf. hakemeye düşüyorlar. Gaty musikisi, mraftarlarır — Şark masikis! tabiattan doğa medeni bir musiki değildir. Armoniyi sığdırarak onunla bir sahne musikisi yopamayız.. Bu 'tibarla onu realist çerçeveye sokamayız Bugün milyon, lares medeni insan garp mesfkisini ka. bal etmiştir: biz de osn kabul et weliyiz, O ağdalı bestelerden. göbek havalarından kurtelen; 3 Diyorlar. , Şark musikisi taraftarları öz şöyle getiriyor mu? bize “Ahr” dedirtiyor ma? Ona bas kalım. Biz masikide srmon! aramıya, füzi önün en kesÜrme yoldan ruh. muza gitmesine bakıyoruz, Garp mar sikisini nasıl milyonlarca insan din. liyorsa şark, masikisini de öyle mil yonlarca ağam (dinliyor ve anlıyof. Oarpliler, musik! | behsinde o kadar “güç beğenir” değildirler; beri zenci: tamtamları le iht betleri geçirir gibi tepindiler; rumba larla öyle göbekler kıvırdılar ki bL #im çifte teli orun yanımda karukulak seva gibi hafif kaldı. di yaptıktan seri râ yine eski mevzilerine dönüyorlar *e münaksşa kapanıyordu. Simdi muarazs büsbütün hatıra gel mer bir cepheden yapılıyor, Yarım asır Türk matbustna Kizmöl #tmiş bir büyük satın oğlu olan bir doktor bu mis'ki bahsine büsbütün yeri bir mana veriyor “Ben Türk oğlu Türk bir Türkçü yem, Radyonun “dinleyici istekle 2 irkün sadrsmır, Türkün gü humu, Türkün hissiyatım dinlemek İs, teri, Ümitlerin hilâfma bir ecnebi parça dâyarsak frenkperest olduğu. wwza hükmedilmez mi?,, Diyor. Bu türlü düsünüşe Kolayes “Evet!” denemer, Çünkü bir musild bahsini bi çerceveye sokmak doğr meli | değildir. Garp musikisi fresk marta değildir ve onu sermek, beğenmeli “frerkperest” lik olamaz. Mesiki, yil rüyüsüne hudutlar. o dayanmıyan bir Wörenle | sanattır, Onun vatanı yoktur. Meyil, nine Mesfinde olan sözü gibi masikinin 4 vatanı onu severlerin gönül ülke, sidir, Hele musikiyi hir kere milliyet ölçemiye o kalkarsak “yet araban” sez semalsiyle "Beyatli, peş veri kifayet etmez O zaman Yakomi nin surnası, Arap Ahmedin cifte mâ. rası, Adanalı AMÂinin türküsiyle dar. 'bukası ve Karayılanın de davulu İster, Radyoda sırf şark musikisi bstiyeni (doktor bana ne cevap verecek acaba? SPOR —.. Mükellefiyet İ Fenerbahçe gengük kulübümüz yılık Bendine iliği gale Kullsün azamedan Mü içtim öden TENERKAMGININ resi yarım akşam inde verilezebtir. vi ureldir'de bu müsumereye FENERBAHCE KONGREST ;4 hubinü papar sabahı fevkal “4 ertedecektir. Ba maçlarına daha İyi bir Halkevlerinde; WAKIRKOY MALKLÜL RETSLIĞIND! Kasanın çielerine ait almak ene Kari Merhum Buyuk Elçi Haydar Aktay'ın Mevlüdu Ölürrünün Kirkine gününe mü V adit, Ramazanı birinci ve Ey- | ilân on fkinel Curenrtesi Teş- vikiye Cemlinda öğle namezim wütedkiz mevldt — okutturulmene *mdan mrro (edenlerin teşrifime