8 Ağustos 1934 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

8 Ağustos 1934 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

e Ecnebi Matbuat: Vıyana Hâdiseleri Manehester Guardiyan hareketin uzun zamandanberi haz- arlandığını yazıyor ve mesuliyeti Almanyaya yükletiyor. Manchester Guardjan ga- zetesi, Avüstür yo Dolfussun ye veren hâdisenin cereyan şeklini anlattıktan sonra di- yor ki: Daimi — güçlükle — iç- inde yaşıyan bır memlekoet- te askeri mahiyette olan her hareketin - polis sıkı bir kontrola tâbi tutul- ması İâzim gelirdi. 300 ax- ker Viyananın muhafazası en sıkı olan bir binasına küvvetli şeriki — cürümleri olmadan giremez. Nazi ha reketi başladığındanberi Av- usturyanın askeri kuvyetleri arasında en yüksekten — en aşağı bereceya kadar her rütbeden Nazi dostları var- dır. İşte Avusturya kabinesi bunun için bu tehdidin ön- üne geçemedi. Hükümet bu tethişçilere karşı kimo —iti mat edebileceğini hiç bir zaman tayin edememiştir. Alman hocalarınınki kadar delicesine olan dünkü kötü nazi hareketj uzun zaman- danberi hazırlanmıs ve dik- katle tertip edilmiştir. Bu hareketin, asıl müşevvikleri Viyana haricinde, hattâ Av- ustürya haricinde ve Alma nyada aranmalıdır. Vakıa Almanya küküme- tinin kabahati üzerine alm- asını beklemek biraz fazla « ! tarafından | Başvekili | öÖlümüne veboli | olur. Almanya hükümetinin | suikastçılara karşı ne gibi muamelede bulunduğunu bi- | liyoruz. Bunun için dorhal ellerinin temiz olduğu hak- kındaki iddiaları — hakikati bilenler tarafından — kolayca kabul elilmiyeceaktir. Alma. nlar dost bir — memleketin hudutları dahilinde terroris- tlori teçhiz ve teşvik etmiş- tir/ Almanya dünkü hâdise ile alâkası olmadığını ispat etmok mecburiyotindedir. Son vekayi şunu gösteri- yor ki, Avusturya yaşamak istiyorsa kuvvetlerini tevhit etmelidir. Hükümet geçen şubatteki sosyal demokrat- ların hareketini bastırmak hâdisesinde büyük bir halk kütlesinin teveccühünü kay- betmekle — beraber bunun acısını çekti. Başvekilin ku- vyetle jstinat etmiş olduğu Helmvehr grupa balkın te- veccühüne malik — olmadığı gibi üdet ve inanış itibarile de küvvetli değildir. Bütün silâhların kullanılması lâzım geldiği bir zamanda bu gibi küvvetler bir tarafa atılamaz Fakat bütün ieraatı onların eline birakmak dahi Avns tupya istiklâline nihayet ve. rmek demektir. Maamafih Avus- turyanın atisi yalnız Ayust- uryaya bağlı değildir. Fran- sa, İtalya ve İngiltere- birçok defalar Avusturyanın istıklâ- li hakkında teminat vermiş lerdir. Bu memlekette öyle tecavüzkâr hareketler görül- müştür k) eğer bunlar mu- vaffakıyetle neticelenmiş ol- saydı, İtalyanın müdahalesi | ve orta Avrupada harbin patl- aması için anf — bir tehlike zühür etmiş olurdu. — Avusturyadaki nazi terro. rizminden Almanyanın mes. ul olduğu süpheden vareste- dir. Almanya şunu da bilm- elidir ki, dinamitle oynamak istediği takdirde bu hareke- | ti. millejler arasındıki mev. kınin kaybolmasına sebebi- | yot — verecektir. Maamafıh Almanya hükümetinin hâdi- seden sonraki tarzı hareketi tamamile doğru bir hareket- tir. Rejsicümhur Hindenburg Avusturya reisjicümhuru M. Miklasa teessüörlerini bildir. miştir. Çok şayanı memnu- niyettir ki bugünlerde Avus- tarya işlerine hiçbir: müda- hole fırsatı zuhur. etmemiş- tir. Bu gurotle yakın bir jis- tikbalde harici vaziyette çık. ması melhuz. bir. karışıklık yoktur, Harp — ihtimali ise daha azdır. Avrupa orduları bir tehlike teşkil etmiyorlar. Müşkülâtı çıkaranlar siyast haydatlardır; askerler sükün temin etmekle ve nizamı moeşguldür. Bundan sonra Avusturyayı — işgal edecek karışıklıklar yine kendi fır- kalarından doğacaktır. Vakıa İtalya hükümeti Avusturya hududuna bir miktar asker sevketmiştir. Fakat Avus- turyanın istiklâlini muhafaza etmesini her devletten ziya- de İtalya arzu etmektedir. Şu halde Avusturyanın js- tiklâli başka bir memleket tarafından tehlikeye sokulduğu — takdirde — or- taya — ciddi — bir — karı- şikbık çıkabilir. Dün M. Mu- ssolini ve — M. Doumerğue tarafından Avusturya hükü- metine çekilen taziyet telg- rafları Avusturyanın istiklâli prensıbine sadakatlerini teyit etmektedir. İngiltere Avam kamnrasında Sir John Simon geçen şubatta Avustüryanın mühtariyet ve istiklâli İngi- liz siyasetinin gayelerinden biridir sözünü tekrar ederek İngiltere hükümetinin, başka memleketlerin dahili işlerine katiyen karışmak niyeti ol- olmadığı gibi Avusturyayı da kendi işlerine başkalarının karışmamaları talebinde ta- mamile haklı — bulduğunu bildirmiştir. İngiltere Haric- iye Nazırı Viyanadaki kah- bece tecavüzden dolayı hük- ümetinin teessürlerini Avu- sturya hükümetine ulaştır- mıştır. Kral George Avuüstü- rya Rajsicumhuruna çektiği bir tolgrafta, — Başvekilin hajnane katlinden dolayı du- teessürü beyan etmiştir. Bu katil hâdisesinin kadın erkek olmak üzere İogi'iz ruhunda uyandırdığı hissiyat işte bu merkezdedir. La Stampadon: Avusturyanın büyük tari- hi Başvekâlat binasında ya- zılmıştır. İşte bu binada M. Dolfass — öldürülmüştür. M, Dolfüss vücutça küçük ise da büyük bir — iradeye malikti. Mumaileyh Avustur- yayı müstakil ve — hür bir memloket yapmak jstemiş ve bu heodefe doğru yürüm. üştür M, Dolfuss 1892 senesinde Teinde doğmuş ve — 1930 da ziraat — ve şimendifer Sanayi Sergisine Hazırlık. ( Üst tarafı birinci sayfada) çalışacağız. Bu maksatla — statların, bölümlerini raf, — dolap, vitrin — ve teşhir vü- sıitalarını her sergide kulla- nılabilecek ve istenilen şek- iller verilebilecek bir tarzda hazırlattırıyoruz. Lozandan önce ve Lozan- | dan sonra Türkiyeyi göste- | tayin edilmiş ren bir salon da tertip ediy- oruz. Ankara sergisi bir taraf- tan cümhuriyetin yıldönümü-| ne diğer taraftan kış mevsi- minin başlanğıcına tesadüf ettiği için çok rağbat göre- caktir, Şimdiden iştirak mü- racaatları başladı. Devlet merkozimize de sanayi erbabımıza varlıklar- ını göstermek için — Ankara sergisine en geniş — mi- kyasta iştirak — etmek istemekle hem — menfatlerini ve hemde şerefli vazifelerini müdrik olduklarını ispat ed- iyorlar Müracaat müddeti eylülde | bitiyor. komitelerinde bu - lunmuştur. Gerek — ziraatte ve gerek demiryolları idare- sinde yüksek ve — faal bir müteassıs olduğunu göster- miştir. 1930 senesinde Ziraat Na- zıri olmuş — ve 1932 de M. Büreschin, istifasile Başvekil . M. Dolfuss Pancermanist fırkalarından ayrılmış ve bu tarihten iti- baren Ansohluss taraftarları ile mücadeleye başlamıştır. Hitler Avusturyanın, Al- manya ile birleşmesini isti. yor ve bu prensipleri takip ediyor. Avusturyanın Alma- nya ile birleşmesi Hitler fırkâsı için bir prestij mese- lesi oldu. Büyük devletlerin esas pr> ensipleri de şudur: Avusturya daima müslekil bir — devlet olarak kalacaktır. Hitler bu prensipleri anlamak istemedi ve hedefine varmak için ba- şka metotlar takip etti. As- ayişi jhlâl eden — teşvik ve tethiş sistemleri kurdu ve bu siyaset yüzünden M. Dol- fass kurban oldu. Almanya bükâmeti Avus- turya âsilerine karşı hudut- larını kapattığını bildiriyor. Lâkin unutmamalıdır ki bu âsilerin Alman hudutlarını geçmelerine resmi mahiyette müsaade verilmiştir. İtalya hükümeti şimdiye kadar ta- kıp ettiği prensiplerinden ay- rılmıyacaktır. Dollfuss hayat ta iken İtalyan hükümeti, Avusturyanın istiklâlini mu- hafaza ve müdafaa etmiştir. Şimdi bu büyük vatanperve- rin katlinden — dolayı daha müteyakkız davranacaktır. Bu dost şehidin ihya edeceğiz. Herhangi bir devlet Avu- sturyanın istiklâline müdah ale İtalyan milleti torafından reddedilecektir. Çünkü Avu- sturya milleti istiklâlini iati- yor ve İtalya hükümeti de bu prensipleri takip ediyor namını - . n 8 AGUSTOR ;i ŞEHİRVEMÜLHAKATTA Süratle Gidilmez! Dün bir otomobil - Kuvayimilliye cıilı:’m—lın l Bandırma Tenezzühü gelecek cuma- dan — itibaren başlıyacak. Devlet damiryolları — idar- esince cuma günleri şehrim- izle Bandırma arasında bir tonezzüh treni işletileçeğini haber vermiştik. Tarifenin 15 ağüstosta ta- tbik mevkiine girmesi dola- yısile Bandırma tenozzühün- ün bu cuma - yapılamıyacağı anlaşılmaktadır. — Bandırma tenezzühü gelecek cuma gü- nünden itibaren başlıyacak- tır. Vilâyet aha başmühendisi müfettiş oldu. Ankara muhabirimizin ha ber verdiğine göre, vilâyet nafıa başmühendisi Seyfi bey terfian Nafıa Vekâleti müfet- tişliğine tayin edilmiştir. Orta mektep müdürü Erkek ortamektep müdürü Ahmet Tevfik bey memle- keti olan — Ankaraya git- miştir. Ahmet Tevfik bey tatili Anakrada geçirecektir. Apâh bey hakkındakı tah: kikat bitirildi. Bundan bir sene kadar evel mozuniyetsiz sarfiyat yapmış olmaktan dolayı iş ten el çektirilen vilâyet milli emlâk müdürü Agâh bey ha kkında yapılmakta olan ta hkikat bu defa ikmal edil- miş ve haber aldığımıza gö- re temiz ve kıymetli bir me- mur olan Agâh bey hakkı- nda vaki isnadat varit görü- lmemiştir. Agâh bey yakında eski memuriyatine iade edilece ğini umuyoruz. Şahir bir müddet karanlık içinde - kaldı. Dün akşam yatsı sıraları nda elektrik motörüne arız olan bir sakatlık dolay:sile elektrikler sönmüştür. Motö- rün tamiri yedi sekiz dakika kadar sürdüğü için şehir bu müddet zarfında zifiri kara- nlık içinde kalmıştır. — Kavak nüfus memurluğu Gönen kazasının Kavak nahiyesi nüfus memüurluğuna | sabık Yeniköy nahiyesi nu- füs memürü Sabit Şinasi #fandi tayin edilmiştir. idmanbirliği ınıslıuıııdoı 9.8 - 934 perşembe günü akşamı umumi toplantr ya. pılacaktır. Birlikli kardeşle- rin saat 21 de — mıntaka merkezine — teşrifleri rica olunur. geçerken dokuz yaşında Dün akşam üzeri yakın saatlerde Kuvayi milliye ca- ddesinde bir kaza olmuş bir şoför dokuz yaşında bir ço- cuğu otomobiline ezdirmiştir. Kazaya sebebiyet veren şo- för — Memleket hastahane- si otomobilini kullanan Feh- mi — efondidir. şüm ezanına yakın saatlerde kuvayı milliye caddesinden süratle geçerken hu — sırada caddenin bir tarafından diğ- Hitlerin Yeni bir Nutku. (Üst tarafı birinci sayfada ) ti kabul edildiği vakit belki milletler cemiyetine tekrar girebiliriz. Hitlerin mahremi ısrarı — neler Söyledi. Londra, 6 (A.A.) — Daily Telgrafının Paris muhabiri nden: Rayştagın fevkalâde içti- ma arefesinde M. — Hitlerin en samimi mühremi esrarı M. Hess vasıtasile — Fransa ile dostlük lehine — kuvvetli bir tezahürde bulunmuş ol masına burada — büyük bir ehemmiyet verilmektedir. M. Hes demiştir ki: — Milletin eski muharip- leri namına bir anlaşmanın yapılması lâzımdır. Fransa ile Almanyanın — tamamen mutabık olmaları - lâüzim ol. duğu kanaatindeyim.Avrupa- nın sulhu, kültürü ve med- eniyeti Fransa ile Almanya- nın yaklaşmasına -bağlıdır. Dün ak. | hit çocuğa çarparak ezdi. er tarafına geçmek - isti' Şeyhlütfullah mahallesindeo bahçıvan Mehmet — ağanı oğlu Muharreme çarptırmı$ ve çocuğu otomobilin teker lekleri altına almıştır. | Şoför kazayı ıııiilukıp suğu otomobiline alarak ha- | stahaneye götürmüş 0: | ilk tedavisini — yaptırmıştır. Çocuk kazayı - tehlikı bir surette atlatmıştır. Bürhaniye ticaret odasında! Bürhaniye Ticaret ve sa: nayi odasının 17 sicil nu arasında dördüncü sınıf ola: rak mukayyet Hüseyin zad Abdi bey oğlu Silâhçı Şua- yyip - bey — Bürbani Noterliğinin — 20-3- 93 tarihinde tanzim ettigi 157 numrülu umümi vek mesile vekili umumiye tücc! ri mümeasil tayin eyledi; Bürhaniyenin hacı — Ahmı j rtaahallesinde — muhim haci Sait efendi zade — İskoçeli Sait bey 20-3-934 tarihindi itibaren Şuayyip beyin tü ceari sair muamelâtını tem: sile ve namına imzaya salâ- hiyettar olduğu ilân olunur. Diğer taraftan M. Hess hi Güm — kitanatini da — kontrö edecektir. Liderleri M: Hitleri hüo- metin en yııh—k vazifesin? geçmiş — görmekle hücum kıtaları nevmit olmuşlardır. M. Hitlerin bunların ider- esini terketmesi mevzub - ahsolmamakla beraber hücs um kıtaları liderlerinin kon- dileri için çok- fazla hüyüd- üğü kanaatindedirler. UA AA AAA OD ORCAAR ; î ; 1 £ t Temsil edenler: İlaveten Dünya Şehir Sınemasında 8 Ağıstos Çarşanbadan itibaren Atlantik Diyarında $ JEAN TOULOUTİ KRISSA ROBBA $ MIHA LESSO ©j Fevkalâde esrarengiz ve macera ile-dolo 'j olan bu filim aymı zamanda çok enteresan & ve cazip sahneleri muhtevidir görmenizi tavsiye ederiz. j Herhalde ? * Havadisleri —— Süvare 9,30 cuma matinamız 2,30 dır.