2 Eylül 1934 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

2 Eylül 1934 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

g. TÜRK DİLİ '—,—* Çocuklar için. DİYORLAR Kİ Güneş bulutların arasından yavaş yavaş yükseliyor. Ye. gil dağlara, ovalara gülümseyerek bakıyor. Bir saniye bile yükseklerden ayrılmadan gözlerimizi alan ziyasile yavaş yavaş kayıp gidiyor. Bu gidişle ve parlak iş klarile sen- ki bize şunları söylemek istiyor: süzel çocuklar.. Gözlerimiz daima bende olsun Ne- den mi? Kaybolan vakitlerinizi, benim her saniye sizden uzaklaşmamla ölçebilirsiniz de ondan.. Eğer bu vakilerinizi boşu boşuna geçtiyse bilinizki çok şey kaybettiniz -» A Serin bahar rüzgüârırenk renk çiçeklerden, ardıçlardan, çamlardan topladığı güzel kokularla kurşun gibi koşarken vızıldıyor: — «Bir saniye dürmak için vaktim yok. Daha çok ko- şmulıyım, daha çok.. Yamaçlardaki Değirmenlerin ağır kanatları benden yardım bekliyor. Koca taşları döndüre- ceğim. Buğdayları üğüteceğim.. e Küçük dere, sıra sıra söğüt ağıçlarının altından bil. dür gibi akıyor. Ufacık taşları atlıyarak sarp yollarda kıv. rılarak yolunda ilerliyor. Durmuyor, dinlenmiyor. Taşlara çarptıkça ağlar gibi dövünüyor. Kıvrımları dö nerken tatlı bir sesle şırıldıyor: — «Yollarım ne kadar sarp.. Ne kadar güçlükle ilerli- yorum biliyor musunuz? Fakat bununla zorluğa katlanamı- yacağımı, geri döneceğimi mi zannediyorsunuz? aldanıyor- sunuz küçük dostlarım..Aldanıyorsunuz. Gideceğim yolların daha on misli sarp olduğunu 'bilsem yine geri dönmeyi hatırıma bile getirmem.. Bence başlanan bir işi yarıda bırakmak kadar ayıp sayılan şey yoktur. Ham beni ileride bekliyen bir çok oğaçlar,tarlalar var. Onları gidip sulamak benim vözifem. Öyle ise vazifemi nasıl geri bırakabilirim gee Küçücük karıncalar sıra sıra Jizilmişler Usanmadan, durmadan - boyuna çalışıyorlar. Arpe, buğday birer ikişer ite kaka yuvalarına bu toplu hallerile: — «Ayrı ayrı çalışmak faide değil zarar getirir. tanelerini sürüklüyorlar. Onlar Top- lüluk kuvvettir, berekettir.» Demek istiyorlar. Güneş; Rüzgâr, Dere, Karınca, Dağ, Tepe, Ürmön her şey bize insanlığımızı öğretiyor değil mi?.. Büyük Anketimiz muayyen metotler dahilinde yazifeler verilir. Oalara bu vezaifi yapmak mecburiyeti de tahmil edi. lir. Eğer tatbikatta iktidarsız lığı görülürse derhal yerine bir başkası getirilir. Fakat belediye rejsliği böyle değil, o İntihapla reisliğe getiril- miştir. Eğer devrei intihabi- yesini uysallıkla ikmale ça. lişir ve ltekrar intihap olun- mak — endişesile — hareket ederse böyle bir Belediye reisinden ne isteyebiliriz” Bolediye rejsi ve heyeti şe- hirciliğin — icaplarını kavra- yamamış zevattan müteşe- kkil olursa böyle bir heye- te memleket ihtiyaçlarından bâhis tenkidat yapar veya muhtaç olduğumuz mevad- di giralarsak - temenmnileri- mizin hüsnü kabul bulaca- ğından şüpheliyim. Bu ilmi kifayet hür ve temiz bir karekter meselesidir. İşto samimi mülâhazaları- mi da arzettim. Şimdi de M. Cevdet 8— Mekülât ve meşruba- tın sıkı konrol altında bulun- durulması, açıkta sattırılma- ması (Talimatname hüküm - Tetinin tatbikı) 9 — Yük ve araba hay- vanlarına sahipleri çok ezi. yet ediyorlar, talimatname ahkâmının tatbikı. 10 — Dükkân ve evlerde oturanların - verilecek nüm- wnelere göre süprüntü mah. fazası yapmağa mecbur tut- ulmaları. Tenvirot, su ve sair mes- ailin bu ankete sığdırılma- sına imkân yoktur. Bakadar- ila ktifa ediyorum. Yazdığım mevaddın alâkad- arlar üzerinde maküs düşünceler tevlit etmiyece- gini ümit ederim. Hiç kimseye tariz yapmak hatırımdan geç- memiştir. Bunlar yalnız birer temonniden ibarettir efendim Türk pazarı matbaası saihibi SELAHATTİN t Nahiye dileklerimden birkaçını ya-, Mâdürlerl ve zayım: I— Mükemmel zabıtaj belediye kılıuııuıı. memiz vardır. Tatbikı. 2 — Tanzifat kadrosun- un şehir — jhtiyacına — kâfi | “Jderecaye getirilmesi, 3 — Tabaklar deresinin de | kapatılması. 4 — Şehir kanalizasyon tesisatı ve halâlar mecrala- rının örtülmesi. 5 — Dilençiliğin — sureti katiyede meoni, yoksulların gözetilmesi, © Pıâklıı adedinin WT d T " | Muhtarlar (Üst tarafı birinci sayfada ) | dörleri vilâyette vali beyin nezditde toplanarak köy ka- nununun tatbikatı hakkında görüşmüşlerdir. Bandırma, | (Muhabiririm- izden) — Bugün nahiye müdürleri, nüfas memurlar! köy kâtipleri ve köy heyet- leri kaymakam Ra- gip'beyin riyasetinde top- landılar. Toplantıda — nüfus sayımı bu meyanda köy ka- kanununu tatbıkatı — etrafı Birlik Altıaya Yenildi (Üst tarafı Birinci sahifede) I Birlik bugün Altoayla revanş maçını yaptıktan sonra yü- rın şehrimize dönecektir. Şampiyonumuzun ilk maç. tamağlüp oluşunun sebep lerine olabilir diye düşün- dük. — Bulduğumuz sebep şudur: Takım bir gün evel İzmire varıp orada bir gün istirahat etmemiştir. Hatta trenle de gitmemiş bütün bir gece kamyonla yol aldıktan sonra örtesi günü tabii uyku- suz ve yorğun bir halde sa- haya çıkmıştır. Balıkesir sporu için çok alâkalı bir maçın busuretle kaybedilmesi çok acıklıdır. * Balya Birlikspor kulübü iki ay evel İdmangücünün Balyaya yaptığı ziyareti ja- de maksadile cuma — günü | şehrimize gelmiş, İdmangü- cü ile bir maç yupmıştır. Balya-Güç maç: cuma gü- | nü şehrimizde büyük — bir alâka uyandırmıştı. Kalabalık ! bir seyirci kütlesi arasında | Valimiz Salim bey, Kuman- danımız Basri Paşa, Fırka reisimiz Tevfik Fikret bey ' de bulunuyordu. Maça saat 17,5 ta başlandı. İlk devre. | de Güç rüzgâr altına düşm üştü. İlk akını Güç — yaptı. Ve sonra top Güç kalesi önüne — geldi. — Bu sırıda bir firikik oldu. Bunu Bal- ya takımının en eyi — olan santırahaf güzel bir vüruş- la göle çevirdi. Balyalılar dört dakika 80 nra ikinej sayıyı da yapını- ya muvaffak oldular.. Balya takımı ferdi oyaıyan bir ta- kımdır. Biribirlerile anlaşa- mamaktadırlar. - Nitekim ilk dakikalarda kazandığı — bu muvaffukıyete rağmen — son- rodan Gücün güzel ve usta. ca oyunu karşisında bucala- dı. Ve 3-10 gibi büyük bir farkla yenildi. Manmafih Bal ;yasporun yeni teşekkül etmiş bir kulüp olması bu netice- yi mazur gösterebilir. Gücün ilk sayısını on be şinci — dakikada — santrfor Şuuri yaptı. Bunu Niyazinin sıkı bir şütle yaptığı sayıyı takip etti. Bundun sonra Şemsi ve Mustafa da — birer yaptılar. Devre — bitme zden bir dakika evel Balya sporun santırhafi panaltıdan üçüncü sayıyı yaptı. İkinci devre tamamen Gü cün hâkimıyeti altında — ve tek kalo bir vaziyette cera- yan etti ve sayı adedi. ona çıktı. Bu sayılardan — ikisini Mustafa diğerlerini Ahmet, Şemsi va Niyazi atmışlardır. Güç cuma günü en - eyi oyunlarından birini oynadı Jdenebilir. Bek hattında Ma mut ve Osman pek mnvaff- aktı. Forlar umumiyotle gü zel oynadılar.. Balyalılar Balıkesir kulü- pleri için eyi bir rakip ol miya namzettir. Fukat sık sık temaslar yapmalı ve har şeyden övel çalışmalıdırlar. — İstanbul mıntakası (Üst tarafı birinci sayfada ) tarını fazla göstermek iti- yadı vardır.Bu yüzden İstan- bulda - bilfiil sporcu adedi muhtelif resmi teşekküller dan göTTTTER TU KAMA S ENKENNR N NU YESU N KMN UN HGA KA NEEE AA ENAM N KS KE SA ŞEHİRV ettirdi. Bunlardan yirmi Himayeyietfal — Cemiyaeti. nin tertip ettiği sünnet dü- günü 30 Ağustos Zafer Bay. ramı günü Altıeylül mek- tebinde yapılmıştır. © gün yöz kadar fakir çocuk — sünnet ettirilmiştir. Banların yirmi beşi köylü mü tobakisi şehirli yoçuğudur. Bu çocuklar sünnat ettiril- mezden evel başlarında Ca- miyet idare heyeti reisi va azaları olduğu halde otomo- billerle şehri dolaşmış, koşu çınarında yapılan — büyük geçit resmini seyretmişler- dir. Saat 12 den itibaren ço. cukların sünnetine başlanmış ve bu ameliye dört sünnetçi tarafından birbuçuk, iki saat | içinde bılırılmıqlır Askeri ! Akşamki Kanlı Vaka Hışıt isminde bir şoför şnlııı Kiyazi efendiyi ağır surette yaraladı. Vaka hükümet ceddesinde cereyan etti Dün akşom hükümet cad- desinde Zarbalı oteli önünde kanlı bir vaka olmuştur. Ra- şit isminde bir şoför Niya- zi isminde bir şoförü uğır surette yaralamıştır. Vakanın tofsilâtı şudur: İki şoför doha birkaç ar. kadaşile birlikte bir bağa gi- tmişler orada kafaları lüt- süliyerek güya eğlenmişle- rdir. Şişeler başalmış, kafa- lar yükselmiş, bu sırada Ni- yazi ile Raşit arasında kav ga çıkmış ve arkadaşları ta- rafından güçlükle ayırt edi lebilmiştir. Kavganın ikinci fasli Zarbalı oteli önünde ce- royan etmiştir.Boğdaki vakaya çok sinirlanen Raşit Nıyııııyı Tanzifat ve tenvirat vergisi. | 934 Senesi tanzifat ve ten- virat — vergisinin ler borçlarını bu ay içinde vermadikleri takdirde Bele- diye kanununa tevfikan borç ların yüz onu zam ile tahsil icap etmektedir. İki sarhaşluk vakası Dün geca iki sarhoşluk vakası olmuştur. Vaka çıka- tanlardan biri Yenice mahal- lesinden böyacı Şükrü efen- didir. Bu genç sarhoş ola. rok İhsan efendinin yeşillide. ki kahvesinde sarhoşlukla rezalet çıkarmıştır İkinci vakanın fulj Hacıi- sak mahallesinden hacı İb- rahim oğlu kunduracı Sabh- ridir ve nare atmak surr- tile halkın huzur ve sükü- nu bozmuştur. * Her ikisi hakkında zabıta. ca tahkikala girişilmiştir. Bakkalla terzinin kavgası Selimiye mahallesinden bak- kal Tevfik efondi ile aynı ma- halleden terzi Mehmet oğlu Kadir efendi arasında bir ce ket meselesinden dolayı çıkan kavgada bunlardan Tevfik efe- mdi terziyi tokatla döğmüş ve pıçak çekmiştir. Bu mesole akkında zabıta tal ikat ya- Güzel Ve Hayırlı Bir iş Himayeletfal cemiyeti yüz kadar fakir - çocuğu sünnet birinci | mixden) -- Zafer taksiti eylâl ayıdır. Mükellef- | burada gündüz ve | merasjime düdük çalarak iş. EMÜI..HAKATTA Lise Ve orta mektepte - ikl beşi köylü çocuğudur. —| — itihaslarına başlandı. bando ve bir saz heyeti milli ve güzel havalar çalmış, or- ta oyunu ve muhtelif eğlen. celer yapılmıştır. Vali bey, Kumandan paşa, Fırka ve Beladiye - reisleri ve diğer birçok zevat Altı aylül mektebine giderek ço- cukların hatırlarını sormuş. lar ve bediye vermişlerdir. Ru meyanda merhum Halit beyin vasisi Vehpi bey ce- miyete yirmi İira teberrü et- miştir. Himayeyistfal — Cemiyeti fakir çocukları sünnet ettir. mek suretile çok hayırlı bir iş görmüş birçok fakir aile- leri sevimlirmiştir. Cemiyeti ılkışlırıı Lise ve murllüm — mekti Şehrimiz lise ve ortâ ktepte ikmal va — mozü imtihanlarına dün başlı ştır. Dün İisenin Ti imtahanı yapılmış, Vekâletten gönderilen ler tahriri olarak — sorülü” tur İmtahanlar eylülün yedisinde lımııılınııı! caktır. Erkek orta mklep“ yıl açılan ponsiyona da € den*itibarea kayıt ve başlamıştır. Pansiyon yüz seksen İiradır. Haber aldığımıza gö yıl liselerde ikinci devi ecnebi dil derslerinde saatleri biraz — azaltılâ? otelin önünde görünce hemen üzerine saldırmış — Niyazinin | kuçması üzerine arkasından | koşarak caddede yakalamış va elindeki bıçağı — birkaç * defa saplamıştır. Raşit arka. | daşını kanlar içinde — yere | evelce elli dakika sürön serdikten sonra kaçmak is- İse önümüzdeki ders Y temiş isede birar şonra ya. | altmış dakikaya çıkari Kulartmışüir: buna mukabil ders Yarası ağır olan — Niyazi a sttidan boce M efondinin hastahaneye nakli | f::ü:ı TMEK oldukça uzun sürmüş daha eval bir eczahaneye gölür- | , müş ise do ezzah ilk mekteplerde ta yıt ve kabulü baslı ülmüş ise de ezzahane sahi- Şehrimizdeki ilk binin bulunmamasından tud- avisi yapılıp kanı durduru lumamıştır. Bu yüzden yara K 'ı_ıoför Ço.k kan zayi etmi- | y V. Bandırma, Ednılli.' ştir, Niyazi hastahaneye kar- | — L KALA markezlö mektepler dün uıll talebe kayıt ve kabulünü lanmışlır. 15 Eylülde dırılmıştır derslere bnıhııııvıihr- A Bandırmada zafer bayramı Üvaköy Panayırı Bandırma, 31 — (Muhabiri- açıldı bayramı Ovaköy panayırı düf gece fovkalâde güzel kutlulandı. lmıştır. İlk defa olar! | lan bu panayıra — ge? | Gündüz merasimde nutuklar ı söylendi,asker kıtalarının ve | mokteplilerin iştirskile bir geçit raesmi yapıldı. Li- manda bulunan — vapurlar ! ,, Köylerden birçok seler iştirak etmiş VE ilk gününde oldukdü alış veriş yapılmıştır. Panayir dört gün edecektir. tirak etmekte idi. Gece de büyük bir fener alayı yapılarak — öğlenildi. Ayrıca mahfolda bir de ba lo verilmiştir . iki kardeş %ıı çıkan kavja Selimiye mıhılleıınd n Ü. mer oğlu Basri ile kürdeşi Kadir efendi arasında bir kavğa olmuştur. Ehemmiyet. siz bir meselenin sebebiyet verdiği anlaşılan kardeş kav- ğası Basrinin yaralanmasile neticelenmiştir. Meneleyı za- bita vazıyet etmiştir. Muğlada Tütüncülük Adana 3O(A.A) — İki gü ndonberi pamuk ve hububat piyasasında hafıf bir durg unluk vardır. Kilosu 34 - 38 layi Bandırma — gümrü almış olduğum 63 nu. tarihli ithalat beyannet” ait 455577-80numarali ta dopozito makbuzl zaen zayi ettim. Bu d inden olarak alınacak için muktezi muameley* büs ettiğimden zayi * buzların hiç bir su mü kalmadığını ilân Bandırmada - ticcardâf Tayyıp kuruşa satılan Misir pamü- r.. Yumn,' 20000 : ğt 33 kuruşa ve 3-26 kuruşa kadar yukulın ırp— : lâldllah ada 2- 79 kuruşo düşmüş