3 Eylül 1934 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 1

3 Eylül 1934 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 1

D BAYI : 4204 TUÜRKDİLİ OGUMARTESİDEN MAADA HERGÜN SABAHLARI ÇIKAR TTTT UON P A Cümhuriyet Halk Fırkası Ve Belediye İntihabatı. Önümüze milli birliğimizi ve her noktada beraberliğimizi bütün cihana tekrar göstermek için yeni ve büyük bir fırsat çıkmıştır!. Sabiğ va daşmubarrirk Bilecik mebusu Hayrettin Umum Neşriyal Müdürü: -Kenan Emin İDARENANEŞİ Bahkesir Şahmehmet skağı dairel mahsusa TELGAF: Balıkesir Türkdili, TELEFON: | Türkdili ABUNA ŞERAİTİ:Seneliği 1000, altıaylığı ow,kfımşıur.Nüıhıu $S,geçmiş nüshaları ——— ANKETİMİZ.. GSEENÜ AUAD Yeni seçilecek Belediye heyetinden istekler.. ırka denilince herşey- İi D den evel siyasi kanaat- leri uygün bir takım fe rtleri muayyen prensipler üzerinde toplamış müecsses- eler düşünürüz. Siyasi fırkaların bu mü- hiyeti birçok memlekatleri de milletleri muayyen siyasi kanaatlerin çevresinde böl. müş, dağıtmıştır. Asrın hakikaten çok çetin siyasi meseleleri karşısında dağınıklığın millet dı-nılı“n büyük kitlelerde ancak bü- yük zafiyetler doğurduğunu izaha lüsum var mıdır?' Şu beş on sene içinde çok misaller gördük: Efradı sırtarta, dirsek dirseğe vermiş, sınıf müce- deleleri içinde her gün._h_»vr' saat mütemadiyon enerjisini israf edegelen birçok millet- ler hayatlarını tehdit eden mühim — hâdiseler önünda dahi kolayca — kendilerini toplıyamamışlar, büyük sar- gıntılar geçirmişlerdir. Maamafih nakletmek ista- diğmiz bu dağınık — millet manzaraları bize ibret teşk il edemiyecek kadar yaban. geliyor . Türk yurdunun istilâ ve Türk milletinin yok edilmek tehlikesi geçirdiği günlerdenberi bizim siyasi hayatımıza tek endişe hâk- im oldu: Yurdumuzu ve siyasi ist iklâlimizi kurtarmak.. Başlangıçta ( Müdafai Hukuk) — ismini ve — Gözi gibi tarihin eşini yazmadı- ği büyük bir şefin rels liği altında bütün millet- çe görülen bu ülkü o gü den. beri çok zaferlere eriş miştir. Bu — zaferlera men (Müdafai Hukuk) (Cü- mhuriyet Halk Fırkası) is- mini aldıktan — sonra — da milletimiz «Gazi» nin boşk- anlığı altinda — yurt ve istiklâl — için çalışmakta, yurt istiklâlin - hakiki kurtulaşunu bütün — menla atlerin — üstünde te devam etmiştir. rağ Izaha lüzum görmeyiz ki bir yürt ve bir hakiki kurtuluşu yurdun ve o istiklâle sahip olan milletin hakiki yükse lisi ile mümkündür Bugün güttüğümüz ancak o bütün mılie çe ülküde yurdumuzu ve miile timizi hakiki yükselişe yani narın her törlü vasıtalarile maddeten ve manen cihazl- nadırmığa rajl etmektir.. İşte Cümhuriyet Halk Fi- rkasının siyasi fırka isimle- rinin çok fevkindeki bu yüce manaya bugün işaret etmekteki moksuduniz önü müze milli birliğimizi ve her noktada beraberliğimizi bü- tün — cihanü istiklalin | tokrak — gö | | | | Belediye dairesi İntihap Encümeni. İntihabatı idare edzcek Encümen seçildi. İntihap ene- ümeni — bügünden - itibaren çalışmıya - başlıyacaktır. Beolediye intihabatı hazırlıklarına devam edilmektedir. Dün mahallât mümessillerinin iştirakile belediyede bir toplantı yapılmıştır. Bu toplantıda intihabatı idare - etmek üzere kura ile on kişilik bir men yödek azaları seçilmiştir. İnlihap encümeni, İntihap encümeni şu zevıttan terekküp etmektedir: ve meydanlık intihap encümeni ve encü- Aygören mahallesinden bakkal Mehmet Nuri - efendi, Hacıishak ma'aallesinden Rifat oğlu Celil efandi, Ariziye mahallesinden kırıml: Bösri efendi, Mecidiye mahullesinden Avukat Hilimi bey, Mustafafakih mahullesinden Tabak Ro cep efendi, Sahanhisar muhallesinden Koresteci Kemal efe ndi, Selimiye muhollesinden Hacı Ömer oğlu Hafiız Sami efendi, Öszmaniye mahallesinden Kırımlı zade Mustufa efen- di, Hacıgaybi mahallesinden Saraç zade Ahmet bey, Salâ. hettin mahollesinden İrep oğlu Mustafa efendi.. Encümen yedekleri. Karaoğlan mahâllesinden Terzi Mehmet, Oruçgazı ma- hâllesinden Mustafafakih man Nuri, Umürbey mahallesinc Selimiye hallesinden ÖÜmer mahallesinden Müskiratçı Os- Jen Hacı Ali oğlu — Aptullah, ahallesinden Hacı Ömer oğlu Ali, Hac gaybi ma- oğlu Mehmet Tuhir, Bakikuyumcular mahallasinden Avukat Sadık, Börekçiler mahollesinden Ke nan Emn, Salâhettin mahallosinden Hamdi oğlu Hüsnü bey ve efendiler mişlerdir tatıbap encümeni yedek azalığına — seçil İntihap encümeni azalığına saçilen zevata bugün — teb- Higat yapılacaktır. Encümen işlerile meşgul olacaktır bügünden — itibaren — int.hop Merbak-isin büyük bir fir. manalik salei Ha ee Çin Dayök bir fe- imeplis teisimizin teşekkür söyle | mek içindir görmek - | . Bu firsat belediye inti- habıdır. Bir eylülden itiba - ren Türkiyenin her torafın- da bilfiil başlamış olan be- lediye intihapları Cümhuri- yetin — kuvvetli Yap cılığı yanında, ona muvazi olarak inkişef otmesi zaruri olan belediye faaliyetleri için yeni ve taze küvvetler — der . liyecektir Ancak — bupun | böyle olmusı önümüzdeki dört senelik devre zarfında | | Cümhuriyet belediyeciliğinin 4 hakikaton iktidarlı ollerde | yüksslebilmesi — halkımızın | alâkası ile elde edilebilir bir keayfiyettir Büyük ve milli bir vazife | önündeviz,bu defu da alâka- miızitekrar va teyit etmeliyiz Kenan Emin va tebrikleri Istanbul,1 (AA)— BMM. reisi Kâzım Paşa Hazretleri 30 ağustos zafer — bayramı münasabetile aldıkları pek çok tebrik telgraflarına ay- ri ayrı cevap vermek imkâ nsızlığından dolayı teşekkür ve mukabil tebriklerinin ib- lâğına Anadolu Ajansını tav. sit buyurmuşlardır. Hariciye Vekilimizin teşkkürü. İstanbul, ! (AA.) — Ha riciye Vekili Der. — Tevfik Rüştü bey ile rofikas hanımefendi — kerimelerinin izdivacı dolayısile her taro ftan aldıkları tel ve el yaz- Dalarına karşı teşekkürlerinin iblâğına Anadolu Ajansını ta- vsit buyurmı SRER u d B dKĞ tay, Başvekilin Şark Seyahatı. İstanbul, 2 (Muhabiri mizden) — Başvekilim İsmel — Paşa Hazreileri mukarrer şark seyahatle : rine bu perşembe çıkaca- klardır. Dahiliye Vek Şükrü Kaya bey ve diğe bazı zevat bu — seyahalle: rinde Başvekilimize refa- kat edecektir. Seyahat on beş, yirmi gün kadar sürecektir. Köylü Ve ziraat bankası Ziraat bankası umum mü- dürünün beyenatı. PA Ankara, 2 (Muhabirimi- zden) — Ziraat Bankosı u- mumi müdürü beyanatta bu- | lanmuş ve demiştir ki — Çiftçilerin zirnat bankasına olan eski borçlarının bir sureti halle bağlanması hususunda — tet- kıkat yapılmaktadır. Amma mesele olmak itibarile bu- bun intacı için bazı mühim müli tedbirlerin alınması ve bu tedbirlerin memleketi mizin bugünkü imkânlarile tolif adilebilmesi lâzımdır. Bu itibarla henüz tetkikatta bulunulan bir meseleyi olm uş bitmiş gibi telâkki ede- rek bankaya olan borçların ödenmemesi cihetine gidil- mesji bilhassa — müstahsilin zararına olacaktır Ziraat bankası memleket çiftçisine yardım etmek hu- susunda her türlü imkânla rı istimal etmek ve bulunduğu senelerde müşkül şartlarla karşılaşan müstah sil sınılım.zın nispoten ucuz faizle — kredi — ihtiyaçlarını temin etmeğe çalış- mak hususun her — zawman olduğu gibi bugün — dahi hikmeti tecssüsü an büyük vazifesi addetmekte- dir. — Ancak yaptığı ikraz kadar doğutuğı paralarını geri almıyacak olursa bit gün vazifesini ifa edemiyecek kargılaşması zaruri ve bu da naboş — bir akıbat olur. Bu vaziyetten en ziyade mütazarrır olacak — şüpbhesiz | çiftçilerdir. Çiftçiler - ziraat bankasının kapılarını ken- | dilerine karşı kupanmış bu- | içinde ve mücaşaseNnİN vaziyetle lacaklar — ve kendi tedariki için — ikrazatçılara veya murabahacılara — müracant ötmek zaruretinde kalarak bugün « n bozuk — olan vaziyetlerini artık düzel * sayfada ) Yeni seçilecek belediye siz ne istiyorsunuz? Bize yazınız! heyetinden Fazlıkuyusu az bir masrafla güzel bır yezinti mahalli olamaz mı? Belediye yıkı'malı burası meydanlık olmalıdır” «Yeni seçilecek belediye heyetinden istekler»n mev- zulu Aanketimize bugün de devam ediyoruz. — Bugün iki okuyucumuzun isteklerini yazıyoruz: 1 — Sütlerin kontrolu ve sıhhi bir şekilde satılm- alarımatemini. Şehrin Bandırma- Kütahya hattının birleştiği ısımların — düzeltilmesi ve güzel bir şekle sokulma. B .3 — Balıkesirin hiç — bir gezinti yeri yok — denilebi- lir. Şehre yekin ve — mü- nasip — birkaç mevkin herkes için —bir — gezinti mahalli haline — getirilme- si çok muvafık olür. Ma. selâ Fazlıkuyusu gz bir masrafia böyle güzel bir gezinti mahalli olabilir. Bu halkımızın mühim bir kısın nn hafta — sonunda - biraz kır havası almak - için uzun mesafolere gitmeğe bütçesi müsait değildir. Bu şekilde yakın gezinti yerleri yapıl- makla bu ihtiyaç temin ed. ilmiş olacaktır. Hürmetlerimi sunarım ef- | endim Umurbey mahallesinden NEZİHE İSMAİL e | — Hükümet caddesinin bir an evel açılması. 2 — Mevcuat şadırvanların asri bir hale ifrağı. 3 — Belediye binasının yıktırılarak otrafındaki dük- kânların da Istimlâkile bura- nın büyük bir meydanlık haline getirilmi Ve Bü- yük Gazimizin heykelinin de buraya rekzi. 4 Deralerin bir an ev- el kapatılması veyahut bur- alara bol su - akıtılmasının temi 5 — Parkların ve ağaçl- arın çoğaltılması, top bayı. rındaki çamlığın tevsii. Hulâsa bu işler herkesin bildiği ve memleketin kati ihtiyaçlarıdır. Yeni belediye heyeti bu işleri başarırsa şimdiden bol bol toşekkür eder ve Allah razı olsun de- riz, Hürmetler.. Hacıgaybi mahallesinden AHMET Cüretkâr birteşepbüs! Mossolini Sosyalistlerle birleşiyor.italyada sosyalist- İere idari şubelerde mühim vazifeler verilecek, Milâno, | (A.A) — Doyli Telgraf muhabirinin öğren- diğine göre M — Mussolini Sosyalist mehafilini, bu fır- kanın Faşist fırkasında yeni bir Sosyalist Faşist cenahı yapması hususunda yokla- mıştır. Buna mukabil Sos yalıstlere fırkada mühim ve bilhassa milli işi kontorolu altında — bulunduran — idari şübelerde — vazifeler — verile cektir. Dahili sıyaset tarihin de bu teşebbüs M. Mussoli - nin en cüretkâr toşebbüsü lür. Sosyalist lideri M. K Japonya | ile Sovyat Rusyanın arası açılıyor mu? Moskova, 1 (A.A.) — Har- binden ve Mançurinin diğer yerlerinden gelen haberlere göre Japon ve Mançuko me hafılinin Sovyotler aleyhin- deki tahrik faaliyetleri Pog- ramiçnaya — istasjyonundaki Sovyet — konsoloshanesinin ve bilhassa konsolos M. Stel- maşın şahsı etrafında teme. rküz etmektedir. — Mançuri ve Japon gazeteleri muma- ileyhi Çin şark demiryolları- ndaki — tahribat faaliyetine ranın M. Mussolinin teklifi- ni kabul edip etmiyeceği hakkında efkârı umumiye çok mühteliftir ve M. Mus. solini ile M Kaldera arasın. daki son mülükat hakkında birçok şayialar - dolaşmak- tadır. Ezcümle M. Mussolini in — M. Kalderayı ark daş ola- rak selâmladığı ve M. Kal- deranın İtalyaya da hürri- yet iade edildiği takdirde Faşist — fırkasına girmeğe kazır olduğunu — söylediği ( Devamı ikinci sayfada ) Valiler arasında deği - şiklikler yapıldı İstanbul, 2 (Muhabirimiz- den) — Vekâlet emrine alı- nan valilerin yerine Kooı,, li valiliğine, mülkiye müfet- tişlerinden Hasan Faik, Çank. ırıya müfettiş Derviş Hüsnü, Giresun — valiliğine — müfeti Talât,Bordur valiliğine vali muavini Saip bey vekâ- leten tayin edilmişlerdir. iştirak etmekle açıktan açı- ga itham ediyorlar, Domiryol ( Devamı ikinci sayfede )