4 Eylül 1934 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 1

4 Eylül 1934 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 1

H4 SAYI : TÜREKDİLİ OCUMARTESİDENİMAADA HERGÜN SAEAHLARI ÇIRAR | DARENANESİ Ba #L F İA C FÇ VS A 8 ği mahsusa Tu_(,AF Balıkesir Türkdili, TELEFON: Türkdili ABUNA ŞERAİTİ:Seneliği 1000, altıaylığı İ e00 600 kurı uruştur.! Nüshası S.gqıııu nüshaları CA ae —— 4 BYLÜL 1934 Salı u_ı—— Dokuzancu Sono HN Sahip va daşmuharririz Gilecik mebusu Hayrattin Umum lo;nyıt Mnııım: Kenan Emin Belediyeciliğimiz Cümhuriyetin Yapıcılığına Yardımcı Mühim Bir Kurtuluşumuzun Yıldönümü Kurtuluşumuzun on ikinci yıldönümünü,yarından sonta heyecanlı bir surette kut- İulıyacağız. Büyük merasim yapılacak, akıncıların şehte girişi temsil edilecektir. Kuvvettir! ulıdıyecılıpımııın yeni B bir inkişaf dovresine girmek üzere bulundu- ğu şu günlerde en büyüğüm- üzün büyük bir işaretini hatırlıyoruz: «Yurdumuzu dünya- nın mamur ve en me- deni memleketleri sevi- yesine çıkaracağız.» Ancak büyük şefimize hâs olan bir irade kemalile söy- lenmiş olan bu söz, yurt için Gazi ile beraber döğüşmüş, "cümhuriyeti onunla berüber kurmuş, onun yarattığı inkı- lâpları - yaşamış ve başar - miş bugınıku neslin öz ül- küsüne tercüman olmakta d hakikaten müstesna bir ku drete malik bulunmaktıdır. Mazi bu aziz yurda karşı ihmalini onu nihayet dü- şmanların eline yerecek ka dar — ileri götürmüştür. Bu kadar nankör, bu ka- dar hain — çıkmıştır. Türk milleti yurdun en güzel par- çaları düşmana verilmiş ik. en saltanatın elinden aldık- tan sonra onu yalnız düşm- anın elinden — kurtarmakla kalmadı aynı zamanda — ma- ddi ve manevi her türlü fo- dakârlıklora katlanarak on- arımağa — başladı. Bugüne kadar genç cümhuriyet ge- nelerinin yarattığı — eserler ihtiyar asırlara sığmıyacak kadar çok ve büyüktür Bugün yurda kerşı vaz- itemizi mutlaka dünden da- ha kuvvetle yapıyoruz ve yarın bu işimizde elbot deha yok kuvvetli bulunacağız... Böylece biribirini takip ede cek sanelere asırların işlerini — sığdıran — yurdü Ulu Gazinin işaret ettiği me- rtebeye yululıeceğıı Bu. neticoyi istihsalde en küçük kuvvetlerin bile işi mize yarar olduğunu söy- lemeğe bilemeyiz lüzum var midir? Kaldı ki cümhuriyet belediyeciliği cümhuriyetin yapıcılığı bundan sonra daha mevki alması lâzımgelen kuvvettir. Bu kuvvati belediye sınır ları dahilinde oturan — yurt- daşların medeni, içtimal, sıh- hi, bedii birçok ihtiyaçlarına kifayet edecek ehliyete yük- seltmek yurda — karşı halkı- mızın en mühim vazifesidir. Şehirlerimisi, kasabaları - mızı yurdün birer ziyneti haljne getirmekte mamur ve an medeni — seviyolere çıkarmakta, daha ziyade ge- ri kalamayız Kenan Emın yonrnda sağlam mühim bir Bir hayvan sergisi açıldı. Kars, 2 (A.A.) — Dün şe- hrimizde açılan sığır ve at ııı'gııııdı Gob ve çıldıranın ikinci - sayfada ) Bahıkesirde Büyük bayram günlerine ait bir Kurtuluşumuzun?on ikinci yıldönümü yarından sonra heyecanla kutluluyacağız. Belediye tarafından bu me- sut günün güzel bir surette kutlulanması için bir program hazırlamıştıştır. Programa göre öğleden evel belediye önünde | pılacak Şşehir — dolaşılacak- merasim yapılacak, akıncı müfrezelerinin şehre — girişi | şerefine Ziraat Yekilimiz şark vilâyetler- inde tetkikat yapıyor. Kars, | (A A.) — Kağız- manda meyvacılığı ve tuzl- ucadaki barajları tetkik et. mek üzere giden Ziraat Ve- kili Muhlis bey dün saat 24 de refakatlerindeki — zevatla birlikte şehrimize ı.lönıınig— lerdir. Vekil bey mıntakanın vaziyeti ziraiya ve bilhassa orman ve baytar işlerile ya- kından — alâkadar olmuşlar | ve köylülerin — dileklerini dinlemişlerdir. Erzurum, 2 (A A.)— Ziraat kili Muhlis bey bugün Ka- rstan Erzüruma gelmiş — ve mersimle kargşılaşmışlardır. Erzurum, 3 (A.A.) — Zıra- at Vekili Muhlis bey bugün şehrimizden ayrılmıştır. Mu- hlis bey şerefine dün Bele. diye tarafından bir öyle zi- afoti ve Belediye reisi tar- afından da Mebuslarımız Nafj Ataf ve Asım beylerin de hazır bulundukları — hususi bir akşam yemeği verilmis- tir. Kezincan, 3 (AA.) — Zi- raat Vekili Muhlis bey bu- radan — geçerken köylüle- rle temas voe dileklerini kol ordu ve diğer — müessese ve daireleri gezmiştir. Çankırıda sıcaklar Çankırı, 2 (A.A.) — dört gündenberi şiddetli sıcaklar hüküm sürmektedir. Hararet gölgede 35 - 36 güneşte 40- 42 dir. temsil edilecek, nutuklar «6ö- ylenccek müteakıben asker kıtalarının, mekteplerin, sp- orcuların ve esnaf taşekkülle: inin iştirakjile bir geçit res. mi yapılacaktır. Gece de feneralayı ya- tır.. Bu — mesut günün ogece — gehirde Darısı Balıkesire! Mdana - belediyesi — lektrikli yuğurma makinesi kullanmıyan fırınarı kapatlı, Adana, 3 (A.A.) — Bele- diyenin mukarrer — omrine, tembihlerine rağmen düne kadar - fırınlarına elektrikli yuğurma makinesi koymı- yan fırınlar dün kapatılmış. tır. Mevcut makineli fırınl- ar şehrin ekmek ihtiyacını temin ettiğinden şehirde bor hangi bir ekmek buhranı olmamıştır. Yunan kumandanının ıl"“ım Ankara, 2 (A.A.) — 23 Temmuzda — İstanbulu — zi- yaret eden Yunan tayare filosu K. Kaymakam Te- melis jkametleri — esnasın- da haklarında — gösterilen eyi kabulden dolayı - tay- are cemiyetine bir teşe- | nkırı kkür moktubu göndermi ştir. Kütahya Kurtuluşunun 12 inci yıl- dönümünü kutluladı. Kütahya, 2 (A.A.) — Dün Kütahyamızın kurtuluş günü idi. Memleketimiz 12 yıl ev- el bugün aydın - lğa — kavuşmuştur. — Bu münasebetle —ilk kurtuluş hareketilerini — temsilen ve her smif halkın iştirakile büyük bir merasim yapıldı. intiba bol işık *" yanacaktır. Bundan başka Halkevi ndede bir müsamere ve- rilecektir. Dajmt — Vilâyet Bncümeni azasından Feyzi beyin — hazırladığı ( Ku - rtuluş) adlı piyesi temsil ed- ilecek ve ayrıca Halkevinin yeni caz heyeti ve bandosu güzel parçalar çalacaktır. Efgan , İstiklâlinin yıldönümü müna- sebetile tehrik ve teşekkür. Ankara, 2 (AA.) — 22 Ağustosta Afganistanın isti. klâl bayramı — yıldönümü münasebetile — Reisicâmhur Gazi Mustafa — Kemal ile Afganistan — kralı Haşme- tlâ Muhammet Zahir Han Hazretleri arasında tebrik teşekkür — tolgrafları — teati olmuştur. İlalyan askeri hayeti Moskorada| Moskova, 3 (A A.)— Cene- ral — Gas. — Franceskonun | riyaseti altındaki İtalyan as. keri heyeti bugün buraya gelmiştir. Çankırı panayırı Çankırı, 2 (AA.) — Her sene sonbaharda açılan Ça- panayırı bu sene eylülün on yedisinde oluc- | aktır. Romen Başvekili Tataresko belg- datı ziyaret etti. Bulgtet, SİÇAM) — Romanya — Başvekili M Tataresko bu — âabah bu- raya gelmiş ve istasiyo- nda Başvekil ve hüküm- et erkânı tarafından ka. rşılanmıştır. — — ANKETİMİZ.. XZ AM TTT Yeni seçilecek Belediye heyetmden istekler., Yeni seçilecek belediye heyetinden siz ne istiyorsunuz? Bize yazınız! Şehre bol su getirilmelidir, Bu işe helediyenin parası kâlı gelmiyorsa halkın hamiyetine müracaat edilmelidir. Anketimiz büyük bir alâ- ka uyandırmıştır.. Okuyu. eularımızdan hoergün mektup- lar olmaktayız, -Okuyucula- rumiz bü mektuplarında ye- lecek — belediye heye- tinden istiklerini bildirmek- todirler: Bugün de iki okuyucumuzur isteğini basıyoruz: ı Su, ibtiyaçlarımızın en başında gelir. — İçilec- ek suyumuz — şimdilik ihti- yaca kâfidir. doenebilir, Fa- kat, temizlik, yemek ve sai- re için mevcut sular - hiç te kâfiı değildir. Civardan bol su bulunmalı ve bu su şehre akıtılmalıdır. Şehirde İstan- bulun Torkos — tesisatı gibi tesisat yapılarak bütün evler bu sudan istifade ettirilmelidir Bu suretle — memleket ihya olacaktır. Eğer bu işe be- lediyenin parası kâfifgelmiy- orsa halkımızın hamiyetine müracaat edilmelidir. 2 — İkinci mühim mese- le — helâlar meselesidir. Çarşıdaki helâlar — ihti- yaca kâfi — gelmemekte ve mevcut — olanlara gayri sıhhi bulunmaktadır. Helâl- ar çoğatılmalı ve — mevcut olanlar temiz tutulmalıdır. 3 — Bvkaf otelinin önü, idmancılar mahfelj — ojvarı park haline getirilmelidir. Bundan başka şehrin muh- telif yerlerinde çocuk bah- çoleri vücude getirilmelidir. 4 Seyyar satıcılar sı- hhi ve daimi bir konturol altında bulundurulmalıdır. 5 — Şehrin temizliği la- yıkil» yapılamıyor. Meselâ, tanzifat amelesi sabahları caddeleri süpürüyor. Fakat cüdde vo sokaklar — evvelâ sulanmadığı için süpürülür- ken gelen geçenler yahut dükkân ve evler pisleniyor. Ba mesele temizlik işinde birinci derecede ehemmiye. te alınmalıdır. 6 — Son isteğim şudur: Şimdiki belediye binası yıktırılmalı ve etraftan da bir kısım dükkânlar istimlâk edilerek burası büyük bir meydanlık haline getirilme- lidir. Büyük şefimizin mut- asüvver heykellerinin buraya rekzi ve hattâ buraya cüm- huriyet meydanı adı verilm- esi çok muvafik olur. Hürmetlerim efendim. AHlbl CEVDET * — Şehrin kadastro ve plânları yapılarak yapı iş- lerinin doğru bir — kılığa sokulması. Zira kardeşle- 4 Dovamı ikinci sayfada ) DÜŞÜNCELER. Sporcularımız. Ve İzmir Matbuatı. Burada İzmir şampiyonu Altayı yenen İdmanbirlikli ler geçen gün İzmirde Al- tayla bir oyun dahıa oyna dılar.. Bütün bir geceyi bir kamyonun yamru yumru sırlında ırğalanarak uyku. suz geçirdiklen sonra İzmir sahasına turşu gibi çıkan sporcularımız bir. kısmının yaralanmasına ve kupları- larının da bacak kemiği yerinden - fırlamasına rağ- men inaçı basit bir farkla kaybelliler. Bu nelice karşısında asıl müleessif olması lâzımgelen taraf hiç şüphe yok ki Ba- likesirdir. değil mi? Hayır . İzmir matbuatı - böyle dü- şünmüyor. İzimir sporunun bir. — bürlü — vazgeçemediği megalomaniyı bu vesile ile de sayfalarına naklediyor- lar. Altay fena oyununu oynamış.. - Niçlr on gol alılmg_ııqmı; bu — oyun bilmez takıma... Anlğhyor ki İzmirli ar- Â kadaşlarımız -- hepsi değil | tabil. çok asil ve misafir perver bir. muhitin tercü. manı efkârı olduklarını bir an için unutarak dediğimiz megalomaniye tululmuşlar. dır, Kendilerini sinir nöbe- tine tululan hastalar kadar mazur görürüz.. Ancak biz de şu haki. kali — yazmak — isleriz ki Balıkesir şampiyonu Al- tayı her zaman yenebilir. Hele gördükleri lukun tak- viye edilmiş olursa Altay muhakkak - yenilir.. Arka- daşlarımız islerlerse biz bu- nun lecrübesine delölet et- Meğe amadeyiz.. Sözümüzü bilirmeden ev- el kendilerine buradu büyük kabul göslerdiğimiz - Aytal- lıların misafirlerini ağırla- maklaki ağırlıklarına mu- kabil tayare cemiyeti İzmir şubesinin gençlerimize göz- terdiği büyük alâkaya min: nettarlığımızı kaydederiz. B h