4 Eylül 1934 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

4 Eylül 1934 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

Suyla 2: * ı Çocuklar için. YAZ Günes ateş - püskürüyor. Fırlattğı oklar dokunduğu her yeri yakıverecokmiş gibi kızğın.. “Sıcak sıcak bsen yalıyor, - kavuruyor örtüye bürünmüş rüzgüe gaçtiği yolları bir dil gibi Ekin tarlaları Gelincik çiçekleri baştanbaşa — sarı bir bu sarılığın için- den bic alev gibi yükseliyorlar. Çiftçi kızlarının madan - biçiyorlar — ve ellerinde yığıyorlar. oraklar.. Buğdayları dur- Gözleri, dolğun, iri başaklara takıldıkça coşuyorlar, işte ovakit köy türkü. leri gıcak rüzgârın önünde dalga dalga sürükleniyor. * Yaz nine!. Sındon nas:l vazgeçebiliriz? Ambarımızı buğdayla, yulafla, arpayla doldurmasan kışın karlı günle- rinde bizler ne yaparız?. Yalnız getirirdiğin şeftalileri, kayısıları, Her ğimiz lü güzel yil sopat söpet meyvaları hesaba Döğrüsü.. Hele 0 Temmuz, Ağuüstos aylarında müze serdiğin kavun vo bu kadar mı ya? kapışarok — yedi- daha türlü tür- insafsızlık olur. önü- sa. erikler; katmamak karpuzların ve adları ymakla bitmiyecek kadar çok olan sebzelerin.. Bütün bu bolluk tında terlemeğe, yanmağa içinde biz, senin güneşinin al- çoktan — razıyız.. ee Yaz nine!.. Ayrılık uzün sürmesin.. biz. seni yine karşılarız. Sakın boş getirme emi?.. Haziran ayının başında meyva — sepetlerini M. Cevdet Anketimize gelen cevaplar (Üst tarafı birinci sayfada ) rimizin — dişinden, dan arttırıp ömründe biri. cik - yaptırdığı evleri - çok yazıktır ki- günün birinde her balde yapılacak olan yeni plânlarda cadde üze. riüde belki kalkacak ve iki yakah ziyan olacaktır. Bu plânlarda sokaklara göre yalnız evlerin katları ve görünüşleri değil boya ve badanalarına bile bel ko nacaktır. i 2 — Yeni örnekte lâğım örülmesi. 3 — Şehre büyük akar su — getirilmesi. 4 — Sokakların hepsinin kesme taşla döşenmesi, 5 — Şehrin gün batı ya- kasındaki bayırlarına ağaç dikilmesi, caddelerdekilerin de bir soya sokulması. 6 — Yeni — mezarlıkların en güzel kılığa sokulması ve Örü taşıma urabası yapıl. ması 7 —Kır korucuları için semt semt küleler — yapılıp yenı görgüler örnek Oluruk tarlaların korunmusu. 8 — Sokaukların hergün sulonmusı, tomuzlik ve işik işlerine çok — keskın gözle bakılması. 9 — Telefon işinin yapıl- masına çalışılması. 10 — Köyülün alışverişi - nö canla Duşla bakılması. Di — Dükkânlarin — belli bir saatto açılıp kapatılması, Müslümanlarla Hindülar yi- ne binbirlerine gerdiler Madras, 3(AA) — Dün akşam vukubulan bir. kav- ga esnasında nüslüman | esile öldürülmüş tırnağın. | bunun bir sesle duyurulma- Bı. 12 — Evlerin ve dükkân. ların sağlık ve temizlik işle- rinin çok " eskin gözetilmesi 13 — Yoksullara yardımla dilençiliğin önüne geçilme- si. 14 — İşçi, çiftçi, tüccar işlerinin ilerlemesi için (Birl- klerile) çok düşülüp ka- Ikılması. 15 — — Zenüat kursları açılarak ustalara bilgi kâğ. ıdi. verilmesi. 16 — Hersene armağan- h zenaat sergisi açılması ve güzel —işlerin — müzede gösterilmesi. 17 — Camilerden birinin müzeye çevrilmeni. 18 — Her zenaate ayrı somtlerde çarşı açarak ge zici va sergiciliğe son ve- rilmesi. 19 — Yaya kaldırımlara hiç birşey k onulmaması 20 — Her sene parlak yetişen memleket gençler- jadön şohircilik bilgisi için Avrupaya gönderilmesi. 21 — Yeni belediye top tanı — belediye işlerini eskis- inin yaptığı işlerin ayrılık ve kötülüklerile — beraber üzerine alması. 22 — Şehrin bütün bele- biye işleri yasasına uygun görülmesi. Gerçi saydıklarım bir ba- kışla paruyı düşündürürse de Türk soyunun kafa ve bileği dünya para varlığından daha zengin bir define olduğuna -| göre birlikle yapılacak — bir kuruluş ve dernekle bu ba- samaklar denk olarak çıkıla- cak ve günün birinde jnsan lık gösterişli yeni beyaz köy ve şehirlerile genç Türkiye düuyaya düzenlik, yoşayış örneği olacaktır. Yalnız gö - nül ister ki Balıkesirliler ba- yrak savaşında olduğu gibi iş savaşında da diğer yutdaş- larının öncüsü olsun, e . Bandı! , sambleye tealluk YÜRK DİLİ Rusyanın Gemiyeti Akvama girmesi meselesi Paris, | (A.A.) — Dün ak- şam çıkan müteaddit Paris gazeteleri Soyvet Rusyanın Milletler Cemiyetine girmesi meselesini tetkik etmektedi- rler. Tan gazetesi, başmakale- sinde, Sovyet Rusyanın Mil- letler Cemiyeti haricinde ka. Imasındaki — mahzurları bu müesseseye girmesindeki me- nfaatleri kaydediyor ve Sov. yet Rusyanın Cenevreye gi- rmesi jile bu — memleketin asyaf — siyasetinin nihayet bulması ve diplomasi usulle- rine uydurması — muhtemel olduğunu ilâve ediyor. Entransijan gazetesine gö- re, Sovyetlerin — Cenevreyo iştiraki beylenmilel vaziyet noktai nazarından fevkalâde mühimdir. 180 milyon hal. kı temsil eden — memleket, cihan muvazenesinde her ha- lde mühim bir kuvvet teşkil eder. Bu kuvvet ihmal edile. mez. Sovyet Rusya Conevro müecssesesine girmeldir. Lahey, | (AA.) — Hol. hükümeti Sovyet Rusyanın Milletler Cemiyetine girmesi meselesinde assamblede itti- haz edeceği hutti. hareketi tetkik eylemektedir. Şimdi- den anlaşıldığına göre Hola- nda Sovyet Rusyanın girme si aleyhinde rey vermiyece ktir. Fakat lehtemi rey ve» receği ve yahut istinkâf mı edeceği de malfm değildir. Paris, 1 (AA)— M, Bartu M. Titü- Jesko ile Sovyetlerin Mil- latler Cemiyetine girmesi, Avusturya vaziyeti ve gşark misakı — meseleleri hak- ktada gorüşmüştür. Pariste Sovyetlerin Milletler - cemi- yetine girmesi için başlıyan müzekkerelerin neticesi hakkında nikbinlik göste- rilmektedir. Bu iş münhasıran ae- etmekte ve (iki sülüs ekseriyet kâfi gelmektedir. Bundan başka şark misa- kı hakkındaki noktaj na. zar teatisine alâkadar dev- letler arasına devam - edil- mektedir. Fakat bu müzek- kerelerin daha bir müd- det devam edeceği anlaşıl- maktadır. Bu iki nevi mü. zekore arasında hiç bir mü- nasebet yoktur. M. Bartu ile M. Titüleskonun 7 -9 tarihinde Cenevrede daşlıya. cak — olan müzakerelare iki memleketi bağlıyan sıkı dostlak ruhu — dahilinde ve müşterek haryırlandıkları zannedilmektedir. Lodra, 1 (a.A.) — Röy - ter ajansı bildiriyor: Gayri resmi Londra — mehafiline göre, Sovyetlerin Cemiyeti Akvama girmeleri hakkında üç büyük devlet tarafından muhtelif hükümet merkezlerinde yapılan teşe- bbüse verilen cevaplar cesa- ret verici muhiyettedir. Röter ajansı, Sovyetlerin İngiltere, Frunsa ve İtalya- nın teşebbüslerinden sonra Cemiyeti Akvama — girmek hususunda en müsait bir me- vkide - bulun larını öğre- | ’ıııııııııııııııı—ıı—-ıııı ZERNERERUN, ŞEHİRVEMÜLHAKATTA C.H.F.Kongre Fırka — Kongreleri Yilâyet kongresi en son olatak 16 kânunusanide Joplanacaktır. Cümhuriyet Halk Fırkası kongreleri bu ay içinde ba- şliyacaktır. Fırka — Vilâyet idare heyetinin dün geceki toplantısında mahalle, köy, semt ocaklarile nahiye, kaza ve vilâyet kongrolerinin topl- anma günleri tespit edilmiştir. Buna nazaran, — mahalle, köy, semt ocakları kon- gresi 15 eylülde başlıy- acak 15 — teşrinevele ka- dar bitirilmiş olacaktır. Nah- iyeler — 15 — teşrinieveld - en 15 teşrinisaniyo kadar kongrelerini yapacaklardır. Kaza kongrelerinin başlama tarihi 15 teşrinsani, hitam tarihi 15 kânuneveldir. Vilâyet kongresi 16 kân- unsani 935 de toplanacaktır. Belediyenin plân su ve elektrik işleri. Dahiliye Vekâleti tarafın- dan belediyelerin plân, su, elektrik gibi hizmetlerinin bugünkü — vaziyeti — hak- kında malümal istenmiştir. i malümeat şu günlerde Vekâlete gönderil- ecektir. —— Gizl nüfus sayımı Gizli Düfas sayımı bir bu- çuk uy uzatılmıştır. Bu mü- ddet zarfında ölüm, doğum, gaip, ve evlenme vaka - larının yazılması icap etme- ktedir. Yazdırmıyanlar hak. kında ceza tatbik edilecektir. Dün mahalle — aralarında davullar dolaştırılmış ve ha- Ik keyfiyetten haberdar ed- ilmiştir. Bundan sonra bel- ediye ye birçok müracant yapılmıştır. — —a —— Bir ayda evlenenler, Ağustos ayıiçinde beledi- ye nikâh momurluğu tarafı- indan ön dokuz çiftin medeni nikâhı kıyılmıştır. Dsimi encümende Daimi Vilâyet Encümeni dün Vali beyin riyasetindu mutat toplantısını yapmıştır Sındığı panayırı Sındırğı hayvan ve emtia panayırı 15 - eylülde açılacak ve beş gün sürecektir. Sın- dırğı — bülediyesi panayır iç- in şimdidon hazırlık yapm. | aktadır. leri —— 4 EYLUL — H aR HU HN GU ĞU KA KAKA KUN KH KA NEAN v Başlıyor Çanakkaleye bir bakış Bahkggğı— Çanakkallk Arasında bir posta servisi tesis edildi. Posta haftati üç gününde gidecek Üç yününce gelecek. Şehrimizle Çanakkale ar. asında posta servisi edilmiştir. Bu posta hafta- nın üç gününde gidecek di- ğer üç gününde gelecektir Gitme günleri — cumartesi, tesis | | gelme günleri ise — patlt salı ve perşembe günlerid” Balıkesir- Havran-Edi | ve Bandırma-Karacabey-P” rsa arasında da hergül vilâyetle diğer kazalar sında — muayyen — günler pözartesi, çarşamba günleri, — postalar işlemektedir. Köseler Biri bacanağını yaralarlı. hastahanede diğeri Birkaç gün evel Kösel- er köyünde kanlı bir. vaka olmuştur. Vaka şöyledir: Köseler köyünden Karani oğlu Arap Cemil geçen ak- şam bacanağı Hasan - oğlu Ahmedin evine gitmiş. İki bacanak bir müddet oturmu- şlar, konuşmuşlar, — sonra arap Cemil kalkmış evine gitmiş.. Fakat ikj bacanak arasında bir miras mesolesi vardır. 0 akşam da konuşma mevzuunu bu mesele teşkil etmistir. Arada fena sözler geçmiş olmalı ki — Ahmet Bir yazıcı hakkında tah- kikat yapılıyor. İdmanbirliğinin yüdönümü münasebetile şehir — ginemasında temsil edilen ve Rümazan Gökalp efendi tarafından — yazılmış | olan (Bir meşole söndü) pi- yesi cümhuriyet —müddelu- mumiliği tarafından tetkik edilmektedir. Piyeste — vatanperverliğin netayici ölüm ve vatanper- verlerin de akıbetleri sefa- let ve mahrümiyet içinde gösterilmekte olması dikkati celbetmiştir. Esasen | piyesin polise ibraz edilme den ve müsandesi alınma- dün temsil edildiği anlaşıl maktadır. Karsta Serği (Üst torufı birinci sayfada) en meşhur irki olan kirm- izi ve siyah renkli inekl- erile boğaları halis- ye yarım kan kısrak ta. yları bulunmaktadır. İdmanyurdu eşya piyangosu biletlerind. birer tane edininiz. Mutlaka sevineceksiniz geçen hafta | nazarı | Köyündi Şimdi iki bacanaktan hapishanede yatıyor. evine — giden bacanaği” arkasından koşmuş — £| tam evine girett sırada akalıyak bacağını bıçıkfı birki yerinden yaralamış kaçmıştır. Arap Cemil $8 imize getirilerek men hastahanesinde tedavi 8 alınmıştır. j Vakayı müteakıp — kö€ Ahmet yakalanmış — ve mevcuden - adliyeye t& edilmiş oradan da hapis? sevkolunmuştur. İ Tahkikata adliyece de' edilmektedir. Mecmualar: Halkevleri mecmuası V kü) nün 19 zuncu | dolğun olarak çıkmıştır: (Ülkü) nün bu sayıs! şu yazılar vardır: Türk dili karultayı: Atuf, mesuliyeti hâ telâkkileri:Ahmet Nosim'ı talyanın ehemmiyeti: İl Hakkı, buğdayı koruma: ” mal Zaim, mill! sermay? Ergani istikrazı: s., beli yeler: K, Naci, cemi minin — tezatları: — Mehl Servet, turih, — arke0 | müzele, — türizim: B | Oğuz, — mekteplerde coğrafya: — Osman Çorum: Ömer, propağt” ve resim: Alj Sami, kok: M. Rüştü, ayın kası: Zeki Mosut, deli Ferit Celâl, köylünün ? hayvanlarının haczedil Yalçın, Haymananın © kuyu köyü: Osman Nül | “Okuyucilarımıza — tW | ederiz. ekiliyor.