30 Eylül 1934 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 3

30 Eylül 1934 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 3

EYLUL 30 İÇTE: Hayvan — vergisi indirile- tekmi? Son zamanlada hayva fi- atları düşmüştür. Halbuki bir koyundan elli kuruş vergi alınmakatır. Yapılan tetkiklerden ber tarfta köy- | lünün bu vergiyi veremediği anlaşılmaktadır. Sayım vere Kisi bugünkü iktısadi şerait ve bugünün fiat şartlarına göre tanzim edilmek üzere bir kanun lâbihası hazırlan- maktadır. Maliye Vekâleti bu kanun etrafındaki tetkiklerini bitir miştir. — Yapılacak tadilât neticesinde —sayım — vergisi yüzde elli nispetinde indiri lecektir. Paramızı korum Türk parasını koruma ba- kkında 11 numarlı kanunun(51) inci maddesine bir müzeyyel kararname hazırlanmıştır. Bu na göre transit vizesile Türk iyeye giren ecnebi seyyahlar transit müddetleri zarfında Türkiyeyi terketmedikleri takdirde Türkiyaden ayrı hırlarken yanlarında getirdi- kleri ecnebi dövizlerinden sarfolunmıyan — kısmını vize almaksızın çıkarabilecekler- dir. Fenebi mütehasssılar. İktisat teşkilâtimız — için üç ecnebi mütehtesıs getir- ilecektir. Trakyadaki tetkik- atını bitiren iç ticaret umum müdürü İsmail Hakkı bey bu mütohassısları temin etmek üzere İaviçraya hareket etm- iştir. Gelecek mütehassıslardan ikisi Almanyanın tanınmış pıofesürlaıimlendır Müteha gsizlar memleketimizde bir sene kadar kalacaklardır. —TT — Ş İktanbul atlatizm — birincisi GÜNÜN HABERLERİ "4 DIŞTA Yunanistanda intihap sis- temi degişecek mi? Yunnnıılu!dnlî muhalif fı. rkalarla hükümet henüz uy uşamamıştır. İki zümre ara- sında bir için görüşmeler devam etm ektedir. Bu gidişle bu gör üşmelerin bir neticeye var- miyacağı — anlaşılmaktadır En büyük müşkülât intihap sisteminin tespiti meselesin- den çıkmaktadır. Silâh ticareti meselesi, Amerikadu silâh ticareti tetkik heyeti roisi Ayanda anlaşma harp zamanında — ekle edilen bütün — kazançların müsaderesi — hakkında bir kannun lâhihası hazırladığı- ni haber vermiştir. Lindberğin çocuğu Haputman, Lindbergin ço cuğunun kaçırılmasınu iştir- akini inkârda davam etmek te ve hayat karşılığı olarak alınıp evinde bulunan para- nin şimdi ölmüş olan Fiş tarafından kendisine — verild. iğini ısrarla söylemektedir, Bronks mıntakasının büyük juru heyeti Lintbergi gizl: bi celsede dinledikten Haputmanı para çekmecesile sonra ithama karar verilmiştir. Li- | ndbergle Haputman karşıla. ştırılmamıştır. Müessif bir kaza Parlâmentoluür — konferan- iştirak eden Fransız grubuna mensup azadan ve Fransız mebuslarından mös. | yö Hamlın konferansa gide- | pışma neticesinde otomobilin İstanbul, 29 (A-A.) — Tür- | kiye aletizm birinciliğini İs- | tanbul atletleri kozunmıştır Gençler arasında müsabakaya girme şa: şartlır, ieğa . Müsabakamıza işlirak gazetemizin iki sdlununu ediyoruz Gelecek yazıları !f'!kik muallimleri, gazelemi Müsabakamız şöyle sonra derce başlıyacağız okuyu vermiş olan elli n En güzel tezli küç saati) hediye lem, dörlüncüden edilecektir. Bu müsabakada Gençler, Göndereceğiniz Yaz DU eden gençlerden gönderecekleri elezli küçük hikâyeleri» tecuvüz elmiyecek bir hacımda tertip etmelarini rica ; iyoruz. bi isabaka lerlip ediy bir. müsabı ÇEŞ N edilecektir. rken — otomobili, — Yıldızdan gelmekte olan diğer bir oto- mobille çarpışmıştır. Bu ça çamları kırılımış ve Mösyö Hamil — hafifçe — başından _varıılunııııglır Yazı Müsabakamız. bir güzel yazı müsabakası açacağımızı yazmıştık. Bugün rilarını ve müsabakanın nasıl olacağımı ypzıyorz: Gönderilecek yazılar. Gönderilecek yazıların «lezli küçük hikâye» Seçim heyeti etmekte bunlardan Kazanacaklar le başlıyacaklır Gönderilecek etezli hikâye» leri on beş gün şHı_ı hikâyeleri seçmekte okuyucularımız arasında ayrıca iği kazanacak hikâyeye rey mühlelif hediyeler dağılacağız sük hikâyevi yazan gence — gazelemiz bir ( kol İkinci ve üçüncüye güzel birer dolma ka- onuneuya kadar Kiymetli - birer kitap hediye Seçme heyetince birin bulmak | ! bir Mecmua çıkmıya başla rı vermek ülküsile vasfını kazuananları zin tahrip riyasetine yardımcı olacaklar ve rey vereceklerdir, TÜRK DİLI Sanayi — Ecnebı matbuat: Heyetimiz Rusyadan dönüyor Türkiyenin Nüfuzu «c Türkisehepost » genç Türkiye - cümhuriyetinin takip Moskova, 28 (A.A.) — Bir müddettenberi burala bulun makta olan Türk sanayi hey &b Türkiyeye — dönmüştür. Kayseri dokuma — fabrikası | makinelerinin — yapılmasını pörmek, Nazillide kurulacak ikinci dokuma fabrıkası plân ının hazırlanmasını görüşmek mühendis — heyeti için bir burada kalmıştır Maliye Vekilimiz Ankara, 28 (A A.) — Mal iye Vekili Fust bey dün akş. vm İstanbula gitmiştir Yugaslâvya kralın Fransa —| seyyahalı Sofyo, 29 (A A.) — Hav 88 Ajansı bildiriyor: Eyı bir membadan alınan malümata nazaran Yugosla vya Kralı bir Yagoslav harp | ziyaret için ve ge nisile rcsmi Fransaya — gidecek 9 Teşrinevelde bulunacaktır. —— Müzik ve Sanat Hareketleri İstanbulda (Müzik ve San- at Hareketleri) adlı haftalık mıştır. Garp müzik kültürü nü memlekete — yaymak ve Türk yeniliklerine Beynelmi | lel Garp müziği terbiyesini Marsılyada | ettiği politikanın fevka «Türkişchepost» den: Türkiyenin uhiren Millet ler Cemiyetinin Kongresine aza olarak alınması keyfiyeti herhalde bütün dünyada bü yük bir meomnuniyetle kar- şılanacaktır. Bunun bir gün böyle olacağı beklenebilirii, çünkü coğrafi vaziyeti itiba: rile Garp il» Şark orasında her hal ve kârda vasıta ol- | moak için seçilmiş olan bir devlet, aykırı bırakılamazdı Sırf zahiri olan gerçekle rin göze çarptığı bu amiıl bile, Türk milletinin Cenev. re sinesine daha yakında iş tirak ettirilmes en müsa it tesirler doğuracağına kıiy meti —ihmal — olunmiyacak | bir kaziye teşkil eder. Bu in- | tihapta müsasir bir rol oynı. yan siyasi sebepler — nazurı dikkate alınacak olursa, bu bilgi bir kat <laha genişler ve — derinleşir. Her şeyden evel şurası ileri — sürülmek | lâzım gelir ki,kendisinin dahi namzetliği mevzuu bahsolan | İran, dost Türk milletine pek | müstahak olduğu takaddüm | hakkını terketmek için fera- | | gatkârane ve samimi hisler le meşbu olarak intihap lis çıkan bu güzel mecmuayı sanat sever okuyucularımıza tavsiye ed- orız. Arkadaşımız muvvffakıyet dileriz. : AVUKAT H. Tevfik - Sadık DAVAVEKİLİ YUSUF KENAN Yazıhanesi hükümet caddesin- de Ahmet çeşmesi karşısında Merkez ve kazalarda her navi dava kabul ve sürat le neticelendirilir. "| akis uyandırmıştır tesinden ismini sildirmiştir. Cenevredeki diplomasi oyu- | nu, Çin devletinin Milletler | Cemiyeti Konseyinden ayrıl | ması: ve Sovyetlerin alınma- | &ı yüzünden birçok teessüfe | şayan anlaşamamazlıklar ve | nahoş fikir ihtilâfları — intaç ettiğinden, hakiki — dostlak düşüncesil» yapılan bu hare- | keti selâmlamak ve imtisal nümunesi olarak göstermek gerektir Esasen Milletler Cemiyuti- nin geniş mubitinde s ,yğılı | bir yer kazanan Türkiyenin nüfuzu, — Milletler Cemiyeti | Konseyinde ortık yere ve sö- zasahip oldüktan sonra ösa. slı bir surotte artacaktır. Genç Türkiyo Cümhuriye- tinin takip ettiği politika mü rürü zamanla fevkalâde bir Çünkü Ankaradaki, devlet ricalinin sarfettiği sayü gayret, eski- denberi sulhün teminine ve milletlerin refahı haline ma tuf bulunmaktadır. Bu arzu ların boş sözlerden — ibaret haiz olmaları yegâne seçimekle edebiyat okuyucularımızın nasıl rey kullanacaklarını ileride yazacağız inizi teerübeye davet ediyoruz.. i kalem alar on beş Teşrinievele kadar - kabul edilecektir. Ün beş Teşrinievelde müsabakamız GüAi VDÜĞ | başlamış bulunacaktır olmadığı muhakkaktır. Tür- kiye, bu gayeye vusulü jat; hdaf ottiği için memleketinin | imar ve ihyasile meşgul ol- | maktadır. Gazi ile mesai ar- kadaşları. Türk dovletini te mel direklerinin bile — yok olduğu bir zamanda tevarüs ettikleri halde, sarfettikleri mesaiden hasıl olan semero | hariçte bilâkaydü şart tak- | dir uyandırmıştır. Millet reh berlerinin tasavvur ettikleri fikirleri hakikate kalbede- bilmek için büsbütün yeni esaslar kurmak lâzım geli. yordu. Memleketin müstakb el taşekkülünü katileştire cek olan meseleler halledil miş ve jimar işlerinin hudu- e hir akis uyandırdığını yazıyor | muhtelif veçheli gerginlik- du çizilmiştir. İsmet Paşanın idaresi al- tında devletin inkişafı için gösterilen ve hemen hemen fevkına çıkılmıyacak kadar yüksek olan liyakatle bir kere de Hariciye Vakili Tevfik Rüştü bey tarfından Milletler Cemiyeti hüzurüunda umuümi suürette izah edildi. Bilhussa mühim bir nota olarak şu rası ileri sürülmektedir. ki, Türkiye gizli muahedelerde küvvet arıyan bir politikaya | daima muarız bulunmakta- dır. Şüphesiz Türkiye dahi şimdiki zamanda cihan sj- yasoti —üzerine — yüklenen leri takdir ediyor. — Üe - nevredeki müessesenin kusurlu tarafı da tamamile | müdriktir. Buna — rağmen Türk milleti mahviyetkârane teşriki mesaiye bilâkaydü şat hazır olduğunu Hariciye Ve kilinin delâletile beyanat etti ve intizar olunur ki, Ankara da ” bulunan mesül — şahis ların — hakjkatı — kayramak hususunda malik oldukları aklı selim, cihanın — bugün karşılaştığı bir sürü ihtilâf ları faydalı bir hal ve tesvi- ( yeye sevketmeğe — medar olsun. Haricen Türkiyeye karşı ne kadar büyük bir itimat beslendiği son zamanlarda yine tam yerinde olan bir misal ile sabit olmuştur. İran ile Efganistan, hudut meselelerin halli için Türki yeyi hakem tayin etmişler- dir. Ankara, bu işin ne ka. dar müşkülâüu daj olacağını bildiği halde hükümet,;dost olan deyletin - ricalarını isaf etmeği bir vazife bildi. Bu münasebetle Balkan milletl- | erinin yine müttehit harek- etlerini ehemmiyetle kaydet. mek mutlaka — lâzımdır. Bu müttehit hareket Balkan mi- sakına dahil olan bütün aza davletlarin bilâkaydü şart ve mahviyetkârane bir surotte Türkiyenin namzetliğini tas vipetmelerile en eyi bir sı rette kendisini göstermiş ol- du. Onun için, Konsey azası sı- fatile Cenevrede — bulunacak olan Türk — murahhasının, münhasıran Türk menfaatle- rini temsil etmekle kalmay- ip onun haricinde vâsi mi. kyasta Balkanların ve kakın Asya devletlerinin arzularını ve ihtiyaçlarını — da hesaba katacağı dermeyan edilirse çok bir şey söylenmiş öolm- az. Böyle bakılacak olursa, | intihap neticesinin her nok- tai nazardan memnubiyetle karşılanması lâzım geleceği tesiri mumileşir. Çünkü Tü- rkiye — kendi mevkijni emniyet altında bulundur. mak ve takibini doğru bulduğu — yolunda — devam etmek için küfi kuvyetle- re maliktir. Onun için Konseye girmesi öyle im- künlar — tahtında — vakubul. SAYFA 3 Serbcğt Sütun. Belediye Seçim İşleri. Dünya yüksekliğine ulaş. mük; yürt severlik işimizdir. Bu da yurtdaşın, kendi işini bugünkü büyüklüğüne ka- dar kaldırmağa sözile, özile Manarak başarması için ça- lışmasile görülecek ve bu ya- rışla ülkenin toplu işleri de yoluna g.recektir. Yurt — işlerinde #özünün, özile, yürüşile doğruluğuna ve eyiliğine jinananlara Türk | ülkesinde hayır yoktur. Bu- na güvenerek sunarım ki: Bugüne kadar — belediya- miz bir şehircilik bilgisi ile memleketi işleyip süsleme- miş her yapılan işlerde be- ceriksizlik göstermiştir. İşte örnek: Günün — birinde belediye simsar görünür. Şehrin bir tarafında açılan yolun iki ya- kalarını ucuz alıp evlik pah. alı satmak için — sahiplerile uğraşır, Sonra da vazgeçer. Halkın kârı var - diye yurtdaşın evini, arsasını, tar- Tasını vcuz almağa — çalışır. Gönül kırar Bir yakada yapı yaptır. acağım ve ucuz çıkaracağım diye işi yılan boruşu gelişi güzel satar. Bütün bu işler «rayici bel- deye muvafık» tır. Hazir. ka- zınmış tamgasını yedimi hepsi olur biter vesselüm Millet ve memleket — işle- rinde ön ve Bson — sözgeç, her türlü idarci maslahatı kanun çemberine sokacak vazife, kılıçtan koskin kıl- dan ince sırat, kılı kırk yaran mizan cennet pasosul Rayici beldeye muvafıktır. Yapılan bu işlerde eyi bir düşünce olduğuna inanılır- sa da bilgi kısırlığı — ile yü- rünen bu yol bir — ustanın «babamdan?böyle gördüme dediği ve «böyle oluversin, uyduruluversins — gibi eski giderek güdülmesidir ki inkı. lâp okunun gösterdiği yol bu yol dağildir. Belediye işleri; halkın te- ker teker koendi ve toplu işlerinin gözetilmesi ve gö. rülmesi olduğuna göre önü- müzdeki belediye seçiminde ayrılacak yurtdaşların şehir işleri bilgili olması ve meml- eketin kök olan zanaat birlik- lerile de görüşülürsee hem onların beğendikleri arkada- şları belediye gösteriş kâğı- dına yazılarak gönülleri ka- zanılır ve hem de seçim yının göğüs kabartıcı gö: üsü olarak, iş yapana, kıl- iç küuşanana — verilmiş olur. Sardıkçıoğlu M. Edi uyor ki, bu imkânlar, o ka- rardan cjhan için de bir fayda hasıl olacağını kâfi derecede tazammun ediyor. Türk dev- let adamları elde edilen bu fayda ile hiç bir” zaman ka- | Haat edemezlerdi. Onlar için yalnız bir hedef vardı. O da Türk milletinin "refahı hali ve beşeriyetin — sıkıntılarını ve ıstiraplarını tahfif etmok için bütün milletlerle fayda- h bir teşrikj mesaidir. Öz Türkçenin Güzelliğini, Taze- liğini Ve Verimliliğini Anlamıyan- lara Yazıklar Olsun.. FD ni A el ai ae ide CaCi a Bdi ee e aö