2 Ekim 1934 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 3

2 Ekim 1934 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 3

2 BİRİNCİTEŞRİN Çocukla Yazan: Çocuklarda diş işini iki mühim gruba ayırıp gözden geçirmek lâzımdır. Biri süt çocuğunun dişleri diğeri iki yaşından sonraki — dişlerin halidir. : İlk diş ekseriyetle sekiz, on ay arasında çıkar, bundan daha evel çıkması nadirdir. Bazı kerdeşlerin altı aylık ve daha övel diş çıkardık- ları vakidir. Dişin bir ya- şına kadar çıkmaması büy- ümede görülen gecikmeler- de olur. Böyle çocuklar bir muayenei, tıbbiyeye ve tak- ibe ihtiyaç güılcrmı'l('r dem- ektir. Burada en ziyade temas edeceğimiz mühim nokta diş çıkarmanın hastalık ve am- elle olan alâkasıdır. Burada dişin amel ve hastalık üze- rine yaptığı tesirleri anlatıp bazı yanlış kanaatleri düze itmeğe çalışacağız. Diş çıkarı. rken her çacuk aynı der- ecede mütecesir olmaz. Bu nu anneler çok gunl bili- rler, Bazıları diş çıkmasın- dan çok korkarlar. Bazı an neler de hiç bir rahats zlık görnedıklerını söylerler Bünyesi asabi — ve baz: hususiyetlere malik olan ço- ouklar diş çıkarırken huysu- SIHHAT BAHSİ v anss ae 3 rda Diş. Çocuk hekimi MEMDUH muhtaçtır. Yumuşak — fırça ile iki günde bir temizlemeli üç dört yaşlarında — çürük dişlorin mevcudiyetini kontrol etmelidir. Değişecek çürük dişlerin tedavisi şarttır. Bu dişler arkadan gelen daimi | dişlerin şekil ve istikamet- lerini bozduğu gibi sıhhat | üzerine de çok Tena tesir yaparlar. Bu dişlerin çürük- leri vaktile fark — edilmeli, | doldurulmalıder ki çürük çocuğun hazmı bozulmasın. ilerlemesin, ve sıhhati Bizde çocuk dişile lüzumu | h-lır meşgul olunmaz. Her çocuğun ağzında üç beş çü- | gük dişe tesadüf odilmek ta- bit gibidir. Banun için ge aç yaşta dişleri dökülen ve takma diş takanlarımız vard. W Hepsi dökülmese de yirmi | beş yaşında bir gencin ağz ında yedi sekiz tane — dişin eksikliği büyük bir — sıh hat noksanlığıdır Küçü- klükte — yapılacak — ufak bir dikkatle dişler korunmuş ve ihtiyarlığa kadar kaza- nılmış olur. Bunun — için ilk ve orta mektep çocuklarının dişlerile hükümet alâkadar zluk, iştahsızlık hafif | Olmuş ve bunlara diş mua- ameller gösterirler. Dişten yene ve tedavi evleri aç uzun amellerin — sebebi | mıştır böyle bünyeden — başka Balıkesir mektapleri için de © sırada çocuğun bağırsak bozukluğuna duçar olmasıdır. Annesi amellerinin az old diş tabiplerimizin bu işi if tiharla ve belki de parasız denecek derecede ucuz te- uğundan bahis ve o cihetten | ÇiL Çieceklerini zannedi- müşteki olduğunu ınlılıı-l yorum amel | * Fakat günde bir iki bazan yaşil ve ekseriya ke- sik ve karışık manzara gös- torir. İşte böyle bağırsakları bozuk wcııilur n diş çıkar- ması amellerin siyadeleşme sine ve annenin çocuğum amellidir diyecek kadar gid- Ağzında çürük — dışı taşı yan çocukların hafif, iştah- sız ve renksiz çocukları her zaman görülmektedir. An- neler çocuklarının kuvvet ;jlâa. cına ihtiyaçlarından bahsed erler, — İştah, bozan sebebin kaldırılmasile tamin onu 6 olur. ?,:.,ı:nm“m ;:,;b ğ diş | edilebilir. Dişleri bozuk ve osmanından evel çocuğun zafiyetlerinin başka bir seb gidası — muntazaman takip | ebi olmıyan çocuklarda diş edilmekle bağırsak bozuk- | lerini tedavi — ettirmekle bir luklarından — korunmalıdır. | ayda — üç kilo — kadar Esasen bu aylar gayri mun- aldıklarını çok dela tazam besleme ve vaktinde gördüm. Şu halde mektap momeden payri - İcap eden gıdalara başlamamanın fena tesirleri gözükeceği vakittir. Altı aylık çocuk karışık mome alır. Fakat bu ayda etleri sıkı, rengi güzel ola- bilir. Bu hal devam eder ve sekiz aya kadar memeden çocuklarının çürük dişlerini katiyen ihmal — etme Göreceksiniz ki dişla vi edildikten sonra çocukl- ar çok güzel yiyecek, topl- Baman anne anacak ve © baba, yavrularının iştahsızlı- | gına ait bütün — üzüntüleri | :":. Va 'î;":::“.ıd ortadan kaldıracak onun " nra çocü - KB Ş ""nn:nb':glnr Böyle olan- .'"":' ;;';”::r ve saadet ların bağırsakları ekseriyetl | $'" 1$ bozuk olduğundan dişi amele yapar. Amelde çocuğu daha zi yade bozar.En feci olan nok-| ta burasıdır ki amolin sabe- | bi diş olduğunu tedavi etmek imkânı olmad- ığını döşünerek ameli tedavisiz bırakmaktır. Böyle on beş yirmi gün amel çe kip mür- acaat eden çocuklara çok tesadüf ediyoruz. Bu tehlik için ve bunu | Saylanda — seylap Müthiş bir kuraklık S.ylân adasını mütcoessir etmiş Hin distan cevizi Oirinç ve çay mahsulüne ciddi zarar vermiş| | Suyun yoklağu bilhaasa ada | nın şimalinde — susuzluktan istırap çeken — maymunlurin eli hataya düşmemek vahşet — halinde ahaliye dişin amele ne derecey* kad Yüti ilnalsadi e Hr ve ne şeraitte tesir YaP- sobebiyet Öi eik ve tığını bilmeli amelleri teda visiz bırakmamalıdır İki yaşında çocuğun diş- leri bakıma ve temizliğe geyikler su bulmak üm. | idile şahirlere koşturmakta - dır. Ruam Mücadelesi dün Vilâyetin | her taı:îı!ıda haşladı gaz mizde ve aynı zamanda vilâ yetin her ta. rafında ruam mü ca dele sine başlanmıştır. Merkezde vilâyet bay Behçet bey tar müdürü Behçet beyle sari hayvan hastalıkları mü- cadele roisi ve belediye ba- ytarı, kazalarda idarei husu- siye ve belediye baytarları | mücadele ile meşgul olmak- tadırlar. Mücadeleden eyi ne- ticeler alınacağı ümit edilm- ektedir. somaa e- Güzel bir eser: İstanbul Etnoyrafyası Halk bilgisinin memleke- timizde yayılmasına çalışan- lardan arkadaşımız A. Baha bey vaktile aTürk Dili» nde neşrettiği — tetkiklerini bir kitap halinde bastırmıştır. (İstanbul Etnografyası)adlı olan bu değerli tetkik esori hakkında yazı arkadaşları- mızın mütalealarını birkaç gün içinde yazacağız. Şim. didaen şunu — söyleyelim ki kendi kendimizi, kendi öz çehremizi tanımak ve tanıt- mak yolunda — yorulmadan çalışan kıymetli halkiyatçı- mız halk bilgilerile uğğraşan arkadaşlarımıza bu — eserile güzel bir örnek vermiş bu- lunmaktadır. Okuyucularımıza okurken büyük alâka — duyacakları ( İstanbul — Btnografyası) nı bilhassa tavsiye — ederiz. Teylin yağı piyasası Ümegliadan — yazıldığına göre son haftalarda zeytin- yağı satışları haylı canlan- mıştır. Pek fazla muamele yapılmamış olmakla — bera- | ber bu inkişaf | memuriyete şayan görüşül- müştür. Müstehlik memlo- ketlerde mevcut mal olma- dığından — talebin artacağı tahmin edilmektedir. Mühim ihracat merkezlerinde de az mal bulunduğu — söylenmek- tedir. Ömeglia piyasasında 11 Eylül 1834 tarihinde ekstra neviler 730, halis neviler ise 675 liret üzerinden muame. le görmüştür. 1934 Küânunsanisinden ha- * ziran ayına kadar Bulgarist- andan harice — 174,355,000 leva kıymetinde — 9,430 ton yumurta sovkedilmiştir. Ge- çeb seaenin aynı müddetin. de 185,760,000 leva değeri nde 8,130ton yumurta ihraç edilmişti. İhracat — 1934 te miktar itibarile dah yüksek olmakla kıymet itibarile ge çen senekinden noksandır. Rusya ile yeni bir itilâf Sövyet Ruaya ile hüküm. etimiz arasında kontenjyan harici iki milyon Jiralık mal vermek ve — almak esasına göre — bir itilaf imzalanmıştır. -Mübayaa ik- inci kânun ayına kadar ya- pılacaktır. 'TÜRK DİLİ Maniler Duramıyorum evde ben! Kahva piştiği yerde | Telve taştığı yerde | Cüzel çirkin aranmaz | Gönül düştüğü yorde ; Çiçek aldım çimenden Yar doymadım ben senden Yer yağımura doyarsa Ben de doyarım senden EBli elimde değil Şalı belimde değil Durmayıp gideceğim Fırsat elimde değil A benim dudum dudum Su içer yadum yudum Doksan dokuz yarsevsem Yine sende umudum, İaci ile mercanım Neren ağrıyor canım Milyonla param olsa Gene sana harcarım Su gelir millendirir Çayırı çimlendirir O senin nazik dilin Dilsizi dillendirir. Ayna tuttum çayıra Işığı urdu çayıra Düşmanlar ayıramaz Meğer ölüm ayıra Camilerden hu gelir. Çeçmelerden su gelir Ben seni sevdim amma Elimizden ne gelir.. Serbest Sütun: Belediye Seçim işleri. Yüzlerce yıllardanberi Tü- rk soyunun uğuru - tersine dönmüş alnı kara yazılarla dolmuştu. Yaşamasına — içte, | dışta inanan kalmamışken tada 0 günde soyunu kur. tarmak için bizden en büyü. gümüz, ulu atamız — sürüye çoban oldu, O, Türkün öz || oğlu, biricik kurtaranı idi. Soyunun alın kara yazılarını silip tersine dönen uğuru- nun yüzünü çevirerek canı- nı kurtarmıştı. — Türk diril- mişti. Lâkin bu diriliş es- kisi gibi başkaları için de- ğil doğrudan doğruya kendi için, adile, sanile, — ünü ile yat soylar önünde — dikildi. Şimdi iç ve dıştaki saygısı - zlar bu baş önünde irkilip kaldı. Bu baş milletin önü. nden — gelen — başbuğunun başı tade soyunun kendi ba- şı idi. Onun, şimdi anlaşıl- mağa ve bütün çağında ba- şardığı örneksiz ve — doğeri ölçülemiyen ve eşi görülmi- yen işleri de saygılarla anıl. mıya başlandı. Onun ne bir onbaşıdan veya — çavuştan gelmiş ve belki bütün başa- rışları insanların görebile ceklerinin üstünde bir baş- bug olarak yetişip geldiğine inanıldı. Bayrak savaşından sonra daha zor yaşama iş- Tolıpayan: V. E. Penç:rede perde ben Yeni düştüm derde ben Derde değil Kara sevda! — | I | Fırkamızın Beledıye AzaNamzetleri. 1934 senesi Balıkesir Belediye azalığı için fırka umumi reislik divanınca 25 - hazi- ran-935 tarihinde kabul edilen yoklama talimatnamesi mucibince yapılan seçmede aşağıda isimleri yazılı fırkacı arkadaşların ğ seçildiklerini, kendilerine verilecek yazileyi her süretle - ifaya ehil olan bu arl.ad.ısl.ır.ı rey verileceğini fırka meıışuplarımııa bil. dirir ve Balıkesirin değerli müntehiplerinin tasvibine arzeylerim efendim. C. H. F. Vilâyet idare heyeti reisi Konya mel T. Fikret Avukat Ömor Edip bey Koptan zade Hasan bey Elbiseci Ali bey Madenli zade Halil İbrahim bey Çivici Kayalarlı zadoe Şükrü bey Beypazarlı zade Sadri bey Yırcalı zade Hilmi bey Keskin zade Zühtü bey Saraç zade Ahmet bey Hacıkayyum zade İbrahim Sami bey Hattat zade Mustafa Cemil bey Müstocabi zade Esat Adil bey Avukat Sadık bey Komüsyoncu Halil Necati boy Eğinli Şeref be: Kabakçı oğlu Cemil bey 17 Tirit zade İsmail be: Kırımlı Rifat oğlu Basri bey 19 Müskiratçı Osman Nuri bey Şeremetli zade Hilmi bey 21 Bozacı Fahri bey Belediye reisi Naci bey Ekmekçi Hüseyin bey Varnalı zade İsmail Hakkı bey Hacı İslâm ağa zade Rasim bey 26 Keoklik zade Mehmet bey İmam zade Aziz bey Bezacı Avni bey Şahin zade İbrahim bey İspartalı zade Vasıf bey Öz zade Rifat bey ©OUMNUAR UN Deveci oğlu Faik bey Ocakt zade Ibrahim bey Attar Lütfi bey Müstecabi sade Hüseyin bey Kırımlı Süleyman oğlu Mustafa efendi Mubarrir Kenan Emin bey Dayı oğlu İbrahim bey Ticaret odası başkâtibi Ekrem bey Bozacı Azmi bey Attar Necip bey Noter kâtibi Mustafa bey Şah zade Hüseyin Avni boy Terzi Ahmet Necati bey Kırımlı Uncu Ziya bey Kırımlı Zühtü bey ı Sındırgılı zade Mehmet efondi Hakkâk Basri bey Kırımlı Veli bey Yamurtacı Süleyman bey Emin bey zade Emin bey Urgancı Mehmet bey — —e lerinde de baş oldu. Çünkü soyu bunlarda da geri bırakı- Imıştı. Onu da öğretti. İstik. lâl ve cümhuriyetin sonsuz atanın çocuklarıyız. Dünya yüksekliğine ulaşıncıya ka- dar bir — izden gitmeliyiz. Bu benim için kendi benli- korunması için de kafamıza altı başlı bir ok — dikti. O hepimizin kofasından, elin- den tutarak gördüre- cek değildi. Şimdi iş bize kalmıştı. Bizde bu kaynak- tan işik alarak toplu kendi ve işlerimizi başarmağa koyulduk. Toplu işlerimizin | başı rey atmaktır. En bü- yüğümüzden en küçüğümüze gelinciye kadar denk olarak yapacağımız bir yurt işimi- zdir. Bunun atımında kimse- nin elimizden tutmasını isto- mediğimiz gibi kimseye de öğüt yenemoeyiz. — Hepimiz tek yolun yolcuları ve bir ğimize göre bir inandır. Ya- İniz sağa ve sola sapmak. sızın tübedüz anarım ki; her seçimde iş — başına bir yenisini koymağa uyğun ve uğurlu görüyorum. Böyle- likle iki toptan biribirlerinin yerlerini kaparak evelkisinin yaptıklarının bir plânçosunu | göstermiş ve bu yürüyüşle her zaman biribirlerinin ka- rdeşçe bekçi ve korcusu ol- muş olacak ve bizler de mil. let ve memleket işlerinin düzgün gittiğinin görücüsü kalarak sevineceğiz. Sandıkçıoğlu M. Edip