2 Ekim 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

2 Ekim 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Dünden itibaren İlk ve Orta- mekteplerle liselerde dersle- re başlandı. Muallim kadroları kısmen tebliğ edildi. FİATİ 5 KURUŞTUR. Genç Cumhuriyet 12 yaşına girerken ANKARA: 29 Eylül Genç cumhuriyet on iki yaşına güzel eserler, canlı ve devamlı bir faaliyet; sağlam bir irade ile dahil olmak üzeredir. Dördüncü Büyük Millet Meclisi önümüzdeki son top- lantısında memleket için hayırlı iş- ler üzerinde çalışacaktır. Hüküme- tin hazırlamakta — olduğu bir çok mühim lâyihaları görüşüp kanun haline koymak şerefini dördüncü Millet Meclisinin kendisine has- redeceğine şüphe yoktur. Mem- leketin iktisadi bünyesini takviye için alınmakta olan tedbirleri, ye- nileri takip edecektir. Vekillerimi- zin tatil mevsiminden istifade ede- rek memleket içinde yaptıkları tet- kikler, verilecek yeni ve lüzumlu kararlara temel teşkil eyliyecektir. Önümüzdeki sene içinde iktısadi ve mali sahada bir çok yeni karar. lara şahit olacağımızı tahmin müş- kül değildir. Beş senelik sanayi programı tatbik edilmeğe başlan- mıştır. Bu programla Cumhuriyet Türkiyesi iktısadi tarihinin yeni devrine girmiş bulunuyor. Bugüne kadar sadece ziraatçi ve ham mad- deler müstahsili olan memleketimiz bundan sonra ham maddeci ve sa- Bayici bir memleket olarak anıla- caktır. Beş sene tamamlanmadan, plânın tathakkuk ettiğini görecek ve sevineceğiz. Sanayici olmak, zi- Taati ihmal mânasma alınmamalı. dır. Bilâkis münbit topraklarımıza bilgi ile ve daha büyük bir hevesle sarılacak vaziyetteyiz. Mahsulü da- ba ucuza maletmek ve daha iyi mahsül elde edebilmek için müte- madiyen tedbir almak ve çalışmak kavarı mutlaktır. Ziraat Bankası - nın köylüden satın almakta olduğu buğdayın ihtiyaçtan fazlasının ih- raç imkânların elde edilmesi, bu meyanda hayırlı bir hareket sayr labilir. Yakın senelere kadar hariç- ten buğday satım alan Türkiyenin aç vaziyetine girmesi, üzerinde iharla durulmağa lâyık bir nok- Er. i tadı Mali teşkilât ve vergiler üzeri; de yapılması düşünülen değişiklik ve ıslahat mali sene nihayete er- meden her halde bir karara bağla- nacaktır. Millet Meclisinde 1935 € projesi görüşülürken, bu ye nilikleri öğrenmek kabil olacaktır. Bütçenin bu sene müzakeresi mayı- sa kalmayacağı anlaşılıyor. Mezkür ayda büyük fırka kongresinin içti maa daveti mevzuubahsolduğun - dan, Millet Meclisi kış tatili yapma- | E! Yarak devamlı bir çalışma ile, büt- şe de dahil olduğu halde; mayısa kadar mühim işler ir, Büyük fırka kongresinin görüşe- ceği meseleler üzerinde şimdiden bir tahmin yapmak müşkül ise de, kongreye hususi bir ehemmiyet atfetmek, ve ondan memleket için kıymetli kararlar beklemek lâzım- dır. Mecdi SADRETTİN İşarlakak ee İsmet Pş. Hz. Seyahate çıkıyor ANKARA, 1 (Telefonla) — Baş- vekil İsmet Paşa yakında Ziraat Ve- Rili Muhlis Beyle birlikte Cenup vilâ- yetlerinde bir tetkik seyahatine çıka» caktır. İş Bankası Kumbara kramiyesi Bin liralık ikramiyeyi 16640 numara kazandı ANKARA, 1 (Telefonla) — Iş Ban- kası kumbara ikramiye keşidesinde ka» #anan kumbara numaralarını ve sahiple- tini bildiriyorum: Bin liralık büyük ikramiyeyi 16640 kumbara sahibi Ankaradan Şükrü, 20 alık ikinci ikramiyeyi 531 numaralı kumbara sahibi Usküdardan Osman Ali (Devamı 2 inci sahifede) Sahip ve Başmulharriri : Siirt Meb'usu MAHMUT' Yugoslav hariciye nazırı, Bul- garistanla ibtilâflı meselele- rin tamamen halledildiğini söylemiştir. 9uncu sene No, 3106 SALI 2 T.EVVEL 1934 Dün İstanbullular belediye azalığı seçiminde reylerini atarlarken , « « Dün memleketin her tarafında Be- ledive azalığı seçimi başladı İntihap pek hararetli oluyor, dün hemen her kazada bütün halk sandık başlarında idi Reyler şimdiye kadar hiç bir intihabın kaydetmediği serbest lik içinde ve şuurla veriliyor - Şehir sevinç ve heyecan içinde *edir, o İntihap yerleri adeta bayram manzarası arzetmektedir. İntihap hakkını haiz bütün vatan- daşlar, kalabalık bir kütle halinde in- tihap yerlerine koşmakta ve reylerini vermektedirler. Halan intihaba karşı alâkası sonsuzdur. Dün, kazalarda intihap yerleri fev- kalâde bir şekilde söslenmişti. Her ta raf bayraklarla donatılmış sandık baş. larma (o vatandaşları intihaba iştirâk i- çin teşvik yollu afişler asılmıştı. Her kazada, dün intihaba iştirik eden ma- iğ C. Halk fırkası bü- yük Türkiye, Kema- list Türkiye ve yek- pare millet ülküsü- nün ifadesi ve tek ballelere ait defterler ayrı ayrı tâsnif “18 olunmuş ve her defterin başma bir me- teşekkülüdür. Mmur konmuştu. Sandık başlarında'da Di evvelce tayin edilen memurlar bulu Bugün başlıyan Be- yorlardı, Rey atmağa gelen vatandaşlar evx isimlerini buluyorlar ve nüfus cüzdan- lediye azalığı seçi-| minde reyini C. H. larını göstererek bir rey putlası alıyor. HP fırkası namzetleri- bar. Roy puslası aldıklarına derde İp no ver... aza tefrik edilirken en Ke serbest — birakılmakta, ir Fatih namzetlerinden Lâtife Bekir H. yor ga — müntehiplerine nutuk söylüyor apılmamalta, Çizilen isin atarken, müntehibin nüfus e Ash (Devami 6 ıncı sahifede) Orta tahsil Neticeler herkesi sevindirmedi Maarif vekâletinin mual- limlere ve talebeye tebliğleri ANKARA, 1 (A. A.) — Haber alın 'dığma göre Maarif vekâletinin yaptı ji tetkiklere nazaran orta tahsil mü- emweselrinin 1933 . 1934 senesindeki çalışma verimi hepimizi sevindirecek bir şokilde olmamıştır. Vekâlet yap - tığı tetkiklerde neticenin bu düşüklü günü icap ettiren âmiller arasında en mühimlerinin ekseriya ders müfreda- tmm tanzim ve muttarit bir şekilde ta kip olunmıyarak senenin bazı ayla » rında tedrisatın pek ağır, bazı ayların (Devamı 7 inci sahifede) İsveç veliahti Bugün geliyor Aziz misafirler Haydar- paşadan doğru Ankaraya gideceklerdir Memleketimizin eziz misafiri İeveş wekiahtı Gustave Adolphe Hazretleri i- ln refikaları bugün öğleden sonra hü e yatları ile şehrimize gelecekler « Veliaht hazretlerini karşılamak üzen re Hariciye vekilimiz Tevfik Rüştü B, ile muhabere müfettişi o Hüsnü Rıza Paşa ve hariciye memurları ve mih- mandarlar da bugün Ankaradan gele dir. Veliaht Hazretleri hususi yatları &- le seyahat yapmaktadırlar. Yat bugün öğleden sonra saat dörde doğru Jima- (Devamı 6 ıcı sahitede) Bugün 6 ıncı Sahifemizde , tefrikaya başlıyoruz Yazann MARTHE RİCHARD İstikraz 41000 liralık faz- la taleple kapandı Büyük milletimizin milli işe karşı gös- terdiği alâka şükranla karşılanmıştır Ergani istikrazı C tertibi için her taraftan fazla talep gösterildiğini ve müddetin bittiğini yazmıştık. Son gelen malimat kayıt müddeti terüp mecmu- unun 41 bin liralık fazla taleple kapandığını göstermektedir. Bu muvaffakıyet hallan devlete karşı sonsuz itimadının en canlı bir dö ilidir. İstikraz halkım derin imadile kapanmıştır. ANKARA, 1 (A.A.) — Ergani istikraz tabvillerinin (C) tertibi için & lân edilen kayıt müddeti dün akşam hitam bulmuş ve her taraftan alınan ma- lümata nazaran tertip mecmuunun (41) bin biralık fazla taleple kapandığı anlaşıl maşlır, (Devamı 6 mer sahifede) Tel: ( Müdür : 24318, Yazı işleri mi 24310, 0, İdare ve Matbaa: 2431 Üniversitede dünden itiba ren ikinci ders yılı başladı Rektör Cemil B. geçen kuruluş yılında yapılanları anlattı, Cumhuriyet rejimi- nin gençlikten neler beklediğini anlattı Üniversitede dünden itibaren ikin ci ders yılına merasimle başlanmış - tır. Açılma merasimi Üniversite kon- ferans salonunda sabahleyin saat do- kuzda yapılmıştır. Toplantıda şehri mizde bulunan birçok mebuslar, fa - külte dekanları, yerli ve ecnebi pro » fesörler, doçentler ve binlerce Üniver site talebesi hazır | bulunmuş, kalaba lığı salon alamadığından gelenlerin birçoğu merasimi dışarıdan takip et- mişlerdir. Merasime Üniversite rektö- rü profesör Cemil Beyin nutkile baş - | lanmıştır. Rektör Cemil Bey geçen bir yılın tedris plânçosunu anlatan ve gelecek la neler yapılacağını ve dinleyicilerin çok heyecan ve alâka - sını uyandırarak daima alkışlarla kes silen uzun bir nutuk söyliyerek bil « hassa demiştir ki: Açış nutku “D, dinleyiciler, İstanbul Üniversitesi bugün ikinci (Devamı 6 ıcı sahiede) Rektör Cemil B. hitabesini söylüyor burluya EĞİRDİR, 1. A. Celâl Bey beraberind. valisi Kâzım Paşalar ve Isparta ve Feyzi ve diğer mebus beyler olduğu balde hususi trenle şehrimize gelmiştir. Vekil B. onda kalabalık halk kütlesi tarafından karşilanmıştır. Bohemian Vekili Avusturya milli takımile beraber kalan oyuncu- Celâl Beyin Ispartada nutku Bütün ihraç mallarımızda temizliğe dikkatedeceğiz Vekil B. Ispartadan Egridir ve Keçi- geçerek tetkikatta bulundu Vekil Bey doğruca belediyeye giderek kazanın iktisadi vaziyeti üzerinde tet- kiklerde bulunmuştur. Kazada kısa bir müddet kalarak hususi trenle Keçibor- lu'ya dönmüşlerdir. İSPARTA, 1. A.A. — Iktisat Vekili (Devamı 2 ede) s geliyor yu şehrimizde göreceğiz Kuvvetli Çek takımı ilk maçını cuma Bohemians'ın 1-1 Berabere kaldığı Silâvyanın, meşhur iki oyuncusa Planiçka ile Svoboda günü Fenerbahçe ile yapacak pazar Avusturya milli ta- kımile berabere kalan oyuncuyu şeh- rimizde güreceğiz,, deyince yanlış bir #ey yazdığımıza hükmetmeyiniz. O pazar, Avusturya ve Çek milli takımları on binlerce seyirci | önünde Viyanada karşılaştı. — Malümdur ki Çek milli takımı dünya kupası maçla. rında ikinci, Avusturya ise dördüncü olmuştu, Bunun için bu beynelmilel ma» çın Avusturyahlar ve Çekler | nezdin- de olduğu kadar Orta Avrupa futboli- Je alâkadar milletler nezdinde de bü- yük bir ehemmiyeti vardı. İlk devre 2 — 0 Avusturyalılar lehine neticelendi. Vaziyet dünya ku- pası İkincisi olan Çekler hesabma çok fena idi. Avusturyahılara mağlüp ola» caklardı. Avusturyalı seyirciler ilk dev- renin bu meticesinden son derece mem (Devamı 6 mer sahifede)