3 Ekim 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

3 Ekim 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Antalyalılar Dün şehirlerine varan İktisat Vekilinden ora- da da bir çuval kurulmasını isteyecekler. Kübada Komünist isyanı çık- tı, örfi idare ilân edildi. Yu- nan başvekili muhalif lider- lere son şartlarını bildirdi. fabrikasının Sahip ve Başmulhiarriri : Siirt Meb'usu MAHMUT FIATİ 5 KURUŞTUR. Müdür : 2431, Yaza işleri müdürü 24319, idare ve Matbasi 24310, 9uncu sene No. 3107 ÇARŞAMBA 3 T. EVVEL. 1934 Tel: ( Bir alımsatımın Siyasi ehemmiyeti Tokyoderi bildirildiğine göre Sovyet Rusyanın Şarki Çin şimendiferlerindeki hissesini satmak için bir zamandanberi yapılmakta olan müzakereler müsbet bir netice vermiş ve şimendiferlerin on mil- yon İngiliz İirasına satılma muştur. Şarki Çin şimendifer hatt, Mançur- yayı garptan şarka doğru katederek Sovyet Rusyaya Vladivostok'ta denize mahreç temin eden bir demiryolu idi. Bu yol, Mançuryayı şimalden cemuba doğru katederek Por Arthür'de o niha- yetlenen cenubi Mançurya şimendifer hattile beraber, Çarların Rusyaya Uzak şarkta bir deniz mahrecitemin etmek hususundaki rüyalarını hakikate kalbe- den askeri ve iktisadi bakımdan ehemmi- yetli iki şimendifer hattı idi. Cenubi Mançurya âimendiferlerile Por Artbür limanı, 1905 senesinde Rus - Japon har- bi nihayetinde Japonlara terkedildi. Çarlık Rusyanın Mançuryadaki vaziyeti- ni hayli sarsan bu muharebeden sonra Şarki Çin şimendiferlerindeki Rus alâ- kasının da tasfiyesi bir zaman meselesi halini almıştı, Bununla beraber, Çarlık Rusyası ve Çarlık Rusyasından sonra da guryayı istilâ etti ve burada müstakil bir devlet kurdu. Bundan sonra Sovyet Rusyanın vaziyeti büsbütün müşkülleşti. Gerçi Japonyanın kurduğu o Manşuko, henüz hiç bir devlet tarafmdan tanınma- mıştır. Fakat memleket filen Çinin hâ- kimiyetinden çıkmış, - Japonyanın hâki- miyeti altına girmiştir, Sovyetler, bunun il iyetle hareket e- i hisselerini Ja- cereyan 'da engelin fiat meselesinde olduğu anla- lam sılmıştır: Sovyetler iki bin kilometre dar urun olan bu hattaki hisseleri için yirmi beş milyon İngiliz lirası istediler, Japonlar ise, beş milyon verdiler. Bun dan sonra uzun bir başladı ki arada geçen zaman Japonyaya yardım ediyordu. Çünkü gimendiler hattının işgalleri altında seçtiği arazi bulunduğundan o demiryolunun ticari kıymetini düşürmek için bir takım ted- birler aldılar. Şimendiferlerde çalışan Rus memurlarını tevkif ettiler. Eşkiya- ları m ederek iz yolcu ve “ya i için emin bir vasıta olmaktan. Şıkardılar, ia Mançurya Japonyanın eline geçtikten sonra şimendifer hattı askeri ehemmiye- tini kaybetmişti. Ticari kıymetini de kaybettikten sonra artık Sovyet Rusya Bin bu alâkada ısrar etmesinin mânâ tı. Ancak vaziş in kuv- vetinden emin olan Japonlar çetin bir pazarlığa giriştiler. Bir aralık bu şimen- difer iktili yüzünden sulh tehlikeve düşer gibi oldu, Bunun içindir ki şimdi nihai bir itilâ- fa varılması her tarafta sevinçle karşı. laşmıştır. Sovyet Rusya ötedenberi de- miryolunun satıcısı idi. Fakat Japonya makul ve mantıki bir int vermiyordu ve için de sulhperverliğinden güj be ediliyordu. Japonların nihayet Sovyet Rusya ile anlaşmağa muvafakat etmele- ri, Rusya ile harbi göze de- mektir, Filhakika son zamanlarda — Rusyanın bem siyasi, hem de askeri vaziyeti hayli kuvvetlenmiştir. Sovyetler bütün Ayru- pa devletleri ve Amerika tarafından ta- Bınmışlar. Komşularile ademi tecavüz yetine girmişler. Hülâsa siyasi münase- betlerini tanzim ederek dünya müvaze- mesinde faal bir rol oynamağa başlamış» lardır. Sovyei Rusyanın Uzak şarktaki as- keri vaziyeti de kuvvet ir. Sov» yetler Uzak şarkta i şa gayeyi temine çalışıyorlar; Sibiryayı as- keri noktadan otonom bir hale getirmek. Yani Avrupadaki Sovjet arazisinin yardımı olmaksızın Japonya veya her- hangi bir yabancı devletle dövüşebilecek bir vaziyete koymak. Bunun melik iktisadi programlarını il ederek bir takım büyük teşebbüslere gi- rişmişlerdir. Bu mıntakada tayyare Ja- ponya için en büyük tehlikedir. Çünkü Japonyanın kalabalık (şehirleri Sovyet Rusya tayyarelerinin kolayca yetişebi- leceği bir mesafededir. Diğer taraftan Japon tayyareleri Sovyetlerin kalabalık #ehirlerine | yotişemezler. Binsenaleyh bava muharebesi bakımından Sovyetler iyi bir vaziyettedirler. Japonya bunları nazarı itibara alarak bir & harp pkarıp te demiryolları asız almak» an İse, on milyon İngiliz lirasını verme- ğv muvafakat etmiştir. Esasen bu para- cen büyük bir kısmı eşya olarak verile. 1, Ciden Mançukö için büyük bir yük sakil etmiyecektir, sayanlar bu muameleyi bitirmeğe hag *den mülâhazalar ne olursa olsun, eş belde netice 8 memnümiy, Günkü bu gimendifer “Soldaki rsim: Veliaht Gustav Adol/ Hs. Haydarpaşdıla eski ve şimdiki Jsveç sefiri ila Konuşurken. Sağdaki resime Veilaht Hz. ile refikaları Prenses Marie Louise ve kerimeleri Prenses İngrit Hazretleri İsveç veliahti Hz. ile refika ve kerime- leridün geldiler ve Ankaraya gittiler Aziz misafirleri Haydarpaşada bir çok zevat ve bu me- yanda şehrimizdeki İsveç kolonisi karşıladı İki milletin bayraklarıyla süslenen garda askeri merasim yapıldı edeceğini yazdı- ğımız İsveç veli ise, araş dolf Hazretleri ile Prenses Marie Low- ise ve kerimeleri Prenses İngrid Hz, dün seyahatlerine tahsis edilmiş olan Jeveç bandıralı Vasaland vapurile Hay darpanşya gelmişler ve hazir bulundu rulan hususi trenle Ankaraya gitmiş- lerdir. Vapurun saat 17 de Haydar - paşa önünde demirlemesi mukarrerdi. Saat 16 da vali ve belediye reisi Mu- hittin Bey, Hariciye vekâ mına beşinci daire şefi Hulüsi Fuat ve pro tokol müdür muavini Şefkati Nuri Bey ler ve Prens Hazretlerinin mihman - darlıklarına tayin edil ü Rıza Paşa, Sakarya vapı raya açılarak Vasaland avpurunu kar ri Intihap yerlerindeki heyecan ve kalabalığı tesbit eden bir intiba. İntihap faaliyeti hara- retle devam ediyor Halk şuur ve heyecanla, tam bir serbestlik içinde reyini atıyor Dün de on binlerce rey verildi Belediye intihabatının dün ikinci gü mü idi, İntihabat dün de çok canlı ve he- yecanlı bir şekilde devam etmiştir. Saba: bm sant (8) inden itibaren rey sandıkla. açılmış ve reyler atılmağa başlanmış » tır, Bazı kazalarda, daha sandıklar açıl. | madan evvel intihap yerinde toplanmış | vatandaşlar görülmektedir. İstanbul hal. kı, belediye intihabatını en başta gelen vazifesi olarak kabul etmektedir. Vatan- 'daşlar, reylerini atmak için sabırsızlan « sılamışlardır. Vapur tam saat 17 de maltadırlar. Herkes, Cumhuriyet Hal Haydarpaşa önünde demirlemiştir. Fırkası namzetlerine © seve seve reyini Bu sırada Selimiyeden atılan 21 pare ekini top muhterem misafiri selâmlamıştır. Dört tayyareden mürekkep bir tayo yer filomuz, Marmara üzerinde uçuş yaparak Sandıklar dolaştırılıyor Veliaht Hz. garda Prens Gustav Adolf Cenapları gös ferilen eseri nezakete (teşekkür ettik- Prens ve Prenses Hazret- Haydarpaşa iskelesinde Haydarpaşa rıhtımı Türk ve Ts « veç bayrakları ile süslenmişti. Rıhtım dan kadar yerlere halılar se içinde bir tabur 23 - ker ve kapıda bir müfreze polis ihti. ram vaziyetinde misafirleri bekliyor - du. Rıhtımda vali muavini Ali Rıza, Polis müdürü Fehmi, belediye reisi (Devamı 6 mer sahifede) Ken vekilleri ” İstanbulun kurtuluşu | Binin 6 Teşrinievvel günü yapılacak büyük Hariciye Vekili toplantıda merasim için bir program hazırlandı izahat verdi 05 ANKARA, 2 (Telefonla) — Tera Vex illeri Heyeti saat 17 de toplandı. Top- lantı geç vakte kadar devam etmiştir. Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Beyin Ce- nevre temasları hakkında kabine arkadaç- larma izahat verdiği tahmin edilmekte- Dereceleri Yükselen hâkimler selâmlara mukabele etmiştir. Vali Muhittin Beyle, Hulüsi Fuat xe Nuri Beyler ve Hüsmü Riza Paşa, vapura girerek muhterem mi- safirlere hoş geldiniz demişlerdir. Va li Muhittin Bey Prenses Marie Louise Hazretlerine şehir namma mükellef buket takdim etmiştir. âi mahallesinin sırası gelince, reyini kul. vat atmak (Devamı 6 ıncı sahitede) Bir sanayi müessesesi daha İlk kükürtlerimiz ilkbahar da piyasaya çıkarılacak İktısat Vekilinin Keçiborlu'da nutku. Yeni maden kanununda prensipler hâkim olacaktır. Celâl Bey Antalyada BURDUR, 1 (A.A.) — Dün gece | kürt izabe ve uzatma tesisatının uu « Eğirdirden Keçiborluya gelen İktısat | rulacağı mahalle giderek civar vilâyet Vekili Celâl Beyefendi saba! lerden ve kasabalardan gelmiş olan gen ocağını ziyaret ederek kükürt şir | heyetler tarafından © karşılanmıştır. keti müdürü Şahap B.den ve daha evvel | Vekil Beyefendi merasimi açarak ha < Keşiborluya gelmiş olan tetkik heye- | raretle alkışlanan âtideki nutku irat yetinden izahat almıştır. Buradan kü- (Devamı 6 mcı sahifede) Çeklerle futbol maçı. Cuma günü Fenerbahçe kuvvetli Bo- hemians takimi ile karşılaşıyor Sarılâciv e tlilerin Çeklerin karşısına yeni bir şekille çıkacakları söyleniyor Dünkü yazımızda, "nm Muhterem misafirler at vapurda kaldıktan sonra muşu ile Haydarpaşa iskelesine çık muşlardır. İntihap encümeni tarafın- dan terfie şayan görülenler ANKARA, 2 (Milliyet) — Eski kimler kanununa göre biz Marke diğer dereceye yükselmeğe hak kaza- nan hâkimlerin bestesini bildiriyorum: Dereceleri bir derece yükseltilen « Adliye intihap encümeninin toplan tsmda nazarı dikkate almarak daha üksek vazifelere tayin edi dir. Beşinci dereceden altıncı derece. emian'ın cuma günü Fenerbahçe i terfie sayan görülenler va hikimlerizi” eren elk ln bre Yusuf Sait Bolu reisi, Mustafa Adapa | kında malümat vermiştik. Bugün de Fe sile), mekteplerin izcileri (alfabe srasi- | zar Teisi, Necip Nadir latanbul birin. | yerbahçenin Çek futbolcüler önüne çıka i ceza reisi, Mustafa Nuri Antalya ih tişas müddeiumum 2 le), liseler talebeleri (alfabe sırasile), ime girecek © kataları ve askeri mektepleri letanbul Kımandanlığı, Üni- Üniversite Rektörlüğü, | sivi mektepleri Maarif Müdürlüğü, i ri Esnaf Cemiyetleri Mürakabe Bürosu, diğer kıtaatı mensup oldukları makamlar hazırlayacaklardır. Merasim şöyle olacaktır: Merasim geçidine iştirik © edecekler © gün bütün resmi ve meler, vapurlar, tramvaylar gündüz bayraklarla donatıla- cak, ve gece fenerlerle aydınlatılacaktır. Merasim geçidine iştirâk edeceklerin isim.ve geçiş sıraları şöyledir: Motosikletli polisler, askeri bando, Har- biye, Deniz harp, Tıbbiye mektepleri, Ku safiri olduk, Dünkü yazımızı okuduğu anlaşılan birisi yanındakine: — Eğer Bohemians oyuncuları, kendi memleketlerinde takılan isme göre Kan- guru iseler, bizim Fenerbahçe de iyi bi akma çeke lar silindirdir, ezer geçer val Bu, Fenerbahçenin halli ar 3 üncü sahifede edilecek mevkilerden 21 pare top atılacak ve ilk top sesi duyulduğu zaman limanda bulunan büyük küçük bütün © vapurlar düdüklerile kurtuluş bayramı kutlula. yacaklardır. Halk ve kara ve deniz nak- iye vasıtaları iki dekika oldukları yerde duracak, İstanbulu bu saadete kavuştu- şehitleri anacaklardır. (Devamı 2 inci sahifede) "Maltepe askeri liseleri; Deniz Ge. | tam saat dokuz buçukta | Sultanahmet söhretini gösteren bir cümledir. Doğrusu, iii Küçük Zabit mektebi (bandasu ile) | meydanda toplanmış ve yerlerini alımç TAVSİYELERİM Fanarmçe yöhetinin biyik kir Mm bir piyade taburu (bandoru ile), bir süva- | bulunacaklardır. Teşrinievvelin 6 ncı > m ER ecnebi takımlar karşısında gösterdiği gü- ri bölüğü, bir sahra bataryası, şehir ban- ve Kolordu Kumandanl ğı Sirkecide 'AZ GÜNÜ RUYASI... : il için dosu (Galatasarayda yürüyüş koluna EL toprağına âyak bastığı tam saat Mümtaz PAİK tramvaydaki muhaverenin kaydettiğimiz ne girecektir), ço müfrezesi, itfaiye, Üni-| 10 da İstanbul Kumandanlığından tayin 4 üncü sahifede cümlesini pek hakser bulmamak Lizmedir.. B.Bemians ile karşılaşscik Fener» Hakikaten Fenerbahçe, © takımını iyi yaptığı ve isteyerek, hissederek, yenmek aznile oynadığı zamanlar, ecnebi takım. | versite ve yüksek mektepler (alfabe su ————.—.—.—.z de bir ticaret muamelesinden ziyade pazik ve tehlikeli bir siyasi mesele idi, Bu meselenin halledilmesi sulh için bir kazanç olduğu gibi, istikbal için de ümit vericidir. bahçenin kaptanı Fikret miz muhakkaktır. Fenerbahçe bu istediğimiz ve bekledi- ğkniz oyunu gösterebilecek midir? Öğ sendiğimize göre, Fenerbahçe usta Çek futboleularınm karşısına iyice tadil ve 25- lah edilmiş bir takımla . Riva (Devamı 2 inci sahifede) OZ DİLİMİZLE M. SALAHADDİN Sinci sahifede HAFTALIK RADYO PROĞRAMI VE HABERLERİ lar karşısmda güzel muvaffakıyetler top- lamıştır, Bu cura da meşhur Çek futbol- cularını ihtiva eden Bohemian karşı iyi bir takım ile ve muvaffakiyet azmile çıkarsa çok şey ve hiç değilse seyirci zev- kimizi tatmin edecek bir oyun göreceği” Ahmet ŞUKRU