12 Ekim 1934 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 3

12 Ekim 1934 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 3

12 BİRİNCİTEŞRİN görrenecece sacannun eee aa eee aeRer a AR YA GÜNÜN HABERLERİ İÇTE | DIŞTA: Türk-Fransız | Yunanistanda Dostluğu. | !"t"haf_",_ Framsız — safirinin beyanalı —— Yunan Meclisi kapalılyor. İzmir hüdisesi dostane bir W Yunan mebusan — meclisi sürette halledilmiş bulunma- | bir hafta içinde kapanacak- ktadır. Fransız büyük Elçi- | tır. Baz: intihap dairelerinin si M. Kammer bu münasebet- | hudutlarını — tadil eden in- le demiştir ki: tihap kanunu ilân edilmiştir. «— Masolenin çok eyi bir | Müstekar ve sakin bir dahili| şekilde ve çok çabuk halle- | yaziyet jihtas edecek bir pa-| dildiğini yazabilirsiniz. Had. | ylemento intihabatına zemin di zatinde ehemmiyetsiz ©- | hazırlıyacak olan bu kanun lan hâdise Türk hükümeti- | efkârı umumiyeye inşirah nin cevabını, torpitolara vak-| yermiştir tinde bildimediğimizden ile- Uzun ve — moşakkatli | ri gelmiştir. Bunun sebebi | müzakereler esnasında M. Çaldarisin göstermiş olduğu itidal ve uzlaşma zihniyeti siyasi — mehafili tarafından takdirle karşılanmıştır. 1936 senesinde umumi bir harp mi çıkacak? Wyan isminde bir İngiliz papası kehanetto bulunmuş- tur. Bu papasa göre 16 eylül 1936 senesinde yeni bir umumi harp çıkacakmış . Bu popas Misırdaki büy- ük ehramın esrarını öğren. mek hususunda büyük bir ihtisas elde ettiğini iddia etmektedir. de topitoların Pireden hare. ket ederek açık denize çı - miş bulunmalarıydı. Gemiler İzmir limanını ziyaretlerine müsaade edildiğini zannede- rek körfeze girmek istemiş- ler, fakat bunun kabil olm:- yacağını görünce yollarını kesmişlerdir. g Diğer - taraftan Paristen alınan bir telgraf haberi de körfezin methalinde kesif bir sis mevcut olduğunu bildir- mektedir. Masele — bundan ibarettir. Haâdise çok — kolayca, bil. hassa son derece dostane bir şekilde halledildi. Türk- Frasız dostluğuna hiçbir ha- lel gelmediği ve bütün sa- mimiyetini göstermek — için torpitoların — İstanbulu ziya. retleri münasebetile — bazı merüsim yapacağız.» Maliye — Vekâleti — tetkik burosu Maliye Vekületinde — beş kişilik bir — totkik bürosu ihdas edilmiştir. ) Tetkik bürosunun vazifesi Vekâletin hazırlıyacağı ka- nun, nizamname ve talimut- nameleri gözden geçirmek, sureti mahsusada Vekâlet makamından tevdi olunacak işlere dair mütalea boyan etmek, gerek — ilmi, gerek teknik mesai üzerinde mali müşavirlik vazifesini yap- maktan ibaret olacaktır. Tetkik bürosuna ilk verilen işler vergiler üzerinde tet. kikat yapmak olacaktır, Alman mütehassıslar. Yüksak ziraat enstitüleri için yeniden Almıı_ıyıdın beş mütehassıs getirilecek- tir. Mütehassısların mukav- eleleri Ziraat — Vekületince tasdik edilmiştir. Yeni bir - enstitü Ziraat Vekâleti tarafından Ankarada bir (Nebatat ve | huyvanat hastalıkları araştı- ema enstitüsü) tesit edilece- ktir. Mütehassıs M. Kasner bu müessesenin başına göti- rilecektir. Kiymetli bir tevrat Londrada deniz müzakereleri Birleşik Amerika hükü. meti Londra deniz müzake- relerine iştirak ötmek üze re Amiral — Stanleydan ve norman Davisden mürekkep bir heyet göndermiştir. Bu heyet, ayın onunda Manhut- tan transatlâtiği ile Avru- paya doğru hareket edecek- | tir. Norman Davis ile Amiral Stanleyin muvasalatını mü teakıp müzakerelere başlan- acaktır. Birleşik Amerika he- yetinin deniz kuvvetleri hak- kında yeni bir proje takdim edeceği salâhiyettar mehafilde söylenmektedir. Birleşik Ame- rika,toplanacak olan — deniz konferansına, gerek büyük vegerekse küçük deletlerin dahi iştirakini istiyecektir. Japon mümessilleri bu projeye muarız kalacaklar- dir. Japon - heyeti ' Londra deniz konferansının ancak olan üç büyük devlete mün. hasır kalması istiyecetir. M. Titülesko Romanya Başvekili M. Ta tarosko Sinaiaya gitmiş do ca M. Titüleskonun yan- ina Kiılıırık kendisile bir gast kadar görüşmüştür. Kr- al M Titüleskoyu bu konu- şmadan sonra kabul etmiştir. ——— Maanya ila cenubl Amerika | arasındaki — mÜzaktra. W Conubi Afrika ittihadı Zi- | raat Neziretinin 2 birinci ta- tarihinde vuku ü dan Di | grin 1934 Piz un)::ıîkı:r::ın bir te- | bulan resmi beyanatına naz Pyriy 'a BN Bu —aran Almanya hükümetinin vrat hediye edilmişıi_r ! tevrat Ceylân derisi üzerine yazılmış, dikişlerinde iplik | yerine kursak lullunılmışlıı: İki bin senelik ve — yirmi bin lira kıymetindedir. cenubi Afrikaden yapacağı | yün mübayaatına kargı talep sttiği kredi kolaylıkları hu- susundaki müzakereler akim kalmıştır. | siye kanunu mucibince niy: | evrak hakimler Kral Aleksandrın — Müellim Ölümü (Üst tarafı birinci sayfada) rın büyüklüğü önünde eğil- meoktedir. | Belgrat TJO(AA.) — Yu göoslavya Ajansı bildiriyor: Asker kıtalarının hareketi ve kısmi seferberlik hakkı- nda ecnebi membalardan çı- ao bütün haberleri en kati bir şekilde takzibe mezunuz Bu haberler birtakım gizli maksatlarla çıkarılmaktadır. Sofya, 10 (AMA ) — Kral Aleksandrın feci ölümü ha. barleri bütün memlekete yı- Idırim süratile yayılmış ve çok derin bir acı uyardırm- ıştır. Bütün tiyatro ve sine malar ve — bütün — umumi mahaller derhal kapanmışt- ir. Ölüm haberi geldiği va- kit hükümet azası toplantı halinde bulunuyorlardı. Ma- tem alâmeti olmak — üzere kabine toplantısına hemen nihayet verilmiştir Sofya, 10 (ALA.) — Kral Boris, Yugoslavya Kralı Al- eksandrın ölümünü haber alır almaz Kraliçe Mariye de- rhal samimi bir taziyet tel- grafı göndermiştir. Aynı za- manda Kralın müşaviri M. Gruef Yugoslavya sefaretine giderek Kral namına taziy- ede bulunmuştur. — Başvekil M. Gorgiyef ile Hariciye Na. zırı M. Batalofta Yugoslav- ya ve Fransız hükümetleri. ne Bulgaristanın taziyetleri ni bildirmişlerdir. Belgrat, 10 (ALA> — Hü- kümet milli matemin altı ay devamına karar vermiştir. Kral Aleksaddrın ölümünü bütün memlette jlân için Yugoslav- yanın her noktasındaki ve her mezhebe ait kiliseler ma- tem çaniarını çalmaktadırlar, Krala yapılacak cenaze me- rasimini tespit için hususi bir komite teşkil edilmiştir. Hususi ve resmi bütün bina- lar ve evler matem bayrağı çekmişlerdir Bolgrat, 10 (A.LA.) — Kral Aleksandrın vefatı haberi, bu rada muzsam bir teessür uyandırmıştır. Derhal toplu- nan meclisi vükelâ - elyevm berayi — tahsil — Londrada bulunan 11 yaşındaki Ve lhat Prens — Pieri - Kral ilân etmiştir. Teşkilâtı esa. abet kralın vasiyetnamesin. de gösterilecek olan üç kişi tarafından idare olunacaktır. Vasiyotname yoksa bu üç kişiyi tayin mebusan ve ay- an meclislerine ait olacak | tır. Paris, 11 (A.A.) — Şüp- | heli Yugoslavya — tabeasını | evlerinde araştırmalar ya- pılmıştır. Ele geçirilen bütün marifetile tetkik edildikten sonra mühürlemiştir. Dabiliye Na- zırı Marsilya faciasının sureti | İktisadi heberler Almanya - sigeret sı_ııııil ve şark tütünleri Berlinden alınan malüma- ta göre Almanya s garet sa- nayiiittihadı Almanyada şark tütünü yetiştirmek için yapı- Imakta olan tecrübelerin şi- mdiye kadar — müspet bir netica vermediğini ve binan- naleyh Almanyada yetiştiri- len sigaret tütünlerinin haki ki şark — tütünleri evsafını haiz bulunmaları mevzuubahs olmıyacağından — Almanyada bunovi tütünlerden imal ed. ilen sigaretlere alman tütü- nlerinin karıştırılmadığı bil- dirilmoktedir. Romanyanın, yaş meyra ihradatı, Bükreşten alınan malüm- ata göre — Romanya Zirsat nezareti. Romanyanın, — yaş meoyva ihracatını arttırmak ' üzere bazı — tobdirler almış ve bu arada taze üzüm fiatla. rını tatmak için piyasadan üzüm satın almaya karar ve- rmiştir. Aynı zamanda Rom- anya demiryolları idaresi de taze üzüm naklivatından al- makta olan muamole resmini kaldırmıştır. Bu hafta zarfında Almanya ile İsveçe elma — ihraçatına | başlanacaktır. İlk parti olar. | ak İsveçe mühim mikdarda l elma gönderilmiştir. Bundan maada ziraat nezereti, muka- bilinde mensucat eşyası al. mak şartile, Lehistandan 300 vagon taze üzüm için, husu- si bir kontenjan — temin etmiştir. formadır, bazı yerlerde ilk zamank şankınlıktan sonra büyük — bir tehevvür baş göstermiştir. Zağrep ve Li- npliyaşda — İtalya ve Maca- ristana karşı nümayişler ol- muş ve asker - İtalyan — ve Macar — konsoloshanelerini himaye otmağe mecbur ka- İmıştır. Hiç bir hâdise ol- mamıştır. Saray Bosnada da İtalyanlar ve Hırvatlar aley- | hinde nümayişler — yapılmı- ştır. Kralın katlinin hüviyoti — ile takip ettiği maksat henüz vuzuhla anla- şılmamıştır. Bu cinayetin Ma. kedonyalılar tarafından irti- kâp olunduğu rivayeti en ço tekarrür eden bir — rivayet halindedir. Marsilya suj ka- stin — safahatını — gösteren bazı filimler hudutta yakala- nmış ve bunlara vaziyet ed- ilmiştir. Genç Krala karşı sa- ah parlamento binasında ya- pılmıştır. Burada her iki te- şri meclis azası bir odada toplanmış idi ilk evelâ yem - in eden Prens Pol olmuştur. Marsilya, 11 Ç(AA.) M. Bartunun — cenazesi — dün akşam kaldırılarak — Paris tcenine konulmuştur. Meras imde Reisjicümhur bulunmu- ştur, Conğseavu, 11 (AA.) — Hırvat mültecilerden ve Am. erikadaki Hırvat milli komi vuku — hakkında bugün milli emniyet müdürünü dinl-| iyecektir, lâzım gelen tedbi- rler herhal alınacaktır. Bolgrat, 11 (ALA ) — Yu- goslavyanın her - tarafında büyük bir keder hüküm | tecisi mümessili — Pencanın öjelik Aloksandrının — katli bir cinayet değil Hırvat mi- Neti tarafından Aleksandra hakkında evelve verilen id- am hükmünün tatbik edilmiş. olduğunu söylemiştir. | ee Delilerle mülâkat:4 NuriÇavuşun Ahpaplığı Sanki, kırk yıllık canyoldaşı Şu delilerle — konuşmak, anlaşmak kadar zor birşey yokmuş dünyada... Dün, bütün gün, Balıkesi- rih mütefekkir — delilerinden Ahmet — uğanın arkasından koştuğum halde, bir türlü, mükemmel bir mülâkat al mıya muvaffak olamadım... Hazret, mülâkat — vermek- to, Holivat yıldızları kodar nazlı... İşin alaylı tarafında hep.. — Kuzum Ahmet ağa, ne olur okuduğun - kitaplardan bir kaçının ismini söyleseno bana .. Sualime, ne cevap verse ihiz: — Onlar yüksek şeyler, anlamazsın.. beyenir: Hem, çarpar mıya çalış... — Bir kahvemi içer mi- sin?,.. Diyorum... — Git, iç sen kahveni... Cevabını yapıştırıyor... Nihayet, ümitsiz, Cuma günü için bir mülâkat hazı- rlıyamadığımdan müteessir.. Ve dürmaksızın — çisoleyen yağmurun — altında uzunca bir zâman kaldığım için hafif bir titreme ile hedefsiz yü- rürken, birdenbire arkam . dan Nurinin sesini işitiyo- rüm.... Nuri çavuş... Deli Nuri... İçime, birar — soğuk su serpiliyor... ( Su serpiliyor.. Tabiri de hiç uymadı doğrusu., Zaten, yağmur altındayım... Bir de içime suğserperlerse, buyu- run cenaze namazına...) Bvet, içimi bir - sıcaklık istilâ ediyor... Ümidim, yeni- den canlandı... Adımlarımı — yavaşlatıyo. rum, — Merhaba Nuri çavuş.. — Merhabaaa.. Neoreden böyle?... (Sanki, kırk — yıllık can yoldaşı imişiz gibi konuşu- yoruz...) — Nuri çavuş, sana çoook mühim birgşey soracağım... ( Onu da elimden kaçırma. mak için durmadan — sual soruyorum.. No kadar — saçma olursa olsun . Ağzıma geleni sual yapar- ak,onun gülmiye hazır ağzına fırlatıyorum.. Ne kadarda candan konu. şuyoruz.. O, kahkahalarla gülerken omuzuma bile vuruyor., Ses çıkarırmıyım hiç!.) -— Ha, Nuri — çavuş sana, çoook, çok mühim bir sual sorayım mı?. — Yahu, aramızda teklif mi var? «Sorayım mı» da ne?.. Sor ya, sor yal. (Fakat, hay körolası şe - ytan, aklıma, hiç te mühimce bir sual gelmiyor.. Ne sor- malı yarabbi ne sormalı?.) — Şecey, Nuri be, sana şimdi boş yüz İira versoler ne yaparsın?. imişiz gibi lâübali konuşuyoruz Nuri'ğ Çavuş (Bu da sual mi ya?, Neyse..) — Bir dükkân açarım, dükkân, be, dükkân.. (Ve Bir kahkaha atarak omuzuma vuruyor..) — Bir dükkân açarım, iç- ine kavan, karpuz, üzüm, incir, nar doldururum. — Daha, daha?. — Daha mı?. — Yani, şöyle bir genç kız satıcı koymaz misin dük- kâna?. (Yine bir kahkaha.. Am- ma, uzun ve gövrek bir kahkaha.. Bu gidişle omuzum çürü- yecek galiba) — Bir genç kız?. Namıl?. — Yamansın be.. Koymaz olurmuyum hiç,.. Hem de en alâsından.. Yaşarız o zaman, imanım,. Sen de gelirsin.. Vallahi, sana, üzümün ok- kasını beş — kuürüşa — ver- irim.. Anlıyor musun, beş ku- ruşa., Kah, kah, kah!. Yaşa- rız o zamanlar... Seninle şöyle karşı karşı- ya geçtik mi... Oh, gel key. fim gel.. Artık, susturabilirsen su - stur, Nuri çavuşu.. O, — çıplak — ayaklarını bu yağışlı havada islak ve soğuk taşları sürterek, göm. leksiz göğsüne yarıya kadar açık kollarını sokmuş, üşü- meden yanımda ilerliyor... Hava tamamile, kararmış, elektrikler yanmış bile... Kasaplar mahallesinde, bir kahve önünden — geçerken, içerden Nuriye iltifatlar ya- Biyor: — Gel len buraya Nuri.., — Go bakam — Nuri ga - vüş... Ve Nuri, bana bir allaha ısmarladık demeden kahve- ye giriyor.. Senin ahpaplığın bu kada- rlik mi idi, be Nuri?., (Sen-Tur) —D Romanyanın — Misir — İhracalı, Romanya Ziraat Nozareti tarafından — noşredilen son istatistiğe göre Romanyanın 1934 senesi Mısır ekim saha. sı 5 milyon hektardan yuka- rıdır. Eldeki tahminlere nazaran bu seneki Misir. — rekoltesi 450 bin vağonu — bulacaktır. Üç yüz eli bin vagon dahilt istihlâke ayrılacak ve müte. baki — yüzbin vagon ihra edilecektir. D k b