26 Kasım 1934 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 1

26 Kasım 1934 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 1

TT”pyrvuayr ÜRKDİLİ İ CUMARTESİDEN ÖZGE GÜNLERDE,VE ER ÇIKAR. 26 İKINCITEŞRİN Pazartesi 1934 —— Dukuzuncu Yıl YA BB İçe ve Başyazganı:Bilecik mebusu HAYRETTİN Çıkarım Genel Çevirgeni: KENAN EMİN “Türk Di Dili Evi Balıkesir H sayılar 25 kuruştur. | Yıllığı: B00, altıaylığı 400 kuruştur. Günü geçmiş BAA O SN GA SAT G CKL AUA TRANM KMN Güzel Edirne Dün çok heyecanlı Bir Gün yaşadı. ATATÜRK. Ylusal Musikimiz. "soy Büyük Ulus Kurultayımız kurulalıberi çok — gerekli (isabetli) kutkarlar (kararlar) vermiştir. Yeni dirimimizi ya- salıyan ( kanunlaştıran ) bu kütkı ünlü cümuriyeti- mizi türlü bakımlardan kuv- vetlendirmiş ve yükseltmiş- tir.. Bu yönden ulusumuz, Büyük Kurultaya özüne dil- dem (tercüman) olmak gücü nü verebildiği — için bütün acuna karşı göğsünü kabar- tarak öğümebilir.. On dört yaşı içinde bu de- ğin dirimlik işler başarmış, kutkarlar vermiş olan Büyük Kurulııy, bir gün önce de bütün Türk göklerini alkış- larla çınlatacak çok — güzel ve çok yerinde yüce Türk ulusunun gerçokten dildemi olan güzel bir kutkar daha verdi. Büyük öndere Alfa Türk soy adını taktı. Ala Türk Türkün alası demektir. Büyük — öndere bu denlü başka hangi san (sıfat) yakışır? O, Türkü ve Türk- lüğü yeniden yaratmış denilebilecek bir güçle düştüğü uçurumlardan çekip çıkarmıştır. Yalnız çekip çıkarmış! değil ona özünün ve * tarihinin yer, kök de- ğer payımı (hakkını) da bağışlamıştır. O bizim enikonu atamızdır. Büyük Ulus Kurultayımı. zın kutkarı karşısında ana ve babasını bulan çocuk- ların derin sevincini duyu- yoruz. Var olsun Alamız... Kenan Emin Boluda Yüksek yerlere kar yağdı İnebolda İırtına var Bolu, 28 (A A.) — Dün Zöce yüksek yerlere kar düştü, hava fırtınalı ve s0- Buktur ; İnebolu, 25 ÇA-A.) — İki Bündür. devamlı — yağmur Yağıyor. Dün gece — yarısı başlıyan şiddetli fırtma yü- Zünden vapurlar buraya uğ- Tamadan geçtiler Siritte yol çalışması. Siirt, 25 ÇA A.) — Şehir 'l'hl"miılıı ygl ı)nnaaıı bu | seneki Program — mucibince | ağarıldı. Şehirde yedi yeni Yol açıldı ve 21384 — metre | "';;lhhıı yeni kaldırım ya. D Kıılııııı bugün Ankarada toplanarak ulusal musiki- | Adlarınızı mize verilecek amaç ve alınacak tedhııleıı görüşecek, Ankara, 25 (AA.) — Ulasal müsikimize verilecek amaç ve bunun — için —alınacak tedbirleri — görüşecek olan komisyon yarın Maarif Ba. kanı Âbidin beyin reisliğin. de ilk - toplantısını y.ıııu—nk. tır. Komisyon bu işi terbiye ve sanat bakımından olmak üzere iki taraflı olarak gö- zden gcçınoekhr Batı sınırımızın bekîıs Güzel Edirne Dün kurtuluşun ııldinııııu parlak ve coşgun bir sure- İl tte kutlulandı. Bayramda mebuslar, heyetler de bulundu | Veni ZCİOS Edirne, 25 (A A.| — Bu- gün — Edirnenin — kurtuluş bayramıydı. Bu mutlu günün bu sene her — yıldan daha parlak ve daha çoşgun su rette kutlulanması için haf- talardan böri — yapılan ha- zırlıklar bitmiş şehir bay raklar, taklar, kürsüloer, tiri- bünler yeşilliklerle di. — Trenler İstanbunldan, Ankaradan — ve Trakya- nın diğer yerlerinden akın, akın halk taşınmaktadır.Dün akşam lıuımıî tanpuuh tr— süslen- enile de 350 kişilik bir ka- file geldi. Gelenler arasında kırk kadar mebusla İstanbul Üniversitesine, “ülkvyı— mü- hendis ve — yüksek tic mekteplerine mensup y vuzicn fazla genç — vardı. Bugünkü trenle de birçok misafirlerin gelmesi — beklenildiği — iç. in halk Fırkasında teşekkül eden heyeti icap eden ted- birleri almıştır. Batı sınır- mıziın bekçisi güzel Edirne çok heyecanlı bir gün yaşı- yor. Ingıltere Japonya Arasında yeni bir muahade görüşmesi yapılıyor. Yapılacak olan bu muahede ile Çin mfaalieri koruna caktır. millelin - müşterek Londra, 24 (ALA.) — Jap- onlar — jile İngilizler arasında Çın ve Mançuri sulhü iki memleketin — müşterek menfaatlerini korumak mak. sadile bir — mukavele akti için müzakereler — yap ldığı söylenmektedir. Deniz kon- uşmalarının — başlangıcından beri Jeponlar - Londra - ile Tokyo urasında kabil oldu. gu — kadar bir ya- kınlşamanın sram- aktadırlar. Evvelâ iki me- mleket arasnda - bir ticor- et muahedesi — yapılması işi bir - tarafa bırakılmıştır. Çünkü — bundan — altı. ay evel — bu — bapta yapılan müzakereler boşa — çıkmış- tır. Bu işi tekror ele alm- amak hususunda igi taauf anlaşmışlardır. Sotra yapılan müzakereler göstermişlir ki, bir ademi tecavüz — misak- imin akti de derpiş — edi- lemez. Çünkü İngilizler dok. uzlar muahedesinin esasen bir ademi tecevüz misakı ol- ve geniş & | dağu, binsenaleyh bir jkinc- isinin yapılmasına lüzum ol- madığı fikrindedirler. Keza Amerikanın mesuliyoti yüz- ünden üç yüzlü bir misak ak- | tino de imkân yoktur ve iki Mançurı sulhü ve iki taraflı bir muahede akti ise İngiltere ile Amerikanın eyi geçinmesini istiyenlerin libe- rallerin ve işcilerin itirazına uğrıyacaktır. Bu şartlar içi- nde anlaşmayı iki memleketin Müştorek menfaatleri bulun- duğu mıntakaya kabul cttiril- en en basit gekil üzerinde durulmuştur. İngiltere şimd- iye kadar bu formüle kati müvalakatini bildirmomiş ise de yola girecoğini gizleme- miştir. Bu iş Japon s yasas- inin pek yakında başlıca hedefi olacaktır. Londra, 24 (ALA.) — Bu- gün İngilizlerle Amerikalılar | arasında yapılacak görüşm- elerin arfesinde olun dünkü perşembe günü — Amorika mehafili deniz — müzaker- elerinin muhtemel ak- amelinin mesuliyetinin kendilerino yükletilmesinden endişe eder gibi görünmek- te idi. Amerika esaslı prensiple- vazgeçmemeğe her zamandan ziyade mütemayil görünmektedir. Ve Vaşingt- | rinden onpan alınan son haber- lere göre — Amerika rei- | siecümürü mevcut ve | yıl Vonizelosa Tanıtacağız! TÖRKDİLİ okuyucuları-| nin soy adlarını basaca kür Bunun İçin soy adı takınan — okorlarımızın adlarını ve soy — adlarını ve oturdukları yerleri bi ze yazmaları yeter. Biz böylece basılması islene cek soy adlarını bir kar- şılik beklemeden basaca- ğgız. Ve böylece yurldaş- | larımız için eyi bir iş gür] | müş olacağız.. Bize soy adlarınız. bildiriniz, onları ta- nıtalım. | d Suikast — hazırlıyanların muhakemesine haşlandı. Yedi yüz Şahit dinlenecak. M. Velizenos Atina, 25 (A.A.) — Geçen yapılan sui- kast ile alâkadar — olanların muhakemelerine Pirede baş- landı. İçlerinde eski emniy- eti vmumiye — müdürü yine eski — hususi smniyet müdürü de bulunan suçlulurın sayısı 17 dir. Pek heyecanlı olacak olan bu muhakemede dinlenecek ile | şabitlerin sayisı ise 750 dir. Atina Ve Pire şehirlerini su dastı İstanbul, 24 (Muhabirimiz- den) — Pirg ve Atinada ya- ğan yağmurlardan — sonra bu şehirleri su basmıştır. On iki kişi boğulmuş ve bir- çok kisiler de kuybolmuştur. ( Devamı dördüncü sayfada) Zarar çok mühimdir. Yugoslav Notasının Macarıstandakı aluslerı. Diğer taraftan Bolgrat gaz ımlılon Macaristana hücum ediyorlar Bükreş, 24 (A.A,) — Gaz- eteler Yugoslavyanın Uluslar Cemiyetine vermiş olduğu nota ile Romanya ve Çokos. lovakya hükümetlerinin Yu. | goslavyanın bu teşebbüsüne yardımcı olduklarına dair me zkür cemiyete verdikleri me- ktupları — neşrotmektedirler. Gazeteler, bu teşebbüsün eh- emmiyelini ve Marsilya hâ. disesinin müzakere — ve cinai mesuliyetlerin tayini husus- unda küçük — itilâaf erküni arasında mevcut olan tosa. nüdü kaydediyorlar. Uniuersal — gözetesi çok şiddetli bir makalesinde Yu- göslavya muhtırasının vakü- rane ve fakat sarih tabir- lerle Macaristanın — menfür cinayette methaldar olduğunu beyan etmekte olduğunu yaz- makta ve 45 milyon nüfusu temsil eden munhasıran mede- niyetin ve muslihane istikra- rin terakkjsjine çalışan üç sulhu sever ulusun, Macar- ları Kral Aleksandır ile na- zr Hartanun katli oinayeti- ndo şerik olmak ve katillere molce ve otlara talimat vemiş olmakla bütün beşeriyote gös- termekte olduğunu ilâve ey- lemektedir. Bu üç dovlet Cenevredeki biteraf hâkimlerden adalet istiyor. Muslihane mesaisi bütün cihan tarafından tak- dir edilmiş olan küçük iti- Tâf hudutlarında menfur tet. hişçiliğin yerleşmesine mü- Paris | Büyük elçimiz Nanside toplanan birlik kon- Eresine Tiyaset ediyor. Nansi, 25 (A.A.) — Türki- yenin Paris büyük — elçisi Suat bey yanında büyük elç- ilik kâtibi ve — Fransadaki Türk talebesi umum müfettişi olduğu halde buraya gelmiş ve vali M. Rablot, belediye rejis muavini M. Grad, üni- versite rektörü M, Lirondz, tedrisat birliği reisi M. Sau- triya tarafından — karşılandı. Suat bey - birliğin — bugün toplanacak olan kongresine riyaset ödecektir. Bir kamyonkazası Bolu, 25 (A.A.) — Mudur- nudan Göynüğe iki kamyon ve bir otomobil — ile gelin götürülürken Göynüğe 20 dakika bir yerde kam- yonlardan biri devrilerek şof- örü öldü ve yanında bul- unan iki kişi hafifçe yaral. andı. Kamyonun içindekilere birşey olmadı. saade edemez. Küçük itilâf adalet ve mücrimler hakkın- da ceza ister. — Milletler C- miyeti ilk defa olarak bir takım tahrikât ile, cinayet. lerle cihan &ulhunu bozmak istiyenlere — kar$ı manevi otoritesini göstermeğe dâvet edilmiştir. Mak Belgratta çıkan — Vreme gazetesi, Yogoslayyanın no- tası münasebetile uzun bir makale yazmıştır. Makale- de Macaristana İler Bo rularak deniliyor ki: 1 — 1931 senesindenberi Yanka Pustzadâ)| Kral Alek- sandrı gösteren bir hedef üze- rine her — gün rüvelverle talimleri — yapıldığı doğru değil midir? Yanka Puszta- nın bir silâh ve — cophane deposu haline — getirildiği 1931 denberi burasının/ Yu- ( Devamı ikinci sayfada ) Posta idaresini aldatmak- tan berast etti, Fakat,. Nevyork, 25 (A.A.) — Ma- hkeme — müflis banger Sa- moil Ensul ve kardeşini pos- ta idaresini aldatmak suçun- dan temiz çıkardı. Banger önümüzdeki hafta içinde de İllünao mahkemesi. nde dolandırıcılık suçundan müuhakemo edilecektir. Ege Mıntakasında tütün satışı İzmir, 25 (A, A.) — Dün akşama kadar mıntakamız- da satılan tütün miktarı n buçük — milyon kiloyu bu- İdu, Bünün — bir 900000 — kilosunu sar idaresi aldı. elinde daha bir milyon kilo tütün var. Bu sene tütün de. ğeri vasatf — olarak altmış kuruştur. Rekolte — on iki buçuk milyon tahmin edildiğ- ine göre tahmin edilen para yedi buçuk milyon liradır. milyon inhi - İtalya hiliyesi Pavlaviç ile Kan- ateniki Fransaya vermiyor. Roma, 25 (A.A.) — italya adliyesi Marsilya cinayetinde alâkadar olan Pavloviç ile Kovaternikin Fransaya — tos- liminden imtina etmişti