4 Aralık 1934 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 4

4 Aralık 1934 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 4

K üT çe — göstören bayrağını kurtardı. YA he BLYPA 4 He bir tek kol ve nede bir. bacak, biz, topumuz ata Türk ulusunun ta da kııdısıyıı. Yer yüzü uluslarımn dil- lerinde internasyonal «Türk») adımın bir karşılığı «insan» ve Ginsanb adının da yine bir — karşılığı Türk diye gösterilmemiş ve gösteril- miyorsa 6 dil yanlış ve o soy da aslını sakladığı — için haram — zadedir. Zira yör yüzü jnsanları Türk - belin- den — türemişler ve Türk atalığı ile yükselmişlerdir. Bu - bilgi eskiliklerin izleri ve tarih yazılarile gerçek- tir. Türk ulusu, -öz yatağın- dan, kaynağından, kabarıp taşarak dört yakaya göç edip yayılarak dünya böl melerinde bölük bölük yer- leşip — varlıklar kuran ve kurduran yurtlarının. hava, su ve toprağı — ve diğer çeşitli baskıları — altında kalarak sonradan kaptıkları takma adlarile bugünkü kılık kıya- fetlerini alıp çokları öz ad ve öz ünlerini unutmuşlar- dır. Günbatıya Anadoluya Türkler dört bucakta cey- lân atları üzerinde silâh, kilıç ve mızraklarını — er- kek alanların. da kıvrak cenk ede ede kullana. rak- tek denk ve ortak biricik kıvançları — Türk ünü ile yürürlerken ken- disinin — yararlığına karşılık doğru bir seçimle başa ge- çirilen Kayahan oğlu Gazi kara Osman bey torunlarının örneklerle eski — cenk arkadaşlarının erginliklerini gelenlerden ve yararlıklarını — oldukları yerlerde bırakıp ünütarak yalnız köndi va — sonradan eklenilen yabant kollarının yaşamaları — için (Osmanlı) adlı ters kurumlarile Türk ve Türklüğü cendereye ura- rak hergün biraz daha &- kıştırdılar, en sonda paftası dişi dükenen cenderenin birdenbiro patlamasile taçlar, tahtlar ve — türklüğe ay- kırı herşayleri ye kılıp yok — olarak — hep- sinin üstünde Türk yino ayakları — üzerine dipdiri kualktı ve dikildi. Altı buçuk yıl cenderede inletilen Tür- kün hınç ve kin adamla rından birikip kendi özün- den doğup yetişip gelen ve topunu gösteren bir kah ramanın zorbalar ve yabani sürüleri ve bütün kurumla- rının hepsino birden silâh çattırarak dünya uluslarını saygılattığı bir yiğitlikle oldu. Dört yılda biribir ça- git iç ve diş kavgalarile boğuşa boğaşa yine kendi ulusu özünden doğurduğu bir varlıkla 29 - 8 -938 de (Kacatepo) den — attığı ya. yından çıkan — (İloril) - okile ulusunun jyazılarını ajlip torsi dönük kararmış uğ- Orünuün parlak güler yüzünü çevirtti ve bu başın kür sesilo baygırdıgr Türk adı — karşısında dünya uluslarına boyun kesdirerek ününü Bayrak suvaşındaen sonra iş kalkınmasında da çok | u BĞ e d kolları bu yeni | geçen | ve - özendirdiği | ulusuna baş | boğuşulup uğraşılacaktı. Zi- ra Türklüğü bile unutturul mak için kat kat katmorli kara kaplarla - nasırlaştırı! miş soyunun kafasınıda dö ndürmek gerekti, Ulusunun bu büyük işini de yalnız o- nun başarabileceği pek belli idi. Bu uğurda on iki yılda- nbori bederini uygğun ve çok korkunç binde bir kar- sılıklı ummalar — görülüp beklenilen-binde bir — eylik ve sağlık verimli çeşitli ona- rmalar yaptı. Ve ulusunu yürdü üzerinde ve içindeki definelerinden €n yüksek. likte kazanıp en en yüksek bir yaşamak kıvancına ula şması ve bütün hor şeyi- nin topunu gösteren bayra- ğının göklere doğru sonsu- zluklar içinde ve en üste dalğalanması için hiç bir engel tanımaksızın bütün eskilikleri yıkarak kurdu- ğu düzenlerle iş alonına çı- | kardı. Türk ulusunda her yönd. en sonsuz — ününü kurtaran bu biricik güvenci kahram- an öz oğluna bir ad, san ve- recekti. Ulusu şimdi tad ye. rinde onu yaptı ve bunu da | | gel gibi çıkmışlar ve parti biz her birerlerimiz ona ka rşı sonsuz. sayğılarımız için başlarımıza — çelenk ve her işimizin anlına arma yapar. ak öz Ata Türkün başbuğlu- gunda altı oklu tek yolum- uzda vo işlerimizin başında ne bir tek kol ve nede tok bir bacak,topumuz Ata Türk ulusunun tada kendisi olar ak örneksiz bayrağımız ön- ünde dize gelip varımız ve yoğumuzu ister dilerse can. imizi bile bağışlıyarak bir ve bir gönülle dünya bora- nasına ulaşıp geçmek üzere bugünkü insanlığın her işi- ndeki — örneklerinden daha üstün va değerli yepyeni bir Türk modelini kurmak için şimdi arg ileri! Sandıkçıoğlu M. Edip —a — Parıs Görüşmeler: (Üst tarafı birinci sayfada) uslar arası barışı işine çağı. rılacağını ve - hattâ çağırıl- dığımı söyledi Ve karşılıklı yardım antlaşmasının hiçbir kimsoye karşı olmayıp ka- muya açık bulanduğunu bil. dirdi, Dış işleri bakanına bu donlü açık bir sorğada bu- Tanmak belki doğru değil- dir. Amma eğer almanya ve Lehistan buna yanaşamazsa ne yapacaksınız? M. Laval bu sorguya şu karşılığı vermiştir: —Bu sorgu karşılıksız kal- bunun — üzerine şunları söyle- acaktır. Leon blulm miştir: —Banu biliyorum. Fakat aynı zamanda hükümetin karşılık — vermek — yükü- münde açık sözlü- lük yalnız olduğunu da — sanı- | | yorum. Çünkü sıyasal bir | olğun bulundukça yat illerde | TÜRKDİLİ İleri,Hep ileril. İngilterede Fırka görültüleri Amele fırkası harp mı isliyor M. Baldvin 25 tarihli Sondey Taymis gazotesi avaktinde bir pro- testop başlığı altında şu boş mokaleyi yazmıştır: Barış meselesi hakkında yapılan kötü propagandaya glaskovda cevap veren Mr Baldvin ulusal bir vazifeyi yerino getirmiştir. Bu çirkin propagandanın bir takım ge- zetelere geçmiş — değilsode sosyalistlerin ve hattâ bazı liborallerin &özleri ve yazıları kâfi derecede kötü olmuş- tur. Ekseriya olduğu gibi bu vakada kötülük istiyenler eyi davrananların önüne bir en- önderlerinin düşünceleri ne olduğunu bilmezlerin agzına düşünce feci bir şekil almı - tır. Mr. Balvin, Birmingan be- ladiye soçimi sıralarında da- gitilmiş olan bir -boyanna- meden şu - satırları okumu- ştur: «Ünyanist fırkası harb is- tiyor. Kocalarınız ve oğul. larınız gene güllelere kur- ban gidecek. Daha çok top ve zehirli gaxz alınması, yi- yecek fiatlarının yükselmesi neticesini verecektir. Bu muharebeye susamış- lara karşı lâyık olan mua- meleyi göstermiş olmak jçin reyinizi aâmele parlisine ve- riniz'» Bunu okuyan Mr. Baldvin demiştir ki: «— Ben ömrümde bundan daha yalan ve daha - iftiracı bir vesika okumuş değilim.» Mister Baldvyin gibi, biz de böyle bir şey görmüş, o kumuş değiliz Böyla âdi bir propaganda bolki bazı insanların zihinle- rini şaşırtabilir, fakat seçim dairelerinde bulunan îurç k muhafazakârlar, önderlerinin hakiki vaziyetlerini, fikir ve maksatlarını hor halde anla- mak meziyetini gösterecek!- erdir. Dünyada her hangi bir sı- yasal partinin harb suma- miş olduğunu — propaganda etmek vo yanlış malümat alan halkın aldanmasından istifadeye kalkışmek kadar sıyasal menfaatleri baltalıyon aşağı bir hareket olamaz. İngilterede umum? efkârın harp aleyhindo bugünkü kı- dar sağlam bir cephe aldığı hiçbir zaman görülmemiştir Muhafazakârlar da barış için sosyalistler ve İiborell- ar kadar ciddiyetle güyret gösterirler. Her hangi bir | Fayaalı bilgiler, Danaburnunun nıçin kis- jacı vardır? Danaburnu denilen küçük bir böcek vardır. bunun ar- kasında sert bir kıskaç var- dır. Hayvanın bunun kendi- sini müdafaa ettiğini sanı- Driz. Gerçi elimizi değdirdi- | ğgimiz zaman hayvan kıska. cını kapamak suretile olimi. zi sıkmağa çalışırsa da bu kısğacın asıl sebebi bu de- gildir. — Asıl hikmet böcek uçtuktan sonra kanatlarını bunun içine saklar, böcek kanatlarını kapatamaz, bu- nunla alır ve yerlerine yer- leştirir. Kongoronun karninda niçin kesesi vardır? (Kongoro) denilen ve sıc. ak momleketlerde yaşıyan bir hayvan — vardır. bunun karnındaki kese — büyücek bir cep gibidir. bu cep ko- ngoro için çok lüzumnudur. Çünkü bu hayvamn yavruları yeni doğdukları 'zaman: çok hafiftirler. Kendilerini müd. afaadan acizdirler. — Onün için düşman karşısında ann- elerile boraber kaçıp kurtu- | bir tehlike | karşısında anneleri yavrula- | lamazlar böyle rını cebine yerleştirir. ve ka- çar, Büyüyüp kendisile ka. çabilecek hale gelinciye ka- dar onları cebinde taşır, ba- sler ve büyütür. varer —— Bulgar- Yunan Hududunda (Üst tarafı birinci sayfada) zı pomaklar Bulgaristandan Yunan hududuna geçerken Pulgar Kara kuvyetleri ta. rafından Yunan hududu içer- lerine kadar - takip odilerek bunlardan beşi öldürülmüş ve ikisi canımı kurtarsrak kaçmıştır. Pomakların kadın- ları Bulgarlar tarafından yak- alanarak Bulgaristana döndü rülmüştür. liği — tercih ediş - kılığına sokmak onun için — fikirleri yanıltmak ve seçicileri aldat. muktan başka birşoy değil- dir. Her halde umumi — efkâr barışa inanır. Ve bunua, si- lânsız ve müdalaasız bırak- mamak şarüle, bu , ülkünun | müzakere ve — müuhedelerie başarılmasını özler. Bırıbirini müteakip iktidar mevkine,geleu muhaluzukür ve amele kabineleri silâhsız. lanma davasını gerçokleştir. mek için biribirleri — kadar gayret göstermişlerdir. Biraz aklı eron,'biraz hâ diselerden bilen bir insan, başvekilin, Mr. Baldvinin ve hariciye bakanı Sir Con Sa- menin muhalifleri ol-n dip- lomatlardan daha ax bu yo- Ida gayret etmodiğini sezip anlıyabilir. Muhafazakâr işlerin, her hangi bir meselede böyle iftira ve yalan 'yoluna sapı- Tavak kendilerini küçük dü- şürmeğe götürecek — teşbh- hnılmn önüne g bu- na mü Yapı Sendikları Ve tasarrufun ehemmıy t Salzberg uluslar arası ya- pi vo tasarruf sandıkları kongresi başkanı Sir Saro- loda Belman tarafından ya- sılmıştır: 4 Üz yuvam, benim şatom> | ur. Bu her İngilizin ha. | yalinde yaşayan bir düşün- cedir. Bu hayali de gere- | kleştiren, yapı tasarruf san. dığı building Societiendir. İngilteredeki sanayi inkılâbı zamanında ufak — başlangıç. larla işe başlamış olan bu yapı tasarruf sandıkları, bu- gün Britanya imparatorlu. ğunun en mühim para ku- rumlarından — sayılmaktadır. Bu kurumlar, beş yüz mile yon İngiliz lirası değerinde servet idare etmektedirler. Onlara, Ingiliz ulusunun bi. riktirmiş olduğu bütün pa- ranın onda biri emniyet edi- İmiştir. — Mesolâ bundan yetmiş yıl önee kurulmüş olan «Abbey Roade, bin İngiliz lirası ve güçlükle para biriktiren yoksul işçiler olan üyelerle işe başladı; bugün aktif — olarak kırk beş milyon İngiliz Ijrası yardır, Building Soçietiesin prensibi — tercjhan tek aile. lik evlerin yapı masrafla- larını vermek borcu da on, on beş, yirmi veya yirmi beş yıl içinde aylık taksit. lere bağlanmaktadır. Ancak yapı (tasarruf sandıklarının azaları derhal ev sahibi ol- makta ve bunun için dahi çok kere yirmi vaya yirmi beş İngiliz Jirasıddan fozla peşin para vermektedir. Yapı tasarruf sandıkları he- rekotlerinin kuvvelini işçi | sınıfı ve orta tabakadan almaktadır. ki, — bildiğime göre ,bu; üyelerden en çok servetli olunı peşin İngiliz lirası olarak tespit edilmiş. | miştir. Bu kurumların ökonomik ve mali — ehemmiyetleri bir tarafa bırakılsın ancak İngi- İteredeki yapı tasarruf san dıkları hareketinin pek bü- yük içtimai bir nüluzu var- dır. Bugün — kıtamızı tahdit eden kargaşalıkların büyük bir kısınını ülkemizin ancak bu yapı şirketleri sayesinde atlatınış olduğusu ıoylımeklni çok ileri varmış olduğumu | sanmıyorum, Milyonlarca kü- çük burjuva bir. lokmacik / yere hır r gayrimenkule sah. Londra, I(AA) — Sir Con Saymen, lakoçyada Do- mfriesde yapılan bir toplan tıda şöyle demiştir: - Ulusal hükümetinin sıyasasının ülküsü — uluslar konununun otoritesini koru- mu”, onu genişletmektir. — " Pek yakında savaş çıkaca- gitdan hararetle bahsetme- nin barış — davasına yar. dım etmek dememek olmıya- coğını bildiren Sir Con Sa- men sözlerine şöyle devam etmiştir: —Savaş için söylenilen nut uklarla barış temin odilmiş olmaz, barışı temin odebile. cek uuluslararası esoslı Amil uluslar kurümudür. *No yazık ki bu kvruı nile yaşayışı ( çocuklarını — yetişti ler ve — bir | kurumalarının İngilit * Çmasında da büyük | Avrupa kıtasında İngılız Dış Bakanın Söz | sebetleri korunmasi 4 İlk kö ip olunca, kapiteli: manı olmazlar bilâl tarafını — tutarak kesilirler. Küçük sahip olan insanlar © vaş yavaş döşerler İ barış içinde yaşayat ç şayıştan memnun halki lar. İşte bu bakımd nun barışçı bir tayır * esi vardır; çünkü insanlar savaş müfrit Şovisistlere kadar hükümet devil rikçilerine de kulak lar, Benim gayem bü eleri İngiltere sını şına taşımaktır. Buğ dar en çok İngiliz Ve rikalıların iştirak yapı kurumları ulu: ni | rruf sandıkları d yaymak gayesini ti dır. ? 250.000 üyesi olan V nız geçen yıl yüz © giliz İjrası işe yatıran yapı kurumları kan! paralarını krallık şına çıkaramazlar. yapı tasarruf sandığı V" tini kurum danı: aktif yardımlar mak — biçiminde kıtasına yaymağa tadır. Bu hareketin orta Â? da tutunacağını sanif Bununla da yalnız * arası ve soysal havadâ net temin odılıııı kalınmıyacak, — işsizil” müessır bir surette edilmiş olacaktır. Y ne yatırılan paranın * ellisi - doğrudan — gündeliğe ve; Geri kalanı da yi ine yapı malzemesi sanayie, nakliye işl! değerli bir hareket © olmaktadır. Hususi değil birlikte kazan! yesi günden yapı sandığı kurumları man bunların — beni (tasarruf sandıklari | bankaları) başka umlara rakip değildi pi tasarruf kurumlari, ri ökonomi bakımınd?” Bt sağlam ve isten! mde tam ınvlıvm ıHIıİ! mun konseyine dahü nlerde girmiştir. ile Japonya ise küf çekilmişlerdir. Amert mün üyesi olmağ — hit değildir. bn vaziyatü ruhunun gücünü V surette zâfa — düşül” Fakat ne de — olsa © harış yolunda — bü tösir yapıyor. Sir Con Saymen #0 K İngilterenin — acunlü devletlerinin dostça * tiğini söylemiş ve * z : « - Ben — impaf güveninin bir takıti ler — gruplarile lar yapılarak