6 Aralık 1934 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

6 Aralık 1934 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

“gizli SAYFA 2 * Yabancı gözile Türkiye. YenıTurkıye Yapıcı güç kurununa erişmiş Iıu*ıınııynı Çulunuyor. Türk-Elen tütün anlaşması ve gazeteler.. «Argus İatern.» yazıyor: Çok acıklı bir felâket kur- un bölümünden (devre) sonrı Türk Ulusunun yeniden doğ- umu, Büyük - Harp — devri- nn en dikkaledeğer sıyasal hâdbselerinden biridir. a ilerlemenin ns:! deste- &, Mustafa Kemal gibi mem. leketinin daima önden gitm. istiyen bir — adamın Ulusun tam vo bütün gidişi- Di eline alması olmuştur. Mustafa — Kemelin, güçlü istoği vebütün mosul başk. anlara geçirdiği söz ve em- irler güzeyinde yeni Türki- ye kendini kurmıya ve ben- liğinde — şimdiye kadar kalıp henüz — açıla mamış bulunan — imkânlarını saymıya koyuldu., Böylece, yeni Türkiye yapıcı güç ku- rununa erişmiş bulunuyor. Gerçi şimdiye kadar yapı- lan çabalamaların sürüm ve verimi hakkında bir fikir edinmemizi. mümkün kı- lan bazı yazılara şurada bu- rada rastgelmiyor değiliz. Bununla beraber insanlık kaygumuz. — bizi, mümkün olduğu kadar açık ve özlü bilgiler edinmiye — ve artık söz götürmez bolge ve muü- kayesli hükümlere bağlan- mıya götürüyor. İşte Ankaradaki İç Ba- kanlığı matbuat umum — mü- dürlüğü tarafından ber iki ayda bir çıkarılan «La Türk- aie Kemalist» adlı mecmu- asi içimizden en titizlerini bile kandıracak (tatmin ede- cek) özlüktadir. 1934 - ağustos karıştıralım: Burada Ulusal ökonominin ilerleme ve ya- yılması hakkında çok da- gerli kalemler tarafından yapıl- miş — yerinde araştırmalar, Türkiyede sanata dair zen git resimli raporlar ve hiç şüphesiz en sevimli belgeli bilgiyi teşkil eden geniş ve esini iç açıcı manzaralara has. rodilmiş sayfalar — bulacak. sınız. Bu nüshanın — baş yazısı, çok jnce fikirli ve derlitop- nüshasını | Tu bir üslüpla kaleme alın- mış olan Vedat Nedim beyin bir makalesidir ki, yazan, ye- ni Türkiyeye gelipte, orada ancak geçmiş zamanın soluk ve silinmiş hayallerini boşu- na arıyan kimselerin hatala- rini çok — güzel gösteriyor. Bu yazıdan sonra bu nüsha- daki yazıların en başlıcaları. nt gsaymak şartile -Ankara- nın yüksek* ziraat enstitüsüne dair bir araştırma, zamanımı zın en tanınmış Türk yazıcı- larından biri olan Falih Rıf. kı beyin son kitabından alı- nmiş birkaç sahife, boş se. nelik sanayi programının bir kısa anlatılışı, Türkiyode ar- keolojik araştırmalarına dair bir makale ve Ankarada ba- şarılmış olan yapıcı gücün ortaya getirdiği eserlerin bir sıra resimleri vardır. Mecmuanın artisçe duyğuü vo düzenine göre meydana rilmiş olan görünüşü» La TURKDİLI va güzellik çeşnisi katmak- tadır. He d Le Messagerd Athene Ati- nadan: «Ankarada Türkiye ile Yu- nanistan nrasında — yapılan takas anlaşmasının metnini dün neşrettik. — Yunanistan için elverişli temeller üstün- | de yapılan bu anlaşma ile birlikte Ulusal Ökonomi Ba kanı M. Pesmazoğlu Ankar da diğer bir netice — elde etmiştir: Kendisi — Ankarada iki memleket benzer mahs. üllerinin ve bilhassa tütünler- itin yabancı memleketlerde sürümünü temin için yaptığı anlaşmayı eyi bir netic- eye vardırmağa muvaffak olmuştur. M. Pesmazoğlu- nun bizzat söylediği gibi An- karada konuşulmuş olan ana çizgiler 15 kânunuevelde sa- mimi bir faaliyet halini ala- caktır. Bu tarihte Aokaraya | ekspreslerden mürekkep bir | Yunan murahhas heyeti gi- decektir. Bu büsus içinde henüz kati malümat yoktur. Fakat | masrafları iki memleket tara- | fından ödenecek ve Türk- Yunon tütünlerini — kuvvetli bir propaganda ile dünyaya tanıtacak olan bir tütün bür- osu kurulması düşünülmekte- dir. Bulgaristanın da bu ofıse girmeğe davet edilmesi kar- arlaştırılmıştır. Bulgaristan sarkta tötün yetiştiren başl- ıca memleketlerin üçüncüsü demektir. Türk meselesinde Türki- ye ile Yunanistan — arasında iş birliği yapılacağı hakkın. daki haberin Atinada alâkadar mahfil.erde yaptığı tesir umu- miyet bakımından elverişli- dir. Bu mehafillerde «Şark tütün » adı altında tanınan tütünlerin üçte ikisini yetişti. ren bu iki memleketin evve- lâ büyük piyasalarda yaptık- Jarı rekabete nihayet vermek ve ondan gonra düa tütünle- rin salılması için propağan- da da bulunmak için iş bir- | liği yapmakta çok menfaatli | bulundukları beyan olunmak. tadır. Türk mahsüllerini dış pi yasalarda sürebilmek için son zamanlarda tütün monopolu tesis etmiş bulunan Bulgaris- | tanın Türk - Yunan anlaşm. | asına iştirak edeceği şüphe- lidir. 1932 yılında Balkan kon- fransında alınan — buna | benzer bir. karar ka- rşısında Bulgaristanın takın- miş olduğu tavır. şüpheleri | —Cırık - Cuci— Culibigüm — | tekin—Çahentimur- kuvvetlendirmektedir. — Ma. mafih, haiz bulunacağı ge- | niş salâhiyetler va emrine | verilecek büyük mali vası- talar ile ofisin sırf bir Türk. Yunan ofisi olarak kalması Soyadları Türk dili araştırma kuru- munun soyadlaları hakkında bildirdiği C. listesile De. li- stesinin birinci kısmı aşağı- dadır: - Caf-cau —Cakübaey — Cansı ka — Çaça — Çagatay — Çagti- Çakar Çakırça - Çalhan — Çamtusun Çapak — Çavdur — Çeçe Çekçen - Çengiz — Çıbuk — Ca rfi — Calayır — Cantimur— Cica — Cücuboğa — Cula—Çagala Çagırbeyke - ka— Çaho —Ça- | kabey — Çakas — Çakmak Çalma — ÇamırTuş —Çarboğa — Çavummirza — Çeçen — Çek- im — Çerdik — Çılgasıt — Ca nimkurbigi — Cavlı — C.çin — Cucum — Cüya — Çagan Çuğribey — Çahan — Çaken Çakırbey — Çalbay — Çam — Çapar — Çayva — Çavlı — Çeçen — Çamuka— Çetkin — Çıbık — Çımtay — Çıngay — Çintimur — Çiğçi — Çoban — Çoku —Çorman — Çür — Çümendur. — Çin- kılıç — Çırıka— ka —Çiman — Çocyuk — Çolpan — Çuğ.- lan — Çurkatay — Çingiliç — Çiçek — ka—e Çintosun — Çokan — Çorabatur— Çobar- tur — — Çulpan —ka — Çurku, aa E) e Dakak—Dayan— Demirba ga— Dengiz — Dipbakuy — Doğantimüur — Döğer — Dö ker — Dulnn — ka —Duran — Dursun — Duydurga — Dündar — Dariga -ka — Du-| ye — ka — Demirdaş — De rig — Dolanbay — Donat Dönder — Dulundu — ka — Duratimur — Duva — Dayu — Tuyu — Davatimur — Day karaca — Deniz — De. rse — Dolbun — Dorman — Dalkadır — Dumrul — Darman — Duvahan — Dü- dük, | Susığırlık belediye başkanı Susığırlık belediye hbaşka- nı Ali Kosım Balat dün ye- rine dönmüştür. Tefrikamız: 2 |i ŞEHİRVEMÜLHAKATTA Vilâyet idare heyelinde, Ömerköy müdürü —ile — kâlibi | mahkemeya veriliyor. Vali Müavinimiz Bay Ekrem Vilâyet idare heye'i dün vali muavini bay Ekremin başkanlığında toplanmış ma. murin muhakematına ajt iş- lerlo uğraşmıştır. Idare heyetinin dünkü top- lantısında üç gün önce ve- kâlet emrine olınan Ömer köy nahiye müdürü Nozim Bozkurt ve tahrirat kâtibi Nesip hakkında lüzumu mu- hakeme karati — vermiştir. Müdür ile;kâtibin cümuriyot bayramında — halkın — silâh atmalarına müsaade oderek büyükçe bir hâdi - senin çıkmasına sebep ol- dukları anlaşılmaktadır. Cümuriyet Halk Fırkası vi. lâyet kongresine hazırlıklar ilerlemektedir. Balya ve Su- sığırlıktan sonra Bürhaniyo, Dursenbey, Erdek ve Edre- mit kazaları da kongrelorini yaparak dileklerini tespit ve | dere heyetini ve mümessille-| rini seçmiş — bulunmaktadır. lar. Dürsunbey C H. F. kü- idare heyeti şöyle kurul- müştür; Ahmet Hoülüsi Küçükler, Arif, Rahmi, Mustafa Moeh met, Süleymar, — İbrahim. Mümessiller Ahmet Hulüsi Küçükler, Ali Saydalı Bürhaniye C. H. F. kaza idare heyeti şudur; Tâhi, — Bonderli Hüseyin, Ferit (Bürhaniye yağ satganı), Belediye - Başyazganlığı Vilâyet maiyet memuru Hakkı, vilâyet tarafından be- lediye Başyazganlığını vek- âleten görmeğe memur edil- miştir. Değerli ve çalışkan bir idareci olan maiyet memuru muz belediye de işe başlam uşlır. Fırka başkanımız C.H.F. Vilâyet idare he- yeti başkanı Konya saylavı bay Tevfik Fikret dün Ed- remide gitmiştir. Fırka baş. kanımız Rdremitte fırka iş. lerini yakından görecek ve ihtimal oradan Bürhaniye ve Ayvalığa da gaçecektir. Erkek orta mektep doktorluğu, Sıhhat ve İçtimai muavo- net Bakanlığından vilâyete gelen bir emre göre mem- leket hantahanesi dahiliye mütehassısı Dr. Raif Demir- | alp erkek ortamektep dok- ? | torluğunu da göreceklir. KUÜÇÜK MUK. Yazan: Vilhelm havf Zındanda geçirdiği geceler canına küçük Muk, kunduraların sırrını Fakat bir ayak jl topuk üzerinda Türkçeye çevlren: A. Avni tak — ettiği meydana üç defa için altı, dön- da mek Jlâzim geldiğini malhsus söylemedi. Hükümdar kunduraların (büyük) kuvvetini denemek için onları ayağına geçirdi. Ü saat bahçe içinde divane gibi dolaşmağa başladı. Vurmak istiyordu. Fakat ne yapmak Tâzımgeldiğini bilemiyordu ki... Bu esnada Muk suüsuüyordü ve bu suüretle biraz olsun öç almış - oluyordu. Hükümdar ta ki dermansız kalıp ta bayğın bir surette yere düşünciye kadar hiç ses çıkarmadı. Hükümdar ken- dine gelince fana halde kızdı Verdiğim sözü tutacağım. Sana sağlığını ve bestliğini bağışlıyorum. Fakat on iki saat ser. zarfında ülke- mden çıkmalısın; yoksa kelleni aldırırım Bastonu ve kunduraları hükümder zaptetti sine koydu. ve haxzine- Küçük Mak, geldiği gibi beş parasırz, yola çıktı. Yol- da mahzun mahzun yürüyor ve yaptığı sersemlikler- den dolayı kendini lânetliyordu Talijne, koğulduğu memleket küçüktü ve sekiz saat yol gittikten sonra sınıra geldi, fakat se kunduralarına Ekmek fiatları Belediye ekmeğe konacak narka esas olmak — üzere ticaret ve sanayi odasından un — fiatların — sormuştur. Diğer yiyecek ve içecek maddelerin de fiatları tespit edilmektedir. Bir nişanlama Eskikuyumcular — mahal- lesinden çerççi İsmailin kızı Latife ile Fevzipaşa - Di. yarbekir — hatti memurla- rindan İzzet Çakırın — dün akşam nişanları yapılmıştır. Nişanlıları kutlularız. ; alışmış ulduğundın onlarsız yol yürümek ona P | geliyordu. | Sınırı geçtikten sonra o. | için, yoldun sapârak dağın | yaşamağa karar — verdi. düşüncelerle çabucak uyudu. | kin bir açlık duydu. Açlığından ölenin pek fena © işitmiş olduğundan etrafına bukımarak — yiyinti başladı. — Altında yattığı ğun ve imrendirici incirler sarkıyordu. Ağacın birin? ti ve tika basa yödikten sonra su içmek için dere)' zaman — bir do ' bir çift — kulak, Ürkerek — kulaklarını t0t? İ Suyün yüzüne eğildiği |D başı kocaman bir burun ile süslenmiş, lar görçekten büyümüşler ;faxlıı olmuşlar. O zaman — Ben eşek kulaklarına ! gibi kısmetimi teptim. | Bu kılıkla dağda gezarken Muk, tokrar açi İncirden başka yiyecek bi icin yine — onunla açlığını sonra, gülünç durmamak saklamağa çalıştı. | mağa başladı. | lamadığı | yedikten rığıı altına larının kaybolduğunu , lardan | gördü. ve nede Dâr a K G B rak Fırka Kongrelerı Gürhaniye, Dursunbey, Erdek ve Edremit iııılın' kongrelerini yaparak dileklerini tespit ettiler. | kı (Belediye Dağda kendisine kuytü seçerek orada yatıp kalkmağa başludı. Büyük, - ren incirlerle çevrilmiş berrak dere ve zümrüt onua çok hoşuna gidiyordu, O, yere serildi ve artık şey yimeyip ölümünü beklemeğe karar verdi. Böyle V kendi kendine: görünce sevindi. mıyormu diye hemen siğirtti. biçimsiz burundan 6 İlk kân İbrahim (fırıncı — ve salğanı), İsmail kâtibi). messiller Ferit (Gömeçi nderli Hüseyin, Nedim, 8 Hakkı — (Manıfoturacı)- Erdek kazası C.H.F. hoyeti Salâhattin — (b rejisi), Fehmi, Hasan, Sedat ve Niyi koruludur. Mümeasiller haltin ve Fehmidir. Edremit, 5 (TÜRDD C.H.F. Edremit kaza koff bugün toplanmıştır. & de kazanın ihtiyaçları nde hararetli — görü! yapılarak kararlar iş, idare heyeti ve mi iller soçilmiştir. İdare * eti ve mümessiller eski? anı gibidir. Soy Adı Alanlar (Üst tarafı veznedarı " Mustafa TEKİN — " cemiyeti odacısı. j Muharrem AKÇAĞ! Maliye tahsil şubesi memuru Mahmut DÜNDAR © mangücü birinci taklil lanı. Mehmet ARSLAN ” mangücü kalecisi Ahmet Şükrü ÖZER Balıkesir Varidat çe liğinde yazıcı. ğ Hakkı ÖZER — hususi muhasebe me0” Kemal ÖZER — *" ikinci mektep başmud” Agâh 'ÖZER — B emniyet çevirgenliği lis. Kâmil AKIN — P üçüncü mıntaka yazı0” Mustafa ACAR —* sir milli emlâk korü birinci bütün dünyadan S0E | issiz ve sik ormalll Uyandığı zaman ai iğe ağaçların dalların!"” ; ne uzun ve veher biri yarım © müstahakım, dedi; giderdi. için, kula Birdenbire usuf Acs Sahiden ne uzüf | esor | MAF