18 Aralık 1934 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

18 Aralık 1934 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

SAYFA 2 Barem Yasasının bazı hükümleri tef- | sir ediliyor. Baremin beşinci maddesi- nin son fıkrasındaki daimi fcretli tabirinin mevcut me- murların mesleki bilgilerini arttırmak maksadile acilen | ve kurs mahiyetinde bulu- | nan mekteplerde muallimlik edenlere şamil olmadığı, bu- | nların kadroda — gösterilen | ücretleri tamamen alacakları kaydını — taşıyan encümen tefsiri umumi heyetd verilm- iştir. Baremin terfi ve tayine dair olan bazı hükümlerinin tefsiri hakkında encümenler- de hazırlanan fikraya göre baremde derecesi gösterilen bir memuriyette evelce bulu» nanlardan B serisine dahil derecelerden birine bu ka- : nunun neşrinden evel tayin edilmiş olanlardan — evelce bulundukları — memuriyet A serisindeki derecelerden ol- duğu ve B serisinden A seri- sine terfi için geçmesi icap eden on beş sene müddette dolmuüş bulunduğu takdirde A serisindeki dereceye ait hakları sonradan B serisin- deki bir dereceye tayin ed- ilmiş olduklarından — dolayı haleldar olmıyacağı gibi on beş seneden fazla olarak ge- çen memurluk müddetlerinin kanunun müsaadesi nisbeti- nde A serisinde evelce bul- undukları derecenin — daha yüksek derecelerine terfi vt- tikleri derecenin maaşını al. malarına mani olmadığı izah edilmektedir. —0 memce Lehistanın Korkusu Havas ajansı bildiriyor: Bir yandan Lehistan hü- kümeti Litvanyu ile olan münasebetlerini normal bir hale koymak ve — bilhassa Vilma meselesini halletmek için çalışırken öte yandan Memel hakkındaki Almanya Litvanya ihtilâfi gittikçe da- ha fena bir şekil almaktan geri kalmamaktadır. Dün Kavnasta 126 kişinin muhakemesine başlanmıştır. Bunların Litvanya devletine karşı fesat hareketinde bu- lundukları iddia — ediliyor. Klaiped arazisinin — Alman- yaya bağlanması için Nazilerle iş birliğinde bulu- ndukları anlaşılmıştır. Mu- hakeme Baltık memleketle- öinde büyük bir alâka uya- | mdırmaktadır. Ba memlekot- larde alman genişleme ama- çlarından gittikçe daha çok endişe edilmektedir. Muhake- me şimdiye kadar bolşevik. liğe karşı nefret mevcad ol- duğu için alman nüfusu ha- kim olan — Fenlandiyada da | büyük bir alâka ile takib edilmektedir. Litvanyanının — korkuları Alman — Leh — yaklaş- | masile — daha ziyade | Kurulta yiic . Görüşmeler (Üst tarafı birinci sayfede) karşılık olarak Kültür Bak. anı A.Özmen orta mekteplere alınacak muallimler için mu- ayyen şartlar bulunduğunu ve okulların muallim ihtiya- cını karşılamak için bu tek- lif — yapıldığını söylemiş va bunda bulunduğu züruret noktasında ısrar ederek — okullarımızda çocukların muallimsiz ka- Imaması için sunulan - ka- tir. Kültür. bakanı men bü firsatlan — istifade ederek okullarımız da oku. ma programlarının — verimli olması yolunda alınmış - ka. rarla imtihan şekilleri et rafında izahat vermiş, geçen yıl - imtihanlarında lisele - | rin son sınıflarında bu - lunan 12 bin 60 talebeden 456 talebeninin sımıfta kaldı- ğgım, 17 talebenin imtihana girmediğini ve — geri kalan 789 talebenin de geçtiğini, orta mekteplerde ise iki bin yüz yirmi sekiz son sınıf me- vycudundan bin yüz onunun sınıf geçtiğini ve mütebakisi- Din kaldığını söylemiş ve bu neticenin neden ileri geldiğ ini — anlatmıştır. Kültür Bakanı — okullar — açılırken bina ve okutma vasıtaları ve " muallim gibi ihtiyaçları göz önünde bulundurmakla' bera- ber her yıl artan talebe sa- yısı karşısında mavcut oku- Harda sınıf adetlerinin arttı- rılmasından kaçınmanın im- kâsı olmadığını ve — heryıl da bunun tabil bir seyir takip ederek artacağını sö- ylemiş 933 dors yılında 934- 9.5 ders yılında da 127 sınıf açıldığını — bildirmiş- ar. Kanunun —| inci ikinci maddeleri okunmuş bu su- retle alınacak muallimlerden liyakat gösterenlerin kurs- lardan geçirilerek daimi mu. allimler kadrosuna alınma. Si için verilen tâkrir onay- lanarak kültür verildiğinden diğer müdde. lerin görüşülmesi başka to- plantıya bırakılmıştır. Kurultay bundan sonra ölen Bür - sa saylayı Emin Fikri Özal. piın Londrada huükük - tah. sil eden oğlunun — tahsilini bitirinciye kadar ve üç kızı. nın da ilk ve orta ve liseleri bitirinciye kadar Kültür Baka- nlığınca okutturulmaları ha. kkındaki kanunu onaylanmış ve dağılinıştır. histan isteklerinden Baltık :İıgoy ea nunun onaylanmasını istemiş- encümenine / — — artmıştır. Çünkü şimdi Le- üzerinde Leh Alman birleşik | amacları görülmekte ve bil- hassa toprak bütünlüğünü kefalet altıa — alan soyyet teklifi almanlar tarafından abandığı ve Almauya — ile Lehistan baltık ülkelerinin onayladık- ları doğu andlaşmasına kar- baltık devletlerinin | K Özell müş olacağız.. . Öz- | |'|' Bize soy adlarınızı U Adlarınızı — | | /| Tanıtacağız! | TÜRKDİLİ okuyucuları | nın soy adlarını basaca- klır. Bunun için soy adı takınan — okorlarımızın adlarını ve soy - adlarını ve olurdukları yerleri bi- | ze yazınaları yeter. Biz | böylece basılması istene. | | cek soy adlarını bir kar- şilik beklemeden basaca- gız. Ve böylece yurldaş. darımız için eyi bir iş gör- | bildiriniz, onları ta- I| knı!alım. İ ü e cerkaydli İngiliz Baş istiyor İngiliz Nazırının sözleri Sir Con Saymen Boltonda söylediği bir söylevde İngil- terenin en büyük — endişesi barış olduğunu doğrulamış ve demiştir ki: a— Uluslarası işler, hiçbir zaman bugünkü kadar ehom miyetli olmamış ve ingiliz- lerin abayını bukadar genel bir surette çokmemiştir. Bu bizi alâkadar — etmiyen diş kavgalara karışmak isteğin- de olduğumuzdan değil, dı. şarda olan şeylerin bizi ha- kikaten alâkadar ettiğinden ve İngilterenin en büyük en- dişesi barış olduğundandır. Bazan İngiliz nüfuzu acun yalışmasının bağlı — olduğu uluslararası — anlaşmalarının korunmasına kuvvetle hizm et edebilecektir. Bunun pa- rlak iki örneğini son on beş gün içinde gördük. Gelecek ay Sarda yapılacak — plebisi- mtin kuvvetli endişeler uyan- dırması tabii idi. Uluslar de- rneğinin idaresinde ve İng ilterenin istediği üzerine en eyi bir plân anıklanmış ve tutbik edilecektir. Fransa ile — Almanyanın onaylamalarile — yapılan bu plânın kökü — karışıklıklar tehlikesini — kaldıracağından emin bulunuyoruz. İkinci örnek İngilterenin Yugoslavya ile — Mucaristan arasında baş gösteren en | tehlikeli anlaşmamazlığın ha- Ilindeki hissesidir. Bütün alâ. kadaa ülkelerle savaşa giri- ştik, sabır bir soğukkanlılık tavsiye ettik, mesele Cenev reye gelince, diğer devlet lerin de katılmalarile ve İn- giliz sıyasasının Bay eden tarafından ustalıkla jdare e- dilmesi sayesinde bir hal su. reti bulundu!» şı muhalefet — gösterdikleri gündenberi bu duyğu pe- kişmektedir. | |otuz bir saçim dalresine ayırdı ' de | lâyet husüsi muhasebesi me- Saylav Tefliş heyeti - merkez kazayi Teftiş heyeti dün saylav — seçimi — et- rafındaki çalışmalarına de- vam etmiş seçim dairelerini ayırmıştır. Buna göre merkez kaza otuz seçim dajresine ayrıl. mıştır. Defterler üzerinde de tetkikat yapılmaktadır. Muallim maaşları Öğrendiğimize göre Vi- mur maaşlarını birkaç güne kadar verecektir. Her han- gi bir sebebdon maaşların daha ziyade gecikeceği söz- | | leri doğru değildir Belediye encümeni Belediye daimi encümeni dün öğleden sonra valimiz ve belediye başkanımız bay Salim Gündoğanın başkanlı- ğında toplanmış ve kutkar- lar vermiştir. Lise huakşam müsaremere veriyor. Ökonomi yodi günümüna- sebetile — buakşam İise ve muallim mektebi talebesi ta. rafından bir müsareme veri- lecektir. Marmara liman memurluğu , Marmara adası liman me- murluğuna on dörtlira aylıkla İzmit liman memuru Rahmi tayin edilmiştir. Bir muallim tayini, Erdek Gündoğdu köyü es. ki muallimi — Celâlettin bu kazanın Tahtaköprü köyü muallimliğine tayin edilmiş- tir. Açık teşekkür Annemin ölümünden ötürü bizzat va yazı ile toziyette ve cenaze alayına iştirak zah- metinde bulunan ahibba ve dostlarıma çok sevgi ve say- gılarımı ayrı ayrı. sunmak jmkânını bulamıyacağımdan bu hususta sevgili güzeteni- zin levassutunu rica eder sa- ygılarımı şunarım. Ziraat bankası müdürü İsmail Akbaş ŞEHİRVEMÜLHAKATTA Vilâyet © Seçimi hazlıkla. Şebekesi Yeniliyof Vilâyet telefon - komisyonu - Smens- fabrikaları A / Mulâtından makine ve malzeme mübayaasına karar VR Valimiz Bay Salim Gündo- ganın başarıklarından birisi | de bütün vilâyet telefon şe- bekesinin yenilenme ve dü- zelmesi uğrunda almış oldu- | gu tedbirlerdir. Kaza ve nahiyelerdeki te- lefon şebekelerinin fenni ve esaslı bir şekilde ıslah ve tanzımi için çok zamandan- beri sarfedilen çalışmaların verimli neticeleri görünme. ğe başlamıştır. Telefon hatları için satın alınacak makine ve levazı- | mın yeknesaklığını ve ucuzluü- ğunu temin için*teşekkül eden telefon — komisyonu — malze- menin fenni evsaf ve ucuz- lağu için iki aydanberi yap- makta olduğu tetkikatı bi- tirmiş ve müteaddid mües- seseler arasında da — azami rekabet tevlit etmek sureti. le de büyük tenzilâtla vilâ- yet mıntakasına çok eyi ve ucüz. — malzemeyi — temine muvaffak olmuştur. Vilâyet jandarma kuman. danı, emniyet, — muhasebei hususiye ve merkez malmü- | dürlerile vilâyet telefon fen İtalyada Uluslar Gurubü Bir Nota Verdi. ( Üstarafı birinci sayfada ) ıkdtibliğinden bu — meseleyi kursgmun bütün — üyelerine meydana gelen ufak Balıkesir ,. Valıliğinde Kent içinden akmakta olan kasaplar Vö derelerinin lâğım sularile yağan yağmu ' bataklırların sivri yetiştirmesine amil olduğu ve bu /da sitma hastalığı yaptığı sağlığına düşman olan hastalığın önüne için sıtma mücadele talimatnamesinin ü maddesi mucibince küçük çalışma ile kald? ası mümkün olacağı düşünülmüş ve sWP” ( eadele kanununun (6) ıncı maddesi (Lö-yaşından aşağı ve 65-yaşından yuk nlar hariç olmak üzere bütün mükellefi aynı kanunun 6-ıncı maddesine 'a için ve 20-12.934 perşembe günündet " posta posta iş başına cağrılacaklardır. Yurtdaş! Ayda her aile yarımşar kilo üzüm, fıneik, Ayıntap fıstığı £" yerli şifalı yemişlerden yese,hem sıhhatca daha sağlam oluruz, h€ -—-de yurdumuzun bu değerli yemişleri pazarsızlıktan kurtulur. ÖKONOMİ K 18 fik k Telefof memurlarından — müt! bulunan komisyon 600 DÜ lantısını bir gün evel YEFl; Bay Gündoğanın başkt” altında yapmış ve şirketler meyanında ©0 un teklifte bulunan dÜf tanınmış Simens arının mamalâtından ve malzöemenin müb3) karar vermiştir. ü Devlet otoritesinin $ eli ve ayağı bulanan *l şubelerinin bütün kazâ ye ve köylere ğ kadar esaslı ve şekilde teşmili ilk lâyetimizde — vakubulah | teşebbüs olduğundan şarıklığından — dolay! başkanımızı de; lışmaları belli olan azalarını takdir borcumuzdur. İslanbulda milli müdürü bulunan büy nin de vilâyet telefof V| ekesinin sağlam & yolunda Vilâyete Si ikalarının mümessili hhidi olarak Büyük gösterdiği haber vt tedir. fet & bildirmesini istemekt' | luslar arası mehafıli stanın notasını bir retinde anlamaktadir” ; maza'' malüm — bulun? muci?” göre V bü g