23 Aralık 1934 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

23 Aralık 1934 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

A Kongresi dağıldıktan sonra İngiliz Diş İşleri nazırının ve Borahhın - sözleri Londra, 21(ALA.)— D.şarı İşler bakanı Con Saymen, dün akşam, neniz görüşme- lerine dair, tadyodu, şu söz- leri söylemiştir: « İngiltere hükümetinin dü- şüncelerine tercüman olarak diyebilirim ki, bu işte bir yol hazırlamak için el birliği i- | le harcadığımız — gayretler sayesinde, belki iki veya Üüç ay sonra, yeniden görüşme- lere başlanacağını kuvvetle uuıu’nm » Sir Saymen, bundan son- ra Londra ve Vaşington de- niz anlaşmalarının tarihçe- sini yapmış ve Fransa ile İtalyanın da katılmasile ya- pılacak bir deniz tahdit mukavelesinin gereklik ve faydalarını anlatmıştır. Bakın, demiştir ki: «Biz o kanaatteyizki, uzak doğuda alâkaları bulunan denizej devletlerin, — deniz kuvvetlerini tahdit etmek hususunda anlaşmaları — ve o havalide bütün uluslar a- rasında dostca münasebetle. ri idame edecek — kollektif sisteme katılmaları kadar acun barışına yardım edecek mühim birşey olamaz. An- cak İngiltere camiasının gö- zetmekle mükellef bulundu- gu bir takım mesnliyetleri vardır ve biz,.kendi selâ- metimiz için ana kurallar- dan fedakârlık edemeyiz » Vaşington, 21 — (AA.) — Ayan üyülerinden bay Borah Japonyanın Vaşington andla - şmasını bozmak tasarlamın- da olmasını — tecssüfe değer bulmakta ise de Amerikanın bundandan Japonyanın bu me- selede savaşçıcasına durum takındığı anlamını çıkarmam ası gerekeceğine kani bulun- maktadır. Gena bay Steixwer, Japonyanın ta- kınmış olduğu durumlu acun barışını tohdit etmekte oldu- gunu ilân eylemiş bulunduğ- unu söylemiştir. Noord pont gazetes, Japo- myanın acuna meydan okum- akta olduğunu yazmaktadır. Vorld telegram, Japonyan. ın yeniden bir — silâh yarışı açımış ııldnşıınu yazmaktadır. Dışarı işler bakanlığı, Ja- pon meclisi tarefından veril- miş olan karar hakkında dü- şüncesini bildirmekten istin- kâf etmiştir. Bununla beraber, belki Rusyayı da içine alacak olan bir denizci devletler konfer- | ansı 1936 yılında toplanacak | olub sükün içinde bu tarihin beklenilmesi doğru görülmektedir. Bun- | dan önce silâhlanma - yarışı başlıyacak değildir, Çünkü, bu tarihedek ge- rek Japonya ve gerek — Va- şiğgton anlaşmasını imza ot- miz olan öteki devletler bu rınlaşmanın yüklediği andla- randa duracaklardır. —00asanire - Havalar soğudu Birkaç gündür yağmakta olan yağmurdan sonra hava soğumuştur. Dün sabah ba- şliyan rüzgâr gece şiddet- lenmiş — havayı — büsbütün ayan üyelerinden | | bilemeyiz. Garbi Trakyatla neler uluyor bir Yunan hayeli köyleri dola- | şarak nasihal ediyor, İskeçede çıkan Trakya ga- zetesi yazıyor: «Türkiye Cümuriyeti Gü- mülcine konsolosu — bay Se- lim Rauf, Atjına Türk sefareti kâtiplerinden bay Recep va- lit umumilik kısmi siyast mü- dürü bay Sokratidis ve 12 ci fırka — kısmı siyasi zabitleri- nden bay Akoğlundan mür. ekkeb dört kişilik bir nasi. hat heyeti köylerimizi dola- ştılar. Dağ köyleri belediye- lerinden gayri her belediye- | ye nedon böyle bir muhtelit nasihat heyetinin gönderilm- esine lüzum hasıl olduğunu sa Garbi Trakya Türkleri bö- kük hâlinde 'Knpıu olarak vatanlarını terkedip kaçtık- ları için onlara bakiki va- ziyeti anlatmak ve — kaçma. mak icab ettiğini bildirmek Tâzımmış.» Bu hageri veren «Tarkyay gazetesi, şu malâmatı da ilâve ediyor: «Şikâyet dinlemek husu- sunda son derece musir ol> makla beraber nasihat he- yeti her halde Seleron (Kök- çeler) Toksuna (Okçular) Hi- zönistra (Hamitli) ve saire belediyelerdeki arazi müza- yakasını görmüşlerdir. Bil. hassa Kökçeler belediyesin- de otomobillerini durdura- rak bu gerajt altında ne yapalın — diya — kendile- rine sual soran - dört yü- zü mütecaviz köylüyü bil- mehburiyet dinlemişlerdir. Lozan müghedesi Garbi Trakyayı iskân mıntıkası 0- larak ianımaz Emri — vaki surotile ve sırf — buradaki Türkleri de kaçırtmak gay. | retile yapılan iskânlar bu günkü elim vaziyeti doğur- muşlardır. Halâ — müherir köyleri vardır ki gu büyük hakikatı itiraf etmektedir. — Eğer bize Türklerin burada kalacakları bildirso- ydi, — biz daha o za man buraya Türk köyünün örüsüne köy kurmayı kabul etmezdik» diyorlar. Damek ki hülâ Türklerin gitmesini — bekliyen — veya ümid edxnler vardır. Bu ara- z — darlığında bir hakikat vardır. Türklerede arazi te. min edilmezse mecburi ola rak Türkler seyrokleşecek- lerdir. Bugün — Okcular ve Kökçeler belediyesine tAbi köylerin en zenginlerindeki arazı onar dönümü aşmamak: tadır. Tütünün para etmedi buğdayın — revaçta olduğu bir sırada on dönümcük bir arazinin ne kıymeti olabilir. Fikrimizce alınacak )ik ted. bir şudur: Türklerin Rum erazisine tecavüz ettiği duyulmüş de- | gildir. Binsenaleyh müteca- viz vaziyette bulunan Türk- leri yeni — komşularıdır. Şu balde hükümet onları bu | mütecaviz vaziyetten çıkar. malı ve herhangi bir hak id- dia eden muhacirin mahke meyo müracaat etmesini te- min etmelidik — Zira Türk Bzisine — tecavüz eden mu- ekâlâ lor ki müşe bakılır- | y 'îf Soy | Adlarınızı Tanıtacağız! TÜRKDİLİ okuyucuları nin soy adlarını basaca- kür. Bunun için soy adı || takınan — okorlarımızın adlarını ve soy - adlarını | | ve olurdukları yerleri bi- | ze yazımaları yeter. Biz | | böylece basılması islene. | cek soy adlarını bir kar- | şilik beklemeden basaca- | gız. Ve böylece yurldaş. larımız için eyi bir iş gör- müş olacağız.. bildiriniz. onları ta- Alanlar.. Yunus Vasfi YÜCEL — Sıhhat ve İçtimai Muavenet çevirgeni. Mustafa Eski Balya ve ÜUmumi KORKMAZ — belediye reisi Vilâyet Meelisi | azası (Çavuş amca) Emin KURTARAN. Puşa hamamında müstahdem —| Sabri ERÖZ — Balıkesir tutum kurumu başkanı (mu- allim). Mustafa Zeki TUNÇER — Varidat kâtibi. Kâzım ŞANAL — İnhisar- larda muhakemat jicra me- muru, Ali TEKE karşısında attar. Avni TEKEOĞLU — At- | tar (Alinin oğludur.) Şerif Mehmet TACYIL- DIZ — Manyas nahiyesinin Yeniköyünde çiftçi. İsmall ŞENAY — Manyas Yeniköyünde - çiftçi (İstan- bullu) | Dilâver TANRIBİRDİ - Manyas Yeniköyünde çiftçi. Hüseyin ÖZKAN — Man- yas — Yeniköyünden — çiftçi | (kırımlı) Şadırvan nyas Yeniköyünde (sakır oğullarından)|. Yaşar ÖZTÜRK — Man- yas — Yeniköyünde — imam (kımklı). * Şükrü ŞOYBAN — Many- as Yeniköyünde çifitçi. Kadir Karabay — Manyas Yoniköyünde kır korucusu Davut KILAYUZ — Emni- yet çevirgenliği odacısı. yarım veya bir dönüm toprak için hak kazanabilmek lâakal 2000 drahmi masrafa müte- vakkıftır. Halbuki zilyetlik mrhkemesinin onbir ay te hiride — hakkı kaybetme- ğe kâfidir. — Binsenaleyh arazisino tecavüz vaki olan Türkler bu — masrafları her | gün ihtiyar etmok küdretin- de olmadıkları için çarnaçar ya araziyi yok pahasına sa: tmek ve yahut da öylece torkedib kaçmak mecburiye- tine girmektedirler. Hüktüm ette muhacirlere tevzi edilen zarinine haritaları vardır Bunları karakol dairelerine | vererek herhangi davacı bir | Türke daha kendi belediye- ginden dışarı çıkmadan hak- kıni jade etmek pek mümk. ündür. Meğer ki hükümetin | sistemli ve reami bir tarz- | da Türkleri kaçırtmağr niy- Veti ola.n çiftçi Bize soy ad/arınızı. | Ahmet AKATAY — Ma. | SA gtt nnn amcu sa dana BU SA M GU MA NEGENENENE MA B düRü DS NENERAREAU! ŞEHİRVEMÜLHAKATTA SA HU DA CA GÜ NE NU GA GÜ TEĞERE CA NA GU TU MA MA NA DA DA NA CU NCUN NU NUNUN ERENAN Saylav Seçimi, Köprüler Belediyace onanlıyor. Belediya — başkanımız şikâyet edilen köprülerin vaziyetini telkik etli. Dere üzerindeki bazı köp- || rülerin bozuk olduğu karşı || yakada oturanlar yönünden şikâyet ediliyor ve belediye- nin bunları yabdırması çok tanberi isteniyordu. Belediye başkanımız dün köprülerin vaziyetini tetkik etmiş bütçede — pora yeri olmamasına rağmen bunların hiç olmazsa rahatça geçile- | bilecek şekilde tamirini lü- zumlu bulmuüş ve hemen işe başlanması için mühendisli- ge buyruk vermiştir. Köp- rüler şu günlerde — onarıla- caktır. Belediyede tensikat Belediye memurları ara- sında tensikat yapılmakta- dir. Belediyo komiser vokili ile pazar yeri kontrol me- murü yazileden çıkarılarak mütekajt topcu zabitlerinden Kâmi komiserliğe, eski po- lis memurlarından Ziya da kontrol memurluğuna geti. rilmiştir. Tensikat işlerine birkaç güne kadar son verilecektir. Yeni bir kanun. Havai seyrü sefere mah- sus beynelmilel sıhhi muka- veleye iştirakimiz hakkın- daki kanun vilâyete gelmiş tir. Kaha fan memurluğu Bayındırlık bakanlığından vilâyete gelen bir buyruğa göre Seyhan vilâyeti Nafıa fen memurlarından — Sadık vilâyetimiz fen memurluğu- na tayin esilmiştir. Bir batında üç çacuk Çağış nahiyesinin yeni kö- yünde Osman karısı Âdile bir batında üç çocuk doğu- rmuştur. Çocukların biri kız | diğerleri erkektir, hepsi de | sıhhattedirler. Vilâyetin buyruğu ile bu aileye köy sandığından on beş lira yardım edilmiştir Mahkemelerde: Kaçakcılık yapan bir kadın mahküm oldu. Dün ihtisas mahkemesin- de bir kadın kaçakecının mu hakemesi yapılınıştır. Ovokö yünden İbrahim kızı Azizo ad-' ında olan ve 934 yılında ek- tiği tütünü kaçağa harcadığı | hakkı- | anlaşılan bu kadın nda allı ay hapis ve kırk bir kilo tütün için da ayrıca yedi yüz boaş lira para cezası verilmiştir. Kaçakcı kadın muhake- mesi, bittikteri sonra dapis- yüz haneye götürülmüştür. Defterler âğînîiliıya kor : Defterlerin askı müddeti on beş gündür. isimleri miyen yurddaşlar teftiş heyetine müracaat GUN Saylav seçimi için hazırla. | nan dufterler dün kentimizde veaynı zamanda kaza ve nahiyelerde askıya konmuş- tur. Defterlerin askı müddeti on beş gündür.Bu müddet içinde Spor: ikinci müntehip cek yurddaşlarımız ” bu-defterlerde ar! bulamazlarsa keyfi; M tiş heyetini duyurn rekmektedir. Kavgalı Bir Oyu Güç-Yurt maçı kürültülü oldu. Ve sonuna d dakika kala bırakılmak zarureti görüldü. Cama günü İdmangücü ile taya çıktı. Ve ŞU İdmanyurdu arasında ayak | de anlaşılacağı topu yarışı olacaktı. Bu oyun kupa maçlarının kaza- nanını belli etmek yönünden ehemmiyeti vardı. Maç oldu. Fakat birçok ayak topu oyunları gibi kürültülü oldu. Ve sonuna — dört beş dakika kala — İdmanyurdu bire karşı iki ile üstün iken bırakılmak zarureti görüldü. Oyunun tafsilâtını vermi- yoruz. Bü — tafsilât — an- cak kulüplerin ve - teşkilât beyetlerinin — gözlerini dört açacak vakalarla — doludur. Hakemsizlik derdi, hakeme karşı el ve dil kaldırmak iti. yadı, oyuncuların — karşılıklı tekme tokatcılığı, gözetliyen- lerin oyunculara, oyuncuların gözetliyenlere çirkin lakırdıl- arı ve girişmeleri gönlün is- temediği ne kadar varsa or. maçdan başka her Bu — yolsuzlı süzlüklere artık son vermuk sirâsi ( tir. Cama günkü şısında isteğimiz Mi İ Idmanbirliği Alay yurdu maçında liler hükmen ştır. e Mınteka kuması V si maçlarına Cül Rdromitte başlanm! larak Edremit j ile Havran İdmanyt” | şılaşmıştır. Birinci 0 - O berabere ikinci takımlar remit hükmen gö mıştır. Ğ « Çağıştaki hâdise —— | Çocukesirgemek Birkaç gün önce Çağışta bir sürek avı osnasında Laz | Mustafa adında biri yarala- narak ölmüştü — Cümuriyot müddeiumumi muavini Hilmi çilin yerinde yabdığı tahki kat ile Mustafanın ölümünde bir kast olmadığı anlaşıl- mıştır. Müddeinmumi muavi-* ni dün kontimize dönmüş- tür. “Çam köyünde bir kız kaçı- rma hâdisesi Birkaç gün önce Bigadıc nahiyesinin Çam köyünde bir hâdise olmuş, Kezbon adın- da bir kızcuğız beş kişi ta- rafından — zorla kaçırılarak berbat edilmiştir. Kezban Ömer oğlu Alinin kızıdır hmet ağlu Raşit ile Ahmet oğlu Mustafa, Ali öğlü A- (P" deni, Ali Osman oğlu Halil, İsmail oğlu Ahmettir. Kızı âsıl kaçıranın Ragit olduğu diğgerlerinin Raşide” yardım etlikleri anlaşılmaktadır. Hepsi yakalanarak dün adli. yeye verilmişlerdir. l Bir- sarhoşluk Salâhittin — mahallesinden Arif oğlu Kemal dün gecea || sarboş olarak görülmüş ve tutulmuştur. |: | Erkek hulâsa ' tehrik telgrelnaf Çocuk esirgeme * tarafından hazırlant” tebrik tolgraf su yede Viyanada çok zarif ve — süslt” kâğıtlar her ulng— zinde bulunur. T rafınızın bu — sü: muhatabınıza veri terseniz, ırıund'_' memuruna söyley!! raf ücretinden — bt ceğiniz 15 kuru$ * Dizi temin eder. hem çocuk esirg munun bakmakta O” msesiz ve fakir bakımına yardım Igrafınızı çektiğil rşi da Yazla sayğ! a N Y ü | Kaçıranlar da bu köyden Me olursunuz. YURTDAŞ! Zengin, Paktf. | ıiÇ | mse kendini rin Şefkatli him0YY, uzak sayama?z- kat yurdunun line günün | taçolabllecığü"u' O mamalıyız! * | vel kurulmuş yır ocağına ü Balıkesif O”