23 Aralık 1934 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 3

23 Aralık 1934 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 3

C SAYFA:3 ———T Yabancı gazeteler: Silâh Yarışıl. Her ulus yarış için kuvvetli bir dilek beslerken diğer taraftan bütün gayretin silâhlarını arttırmıya harcıyor. Bir Alman gazetesi ya. | Ziyor: Bğer bir —savaşın pat- lak vermesi bütün acuu- nca kabül - edilmiş gibi görülüyor. Bununla ber- über bütün acun ulusları tarafından barışın bugün- kü kadar — şiddetli — ve #engin bir surette özlen- diği bir çağ da görül Memiştir, Savaşın on — başlıca se- bebi — korkudur. Hiçbir ülüs, komşularının — barış- sever bir niyetle dav randığına — inanımıyorum. Uluslar log andlaşmasının, n0 muahedesinin, — mahalli andlaşmaların uluslar ar 8) emniyet ve güveni temin etmek için hiçbir şey yapmadığı meydandadır. ulüs — sıtmalı bir ile silâhlarını ar- Silâhsızlanma kon- ferasnının bir iş başara maması, her ulüsün - sil- âh kuvveti sayesinde em- niyeti imkân pltında gör melerinden, buna inanmala- tıudan ileri gelmektedir. Fazla miktarda — silâhın elde — bulunması barışı koruma yolunda bir gar- anti değil savaş için bir meydan okuma neticesini getirir. derneğinin, Kel- Lokar Her çalışma tiriyor. Uluslararası durumun tu- haf tarafı — şuradadır: ülüs bir - taraftan — barış için — kuvvetli — bir - dilek beslerken — diğer taraftan bütün gayretini harb ih- timalinin kökünü değil de silâhlarını mağa harcamaktadır Savaşa hazırlanmak — si yasasını — güden — Ayrupa ulusları bir — taraftan keri birleşmeler — yolunda girmişlerdir. ki bu da ss- vaş - tehlikesini — artırmak tadır. Eski Pransız B. Bartu ölünciye Avrupada Almanya hine kuvvetli bir yapmak — için — çalıştı, B. Bartu Rusyayı da bu bloka — sokmağa — muvaf fak olmuştu. Her hulıl_e bolşevik Rusya — ile kapi talist Fransanın birleşme- sinden daha — garip — bir şŞey tasavvur — olunamar. Rusyanın, amacı — gene uluslararası bir komünist ihtilâli — yapmaktır; bugün bir taktik olarak bu maksad, geride bırakılmaktadır. Fransa ile Rusyanın birl. eşmesindeki maksadı, savaş bütçesi mazbata — muharriri Bay Arşambu şu söz'erile gayet eyi anlatmıştı: «Rusyanın, Fransa ile Al- Manya ardsında — bir ihtilâf çıktığı takdirde bizim yar- diğimiza koşacak küvvetli ve mükemmeol bir ordusu va- rdir. » / Bu hayret verici itiraf, tabil hemen resmi kaynak- lür tarafından — tekzib edildi. Fakat bu bekzib, — Rusya'ile B. Bartu arasında neler geç. liğini bilenleri aldatamaz. artır- dış bakanı kadar aley- blok kazmağa | | etten | bir Radikal sosyalistlerin ön- deri olan B, Heryo bu Rus- Fransız anlaşmasında büyük bir rol oynamıştır. Fransa siyasası, bundan başka ağ- r sürette — silâhlanmış bir İngiliz. Fransız — birleşme- sini” de arzu — etmektedir. Bütün Fransız — bukanları- nın “ve diplomatlarının ylevlerinde zaten İngiltere ile Fransa arasında bir birlik bulunduğunu, Alm- anya ile Fransa bir sa. vaşa — girişecek — olurlarsa İngilterenin yardım gine güvendiklerini söyle- mektedir. Eğer nacak Tagiliz madığı bir katışmağa demektir. bu olursa sıyasa — kaza- biz hiç bir menfaatinin — bulun- alanda — savaşa sürükleneceğiz böyle bir felâk sıyrılmak — istiyorsak İngilterenin Almanyaya ka- rşi gütmekte — olduğu yasa. kökünden — değişmel- idir.. Büyük — savaştanberi, Fransızlarla gayet — yakın davranan İngiltere, Alma- nyaya karşı hiç de dost sıyasası gütmemiştir Eğer Bi- Savaşın bitmesinden sonra İngilizlerle Almanlar arası- ndaki dostluğu kurmak için çok eyi fırsatlar çıkmıştı. Savaştan sonra Almanya- ya geçmiş olon İagiliz ziya- retcileri, orada Almanların Togilizlere karşı büyük bir dostluk duygusu beslemek. te olduklarını görmüşlerdir. Onlar İngiltereye barış muh- ahedeyesile kendilerine ya- pıilmiş olan haksızlığı kürta racâk bir ulus diye bakıyor- lardı. Yıllar geçti fakat bir şey yapılmadı, Gün gectikçe Alman — ulusunun yüreğini tasa bürüdü. Şimdi ise öyle bir — nesjil — büyümüştü ki sayaşın ne demek olduğunu asla bilme vektedir. Bu nes- il ulusların arasında Almün- yaya hir — parya muamelesi yapılmasına tahammül etme. mekte, bünü — kendilerine yerdirmemektedirler. Mütedil Alman diplomat larının bütün müracaatları reddolundu. Dr. — Ştresmu nın gayrotile uluslar der- neğine — giren Almanya orada kendi. derdine der- man - — bulucağını umdu; fakat bu da — böşa ı_ıkl_:' Son hayal — sukutu silâhsızlanma — konferansın- da — olmuştür, Burada altı konuşmalarda lâhta — müsavilik müdafana —etmiş ve sonra öteki ulusların ileri sür- düğü tahdidleri — Almanya kabullenmiş sonra - birden konferanstan - çekildiği gö rülmüştür. Birka sınış alınmış müsaviliklerini anlaşma bu, , çok da ay — süren Almanya si- tezini ay sonra birinci uluaslar silahları devletlerin hukukta kabul eden imzaladılar ama geç — kal. mişti. Verdiği vaid üzerine bir daha konferansa dönen Al- $A K, sö- edece- | | kümet gibi İnkılâbımız ve Romen gazeteleriı ( Üst tarafı birinci sayfada) edorlor. Tarih bize Türkleri yalnız eyi savaş — bilen bir- lik olarak göstermez Aynı zamanda çalışkan seciye sa- hibi doğru bir ulns olarak göstürir. Herkosin gördüğü ve kıskançlıkla — beğehdiği orada yerlerine getirm- ediklerini gördü Almanya — silâhsızlanmak hususunda - İngiliz - pilânını kabul etmişti; fakat — 1933 ilk teşrinde hariciye ba- kanı Sir Con Saymen, ma- alesef, söylediği diğer bir nutukta, bazı — ulusların 18- rarı üzerine bu — plânda tadiller — yapıldığını söyledi ve Alman — müsayiliği beş seneden sekiz sene son- raya - birakıld Bu son hareketti nun Üüzerine Alman hük. ümeti, izzeti nefsini kor. rumiya herhangi bir hü davrandı. Kon- feranstan — çakildi - ve — ulu- slar derneğinden çekilmek dileğini ortaya — koydu. Konferansdan — çekilirken Almanya eğer öteki uluslar da yapacak olurlarsa — son neferini terhis edeceğini ve son silâhimi da ortadan kal- dıracağını söylüyordu. - Ön altı yıldır. Alman- yaya madün bir ulus mua melesi yapılıyor. Bütün ul. uslar, onu böyle aşağı bir durumda tutmak için karâar vermiş olduklarını adam ak- ilb belli etmişlerdir. Almanyanın dört — taralı topraklarını ona — çeviymiş kuvvetli uluslarla çevrilmi. ştir. Bütün bu uluslar, onu manya, sözlerini Bu- silâhsızlanmağa — zorlamak için habire silâhlarını artı- rıyorlar, Almanya kendi kuşat. mak şeklindeki eski sıyasa. nın halâ güdülmekte oldu- ğunu görmektedir. Biz kendimizi onun yari ne koyalım. “Almanya silâhlanıyor. Eğer öteki uluslar ona mü- | TÜRKDILI ulusların | savilik hakkını birşey varsa oda Türk deği- şininin ' — muvaffakıyetidir. Damokrasinin ve miskinci sallanışın arkasın- dan gitmeğe mahküm olan bizler için Atatürk her te- şebbüsü bir ışık gibi doğ- maktadır. tenbel vermiyecek solurlursa o, bu hakkı kendi alnının terile alacaktır. Almanya savaş istemiyor Fakat eğer onun uluslarara- sında hakkı olan yeri alması ancak savaş sayesinde olac- aksa savaşa girecektir Sön savaşta Almanlar yük- sek bir askeri ulus olduklar" ni jsbat ettiler. Almanya dört yıl bütün dünya kuvv- etlerine karşı çarpıştı; on: un yenilenmesi ökonomik sebeblerle olmuştur Bu durumun — anahtarı İngilterenin elindedir. Sıya samızı değiştirmeliyiz. —Al- manyaya, dostluk elini uz- atmalıyız. —Onun koderlerini kaldırmak dileğinde - olduğ. umuzu — göstermeliyiz. Eğer İngiltereyo, karşı dostca da- yranır, kendisini — Almanya aleykindeki birleşik kütleden ayırırsa savaş olmaz. Kimseye taraftar olmam- ak, Takat herkese dost ol- mak İngiliz sıyasasını özü almalıdır A T ERA YS A “TÜRKDİLİ Neşriya — Hayat bıı%: / zılmıştır, #RCN ? 23 İlk kanun Canavarlık? Bune Le Juraal gazetesinin Bü- kreşten aldığı bir haber, Ro- manyada bir köylünün yap- tığı tüyler ürpertici bir ci- nayeti anlütiyor. Şimali Be- sarabyada Ünitoani köyün- den — biri metresile da- ha serbest yaşayabitmek için karısını ortadan kaldı- rmağı düşünüyor. Metresi de buna yardım ediyor. İste- fanı adındaki bu köylü bir gün karısını çiftlikteki — evi- nin bodrumuna götürür ve yalvarmalarına — aldırmıya- rak yakaladığı bir balta ile kafasını parçalar. Sonra cesedi keserek torbalara do- Idurur. Buraya kadar olanı her zaman işidilen cinayetle rden — sayılabilir; fakat alt tarafı? İşte en müthiş safha buradadır: İştefani ertesi günü bütün | kondilerine karısının pişmiş etlerinden yemekle yedirir. Davetlilerden — biri köylüye karısını sorar İ mi homu. rdonma torzında anlaşılmaz cevablar verir. Bir başka da. vetlir bu cevablardan ve herifin suratını asmasından, birde — etlorin lezzetinden şüphelenir. Bu kuşku üzeri- ne bütün köylüler safradan kalkarak hemen jandarma merkezine — gidib işi an- latırlar, — Tahkikatta İste- fani — cinayetini bütün te- ferrüatile söylemekten çe- kinmez. Bu ikrarı dinliyen köylüler caninin üzerine at larak mükemmel bif' ders vermeğe başlarlar. Jandarmaların pek — güç- lükle kurtarabildikleri îıle- fani aldığı yaralardan ötü- rü hastahaneye gönderilmi- komşularını yemeğe davet ila | ştir. EMM TÜKDİLİ neşrıyatından: Doğru Yol.. YAZAN: M. CEVDET Bır perdelik mektep temsılı Fiatı: Boş kuruştur. İdareevimizde ve her kitapçıda bulunur. tından: — Çocuklar için. ,î Yazan: Mehmet Cevdet sine uygun olarak ya- er kitapçıda satılır. | Erkek ve Kadın terzıhanesiı Hanmlar atelyesi Karoğlan mahellesi ükneci sokağıe. 24 buçuk sene Almanyada tahsil etmiş sanatın bütün inceliklerine vakıf Berlin terzi akade- misinin aliyyülâlâ derecede makastarlık şehadetnamesini ve ayrıca şeref diplomasını haiz MUHARREMHsABi Makastarı bulunduğum — hanımlar — terzihanesinin imal ettiği manto, tayyur ve balo elbiselerini görünüz. En zarif geyinmiş hanımefendiler, en şık geyinmiş beyefendiler Altın makasın muhterem müşterileridir. Modellere muvafik olmiyan ve sevilmiyen elbiseler derhal tatbik edilir. Güzel ve pahalı olan kumaşlarınızı yalnız ALTIN MAKASA biçtiriniz. Çünkü 18 senedir hali faaliyette bulunan Altın makas atelyelerinde şık | biçilmiş zarif dikilmiş elbiselerinden şikâyet eden görülmemiştir. Erkek atelyasi postahane sokaği No. 50 T ÖL